Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:22

Het is echt niet te geloven hoe ze alles verdraaien. Nou doen ze dat al een eeuw, maar het valt ons westerlingen nu pas echt goed op...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:29

Ik snap al sinds het begin van de oorlog niet waar Poetin bang voor is als Oekraïne (en nu dus eventueel Finland en Zweden) bij de Navo gaan? Denk hij dat wij Rusland dan willen binnenvallen? Of dat de Russische bevolking ziet dat ze in een buurland vrijer kunnen leven en gaan emigreren?
Noem me naïef, maar tot de inval zag ik Rusland als een land als zoveel andere, niet als een agressor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:38

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:41

Mariska_28 schreef:
Ik snap al sinds het begin van de oorlog niet waar Poetin bang voor is als Oekraïne (en nu dus eventueel Finland en Zweden) bij de Navo gaan? Denk hij dat wij Rusland dan willen binnenvallen? Of dat de Russische bevolking ziet dat ze in een buurland vrijer kunnen leven en gaan emigreren?
Noem me naïef, maar tot de inval zag ik Rusland als een land als zoveel andere, niet als een agressor.

Dat snap ik dan wel weer.

De spanningen lopen al tijden hoger op, dus je krijgt weer een ouderwetse wapenwedloop.
Een beetje zoals tijdens de Cubacrisis.

Amerika zette wapens op Rusland gericht in Turkije en ik dacht ook Italie.
Vervolgens dacht Rusland; dan zetten wij ze vanuit Cuba op jullie gericht.

Gevolg: bijna een oorlog met kernwapens omdat Amerika dit (begrijpelijk) niet in eigen achtertuin wilde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:48

Daks schreef:
Hieronder de russische kijk op deze oorlog

Citaat:
US military support for Ukraine – this war has been prepared for a long time

There is more and more information about the supply of various weapons to Ukraine from the United States and NATO countries. Among the weapons supplied are not only decommissioned equipment that some European countries inherited from the time of the Warsaw Pact, but also fairly modern means of American destruction. We are talking, first of all, about the Switchblade kamikaze drones and the MQ-9 Reaper attack drones. This technique is rather complicated in operation, it requires qualified operators, which are currently not available in Ukraine. But, as they say, there are nuances.

If you carefully read the Pentagon press releases regarding the supply of weapons to Ukraine, we will be surprised to find that even before the start of the operation (tentatively in the fall of 2021), a group of Ukrainian officers arrived in the United States to train "drone control and other weapons." That is, the current global supply of weapons to Ukraine is not an emergency and unprepared measure, but a systematic strategy to prepare for a war against Russia with American weapons at the hands of Ukrainians.

It is worth noting that the Switchblade complexes have never been exported at all, even to the closest NATO allies. Today they are used only by the US Special Operations Command and the Marine Corps. There were no contracts with Ukraine for the supply of these drones. Then why did they start training operators last year. We do not rule out that the situation with the MQ-9 Reaper attack drones may turn out to be similar.

Ukraïne is al 8 jaar in oorlog met Rusland, dat Rusland dat steeds heeft ontkend wil niet zeggen dat het niet zo is. Denken de Russen echt dat Ukraïne in die 8 jaar gewoon heeft zitten slapen en dromen tot Rusland full-scale binnen zou vallen om ze te "bevrijden"?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:20

Rusland erkent Oekraïners niet als een volk en Oekraïne niet als land. Dat is de reden van de inval en niet de nato, pure grootheidswaanzin van Poetin.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:19

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:54

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:11

Telpeva schreef:
Popstra schreef:
https://www.facebook.com/19909863347066 ... 048372528/
Hoppa! Weer een mooie zet van Ukraine

Deze kan ik niet openen, waar gaat het over?

LADbible zegt dat de Oekrainers een Russisch konvooi zwaar geraakt hebben door voor het konvooi te komen en een brug op te blazen toen een deel van het konvooi er overheen reed. Het is door de wat meer officiele kanalen nog niet bevestigd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:30

Thanks!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:39

Vraag naar ander topic verplaatst, omdat het hier niet hoort.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 15-04-22 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:50

En het nut van die smiley erachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:54

Als je dat zo bezig houdt, moet je dat gewoon even openen.. kan je hier mooi ontopic blijven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:26

Cowboy55 schreef:
LADbible zegt dat de Oekrainers een Russisch konvooi zwaar geraakt hebben door voor het konvooi te komen en een brug op te blazen toen een deel van het konvooi er overheen reed. Het is door de wat meer officiele kanalen nog niet bevestigd.

https://mobile.twitter.com/GeoConfirmed ... 8751206400 wordt door de NOS aangehaald.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:49

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

https://mobile.twitter.com/GeoConfirmed ... 8751206400 wordt door de NOS aangehaald.

Bedankt voor de link!

Ik blijf me verbazen.....De NOS: De drassige grond is een van de tegenvallers waarmee het Russische leger de afgelopen weken te kampen had, zegt Wijninga. "De dooi kwam dit jaar eerder dan verwacht, waardoor het bijvoorbeeld ten noorden van Kiev vrij moerassig werd." Het is niet voor het eerst dat een militaire opmars rond Kiev wordt belemmerd door modder: "In de Tweede Wereldoorlog liepen de Duitsers daar ook vast."

Kolonel Han Bouwmeester van de Nederlandse Defensie Academie noemt het een "behoorlijke inlichtingenfout" van de Russen. "Wij leren cadetten al in de eerste weken dat je moet onderzoeken of het terrein er goed bij ligt. Dat is informatie die je grotendeels uit open bronnen kan halen." Door deze blunder kon de Russische tankcapaciteit tot nu toe nauwelijks worden benut, aldus Bouwmeester.

En dan de Moskva.....Als Oekraïense raketten de Moskva daadwerkelijk tot zinken hebben gebracht, waren de Russen onvoldoende voorbereid waren op een aanval, denkt Kramer (Oud Bevelhebber der Zeestrijdkrachten). "Want als je goede voorbereidingen treft, maak je het schip helemaal waterdicht. Je doet de deuren dicht en zet de ventilatie uit. Als je dat niet doet, verspreiden de explosie en rook zich razendsnel door dat schip."

Als je leercurve een horizontale lijn wordt..... :n

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:56

Dat hadden ze toch moeten weten in deze tijd van het jaar:

Бедорожье, bekende Russische uitdrukking, letterlijk 'zonder wegen'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:57

Fijn hoor al die fouten. Het gaat daar zo tekeer met die bommenregen dat ieder succes(je) voor Oekraïne heel erg goed voelt. Ze doen het goed en het moreel is hoog.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:02

mysa schreef:
Dat hadden ze toch moeten weten in deze tijd van het jaar:

Бедорожье, bekende Russische uitdrukking, letterlijk 'zonder wegen'.

Dat was les 1 van de cursus Oekrains voor Beginners :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:08

Volgens (in willekeurige volgorde)de NOS, de Oekrainse Marine, de VS en deze Oekrains/Georgische meneer: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 69kYYqAAAA zouden er mogelijkerwijs heel veel bemanningsleden van de Moskva omgekomen kunnen zijn

Bronnen: NOS, Sky News, Reuters en meneer Revishvilli. De NOS heeft het over een herdenkingsceremonie voor 'het schip'?!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:19

10 mensen legden bloemen ergens en waren woedend en zeiden voor de camera "dat dit reden is voor een oorlog". Ze zijn daar helemaal de weg kwijt. Met stratego leerden we al als kind, dat als je oorlog maakt je door bommen van alles kunt verliezen, net als een spelletje waarin je je eigen kruizers, dekboot, torpedo jager e.a verstopte met kruisjes en je bij elkaar moest raden. Bij een voltreffer kon je het schip kwijt raken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:12

Cowboy55 schreef:
Volgens (in willekeurige volgorde)de NOS, de Oekrainse Marine, de VS en deze Oekrains/Georgische meneer: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 69kYYqAAAA zouden er mogelijkerwijs heel veel bemanningsleden van de Moskva omgekomen kunnen zijn

Bronnen: NOS, Sky News, Reuters en meneer Revishvilli. De NOS heeft het over een herdenkingsceremonie voor 'het schip'?!

Volgens Chinese site hebben de Ukraïners gezien dat er meerdere schepen de bemanning van de Moskva hebben geprobeerd te redden maar dat dit bemoeilijkt werd door het slechte weer. Daaruit maak ik op dat er weinig hoop is dat de rest van de bemanning gered is.

Bij die herdenkingsceremonie werd met geen woord gesproken over de bemanning maar werd oeverloos gezwamd over hoe geavanceerd en geweldig de Moskva was en dat het de trots van Rusland was oid.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:43

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Volgens Chinese site hebben de Ukraïners gezien dat er meerdere schepen de bemanning van de Moskva hebben geprobeerd te redden maar dat dit bemoeilijkt werd door het slechte weer. Daaruit maak ik op dat er weinig hoop is dat de rest van de bemanning gered is.

Bij die herdenkingsceremonie werd met geen woord gesproken over de bemanning maar werd oeverloos gezwamd over hoe geavanceerd en geweldig de Moskva was en dat het de trots van Rusland was oid.

M.b.t. dat 1e denk ik dan: prima, kan gebeuren, maar dan is de bulk van de crew er toch al af gehaald en run je als Moskva zijnde de sleep met een skeleton crew van een man of 50? Daar heb je toch geen 500 man voor nodig? En de reddingsboten zijn toch zeker gesloten vaartuigen die als het moet ondersteboven in het water kunnen drijven a la het spul van olieplatforms? Volgens mij heb ik dat soort bootjes zelfs op foto’s van de Moskva gezien. Ben het spoor bijster wat dat betreft.

Dat 2e deed heel gemaakt aan. Zeker als er onzekerheid is over de gezondheid van de bemanning.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:31

Cowboy55 schreef:
M.b.t. dat 1e denk ik dan: prima, kan gebeuren, maar dan is de bulk van de crew er toch al af gehaald en run je als Moskva zijnde de sleep met een skeleton crew van een man of 50? Daar heb je toch geen 500 man voor nodig? En de reddingsboten zijn toch zeker gesloten vaartuigen die als het moet ondersteboven in het water kunnen drijven a la het spul van olieplatforms? Volgens mij heb ik dat soort bootjes zelfs op foto’s van de Moskva gezien. Ben het spoor bijster wat dat betreft.

Dat 2e deed heel gemaakt aan. Zeker als er onzekerheid is over de gezondheid van de bemanning.

IK vermoed dat de ontplofte munitie die aan boord was ook de nodige slachtoffers heeft gemaakt.

Hier staat nog wat info: https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... he-burned/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:46

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

IK vermoed dat de ontplofte munitie die aan boord was ook de nodige slachtoffers heeft gemaakt.

Hier staat nog wat info: https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... he-burned/

Thanks! Benieuwd naar het aantal slachtoffers, zeker met 5-7 andere schepen in de buurt op het moment van de Oekrainse aanval de problemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:32

Op twitter zingt rond dat het schip 2 nuclear warheads aan board zou hebben gehad. Omdat nog onbevestigd is doe ik geen links, want dit maakt het wel heel groot. Of is dit inmiddels wel al bevestigd? Ik heb gisteren weinig nieuws gezien.