Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:05

tienus63 schreef:
Twee kinderen aangevallen door wolf Bahraich India
Citaat:
29-11-2025 5 jr jongentje is meegesleurd door twee wolven.
Ene wolf pakte de jongen bij de nek. De andere wolf pakte hem bij de benen.
Dorpsbewoners konden de wolven uiteindelijk verjagen.
De jongen werd stukje verderop gevonden in grote plas bloed. Hij was ernstig verminkt, zijn handen waren afgebeten.

Er is getracht zijn leven te redden met een vijf uur durende operatie.
De jong is buiten het huis meegesleurd waar hij zat te spelen.

70 km verderop is diezelfde dag een 10 maanden oud meisje terwijl ze bij haar moeder in bed lag te slapen, meegenomen door een wolf.
De moeder werd wakker van het schreeuwen van de baby.
Het kindje is 800 meter verder dood in een rietsuiker veld gevonden.

Bron almweide shutz/Indian express

https://www.newindianexpress.com/nation ... Ko72zE7-qw

Bedankt voor het bericht. Ik vind dit heel erg. Indiase dorpelingen wonen vaak in heel simpele huisjes die niet goed zijn af te sluiten. De eerste jongen uit dit bericht heeft het trouwens niet overleefd. WANNEER gaan de internationale overheden nu eens ingrijpen?! Dit kan zo toch niet langer doorgaan? Die wolven moeten gewoon weg uit de openbare ruimte. Ze kunnen hoogstens nog plaats vinden in zwaar omheinde dierentuinsettingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:09

Citaat:
2 december 2025
Handelaar verliest bij 25 wolvenaanvallen 187 schapen; ‘wanneer is het genoeg geweest?

In twee jaar tijd verloor hij door aanvallen van wolven in totaal 187 schapen. Vorige week was het bij de ervaren schapenhandelaar uit Woudenberg voor de 25ste keer ‘raak’. Toch is stoppen voor hem geen optie. ,,Ik ben 61 jaar en zit al mijn hele leven ‘in de schapen’. Moet ik dan nu nog in de bouw gaan werken? Wie zit er nog te wachten op iemand met mijn achtergrond en mijn leeftijd?”

De agrariër wil zijn verhaal alleen anoniem doen (zijn naam is bij de redactie bekend). ,,De discussies tussen voor- en tegenstanders van de wolf zijn zo heftig, dat ik niet het risico van een confrontatie met boze voorstanders van de wolf wil lopen”, licht hij toe. Vorige week dinsdag stonden tonnen met kadavers van schapen langs de weg om door een destructiebedrijf te worden opgehaald. Aanleiding genoeg dus om aan te bellen en te vragen naar het hoe, wat en waarom.

VRESELIJK OM TE ZIEN
,,Ik koop schapen om ze door te verkopen”, zegt de Woudenberger, die zijn boerderij langs de provinciale weg N224 richting Scherpenzeel heeft liggen. ,,In een straal van dertig kilometer rond Woudenberg heb ik met boeren afspraken om schapen die nog te mager zijn daar in de wei te laten grazen, zoals aan de Liniedijk. Op dit moment heb ik tussen de zes- en zevenhonderd schapen. Dan weet je dat er wel eens één doodgaat of ziek wordt. Dat hoort erbij en daar kan je mee leven. Maar wat die wolf aanricht: hij bijt ze eerst in hun strot. Als hij zijn prooi niet meteen doodt, dan loopt dat dier te rochelen. Dat is vreselijk om te zien. Als je ziet hoe ze zijn aangevreten, kan ik het daarna bijna niet opbrengen om ze vast te pakken. Als de wolf een schaap doodt om het daarna op te eten, sleept hij het eerst over de grond, zodat de ingewanden eruit vallen. Die laat hij liggen zonder ze op te vreten. Pas daarna peuzelt hij de rest op.”

ELF DODE SCHAPEN GARDEREN
Vorige week zondag werd hij gebeld door een inwoner van Garderen, eigenaar van een weiland aan de Koningsweg, waar de Woudenberger 28 schapen had lopen om het gras kort te houden. ,,Daar staat 6.500 volt stroom op alle vijf draden van het wolvenraster. De wolf bleek onder het raster een doorgang te hebben gegraven, met elf slachtoffers als resultaat. Twee waren er al dood. De andere negen heb ik mee naar huis genomen en heb mijn veearts gebeld. Die kon niet anders dan ze euthanaseren. Eerder heb ik al meegemaakt dat er 36 waren gedood. Daarvan waren er maar twee of drie opgegeten. De rest was dus alleen maar gedood om te doden.”

VREES VOOR TOEKOMST
Hoe de handelaar de toekomst ziet? ,,Heel moeilijk. Op dit moment bestaat er nog een compensatieregeling. Die loopt eind dit jaar af, zonder dat wij weten of deze wordt verlengd. Dat zal toch moeten, want anders houd ik het niet vol. Maar veel liever zou ik zien dat er een paar mensen opstaan die zeggen: ‘Nu is het genoeg geweest. Er moet wat gebeuren’. Maar dat zie ik helaas nog niet gebeuren. Niemand schijnt de huidige situatie erg te vinden. Wat dit betreft, leven wij in een beroerde wereld.’’

AANVAL OP MENS
,,Maar het gaat niet alleen om schapen’’, vervolgt de Woudenberger. ,,Ik vrees dat er een moment komt waarop een mens het slachtoffer van de wolf wordt. Je mag best weten dat ik onlangs aan het einde van de dag aan het werk was aan de Schoolsteeg in Leusden. Het begon al te schemeren, toen ik mij realiseerde dat de kans bestond dat er opeens een wolf uit het bos zou komen. Dan kan er wel gezegd worden dat hij geen volwassenen aanvalt, maar dan loop ik daar toch niet met een lekker gevoel. In vroeger tijden heeft hij ook mensen aangevallen. Ik vind het niet gek dat mensen niet meer in de bossen gaan wandelen. Zeker niet met kinderen”, besluit hij.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 6vsMfXiKuQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17pbQ7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 16:05

Citaat:
2 december 2025
De wolvenplaag rond Roermond (1810-1811)
Naar artikel
https://www.rondomroermond.nl/de-wolven ... 1810-1811/

Gruwelverhalen uit Roermond
Limburgse schrijver waarschuwt: ’Roodkapje was terecht bang voor boze wolven’
Roermond - De wolf een schuw en ongevaarlijk dier? Dat is letterlijk een sprookje, stelt de Limburgse schrijver Ton van Reen uit Maasbree. Voor zijn historische (jeugd)boeken verdiepte hij zich uitvoerig in de geschiedenis van Limburg, waarbij hij stuitte op tal van gruwelverhalen met wolven in de hoofdrol. „Roodkapje was terecht bang voor boze wolven”, waarschuwt hij.

Anderhalve eeuw lang was de wolf uit Nederland verdwenen. In 1868 werd de vermoedelijk laatste wolf doodgeschoten bij Schinveld in de Limburgse gemeente Beekdaelen. Wolven mochten worden bejaagd ’in het algemeen belang’ en voor gedode wolven konden jagers zelfs een premie krijgen. Net als nu richtten wolven geregeld een bloedbad aan onder schapen en ander vee. Maar daar bleef het niet bij, zo blijkt uit de overlevering.
Een van de meest in het oog springende verhalen is ’De wolvenplaag van Roermond’. Tussen 1810 en 1811 werden in de omgeving van de Limburgse stad ten minste elf kinderen door wolven doodgebeten en zelfs opgegeten. Deze geschiedenis wordt, als waarschuwing, nu en dan voor het voetlicht gebracht door historici.

In de jaren 80 bijvoorbeeld gingen er stemmen op om wolven in ons land te herintroduceren. Tegenstanders trokken aan de bel. De inmiddels overleden Limburgse historicus Giel Geraedts schreef een aantal grondige artikelen over ’De wolvenplaag van Roermond’. Hij baseerde zich onder andere op vrij gedetailleerde verslagen en processen-verbaal van ooggetuigen of andere direct betrokkenen. ‘Is de angst voor wolven terecht? Het lijkt overbodig deze vraag nog te stellen’, merkte hij daarbij op.
Tal van verslagen

Schrijver Ton van Reen (84) herhaalt nu zijn waarschuwing: „Zogenaamde deskundigen beweren dat wolven uit de buurt van mensen blijven. Maar er bestaan tal van verslagen uit de 17e tot aan de 19e eeuw, over kinderen én volwassenen die door wolven zijn opgevreten.” Hij stuitte op de gruwelverhalen tijdens onderzoek voor zijn historische romans, zoals de jeugdtrilogie ’De Bokkenrijders’.

„Alleen al in het jaar 1811 werden in het arrondissement Roermond dertien personen door wolven verscheurd. Van mensen die vermist werden, werd aangenomen dat ze door wolven waren opgegeten. Maar of dat waar is, valt te betwijfelen. Waarschijnlijk zijn veel jonge mannen die tot de vermisten werden gerekend gewoon uit de streek gevlucht omdat ze geen soldaat wilden worden in het leger van Frederik de Grote of Napoleon, die hier toen de baas waren”, verhaalt Van Reen, die een paar jaar geleden nog bustochten organiseerde langs beruchte moordplekken van wolven in Limburg.
Noodlot Judith

Een van de tussenstops was in Helden, waar in 1810 de driejarige Judith haar gruwelijk noodlot onderging. Haar verhaal is nauwkeurig opgetekend door de toenmalige burgemeester. In augustus dat jaar werd het meisje door een wolf overvallen en meegesleurd naar een moeras. Een paar dagen later zagen mensen uit het naburige Panningen een wolf lopen met het hoofd van een kind tussen zijn kaken. De burgemeester verklaarde dat dit het hoofd van Judith was.

„En zo zijn er tien tot vijftien goed gedocumenteerde voorvallen uit deze regio.” Nu er in Nederland steeds meer wolven bij komen, houdt Van Reen zijn hart vast. „Waar gaan ze heen? Op zoek naar voedsel? Wolvenvrienden krijgen vrij baan voor het sprookje dat de wolf een ongevaarlijk dier is en noemen de angst van de mensen voor de wolf het ’Roodkapje-syndroom’. Maar Roodkapje was terecht bang voor boze wolven.”

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/limb ... Vr-5Mpo1lQ

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1DKA7d ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:22

@Roodvos, dank je wel voor je uitgebreide, heldere advies. Daar kan ik wel wat mee. Ook goed dat je het openbaar hebt gedeeld in geval nog meer mensen er mee te maken krijgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 18:34

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 21:11

Citaat:
2 december 2025
Wolf dood gevonden bij Voorthuizen: dna moet uitwijzen of het de beruchte ‘probleemwolf’ is

Op de Woudweg in het buitengebied van Voorthuizen is maandagmiddag een wolf dood gevonden. Bij12 bevestigt dit en meldt dat het gaat om een reu, oftewel een mannetje. Er is dna afgenomen voor verder onderzoek. Of het om de ‘probleemwolf van Voorthuizen’ gaat, is niet bekend.
Bas van den Brink
2 december 2025, 20:06Laatste update: 20:19

De GW4003m, beter bekend als de ‘probleemwolf van Voorthuizen’, mocht van de provincie worden afgeschoten. Het dier had dit jaar namelijk al zeker zestig schapen gedood en sprong over meerdere wolfwerende rasters. Uiteindelijk hield de rechter deze vergunning tegen.

Dna-onderzoek moet meer duidelijkheid geven over de identiteit van het roofdier.

„Er is maandag inderdaad een wolf doodgereden bij Voorthuizen”, zegt een woordvoerder van Bij12. „Wageningen Environmental Research en het Dutch Wildlife Health Centre onderzoeken nu of de doodsoorzaak een aanrijding is en bij welke roedel dit dier hoort.”

https://www.destentor.nl/nijkerk/wolf-d ... &auth_rd=1

https://www.facebook.com/share/p/19kzfy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 22:36

7 dode wolven sinds 13 november jl
Citaat:
Faunabescherming het klopt inderdaad dat er een dode wolf is aangetroffen in het Deelerwoud ( zuid-oost Veluwe) van Natuurmonumenten. Ook is er gisteren een wolf doodgereden in Voorthuizen. Dus in ruim 2 weken tijd 7 dode wolven in Nederland.

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/17XERr ... tid=wwXIfr

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:14

Jet schreef:
Martie, een echte bevestiging niet, maar het lijkt erop dat er wel al zeker een paar weken af en aan een wolf is gesignaleerd in die omgeving. Bevestiging duur altijd lang bij Bij12.

Is dat zo? Ik volg alle meldingen dacht ik, maar dan komt deze voor mij uit de lucht vallen. Of mis ik dan toch nog meldingen :o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 23:45

Helaas wordt niet alles gemeld….
Maar niet alles wat niet gemeld wordt, is niet niet gebeurd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:28

Citaat:
Al geruime tijd worden veehouders in de Provincie Utrecht niet adequaat ondersteund bij de aanvraag van ‘wolfwerende rasters.’ De inzet van de wolvenconsulent schiet tekort en sluit onvoldoende aan op de praktijk. Daarnaast is de subsidieregeling onnodig omslachtig en laat de afhandeling van aanvragen structureel te lang op zich wachten. Dit is niet alleen frustrerend, maar ook zeer kwalijk. Veehouders voelen zich in de steek gelaten door de Provincie Utrecht en haken daardoor af. Het wordt tijd dat de Provincie Utrecht óók dit probleem serieus oppakt en zorgt voor een toegankelijke subsidieregeling met aansluitend en praktisch uitvoerbaar advies.

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1A745S ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:30

LTO wil aanpak probleemwolf Drenthe
Citaat:
3 december 2025

Boerenpartijen roepen op tot actie tegen probleemwolf op Drentse platteland
LTO Noord, het Drents Agrarisch Jongeren Kontakt (DAJK) en Vereniging Drentse Boermarken roepen provincie Drenthe op actie te ondernemen tegen de probleemwolf die het Drentse nieuws domineert. In de brief schrijven zij dat één of enkele wolven in de afgelopen weken meerdere keren vee hebben aangevallen binnen de gecertificeerde afrastering.
Door de aanvallen op het vee is duidelijk geworden dat er in de provincie wolven rondlopen die hebben geleerd een 'wolvenproof' afrastering te passeren, constateren de drie partijen. Zowel LTO Noord als DAJK en de Vereniging Drentse Boermarken onderstrepen dit als een zorgelijke ontwikkeling. 'Niet alleen omdat deze wolf of meerdere wolven dit kunstje nu kennen, maar ook omdat bekend is dat zij die kennis kunnen overdragen aan hun soortgenoten', schrijven zij in de brief.

De drie partijen vinden het tijd dat de provincie hier proactief op gaat handelen en 'voortvarend gaat acteren'. 'Wij begrijpen dat het aanpakken van probleemwolven een precair proces is, maar stellen ook vast dat de tijd ontbreekt om dit verder te laten escaleren.'
Probleemwolf op Dwingelderveld

Momenteel is er veel te doen rondom de wolf op het Dwingelderveld in Drenthe. Het dier is meerdere keren gesignaleerd op klaarlichte dag. Zo toonde deze wolf onlangs belangstelling voor honden en kwam het dier heel dicht bij honden en wandelaars in het Dwingelderveld. De provincie adviseert honden niet meer mee te nemen naar het natuurgebied. Gedeputeerde Egbert van Dijk van de BoerBurgerBeweging (BBB), die vandaag aftrad, kwalificeerde het dier als probleemwolf.

Van Dijk liet weten dat de provincie op korte termijn niet meer kan doen dan het geven van dit advies, maar dat zij op de langere termijn de wolf wil kunnen 'conditioneren'. De wolf verjagen door paintballs tegen hem te gebruiken, is een serieuze optie. Zo zou het dier bang moeten worden voor mensen. 'Daar is een vergunning voor nodig. We moeten onderzoeken wat ervoor nodig is. We zijn hard aan het werk om te kijken wat we zo snel mogelijk kunnen doen', zei hij vorige week nog tegen RTV Drenthe.

Volgens LTO Noord, DAJK en Vereniging Drentse Boermarken bevestigen de incidenten op het Dwingelderveld dat wolven weliswaar van nature schuw zijn en mensen mijden, maar dat dit gedrag in de huidige Nederlandse praktijk niet het geval is. 'Wolven begeven zich ook op klaarlichte dag in de bebouwde omgeving en mijden mensen die zich in het buitengebied ophouden niet.'
Maatschappelijke ontwrichting

'Door de aanwezigheid van wolven in diverse delen van het Drentse platteland is wat ons betreft sprake van maatschappelijke ontwrichting die niet alleen raakt aan de belangen van dierhouders, maar zeker ook aan al die agrarische gezinnen die in het buitengebied leven', stellen de partijen. 'Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat mensen, woonachtig in een geciviliseerde omgeving, zich niet veilig voelen en hun gedrag moeten aanpassen vanwege het risico een wolf tegen te komen.'

Met de 'rappe uitbreiding van de populatie aan wolven' verwachten de drie partijen dat niet alleen de natuurgebieden, maar straks ook het agrarisch cultuurlandschap tot het territorium van de wolf wordt gerekend. De maatschappelijke impact die dit heeft en gaat hebben, is wat hen betreft onaanvaardbaar.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... platteland

https://www.facebook.com/share/p/1D49Pw ... tid=wwXIfr

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Jessix schreef:
@Roodvos, dank je wel voor je uitgebreide, heldere advies. Daar kan ik wel wat mee. Ook goed dat je het openbaar hebt gedeeld in geval nog meer mensen er mee te maken krijgen.

Graag gedaan +:)+
Als je nog wat wil sparren over de inhoud van je zienswijze, dan mag je een PB sturen.

En de anderen ook bedankt voor de complimenten :j .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:53

Zichtmelding Westdorp/ Eesergroen gisteravond twee wolven
Citaat:
Westdorp Drenthe
02-12-2025
21.15 uur

2 wolven gezien in weiland aan de Hooidijk. Liepen richting Ees.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Ys8Nrjq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:20

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag Fryslân
03-12-2025
08.34 uur

Wolf steekt de van Harinxmaweg over via fietspad weg gelopen door de bebossing richting de Poostweg.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BiopuY5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:37

Paard gewond door vermoedelijk wolf. Omgeving Leuvenheim Gld. 26-11-2025

Citaat:
[
Afbeelding ]

Afdruk van de poot.
Wolf doodt 15 schapen en verwondt paard
wo 3 dec, 08:00 Algemeen
LEUVENHEIM – Op 26 november zijn aan de Lichtenbeltweg in Leuvenheim vijftien schapen gedood, vermoedelijk door een wolf. Het incident stond niet op zichzelf. Eerder was aan de Kappersweg, op de grens tussen Leuvenheim en Spankeren, al een paard aangevallen.

Op sociale media verschenen berichten over de gedode schapen. Om paniek te voorkomen werd de locatie niet gedeeld, maar in het buitengebied ontstond wel een appgroep waarin bewoners elkaar waarschuwen voor zwervende wolven. De gemoederen liepen op toen een wolf een paardenwei aan de Kappersweg in trok. Het dier bevond zich tussen twee hengsten en viel een paard aan. Volgens eigenaar Ron Gelderman, die biologische Bonte Bentheimer varkens houdt, greep de natuur toen in: de hengsten schopten de wolf de wei uit. Het paard liep verwondingen en vooral stress op.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
screenshots van gemaakte video van het lijf van gehavende paard

Gelderman ziet zichzelf bepaald niet als tegenstander van natuurontwikkeling, maar maakt zich wel zorgen over de risico’s van de terugkerende wolf. “Als je bij BIJ12 schade moet melden door wolven, moet je eerst zelf geld storten voor ze de schade gaan onderzoeken.” Volgens hem wordt er vooral gesproken over hogere afrasteringen. “De wolven springen, als ze even kunnen oefenen, met gemak over een afrastering van bijna 2 meter. Daar wil je het landschap niet mee vervuilen, dan ziet het er uit als een strafkamp.”

BIJ12 handelt namens de twaalf provincies wolvenschade af en stelt dat schade zo laagdrempelig mogelijk kan worden gemeld. Vergoedingen gelden voor zowel hobbymatig als bedrijfsmatig gehouden dieren. Woordvoerster Myrna Fraters van BIJ12 stelt dat bij verdenking van wolvenschade geen leges hoeven te worden voldaan, maar dat dit bij andere faunaschade wél vaak het geval is. Toch ervaart Gelderman de procedure als ontmoedigend. Een jachtopzichter uit gemeente Brummen deelt zijn zorgen en verwacht “een grote toename aan wolven als er niet wordt overgegaan tot het beheer van de wolvenpopulatie, zoals in Noorwegen en Zweden wel normaal is.”

Ook bestuurders roeren zich. 22 Gelderse burgemeesters, onder wie die van Brummen, stuurden een brandbrief naar de staatssecretaris van Landbouw. Ze waarschuwen voor minder schuwe wolven die dichter bij bewoning komen en pleiten voor meer bevoegdheden, betere registratie en snellere wetswijzigingen.

De opmars van de wolf is ondertussen een natuurlijk proces. Jonge dieren verlaten in de winter hun roedel en trekken soms honderden kilometers op zoek naar een partner. Lukt dat, dan vormen ze een paar dat samen blijft “tot de dood hen scheidt”. Soms vestigen ze zich alleen in een gebied, keren terug naar hun oorspronkelijke roedel of komen om in het verkeer. De vraag die in de regio blijft hangen: wat betekent dat voor mens, dier en landschap?

Bron Brummens nieuws

https://www.brummensnieuws.nl/algemeen/ ... ondt-paard

Bron geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/1EoAoG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:48

Aanval Putten Gld, 1 schaap gedood.
Citaat:
Putten Gelderland
03-12-2025

Vannacht is de wolf op bezoek geweest. 1 schaap dood. 1 schaap heeft niets ( we hadden 2 schapen) BIJ 12 is gebeld. Dit is zo'n 10 meter van ons slaapkamer raam gebeurd, niets gehoord. De andere schaap is in diepe rouw, die wordt vanmiddag opgehaald.
1 schaap kan niet alleen zijn, gaat die dood van verdriet. Wordt door iemand opgehaald die meer schapen heeft.

Sterkte voor de eigenaar.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1DJVUHpP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:52

Zichtmelding Epe Gld
Citaat:
3-12-2025, 9:10 uur
Epe Gld, Wolf stak Belverdereweg over,liep richting begraafplaats

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31674

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:48

Drentse schapenboer deed genoeg om zijn schapen te beschermen.
Citaat:
[ Afbeelding ]

Door Frank Molema -RTV Drenthe

Rechter: schapenboer deed genoeg om zijn dieren tegen wolf te beschermen

Schapenhouder Stefan Worst uit Vledder heeft er alles aan gedaan om zijn schapen te beschermen tegen aanvallen van de wolf. Dat oordeelt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een zaak die was aangespannen door Animal Rights.

Daarmee komt een einde aan een jaren durend juridisch potje touwtrekken tussen Animal Rights en de schapenhouder. De uitspraak van het CBb is definitief.

De Stichting Animal Rights had de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gevraagd om te handhaven tegen schapenhouder Worst, want die zou onvoldoende maatregelen hebben genomen om zijn schapen te beschermen tegen aanvallen van een wolf.

Als de NVWA daarop niet ingrijpt, dan zullen alleen maar meer schapen ten prooi vallen aan de wolf, aldus Animal Rights.

Acht aanvallen

Het gaat in de zaak specifiek om acht aanvallen in de periode van 20 oktober 2021 en 26 juli 2022. De NVWA wees het handhavingsverzoek van Animal Rights af, omdat zij vond dat de schapenhouder wel genoeg deed om zijn dieren te beschermen.

Daarop stelde Animal Rights beroep in. Twee jaar geleden ving zij al bot bij de voorzieningenrechter. Het CBb zei toen dat onvoldoende duidelijk is wat de beste manier is om dieren te beschermen tegen wolvenaanvallen. Ook gaf de rechter aan dat niet is gebleken dat het raster van Worst gebrekkig is.

Op de zitting van het kort geding in 2023 gaf Worst aan dat hij het materiaal voor het raster uit Duitsland haalde, omdat het toen in Nederland nog niet beschikbaar was. Op 21 januari 2022 had hij alle schapen achter wolfwerende rasters staan. Toch kwam de wolf daarna nog meerdere keren binnen.

tekst gaat verder na de foto:

Afbeelding ]

“De schapenhouder heeft gekozen voor afrastering. Er is niet gebleken dat die wolfwerende rasters gebrekkig waren", oordeelt de rechter nu opnieuw in zijn definitieve uitspraak. "Het is niet geheel duidelijk hoe de wolf de percelen van de schapenhouder, ondanks de wolfwerende rasters, is binnengedrongen."

Volgens de rechter deed Worst na geconstateerde onvolkomenheden aan zijn raster de nodige aanpassingen. Hij trof zelfs verdergaande maatregelen dan BIJ12 aanbeveelt. Dat is de organisatie die wolvenzaken voor de provincie afhandelt.

“ De schapenhouder heeft daarmee gedaan wat onder de huidige omstandigheden van hem verwacht kan worden om zijn schapen tegen aanvallen van de wolf te beschermen", concludeert de rechter dan ook. Hij stelt dat de NVWA het handhavingsverzoek van Animal Rights terecht heeft afgewezen.

Animal Rights ziet lichtpunten

Worst reageert opgelucht op de uitspraak. "Er valt een last van je schouders", zegt hij. "Wij hebben er naar onze mening alles aan gedaan om de dieren te beschermen. Het blijft lastig, want iedereen doet het op zijn eigen manier. Gelukkig is het nu afgerond."

De zaak van Worst werd gelijk behandeld met een zaak van een Brabantse schapenhouder. Daarin kreeg Animal Rights wel gelijk, omdat die boer twee stroomdraden gebruikte. Dat zijn er te weinig om vee te beschermen, aldus het CBb.

“ Deze rechtbank benadrukt dat een dierhouder maatregelen moet nemen", laat Animal Rights weten. "Dat we van mening verschillen over of veehouderij Worst voldoende heeft gedaan, maakt daarbij voor ons niet uit."

Bron RTV Drenthe
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/180085 ... redArticle

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Dat zijn best nog verwondingen bij dat paard. Gelukkig niet heel diep zo te zien. Paarden zijn verstandiger dan mensen. Paarden doen gewoon wat hun instinct hun ingeeft en hopelijk leren wolven zo dat ze bij paarden uit de buurt moeten blijven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

tienus63 schreef:
Drentse schapenboer deed genoeg om zijn schapen te beschermen.
Citaat:
*knip zodat er geen ellenlange quote komt*

Bron RTV Drenthe
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/180085 ... redArticle

Hoewel ik hoop dat alle proceskosten voor Animal Rights zijn, bedenk ik mij dan ook weer dat dat indirect weer uit de subsidiepot komt.....
Maar het is wel goed dat het juridische getouwtrek voor deze schapenhouder eindelijk voorbij is.
Maar ik krijg wel jeuk van het feit dat AR nog steeds vindt dat ze gelijk hebben ondanks de hoogste rechter anders stelt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

BrankaZ schreef:
Hoewel ik hoop dat alle proceskosten voor Animal Rights zijn, bedenk ik mij dan ook weer dat dat indirect weer uit de subsidiepot komt.....
Maar het is wel goed dat het juridische getouwtrek voor deze schapenhouder eindelijk voorbij is.
Maar ik krijg wel jeuk van het feit dat AR nog steeds vindt dat ze gelijk hebben ondanks de hoogste rechter anders stelt.

Het beroerde is dat ze dus in 1 van de 2 zaken wél gelijk gekregen hebben.

Ze zullen dus alleen nog maar feller worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Ja, dat bevestigt wel hun standpunt.
Maar eerlijk is eerlijk: 2 draden worden ook niet gezien als een wwr. Door Bij12 niet en juridisch ook niet. Ongeacht wat een deel van ons vindt van wwr (of en hoe goed ze werken, bijwerkingen/bijvangst, etc.).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Ik vind dit idd ook al teveel schade aan een paard dat zich met succes heeft verdedigd. Het zijn lelijke wonden met een grote kans op infecties. Je moet je ook afvragen wat dit gaat doen met dit paard qua vluchtgedrag, (over)alertheid en trainbaarheid.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Wolf doodgeschoten op Utrechtse Heuvelrug, vermoedelijk probleemwolf - https://nos.nl/l/2593035

Kwam net voorbij op de nos

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

https://www.ad.nl/leusden/voor-het-eers ... ~a5e31959/
Zag hem ook

Citaat:
Voor het eerst wolf op Utrechtse Heuvelrug doodgeschoten

Jagers hebben op de Utrechtse Heuvelrug een wolf doodgeschoten, zo maakt de provincie woensdag bekend.

Of het om probleemwolf Bram gaat, moet blijken uit dna-onderzoek.

Laatste update:
De wolf is doodgeschoten door jagers die de afschotvergunning voor wolf Bram in opdracht van de provincie ten uitvoer brachten. Of het daadwerkelijk om ‘Bram’ gaat, is nog niet bekend: eerst zal er dna-onderzoek uitgevoerd moeten worden op het lichaam van de wolf. De uitkomst van dit onderzoek wordt op 12 december verwacht.

‘Bram’ was het afgelopen jaar verschillende keren betrokken bij confrontaties tussen wolf en mens en werd door de provincie Utrecht bestempeld als ‘probleemwolf’ die uit de populatie onttrokken moest worden. Daarvoor werd in juli een afschotvergunning uitgegeven. Ondanks bezwaar hield deze ook bij de rechter stand: het is op de Utrechtse Heuvelrug simpelweg onveilig zolang GW3237m, in de volksmond bekend als Bram, daar rondloopt.

Na wéér een incident bij de Pyramide van Austerlitz kwam het strenge advies om alle natuurgebieden op de Utrechtse Heuvelrug tussen de A12 en de A28 te mijden, vanwege wolf Bram dus. Een strenge maatregel middenin het hoogseizoen, waarin het barst van de toeristen. Juist in die bossen. De maatregel bleek toch noodzakelijk om de veiligheid in de bossen te waarborgen.

De jacht wordt uitgevoerd door de Faunabeheereenheid Utrecht. Het kadaver wordt overgebracht naar Wageningen, waar deze verder onderzocht zal worden. Het is niet de eerste keer dat er in Nederland een wolf is doodgeschoten: in 2023 werd er na een incident waarbij een