Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:18

purny schreef:
Ik zie sommige huishoudens 2 of meer auto's hebben.
Nu ga ik veel mensen boos maken maar ik had liever gezien dat ze die dubbel hadden belast.
Of de trein goedkoper maken.
Treinreizen binnen Europa goedkoper.
Stimuleren van ov bij woon werk verkeer.

Mijn werk doet dat al. Reizen met het ov ipv met de auto wordt volledig betaald

Hoe zeg je dat je in de randstad woont zonder dat je zegt dat je in de randstad woont. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:22

secricible schreef:
purny schreef:
Ik zie sommige huishoudens 2 of meer auto's hebben.
Nu ga ik veel mensen boos maken maar ik had liever gezien dat ze die dubbel hadden belast.
Of de trein goedkoper maken.
Treinreizen binnen Europa goedkoper.
Stimuleren van ov bij woon werk verkeer.

Mijn werk doet dat al. Reizen met het ov ipv met de auto wordt volledig betaald

Hoe zeg je dat je in de randstad woont zonder dat je zegt dat je in de randstad woont. :+

Echt hè. _O-

En zelf vaak de wereld over vliegen ook nog. Dat is pas luxe en klimaatvervuiling.

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:28

MarlindeRooz schreef:
Exitium schreef:
Hier in het hele dorp (± 1.700 inwoners) zijn er maar vier :+

Maar wel veel mensen met een eigen oprit en dus mogelijkheid om zelf te laden neem ik aan?

Hier in de straat / wijk zijn er 0.

Wel een aantal, maar dat was ook in de buitenwijk van de stad waar ik gewoond heb het geval. Deel ervan is ook huur, daar leg je als bewoner ook niet zomaar even een oplaadpunt op het pad aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:03

rekeningrijden is in mijn ogen ook in het voordeel van de bewoners van de (rand)stad. Niet eerlijk dus.

maar goed, overal tegen zijn is ook geen oplossing. Het valt niet mee om het goed te doen als overheid.

Verhuizen voor werk zou ik niet gauw doen, maar een baan dichter bij huis zoeken is dan wel een betere optie. (in mijn geval dichterbij kan niet haha ik woon op mijn werk, of ik werk thuis, net hoe je het bekijkt.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:31

Randstedeling verhuisde naar Drenthe ivm een baan (ikke).
Klaas was met pensioen.

We gingen lekker op fietsafstand van mijn werk wonen, Knollie vond een fijne box plm tien kilometer van ons huis -
en we deden de auto weg.

Goed, ik ben niet heel ver van de voorzieningen van stadje X gaan wonen - maar HOUD OP met gezeur over Randstad versus provincie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:49

noem het gezeur.. het is gewoon een feit dat het voorzieningenniveau een stuk minder is, en de afstanden derhalve groter. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:54

Hier in Den haag is het ov ook niet zo best meer.
Op koopavond is er na 8 uur om het half uur een bus.
Nachtbus is allang wegbezuinigd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:58

purny schreef:

En dat illustreert genoeg, dat "niet zo best" noemen :+

Er rijden in ons dorp geen bussen, alleen een belbus die je 24uur vtv moet bellen.
Ter illustratie: Tiel als dichtstbijzijnde stad is 20min met de auto. Met het ov doe je er ongeveer 1,5uur over in het gunstigste scenario.

Op fietsafstand werk vinden is hier vrijwel onmogelijk. Wel heeft het dorp geïnvesteerd in een dorpsauto die je kan huren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:05

juval schreef:
noem het gezeur.. het is gewoon een feit dat het voorzieningenniveau een stuk minder is, en de afstanden derhalve groter. :+

Ja, ik noem het gezeur.

Want het gáát niet over Randstad versus provincie.

Kijk just for fun eens op de kaart van Nederland.
Gouderak, Noordwijkerhout, Durgerdam, Oud Ade, Woerdense Verlaat:
ik kom hier in Drenthe echt makkelijker bij bijvoorbeeld een ziekenhuis dan als ik in deze dorpjes in de Randstad zou wonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:44

We hadden het over het OV, niet over ziekenhuizen toch?
En Noordwijkerhout heeft gewoon bussen, gouderak ook, durgerdam denk ik ook (maar de ov-app ziet het slals Amsterdam dus niet zeker) En woerdense verlaat ook.

Het is gewoon een feit dat in de randstad gemiddeld genomen de ov-voorzieningen beter zijn dan gemiddeld buiten de randstad (sorry, maar "de provincie" vind ik echt laatdunkend klinken). De goede plekken in Drenthe dan vergelijken met mogelijke uithoeken in de randstad verandert dat niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:18

purny schreef:

Dat is twee keer zoveel als in de spits in het dorp waar ik opgegroeid ben. Laatste bus die daar rijdt, rijdt net na 17:00 op werkdagen. Wil je daarna ergens naartoe of juist naar huis, dan heb je pech

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:22

Ik doe er hier middenin de randstad ook 1,5 uur over met het OV naar mijn werk, terwijl het met de auto 15 minuten is :D. Maar goed, het kán dus wel. De voorzieningen zijn buiten de grote steden nu eenmaal minder, het is helaas niet rendabel en aangezien alles geprivatiseerd is, moet er winst gemaakt worden en mag het niets meer kosten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:25

Het boemeltje vanaf mijn wijk (wijk heeft een eigen station *D ) gaat na 19:00 oid maar 1x per uur. :=

Daarbij is er niet eens een fatsoenlijke verbinding van Apeldoorn naar Zwolle wat ik echt niet oké vind. Je moet over Deventer. Hoewel dat best oké is is de overstap vaak heel lang of zo kort dat je hem mist. :roll:

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:48

Hier hetzelfde, woon op het randje van de randstad. Werk is 30 km met de auto, 25 minuten ongeveer. Met openbaar vervoer van deur tot deur 1 uur en 40 minuten. Joe Joe ik ga met de auto :):)
Wat al eerder genoemd is, zolang we vuilnis uit Italië kunnen verbranden hier, ga ik me er echt niet druk om maken met wat voor auto ik rijd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:01

hier gaat niet eens een bus

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:14

secricible schreef:
We hadden het over het OV, niet over ziekenhuizen toch?

Hmmm, in principe ja, het ging over openbaar vervoer.
Dat óók in de Randstad in dorpen als Gouderak, Oud Ade etc etc zo beroerd is, dat ik er niet durf te wonen zonder auto.

Terwijl ik als import Drentse tamelijk dichtbij mijn werk en belangrijke voorzieningen zoals het ziekenhuis woon, en dus de auto de deur uit.
Citaat:
En Noordwijkerhout heeft gewoon bussen, gouderak ook, durgerdam denk ik ook (maar de ov-app ziet het slals Amsterdam dus niet zeker) En woerdense verlaat ook.

Ja, ze hebben allemaal bussen, want Randstad. Toen mijn vriendin dominee in Durgerdam was, kwam de bus er 1x per drie kwartier (want een half uur dienst was "te duur").
Citaat:
Het is gewoon een feit dat in de randstad gemiddeld genomen de ov-voorzieningen beter zijn dan gemiddeld buiten de randstad.

Ja, klopt.
Gewoon een feit.
(De "keuze" tussen gewoon beroed en afwezig. |() (Ik gebruik aanhalingstekens, want ik vind het geen reële keuze.)

Citaat:
De goede plekken in Drenthe dan vergelijken met mogelijke uithoeken in de randstad verandert dat niet.

Ook een feit: ik stel dat het niet gaat over Randstad versus buiten de Randstad.
OV wordt gezien als een kostenpost ipv een waardevol iets om dorpen leefbaar te houden.
Vandaar mijn aanhalingstekens bij dat een halfuursdienst "te duur" zou zijn. (Je jaagt mensen de auto in - wat minstens zo veel geld kost, maar dat telt men dan niet mee.)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:25

Ipsilonka schreef:
Hier hetzelfde, woon op het randje van de randstad. Werk is 30 km met de auto, 25 minuten ongeveer. Met openbaar vervoer van deur tot deur 1 uur en 40 minuten. Joe Joe ik ga met de auto :):)
Wat al eerder genoemd is, zolang we vuilnis uit Italië kunnen verbranden hier, ga ik me er echt niet druk om maken met wat voor auto ik rijd.

Nou dat dus. Auto is een gebruiksvoorwerp wat je nodig hebt.
Laat ze het vliegen maar aanpakken.
Jetten wil mensen uit de auto jagen. Maar zelf pakt er voor elk wissewasje het vliegtuig.
En voor burgers kan er ook best minder gevlogen worden.
Ga op vakantie in eigen land ook nog beter voor de economie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:33

voor elk wissewasje het vliegtuig pakken betekent wel dat andere minder moeten vervuilen, daarom zorgt hij dat de automobilist "zijn speeltje" betaald

Sigrid Kaag laat haar Pickwick blijkbaar per zakje door een wandelende postbode uit Niger overbrengen, want de kosten voor ‘uitbreiding theezakjesassortiment’ bij het ministerie van Buitenlandse Zaken waren een kolossale 75.000 euro. Zomaar een voorbeeld van het financiële enigma dat een overdosis aan bureaucratie kan veroorzaken, en nog lang niet het enige pareltje dat bij de openbaring van het huishoudbonnetje van BuZa naar buiten kwam.

Zo wil men bij het ministerie tussen het negen-tot-half-vijfen een ruime pauze nemen om tv te kijken en dat kan natuurlijk niet op een ouderwets meubel. Dan is het logisch dat er €13.800 neergelegd wordt voor het ‘vervangen van een tv-tafeltje’. En als er een nieuwe collega komt, dan heeft die natuurlijk een bureau nodig. Het plaatsen daarvan kostte een kleine 10.000 euro.

https://panorama.nl/artikel/451656/mini ... maken-thee

en verre reizen maken geeft meer status en dat is wel belangrijker dan het milieu merkt ik, als je zegt dat je voor je vacantie in eigenland bent gebleven/net over de grens halen ze de neus op,
Laatst bijgewerkt door mce op 01-05-23 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:35

Nou ja, vakantie in eigen land is super saai (geen grotten, geen koraalriffen, geen bergen) en heel erg duur. Een paar dagen Zeeland is niet leuk meer. Dat deden we wel eens als tussendoortje, maar zelfs nu is een weekendje Zeeland niet leuk meer. Dus als clubactiviteit is het van 2 keer per jaar nu geschrapt tot hooguit 1 keer per jaar mits er animo voor is. Voor de prijs van 2 keer een weekend Zeeland zit je ook 8 dagen in Egypte. Dus wil je meer mensen in eigen land houden, dan zal de prijs flink omlaag moeten (en niet het vliegen omhoog).

Vliegen binnen Europa kan best wat minder, maar dan moet de trein wel goed zijn. Of betere busverbindingen (bijvoorbeeld ook vanaf Groningen naar Parijs i.p.v. 8 uur wachten in Amsterdam).

Over de plas kom je gewoon niet zonder vliegtuig. Ik heb familie aan de andere kant van de plas. Mogen wij elkaar dan nooit meer zien?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:39

germie schreef:
Nou ja, vakantie in eigen land is super saai (geen grotten, geen koraalriffen, geen bergen) en heel erg duur. Een paar dagen Zeeland is niet leuk meer. Dat deden we wel eens als tussendoortje, maar zelfs nu is een weekendje Zeeland niet leuk meer. Dus als clubactiviteit is het van 2 keer per jaar nu geschrapt tot hooguit 1 keer per jaar mits er animo voor is. Voor de prijs van 2 keer een weekend Zeeland zit je ook 8 dagen in Egypte. Dus wil je meer mensen in eigen land houden, dan zal de prijs flink omlaag moeten (en niet het vliegen omhoog).

Vliegen binnen Europa kan best wat minder, maar dan moet de trein wel goed zijn. Of betere busverbindingen (bijvoorbeeld ook vanaf Groningen naar Parijs i.p.v. 8 uur wachten in Amsterdam).

Over de plas kom je gewoon niet zonder vliegtuig. Ik heb familie aan de andere kant van de plas. Mogen wij elkaar dan nooit meer zien?

die vraag kun je beter stellen aan de minister,

dat al de komende twee/drie jaar ook niet veranderen, we moeten eerst ook voor de kamer een andere samenstelling van de coalitie kiezen, want deze kleur zorgt daar niet voor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:11

Een keer per jaar vliegen en op vakantie gaan vind ik al anders dan drie keer per jaar.

Ik zie nu zoveel mensen met de meivakantie naar het buitenland vliegen want hier is het o zo slecht weer. (bullshit, het is gewoon een normaal voorjaar) Dat kan imo allemaal wel een tandje minder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:56

germie schreef:

Kom op het is oud Duitsland niet, niet zo dramatisch...
Overigens hangt het er vanaf over welke plas. Engeland is met de boot te doen. Amerika wordt lastig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:05

mce schreef:
voor elk wissewasje het vliegtuig pakken betekent wel dat andere minder moeten vervuilen, daarom zorgt hij dat de automobilist "zijn speeltje" betaald

Sigrid Kaag laat haar Pickwick blijkbaar per zakje door een wandelende postbode uit Niger overbrengen, want de kosten voor ‘uitbreiding theezakjesassortiment’ bij het ministerie van Buitenlandse Zaken waren een kolossale 75.000 euro. Zomaar een voorbeeld van het financiële enigma dat een overdosis aan bureaucratie kan veroorzaken, en nog lang niet het enige pareltje dat bij de openbaring van het huishoudbonnetje van BuZa naar buiten kwam.

Zo wil men bij het ministerie tussen het negen-tot-half-vijfen een ruime pauze nemen om tv te kijken en dat kan natuurlijk niet op een ouderwets meubel. Dan is het logisch dat er €13.800 neergelegd wordt voor het ‘vervangen van een tv-tafeltje’. En als er een nieuwe collega komt, dan heeft die natuurlijk een bureau nodig. Het plaatsen daarvan kostte een kleine 10.000 euro.

https://panorama.nl/artikel/451656/mini ... maken-thee

Spaar mij dit soort nonsens/off topic.

Ik ben grif bereid te geloven dat dit soort bedragen worden uitgegeven.
Maar graag wel cijfers.

En als het om buitenlandse zaken gaat wil ik ook graag weten of het inclusief de diplomatieke dienst is.

Een nieuw bureau hoeft geen fortuin te kosten, maar het (her)openen van een ambassade in land X loopt snel in de papieren.

En dat bedrag voor de nieuwe thee kun je in het belachelijke trekken, maar wellicht is dit koffie, thee en wat al niet voor honderden mensen per jaar. (In dat geval wellicht een koopje.)

Zo raadselachtig ('enigma') hoeft het niet te zijn, maar panorama doet geen enkele poging.

Dan heeft het ook niets meer met politiek te maken, maar is het veel meer de bedoeling om minister Kaag door de blubber te halen.

Off topic dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:27

Ik zag van t weekend heel vluchtig een artikel dat Kaag aangegeven zou hebben dat mensen binnen hun marge moeten gaan leven (of iets van die strekking), waarbij het commentaar was dat zij zelf wel meerdere huizen bezit (geen idee of dat waar is) in verschillende landen (geen idee of dat waar is) en hoe ze dan zelf tussen die huizen heen en weer reist..

Dat vind ik dan altijd wel lastig, dat mensen met een 'ruim' budget tegen mensen die veel minder hebben, lijken te zeggen 'ja, wel een beetje zuunig doen he jullie'

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:05

purny schreef:
germie schreef:

Kom op het is oud Duitsland niet, niet zo dramatisch...
Overigens hangt het er vanaf over welke plas. Engeland is met de boot te doen. Amerika wordt lastig.

Ik heb dus familie in Canada en Rusland. Beiden niet echt met de auto te doen. Meestal komen ze naar Europa, maar ik wil zeker nog eens naar Canada.

Er staat op Youtube een documentaire in het Duits over CO2 uitstoot en hoe het je raakt. Daarin interviewen ze dus mensen met een privevliegtuig (die interesseert het letterlijk geen ruk) en een arm gezien (die zeggen dat ze zich echt zorgen maken, terwijl die het hardst geraakt worden).
Heel interessant om eens te zien.

Mij interesseert het milieu zeker wel, maar bij maatregelen is er geen sprake van een persoonlijke benadering. Dus als je al wat doet, maar net niet iets als minder autorijden of vliegen, dan wordt dat niet meegenomen. En dat vind ik weer erg krom.