Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:36

juval schreef:
misschien moeten ze alle burgers een quotum geven.
bijvoorbeeld 10.000 autokm per jaar, Of 5000 vliegkm per jaar, 3000 kwh elektriciteit, 80 GB per jaar en de rest kan je bijkopen. je mag uiteraard ook opsparen voor een grote reis eens in de zoveel jaar, maar dan wordt er wel per jaar 10% afgeroomd :)

In Duitsland komt er een nieuw soort treinabonnement las ik, onbeperkt voor 49,- per maand met de trein, dat lijkt me hier ook wel nuttig, misschien dat dat ook wel meer mensen naar het OV trekt. (moet dat natuurlijk wel beschikbaar en betrouwbaar zijn).

Heerlijk die dagdromerij over quota in voeren. Maar zolang ik bij kan kopen geen probleem hoor.
:D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:38

Ah dat was voor aardbeving toen. Dan weet ik waar te zoeken. Uiteindelijk heeft het spul wel een goede bestemming gekregen naar een stichting die jongere school dropouts een vak leert

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:40

secricible schreef:
waarschijnlijk omdat zij minder km hoeven te rijden naar dagelijkse voorzieningen en makkelijker alternatieven kunnen pakken.

Tsja, in de randstad zijn er weer dingen die duurder zijn he! Bijv. en niet onbelangrijk: de huizen prijzen(+ onroerend goed belasting, verzekeren huis etc)
En de een woont in een groen gebied, en de ander moet zijn auto pakken om de natuur op te zoeken. Verschillen zullen er altijd zijn en blijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:58

germie schreef:
Er wordt hier ook gesteld dat een shirtje van 3 euro niet gekocht moet worden. Maar als je maar 3 euro kunt betalen, moet je dan altijd tweedehands kopen? Mag je nooit eens jezelf trakteren op dat shirtje van 3 euro? Dus als je het geld niet hebt ben je gewoon de afvalbak van afdankertjes van een ander? Want zo zou ik dat zeker voelen als ik dat shirtje van 3 euro niet meer mag komen, opgelegd door iemand die wel een shirtje van 30 euro kan betalen.

Maar moet kleding dan onethisch geproduceerd worden zodat mensen een shirtje van 3 euro kunnen kopen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:08

Jazeker want dat komt beter uit
Net als veel vliegen en veel autorijden.
Dat is het grote probleem de IKKE maatschappij.
Als we allemaal.beseffen een stapje terug te moeten doen, zijn dat vele stappen voor de natuur

Wij hebben al 1 auto weg gedaan
Fietsen heel veel en rijden ook.met de overgebleven auto veel en veel minder.
En nog wat dingen aangepast

Helpt het geen idee, zolang niet iedereen iets doet denkik niet

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:09

[quote="Echwel"]Jazeker want dat komt beter uit
Net als veel vliegen en veel autorijden.
Dat is het grote probleem de IKKE maatschappij.
Als we allemaal.beseffen een stapje terug te moeten doen, zijn dat vele stappen voor de natuur
/quote]
De accu's die in elektrische auto's zitten bijvoorbeeld worden net zo onethisch geproduceerd. En men wil dat we zo'n auto gaan rijden.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:13

Neeee neee neee dat heb ik ook wel eens gedurfd te beweren Lughnassadh maar dat valt met kobalt en kinderarbeid alles mee leerde ik toen :j

Dat gedoe over die IKKE maatschappij.. daar doe jij ook aan mee hoor :j
Uiteindelijk leeft iedereen voor zichzelf (dat is iets met een piramide ofzo) en doen een hoop mensen hun best. En die mensen die dat niet doen, gaan het helaas niet allemaal alsnog doen.

Misschien moeten onethisch producerende bedrijven stoppen met onethisch produceren.. En hoe mensen dan aan betaalbare kleden komen moeten ze dan zelf maar uitzoeken :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:14

Klopt.dat die vervuilen.
Ik wacht op de waterstof auto en het ombouwen van diesel.naar waterstof..
Maar tot die tijd dus.maar wat minder rijden

Als we allemaal een steentje bijdragen zal.het best helpen.
Maar als je alleen maar je hakken in het zand zet komen we nergens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:16

germie schreef:
juval schreef:
misschien moeten ze alle burgers een quotum geven.
bijvoorbeeld 10.000 autokm per jaar, Of 5000 vliegkm per jaar, 3000 kwh elektriciteit, 80 GB per jaar en de rest kan je bijkopen. je mag uiteraard ook opsparen voor een grote reis eens in de zoveel jaar, maar dan wordt er wel per jaar 10% afgeroomd :)

In Duitsland komt er een nieuw soort treinabonnement las ik, onbeperkt voor 49,- per maand met de trein, dat lijkt me hier ook wel nuttig, misschien dat dat ook wel meer mensen naar het OV trekt. (moet dat natuurlijk wel beschikbaar en betrouwbaar zijn).

10.000 maar? Dat is echt heeeeeel weinig. En 5000km vliegen ook, want dan zit je namelijk nog binnen Europa. Een afstand die bij een goed en betaalbaar OV met de trein afgelegd zou kunnen worden (waar dus ook het nodige nog aan schort op dit moment).

Jij wilt dus dat kinderen niet meer op voetbal mogen omdat papa en mama wel op vakantie willen in de zomer en dat anders niet binnen die autokilometers past. Sorry, je mag niet naar die voetbalwedstrijd, want anders kunnen we niet op vakantie.
Besef je wel dat zulke beperkingen het hele leven ontwrichten voor mensen die het niet zo ruim hebben?

Je zegt dus ook 'Germie je stopt maar met duiken (wat in Europa helemaal geen dure sport is), want je woont simpelweg te ver van Zeeland en de grotten in frankrijk'. Want dat is dus wat je gaat zeggen.

Voor een gezin zeg je: sorry, maar er zijn geen voetbalwedstrijden meer, geen zwemwedstrijden buiten je eigen dorp, want anders moet er gereden worden. En papa en mama moeten ook werken en dus de auto gebruiken. Dat reisje binnen europa voor vakantie willen we wel doorzetten, en er zijn zelfs gezinnen die dat dan niet meer halen.

Een vriend van mij werkt in de beveiliging, alles met eigen auto, maar elke dag werkt hij ergens anders. En dat zijn nogal wat kilometers hoor.

Dus voor je roept van zoveel kilometer is genoeg, je moet ook naar andere dingen kijken.
De momenten waarop ik geen CO2 uitstoot worden niet gecompenseerd? Als ik de benenwagen of fiets pak i.p.v. de auto?
En wat vind je dan een acceptabele afstand voor een fietser? Want elektrisch, die accus zijn wel schoon? Of moet je echt zelf trappen?
De afstand naar de fysio, 11 km kan ik op zich prima met de fiets doen, maar ik ben dan wel 45 minuten enkele reis onderweg tegen nog geen kwartier met de auto. De fysio is onder werktijd. Dus wat is dan voordeliger?
Hele simpele dingen waar niet zomaar een antwoord op te geven is.

Zomaar wat roepen kan dus niet.

Ik vind dit eigenlijk wel een voorbeeld van de consumptiemaatschappij :o . Waarom zou iedereen alles moeten kunnen? Het is toch helemaal niet erg om keuzes te maken? Dat doen veel paardenbezitters toch ook? Paarden zijn ook duur, gaat ook vaak ten koste van andere zaken maar dat is ook een keuze.

De een kiest voor een terrasje, de ander kiest voor een sport of kleding om geld aan uit te geven.

Ik denk dan ook dat een andere indeling van de maatschappij handig is, meer thuiswerken waar mogelijk scheelt ook enorm veel vervuiling en auto verkeer. Goed en goedkoop openbaar vervoer blijft enorm belangrijk.

Kijken naar mogelijkheden en keuzes maken zorgt er ook voor dat mensen bewuste keuzes maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:16

Dat denk ik ook Cer. Ik denk dat iedereen wel even begint te steigeren als het iets raakt wat belangrijk voor die gene is. Maar dat wil dan ook niet meteen zeggen dat zo iemand helemaal niets doet en de natuur dan wel niet belangrijk zou vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:17

Ik weet niet wie er perse hakken in het zand zetten.. ja die zijn er echt wel, maar ik hoop te denken dat er toch ook wel veel mensen zijn die wel meedoen.. het zijn er al heel wat meer dan in de jaren 80 denk?

Ik ben wel blij dat ik geen kinderen heb, ik zou me dan echt wel zorgen maken of het voor hun nog te doen is over een jaar of 40 ofzo... :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:21

Jessix schreef:
Dat denk ik ook Cer. Ik denk dat iedereen wel even begint te steigeren als het iets raakt wat belangrijk voor die gene is. Maar dat wil dan ook niet meteen zeggen dat zo iemand helemaal niets doet en de natuur dan wel niet belangrijk zou vinden.

ja ik vind het erg lastig om voor anderen iets te beslissen.. tuurlijk roept iemand wel eens iets, maar uiteindelijk weet je nooit wat er achter een deur gebeurt..

Iemand met 2 zware auto's, een trailer, vier paarden aan huis, met zonnepanelen en een moestuin die 3x per jaar op vakantie ging en nu alles wel gezien heeft heeft vast ook ergens iets voor moeten laten maar als die dan zegt "ja mensen, jullie moeten gewoon een beetje minder doen nu, en investeren in duurzaamheid" dan denk ik ook wel soms 'eh.. oh ja..' .. >;)

En sja, als je dan dingen over natuurmonumenten leest, nutriscores, zware industrie, landsbelangen, investeringsmaatschappijen, woningnood etc... dan is soms de moed wel ver te zoeken. Dat snap ik dan ook wel weer

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:51

Echwel schreef:
Klopt.dat die vervuilen.
Ik wacht op de waterstof auto en het ombouwen van diesel.naar waterstof..
Maar tot die tijd dus.maar wat minder rijden

Als we allemaal een steentje bijdragen zal.het best helpen.
Maar als je alleen maar je hakken in het zand zet komen we nergens

Ze vervuilen toch een hoop minder en de ontwikkelingen die deze nog kunnen doormaken beloven veel om het nog duurzamer te maken.

Waterstof is ook niet heiligmakend, dat is op dit moment niet rendabel en net zo goed vervuilend qua productie. Bovendien veel haken en ogen tov gewoon elektrisch. En lopen ze gewoon achter qua adoptie in de maatschappij en dat is lastig in te halen.
https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... stofauto/#

Maar wellicht ver in de toekomst is het een optie. Maar zie het meer gebeuren voor bijv ander vervoer, niet personenauto’s.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:00

Ik las dat de politiek iets gaat zeggen over wanneer aardappels van het land moeten zodat de vangewassen op tijd de grond in kunnen..
is dat iets wat op die manier kan werken? Dat is toch weers afhankelijk enzo?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:01

jep, dat gaat dikke problemen geven. Aardappels moeten voor 1 oktober uit de grond.
Bizar hoe men zoiets kan bedenken

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:46

Cer schreef:
Ik las dat de politiek iets gaat zeggen over wanneer aardappels van het land moeten zodat de vangewassen op tijd de grond in kunnen..
is dat iets wat op die manier kan werken? Dat is toch weers afhankelijk enzo?

Nogal. Of zoals vanmorgen in de krant stond: Boeren kijken niet op de wc-kalender waneer ze zaaien en oogsten (of iets van gelijke strekking). Wat ik nog weet van mijn opleiding is inderdaad dat frietaardappelen later geoogst (moeten) worden dan poot- en consumptieaardappelen. O.a. vanwege de grootte en het feit dat ze niet te veel vocht mogen bevatten. Anders kun je er geen friet van maken. Dit is echt bedacht achter een bureau en heeft niks met goed beleid te maken. Je kunt namelijk met eenvoudige test, ik las dat die 70 euro kost, van te voren al zien of na 1 oktober oogsten problemen gaat geven voor het grondwater. Je kunt dus letterlijk per perceel dat uitzoeken. En ik kan me niet voorstellen dat boeren hier niet aan mee willen werken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:30

Jessix schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens nps. Ik hoop alleen dat alles bij elkaar wel betaalbaar blijft. Nu is alles al zo duur en daar maak ik me dan wel weer wat zorgen over.

Wat raar dat er geen belasting op kerosine zit. Dat wist ik niet. Ik denk dat wanneer de benzineauto verdwijnt de overheid ook wel de nodige inkomsten misloopt. Ook dat zou dan weer ergens anders vandaan moeten komen.

Die elektrische auto's gaan straks ook wel belast worden hoor. Zij zijn immers zwaarder en belasten het wegdek meer. De overheid wil zijn inkomsten wel innen.
Was indertijd met de Diesel auto's ook zo. En zonnepanelen worden straks ook wel belast met een belasting. Daar kun je op wachten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:41

OleJon schreef:
Jessix schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens nps. Ik hoop alleen dat alles bij elkaar wel betaalbaar blijft. Nu is alles al zo duur en daar maak ik me dan wel weer wat zorgen over.

Wat raar dat er geen belasting op kerosine zit. Dat wist ik niet. Ik denk dat wanneer de benzineauto verdwijnt de overheid ook wel de nodige inkomsten misloopt. Ook dat zou dan weer ergens anders vandaan moeten komen.

Die elektrische auto's gaan straks ook wel belast worden hoor. Zij zijn immers zwaarder en belasten het wegdek meer. De overheid wil zijn inkomsten wel innen.
Was indertijd met de Diesel auto's ook zo. En zonnepanelen worden straks ook wel belast met een belasting. Daar kun je op wachten.

En waar denk je dat die inkomsten voor worden gebruikt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:45

Nou, ik las net iets over theezakjes en nieuwe bureaus :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:07

IMANDRA schreef:
OleJon schreef:

En waar denk je dat die inkomsten voor worden gebruikt?

Ik weet wel waar voor het belastinggeld gebruikt wordt. Maar je vraag was misschien aan OleJon en niet aan mij. :)

@ OleJon, Naast wegenbelasting wordt ook de benzine belast. En flink ook. (nu even wat minder) Daar dacht ik voor al aan. Komt vast wel weer wat anders voor in de plaats, daar heb je gelijk in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:22

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:03

En waarom moeten kinderen dan zo gesponsord worden? Dat is ook altijd een punt van discussie. Als je het over een ikke maatschappij hebt, kinderen behoren er zeker ook bij. Maar je laat wel iedereen er voor betalen. Dat is feitelijk ook behoorlijk krom, maar daar mag je dan weer niets van zeggen als kindervrije. Maar andersom mogen mensen wel vinden dat je te veel auto rijdt of vliegt. Maar mensen zonder kinderen zijn altijd de minste vervuilers. Dat wordt dan even weer vergeten voor het gemak.

In Duitsland kan dat wel van het OV, hier niet. Waarom niet? Schiet mij maar lek. De argumenten vind ik wel zwak over waarom het niet zou kunnen.

Maar de selectie van asielzoekers mag zeker direct wel strenger. En heb je je misdragen, dan moet je direct terug. Op die manier kun je nog steeds wel de mensen helpen die het echt nodig hebben. Maar nu lijkt het er op dat Nederland een paradijs is voor asielzoekers, en de Nederlander moet zich maar aanpassen. Wij betalen ook voor de mensen die niets (mogen) doen. Men zou beslist moeten kijken of dat anders kan, er zijn er echt wel die wel zouden willen werken of ergens helpen. Maar dat mag niet. Het kan zeker wel efficienter en als je bij misdragen direct terug stuurt, dan zal het gedrag over de gehele linie ook beter worden wat de overlast weer beperkt. Mensen die het nodig hebben helpen? Ja, maar sneller en efficienter het kaf van het koren scheiden. Het komt over of men nu gewoon er maar geld in wil blijven pompen.
In Denemarken vindt de selectie al voor aankomst in het land plaats. Er zal ook wel weer een reden zijn waarom dat hier niet ingevoerd kan worden. Net als waarom mensen die elders in Europa afgewezen zijn in Nederland weer een volledige procedure kunnen doorlopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:11

Cer schreef:
En dat een vliegtax helpt tegen meer vliegen.. ja voor de mensen die dan vier jaar moeten sparen voor een unieke reis.. Maar de mensen die een tweede woning in Ibiza hebben, blijven echt wel heen en weer gaan. Net zoals zakelijke vluchten..

Dat zou natuurlijk erg mooi zijn : de vliegtax die maakt dat mensen minder vliegen.
Maar het principe 'de vervuiler betaalt' is eerder dat je zelf opdraait voor de schade die jouw gedrag veroorzaakt.

Ik ben trouwens erg voor BTW op kerosine, maar dit moet internationaal geregeld worden (verdrag van Chicago als ik het goed zeg).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 00:06

germie schreef:
En waarom moeten kinderen dan zo gesponsord worden? Dat is ook altijd een punt van discussie. Als je het over een ikke maatschappij hebt, kinderen behoren er zeker ook bij. Maar je laat wel iedereen er voor betalen. Dat is feitelijk ook behoorlijk krom, maar daar mag je dan weer niets van zeggen als kindervrije. Maar andersom mogen mensen wel vinden dat je te veel auto rijdt of vliegt. Maar mensen zonder kinderen zijn altijd de minste vervuilers. Dat wordt dan even weer vergeten voor het gemak.

Verschil is dat je vrijwel altijd kiest om te vliegen of excessief te rijden. Kinderen kies je niet altijd voor en kan goed een ongeluk zijn. En de kinderen (bij armere gezinnen) zijn de dupe ervan als je bijv kinderbijslag compleet gaat stilzetten. Bovendien is kinderen hebben heel duur, dus sponsoren zou ik het niet noemen: verwacht dat hetgeen je van de overheid krijgt niet alles betaald ;)

germie schreef:
In Duitsland kan dat wel van het OV, hier niet. Waarom niet? Schiet mij maar lek. De argumenten vind ik wel zwak over waarom het niet zou kunnen.

Zou mooi zijn als het hier kan. Vraag me af wat de reden is dat het niet kan. Denk niet dat de overheid en co voor de lol OV duur maken.

germie schreef:
Maar de selectie van asielzoekers mag zeker direct wel strenger. En heb je je misdragen, dan moet je direct terug. Op die manier kun je nog steeds wel de mensen helpen die het echt nodig hebben.

Leuk in theorie, maar in praktijk? Volgens mij is het asielzoekers probleem wel een beetje ingewikkelder dan “iedereen die zich misdraagt zetten we gewoon het land uit”.

germie schreef:
Maar nu lijkt het er op dat Nederland een paradijs is voor asielzoekers, en de Nederlander moet zich maar aanpassen. Wij betalen ook voor de mensen die niets (mogen) doen. Men zou beslist moeten kijken of dat anders kan, er zijn er echt wel die wel zouden willen werken of ergens helpen. Maar dat mag niet. Het kan zeker wel efficienter en als je bij misdragen direct terug stuurt, dan zal het gedrag over de gehele linie ook beter worden wat de overlast weer beperkt. Mensen die het nodig hebben helpen? Ja, maar sneller en efficienter het kaf van het koren scheiden. Het komt over of men nu gewoon er maar geld in wil blijven pompen.

In Denemarken vindt de selectie al voor aankomst in het land plaats. Er zal ook wel weer een reden zijn waarom dat hier niet ingevoerd kan worden. Net als waarom mensen die elders in Europa afgewezen zijn in Nederland weer een volledige procedure kunnen doorlopen.

Mwaaaaah, paradijs? Denk dat veel asielzoekers het toch niet zo zien. Maar die zijn blij dat ze veilig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:33

Wie zegt dat jouw gedrag schade aanricht? Want daar is zelfs de wetenschap het nog steeds niet over eens. De politiek doet of er een consensus is, maar dat is feitelijk niet waar. Sowieso moet je dan ALLES meenemen. Dus mensen zonder kinderen mogen meer vliegen, mensen die minder vaak de container legen worden ook op andere punten beloond, beter leven vlees wordt goedkoper, enz.
Je kunt niet 1 grens voor iedereen trekken. En dat is wat er wel gebeurt.