Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:05

Aanvallen kunnen ook onder de noemer zichtmeldingen vallen, toch? Als je leest dat er een wolf vlakbij is gesignaleerd, ben je op je hoede, denk ik?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:20

Nee het ging om die melding van de 6 wolven op camera. Daarvan is toch wel fijn als je preciezer weet waar ze gezien zijn. Dat is dus niet bij de Horalaan begrijp ik?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:49

SusanH schreef:
Nee het ging om die melding van de 6 wolven op camera. Daarvan is toch wel fijn als je preciezer weet waar ze gezien zijn. Dat is dus niet bij de Horalaan begrijp ik?

Dat is dus niet exact bekend naar ik begrijp.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 20:52

Als er geen locatie genoemd wordt of er wordt expliciet locatie niet exact, is het niet openbaar en niet wenselijk om welke reden dan ook om het te noemen.

Van vernieling tot bedreiging en alles wat er tussen en verder nog gedaan kan worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 21:01

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 21:06

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 21:12

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 21:29

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 21:38

Zichtmelding Laag Soeren Gld
Citaat:
Laag Soeren Gelderland
01-12-2025
12.10 uur

Zichtmelding in bosgebied.

Ik liep met mijn Jack Russell een klein heuveltje op het pad op. De wolf liep aan de andere kant op het pad hetzelfde heuveltje op. Toen hij ons zag schrok hij, bleef even stilstaan en rende vervolgens weg, van het pad af het bos in, richting het ruiterpad. Hij was op ongeveer 15 meter afstand.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/16bEdRQ3 ... tid=wwXIfr

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 23:12

tienus63 schreef:
Aanval Stad van Gerwen Nuenen NB, twee schapen gedood
Citaat:
Nuenen Noord Brabant
01-12-2025

2 schapen aangevallen in Stad van Gerwen Gemeente Nuenen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1QaZkaFx ... tid=wwXIfr

Is hier al een bevestiging van dat het een wolf was? Zag op lokale FB dat er (natuurlijk) door diverse mensen aan getwijfeld wordt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 23:37

Martie, een echte bevestiging niet, maar het lijkt erop dat er wel al zeker een paar weken af en aan een wolf is gesignaleerd in die omgeving. Bevestiging duur altijd lang bij Bij12.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:19

tienus63 schreef:
Als er geen locatie genoemd wordt of er wordt expliciet locatie niet exact, is het niet openbaar en niet wenselijk om welke reden dan ook om het te noemen.

Van vernieling tot bedreiging en alles wat er tussen en verder nog gedaan kan worden.

Dat begrijp ik van een aanval. Maar een zichtmelding is imo iets anders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:35

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 10:12

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
02-12-2025
08.40 uur

Een wolf stak zojuist over bij de Chinese muur in Putten.
Ging het bos in richting het Laakhuisje

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1EMfM626 ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:38

Nou krijg zojuist een e-mail dat mijn subsidieaanvraag voor de wolfwerende omheining is opgevraagd in een woo verzoek. Uiteraard samen met alle andere aanvragen van de provincie Utrecht. Hopelijk wordt daar zorgvuldiger mee omgegaan dan de eerdere woo verzoeken waarbij namen en contactgegevens op straat kwamen te liggen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:09

Jessix schreef:
Nou krijg zojuist een e-mail dat mijn subsidieaanvraag voor de wolfwerende omheining is opgevraagd in een woo verzoek. Uiteraard samen met alle andere aanvragen van de provincie Utrecht. Hopelijk wordt daar zorgvuldiger mee omgegaan dan de eerdere woo verzoeken waarbij namen en contactgegevens op straat kwamen te liggen.

Daarmee kunnen kwaadwillenden dus exact zien wie wel en wie niet subsidies aangevraagd hebben.

Ik hoop dat namen en adressen en gegevens die tot persoon of perceel herleidbaar zijn eruit gehouden worden.

En alleen totale bedragen per gemeente bijvoorbeeld gegeven worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:54

F_T schreef:
Jessix schreef:

Daarmee kunnen kwaadwillenden dus exact zien wie wel en wie niet subsidies aangevraagd hebben.

Ik hoop dat namen en adressen en gegevens die tot persoon of perceel herleidbaar zijn eruit gehouden worden.

En alleen totale bedragen per gemeente bijvoorbeeld gegeven worden.

Naar wat ik uit de mail begreep is het echt de aanvraag waarin je gegevens dan met zwart zijn weggelakt.

Ik baal er best wel van eigenlijk. Maar hoop dan maar dat het anoniem blijft,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:56

Hoe zit dat met die subsidies, ik ben erg voor privacy maar als het zichtbaar is, als ik subsidie zou hebben aangevraagd, wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:30

Geen idee. Ik neem aan dat het voor mij geen gevolgen heeft en dat mijn persoonsgegevens privé blijven. Dat gaat tenslotte niemand wat aan.

Maar het voelt gek dat het in handen is van derden. Er zitten bijv. ook foto’s bij. Bij het aanvragen van zoiets bedenk je ook niet dat het mogelijk is dat iemand anders nog wat met je aanvraag wil.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:12

Even overwogen een PB te doen, maar aangezien ongetwijfeld meer Bokkers hiermee te maken gaan krijgen zet ik het hier openbaar neer.
Jessix schreef:

Mijn advies is sowieso een zienswijze daarop in te dienen.
Hier de link naar de Wet open overheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045754

Je kan je beroepen op Artikel 5.1 lid 2 sub e: de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
Je bent een particulier (neem ik aan) en geen onderneming. Elke informatie die op enige wijze naar jouw en jouw woonadres verwijst (bijv. ook kadastrale nummer(s)) zijn direct te linken aan jouw persoonlijke levenssfeer. Geef aan dat je wil controleren of alles is weg gelakt wat naar jou kan verwijzen voordat het openbaar gemaakt wordt.

Als je foto's hebt gedeeld kan je ook nog denken aan: Artikel 5.1 lid 1 sub c: bedrijfs- en fabricagegegevens betreft die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld
E.e.a. afhankelijk van de afspraken die je met de leverancier hebt gemaakt. Je kan hierbij ook denken aan facturen o.i.d. als je die hebt meegestuurd. Deze informatie kan van belang zijn voor een concurrent van jouw leverancier.

En je kan kijken of je nog wat kan met Artikel 4.6 Antimisbruikbepaling
Indien de verzoeker kennelijk een ander doel heeft dan het verkrijgen van publieke informatie of indien het verzoek evident geen bestuurlijke aangelegenheid betreft, kan het bestuursorgaan binnen twee weken na ontvangst van het verzoek, dan wel onverwijld nadat is gebleken dat de verzoeker kennelijk een ander doel heeft dan het verkrijgen van publieke informatie, besluiten het verzoek niet te behandelen.

Je weet (als het goed is, maar het gaat wel eens mis) niet wie het Woo-verzoek gedaan heeft. Het hele wolvendossier is zo gepolariseerd dat je de vraag kan stellen waarvoor iemand deze informatie wil hebben. Je kan dit eventueel koppelen aan je persoonlijke levenssfeer. Dat je bang bent voor bedreigingen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:43

Roodvos schreef:
Even overwogen een PB te doen, maar aangezien ongetwijfeld meer Bokkers hiermee te maken gaan krijgen zet ik het hier openbaar neer.
Jessix schreef:

Mijn advies is sowieso een zienswijze daarop in te dienen.
Hier de link naar de Wet open overheid:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045754

Je kan je beroepen op Artikel 5.1 lid 2 sub e: de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
Je bent een particulier (neem ik aan) en geen onderneming. Elke informatie die op enige wijze naar jouw en jouw woonadres verwijst (bijv. ook kadastrale nummer(s)) zijn direct te linken aan jouw persoonlijke levenssfeer. Geef aan dat je wil controleren of alles is weg gelakt wat naar jou kan verwijzen voordat het openbaar gemaakt wordt.

Als je foto's hebt gedeeld kan je ook nog denken aan: Artikel 5.1 lid 1 sub c: bedrijfs- en fabricagegegevens betreft die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld
E.e.a. afhankelijk van de afspraken die je met de leverancier hebt gemaakt. Je kan hierbij ook denken aan facturen o.i.d. als je die hebt meegestuurd. Deze informatie kan van belang zijn voor een concurrent van jouw leverancier.

En je kan kijken of je nog wat kan met Artikel 4.6 Antimisbruikbepaling
Indien de verzoeker kennelijk een ander doel heeft dan het verkrijgen van publieke informatie of indien het verzoek evident geen bestuurlijke aangelegenheid betreft, kan het bestuursorgaan binnen twee weken na ontvangst van het verzoek, dan wel onverwijld nadat is gebleken dat de verzoeker kennelijk een ander doel heeft dan het verkrijgen van publieke informatie, besluiten het verzoek niet te behandelen.

Je weet (als het goed is, maar het gaat wel eens mis) niet wie het Woo-verzoek gedaan heeft. Het hele wolvendossier is zo gepolariseerd dat je de vraag kan stellen waarvoor iemand deze informatie wil hebben. Je kan dit eventueel koppelen aan je persoonlijke levenssfeer. Dat je bang bent voor bedreigingen.

Als bokt een duimpje omhoog functie had gehad, had ik hem nu gebruikt.

Waardevolle post, dank voor plaatsen.

(Ook los van wolvenkwestie. Openbare overheid is goed, maar beschermen prive personen en privacy minstens even belangrijk)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:52

Roodvos +:)+
Zo doet het duimpje omhoog het ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 14:59

Afschotvergunning wolf Hoge Veluwe verlengd en gebied uitgebreid.
Citaat:
De Provincie Gelderland heeft de toestemming om de probleemwolf op de Hoge Veluwe af te schieten verlengd. De vergunning liep tot het einde van het jaar. Faunabeheereenheid Gelderland heeft nu tot 1 juli de tijd om het dier af te schieten. Ook het zoek- en afschotterrein wordt uitgebreid. Vliegbasis Deelen wordt, naast de Hoge Veluwe, toegevoegd aan de vergunning.
https://www.gld.nl/nieuws/8401051/vergu ... bTU7LbWfmA

bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Fy6Br ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:01

+:)+
Ik sluit me bij de voorgangers aan Roodvos!
Zo helder als jij het schrijft, kreeg ik het niet gevonden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:03

Citaat:
2 december 2025
Verlenging afschot vergunning tot juli 2026.
De maatwerk vergunning voegt ook terreinen toe.
U weet het nog? GW4655m de wolf die een vrouw heeft aangevallen en 2 keer heeft gebeten.
---
Gelderland verlengt de toestemming om probleemwolf Hoge Veluwe uit de populatie te nemen

OTTERLO Provincie Gelderland verlengt de toestemming om probleemwolf GW4655m uit de populatie te nemen. Het dier viel in april van dit jaar een hardloopster aan in het Nationaal Park De Hoge Veluwe. ,,In dezelfde periode werden ook andere bezoekers dicht benaderd door het dier. De houder van de vergunning, Faunabeheereenheid Gelderland, krijgt tot 1 juli 2026 de tijd om de wolf uit de populatie te nemen. Ook wordt het gebied waarbinnen het dier mag worden gezocht en geschoten uitgebreid met het terrein van de Vliegbasis Deelen”, schrijft de provincie in een persbericht.

De vergunning die in mei is verleend, loopt af op 31 december van dit jaar. ,,Op basis van behandelde bezwaren en recente waarneming is beslist dat de toestemming wordt verlengd en dat het gebied waar de activiteiten worden uitgevoerd wordt uitgebreid.”

GEVAAR

De provincie en betrokken wolvendeskundigen zijn van mening dat bij de wolf sprake is van niet-schuw gedrag, dat, eenmaal aangeleerd, blijvend aanwezig is. ,,Het dier is daarmee een blijvend gevaar voor mensen en herhaling van de incidenten in april 2025 is dan ook niet uitgesloten. Het besluit om een wolf uit de populatie te nemen is een zwaar besluit, waarbij de provincie grote zorgvuldigheid in acht neemt. Vandaar dat de toestemming ook slechts voor een beperkte periode wordt verlengd. De verwachting is overigens ook dat de jongvolwassen wolf GW4655m komend jaar de roedel op de Hoge Veluwe en omgeving zal verlaten om zelf op zoek gaan naar een eigen territorium. ”

MAATWERKVOORSCHRIFT

De verlenging van de toestemming is volgens de provincie vastgelegd in een zogeheten maatwerkvoorschrift. ,,Door de verlaging van de Europese beschermde status van de wolf, en het nog niet door vertalen daarvan in nationale wet- en regelgeving, kan op dit moment geen vergunning worden afgegeven. Tegen het nieuwe besluit staat de mogelijkheid tot bezwaar open. Bezwaarmakers tegen de oorspronkelijke vergunning zijn over het nieuwe besluit geïnformeerd.”

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/12 ... ZJxCNl-X4w

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17feg1 ... tid=wwXIfr