Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:23

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:28

anca schreef:
In de volkskrant. Wolven verdwijnen
" spoorloos"

https://archive.is/iaqxs

Anders zijn de cijfers altijd een schatting en weten ze niet precies hoeveel wolven er nu lopen.
Ze gedragen zich als een horoscoop, ze noemen het zoals het het beste in hun straatje past.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:31

anca schreef:
" spoorloos"

Citaat:
[knip] Zo schreef de Werkgroep Wolf Leusden, het gebied van ‘probleemwolf Bram’ – de beruchte wolf die vorig jaar zomer een hondje zou hebben meegenomen en een kleuter omver zou hebben gelopen

Je weet wel de DNA bewezen aanvallen en volgens Woo een wolf die over een meisje stond.
tienus63 @ [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3

En dan gaan we het hebben over zou ?!

Zolang dat zal zijn zal de stroperij zeker nog blijven bestaan.
En ik wil ze met liefde een fles wijn of een taart sturen voor hun geweldige werk!!
Ga zo door.

Happinez

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:16

Zo lang er niets gedaan word, niet geluisterd wordt en niets serieus genomen wordt vind ik het niet gek dat er mensen zijn die het hef in eigen handen nemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 13:56

Citaat:
IN DE KRANT

Regelmatig werken wij mee aan persberichten of sturen wij informatie naar de media. Johan Moes is één van onze adviseurs. Maar hij is ook voorzitter van de Boermarke. Zo verzamelt hij veel informatie wat hij nu via een ingezonden brief met de lezers van het DvhN deelt.

Afbeelding
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1BToZz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 14:00

Zichtmelding Heerde Gld vanochtend
Citaat:
Heerde Gelderland.
28-01-2025

In het Ambtsbos in Heerde is een wolf gesignaleerd. Ter hoogte van de Berkenlaan

Zekerheid gemiddeld.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Bron geen wolf
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1BQ2pPkpGe/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 14:03

Zichtmelding Eerbeek Gld vanochtend
Citaat:
Eerbeek Gelderland.
28-01-2025

Vanmorgen een wolf gezien. Dichtbij de parkeerplaats van de Bhoele.

Zekerheid laag.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1C2XPQ ... tid=wwXIfr

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:07

Ik hoop maar dat die in Eerbeek een hond is.
Ja ik weet het, ze lopen hier.
Maar op de een of andere manier zijn er hier ( nog) niet heel erg veel zichtmeldingen geweest en leken ze aardig in de bossen te blijven..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:11

Wat een joekel weer.. Ik vind het zo lastig inschatten hoe groot zo'n beest nou is.. Soms lijken ze echt mega en soms lijken het meer halve coyotes. Volgens mij zit er best veel verschil in het type wat hier in NL rond loopt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:13

Grootte kan ook met de leeftijd te maken hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:18

Captain schreef:
Wat een joekel weer.. Ik vind het zo lastig inschatten hoe groot zo'n beest nou is.. Soms lijken ze echt mega en soms lijken het meer halve coyotes. Volgens mij zit er best veel verschil in het type wat hier in NL rond loopt?

Geist gaf aan dat als wolven meer achter vee aan gaan en angst voor mensen kwijt raken door honger (want wild op) ze ook kleiner worden. De echt schuwe wolven waren volgens hem groot en hadden genoeg wild te eten om schuw te blijven.
Nu kan er in Nederland een factor genoeg eten in de vorm van vee meespelen, want ons klimaat staat een hoge dichtheid qua graasdieren toe. Dat redt je niet in grote delen van de VS en Kanada al helemaal niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:29

tamary schreef:
Geist gaf aan dat als wolven meer achter vee aan gaan en angst voor mensen kwijt raken door honger (want wild op) ze ook kleiner worden. De echt schuwe wolven waren volgens hem groot en hadden genoeg wild te eten om schuw te blijven.

Ik ben wel benieuwd naar een wetenschappelijke verklaring hierachter, want voor mijn gevoel groeien dieren juist makkelijker als ze niet al te hard hoeven te 'werken' voor hun voer.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:31

Hier een stille meelezer.
Dank je wel Tienus en alle anderen, voor het delen van de zichtmeldingen etc.

Wij wonen in de provincie Groningen en ik maak me grote zorgen hoe het bij ons straks zal gaan. Er komen steeds wat meer zichtmeldingen in de buurt en af en toe ook een aanval voorbij..

Ik wens iedereen heel veel sterkte met deze wolvenellende.

P.s. ik wil eigenlijk nog wel melden dat ik dit topic graag volg, sterker nog, ik dacht eerder dat het allemaal wel mee zou vallen aangaande de wolf, maar door het lezen van dit wolventopic weet ik inmiddels wel beter. Dank jullie wel daarvoor.
Ook begrijp ik alle frustratie wel als er weer eens iemand het topic binnen komt vallen met opmerkingen die al tig keer besproken zijn en ze eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben, en zich dan gepikeerd voelen omdat ze 'geen gelijk' krijgen. Terwijl, als ze het topic hadden gelezen, ze inmiddels wel beter hadden geweten.
Nou ja, ik volg graag en begrijp de zorgen volkomen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:43

DubbelFun schreef:
tamary schreef:

Ik ben wel benieuwd naar een wetenschappelijke verklaring hierachter, want voor mijn gevoel groeien dieren juist makkelijker als ze niet al te hard hoeven te 'werken' voor hun voer.

Wolven kunnen schuw blijven als er genoeg wild is om ze te voeden en genoeg voedsel = grote wolven. Basis voor voeden wolvenroedel is een grote grazer als eland of de grote hertensoorten. Dan is 1x jagen met zijn allen genoeg voor meerdere dagen volle buikjes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 14:57

Zichtmelding Ees Dr vanochtend
Citaat:
Ees Drenthe
28-01-2025

Aan het Bodenpad in Ees vanochtend rond 8 uur een wolf gesignaleerd. Liep richting parkeerplaats Dennebos.

Zekerheid gemiddeld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19z1Gc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 15:12

Aanval Geesbrug Dr 1 schaap gedood
Citaat:
Geesbrug Drenthe
28-01-2025

Aanval op schaap. 1 schaap dood.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BSnFzNUJa/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 15:14

Aanval Oosterwolde Frl minimaal 8 schapen dood, 10 schapen gewond
Citaat:
Oosterwolde Friesland
28-01-2025

Aanval op schapen 8 direct dood, 10 gewond, worden mogelijk nog geëuthanaseerd

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18fwWjQMZj/?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:16

anca schreef:
" spoorloos"

Ja eh duh..wat verwachten ze dan als ze zelf niet beheren? 8)7

De mensen die er last van hebben gaan dan het heft in eigen hand nemen, dat is met alles zo. Nog een grote reden om de wolf zelf vanuit de overheid te beheren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:55

pommetje1 schreef:
Hier een stille meelezer.
Dank je wel Tienus en alle anderen, voor het delen van de zichtmeldingen etc.

Wij wonen in de provincie Groningen en ik maak me grote zorgen hoe het bij ons straks zal gaan. Er komen steeds wat meer zichtmeldingen in de buurt en af en toe ook een aanval voorbij..

Ik wens iedereen heel veel sterkte met deze wolvenellende.

P.s. ik wil eigenlijk nog wel melden dat ik dit topic graag volg, sterker nog, ik dacht eerder dat het allemaal wel mee zou vallen aangaande de wolf, maar door het lezen van dit wolventopic weet ik inmiddels wel beter. Dank jullie wel daarvoor.
Ook begrijp ik alle frustratie wel als er weer eens iemand het topic binnen komt vallen met opmerkingen die al tig keer besproken zijn en ze eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben, en zich dan gepikeerd voelen omdat ze 'geen gelijk' krijgen. Terwijl, als ze het topic hadden gelezen, ze inmiddels wel beter hadden geweten.
Nou ja, ik volg graag en begrijp de zorgen volkomen..

Spannend dat je er ook steeds meer mee te maken krijgt. Als het bij jezelf een rol gaat spelen wordt het ook ineens “echt” en begrijp je de zorgen en bijhorend frustratie die eerst wat verder van je af staat. Althans zo ervaarde ik dat ook.

Een tijd geleden heeft Tienus de eerste opmerkingen gedeeld uit het eerste topic. Toen dachten de meeste dat het allemaal wel mee zou vallen. De zorgen die daar werden gedeeld kwamen helaas al heel snel uit.

Hopelijk blijven jij en je dieren veilig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 17:33

Bedankt voor de link. Ook even voor de overzichtelijkheid in het ervaring subsidie wolfwerende afrastering gezet.
Hoe meer info, hoe beter.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:34

Elisa2 schreef:
anca schreef:
" spoorloos"

Ja eh duh..wat verwachten ze dan als ze zelf niet beheren? 8)7

De mensen die er last van hebben gaan dan het heft in eigen hand nemen, dat is met alles zo. Nog een grote reden om de wolf zelf vanuit de overheid te beheren.

wat ik op fb ook al melde, wolven vallen elkaar ook aan, doden soortgenoten net zo makkelijk als een schaap en vlees is vlees ook al is het je soortgenoot, ze zullen ze ook opvreten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 17:41

Gek genoeg vreten ze elkaar meestal niet op na het doden.
Terwijl ze honden meestal helemaal opvreten.
Van een hond blijft meestal alleen de ruggengraat en de kop over. Kleine rassen worden volledig opgevreten, daar vind men hooguit halsband van terug.

Het schijnt te maken te hebben dat hun instinct zegt dat zwaar ziek kunnen worden als ze aan kannibalisme doen ivm besmetting parasieten.

Ik kan me wel indenken dat een zieke of gewonde wolf weg kruipt om te dood te gaan.
Honden en katten doen het ook.

Ik denk dat een aangevreten kadaver van een wolf is aangevreten door andere aaseters, vogels en andere roofdieren als vossen en marterachtigen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 17:43

Aanval Brecht (B), schaap gedood
Citaat:
28 januari 2025/België
Schapenhouder uit Brecht vindt doodgebeten schaap in wei: “De vijfde aanval op een half jaar tijd”

Een schapenhouder uit Brecht zit met de handen in het haar. Vanochtend trof hij één van zijn schapen dood aan, hoogstwaarschijnlijk doodgebeten door een wolf. En dat is al de vijfde keer op een half jaar tijd.
https://www.gva.be/cnt/dmf20250128_94202523

Bron GVA en geen wolf in cultuurlandschap
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/v/188A1E ... tid=wwXIfr

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:54

Pas begon ik over het bos gebied in Kwintelooijen Rhenen. Vandaag heb ik de boswachter gesproken en deze geeft aan dat de wolf daar in de nacht actief is en opzoek naar voedsel. Overdag zal je hem niet tegengekomen gezien het daar enorm druk is, maar s'nachts is hij dus wel op jacht. Ben ik ff blij dat mijn paard in een afgesloten stal staat s'nachts. Ben niet direct bang dat een wolf een haflinger aanvalt, maar wel dat als hij hem ziet door de dragen en omheining gaat!.
Dus waarschuwing ook voor de mensen daar ;)