Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:51

Cer schreef:
Shadow0 schreef:
Eh... met linkse idealen? Ik zie het probleem niet. Links komt namelijk ook op voor mensen zonder verwarming of te hoge kosten, beschermt huurders waar mogelijk. Degenen die dat niet doen zijn de rechtse partijen.

Hier hoeft iemand die links is zich dus niet voor te verantwoorden, en ook hoef je echt zelf niet in armoede te gaan leven om recht van spreken te hebben. Bovenmodaal is helemaal prima. Boven de WNT begint het wat te wringen. Als je een helicopterplatform in de tuin hebt, misschien is dat wat ongebalanceerd en niet per se nodig (vooral als je het ook nog regelmatig gebruikt.) Als je in je eentje het hele gat op de onderwijsbegroting kunt dichten... kunnen we misschien wel wat balanceren en dan hoeft de ander niet eens iets te merken van de verandering.

Maar het zelf gewoon goed voor elkaar hebben? Helemaal geen probleem wat mij betreft.

Wat mij betreft is het ook allemaal oke, ik probeer me voor te stellen hoe iets op anderen kan overkomen. Maar het bedenken waarom anderen iets zouden kunnen vinden of denken is soms wel lastig, dat snap ik wel. Dat gesprek is ook al best vaak herhaalt.

Ik ben wel nog steeds benieuwd hoe het zit met zonnepanelen, warmtepompen en kleine flatjes (en bijbehorende VVE's en dat soort zaken) maar daar zal ongetwijfeld een oplossing voor komen, die hopelijk een beetje eenvoudig is.

Maar links staat niet gelijk aan groen he? Links is (heel kort door de bocht): de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:55

prompter schreef:
Dat laatste nu zeker niét hier - was dat een tegenvaller het afgelopen jaar :o

Zo echt he! Vroeger ook wel VVD gestemt, maar geen haar op mijn hoofd die daar nu over nadenkt. Gewoon niet!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:56

IMANDRA schreef:
“Dat ik van thuis uit de arbeiders mijn hele leven heb gezien”. Omgeving dus inderdaad -zuid limburg, heerlen-, maar niet gezin. Als je kijkt waar hij vandaan komt, klopt dat ook. Hij is niet in een arbeidersgezin opgegroeid maar dat zegt hij ook niet. Ja zijn vader werkte bij de ambassade, maar na de scheiding heeft hij bij z’n moeder in Nederland gewoond. Of wil je beweren dat Timmermans op de een of andere manier volledig is afgeschermd van die omgeving? Volgens mij was zuid Limburg in zijn tijd echt wel vol arbeiders, n.a.v. de mijnen enzo en de problematiek daaromheen.

Ik zou echt niet zo snel en stellig roepen dat iets leugens zijn :=

Plus dat zijn opa wel een arbeider is.

Maar dit geframe dat hij heeft gelogen wordt ook gewoon verzonnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:01

IMANDRA schreef:
Veronica2 schreef:
grappig filmpje met als hoogtepunt de leugen van Timmermans over de omgeving waarin hij opgroeide.

“Dat ik van thuis uit de arbeiders mijn hele leven heb gezien”. Omgeving dus inderdaad -zuid limburg, heerlen-, maar niet gezin. Als je kijkt waar hij vandaan komt, klopt dat ook. Hij is niet in een arbeidersgezin opgegroeid maar dat zegt hij ook niet. Ja zijn vader werkte bij de ambassade, maar na de scheiding heeft hij bij z’n moeder in Nederland gewoond. Of wil je beweren dat Timmermans op de een of andere manier volledig is afgeschermd van die omgeving? Volgens mij was zuid Limburg in zijn tijd echt wel vol arbeiders, n.a.v. de mijnen enzo en de problematiek daaromheen.

Ik zou echt niet zo snel en stellig roepen dat iets leugens zijn :=

Van de wikipediapagina over Timmermans:

Citaat:
Jeugd en opleiding
Timmermans werd geboren in Maastricht, maar groeide door het werk van zijn vader die bij Nederlandse ambassades werkte,[3] grotendeels op in Brussel en Rome. Na de echtscheiding van zijn ouders verhuisde hij in 1975 met zijn moeder terug naar Nederland (Heerlen), waar hij ook zijn middelbare school afmaakte op het Bernardinuscollege. Timmermans studeerde van 1980 tot 1985 Franse letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en van 1984 tot 1985 Europees recht en Franse letterkunde aan de Université Nancy-II in Nancy.
Als je opgroeit in het wereldje van diplomaten dan kom je heel erg weinig in aanraking met de spreekwoordelijke gewone arbeider. Je komt ze vooral tegen als bediende, chauffeur of tuinman. Pas op zijn 14e kwam hij even in de gewone wereld en belandde een paar jaar daarna in academische omgevingen in binnen- en buitenland. Hij zag vast wel mensen uit het arbeidersmilieu, ik denk dat je gelijk hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:01

Tiggs schreef:
Maar links staat niet gelijk aan groen he? Links is (heel kort door de bocht): de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

In de post van Tango1979 staat "linkse standpunten", niet mijn woorden :)
Als reactie op Veronica2, die de colum "Frans, de groene paus" quote. "Mag ik dan geen linkse standpunten hebben?"

daar reageerde ik op.
ik haalde het allemaal uit de colum, het is niet mijn stuk

Lieser

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:36

Ik vind Frans Timmermans beter bij GroenLinks passen dan bij de PvdA. Samen met Femke Halsema en Paul Rösenmuller electrisch rijden en bestuursfuncties verdelen. Zoiets.

'Het dilemma van de linkse fusiepartij in wording ziet er dan ongeveer zo uit: hoe ridiculiseer je radicaal-rechts zonder zelf hautain te klinken?'

Uit https://www.groene.nl/artikel/wil-de-ec ... te-opstaan

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:53

prompter schreef:
D66 vind ik voor mezelf een serieuze optie in oktober.

Ik stem altijd D66, in mijn studententijd SP. Kom uit een familie met veel mensen die in zorg en onderwijs werken ;). Voor de volgende verkiezingen hetzelfde dilemma - tactisch GL / PvdA, toch weer D66, of toch Volt?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:55

Lieser schreef:
Ik vind Frans Timmermans beter bij GroenLinks passen dan bij de PvdA. Samen met Femke Halsema en Paul Rösenmuller electrisch rijden en bestuursfuncties verdelen. Zoiets.

'Het dilemma van de linkse fusiepartij in wording ziet er dan ongeveer zo uit: hoe ridiculiseer je radicaal-rechts zonder zelf hautain te klinken?'

Hij is eerder omgekeerd - hoe win je nog verkiezingen zonder moddergooien, het demoniseren van bevolkingsgroepen of personen en zonder nepnieuws of onwaarheden te verspreiden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:27

Lieser schreef:

Het lukt niet om voor de verkiezingen een nieuwe partij op te richten, deze keer doen ze dus weer mee on der de GL/PvdA kleuren. Als ik het goed heb gehoord is er wel een referendum onder de leden waar ze zich kunnen uitspreken over de fusie. Helaas weet ik niet helemaal zeker wat de kern van deze ledenraadpleging is omdat ik geen lid ben, misschien iemand hier in het topic die wel lid is en het weet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:00

Jimmy Dijk sluit de PVV uit en roept andere sociale partijen ook op om de VVD uit te sluiten.
Natuurlijk gaan die andere partijen dat nooit doen. Maar Jimmy Dijk geeft wel heel duidelijk aan dat de SP bereid is om te regeren.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... te-sluiten

Ik vind dat wel heel verhelderend ten opzicnte van Lillian Marijnissen die continu weer de PVDA aan viel op eerdere fouten.i

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:26

Ik vind het in een democratie niet democratisch om andersdenkende partijen uit te sluiten. Je sluit dan tevens die mensen uit die daarop gestemd hadden. Ik ben het ook met sommige partijen verschrikkelijk oneens maar haal het nooit in mijn hoofd om met de kiezers daarvan niet meer te willen omgaan. Zo wakker je alleen maar onderling onbegrip en polarisatie aan. Terwijl een land (of groep) daardoor heel enstig verzwakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:27

Ha, hup Jimmy Dijk!

Ik vind Frans Tmmermans degelijk en saai, en als hij de enige persoon zou zijn zou het lastiger worden. Maar ik meen dat ik het al eens geschreven had: het heerlijke van de partijen op links is dat het juist niet afhangt van 1 persoon, maar dat je heel veel kundige en betrokken Kamerleden hebt waar je op kunt stemmen. Er zijn hele structuren waar allerlei mensen hun input kunnen geven. Het hangt niet af van 1 persoon.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:35

anjali schreef:
Ik vind het in een democratie niet democratisch om andersdenkende partijen uit te sluiten. Je sluit dan tevens die mensen uit die daarop gestemd hadden. Ik ben het ook met sommige partijen verschrikkelijk oneens maar haal het nooit in mijn hoofd om met de kiezers daarvan niet meer te willen omgaan. Zo wakker je alleen maar onderling onbegrip en polarisatie aan. Terwijl een land (of groep) daardoor heel enstig verzwakt.

Nee, degene die polariseren drijven een land uiteen en verzwakken een land! Op de middellange termijn is het juist goed om ondemocratische partijen buiten te sluiten. Het zijn geen andersdenkenden.
Het zijn partijen met krankzinnige en paranoïde ideeën over groeperingen, die er naar streven minderheidsgroeperingen stelselmatig buiten de maatschappij te sluiten en de democratie van binnenuit uit te hollen. Hun macht groeit door het opwekken van totaal ongefundeerde angsten en dat zetten ze maar al te graag in als pressiemiddel om mensen uiteen te drijven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:47

Raineri schreef:
anjali schreef:

Nee, degene die polariseren drijven een land uiteen en verzwakken een land! Op de middellange termijn is het juist goed om ondemocratische partijen buiten te sluiten. Het zijn geen andersdenkenden.
Het zijn partijen met krankzinnige en paranoïde ideeën over groeperingen, die er naar streven minderheidsgroeperingen stelselmatig buiten de maatschappij te sluiten en de democratie van binnenuit uit te hollen. Hun macht groeit door het opwekken van totaal ongefundeerde angsten en dat zetten ze maar al te graag in als pressiemiddel om mensen uiteen te drijven.

Volledig eens Raineri,
VVD en PVV sluiten uit. Waarbij ik geschrokken ben hoe hard de VVD onder leiding van Yesilguz afgegleden is mbt normen en waarden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:09

Ik stem op een partij die PVV uitsluit.
Doe ik al jaren. Meestal stem ik D66, terwijl ik niet bijzonder groen ben.
Voor mij is de euthanasiewet heel belangrijk.
Maar als ik tactisch stem, dan PvdA.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:36

anjali schreef:

Uitsluiten in de samenwerking is iets anders dan er niet mee willen omgaan.
Soms liggen de standpunten zo ver uit een dat een samenwerking niet mogelijk is.

Maar je kan idd dan nog normaal met elkaar omgaan.
Dat doe ik ook met PVV kiezers.
Zal ook wel moeten, want mijn hele dorp is ultra rechts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:11

En van de andere kant, SGP stemmen die liever geen vrouwen in de politiek wil, en dan klagen over uitsluiting is een klein beetje inconsistent.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:50

Alles kan veranderen,

https://nos.nl/artikel/2570057-sgp-vlis ... rkandidaat
SGP Vlissingen draagt vrouw voor als Tweede Kamerkandidaat
Deel dit artikel
De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) in Vlissingen draagt een vrouw voor als kandidaat voor de Tweede Kamer. Het gaat om Lilian Janse, die sinds 2014 voor de partij in de Vlissingse gemeenteraad zit. De lokale afdeling gaat daarmee in tegen het besluit rond vrouwelijke partijleden dat onlangs door een meerderheid van de leden werd genomen op de landelijke partijdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:58

Maar de sgp raad moet het nog wel goedkeuren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:08

Shadow0 schreef:
En van de andere kant, SGP stemmen die liever geen vrouwen in de politiek wil, en dan klagen over uitsluiting is een klein beetje inconsistent.

De kans dat de SGP in de regering komt, is 0. Dus die hoef je niet uit te sluiten, dat doen ze zelf al.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:13

Ik vind het hartstikke stoer dat Lilian Janse dat doet. En het illustreert ook hoe veelvormig feminisme is. Maar de meerderheid van de stemmende leden van de SGP vond vrouwenuitsluiting toch nog steeds een goed idee en een belangrijk principe om vol te houden. Had Jezus daar niet een mooie metafoor over, hoe je niet moet oordelen over de splinter in het oog van de ander als je de balk in je eigen oog niet ziet?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:17

Ik vind dat de SGP geen subsidie vanuit een algemeen fonds voor politieke partijen zou mogen krijgen zolang hun statuten in strijd zijn met de Nederlandse grondwet -:(-

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:35

Begon net D66 te overwegen nav jullie verhalen tot hun wolvenstandpunt.

"Zodat we leren hoe we veilig kunnen leven met de wolf. En zodat we dat ook kunnen leren aan onze kinderen."
https://d66.nl/provincieutrecht/nieuws/ ... n-utrecht/

Hopelijk komen ze tijdig tot nieuwe inzichten want die deur laten ze wel open.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:49

Douce schreef:
Begon net D66 te overwegen nav jullie verhalen tot hun wolvenstandpunt.

"Zodat we leren hoe we veilig kunnen leven met de wolf. En zodat we dat ook kunnen leren aan onze kinderen."
https://d66.nl/provincieutrecht/nieuws/ ... n-utrecht/

Hopelijk komen ze tijdig tot nieuwe inzichten want die deur laten ze wel open.

Er staat toch dat ze helemaal nog geen standpunt hebben.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:31

Er is geen beleid zeggen ze, maar dat is anders dan geen standpunt.

" Maar wat we in elk geval niet moeten doen is de natuur weer terug in z’n hok duwen. Het is die reflex die er jaren voor zorgde dat het met de natuur steeds slechter ging. De belangen van de mens mogen niet langer altijd en overal boven de belangen van de natuur gaan. En laten we wel zijn: het is ook in ons belang dat het met de natuur goed gaat."

Ik ben het wel met ze eens dat de belangen van de mens (al vind ik meer: economie) niet altijd boven de belangen van de natuur gaan maar meer in de categorie Tata Steel, Shell.

Ben zelf anti economie boven alles.