Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:20

Het is natuurlijk zo: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Door de alomtegenwoordigheid van de media zien de mensen dat gewoon altijd wat iemand ook prive doet. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:41

anjali schreef:
Het is natuurlijk zo: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Door de alomtegenwoordigheid van de media zien de mensen dat gewoon altijd wat iemand ook prive doet. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Behalve dat er veel fake-news wordt verspreid en zelfs wordt opgeroepen tot geweld of tot Tribunalen

En wat een goed voorbeeld is, is subjectief.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:46

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:
Je merkt hier in dit topic vaak dat het niet helemaal helder is waarom Timmermans niet zo populair is. Onderstaande tekst vond ik elders op internet en misschien maakt het het wat duidelijker. Het is trouwens niet mijn eigen persoonlijke mening over deze man, ik zou dit nooit zo opschrijven. Het is wel kennelijk de mening van een groep in het land :

Ik ben er zo een die Timmermans niet ziet zitten. Bij het debat in de Tweede Kamer had hij eigenlijk maar één standpunt: Niet Met Geert. Of iedereen dat maar even wilde beamen. En als mensen dat niet willen, gaat hij pruilen. Net een kleuter die geen snoepje krijgt.

Hij zal het gedeeltelijk doen voor het ronselen van stemmen.

Maar, het is ook gedeeltelijk in het landsbelang. Timmermans is niet op z'n achterhoofd gevallen en een intelligente man. Populisme stop je het beste door het dood te negeren. Geen media vermelding, geen samenwerking met ze. Dat is hun strategie om voet aan de grond te krijgen. Dit is terug te zien in de peilingen. Het moment dat vvd vorig jaar september toestemmen samen te willen werken met de pvv schoten de peilingen door de lucht. Dus: werk niet met ze, spreek niet over ze, ga niet mee in hun spel. Het komt over als: ik wil niet met x spelen, dus jij mag dat ook niet. Maar op de lange termijn is dit in het belang voor de verdere ontwikkeling van het land en geen verdere afbreuk te laten plegen op de democratie door populistische partijen. Vorig jaar is er een artikel geschreven over de hulpmiddelen die populisten gebruiken om stemmen te ronselen. Zelfs wij, door constant de namen te noemen en hierover te spreken, dragen hier onbewust aan bij. Zal zo eens zoeken.

Dus ja: sluit ze buiten en negeer ze.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:56

Electra63 schreef:
anjali schreef:

Behalve dat er veel fake-news wordt verspreid en zelfs wordt opgeroepen tot geweld of tot Tribunalen

De manier waarop Timmermans zijn functie bij BuZa neerlegde en naar Brussel vertrok is ook geen goed voorbeeld voor bijvoorbeeld standvastigheid, diplomatieke handigheid en toewijding. Het is wel een goed voorbeeld van halfhartigheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:05

Electra63 schreef:
anjali schreef:

En dat het onzin is dat mensen die goed zijn én iets groens doen in hun vak alleen maar in een ecovriendelijke plaggenhut zouden mogen wonen en dan te fiets naar alle internationale tops zouden moeten gaan ofzo. Moet Wilders zélf asielzoekers in elkaar gaan slaan en derde generatie moslims de grens over zetten?

Ik stem ook groen, eet en koop biologisch, heb een minimoestuin, maar woon ook vrijstaand in het buitengebied (in een huis wat niemand wilde hebben want oud), heb met partner meerdere motorvoertuigen, waaronder oud en zéker niet elektrisch… ik vind dat de vervuiler mag betalen. Je kan heus groen beleid willen en maken, en zelf niet alles groen doen. Echt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:10

op elke politicus, kamerlid of minister is wel wat aan te merken. Niemand is perfect toch? Het zal wel politiek zijn om collega's te moeten afkraken op de persoon te spelen en als slecht neer te zetten. Dat vind ik jammer en niet nodig. De wereld verhard, ik hoop dat er toch wat meer respectvol met elkaar wordt omgegaan. Zeker in de schijnwerpers waar de politici in staan, ze zijn toch een voorbeeld voor veel mensen. Als er in de kamerdebatten al heel hard, neerbuigend en respectloos wordt gedaan naar elkaar, als er mensen publiekelijk belachelijk worden gemaakt en uitgelachen, dan gebeurt dat in de rest van de samenleving ook.

Wat dat betreft zit er wel meer fatsoen in de Christelijke partijen in mijn ogen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:12

juval schreef:
Wat dat betreft zit er wel meer fatsoen in de Christelijke partijen in mijn ogen.

Ze zeggen het in elk geval heel vaak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:12

Electra63 schreef:
anjali schreef:

Dat er veel fake-nieuws wordt verspreid (vaak moeilijk te onderscheiden van echt nieuws als je er niet heel goed in zit!) is waar. Dat vind ik ook problematisch. En wat een goed voorbeeld is, is inderdaad maar al te subjectief. Ik waardeer het als mensen eerlijk zijn en zeggen en doen wat ze echt menen en waar ze echt achterstaan. En geen mooie praatjes om stemmen te winnen. Daar heeft ook niemand iets aan want als ze dan gekozen zouden worden doen ze toch niet wat ze beloofd hadden en blijken ze heel anders te zijn dan ze zich hadden voorgedaan. De kiezers gaan dat tenslotte wel zien en stemmen de keer daarop op een ander- jammer als dat dan ook weer een "draaikont" blijkt te zijn.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:15

Je stem uitbrengen bij een verkiezing is toch geen objectief ding? Kiezers moeten wel subjectief zijn en zich ergens toe aangetrokken voelen, anders blijven ze thuis.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:16

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:

De manier waarop Timmermans zijn functie bij BuZa neerlegde en naar Brussel vertrok is ook geen goed voorbeeld voor bijvoorbeeld standvastigheid, diplomatieke handigheid en toewijding. Het is wel een goed voorbeeld van halfhartigheid.

Weet ik niks van, kan je er iets meer over vertellen? En ik denk dat wat je zegt klopt hoor, dat veel mensen er zo over denken. Vind ik stom, maar is wel zo. Het zegt alsnog niks over zijn werk als (europees) politicus.

Kaag kreeg dezelfde behandeling - werd ook de hele wereld bij gehaald om maar te kunnen bashen.

Voor mijn gevoel is het stenen op laag water zoeken, bewust op zoek gaan naar een stok om mee te slaan. Met de bedoeling echt een fout verhaal neer te zetten over een persoon, deze echt te beschadigen in de publieke opinie. En daar is (populistisch) rechts echt heel goed in. Smerig, naar en vies. Maar het werkt wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:18

Veronica2 schreef:
juval schreef:

Ze zeggen het in elk geval heel vaak.

Zowel Cees v.d.Staaij als Chris Stoffers (beiden van de SGP ) heb ik nog nooit horen schelden of grove taal gebruiken. Wat dat betreft probeer ik een voorbeeld aan hen te nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:24

Veronica2 schreef:
Je stem uitbrengen bij een verkiezing is toch geen objectief ding? Kiezers moeten wel subjectief zijn en zich ergens toe aangetrokken voelen, anders blijven ze thuis.

Helemaal mee eens. Je stemt niet op een onpersoonlijk computerprogramma maar op een levende persoon. Of op een partij, een groep personen waar je je bij thuisvoelt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:37

anjali schreef:
Veronica2 schreef:

Helemaal mee eens. Je stemt niet op een onpersoonlijk computerprogramma maar op een levende persoon. Of op een partij, een groep personen waar je je bij thuisvoelt.

Je kan het ook omdraaien, je bent een persoon en geen onpersoonlijk computerprogramma :). Voor mij telt een persoon ook mee, maar ik kijk ook naar programma's en wat daarin staat over zaken die voor mij belangrijk zijn. En natuurlijk of er iets instaat wat ik juist niet leuk vind, volledig subjectief :j.

Klopt ook wat je zegt dat de vertegenwoordigers van christelijke partijen altijd beschaafd zijn in hun uitlatingen, daar kan ik weinig tegenin brengen. Bontenbal zegt het zo vaak dat er al hilariteit over is als hij weer een keer het woord "fatsoen" gebruikt.

@nps een rondje wikipedia langs de pagina's over Rutte II en de pagina over Timmermans kan al wat licht schijnen. Je kan daar ook doorklikken naar aanpalende pagina's over de genoemde onderwerpen. Op wikipedia wordt weinig aan bashen gedaan gelukkig.

Op Kaag werd gebashed over zaken die helemaal niet van toepassing waren, zij was verre van elitair, kwam niet uit een rijk nest en zij pretendeerde ook helemaal niet heel bijzonder te zijn. Ze heeft wel haar thuissituatie als kind en puber al moeten managen en toch 2 studies afgerond tegen de stroom in.
Timmermans daarentegen doet alsof hij is opgegroeid in een arbeidersomgeving, maar hij is een diplomatenkind. Goed voor zijn opvoeding natuurlijk en voor zijn diplomatieke vorming, maar hij is er oneerlijk over geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:42

Ik heb Timmermans eigenlijk nooit horen zeggen dat hij uit een arbeiders milieu kwam. En voor mij maakt het ook niet uit waar en hoe iemand is opgegroeid als ze hun vak maar verstaan, fatsoen hebben en aardig voor de medemens en liefst ook de natuur

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:57

Ben benieuwd wat ze nu weer gaan beloven in hun verkiezingsprogramma's, hoeveel anders kan dat zijn dan een jaar geleden!!
Laatst bijgewerkt door mce op 06-06-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:58

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:12

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:14

Raineri schreef:
Lieser schreef:
Ik ben er zo een die Timmermans niet ziet zitten. Bij het debat in de Tweede Kamer had hij eigenlijk maar één standpunt: Niet Met Geert. Of iedereen dat maar even wilde beamen. En als mensen dat niet willen, gaat hij pruilen. Net een kleuter die geen snoepje krijgt.

Maar, het is ook gedeeltelijk in het landsbelang. Timmermans is niet op z'n achterhoofd gevallen en een intelligente man. Populisme stop je het beste door het dood te negeren. Geen media vermelding, geen samenwerking met ze. Dat is hun strategie om voet aan de grond te krijgen. Dit is terug te zien in de peilingen. Het moment dat vvd vorig jaar september toestemmen samen te willen werken met de pvv schoten de peilingen door de lucht. Dus: werk niet met ze, spreek niet over ze, ga niet mee in hun spel. Het komt over als: ik wil niet met x spelen, dus jij mag dat ook niet. Maar op de lange termijn is dit in het belang voor de verdere ontwikkeling van het land en geen verdere afbreuk te laten plegen op de democratie door populistische partijen. Vorig jaar is er een artikel geschreven over de hulpmiddelen die populisten gebruiken om stemmen te ronselen. Zelfs wij, door constant de namen te noemen en hierover te spreken, dragen hier onbewust aan bij. Zal zo eens zoeken.

Maar Timmermans negeert ze dus niet. Hij roept vaker 'Geert' dan de voorzitter

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:30

Libra76 schreef:
Veronica2 schreef:
Hierbij een filmpje waar het gebeurt op 2.18.
https://www.ad.nl/video/productie/hilar ... uit-427260

Bosma heeft gelijk, het is goed voor de kijkcijfers, dit filmpje

hilarisch filmpje inderdaad. Ik hoop wel dat Bosma kamervoorzitter mag blijven in tegenstelling tot wat de dame van de pvdd graag wil.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:33

Ik hoop van niet. Ik hoop op een andere Kamervoorzitter die geen racistische verleden heeft, zoals Bosma

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:50

Veronica2 schreef:
Je merkt hier in dit topic vaak dat het niet helemaal helder is waarom Timmermans niet zo populair is. Onderstaande tekst vond ik elders op internet en misschien maakt het het wat duidelijker. Het is trouwens niet mijn eigen persoonlijke mening over deze man, ik zou dit nooit zo opschrijven. Het is wel kennelijk de mening van een groep in het land :
Citaat:
FRANS, DE GROENE PAUS....
Zittend in mijn geïsoleerde, energiezuinige woning slurpend van een beker koud kraanwater (want thee zetten kost energie, mensen!), bedacht ik mij weer eens hoe makkelijk het toch is om het milieu te redden. Vooral als je Frans Timmermans heet. Onze eigen groene profeet, de man die met de bevlogenheid van een dominee het evangelie van de zonnepanelen en de veganistische bitterbal predikt, terwijl wij, simpele zielen, ons afvragen of we de thermostaat nog een graadje lager kunnen zetten zonder dat de kat vastvriest aan de vloer.
Frans, de man met de missie om Europa klimaatneutraal te maken, en liefst gisteren nog. En we geloven hem! Nou ja, we willen hem geloven. Vooral als hij op een podium staat, de armen spreidend alsof hij elk moment de CO2-uitstoot persoonlijk kan omhelzen en smeken om te verdwijnen. Zijn stem galmt dan door de zaal, vol overtuiging over het belang van minder vliegen, minder vlees, en meer windmolens die onze idyllische Hollandse landschappen sieren als futuristische tulpen.
En terwijl Frans ons toespreekt over de noodzaak van opoffering – minder vakanties naar verre oorden, de auto laten staan, misschien zelfs een keer je eigen boontjes doppen in plaats van die voorgesneden zakjes, vraag ik me af of hijzelf, na een lange dag van preken over groene idealen, in zijn elektrische bakfiets naar huis fietst. Of dat hij, na een vermoeiende week vol klimaattoppen en onderhandelingen, in een energiezuinige pyjama kruipt en mediteert bij het geluid van zachtjes draaiende windturbines.
De werkelijkheid is, zoals vaak, iets minder poëtisch. De verhalen over zijn vliegreizen, de ruime woning, de ongetwijfeld niet-veganistische maaltijden met een dagelijkse vlaai of karbonade, buitelen over elkaar heen. En dan denk ik: ach, hij is ook maar een mens. Een mens met een belangrijke boodschap, dat wel. Maar wel een mens die het concept van 'practice what you preach' af en toe lijkt te interpreteren als 'preach what others should practice'.
Het is alsof de paus predikt over armoede, terwijl hij in het Vaticaan rondrijdt in een met bladgoud belegd pausmobiel. Begrijp me niet verkeerd, de boodschap is belangrijk. We moeten iets doen aan het klimaat. Maar er zit toch iets ongemakkelijks in wanneer de boodschapper zelf lijkt te leven in een soort bubbel van uitzondering. Alsof de regels wel gelden voor de rest van de wereld, maar niet voor de architect van die regels.
Misschien is het wel de ultieme vorm van efficiëntie: terwijl wij ploeteren met onze afvalscheiding en krampachtig proberen de lichten uit te doen in kamers waar niemand is, offert Frans zich straks op door de zware last van het regeren te dragen, inclusief de onvermijdelijke vliegreizen en het comfort dat daarbij hoort. Hij draagt de last, zodat wij, de gewone mensen, de planeet kunnen redden. Een soort klimaat-placebo-effect: zolang Frans er is, en het erover heeft, komt het vast goed.
Dus de volgende keer dat u uw elektrische auto oplaadt aan een laadpaal die draait op groene stroom of wanneer u met een schuldgevoel de verwarming aanzet, denk dan aan Frans. Denk aan zijn inspanningen. En weet dat, terwijl u uw uiterste best doet om uw ecologische voetafdruk te verkleinen, er altijd iemand is die de lat voor u hoog legt, terwijl hij er zelf bijna iedere dag comfortabel onderdoor wandelt. En dat is toch ook een soort geruststelling, nietwaar?

Maar dat vind ik dus echt zo'n onzin. Ik verdien bovenmodaal en heb het goed. Mag ik dan geen linkse standpunten hebben? Mag ik dan (als ik het al zou willen) niet voor bijvoorbeeld GL de politiek ingaan? Idealisme is toch niet aan je persoonlijke omstandigheden gekoppeld?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:56

Libra76 schreef:
Veronica2 schreef:
Hierbij een filmpje waar het gebeurt op 2.18.
https://www.ad.nl/video/productie/hilar ... uit-427260

Het is ook een grappig filmpje met als hoogtepunt de leugen van Timmermans over de omgeving waarin hij opgroeide.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:56

Nou ja ik denk dat dat prima kan, bovenmodaal en linkse standpunten.

Maar als je dan wil dat mensen die onder modaal verdienen, uitgaven gaan doen zoals zonnepanelen, isolatie, electrisch rijden etc terwijl die mensen in de winter in de kou zitten omdat ze de verwarming niet kunnen betalen, moet je er misschien bij uitleggen hoe je dat dan ziet gebeuren voor die mensen, zodat ze dat ook begrijpen.

Hoe vaak ik hier op bokt niet lees van 'oh maar dan doe je dat dan gewoon toch even zus ofzo, of je koopt dit of dat" van mensen die een EV op de oprit kunnen zetten met laadpaal, ruimte hebben voor een warmte pomp, zelf groenten kunnen verbouwen want tuin, of voorraden kunnen aanleggen want kelder, bijkamer, extra keuken, en weet ik veel wat.. ik denk dat het dan soms daar ook een beetje schuurt.
En ik denk dat dat wellicht met die colum bedoeld wordt?

En misschien wordt dat wel doorgerekend zodat het voor de middenmoot wel te betalen is (hoewel, een warmepomp die niet past, past niet) maar (en dan verwijs ik naar andere berichten) kunnen ze die boodschap niet overbrengen..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:58

Lieser schreef:
Raineri schreef:

Maar Timmermans negeert ze dus niet. Hij roept vaker 'Geert' dan de voorzitter

Ik eindig met mijn persoonlijk mening, er staat nog veel tekst voor.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:01

juval schreef:
Libra76 schreef:

hilarisch filmpje inderdaad. Ik hoop wel dat Bosma kamervoorzitter mag blijven in tegenstelling tot wat de dame van de pvdd graag wil.

Ja? Jij vindt het prima dat Bosma toestaat dat Geert Wilders Frans Timmermans uitmaakt voor antisemiet en hem hier niet op terug laat komen? Ik vind dat niet thuishoren in ons parlement. Het argument van Bosma hierop dat Timmermans aangeeft dat Geert in Hongarije afgesproken heeft met rechts-extremisten vind ik een vergelijking van niks.