Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:32

pmarena schreef:
Hoe erg je ook tegen het walgelijke terreurbeleid van Rusland bent, het is helaas gewoon waarheid wat Enzino zegt.

We kunnen er wel mooiere woorden van maken maar in de kern denkt volgens mij iedereen: stuur er maar zoveel mogelijk wapens heen zodat de Ukraïners het vechten voor hun rekening kunnen nemen en wij hopelijk onze handen er niet met onze mensen en op ons land aan hoeven te branden.

Iedereen hier heeft liever dat het daar blijft, hoe erg we het ook allemaal vinden en hoe erg we ook met de mensen mee leven.

Nee dat vind ik niet waar pmarena.

Rusland is de agressor. Rusland is deze zinloze oorlog begonnen. Rusland wil Oekraïne wegvagen zodat over 30 jaar er geen Oekraïne meer is en mensen zelfs niet weten dat Oekraïne heeft bestaan.

Oekraïne wil dit absoluut niet laten gebeuren en vecht voor de dood en de gladiolen. Het is David tegenover Goliath. HEt is een zeer moedig gemotiveerd leger tegenover een leger dat geen enkele zin heeft om te vechten. Alleen Oekraïne , David, heeft om iets van tegendruk te geven het westen nodig en met name materiaal. EN wat het niet krijgt→ sluiten van het luchtruim. Dit laatste krijgt het niet daar 1 op 1 de NAVO dan in oorlog is met Rusland want de Russen gaan 100% zeker het luchtruim schenden, heeft dat nodig voor al die bommen die ze omlaag flikkeren.

Europa wil absoluut niet dat de Russen dit winnen want dan kantelt het in Europa en dan kan het wel eens zijn dat we voor 100 den jaren een agressieve buur hebben. Want die landen onder invloed van Rusland hebben het niet zo gezellig hoor en daarin roert het ook (volg twitter maar) , en willen mensen op gaan staan tegen de Russen. Dat komt niet door het westen! Die mense4n zijn de dictatuur , al die oorlog gewoon helemaal zat!

DE VS ondersteunt het westen, want weggeven van een evenwicht betekent wellicht dat er in Europa in de toekomst een vacuüm gaat ontstaan waarin de democratie of verdwenen is of onder druk staat.

Finland en Zweden voelen zich bedreigt door Rusland. DAT, maar dat allen is de enige reden dat ondanks alle risico's ze zich willen gaan aansluiten bij de NAVO. Want had Rusland ook niet beloofd aan Oekraïne dat het dat land zou beschermen in ruil voor het inleveren van kernwapens ? :)*
Niets van uitgekomen toch.
En voor dit binnenvallen, was Oekraïne ook niet een land dat met rust gelaten werd→ zelfs in 2014 nog annexatie van de Krim. Nu is de Donbass aan de beurt. Dacht je nu echt dat Rusland stopt als het lukt?

Nee hoe je het ook went of keert, linksom of rechtsom, Oekraïne betaald de hoofdprijs voor als het de Russen lukt (nl dan is Oekraïne een land zonder Oekraïners met veel repressie en terreur in de toekomst) en het betaalt nu de hoofdprijs doordat het besloten heeft zich met man en macht te verdedigen. Alleen vraag Zelensky hiervoor alle hulp van het westen inclusief de USA. Als dit laatste lukt, dan hebben de volgende generaties Oekraïners een kans, en Zelensky weet dat.
Misschien heeft het westen geleerd van WO II dat als een tiran dreigt met genocide dat ie dat ook daadwerkelijk gaat doen.

Iedere vorm van bashen van het westen c.q. USA in deze kwestie, is koren op de molen van de Russen en in feite wordt er dan (ongewild) meegedaan aan Russische propaganda oorlog.

Ik kan iedereen aanraden om Hidde Bouwmeester te volgen. Deze man is heel erg goed ingevoerd in de politiek van Rusland en zijn buren en deze man schrijft zeer goede inhoudelijke posts. Gewoon geschiedenislessen
https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeester

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:49

Duidelijke post, Pien! Ik ben het er helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:58

pien_2010 schreef:
Iedere vorm van bashen van het westen c.q. USA in deze kwestie, is koren op de molen van de Russen en in feite wordt er dan (ongewild) meegedaan aan Russische propaganda oorlog.

Wat een vreselijk enge woorden. Een volledige zwart-wit kijk op de hele situatie met daarachter een "als je niet voor ons bent, dan ben je tegen ons". Lees alle geschiedenisboeken nog eens goed door en je zal zien dat vlak voor de meest verschrikkelijke periodes in de afgelopen 100 jaar deze mentaliteit eraan vooraf ging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:02

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Wat een vreselijk enge woorden. Een volledige zwart-wit kijk op de hele situatie met daarachter een "als je niet voor ons bent, dan ben je tegen ons". Lees alle geschiedenisboeken nog eens goed door en je zal zien dat vlak voor de meest verschrikkelijke periodes in de afgelopen 100 jaar deze mentaliteit eraan vooraf ging.

Het westen heeft , USA heeft in het verleden grote fouten gemaakt.

Alleen heb ik het nu over DEZE oorlog door Rusland begonnen.
Het westen, met de USA levert wapens op verzoek van Zelensky.
Ik herhaal, ieder vorm van dat gegeven bashen, of mijn analyse, is koren op de molen van het Russische standpunt. Niets meer en niets minder, ondanks wat jij nu probeert te doen met je post Enzino!
Je maakt iets engs van mijn post dat er totaal niet is. Wouw!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:07

Zou het niet veel bevorderlijke zijn voor de vrede, wanneer het westen stopt met wapens sturen. Volgens mij maken wapens geen einde aan een oorlog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:09

Dinopino schreef:
Zou het niet veel bevorderlijke zijn voor de vrede, wanneer het westen stopt met wapens sturen. Volgens mij maken wapens geen einde aan een oorlog.

Hoe moet Oekraïene zich dan verdedigen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:10

Dinopino schreef:

Nee. Dan is er geen Oekraïne meer maar een vazalstaat van Poetin met een president als knipmes naar Rusland .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:11

@Dinopino
Denk je serieus dat er vrede komt als Oekraïne geen wapens meer krijgt om zich te verdedigen? Onderstaande is al vaak voorbij gekomen: Als Rusland stopt met vechten, is er geen oorlog meer. Als Oekraïne stopt met vechten, is er geen Oekraïne meer...

https://twitter.com/Kateryna_Kruk/statu ... 9018309633
Laatst bijgewerkt door Ann op 17-04-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:16

pien_2010 schreef:
Alleen heb ik het nu over DEZE oorlog door Rusland begonnen.
Het westen, met de USA levert wapens op verzoek van Zelensky.

In het verleden is Amerika volledig onbetrouwbaar gebleken, hebben ze onder valse voorwendselen miljoenen mensen gedood en nog veel meer mensen ergere dingen aangedaan. Landen en volken zijn de vernieling ingeholpen voor winst en politieke spelletjes.

Maar nu is alles anders. Die vorige 50 conflicten waren smerige spelletjes, maar vanaf nu is het opeens volledig anders en dit conflict is het allereerste volledige zwart-wit conflict in de recente geschiedenis.

Okay... :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:36

bigone schreef:
Dinopino schreef:

Nee. Dan is er geen Oekraïne meer maar een vazalstaat van Poetin met een president als knipmes naar Rusland .

Klopt dus.
Eens met Ann ook want dan zijn 40 miljoen mensen op de drift.

Zelensky heeft de inval van de Krim geaccepteerd in de hoop dat het rust zou brengen. Het tegendeel was waar. Er zijn de afgelopen jaren zoveel schermutselingen geweest aan de grens. Vrede was er niet bij en het heeft teveel levens gekost.

enzino schreef:
In het verleden is Amerika volledig onbetrouwbaar gebleken, hebben ze onder valse voorwendselen miljoenen mensen gedood en nog veel meer mensen ergere dingen aangedaan. Landen en volken zijn de vernieling ingeholpen voor winst en politieke spelletjes.

Maar nu is alles anders. Die vorige 50 conflicten waren smerige spelletjes, maar vanaf nu is het opeens volledig anders en dit conflict is het allereerste volledige zwart-wit conflict in de recente geschiedenis.

Okay... :(:)

Klopt in verschillende zaken is de USA en UK niet goed bezig geweest , denk alleen maar aan Saddam Hussein. Al eerder hebben we het hier over gehad. Kritisch zijn is altijd belangrijk. Ik lees elke dag alles van Poetin wat door hem op twitter wordt gedropt net als de tweets van zijn regering.

Op dit moment wordt dit verleden gegeven waar jij het over hebt Enzino door onder andere Baudet/ forum voor democratie stemmers gebruikt om de Russen goed te praten cq om de USA te bashen. Dat is de verdeel en heers tactiek en koren op de molen van de Russen. Dat zie je ook op Twitter heel erg veel gebeuren.
Hidde Bouwmeester schrijft een goed inhoudelijke post en voilà de trollen springen er boven op .

Altijd gaat het via de persoon die dan onderuit gehaald moet worden. Weet je Enzino, daar hoort :(:) dit soort tekentje bij. Die gasten zijn zo sneu.

Altijd is het goed om kritisch te blijven kijken. Alleen in dit geval is het niet waar twee kijven hebben twee schuld. Dit naïeve sprookje daarmee is op micro en macro niveau heel erg veel ellende onder tafel geveegd.
Dat is het ontkennen op beide niveau dat er slachtoffers zijn en daders. Vaak is het zo dat slachtoffers totaal niet gevraagd hebben om al die bakken ellende. Alleen door vast te houden aan waar twee kijven hebben twee schuld of zoals jij nu doet, te verwijzen naar het verleden waar USA met het westen grove fouten hebben gemaakt, zorg je dat mensen blijven geloven dat de USA nu fout bezig is, dat ze in oorlog zouden zijn met Rusland.
Dat is zelfs totaal niet waar, maar dat is iets wat Rusland er van maakt opdat ze een rechtvaardiging hebben om de NAVO aan te vallen. Want dat is dan de volgende stap en de Russen zullen dit accepteren.
De Russen zijn onder het mom van de neo nazistische actie (wouw wat zijn ze goed bezig) de Oekraïne binnen gevallen en " kijk eens" zegt Poetin vervolgens "de NAVO landen met de VS steunt de neo nazis". Dus de rechtvaardiging is aanwezig om op te schalen met deze oorlog.

Dat is het zelfde als dat de Oekraïners het schip van de Russen tot zinken hebben gebracht→ en dat zou dan het excuus zijn om met zwaardere wapens de Oekraïners eens een lesje te leren. Dan denk ik "gast, je bent zelf deze oorlog begonnen, dat schip was zeer belangrijk en dus liep het risico om tot zinken gebracht te worden. Oorzaak heeft gevolgen". Maar Poetin draait alles om en helaas zijn er ook in het Westen mensen die daaraan volop meedoen. DAT vind ik niet OK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:37

pien_2010 schreef:
Kritisch zijn is altijd belangrijk.

Altijd, behalve nu want dan speel je Poetin in de kaart.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:39

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Kritisch zijn is altijd belangrijk.

Altijd, behalve nu want dan speel je Poetin in de kaart.

Kijk dit is zoals het gaat. Doen de Russen ook. Altijd wordt alles omgedraaid. Ik vind dat zo bizar.........

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:42

Och, zelfs Trump heeft gezegd dat Poetin genocide pleegt dus tja.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:53

Pien, laat het gaan. Sommige mensen kijken, hoe bizar dan ook, anders naar zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:54

bigone schreef:
Och, zelfs Trump heeft gezegd dat Poetin genocide pleegt dus tja.

Die Trump toch, het blijft een leuke man.

En verschillende mening, hoe bizar is de wereld toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:00

Ailill schreef:
Pien, laat het gaan. Sommige mensen kijken, hoe bizar dan ook, anders naar zaken.

Klopt Ailill. Alleen laat ik het niet gaan.

Want er zijn ook jonge mensen op Bokt, met weinig levenservaring en historisch besef. Voor hen doe ik zoveel moeite zodat ze leren doorzien hoe in communicatie zaken subtiel verdraaid kunnen worden. Dat is niet altijd gemakkelijk om te doorzien en zeker niet tegenwoordig met wereldwijd partijen die het niet zo nauw nemen met de historie en zaken verdraaien. Voor jongeren is dit een moeilijke tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:02

De boodschap voor jongeren is duidelijk: volg wat de media/overheid verteld en doe wat ze van je vragen. Nu is dat een Oekraiense vlag in je profiel en geen vragen stellen want anders heul je met de vijand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:05

Ik vind dat zo gek, dat alle media maar over één kam geschoren worden. En een belediging voor de (onderzoeks-) journalistiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:06

mysa schreef:
Ik vind dat zo gek, dat alle media maar over één kam geschoren worden. En een belediging voor de (onderzoeks-) journalistiek.

Misschien komt dat omdat het merendeel van "de media" in handen is van een kleine groep mensen met dezelfde opvattingen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:11

En dan denk jij dat journalisten gecensureerd worden door de concerns? Dan weet je echt niet genoeg over het vak. Mijn zoon is vierdejaars journalistiek en er wordt hem geleerd uiterst kritische en onderbouwde artikelen te schrijven. Dus dan zal deze lichting bijna-afgestudeerden wel nergens aangenomen worden, denk je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:16

Enzino , je laat je wel kennen hoor. Hoe vaak je ook beweerd dat je je best doet om beide kanten van de gebeurtenissen te belichten en mensen een spiegel probeert voor te houden , in jouw spiegel komen wel steeds meer barsten.
Zeker is het allemaal niet zwart/wit maar in dit geval is er maar één schuldig, Poetin. En dan kun je nog zoveel geschiedenis aanhalen dat er toch echt een oorzaak is die in het verleden ligt, ja die ligt er. Poetin is uit op totale vernietiging van het Oekraïense bestaansrecht.
Heeft geen zak met nato te maken maar alleen met zijn behoefte om het grote Russische rijk te herstellen voor hij de pijp uit is. Iedereen die nu wat anders beweert heeft stront in z’n ogen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:21

Wees maar blij dat je niet in Rusland woont, Bigone, dan zou je vijftien jaar de bak in draaien voor dit soort uitspraken. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 13:24

Ik vind gewoon beide kanten waar.
Rusland is hier de grote boef en ik hoop echt dat Poetin aan zijn schaamhaar voor het gerechtshof gesleurd wordt, maar tegelijkertijd heb ik toch ook sterk de indruk dat de andere landen met de zakdoek het zweet van het hoofd vegen: „pfoei, gelukkig komen we weg met enkel wat santies en wapens, ze zoeken het samen maar even uit“.

Als we als westen echt wat wilde doen dan deden we ook sacties waar we zelf even diep onder leiden (van het gas af bijv.), maar nee, we doen de kolen.

De wereld is gewoon verrot en vertrouwen kun je niemand wat dat betreft, zeker geen wereldleiders.
Ik heb dan ook sterk mijn twijfels dat Pietin uiteindelijk daadwerkelijk strafrechtelijk vervolgd gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-04-22 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:24

pien_2010 schreef:
pmarena schreef:
Hoe erg je ook tegen het walgelijke terreurbeleid van Rusland bent, het is helaas gewoon waarheid wat Enzino zegt.

We kunnen er wel mooiere woorden van maken maar in de kern denkt volgens mij iedereen: stuur er maar zoveel mogelijk wapens heen zodat de Ukraïners het vechten voor hun rekening kunnen nemen en wij hopelijk onze handen er niet met onze mensen en op ons land aan hoeven te branden.

Iedereen hier heeft liever dat het daar blijft, hoe erg we het ook allemaal vinden en hoe erg we ook met de mensen mee leven.

Nee dat vind ik niet waar pmarena.

Rusland is de agressor. Rusland is deze zinloze oorlog begonnen. Rusland wil Oekraïne wegvagen zodat over 30 jaar er geen Oekraïne meer is en mensen zelfs niet weten dat Oekraïne heeft bestaan.

Oekraïne wil dit absoluut niet laten gebeuren en vecht voor de dood en de gladiolen. Het is David tegenover Goliath. HEt is een zeer moedig gemotiveerd leger tegenover een leger dat geen enkele zin heeft om te vechten. Alleen Oekraïne , David, heeft om iets van tegendruk te geven het westen nodig en met name materiaal. EN wat het niet krijgt→ sluiten van het luchtruim. Dit laatste krijgt het niet daar 1 op 1 de NAVO dan in oorlog is met Rusland want de Russen gaan 100% zeker het luchtruim schenden, heeft dat nodig voor al die bommen die ze omlaag flikkeren.

Europa wil absoluut niet dat de Russen dit winnen want dan kantelt het in Europa en dan kan het wel eens zijn dat we voor 100 den jaren een agressieve buur hebben. Want die landen onder invloed van Rusland hebben het niet zo gezellig hoor en daarin roert het ook (volg twitter maar) , en willen mensen op gaan staan tegen de Russen. Dat komt niet door het westen! Die mense4n zijn de dictatuur , al die oorlog gewoon helemaal zat!

DE VS ondersteunt het westen, want weggeven van een evenwicht betekent wellicht dat er in Europa in de toekomst een vacuüm gaat ontstaan waarin de democratie of verdwenen is of onder druk staat.

Finland en Zweden voelen zich bedreigt door Rusland. DAT, maar dat allen is de enige reden dat ondanks alle risico's ze zich willen gaan aansluiten bij de NAVO. Want had Rusland ook niet beloofd aan Oekraïne dat het dat land zou beschermen in ruil voor het inleveren van kernwapens ? :)*
Niets van uitgekomen toch.
En voor dit binnenvallen, was Oekraïne ook niet een land dat met rust gelaten werd→ zelfs in 2014 nog annexatie van de Krim. Nu is de Donbass aan de beurt. Dacht je nu echt dat Rusland stopt als het lukt?

Nee hoe je het ook went of keert, linksom of rechtsom, Oekraïne betaald de hoofdprijs voor als het de Russen lukt (nl dan is Oekraïne een land zonder Oekraïners met veel repressie en terreur in de toekomst) en het betaalt nu de hoofdprijs doordat het besloten heeft zich met man en macht te verdedigen. Alleen vraag Zelensky hiervoor alle hulp van het westen inclusief de USA. Als dit laatste lukt, dan hebben de volgende generaties Oekraïners een kans, en Zelensky weet dat.
Misschien heeft het westen geleerd van WO II dat als een tiran dreigt met genocide dat ie dat ook daadwerkelijk gaat doen.

Ik kan iedereen aanraden om Hidde Bouwmeester te volgen. Deze man is heel erg goed ingevoerd in de politiek van Rusland en zijn buren en deze man schrijft zeer goede inhoudelijke posts. Gewoon geschiedenislessen
https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeester

Ben het volledig met je eens Pien!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:32

Sizzle schreef:
Ik vind gewoon beide kanten waar.
Rusland is hier de grote boef en ik hoop echt dat Poetin aan zijn schaamhaar voor het gerechtshof gesleurd wordt, maar tegelijkertijd heb ik toch ook sterk de indruk dat de andere landen met de zakdoek het zweet van het hoofd vegen: „pfoei, gelukkig komen we weg met enkel wat santies en wapens, ze zoeken het samen maar even uit“.

Als we als westen echt wat wilde doen dan deden we ook sacties waar we zelf even diep onder leiden (van het gas af bijv.), maar nee, we doen de kolen.

De wereld is gewoon verrot en vertrouwen kun je niemand wat dat betreft, zeker geen wereldleiders.
Ik heb dan ook sterk mijn twijfels dat Pietin uiteindelijk daadwerkelijk strafrechtelijk vervolgd gaat worden.

Natuurlijk zijn andere landen blij dat ze nog niet fysiek bij de oorlog zijn betrokken maar dat is iets anders dan zeggen dat die landen het aan zichzelf te danken hebben en dat Poetin geen keus had.
Groot verschil!