juval schreef:misschien moeten ze alle burgers een quotum geven.
bijvoorbeeld 10.000 autokm per jaar, Of 5000 vliegkm per jaar, 3000 kwh elektriciteit, 80 GB per jaar en de rest kan je bijkopen. je mag uiteraard ook opsparen voor een grote reis eens in de zoveel jaar, maar dan wordt er wel per jaar 10% afgeroomd
In Duitsland komt er een nieuw soort treinabonnement las ik, onbeperkt voor 49,- per maand met de trein, dat lijkt me hier ook wel nuttig, misschien dat dat ook wel meer mensen naar het OV trekt. (moet dat natuurlijk wel beschikbaar en betrouwbaar zijn).
10.000 maar? Dat is echt heeeeeel weinig. En 5000km vliegen ook, want dan zit je namelijk nog binnen Europa. Een afstand die bij een goed en betaalbaar OV met de trein afgelegd zou kunnen worden (waar dus ook het nodige nog aan schort op dit moment).
Jij wilt dus dat kinderen niet meer op voetbal mogen omdat papa en mama wel op vakantie willen in de zomer en dat anders niet binnen die autokilometers past. Sorry, je mag niet naar die voetbalwedstrijd, want anders kunnen we niet op vakantie.
Besef je wel dat zulke beperkingen het hele leven ontwrichten voor mensen die het niet zo ruim hebben?
Je zegt dus ook 'Germie je stopt maar met duiken (wat in Europa helemaal geen dure sport is), want je woont simpelweg te ver van Zeeland en de grotten in frankrijk'. Want dat is dus wat je gaat zeggen.
Voor een gezin zeg je: sorry, maar er zijn geen voetbalwedstrijden meer, geen zwemwedstrijden buiten je eigen dorp, want anders moet er gereden worden. En papa en mama moeten ook werken en dus de auto gebruiken. Dat reisje binnen europa voor vakantie willen we wel doorzetten, en er zijn zelfs gezinnen die dat dan niet meer halen.
Een vriend van mij werkt in de beveiliging, alles met eigen auto, maar elke dag werkt hij ergens anders. En dat zijn nogal wat kilometers hoor.
Dus voor je roept van zoveel kilometer is genoeg, je moet ook naar andere dingen kijken.
De momenten waarop ik geen CO2 uitstoot worden niet gecompenseerd? Als ik de benenwagen of fiets pak i.p.v. de auto?
En wat vind je dan een acceptabele afstand voor een fietser? Want elektrisch, die accus zijn wel schoon? Of moet je echt zelf trappen?
De afstand naar de fysio, 11 km kan ik op zich prima met de fiets doen, maar ik ben dan wel 45 minuten enkele reis onderweg tegen nog geen kwartier met de auto. De fysio is onder werktijd. Dus wat is dan voordeliger?
Hele simpele dingen waar niet zomaar een antwoord op te geven is.
Zomaar wat roepen kan dus niet.