steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:52

chanicha schreef:
Echt he, dit is een topic steun onze boeren!
Dat is hetzelfde als in het kinderloos topic gaan roepen hoe geweldig het is om wel kinderen te hebben.
Starten jullie lekker zelf een topic waarin jullie je gal kunnen spuien.

Dit

Ik kom ook bewust niet in het vegan topic onfatsoenlijk onzin, ja onzin, verkondigen.
Het meeste is al 10 keer weerlegd. Maar idd dan is het stil en dendert men gewoon met eigen geblaat door.

Open je topic ik ben zielig want kan nu niet naar het concert.
Of ik kom te laat op mijn werk, terwijl er dagelijks file staat maar dan zeik ik niet nu wel topic.

Kinke

Benzz schreef:
Om precies te zijn in 2021 999 stallen.

En dan nog de rest van m'n vraag....wat is een megastal?

Benzz

Shadow0 schreef:
Volgens mij ligt de oplossing hier namelijk in het krimpen van vooral de grote bedrijven terwijl je zorgt dat iedereen z'n bestaanszekerheid behoudt. (En de groei voor kleinere bedrijven zit in variatie, niet in groei.) Maar daar moet veel meer mogelijk zijn, alleen komt het totaal niet naar voren.

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+
En ik begrijp niet hoe boeren hier tegen kunnen zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:53

@Benzz, enorm respectloos jouw post. Heb het meerdere pagina's geprobeerd maar soms moet he besluiten dat je het gewoon nooit eens gaat worden. Je gaat op de Foei en ga niet meer op je reageren.

@Iddin, ik lees eigenlijk niet ' we gaan KDW nooit halen dus we kunnen net zo goed niets doen'

Ik lees: ' We gaan KDW nooit halen, dus is dit wel de juiste manier of gaan we nu een hele sector overhoop halen voor iets wat onmogelijk is? '

De KDW, is als ik het goed begrijp, een manier van de doelen halen die we onszelf hebben opgelegd. Er zijn dus ook andere manieren.

Dus om in jouw metaforen te blijven:
Zullen we lolly's naar Afrika blijven sturen om de hongersnood op te lossen, terwijl we nu al weten dat we het daar niet mee oplossen en er misschien betere manieren zijn?

En, buiten dat ik het met je eens ben dat er iets moet vetanderen: Het is nogal wat, wat je zegt... je geeft aan: ookal klopt de KDW niet, toch moeten mensen hun bedrijf stoppen.

Dat raakt mensen he. Weg moeten voor iets waarvan niet zeker is of het klopt :o

@Shadow, ik weet niet wie 'ze' is en welk plan ze willen. Als ik kijk naar wat ik lees wil men best inkrimpen, innoveren en stoppen. Maar tegelijkertijd zou er ook gekeken moeten worden naar het anders indelen van Natura 2000 gebieden, andere meetmethodes en andere sectoren. Het hoeft niet zwart wit, kan beiden toch ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:54

ruitje schreef:
[HK] Kletstopic voor Agrariërs

Ik denk ik maak dit HK topic, kunnen we daar als agrariërs of mensen die zich verbonden voelen met de sector praten.

Dan kan dit topic blijven voor de discussie :)
zie hem nu pas.

Dus ik zwaai hier vaarwel in het vegan en ik zeik op boeren tooic

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:54

Kinke schreef:
Benzz schreef:
Om precies te zijn in 2021 999 stallen.

En dan nog de rest van m'n vraag....wat is een megastal?

7.500 vleesvarkens, 1.200 fokvarkens, 120.000 leghennen, 220.000 vleeskuikens, 250 melkkoeien, 2.500 vleeskalveren of 1.500 geiten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:56

chanicha schreef:
Dat is hetzelfde als in het kinderloos topic gaan roepen hoe geweldig het is om wel kinderen te hebben.

Dat zei ik een tijdje geleden ook al maar de zeuren zitten er nog steeds.
Hoop dat maandag alles plat gaat en heel lang wordt volgehouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:57

en waarom is een kleine stal dan beter dan een grote? Voor het dier maakt het niet uit, bovendien zijn dat vaak nieuwe stallen en is het stalklimaat en welzijn beter

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:58

Cer schreef:
prompter schreef:
Dat denk ik ook Benzz, meer maatwerk hoop ik, maar jemig had toch eerst een plan gehad ipv "nu moet het, dus dan maar snel iets naar buiten gooien". Misschien zijn de gevolgen voor een heleboel boeren helemaal niet zo groot als nu gedacht wordt, maar had dat op voorhand uitgezocht.....

Maar Prompter, ze weten het al 50 jaar. Hadden ze toch allemaal al kunnen weten!

De politiek heeft niet durven ingrijpen, daardoor hebben ze altijd hoop gehad. Het is een genuanceerd verhaal.

Ik hoop van harte dat er ook met nuance uitgekomen wordt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:59

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:
Volgens mij ligt de oplossing hier namelijk in het krimpen van vooral de grote bedrijven terwijl je zorgt dat iedereen z'n bestaanszekerheid behoudt. (En de groei voor kleinere bedrijven zit in variatie, niet in groei.) Maar daar moet veel meer mogelijk zijn, alleen komt het totaal niet naar voren.

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+
En ik begrijp niet hoe boeren hier tegen kunnen zijn.

Misschien zijn boeren hier wel voor maar de overheid maakt via regels dat zulks niet mogelijk is.
Wanneer ga je het nu eens snappen?
Het gaat de overheid om de grond!
Dat er boeren weg moeten kan hun totaal niets schelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:59

ruitje schreef:
@Benzz, enorm respectloos jouw post. Heb het meerdere pagina's geprobeerd maar soms moet he besluiten dat je het gewoon nooit eens gaat worden. Je gaat op de Foei en ga niet meer op je reageren.

Mij dikke prima hoor! Blijkbaar vind jij niet dat een boer een eerlijke prijs moet hebben en dat we niet voor de hele wereld als klein land moeten produceren. Ik gun de boer een goede boterham. Jij niet.......mij helemaal best.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:02

loriene schreef:
Misschien zijn boeren hier wel voor maar de overheid maakt via regels dat zulks niet mogelijk is.

Ik snap het heel prima. Jij niet, dat blijkt. We overproduceren en overconsumeren...............70% is export en de bijdrage aan de economie is maar 2%. Het kost bakken met geld en de vervuiling is enorm om in jip en janneke taal te blijven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:03

DuoPenotti schreef:
chanicha schreef:

Dit

Ik kom ook bewust niet in het vegan topic onfatsoenlijk onzin, ja onzin, verkondigen.
Het meeste is al 10 keer weerlegd. Maar idd dan is het stil en dendert men gewoon met eigen geblaat door.

Of ik kom te laat op mijn werk, terwijl er dagelijks file staat maar dan zeik ik niet nu wel topic.

De weerlegging is helaas niet heel sterk of meer ronduit slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:04

DuoPenotti schreef:
chanicha schreef:

Dit

Ga je lekker? Deze 'zielige' concertganger is in de ochtend gewoon bezig om vergunningen los te peuteren bij gemeente/overheid die nu al maanden (jaren) niet durven. Maar dat wil niet zeggen dat ik sta te jubelen bij acties van kansloos trekkertuig. En ja ik begrijp ergens ook gewoon de kant van de overheid. En ja die vind ik tevens oerdom. En ja ik ben ervan overtuigd dat we een andere richting op moeten. Ik zeg daarbij nergens dat er daar dan eens lekker boeren voor moeten worden onteigend.

En dat is een geluid die ik meer lees hier. Maar wat schijnbaar niet goed is? De extreme zitten er altijd tussen qua meningen. Maar is dat niet van beide kanten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:05

ruitje schreef:
@Shadow, ik weet niet wie 'ze' is en welk plan ze willen. Als ik kijk naar wat ik lees wil men best inkrimpen, innoveren en stoppen. Maar tegelijkertijd zou er ook gekeken moeten worden naar het anders indelen van Natura 2000 gebieden, andere meetmethodes en andere sectoren. Het hoeft niet zwart wit, kan beiden toch ?

Alleen... de andere meetmethodes geven misschien een klein beetje ruimte maar lossen structureel niets op. Andere sectoren: prima, ik ben helemaal voor om ook die aan te pakken, maar dat lost het probleem van veel teveel vee niet op: die bedrijven zijn gewoon te ongebalanceerd, te vervuilend, te groot.

Dingen gaan hoe dan ook veranderen, ook als we dat allemaal niet willen. Maar door meer te kijken hoe we dat in samenwerking op kunnen lossen, komen we daar een stuk beter uit. Als het alleen maar actievoeren tegen blijft, dan worden straks de stikstofnormen erafgehaald voor misschien een jaar of 2... en daarna is het onvermijdelijk dat er alsnog dingen fout gaan en vallen heel veel bedrijven alsnog om, alleen dan zonder vangnet.

En wat ik zou willen is dat de grootste bedrijven het meest inleveren zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen helpen om hun bedrijf en bestaan te houden. Maar als de actie alleen maar gaat om tegen zijn, dan zijn het juist de grootste bedrijven die het het langst volhouden, en gaat er veel meer kapot dan nodig. Dus ik hoop dat er meer positieve planning komt. Als er een goed plan komt, dan denk ik namelijk dat het ook echt kan worden ingevoerd. Maar als het alleen maar gaat om veranderingen tegen te houden... dan is dat uitstel van executie maar stort de hele boel binnen een paar jaar alsnog in.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:05

Benzz schreef:
loriene schreef:

Ik snap het heel prima. Jij niet, dat blijkt. We overproduceren en overconsumeren...............70% is export en de bijdrage aan de economie is maar 2%. Het kost bakken met geld en de vervuiling is enorm om in jip en janneke taal te blijven.

En toch schijnen deze feiten onbegrijpelijk te zijn voor sommigen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:06

idinn schreef:
Dagahra, klinkt als een mooi bedrijf met een duidelijke visie. Waar verkopen jullie de melk, aan huis?

Prompter, precies dat.

Ja we hebben een melktap en leveren aan campina. Wonen in Twente :)

loriene

Benzz schreef:
loriene schreef:

Je banketstaaf gewoon de overheid achteraan.

kiki1976

Peppertree schreef:
@prompter: In de kop van Noord-Holland

Ik kom graag bij je kijken hoor! En wil gerust een verslag doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:09

Dagahra schreef:
[***] schreef:
Dagahra, klinkt als een mooi bedrijf met een duidelijke visie. Waar verkopen jullie de melk, aan huis?

Prompter, precies dat.

Ja we hebben een melktap en leveren aan campina. Wonen in Twente :)

Mocht ik eens in die buurt komen, ga ik zeker langs *\o/*

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:10

loriene schreef:

Gezien jouw inhoudelijke post blijkt daar ook heel wat meer kennis te zitten.....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:18

Benzz schreef:
loriene schreef:

Gezien jouw inhoudelijke post blijkt daar ook heel wat meer kennis te zitten.....

Misschien wel meer dan jij denkt. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:20

loriene schreef:

Misschien wel meer dan jij denkt. :D

Mwah geef t weinig kans :+

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:28

ruitje schreef:

@Iddin, ik lees eigenlijk niet ' we gaan KDW nooit halen dus we kunnen net zo goed niets doen'

Ik lees: ' We gaan KDW nooit halen, dus is dit wel de juiste manier of gaan we nu een hele sector overhoop halen voor iets wat onmogelijk is? '

De KDW, is als ik het goed begrijp, een manier van de doelen halen die we onszelf hebben opgelegd. Er zijn dus ook andere manieren.

Dus om in jouw metaforen te blijven:
Zullen we lolly's naar Afrika blijven sturen om de hongersnood op te lossen, terwijl we nu al weten dat we het daar niet mee oplossen en er misschien betere manieren zijn?

En, buiten dat ik het met je eens ben dat er iets moet vetanderen: Het is nogal wat, wat je zegt... je geeft aan: ookal klopt de KDW niet, toch moeten mensen hun bedrijf stoppen.

Dat raakt mensen he. Weg moeten voor iets waarvan niet zeker is of het klopt :o

Fijne post Ruitje, dank je wel _/-\o_

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:31