steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:22

DuoPenotti schreef:
Of je maakt ook een vuist naar de regering...

Nee in ik steun boeren topic gaan we zeiken over dat we niet naar een luxe concert kunnen.

Wat ons raakt is erg... Ikke Ikke..

Tja nu doen de boeren Ikke Ikke op de weg.
Den haag komen ze niet in dus ja...

Nu is het ineens ikke ikke? Kom nou, alle burgers gaan gijzelen om ze zo te dwingen tegen het beleid, gebaseerd op een gerechtelijke uitspraak een vuist te maken?
De boeren hadden zichzelf een grote dienst bewezen door zelf eens een vuist te maken naar de grote jongens die multimiljonair zijn geworden door het harde werken van de boer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:26

ruitje schreef:
Als ik het goed heb,heeft 1 Bokker gereageerd op je vragen en is de rest gewoon verder gegaan op: ' We moeten minder vlees eten' en ' protesterende boeren zijn stom'

Dus ik denk ik deel hem nog eens ;)

Als typfout niet kan antwoorden op mijn vraag, waarom zou ik dat dan doen op haar/zijn vraag.
Ze banketstaaf gewoon om de massa heen en heeft geen doordacht plan. Het ikke ben boer en ikke heb jaren lang mn kop in t zand gestoken en nu gaan we radicaal demonstreren.

Stikstof is een probleem van een halve eeuw. En niemand heeft er wat aan willen doen en de boeren al helemaal niet.

Dus excuse me dat ik niet op juffrouw Typfoutd in ga, wijzen met het vingertje en niet met oplossingen komen, typisch vele (niet alle) boeren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:27

Echt he, dit is een topic steun onze boeren!
Dat is hetzelfde als in het kinderloos topic gaan roepen hoe geweldig het is om wel kinderen te hebben.
Starten jullie lekker zelf een topic waarin jullie je gal kunnen spuien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:29

ruitje schreef:
2. Zolang de Nederlandse voedselconsumptie vraagt om bijna 2 keer zoveel landbouwgrond dan waarover Nederland zelf beschikt, is het dan fair om eigen voedselproductie te decimeren en de problemen/vervuiling/uitdagingen bij andere landen over de schutting te gooien?

Maar als dit werkelijk het punt zou zijn zouden we nog veel meer moeten veranderen en vrijwel alle veeteelt stoppen. Want veehouderij is een hele inefficiente manier om voedsel te verbouwen. Dat zou dan omgezet moeten worden in landbouw met producten die wij kunnen eten. Dus ik weet niet of de protesterende veeteelthouders (en daaronder ook de veevoerproducenten) dit echt menen, omdat ik denk dat ze nog veel meer moeten inleveren als dit ons uitgangspunt zou worden.

En daarnaast: wat is nu het plan? Welke oplossing wil men wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:32

Ik heb er niet op gereageerd, aangezien ik erna regelmatig las "we gaan de KDW toch nooit halen, dus we kunnen net zo goed niks doen". Ik vind dat een waardeloze houding waarmee je sowieso geen stap verder komt. En zag dus het nut niet dan nog te reageren.

1. We gaan de klimaatdoelen ook nooit halen, zullen we de kolencentrales maar weer bijbouwen en groene energie afschaffen?

2. We gaan de hongersnood in de wereld nooit oplossen, zullen we maar helemaal geen voedsel naar Afrika sturen?

3. We gaan toch nooit crimineel vrij zijn, zullen we iedereen maar lekker laten doen waar ze zin in hebben?

Beetje alsof je tegen zulke standpunten moet discusseren. Voor mij werkt dat niet.

Vind ik de KDW dan heilig? Zeer zeker niet. Vind ik dat we toch enigszins moeten streven naar een verbetering? Ja, want al klopt de KDW niet.. het is overduidelijk dat natuur, bodem, water niet gebaat is bij de huidige naoorlogse koers aanhouden. Ben ik het dan eens met wat ze landelijk roepen? Nee, je kan ook met zijn allen een afslag naar een volgende route nemen, in plaats van rechtdoor het ravijn in te storten en hopen dat nog een klein deel op tijd remt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:33

chanicha schreef:
Echt he, dit is een topic steun onze boeren!
Dat is hetzelfde als in het kinderloos topic gaan roepen hoe geweldig het is om wel kinderen te hebben.
Starten jullie lekker zelf een topic waarin jullie je gal kunnen spuien.

Lezen schijnt lastig te zijn.

Het merendeel steunt de boeren, de circulair kleinschalige boeren die druk zijn met de natuur. Niet de megastallen waardoor de consument voor bijna niets bij de kiloknaller hun speklappen haalt.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:34

Benzz schreef:
Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!

Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.

Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.

Dagahra ja :') En dankje :D

Shadow0 schreef:
Wat willen de veehouders (volgens mij betreft het namelijk alleen veehouders en geen landbouwers) eigenlijk wel? Het is duidelijk dat ze tegen zijn, maar zijn ze ook ergens voor? Hebben ze zelf een plan?

Ja gewoon zo door boeren met 25 koeien. Ook omdat we van mening zijn dat een mrij koe een duurzamere ras is. Ze geven wel iets minder melk, maar eiwitten en vetten zijn hoger. En ze kunnen het goed af met een sober dieet. Zomers krijgen ze alleen gras en brok. En 's winters voornamelijk kuilvoer, brok, minimaal mais. En daarnaast geplette gerst en knollen(die we nog oldskool met de hand uit de grond trekken)

Misschien ooit in toekomst willen we nog naar 30. Maar dat is voor ons ook wel echt de max, maar is geen must. Schoonmoeder heeft er ook jaren over gedaan om van 18 naar 25 koeien te groeien. En wil graag een nieuwe stal, wat het welzijn van de koeien nog meer bevordert. Dus geen ligboxenstal. Maar zal er eerst gespaard moeten worden. Want tot nu toe hebben ze het altijd kunnen redden zonder de bank. Bij huidige stal hebben ze destijds wel geïnformeerd. Maar kregen ze de eis om uit te breiden naar 80 koeien. En daarvoor hebben ze bedankt.

Schoonouders hebben niet meer geïnvesteerd in een nieuwe stal, omdat ze dachten geen opvolger te hebben. Vriend zag het alleen niet zitten ivm alle administratie en regeltjes.

En zodra we het overnemen, willen we ons nog meer inzetten voor de natuur. Maar dan zou het wel fijn zijn, als we een eerlijker prijs krijgen. Dan word het allemaal net iets makkelijker. Ik heb al veel ideeën iig.

Blijft het een feit dat 1 van ons 2en buitenshuis moet blijven werken. Maar omdat we zo klein zijn, is dat prima te combineren.

En vooral ons de kop niet gek laten maken door de bank/andere boeren.

Hoeveel narigheid ik wel niet over mij heen krijg. Puur omdat we klein en gezond bedrijfje zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:36

idinn schreef:
Ik heb er niet op gereageerd, aangezien ik erna regelmatig las "we gaan de KDW toch nooit halen, dus we kunnen net zo goed niks doen". Ik vind dat een waardeloze houding waarmee je sowieso geen stap verder komt. En zag dus het nut niet dan nog te reageren.

1. We gaan de klimaatdoelen ook nooit halen, zullen we de kolencentrales maar weer bijbouwen en groene energie afschaffen?

2. We gaan de hongersnood in de wereld nooit oplossen, zullen we maar helemaal geen voedsel naar Afrika sturen?

3. We gaan toch nooit crimineel vrij zijn, zullen we iedereen maar lekker laten doen waar ze zin in hebben?

Beetje alsof je tegen zulke standpunten moet discusseren. Voor mij werkt dat niet.

Vind ik de KDW dan heilig? Zeer zeker niet. Vind ik dat we toch enigszins moeten streven naar een verbetering? Ja, want al klopt de KDW niet.. het is overduidelijk dat natuur, bodem, water niet gebaat is bij de huidige naoorlogse koers aanhouden. Ben ik het dan eens met wat ze landelijk roepen? Nee, je kan ook met zijn allen een afslag naar een volgende route nemen, in plaats van rechtdoor het ravijn in te storten en hopen dat nog een klein deel op tijd remt.

Dit is precies wat ik bedoel. De wereld gaat toch naar de verdommenis dus laat ons dat lekker versneld doen. Op die manier kun je niet discusseren. En daar reageer ik dus ook niet op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:36

Benzz schreef:
Als typfout niet kan antwoorden op mijn vraag, waarom zou ik dat dan doen op haar/zijn vraag.
Ze banketstaaf gewoon om de massa heen en heeft geen doordacht plan. Het ikke ben boer en ikke heb jaren lang mn kop in t zand gestoken en nu gaan we radicaal demonstreren.

Stikstof is een probleem van een halve eeuw. En niemand heeft er wat aan willen doen en de boeren al helemaal niet.

Dus excuse me dat ik niet op juffrouw Typfoutd in ga, wijzen met het vingertje en niet met oplossingen komen, typisch vele (niet alle) boeren.

“Juffrouw”.. waarom dat ?
Of is dat omdat typfoudt een zgn mega stal heeft?

Verder gaat het om veel meer dingen dan wat jij hier heel summier weergeeft..

Ik meen ondertussen gelezen te hebben dat er zat boeren wat hebben willen doen en ook gedaan hebben, maar dat die ook wellicht niet meer verder kunnen..

En dan, Is er een topic wat inhoudelijk over de problematiek voor boeren gaat, en “steun” betreft? Want dat ongenuanceerd bashen kan misschien in een ander topic…

(Kan ik anti kind gaan lopen zijn in t ‘aanstaande moeders’ topic ? Is misschien ook niet heel gaaf…?)

Hoe gaat het met paardenhouders in de toekomst? Heeft t voor hun nog consequenties?
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-06-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:37

Benzz schreef:
Het merendeel steunt de boeren, de circulair kleinschalige boeren die druk zijn met de natuur. Niet de megastallen waardoor de consument voor bijna niets bij de kiloknaller hun speklappen haalt.

Wat is een megastal en hoeveel boeren hebben zo'n stal?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:41

Dagahra schreef:
Benzz schreef:
Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!

Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.

Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.

Dagahra ja :') En dankje :D

Shadow0 schreef:
Wat willen de veehouders (volgens mij betreft het namelijk alleen veehouders en geen landbouwers) eigenlijk wel? Het is duidelijk dat ze tegen zijn, maar zijn ze ook ergens voor? Hebben ze zelf een plan?

Ja gewoon zo door boeren met 25 koeien. Ook omdat we van mening zijn dat een mrij koe een duurzamere ras is. Ze geven wel iets minder melk, maar eiwitten en vetten zijn hoger. En ze kunnen het goed af met een sober dieet. Zomers krijgen ze alleen gras en brok. En 's winters voornamelijk kuilvoer, brok, minimaal mais. En daarnaast geplette gerst en knollen(die we nog oldskool met de hand uit de grond trekken)

Misschien ooit in toekomst willen we nog naar 30. Maar dat is voor ons ook wel echt de max, maar is geen must. Schoonmoeder heeft er ook jaren over gedaan om van 18 naar 25 koeien te groeien. En wil graag een nieuwe stal, wat het welzijn van de koeien nog meer bevordert. Dus geen ligboxenstal. Maar zal er eerst gespaard moeten worden. Want tot nu toe hebben ze het altijd kunnen redden zonder de bank. Bij huidige stal hebben ze destijds wel geïnformeerd. Maar kregen ze de eis om uit te breiden naar 80 koeien. En daarvoor hebben ze bedankt.

Schoonouders hebben niet meer geïnvesteerd in een nieuwe stal, omdat ze dachten geen opvolger te hebben. Vriend zag het alleen niet zitten ivm alle administratie en regeltjes.

En zodra we het overnemen, willen we ons nog meer inzetten voor de natuur. Maar dan zou het wel fijn zijn, als we een eerlijker prijs krijgen. Dan word het allemaal net iets makkelijker. Ik heb al veel ideeën iig.

Blijft het een feit dat 1 van ons 2en buitenshuis moet blijven werken. Maar omdat we zo klein zijn, is dat prima te combineren.

En vooral ons de kop niet gek laten maken door de bank/andere boeren.

Hoeveel narigheid ik wel niet over mij heen krijg. Puur omdat we klein en gezond bedrijfje zijn.

Met alle plezier zou ik bij jullie mijn vlees kopen en de melk voor de kaas. New Yersey koeien voor kaas zijn ook waanzinnig lekker!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:42

[HK] Kletstopic voor Agrariërs

Ik denk ik maak dit HK topic, kunnen we daar als agrariërs of mensen die zich verbonden voelen met de sector praten.

Dan kan dit topic blijven voor de discussie :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:43

Ik heb nog steeds volop sympathie voor de boeren. De overheid lanceert een kaartje, zonder enige concrete aanpak, zegt provincies zoek het maar uit en vindt het dan verrassend dat er weerstand is. Als er morgen op mijn werk een memo rond gaat met "we hebben teveel mensen in dienst, we moeten in de toekomst de helft ontslaan maar wie dat zijn weten we niet, dat komt nog wel" dan is er ook onrust, en terecht.

Ik heb alleen géén sympathie voor die paar demonstranten die politiemensen, die ook maar gewoon hun werk doen, aanvallen, die vernielingen aanrichten en bewindspersonen (die, jawel, ook hun werk doen) op hun prive adres gaan opzoeken. En die paar verpesten het voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:44

Dagahra, klinkt als een mooi bedrijf met een duidelijke visie. Waar verkopen jullie de melk, aan huis?

Prompter, precies dat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:44

Kinke schreef:
Benzz schreef:

Wat is een megastal en hoeveel boeren hebben zo'n stal?

Om precies te zijn in 2021 999 stallen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:45

ruitje schreef:
[HK] Kletstopic voor Agrariërs

Ik denk ik maak dit HK topic, kunnen we daar als agrariërs of mensen die zich verbonden voelen met de sector praten.

Dan kan dit topic blijven voor de discussie :)

Wel of niet steun aan de boeren is toch een discussie? Of moet het een walhalla topic worden...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:46

Dan heb ik ook een megastal….

Respect voor je geduld Kinke.

Ik zou er heel graag ook dieper op ingaan maar ik merk dat ik me echt te boos maak om sommige dingen. Blijft wel dat de uitnodiging staat om eens langs te komen, voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn. Ik ben van nature niet zo’n kwaaie maar de laatste weken zitten de emoties erg hoog.

Misschien ga ik er nog een keer echt voor zitten om wat meer uitleg te geven. Er is zoveel dat mensen niet weten of beseffen. Of misschien niet willen weten :\

prompter

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:47

Waar zit je, Peppertree :) ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:47

Dagahra schreef:

Het lijkt mij helemaal prima als we een maximum-grootte aan een bedrijf stellen. En ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat het niet kan om mooi gevormde bedrijven in stand te houden.

Maar is dat iets wat bredere steun heeft onder de hele sector?

Citaat:
Bij huidige stal hebben ze destijds wel geïnformeerd. Maar kregen ze de eis om uit te breiden naar 80 koeien. En daarvoor hebben ze bedankt.

Dit vind ik wel heel naar om te lezen. Ik bedoel - ik weet dat het speelt en dat het precies is wat deels tot de onhoudbare situatie heeft geleid: banken die de situaties tot onhoudbaar riskant hebben gebracht door steeds groter en meer te eisen... De veestapel is groter geworden maar in plaats van 4 tevreden boeren heb je 1 diep in de schulden zittende overwerkte boer.
Maar dat moet toch anders kunnen? Als het daarover zou gaan (en nou ja, minder geweld en intimidatie en vernieling bij de protesten) denk ik dat er juist heel veel ruimte is voor oplossingen!

Volgens mij ligt de oplossing hier namelijk in het krimpen van vooral de grote bedrijven terwijl je zorgt dat iedereen z'n bestaanszekerheid behoudt. (En de groei voor kleinere bedrijven zit in variatie, niet in groei.) Maar daar moet veel meer mogelijk zijn, alleen komt het totaal niet naar voren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:48

prompter schreef:
Ik heb nog steeds volop sympathie voor de boeren. De overheid lanceert een kaartje, zonder enige concrete aanpak, zegt provincies zoek het maar uit en vindt het dan verrassend dat er weerstand is. Als er morgen op mijn werk een memo rond gaat met "we hebben teveel mensen in dienst, we moeten in de toekomst de helft ontslaan maar wie dat zijn weten we niet, dat komt nog wel" dan is er ook onrust, en terecht.

Ik heb alleen géén sympathie voor die paar demonstranten die politiemensen, die ook maar gewoon hun werk doen, aanvallen, die vernielingen aanrichten en bewindspersonen (die, jawel, ook hun werk doen) op hun prive adres gaan opzoeken. En die paar verpesten het voor de rest.

Absoluut waar, maar vergeet niet dat dit al een halve eeuw op de kaart staat.

Ik denk overigens dat het provinciaal uitzoeken juist positiever werkt dan als Den Haag vastomlijnde richtlijnen geeft.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:49

@prompter: In de kop van Noord-Holland

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:50

Peppertree schreef:
Dan heb ik ook een megastal….

Respect voor je geduld Kinke.

Ik zou er heel graag ook dieper op ingaan maar ik merk dat ik me echt te boos maak om sommige dingen. Blijft wel dat de uitnodiging staat om eens langs te komen, voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn. Ik ben van nature niet zo’n kwaaie maar de laatste weken zitten de emoties erg hoog.

Misschien ga ik er nog een keer echt voor zitten om wat meer uitleg te geven. Er is zoveel dat mensen niet weten of beseffen. Of misschien niet willen weten :

Opgegroeid in het boerenleven, dus niet nodig. Wel enorm veel verbazing altijd gehad dat sommige boeren dingen in omgaan met dieren zo normaal vonden die in de verste verte niet normaal zijn. En nog steeds verbaas ik mij daarover.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:50

Dat denk ik ook Benzz, meer maatwerk hoop ik via de provincie, maar jemig had toch eerst een plan gehad ipv "nu moet het, dus dan maar snel iets naar buiten gooien". Misschien zijn de gevolgen voor een heleboel boeren helemaal niet zo groot als nu gedacht wordt, maar had dat op voorhand uitgezocht.....
Laatst bijgewerkt door prompter op 29-06-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:51

Peppertree schreef:
@prompter: In de kop van Noord-Holland

Hè, net een regio waar ik voor mijn werk nooit kom, anders had ik oprecht graag langs gekomen. Eens kijken of ik een bezoekje aan HVC kan arrangeren 8-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:52

prompter schreef:
Dat denk ik ook Benzz, meer maatwerk hoop ik, maar jemig had toch eerst een plan gehad ipv "nu moet het, dus dan maar snel iets naar buiten gooien". Misschien zijn de gevolgen voor een heleboel boeren helemaal niet zo groot als nu gedacht wordt, maar had dat op voorhand uitgezocht.....

Maar Prompter, ze weten het al 50 jaar. Hadden ze toch allemaal al kunnen weten!