Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:16

Cer schreef:
Maar als je dan wil dat mensen die onder modaal verdienen, uitgaven gaan doen zoals zonnepanelen, isolatie, electrisch rijden etc terwijl die mensen in de winter in de kou zitten omdat ze de verwarming niet kunnen betalen, moet je er misschien bij uitleggen hoe je dat dan ziet gebeuren voor die mensen, zodat ze dat ook begrijpen.

Eh... met linkse idealen? Ik zie het probleem niet. Links komt namelijk ook op voor mensen zonder verwarming of te hoge kosten, beschermt huurders waar mogelijk. Degenen die dat niet doen zijn de rechtse partijen.

Hier hoeft iemand die links is zich dus niet voor te verantwoorden, en ook hoef je echt zelf niet in armoede te gaan leven om recht van spreken te hebben. Bovenmodaal is helemaal prima. Boven de WNT begint het wat te wringen. Als je een helicopterplatform in de tuin hebt, misschien is dat wat ongebalanceerd en niet per se nodig (vooral als je het ook nog regelmatig gebruikt.) Als je in je eentje het hele gat op de onderwijsbegroting kunt dichten... kunnen we misschien wel wat balanceren en dan hoeft de ander niet eens iets te merken van de verandering.

Maar het zelf gewoon goed voor elkaar hebben? Helemaal geen probleem wat mij betreft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:17

Veronica2 schreef:
Je stem uitbrengen bij een verkiezing is toch geen objectief ding? Kiezers moeten wel subjectief zijn en zich ergens toe aangetrokken voelen, anders blijven ze thuis.

Het ging om goed voorbeeld doet volgen.
Dat is soms subjectief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:22

Shadow0 schreef:
Eh... met linkse idealen? Ik zie het probleem niet. Links komt namelijk ook op voor mensen zonder verwarming of te hoge kosten, beschermt huurders waar mogelijk. Degenen die dat niet doen zijn de rechtse partijen.

Hier hoeft iemand die links is zich dus niet voor te verantwoorden, en ook hoef je echt zelf niet in armoede te gaan leven om recht van spreken te hebben. Bovenmodaal is helemaal prima. Boven de WNT begint het wat te wringen. Als je een helicopterplatform in de tuin hebt, misschien is dat wat ongebalanceerd en niet per se nodig (vooral als je het ook nog regelmatig gebruikt.) Als je in je eentje het hele gat op de onderwijsbegroting kunt dichten... kunnen we misschien wel wat balanceren en dan hoeft de ander niet eens iets te merken van de verandering.

Maar het zelf gewoon goed voor elkaar hebben? Helemaal geen probleem wat mij betreft.

Wat mij betreft is het ook allemaal oke, ik probeer me voor te stellen hoe iets op anderen kan overkomen. Maar het bedenken waarom anderen iets zouden kunnen vinden of denken is soms wel lastig, dat snap ik wel. Dat gesprek is ook al best vaak herhaalt.

Ik ben wel nog steeds benieuwd hoe het zit met zonnepanelen, warmtepompen en kleine flatjes (en bijbehorende VVE's en dat soort zaken) maar daar zal ongetwijfeld een oplossing voor komen, die hopelijk een beetje eenvoudig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:26

Cer schreef:
Wat mij betreft is het ook allemaal oke, ik probeer me voor te stellen hoe iets op anderen kan overkomen. Maar het bedenken waarom anderen iets zouden kunnen vinden of denken is soms wel lastig, dat snap ik wel.

Het is helemaal niet zo lastig - maar ik herken het als een tactiek die vaker wordt gebruikt om de integriteit in twijfel te trekken. Daarbij is het opvallend dat het vaak gebeurt door mensen die er niks mee te maken hebben omdat ze zelf zowel in in de positie van bv sociale huur zitten als niet links zijn... dat komt al snel meer over als stoken dan als empathie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:26

Een vve kan besluiten om een appartementencomplex te renoveren, wordt in een algemene vergadering voorgesteld zodat de leden kunnen stemmen.
Sander Schimmelpenninck ( rechtse stemmer) ziet het precies zoals ik er tegenaan kijk Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:28

Friesfanaat schreef:
juval schreef:

Ja? Jij vindt het prima dat Bosma toestaat dat Geert Wilders Frans Timmermans uitmaakt voor antisemiet en hem hier niet op terug laat komen? Ik vind dat niet thuishoren in ons parlement. Het argument van Bosma hierop dat Timmermans aangeeft dat Geert in Hongarije afgesproken heeft met rechts-extremisten vind ik een vergelijking van niks.

Wat mij betreft had Bosma geen voorzitter mogen zijn, door zijn uitspraken in het verleden.
Al doet hij het met humor, hij is af en toe zeer partijdig.
Vorig jaar ook eens in een discussie met Dassen van Volt.

Wij behoren tot de hogere inkomens (maar niet rijk), maar dat kan prima met een partij als PvdA. Ik vind nl. dat de sterkste schouders de meeste lasten moeten dragen.
Ons sociaal vangnet hebben wij te danken aan de PvdA. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt (Behalve straks AOW), maar ik vind belangrijk dat het er is. Zeker voor zieken en ouderen. Gewoon het solidariteitsbeginsel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:29

Ik heb het niet over de inhoud @friesfanaat, maar de manier waarop hij het voorzitterschap doet. Hij houdt de vaart en sjeu erin, ik vind dat in saaie debatten wel prettig dat er ook af en toe een beetje gelachen mag worden..

Ik denk dat juist de bovenmodaal verdienende medemens zich kan veroorloven om linkse (groene) idealen te hebben.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:30

juval schreef:
Ik heb het niet over de inhoud @friesfanaat, maar de manier waarop hij het voorzitterschap doet. Hij houdt de vaart en sjeu erin, ik vind dat in saaie debatten wel prettig dat er ook af en toe een beetje gelachen mag worden..

Ik denk dat juist de bovenmodaal verdienende medemens zich kan veroorloven om linkse (groene) idealen te hebben.

Er zijn vast genoeg voorzitters te vinden die diezelfde humor erin kunnen geven zonder alle negatieve aspecten die wel aan Bosma kleven..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:32

Friesfanaat schreef:
juval schreef:

Er zijn vast genoeg voorzitters te vinden die diezelfde humor erin kunnen geven zonder alle negatieve aspecten die wel aan Bosma kleven..

misschien wel, ik vond Arib ook een goede.

Cer

Shadow0 schreef:
Het is helemaal niet zo lastig - maar ik herken het als een tactiek die vaker wordt gebruikt om de integriteit in twijfel te trekken. Daarbij is het opvallend dat het vaak gebeurt door mensen die er niks mee te maken hebben omdat ze zelf zowel in in de positie van bv sociale huur zitten als niet links zijn... dat komt al snel meer over als stoken dan als empathie.

Het is wat ik uit die colum haal, dus verder weet ik het ook niet.
Oh, daar hebben we het 'stoken' weer :j Welke integriteit wordt eigenlijk in twijfel getrokken? Ik had het over het communiceren.. dus als een partij dat soort dingen wil doorvoeren (waar niks mis mee is) hoe ze dat dan uitleggen aan de kiezer :j Maar misschien staat het er een beetje krom.

Een VVE kan dat inderdaad besluiten, of ze kunnen het niet doen. Ik lees dat hier op bokt, hoe dat gaat met VVE's bijvoorbeeld :j
Er zijn ook verhuurders die wel of niet meewerken, maar goed, daar heb je dan als huurder verder geen (of juist wel, als ze niks willen verbeteren) last van.

Voor wat betreft mezelf, ik heb wel al een paar keer gekeken naar warmtepompen, maar dat past hier niet. Ik vind dat dus lastig :j maar helemaal prima als jij dat anders ziet. Hier moet denk dan een electrische ketel komen, maar dan moet er ook een groep bij (ofzo), dat is best een verbouwing. Top dat dat voor anderen niet superlastig is, maar ik heb dat niet zeg maar zomaar bedacht :)
Enfin, dit is off topic.. (Hoewel het ook politieke onderwerpen zijn, maar goed)

Benzz

Bosma had ivm zijn verleden wat mij betreft nooit voorzitter mogen worden. Wilders heeft al zijn bewindslieden ( ondanks dat hij dat recht helemaal niet heeft) teruggetrokken. Waarom Bosma niet?

Sander Schimmelpenninck slaat wel vaker de spijker recht op de kop.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:34

Benzz schreef:
Bosma had ivm zijn verleden wat mij betreft nooit voorzitter mogen worden. Wilders heeft al zijn bewindslieden ( ondanks dat hij dat recht helemaal niet heeft) teruggetrokken. Waarom Bosma niet?

Sander Schimmelpenninck slaat wel vaker de spijker recht op de kop.

maar Wilders heeft de kamerleden toch ook niet teruggetrokken, alleen de ministers en staatssecretarissen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:36

juval schreef:
maar Wilders heeft de kamerleden toch ook niet teruggetrokken, alleen de ministers en staatssecretarissen.

Daar heb je een punt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:36

Sander Schimmelpenninck stemt D66 (volgens Google) en AI zegt het volgende over D66
"D66 wordt in het algemeen beschouwd als een centrumlinkse politieke partij in Nederland. Hoewel D66 zich ook als sociaal-liberaal definieert, zijn er vaak overeenkomsten in politiek programma met links georiënteerde partijen zoals PvdA en GroenLinks."

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:38

in mijn beleving zit D66 ook aan de linkerkant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:44

Ik weet ook niet of hij nu nog D66 stemt, maar dit was het enige wat ik op Google zag, een bericht op X dat hij vanuit Zweden (?) D66 stemt, maar dat is dan wel een paar jaar geleden geweest. Verder staat veel achter een betaalmuur, dus helemaal precies kan ik het niet vinden

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:46

D66 was voorheen een progressieve middenpartij iets aan de rechterkant. Ze zijn de laatste jaren wat naar links opgeschoven, maar niet heel veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:47

Ah oke thanks
Dat is toch wel wat meer mensen lijken te zoeken, wat meer gematigd. Ik hoop dat dat bij de aankomende verkiezingen wat uit de verf komt. Ik vind het wel heel interessant om daar in dit topic van alles over te lezen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:48

Ik vind het een groene progressieve middenpartij met de nadruk op zelfbeschikking en onderwijs.
Zij zijn minder sociaal dan de PvdA.

Ik vind Sander X echt geweldig.
Met een gouden lepel in zijn mond geboren, maar gewoon voor een eerlijke verdeling van de lasten en lusten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:21

Cer schreef:
Sander Schimmelpenninck stemt D66 (volgens Google) en AI zegt het volgende over D66
"D66 wordt in het algemeen beschouwd als een centrumlinkse politieke partij in Nederland. Hoewel D66 zich ook als sociaal-liberaal definieert, zijn er vaak overeenkomsten in politiek programma met links georiënteerde partijen zoals PvdA en GroenLinks."

Dit klopt, het is dus vrij tekenend dat Sander Schimmelpenninck zichzelf als rechtse stemmer ziet. De partij heeft, voor zover ik weet en dat is inclusief de inhoud van het appèl van 1966, nooit echt een rechtse richting gekend. Er zijn wel kiezers met een rechtse inslag die op deze partij zijn gaan stemmen. De term sociaal-liberaal duidt op individuele vrijheid en niet op individualisme waarbij een individu alleen komt te staan. Volgens mij is D66 voor een goed functionerende een verzorgingsstaat zoals andere liberale partijen daar juist tegen zijn.

De column van Schimmelpenninck die hier gedeeld wordt, vind ik vooral een blijk van het zichzelf gelijk willen geven van de persoon Schimmelpenninck. Op de reeds aanwezige berg van duidingen en meningen lijkt die van hem wat overbodig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:24

D66 vind ik voor mezelf een serieuze optie in oktober.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:27

Wij hebben dat hier ook eerder gestemd, dus wellicht nog een keer (ook VVD, maar dat denk ik nu niet)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:35

Dat laatste nu zeker niét hier - was dat een tegenvaller het afgelopen jaar :o

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:43

Veronica2 schreef:
Libra76 schreef:

Bosma heeft gelijk, het is goed voor de kijkcijfers, dit filmpje

Het is ook een grappig filmpje met als hoogtepunt de leugen van Timmermans over de omgeving waarin hij opgroeide.

“Dat ik van thuis uit de arbeiders mijn hele leven heb gezien”. Omgeving dus inderdaad -zuid limburg, heerlen-, maar niet gezin. Als je kijkt waar hij vandaan komt, klopt dat ook. Hij is niet in een arbeidersgezin opgegroeid maar dat zegt hij ook niet. Ja zijn vader werkte bij de ambassade, maar na de scheiding heeft hij bij z’n moeder in Nederland gewoond. Of wil je beweren dat Timmermans op de een of andere manier volledig is afgeschermd van die omgeving? Volgens mij was zuid Limburg in zijn tijd echt wel vol arbeiders, n.a.v. de mijnen enzo en de problematiek daaromheen.

Ik zou echt niet zo snel en stellig roepen dat iets leugens zijn :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:47

anjali schreef:
Veronica2 schreef:

Ze zeggen het in elk geval heel vaak.

Zowel Cees v.d.Staaij als Chris Stoffers (beiden van de SGP ) heb ik nog nooit horen schelden of grove taal gebruiken. Wat dat betreft probeer ik een voorbeeld aan hen te nemen.

Maar zij discrimineren dan weer vrouwen. Vind ik net zo erg.

Verder eens met Juval over de fatsoensnormen (ik snap dan weer niet dat je Bosma grappig vindt). Je mag het best met elkaar oneens zijn. Sterker nog, dat lijkt me onvermijdelijk in de politiek. Maar voer het debat op de inhoud, niet op de man.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 06-06-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt