Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:28

Loretta schreef:
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het offtopic is.
De Russische inmenging gaat behoorlijk ver en vormt echt een gevaar.

Ik zou het breder zien.
Idem met open access wetenschappelijke bladen.
Dat zijn spannende thema‘s om over te spreken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:04

Karl66 schreef:
irmaz schreef:
Ik ben dat met jou eens en ben van mening dat nieuwsartikelen die belangrijk zijn voor algemene beeldvorming, zoals interviews met nationale gezagsdragers, open toegankelijk zouden moeten zijn. Deze generaal wordt betaald van ons aller geld en als hij tijd maakt voor een interview in zijn hoedangheid als NAVO-militair dan zou iedereen dat ook moeten kunnen lezen (vind ik).

Maar tot het zover is helpt deze site ook gigantisch :D : https://archive.is/#unread
Gewoon de link van het artikel invullen.

Als je vroeger een interview in de krant wilde lezen, moest je ook gewoon de krant kopen en was het echt niet gratis. Waarom zou de krant nou wel gratis voor ons moeten werken? Vooral als je in gedachten neemt dat als jij het niet hoeft te betalen, iemand anders ervoor betaalt. En daar heb je dan weer geen controle over, wie het nieuws dan voor jou betaalt.

Omdat kranten een bepaalde functie in de maatschappij vervullen namelijk het informeren van de samenleving. Zie ook deze column: https://www.socialevraagstukken.nl/colu ... eschermen/
Schrijver in artikel in link schreef:
De rol van de pers is in 2008 door het genootschap van hoofdredacteuren vastgelegd in een code. Ik citeer uit deze code: ‘Een betrouwbare en pluriforme journalistiek is van het grootste belang voor de democratische samenleving, die niet goed kan functioneren zonder geïnformeerde burgers en een vrije uitwisseling van ideeën. In die open samenleving komt de journalist het recht op vrije nieuwsgaring toe, én de verantwoordelijkheid het nieuws waarheidsgetrouw, onafhankelijk, fair en met open vizier te brengen.’

Bovendien zijn artikelen op internet gewoon te betalen via advertenties die ze erbij zouden kunnen pushen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:08

Karl66 schreef:
irmaz schreef:
Ik ben dat met jou eens en ben van mening dat nieuwsartikelen die belangrijk zijn voor algemene beeldvorming, zoals interviews met nationale gezagsdragers, open toegankelijk zouden moeten zijn. Deze generaal wordt betaald van ons aller geld en als hij tijd maakt voor een interview in zijn hoedangheid als NAVO-militair dan zou iedereen dat ook moeten kunnen lezen (vind ik).

Maar tot het zover is helpt deze site ook gigantisch :D : https://archive.is/#unread

Als je vroeger een interview in de krant wilde lezen, moest je ook gewoon de krant kopen en was het echt niet gratis. Waarom zou de krant nou wel gratis voor ons moeten werken? Vooral als je in gedachten neemt dat als jij het niet hoeft te betalen, iemand anders ervoor betaalt. En daar heb je dan weer geen controle over, wie het nieuws dan voor jou betaalt.

Ik zeg niet dat de krant gratis moet werken. Maar Rusland heeft er geld voor over om hun propaganda gratis en voor niets bij ons af te leveren. En dat kan met dank aan allerlei digitale kanalen die er vroeger niet waren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:10

Karl66 schreef:
irmaz schreef:

Eens, al zou het wel erg fijn zijn als je per artikel zou kunnen betalen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:17

mysa schreef:
Eens, al zou het wel erg fijn zijn als je per artikel zou kunnen betalen.

Dat bestond en heette Blendle :)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:45

Ja klopt, jammer dat het er niet meer is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:08

Nog een ander verschil met vroegah; de papieren versie kon je meestal de volgende dag bij een buur of familielid krijgen of in de bieb gaan lezen. Nu zit zo'n artikel altijd achter de betaalmuur en hebben buur en familie meestal geen papieren versie. Een hoop mensen hebben dus geen toegang meer tot nieuws van algemeen nut, alleen de flauwekul OH verhalen worden nog gratis gepushed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:44

irmaz schreef:
Nog een ander verschil met vroegah; de papieren versie kon je meestal de volgende dag bij een buur of familielid krijgen of in de bieb gaan lezen. Nu zit zo'n artikel altijd achter de betaalmuur en hebben buur en familie meestal geen papieren versie. Een hoop mensen hebben dus geen toegang meer tot nieuws van algemeen nut, alleen de flauwekul OH verhalen worden nog gratis gepushed.

De artikelen op NOS.nl zijn gratis toegankelijk voor iedereen in Nederland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:49

NOS, RTL, en andere omroepen en programma 's.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 08:04

Maar je kunt ook gewoon een digitaal abonnement nemen op de krant van je keuze. Ik twijfel nog. Heb een weekendabonnement op de papieren nrc en ruil die op maandag met de buren. Zij hebben een weekendeditie van Trouw en de Volkskrant. Daarnaast krijg ik van een andere buur de donderdag-nrc vanwege de boekenbijlage.

Op zich genoeg informatie maar er verschijnen zo veel interessante artikelen op doordeweekse dagen en die mis ik dus.

Zou echter ook geen tijd hebben om elke dag uitgebreid te lezen. Daarom was zoiets als Blendle ideaal. Snap niet dat uitgevers dat niet zelf aanbieden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:04

https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 2617744564
Rusland heeft Oekraïne officieel beschuldigd van het plegen van de terreuraanslag in Moskou

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Oekraïne opgedragen Vasyl Malyuk, het hoofd van de Oekraïense veiligheidsdienst SBU, onmiddellijk uit te leveren vanwege zijn “rol” in de aanval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:10

https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 5231778876
Een grote brand in Uralmashzavod in het Russische Jekaterinenburg - Russische media. De brand heeft zich verspreid naar 800 vierkante meter en het dak is ingestort.

Uralmashzavod is een machinebouwbedrijf in Jekaterinenburg, Rusland. Het is betrokken bij de Russische defensie-industrie.

De dikke zwarte rook doet ook wel een olieopslag vermoeden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:10

irmaz schreef:
Omdat kranten een bepaalde functie in de maatschappij vervullen namelijk het informeren van de samenleving. Zie ook deze column: https://www.socialevraagstukken.nl/colu ... eschermen/
Schrijver in artikel in link schreef:
De rol van de pers is in 2008 door het genootschap van hoofdredacteuren vastgelegd in een code. Ik citeer uit deze code: ‘Een betrouwbare en pluriforme journalistiek is van het grootste belang voor de democratische samenleving, die niet goed kan functioneren zonder geïnformeerde burgers en een vrije uitwisseling van ideeën. In die open samenleving komt de journalist het recht op vrije nieuwsgaring toe, én de verantwoordelijkheid het nieuws waarheidsgetrouw, onafhankelijk, fair en met open vizier te brengen.’

Bovendien zijn artikelen op internet gewoon te betalen via advertenties die ze erbij zouden kunnen pushen.

Maar er staat nergens in die quote dat nieuws dan ook maar gratis moet zijn. Dat is namelijk echt strijdig met het idee dat het onafhankelijk moet zijn. Op het moment dat de adverteerders jouw nieuws voor jou betalen, is het nieuws niet meer onafhankelijk. Dan is er altijd de invloed van de adverteerder die je als nieuwsmedium niet voor het hoofd wil stoten en als die adverteerder sterke Russische banden heeft, dan is er een grote kans dat dit het nieuws beïnvloedt.

Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds gratis met iemand meelezen. Het enige verschil is dat je vroeger dan het nieuws pas een dag later las als je de krant gelezen had. Nu kan je gewoon onder iemand anders zijn gegevens inloggen en het actuele nieuws lezen. Los daarvan zijn digitale krantenabonnementen veel goedkoper geworden dan die op een papieren krant en staan er in de digitale krant ook nog eens heel veel gratis te lezen artikelen. Ik heb even snel gekeken wat een digitaal abonnement kost. Bij het AD 1.75 euro per week, Volkskrant 2.25 euro per week, NRC 2.00 euro per week. In mijn ogen is dat al bijna weggeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:13

Alhoewel Rusland mondjesmaat voortgang boekt op het slagveld in het oosten gaat dit gepaard met enorme verliezen voor Rusland.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 4211583258
Verliezen van Russisch zwaar materieel in de richting van Avdiivka, dorpsgebied Tonenke. 30 maart 2024.

36 tanks en 12 BMP’s zijn misschien wel het grootste aantal gepantserde voertuigen dat Rusland bij één aanval heeft gebruikt sinds de gevechten om Avdiivka in 2024.

Oekraïense krijgers van de 25e afzonderlijke Sicheslav Luchtlandingsbrigade vernietigden en raakten 12 tanks en 8 BMP's van het 6e Tankregiment van de 90e Tankdivisie van de Russische strijdkrachten, die op weg waren naar Oekraïense posities. 20 voertuigen in 1 enkele aanval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:17

Medewerkers van de Russische GRU zijn mogelijk betrokken geweest bij gevallen van het "Havana-syndroom" bij Amerikaanse en Canadese diplomaten, - gezamenlijk onderzoek door The Insider, Der Spiegel en CBS News' 60 Minutes.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 9600782454

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:44

Karl66 schreef:
Maar er staat nergens in die quote dat nieuws dan ook maar gratis moet zijn. Dat is namelijk echt strijdig met het idee dat het onafhankelijk moet zijn. Op het moment dat de adverteerders jouw nieuws voor jou betalen, is het nieuws niet meer onafhankelijk. Dan is er altijd de invloed van de adverteerder die je als nieuwsmedium niet voor het hoofd wil stoten en als die adverteerder sterke Russische banden heeft, dan is er een grote kans dat dit het nieuws beïnvloedt.

Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds gratis met iemand meelezen. Het enige verschil is dat je vroeger dan het nieuws pas een dag later las als je de krant gelezen had. Nu kan je gewoon onder iemand anders zijn gegevens inloggen en het actuele nieuws lezen. Los daarvan zijn digitale krantenabonnementen veel goedkoper geworden dan die op een papieren krant en staan er in de digitale krant ook nog eens heel veel gratis te lezen artikelen. Ik heb even snel gekeken wat een digitaal abonnement kost. Bij het AD 1.75 euro per week, Volkskrant 2.25 euro per week, NRC 2.00 euro per week. In mijn ogen is dat al bijna weggeven.

Het gaat er mij niet om dat de hele krant gratis moet zijn, alleen artikelen die van algemeen, landelijk belang zijn, zoals bv politiek (en dan niet het gekissebis onderling maar nieuwe wet(svoorstellen) maar bv dus strategische landskeuzes). Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een beetje goede en kritische informatie krijgt over hoe ons land in elkaar zit. En nu gebeurd dat dus niet, je moet actief op zoek en je moet er voor betalen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Vroeger kon je aardig op de hoogte blijven door alleen koppen te lezen, tegenwoordig wordt je door de koppen volledig op het verkeerde been gezet.
Ik lees zelf helemaal geen mainstream-media meer ondanks het feit dat we hier 2 papieren dagbladen in de bus krijgen en 1 online abonnement hebben. Ik was vroeger een koppenlezer maar dat is volledig zinloos geworden.
En ja, ik vind het een verantwoordelijkheid van de pers om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op de hoogte kunnen zijn van de juiste informatie en niet alleen een handjevol elitie (om dat woord maar eens te gebruiken).
Dat mensen denken dat de politiek er alleen voor de elite zit komt ergens vandaan hè :)*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:47

Dan heb je het gratis nieuws op tv en de radio. Heb je het gratis internetnieuws van de NOS of RTL, kan je nu.nl lezen. Waarom moeten de kranten, wat commerciële organisaties zijn, jou van gratis nieuws voorzien? Waarom vind jij dat je hun niet hoeft te betalen voor hun werk, maar dat jij het recht hebt om dat gratis te krijgen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:51

Ze moeten blij zijn met de exposure! Dat krijgen vertalers regelmatig te horen. :j :(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:55

Ik vond blendle ook ideaal en was daar lid van.
Ook van online nrc.
Maar kan gewoon niet lid zijn van meerdere kanten, idealiter zou ik twee regionale en twee landelijke kranten vrij willen kunnen lezen.
Maar dan komt ook het probleem dat je op socials ook geen betaalde content kan delen omdat het gros daar dan weer geen lid van is.
Ik zou zeggen, geef de content van betaalde kranten na een week vrij.
Zodat mensen geverifieerde info kunnen vinden en AI het kan integreren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:58

Karl66 schreef:
Dan heb je het gratis nieuws op tv en de radio. Heb je het gratis internetnieuws van de NOS of RTL, kan je nu.nl lezen. Waarom moeten de kranten, wat commerciële organisaties zijn, jou van gratis nieuws voorzien? Waarom vind jij dat je hun niet hoeft te betalen voor hun werk, maar dat jij het recht hebt om dat gratis te krijgen?

Hoeft niet van mij, zoals je misschien hebt gelezen ben ik geen lezer maar alleen koppensneller.

Ik vind alleen dat Loretta een terecht punt aandroeg over het feit dat we gratis doodgegooid worden met steeds meer Russisch fake-nieuws en dat daar steeds minder laagdrempelig en betrouwbaar nieuws tegenover staat. We kunnen hier al niet meer samen discussiëren over hetzelfde nieuws omdat de een de ene bron kan lezen en de ander alleen een andere bron. Bepaalde genre artikelen overal gratis toegankelijk maken (eventueel na een paar dagen ofzo) zou dit kunnen oplossen.

Nogmaals in een democratie heeft de pers een (belangrijke) onafhankelijk rol, en die verzaken ze nu behoorlijk m.i.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:02

Nieuws kan op drie manieren betaald worden, door de lezer, de overheid of adverteerders.

Als je een kranten abonnement hebt en dat dus zelf betaald, dan kan je er redelijk zeker van zijn dat het nieuws geen bias vanuit de overheid of adverteerders heeft. Dat is volgens mij een situatie die je graag wilt, dan heb je namelijk relatief objectief nieuws.

Als de overheid het betaalt, dan loop je het risico dat het nieuws gekleurd wordt door de eisen van de overheid. Heb je, zoals in Nederland, nieuwsorganisaties die redelijk ver van de overheid afstaan, dan is dat nieuws ook weer relatief objectief. Maar daarvoor moet er dus wel een duidelijke redactionele afscheiding van de overheid zijn.

Op het moment dat de adverteerder betaalt en het nieuws zogenaamd gratis is, dan is de adverteerder ook degene die bepaalt wat er geplaatst wordt en hoe het geplaatst wordt. Dat is de minst objectieve vorm van nieuwsverspreiding. En op het moment dat de betalingen vanuit Rusland komen, mag je erop vertrouwen dat het nieuws positief naar Rusland neigt. Dus aan de ene kant vinden dat nieuws gratis (voor de lezer) moet zijn en aan de andere kant vinden dat er teveel Russische propaganda is, is direct en keihard in tegenspraak met elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:02

Ik vind het wel een heel goed punt van aandacht :j

Snap ook niet dat kranten niet gewoon bij elk artikel achter een betaalmuur zeggen van joh voor (ik noem maar wat) 1 euro mag je dit artikel lezen. Want ik wil helemaal geen abonnementen.

Denk dat vrijgeven na X tijd ook wel iets zou kunnen zijn om te onderzoeken ja.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:51

Karl66 schreef:
Als je een kranten abonnement hebt en dat dus zelf betaald, dan kan je er redelijk zeker van zijn dat het nieuws geen bias vanuit de overheid of adverteerders heeft. Dat is volgens mij een situatie die je graag wilt, dan heb je namelijk relatief objectief nieuws.

Zou je denken hè :j
In de 2e kamer lopen ook een aantal mensen rond die betaald krijgen vanuit de staat (wij dus) en die vinden het geen enkel probleem om in de 2e kamer reclame (propaganda) te maken voor hun andere broodheer. Niemand die hun daarvoor bestraft of op aanspreekt, valt allemaal onder vrijheid van meningsuiting, of je nu betaald wordt door iemand of niet.

De tijd dat mensen/bedrijven het beste voor hebben met hun betalende klanten en zich verplicht voelen voor hen te zorgen is al een tijdje voorbij. De potentiële klanten zijn belangrijker dan de betalende klanten :\

Wat ik onlangs leerde was dat alle grote dagbladen die wij nu kennen hun oorsprong hebben in een politieke partij. In hoeverre die kleur nu nog doorwerkt weet ik niet. Maar eigenlijk zijn ze oorspronkelijk allemaal biased.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:09

Wij hebben een abonnement op een krant van DPG media met als voordeel dat je al hun uitgaven online kunt lezen. Maar dan nog moet je opletten want nep nieuws sijpelt ook daar wel door.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:24

Babootje schreef:
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 5231778876
Een grote brand in Uralmashzavod in het Russische Jekaterinenburg - Russische media. De brand heeft zich verspreid naar 800 vierkante meter en het dak is ingestort.

Uralmashzavod is een machinebouwbedrijf in Jekaterinenburg, Rusland. Het is betrokken bij de Russische defensie-industrie.

De dikke zwarte rook doet ook wel een olieopslag vermoeden.

En schijnt 2000km van Ukraïne te liggen. Een van de reacties meldt dat het mogelijk een tankproductie site is.

Ook in de buurt van Moskou brand:
Citaat:
Nog een mysterieuze brand. Het gebeurt zojuist in Khotkovo, 70 kilometer van Moskou. Electroizolit, een multifunctioneel elektrotechnisch bedrijf. Ook de oorzaak is onbekend.
https://twitter.com/Mylovanov/status/17 ... 3523510592