Karl66 schreef:Maar er staat nergens in die quote dat nieuws dan ook maar gratis moet zijn. Dat is namelijk echt strijdig met het idee dat het onafhankelijk moet zijn. Op het moment dat de adverteerders jouw nieuws voor jou betalen, is het nieuws niet meer onafhankelijk. Dan is er altijd de invloed van de adverteerder die je als nieuwsmedium niet voor het hoofd wil stoten en als die adverteerder sterke Russische banden heeft, dan is er een grote kans dat dit het nieuws beïnvloedt.
Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds gratis met iemand meelezen. Het enige verschil is dat je vroeger dan het nieuws pas een dag later las als je de krant gelezen had. Nu kan je gewoon onder iemand anders zijn gegevens inloggen en het actuele nieuws lezen. Los daarvan zijn digitale krantenabonnementen veel goedkoper geworden dan die op een papieren krant en staan er in de digitale krant ook nog eens heel veel gratis te lezen artikelen. Ik heb even snel gekeken wat een digitaal abonnement kost. Bij het AD 1.75 euro per week, Volkskrant 2.25 euro per week, NRC 2.00 euro per week. In mijn ogen is dat al bijna weggeven.
Het gaat er mij niet om dat de hele krant gratis moet zijn, alleen artikelen die van algemeen, landelijk belang zijn, zoals bv politiek (en dan niet het gekissebis onderling maar nieuwe wet(svoorstellen) maar bv dus strategische landskeuzes). Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een beetje goede en kritische informatie krijgt over hoe ons land in elkaar zit. En nu gebeurd dat dus niet, je moet actief op zoek en je moet er voor betalen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Vroeger kon je aardig op de hoogte blijven door alleen koppen te lezen, tegenwoordig wordt je door de koppen volledig op het verkeerde been gezet.
Ik lees zelf helemaal geen mainstream-media meer ondanks het feit dat we hier 2 papieren dagbladen in de bus krijgen en 1 online abonnement hebben. Ik was vroeger een koppenlezer maar dat is volledig zinloos geworden.
En ja, ik vind het een verantwoordelijkheid van de pers om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op de hoogte kunnen zijn van de juiste informatie en niet alleen een handjevol elitie (om dat woord maar eens te gebruiken).
Dat mensen denken dat de politiek er alleen voor de elite zit komt ergens vandaan hè