Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mariska_28 schreef:Ik snap al sinds het begin van de oorlog niet waar Poetin bang voor is als Oekraïne (en nu dus eventueel Finland en Zweden) bij de Navo gaan? Denk hij dat wij Rusland dan willen binnenvallen? Of dat de Russische bevolking ziet dat ze in een buurland vrijer kunnen leven en gaan emigreren?
Noem me naïef, maar tot de inval zag ik Rusland als een land als zoveel andere, niet als een agressor.
Daks schreef:Hieronder de russische kijk op deze oorlogCitaat:US military support for Ukraine – this war has been prepared for a long time
There is more and more information about the supply of various weapons to Ukraine from the United States and NATO countries. Among the weapons supplied are not only decommissioned equipment that some European countries inherited from the time of the Warsaw Pact, but also fairly modern means of American destruction. We are talking, first of all, about the Switchblade kamikaze drones and the MQ-9 Reaper attack drones. This technique is rather complicated in operation, it requires qualified operators, which are currently not available in Ukraine. But, as they say, there are nuances.
If you carefully read the Pentagon press releases regarding the supply of weapons to Ukraine, we will be surprised to find that even before the start of the operation (tentatively in the fall of 2021), a group of Ukrainian officers arrived in the United States to train "drone control and other weapons." That is, the current global supply of weapons to Ukraine is not an emergency and unprepared measure, but a systematic strategy to prepare for a war against Russia with American weapons at the hands of Ukrainians.
It is worth noting that the Switchblade complexes have never been exported at all, even to the closest NATO allies. Today they are used only by the US Special Operations Command and the Marine Corps. There were no contracts with Ukraine for the supply of these drones. Then why did they start training operators last year. We do not rule out that the situation with the MQ-9 Reaper attack drones may turn out to be similar.
Telpeva schreef:Popstra schreef:
Deze kan ik niet openen, waar gaat het over?
Cowboy55 schreef:LADbible zegt dat de Oekrainers een Russisch konvooi zwaar geraakt hebben door voor het konvooi te komen en een brug op te blazen toen een deel van het konvooi er overheen reed. Het is door de wat meer officiele kanalen nog niet bevestigd.
oomens schreef:Cowboy55 schreef:LADbible zegt dat de Oekrainers een Russisch konvooi zwaar geraakt hebben door voor het konvooi te komen en een brug op te blazen toen een deel van het konvooi er overheen reed. Het is door de wat meer officiele kanalen nog niet bevestigd.
https://mobile.twitter.com/GeoConfirmed ... 8751206400 wordt door de NOS aangehaald.
Cowboy55 schreef:Volgens (in willekeurige volgorde)de NOS, de Oekrainse Marine, de VS en deze Oekrains/Georgische meneer: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 69kYYqAAAA zouden er mogelijkerwijs heel veel bemanningsleden van de Moskva omgekomen kunnen zijn
Bronnen: NOS, Sky News, Reuters en meneer Revishvilli. De NOS heeft het over een herdenkingsceremonie voor 'het schip'?!
irmaz schreef:Cowboy55 schreef:Volgens (in willekeurige volgorde)de NOS, de Oekrainse Marine, de VS en deze Oekrains/Georgische meneer: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 69kYYqAAAA zouden er mogelijkerwijs heel veel bemanningsleden van de Moskva omgekomen kunnen zijn
Bronnen: NOS, Sky News, Reuters en meneer Revishvilli. De NOS heeft het over een herdenkingsceremonie voor 'het schip'?!
Volgens Chinese site hebben de Ukraïners gezien dat er meerdere schepen de bemanning van de Moskva hebben geprobeerd te redden maar dat dit bemoeilijkt werd door het slechte weer. Daaruit maak ik op dat er weinig hoop is dat de rest van de bemanning gered is.
Bij die herdenkingsceremonie werd met geen woord gesproken over de bemanning maar werd oeverloos gezwamd over hoe geavanceerd en geweldig de Moskva was en dat het de trots van Rusland was oid.
Cowboy55 schreef:M.b.t. dat 1e denk ik dan: prima, kan gebeuren, maar dan is de bulk van de crew er toch al af gehaald en run je als Moskva zijnde de sleep met een skeleton crew van een man of 50? Daar heb je toch geen 500 man voor nodig? En de reddingsboten zijn toch zeker gesloten vaartuigen die als het moet ondersteboven in het water kunnen drijven a la het spul van olieplatforms? Volgens mij heb ik dat soort bootjes zelfs op foto’s van de Moskva gezien. Ben het spoor bijster wat dat betreft.
Dat 2e deed heel gemaakt aan. Zeker als er onzekerheid is over de gezondheid van de bemanning.
irmaz schreef:Cowboy55 schreef:M.b.t. dat 1e denk ik dan: prima, kan gebeuren, maar dan is de bulk van de crew er toch al af gehaald en run je als Moskva zijnde de sleep met een skeleton crew van een man of 50? Daar heb je toch geen 500 man voor nodig? En de reddingsboten zijn toch zeker gesloten vaartuigen die als het moet ondersteboven in het water kunnen drijven a la het spul van olieplatforms? Volgens mij heb ik dat soort bootjes zelfs op foto’s van de Moskva gezien. Ben het spoor bijster wat dat betreft.
Dat 2e deed heel gemaakt aan. Zeker als er onzekerheid is over de gezondheid van de bemanning.
IK vermoed dat de ontplofte munitie die aan boord was ook de nodige slachtoffers heeft gemaakt.
Hier staat nog wat info: https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... he-burned/