Benzz schreef:Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!
Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.
Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.
Dagahra ja

En dankje

Shadow0 schreef:Wat willen de veehouders (volgens mij betreft het namelijk alleen veehouders en geen landbouwers) eigenlijk wel? Het is duidelijk dat ze tegen zijn, maar zijn ze ook ergens voor? Hebben ze zelf een plan?
Ja gewoon zo door boeren met 25 koeien. Ook omdat we van mening zijn dat een mrij koe een duurzamere ras is. Ze geven wel iets minder melk, maar eiwitten en vetten zijn hoger. En ze kunnen het goed af met een sober dieet. Zomers krijgen ze alleen gras en brok. En 's winters voornamelijk kuilvoer, brok, minimaal mais. En daarnaast geplette gerst en knollen(die we nog oldskool met de hand uit de grond trekken)
Misschien ooit in toekomst willen we nog naar 30. Maar dat is voor ons ook wel echt de max, maar is geen must. Schoonmoeder heeft er ook jaren over gedaan om van 18 naar 25 koeien te groeien. En wil graag een nieuwe stal, wat het welzijn van de koeien nog meer bevordert. Dus geen ligboxenstal. Maar zal er eerst gespaard moeten worden. Want tot nu toe hebben ze het altijd kunnen redden zonder de bank. Bij huidige stal hebben ze destijds wel geïnformeerd. Maar kregen ze de eis om uit te breiden naar 80 koeien. En daarvoor hebben ze bedankt.
Schoonouders hebben niet meer geïnvesteerd in een nieuwe stal, omdat ze dachten geen opvolger te hebben. Vriend zag het alleen niet zitten ivm alle administratie en regeltjes.
En zodra we het overnemen, willen we ons nog meer inzetten voor de natuur. Maar dan zou het wel fijn zijn, als we een eerlijker prijs krijgen. Dan word het allemaal net iets makkelijker. Ik heb al veel ideeën iig.
Blijft het een feit dat 1 van ons 2en buitenshuis moet blijven werken. Maar omdat we zo klein zijn, is dat prima te combineren.
En vooral ons de kop niet gek laten maken door de bank/andere boeren.
Hoeveel narigheid ik wel niet over mij heen krijg. Puur omdat we klein en gezond bedrijfje zijn.