Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:51

We leven in een land met vrije meningsuiting. Tja .... Of het verstandig is
Dan gaan wij toch met zijn allen op Zwitserland stemmen....vond ik persoonlijk ongelooflijk mooi en zeer goed gezongen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:53

prompter schreef:
Ja, dat gefleem naar Wilders stoort mij ook, het is meelachen met de baas zoals je ook in sommige bedrijven ziet. Blijf toch gewoon jezelf.

Ja, zoiets !
Maar ze is zo gewoon.

Nu hebben ze gelukkig afgesproken dat ze in de kamer blijft, maar ik kan in haar echt geen minister zien of vertegenwoordiger van ons land in het buitenland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:56

pien_2010 schreef:
Dan gaan wij toch met zijn allen op Zwitserland stemmen....vond ik persoonlijk ongelooflijk mooi en zeer goed gezongen.

Israël mocht meedoen omdat politiek niet thuis hoort bij het ESC, maar dan ga je als politicus wel oproepen om juist op dit land te stemmen.
Ik vind dat echt schrijnend t.o.v. de bevolking in Ghaza.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:05

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:

Israël mocht meedoen omdat politiek niet thuis hoort bij het ESC, maar dan ga je als politicus wel oproepen om juist op dit land te stemmen.
Ik vind dat echt schrijnend t.o.v. de bevolking in Ghaza.

Dat vind ik ook en tenen krommend.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:22

Echt...... schandalig is het.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:28

BigOne schreef:
[ [url=m/TZrI4u.png]Afbeelding[/url] ]
De reactie van de Israëlische delegatie op Instagram . Ze hebben zich daar zo ontzettend in de slachtofferrol gewenteld, elke dag commentaar over dat ze zo slecht behandeld worden enzenz

De hoofdsponser van het ESC is Isrealisch :x
https://www.ulastempat.com/internationa ... to-israel/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:53

Andere sponsor vinden. Israel is niet Europees in de eerste plaats, wat doen ze daar zelfs?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 02:26

Toch maar even gekeken of ik er meer over kon vinden, en hier stukje van gisteren waarin gezegd wordt dat hij een confrontatie had met een camera-vrouw: https://www.nu.nl/308396/video/joost-kl ... ilmen.html

Mja ik vind het Israel verhaal een lastige kwestie. "Wij" hebben dat hele zaakje daar natuurlijk gedropt na WOII en ik snap wel dat we daar wel afspraken over gemaakt zullen hebben, dat we hen zullen verdedigen / bijstaan tegen agressie.

Het is sowieso natuurlijk al een hoofdpijndossier om die regio dat "probleem" zo in de maag te splitsen....dat lijkt wel erg makkelijk gedacht destijds....

Het is wanstaltig dat er nu zoveel mensen (kinderen) in de Gaza als ratten in de val zitten zeg maar en hun levens niks waard lijken voor Israël.... wat ze doen is echt niet goed. Maar ik snap wel dat ze Hamas willen uitroeien.... alleen zouden ze dat iets meer gericht moeten doen zodat er niet zoveel burger slachtoffers vallen -O-

Ik denk dat het voor Biden een hele lastige kwestie is want hij snapt ook dat Hamas heel hard aangepakt moet worden. En hij wil die burgerdoden ook niet. En hij zal wel erg vast zitten aan het moeten bijstaan van Israël.... maar oprecht niet willen dat hun wapens bijdragen aan het uitmoorden van onschuldige burgers..... Maar wat hij doet, hij krijgt er natuurlijk een berg gezeik over :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:15

Avalanche schreef:
Andere sponsor vinden. Israel is niet Europees in de eerste plaats, wat doen ze daar zelfs?

Dit is de reden:
Israël ligt weliswaar geografisch niet in Europa, maar behoort historisch en cultureel tot Europa omdat men er in brede kring van overtuigd is dat de wortels van Europa joods-christelijk zijn.

Maar goed, zo zijn er natuurlijk wel meer landen en die worden niet tot Europa gerekend.

Het is niet dat 'Wij' daar mensen gedropt hebben. Al voor WO2 waren er bewegingen die mensen naar de Kibboets probeerden te krijgen in Palestina. Een kibboets is gewoon een kolonie of nederzetting. Toen was Israel nog niet gesticht/opgericht. Later waren het de Britten die eigenlijk tot het vormen van Israel kwamen.
Hier wordt de geschiedenis verteld. https://www.youtube.com/watch?v=6foH3Zc82ZQ
Wat er nu gebeurt is een soort 'rupsje nooitgenoeg'. De Palestijnen hadden an sich geen problemen er mee dat de Joden er kwamen wonen. Maar echt overleg is er nooit geweest. Vervolgens kregen ze minder en minder land. Natuurlijk is Hamas weer iets heel anders. Maar je moet je voorstellen dat de Belgen Nederland inpikken en er steeds verder mee gaan totdat je eigenlijk alleen nog wat steden hebt en de provincie Friesland waar je alle Nederlanders hutje-mutje op elkaar laat wonen. Dan komt er ook verzet vanuit Nederland natuurlijk.

Maar het is niet zo dat het ineens nu oorlog is daar, het is er nooit geheel rustig geweest.
Een voorbeeld ergens rond 2000: Nederland heeft ooit meebetaald aan een haven voor Palestina zodat men in Gaza zelf handel kon gaan drijven. Die haven is nooit operationeel geworden, Israel heeft de haven vernietigd. En dan krijg je natuurlijk ook weer een reactie vanuit Gaza. En zo zijn er veel meer voorbeelden. De Golanhoogten liggen nog vol mijnen.
Toen ik begin 2020 Israel en Palestina bezocht heb waren er ook gewoon onrusten. In Jeruzalem was een schietpartij en wij waren in Bethlehem toen daar protesten uitbraken. Ik heb er zelf eigenlijk niets van meegekregen hoor, behalve dat de grensovergang (echt enorme muren) opeens gesloten was en we met de bus 1.5 uur moesten omrijden om weer in Israel te komen. Dat heeft bij sommige mensen in de groep behoorlijk wat stress opgeleverd.
Bethlehem is ook een stad waar je echt bijzondere dingen ziet. Als je de stad binnenkomt zie je de mooiste streetart, en wat dan direct opvalt is 'Welcome to the world largest prison'. Er zijn rond EN IN de stad muren gebouwd van wel 5-6m hoog van beton. Israel heeft bepaald dat bijvoorbeeld 'Davids Tomb' bij Israel hoort en dus kun je daar naartoe rijden in Bethlehem zonder een grens over te steken. Maar het betekent ook dat er dwars door de stad dus die muren lopen en ik heb een huis gezien wat werkelijk aan 3 kanten de muur had staan. Wij konden de grens over zonder problemen. Zelfs geen paspoort laten zien. Maar dat gold niet voor de Joden of de Palestijnen. Er was in 2020 nog wel voor sommige Palestijnen de mogelijkheid om in Israel te werken, of andersom.
Ik heb zelf geen haat gemerkt onder de Palestijnen en de Israeliers die ik gesproken heb. De Palestijnen waren best open over de kwestie. Maar de cultuur is wel compleet anders. Israel is geordened en behoorlijk westers, maar in Bethlehem was de stad druk, verkeerschaos en smerig. En er liepen daar natuurlijk veel Arabieren/moslims. Sommigen in onze groep vonden het er niet fijn in Bethlehem, ik heb zonder problemen als vrouw alleen over straat gelopen daar. Dit was dus voor de huidige oorlog.

De meeste mensen willen zelf ook helemaal geen oorlog, maar als een leider van een land er toe besluit worden veel onschuldige mensen er in meegezogen.
En dat is gewoon triest.

Het songfestival is natuurlijk al enige jaren best wel politiek gekleurd, ook al proberen ze dat misschien tegen te houden.

In oorlogen zijn er eigenlijk altijd alleen maar slachtoffers. Triest, maar waar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:24

Ik ben het voor het eerst echt volledig met germie eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:43

Mooi geschreven stuk Germie. Bedankt! Ik ben het ook met je eens. Het is niet zo simpel allemaal.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:52

Ben het eens met je analyse Pmarena, al vind ik onze "verantwoordelijkheid" na de Holocaust nu echt wel stilaan genoeg geweest: we hebben een monster gecreëerd dat nog nauwelijks moet onderdoen voor de nazi's.

Trouwens, ik ben het met Anja Meulenbelt (boek: "Nooit meer is nu") eens dat het Israël niet om de uitroeiing van Hamas te doen is, maar het onleefbaar maken van Gaza zodat er geen Palestijnen meer overblijven (die etnische zuivering willen ze trouwens ook doorvoeren in de West Bank en Jeruzalem). Ze verwijst naar haar vroeger boek "Als er vrede dreigt": Israël heeft er alle baat bij om hardliners tegenover zich te hebben (al zijn Hamas al lang geen hardliners meer, alleen wordt dat nog zoveel mogelijk uit de media gehouden) zodat ze niet moeten onderhandelen over vrede of een Palestijnse staat.

Ik vraag me af of internationale politici in hun oordeel/uitspraken zich ook niet moeten houden aan internationaal recht? Ik bedoel: de Palestijnen hebben recht op verzetsbewegingen die hen willen bevrijden van de bezetting, het is dan onrechtvaardig en subjectief dat die verzetsbewegingen "toevallig" allemaal op het terreurlijstje komen. Je hoeft het niet eens te zijn met hun aanpak, maar het is compleet onlogisch dat de bezetter recht zou hebben op zelfverdediging en het bezette gebied niet. Iedereen blaat maar wat, en heel veel uitspraken houden totaal geen steek (denk maar aan de uitspraak van Biden na 7 oktober "unprovoqued attack", alsof het uit de lucht kwam vallen).

Edit: @Germie, mooi verwoord Germie. Maar als ze zich dan toch zo Europees voelen, hadden ze dan niet beter een stuk land in Europa kunnen krijgen? Had de wereld een boel ellende bespaard (of Europa een hoop problemen opgeleverd, dat kan natuurlijk ook :( )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:17

Het feit dat Israel nu het leed wat hen aangedaan is, de Palestijnen aandoet, vind ik te beschamend voor woorden.
hwn schreef:
Ik vraag me af of internationale politici in hun oordeel/uitspraken zich ook niet moeten houden aan internationaal recht? Ik bedoel: de Palestijnen hebben recht op verzetsbewegingen die hen willen bevrijden van de bezetting, het is dan onrechtvaardig en subjectief dat die verzetsbewegingen "toevallig" allemaal op het terreurlijstje komen. Je hoeft het niet eens te zijn met hun aanpak, maar het is compleet onlogisch dat de bezetter recht zou hebben op zelfverdediging en het bezette gebied niet.

Dit is precies waarom ik Hamas niet wil veroordelen. Net als ik de verzetsbewegingen tijdens de Tweede Wereldoorlog niet veroordeel. Achteraf maken we er films over, zoals het meisje met het rode haar, Hannie Schaft was dat geloof ik, en meer.
Hoe zou je daar nu naar kijken? Een vraag die ik vooral mezelf stel.
Achteraf zijn we trots op ze. Prijzen we hun moed, en hun kracht. Net zoals ik nu diep onder de indruk ben van de studentenprotesten. Wat ze over zich heen krijgen is niet mis. Maar ze doen het toch maar allemaal, en ik vraag me af of ik zelf zo moedig zou zijn.

En tegelijk zit ik nu naar een interview te kijken met een Palestijn, die vertelt over een vader die de lichaamsdelen van een van zijn kinderen bij elkaar zoekt. De vader breekt, omdat hij de hand niet kan vinden, en zegt: "Ik kan hem toch niet begraven zonder zijn hand?"
En dat raakt me, diep in mijn ziel, verdomme.

Dát is waar Hamas zich tegen verzet. Die diep menselijke pijn, dat peilloze verdriet....... cijfers, aantallen zeggen me wel iets (30.800 Palestijnse slachtoffers, waarvan de meesten burger, en meer dan de helft kinderen, en 400 Israelische slachtoffers) maar de mens zien achter die cijfers....... dat raakt me heel diep.

Imo hebben ze zeker recht op een verzetsbeweging. Het is typisch liberaal om alle vorige protesten te steunen en te bewonderen, maar de huidige niet. Je kunt toch niet van mensen vragen zich niet te verzetten tegen die onrechtvaardigheid? Ik kan het niet in ieder geval.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:27

Het begint natuurlijk ook met de vraag (waarvan iedereen het antwoord natuurlijk wel weet): Hebben Palestijnen geen recht op een eigen land? Die woonden er al ver voor 1900.

Maar eigenlijk is politiek iets wat kinderen op kleine schaal al doen: iedereen wil ergens bij horen, en iedereen wil graag steun van anderen hebben. En om zelf beter te worden wordt er slecht gesproken over anderen. Dit is typisch menselijk. Dit geeft tevens aan dat roddelen eenvoudiger is dan feedback geven. Dit geldt voor kinderen, voor de gewone mens, en ook voor onze politieke leiders. (soms zijn het misschien ook wel lijders).
Pesten is misschien wel op minimale manier een vorm van oorlog.

Als we dit willen teruglinken aan de politiek en Wilders, dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de asielinstroom. Wilders wil minder tot geen. Het probleem zijn veelal niet de echte asielzoekers, dat zijn vaak dankbare mensen die blij zijn dat ze hier veilig zijn en ook willen werken, en ook al hebben ze een ander geloof, ze zullen dat hoofddoekje en dat suikerfeest niet aan jou opdringen.
De irritatie begint als iemand gaat zeggen dat de school achter het suikerfeest moet gaan staan en dat bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest niet meer mag. Dan krijg je al snel: ga maar terug naar je eigen land als het daar beter is. Of als je gaat roepen dat jouw geloof beter is dan de rest. Dan krijg je irritatie en daarmee verlaag je de verdraagzaamheid. Het probleem is dat het vaak maar een klein percentage is wat de boel loopt op te stoken, en tegelijkertijd wil dat kleine percentage ook graag medestanders vinden. Dus probeert dat kleine percentage het te doen lijken of alles goed is wat ze doen. Als die potentiële medestanders het gevoel krijgen dat de 'rest' tegen hen is, dan groeit de groep. Een deel zal uiteraard nooit meedoen.

Als we nu kijken naar Wilders en zijn wens van geen asielzoekers meer. Dat ligt waarschijnlijk genuanceerder, want ook hij zal menselijke trekjes hebben en mensen die echt in nood zijn heus willen helpen. Het is alleen dat kleine groepje wat het verpest voor de welwillenden waardoor er een negatief beeld ontstaat.

Ik heb echt in het buitenland hele vriendelijke moslims ontmoet die mij als niet-moslim en vrouw perfect accepteerden. Het is ook hoe je je zelf open stelt. Als je oprechte vragen stelt zonder daar wat negatiefs achter te zoeken krijg je ook echt een beter beeld. Tegenwoordig zit ik op dinsdagen vaak 's morgens bij de bushalte te praten met een man met een buitenlands accent. Wat begon over koetjes en kalfjes en het weer is inmiddels uitgegroeid dat ik een deel van zijn levensverhaal ken. Als vluchteling hier gekomen vanuit Afghanistan. Ik weet van o.a. Youtube dat Afghanistan echt een mooi land kan zijn met een hele rijke cultuur. En dat het ook echt tijden open is geweest voor vrouwen. Hij vertelt dan ook hoe het was, maar vertelt ook dat hij op meerdere plaatsen heeft gewoond voordat hij met een verblijfsvergunning in Nederland mocht blijven. Zijn werk hier in Nederland is kleermaker, een beroep waar echt vraag naar is, maar wat de Nederlanders niet meer beheersen. Dus hij kan zijn geld zelf verdienen met wat hij ook in Afghanistan deed. Hij is natuurlijk een moslim, maar er is geen enkele haat naar mij voelbaar. Ik koester ook geen haat of wrok naar hem. Het is gewoon mooi om de verhalen te horen. Ook dat dat ook daar gewoon tijdens geweest zijn dat vrouwen zonder hoofddoek mochten lopen, dat het een eigen keuze was.
En soms hebben we het ook over bijvoorbeeld asielzoekers die hier komen en dan in het land van herkomst arts of verpleegkundige waren. Die moeten hier dan geheel opnieuw beginnen, als dat al ooit tot de mogelijkheden behoort. Eigenlijk zou je op het moment dat je zulke mensen een verblijfsvergunning geeft moeten toetsen wat de kennis is en dan bijscholing aan moeten bieden. Dat zal minder kosten dan artsen geheel opnieuw opleiden. En je kunt zo meteen in mijn ogen de tekorten aan werknemers in de zorg opvangen.
Als ik zou moeten vluchten zou ik mijn kennis ook graag gebruiken als ik de kans zou krijgen. Zet mensen aan het werk en laat ze geld verdienen zodra het kan. Dat geeft mensen een gevoel van nuttig zijn en voorkomt ook verveling. Tevens zal zoiets de luilakken en nietsnutten doen afschrikken, want je hebt natuurlijk echt handophouders. Maar het merendeel wil wel wat doen.
En natuurlijk moeten we kaf van het koren scheiden, dus de relschoppers geen kans geven.

De media heeft een grote invloed op hoe wij over iets denken. Maar door wat schreeuwende koppen heb je al snel een beeld gevormd. En sommige mensen lezen niet verder. Die 'haten' dan bepaalde politici, geloven of landen.
Dit is ook een vorm van propaganda natuurlijk. En als je als land wilt dat mensen iets geloven, dan zorg je dat het juiste naar buiten gebracht wordt.

Politiek is niet eenvoudig helaas. En ik kan me ook best vinden in het feit dat veel mensen vinden dat asielzoekers te veel geld van onze belastingcenten kosten (dat vind ik soms ook), en ook vinden velen dat er geen geld meer naar wapens voor landen in het buitenland moet. Daarmee kies je als land wat niet betrokken is bij een conflict wel partij.
Maar geen enkel mens zal alle mensen even goed mogen, er zijn altijd mensen die elkaar niet liggen.

Vrede begint met elkaar accepteren en respecteren. Als je iemand tegen je zin in gaat filmen op een moment waarop je als artiest het filmen mag weigeren en gaat door, dan respecteer je iemands wens niet. Dan ga je in feite over een fatsoensnorm. Je kunt dan misschien de reactie er op niet goedpraten, maar je hebt het wel over een wedstrijd waarbij concentratie en spanning te vinden is bij deelnemers.
Hier gaat het over iets op songfestivalniveau. Maar als zoiets gebeurt op een internationaal vlak, en er gebeurt nogmaals zoiets, dan ben je al begonnen met de voedingsbodem voor een oorlog. Helaas. En dan worden onschuldige mensen er in meegezogen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:53

In deze podcast wordt uitgelegd hoe het kan o.a. uitgelegd hoe het kan dat Israël, en bijvoorbeeld ook Australië en er zijn er nog 1 of 2, meedoen aan het songfestival. Het heeft weinig te maken met de ligging van het land maar alles met lid zijn van de EBU . https://open.spotify.com/episode/1fxK9L ... QX9JX-d3sA

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:54

Israël is niet opeens leed aan het veroorzaken! Israël schiet al jaar en dag raketten op dorpen in Syrië en Libanon! Dit komt nooit in het nieuws maar is wel degelijk gebeurd. Mijn schoonfamilie komt uit Libanon en de dreiging vanuit Israël was altijd al reel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:58

En de Kolonisten die al jaren steeds meer land inpikken en zich misdragen tegen de de oorspronkelijke bewoners.
Maar ook dat de Palestijnen al tientallen jaren in een openlucht gevangenis leven, draagt bij aan de hele situatie.
En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.
Het komt daar nooit goed.

Triest voor de onschuldige bewoners en de vele gewonden, ontheemden en doden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:59

@Raineri: Maar andersom ook..

Over deelname van Israël: Rusland is een paar jaar geleden wel uitgesloten, of niet?
Dan is het wel lekker meten met twee maten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:05

germie schreef:
Als we dit willen teruglinken aan de politiek en Wilders, dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de asielinstroom. Wilders wil minder tot geen. Het probleem zijn veelal niet de echte asielzoekers, dat zijn vaak dankbare mensen die blij zijn dat ze hier veilig zijn en ook willen werken, en ook al hebben ze een ander geloof, ze zullen dat hoofddoekje en dat suikerfeest niet aan jou opdringen.
De irritatie begint als iemand gaat zeggen dat de school achter het suikerfeest moet gaan staan en dat bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest niet meer mag.

Eens. En je kunt dan integreren door ze op het Sinterklaasfeest uit te nodigen.
Mijn ouders hebben destijds veel gedaan in de opvang van Syrische vluchtelingen, en we nodigden ze uit. Ik heb ook samen met hen het suikerfeest gevierd, gevast en aan liefdadigheid gedaan. Ze legden mij uit dat het goed is om in die tijd kleding uit te zoeken die je niet meer gebruikt en die weg te geven. Mensen die heel weinig hadden, en zelfs daarvan nog dingen weggaven.

Samen met ons hebben ze kerst gevierd. Het werd een bijzonder samenraapsel van feesten, maar het was mooi.
germie schreef:
Ik heb echt in het buitenland hele vriendelijke moslims ontmoet die mij als niet-moslim en vrouw perfect accepteerden. Het is ook hoe je je zelf open stelt. Als je oprechte vragen stelt zonder daar wat negatiefs achter te zoeken krijg je ook echt een beter beeld. Tegenwoordig zit ik op dinsdagen vaak 's morgens bij de bushalte te praten met een man met een buitenlands accent. Wat begon over koetjes en kalfjes en het weer is inmiddels uitgegroeid dat ik een deel van zijn levensverhaal ken. Als vluchteling hier gekomen vanuit Afghanistan. Ik weet van o.a. Youtube dat Afghanistan echt een mooi land kan zijn met een hele rijke cultuur. En dat het ook echt tijden open is geweest voor vrouwen. Hij vertelt dan ook hoe het was, maar vertelt ook dat hij op meerdere plaatsen heeft gewoond voordat hij met een verblijfsvergunning in Nederland mocht blijven. Zijn werk hier in Nederland is kleermaker, een beroep waar echt vraag naar is, maar wat de Nederlanders niet meer beheersen. Dus hij kan zijn geld zelf verdienen met wat hij ook in Afghanistan deed. Hij is natuurlijk een moslim, maar er is geen enkele haat naar mij voelbaar. Ik koester ook geen haat of wrok naar hem. Het is gewoon mooi om de verhalen te horen. Ook dat dat ook daar gewoon tijdens geweest zijn dat vrouwen zonder hoofddoek mochten lopen, dat het een eigen keuze was.
En soms hebben we het ook over bijvoorbeeld asielzoekers die hier komen en dan in het land van herkomst arts of verpleegkundige waren. Die moeten hier dan geheel opnieuw beginnen, als dat al ooit tot de mogelijkheden behoort. Eigenlijk zou je op het moment dat je zulke mensen een verblijfsvergunning geeft moeten toetsen wat de kennis is en dan bijscholing aan moeten bieden. Dat zal minder kosten dan artsen geheel opnieuw opleiden. En je kunt zo meteen in mijn ogen de tekorten aan werknemers in de zorg opvangen.
Als ik zou moeten vluchten zou ik mijn kennis ook graag gebruiken als ik de kans zou krijgen. Zet mensen aan het werk en laat ze geld verdienen zodra het kan. Dat geeft mensen een gevoel van nuttig zijn en voorkomt ook verveling. Tevens zal zoiets de luilakken en nietsnutten doen afschrikken, want je hebt natuurlijk echt handophouders. Maar het merendeel wil wel wat doen.

Deze ervaring deel ik.

En ik zal eerlijk bekennen, dat ik er voor die tijd heel anders in stond. Ik heb best wat vooroordelen moeten overwinnen, en ik vond dat zeker in het begin niet makkelijk.

Maar deze ervaringen hebben iets bij mij veranderd. Het voorleesproject was onderdeel van de integratie.
Het bijzondere was, dat het hele project zich enorm uitbreidde. Marokkaanse moeders met hun peuters die kwamen. Ik heb nooit problemen met ze gehad. Negativiteit breidt zich uit, maar positiviteit nog veel meer. Gezelligheid is aanstekelijk.
Nu, als transman, rook ik de waterpijp met de mannen.
Ik heb gebarbecued op het balkon van een flat met Armeense vluchtelingen.

Ik ben helemaal niet zo openminded om eerlijk te zijn. Ik ben vaak wat argwanend en voorzichtig. Niet omdat ik een hekel aan vluchtelingen heb, maar ik heb dat sowieso met vreemde mensen. Ik heb gewoon goede, positieve ervaringen, die helemaal niet overeen kwamen met wat er over die mensen werd gezegd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:05

Zijn alle Libanezen lid van Hezbollah Mysa? Ik geloof van niet. Libanon heeft ook zelf geleden namelijk onder Hezbollah. de afgelopen jaren heeft Israël tienduizenden burgerslachtoffers gemaakt op de minste informatie dat hezbollah mogelijk zich in die dorpen bevindt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:13

Dat is natuurlijk zo Reineri, ook daar is de gewone bevolking weer de dupe.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:22

Ik vind dat er mooie dingen worden gezegd hier boven :j

Maar ik haal er 1 zinnetje (van Germie) even uit om extra bij stil te staan:
Citaat:
Als we nu kijken naar Wilders en zijn wens van geen asielzoekers meer. Dat ligt waarschijnlijk genuanceerder, want ook hij zal menselijke trekjes hebben en mensen die echt in nood zijn heus willen helpen. Het is alleen dat kleine groepje wat het verpest voor de welwillenden waardoor er een negatief beeld ontstaat.

Ik denk dat dit een aanname is die veel Nederlanders maken en wat pleit voor hen.

Alleen, ik vind het een gevaarlijke aanname dat Wilders altijd naar dat menselijke trekje zal handelen. Niet zelden zie je dat dit volledig genegeerd wordt als zij een punt kunnen maken voor hun eigen zaak.
Zie hoe de BBB individuele boeren en de gezondheid van Nederland zonder gewetenswroeging op aan het offeren zijn voor goedkoper product en meer winst voor toelevernaciers en afnemers. Is Caroline volledig harteloos? Waarschijnlijk niet.
Wilders moedigt openlijk Israel aan in de nietsontziende aanvallen op Palestijns gebied. Waarom? Gaat Wilders de slachtoffers van die aanvallen opvangen? Waarschijnlijk niet.

De uitsluiting van Nederland op het songfestival heeft voor mij duidelijk gemaakt dat we een nieuwe tijd in zijn gegaan, de tijd van Barbertje moet hangen, de tijd van geen enkele ruimte voor menselijke fouten, de tijd van 'guilty until proven innocent' en de tijd van 'but some animals are better than other'. Om er maar eens wat uitdrukkingen in te gooien van mensen uit het verleden die dingen veel beter konden omschrijven dan ik kan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:41

Kijk naar Orban !
Heeft hij menselijke trekjes?
Of Putin? Of Trumph?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:53

Het artikel heb ik niet opgeslagen. Maar in het kader van Barbertje moet hangen zoals Irmaz schreef, las ik vanochtend dat Israël een behoorlijke vinger in de pap heeft bij het EBU. Klein gedroeg zich onbeleefd tijdens het interview met de Israëlische deelneemsters en vroeg zelfs toen ze een beladen vraag niet hoefde te beantwoorden :" waarom niet?".
Zou dit nu toch met elkaar te maken kunnen hebben, dat mede door zijn onbeleefheid tegen Israël deelneemster zijn geïrriteergeid verhaal/agressie voor de verslaggeefster zo zwaar bestraft is? Het wordt aan alle kanten ontkent dus we moeten het afwachten maar ik vind het hele gebeuren zo iets naars hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:12

Electra63 schreef:
Kijk naar Orban !
Heeft hij menselijke trekjes?
Of Putin? Of Trumph?

Of Biden. In Amerika zeggen ze the lesser of two evils.

Ik denk dat er geen groter kwaad is dan genocide. Daar hebben zelfs Orbán en Putin zich niet schuldig aan gemaakt.

pien_2010 schreef:
Het artikel heb ik niet opgeslagen. Maar in het kader van Barbertje moet hangen zoals Irmaz schreef, las ik vanochtend dat Israël een behoorlijke vinger in de pap heeft bij het EBU. Klein gedroeg zich onbeleefd tijdens het interview met de Israëlische deelneemsters en vroeg zelfs toen ze een beladen vraag niet hoefde te beantwoorden :" waarom niet?".
Zou dit nu toch met elkaar te maken kunnen hebben, dat mede door zijn onbeleefheid tegen Israël deelneemster zijn geïrriteergeid verhaal/agressie voor de verslaggeefster zo zwaar bestraft is? Het wordt aan alle kanten ontkent dus we moeten het afwachten maar ik vind het hele gebeuren zo iets naars hebben.
Persoonlijk denk ik van wel. Natuurlijk wordt het ontkend, Israel ontkent altijd alles. Maar 't is niet omdat het ontkend wordt dat het niet zo is.