Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:54

Ik ben toch vooral verantwoordelijk voor mijn eigen dieren? Moet ik echt heel Nederland gaan helpen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:54

mysa schreef:
Ik ben toch vooral verantwoordelijk voor mijn eigen dieren? Moet ik echt heel Nederland gaan helpen?

Minder veroordelen zou een fijne start zijn.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:57

mysa schreef:

Stop dan gewoon met dat veroordelen van andere mensen. Als je niet weet wat de reden is waarom mensen dieren in een bepaald gebied zetten achter een bepaalde omheining, én dus ook geen moeite doet om die reden te achterhalen en ze eventueel op andere ideeën te brengen, dan heb je echt geen recht van spreken. Zelf doe je het namelijk ook niet perfect, geef je zelf al toe.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:58

Dieuwke_ schreef:
mysa schreef:
Ken hem niet, schijnt een handelaar te zijn, zeggen buurtgenoten. Maar hij woont niet hier.
(En ik ben ook te oud en te gammel trouwens, ben al blij dat het gelukt is iets voor m'n eigen geiten te maken in de tuin met hulp van anderen. Ook niet waterdicht maar beter dan niets).

Waarom niet waterdicht? Dat hoort wel zo als je hart voor je dieren hebt toch? En je hebt een jaar de tijd gehad om uit te zoeken wie die handelaar was, dat had toch moeten lukken? En heb je je buur ook een veeg uit de pan gegeven omdat zijn/haar buiten was? En je eigen honden? Heb je die wel binnen opgesloten? Of wandel je daar ook mee in het bos?

Waarom val je me zo hard aan? Ik heb m'n best gedaan thuis met 6 stroomdraden en 1.70 hoog en 's nachts op stal, alleen als ze rits zijn lukt het soms niet om ze de stal in te krijgen, zoals gezegd ik ben slecht ter been en geiten rennen hard.

En nee, ik heb die handelaar nog nooit gezien, anders had ik wel eens balletje opgegooid misschien. Maar ik weet bij voorbaat dat die ook hoogstwaarschijnlijk niet aardig zal reageren op bemoeizucht. Niemand kent hem volgens mij, althans niet degenen die ik ernaar gevraagd heb. En ze staan er dus maar af en toe een poosje in de winter.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:01

F_T schreef:
mysa schreef:

Minder veroordelen zou een fijne start zijn.

Weet je, als iemand in een gebied met af en toe een doortrekker staat, zou ik alleen maar denken 'wat sneu'. En als iemand in een wolvengebied iets regelt, ook al is het in de ogen van pro-wolvers niet genoeg, dan denk ik: okay naar voor je/voor het dier.

Maar op deze plek zo'n hele kudde Shetlanders zetten is gewoon vragen om moeilijkheden. Maar laat verder maar, ik moest gewoon even stoom afblazen, vind het zo erg voor dat dier en had het al verwacht dat het mis zou gaan. Maar die stoom had ik beter niet hier kunnen afblazen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:03

mocht 1 van onze dieren aangevallen worden dan zal je mij hier ook bekritiseren Mysa.
Wij staan gewoon met de rug tegen de muur, onze koeien moeten gewoon naar buiten voor het grootste deel van het jaar.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:03

Ik lees vooral heel veel aannames over de eigenaar van de pony's en veel excuses voor jezelf. Misschien is die man ook wel slecht ter been en lukt het hem niet om het hele perceel 1.70 hoog te omheinen met 6 stroomdraden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:15

Excuses voor het excuseren van mijzelf.

Het maakt ook allemaal niet uit wat ik vind of wat jullie vinden maar de kans is groot dat het daar vannacht weer raak is, tenzij ze nu weggehaald zijn, dat hoop ik maar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:14

Kinke schreef:
nou graag, heb hier nog bijna 10 hectare…leef je uit. Zo rond april/mei gaan onze koeien met hun kalfjes weer naar buiten, zou wel handig zijn als het dan klaar is. Ik kan een kleine bijdrage doen, maar je moet zelf minstens 75.000 bijdragen a.u.b.

Hier is het ‘maar’ een halve hectare, maar zoals ik al eerder heb uitgelegd niet f te zetten met een wwr dat goedgekeurd wordt. Maar er zijn hier wel steeds meer zichtmeldingen. Word er niet vrolijk van.

mysa schreef:

Ja, maar je oordeelt wel over een ander en zijn dieren zonder de motivatie te kennen waarom de afrastering niet wolfwerend is.

mysa schreef:
Excuses voor het excuseren van mijzelf.

Het maakt ook allemaal niet uit wat ik vind of wat jullie vinden maar de kans is groot dat het daar vannacht weer raak is, tenzij ze nu weggehaald zijn, dat hoop ik maar.

Dat is jouw aanname. Zoals we hier al vaker aangeven is een omheining waar makkelijk in te komen is, over het algemeen ook één waar makkelijker uit is te komen. En dat geeft dus kans om te ontsnappen. Maar goed, dat is ook een aanname. Die moeten we gewoon niet te veel doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:14

Waren er in de buurt van Epe al eerder pony's gepakt? Die heb ik even niet helder.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:22

Ja, ook shetlander(s). Maar moet erbij zeggen dat hier de eerste wolvenroedel in Nederland vlakbij zat. Dus al sinds, uit m'n hoofd, 2017 of 2018 en dan zijn het er relatief weinig. En daarnaast hebben de mensen die ik ken met shetlanders ze dichter bij huis, met 'wolfwerende' afrastering en/of 's nachts op stal. Grote paarden staan nog wel buiten maar die lopen veel minder risico.

En voor de critici: ja, ik weet dat wolfwerend niet altijd voldoende is maar het alternatief, helemaal niets proberen, kan ik aan mezelf niet verkopen. Al helemaal niet toen ik nog paarden had. Dus toen heb al snel de tuin afgerasterd aan twee kanten. (andere twee kanten mag/kan niet). En daar liepen dus 's avonds laat een stel wolven langs, op zo'n twintig meter van de paddock. Die hebben geen pogingen gedaan.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-11-25 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:22

Anne_GTI schreef:
Waren er in de buurt van Epe al eerder pony's gepakt? Die heb ik even niet helder.

Ja, vanaf 2023 een aantal keer in die omgeving.

Even opgezocht, 5 gepakt vanaf 2023 waarvan 2 mogelijk door wolven,
2x geen predatie en 1x hond,

Nog geen definitief bevestigd wolf, hoewel het zéker waarschijnlijk lijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:28

Die 1x hond vind ik toch wel bijzonder. Ik heb in 65 jaar nog nooit een hondenaanval meegemaakt bij paarden of pony's. Noch ooit gehoord van bekenden, dus kwam niet eens in m'n hoofd op dat mijn paarden door een hond aangevallen zouden kunnen worden. En nu worden er opeens af en toe paarden aangevallen door honden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:29

Dat was vroeger ook al.
Kwam alleen niet met DNA in het nieuws

Ik ken wel een paar situaties persoonlijk.

Overigens ook 1 waar de betreffende hond dat niet overleeft heeft.

In dit geval in Epe gaat het om een veulen dat gepakt is door een hond.
Beetje vasthoudende hond en klein veulen en er is vanzelf veel schade. In dit geval dus een geuthanaseerd veulen.

(Overigens weet in dit geval niet wat voor veulen en wat voor hond. Ik weet alleen dat dit soort situaties altijd al voorgekomen zijn. Niet per se vaak, maar ze kwamen voor. In dit geval dus wèl bevestigd hond)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:32

Citaat:
Ondertussen zijn we 3 jaar verder. Ik heb de documenten van deze probleemwolf GW1625m van 2021 al vaker hier gedeeld. En de wolvenknuffelaars maar zeggen laatst, dat de wolf in Voorthuizen ( GW4003m) de eerste wolf in Nederland was, die over goedgekeurde wolvenwerende rasters springt. Ben trouwens wel heel erg benieuwd welke wolf er op 20 november 2025 op de A28 bij Putten is doodgereden.

https://youtu.be/w1_pZgZtUCQ

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17VCrq ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:32

mysa schreef:
F_T schreef:
Ik wou dat er wat minder victim blaming was in dit topic.

Ja sorry, maar ik vind het zo erg. Ik dacht vorig jaar al: waarom nou uitgerekend hier die shetties neergezet? Wolven lopen daar gewoon dagelijks. Hondje van m'n buur ook daar aangevallen. En dus die schapen 2x. En 200m verderop ook schapen. En 300m verderop ook schapen. Ik zou het dus zelf echt nooit durven.

Snap jou helemaal. Zie het hier ook terwijl er hier wekelijks aanvallen in de nabije omgeving zijn en laten we nu niet zielig doen met het roepen van ,victim blaming, want we weten nu al een paar jaar het niet meer veilig is in bepaalde delen vh land. Zat tijd om eens een keer maatregels te nemen ipv je kop in het zand te steken!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:52

Zichtmelding Wittelte Dr
Citaat:
30-11-2025
Wittelte Dr
18.30 uur wolf wittelte (wapserveenseweg )op de dam bij mensen. Liep richting de Aa richting noorden

Afbeelding
Bron via app meldingen in Westerveld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:58

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:17

Popstra schreef:
Snap jou helemaal. Zie het hier ook terwijl er hier wekelijks aanvallen in de nabije omgeving zijn en laten we nu niet zielig doen met het roepen van ,victim blaming, want we weten nu al een paar jaar het niet meer veilig is in bepaalde delen vh land. Zat tijd om eens een keer maatregels te nemen ipv je kop in het zand te steken!!

Ze zijn net weggehaald hoor ik via/via. Was ook politie bij aanwezig maar verder geen idee hoe en wat. Ze zijn daar weg, dat is het belangrijkste.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:28

F_T schreef:
Ik wou dat er wat minder victim blaming was in dit topic.

Amai nog niet !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 22:27

Aanval Lunteren Gld, 14 schapen gedood
Citaat:
Lunteren Gelderland
30-11-2025

Aanval op schapen

14 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1GmDjutK ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:36

Krijg ook weer een zichtmelding in de Viervoet app, net ten zuiden van Lunteren is een wolf gezien. Ik gok dat dit vlakbij manege de Nieuwe Heuvel was als ik het kaartje zo zie.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 05:47

SusanH schreef:
Krijg ook weer een zichtmelding in de Viervoet app, net ten zuiden van Lunteren is een wolf gezien. Ik gok dat dit vlakbij manege de Nieuwe Heuvel was als ik het kaartje zo zie.

Als je op de melding klikt zie je dat dit weer een melding is van Tienus en dat er bij staat dat de locatie niet exact is. Tienus doet alles wat ze hier meld ook op de viervoet zetten begreep ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:43

Ah. Dat verklaart het. Alleen is van aanvallen niet de exacte locatie bekend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 08:47

Helemaal correct biebz!
Als er staat locatie niet correct in het bericht in de app, dan weet je dat het om een aanval gaat.

Zodra je ‘aanval’ of ‘gedood’ of ‘dode’ meldt in de app Viervoet, gooit de app die er uit en is het niet zichtbaar voor andere gebruikers.

Meldingen in het grensgebied worden ook niet altijd automatisch zichtbaar.