Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:52

purny schreef:
Ik zie sommige huishoudens 2 of meer auto's hebben.
Nu ga ik veel mensen boos maken maar ik had liever gezien dat ze die dubbel hadden belast.
Of de trein goedkoper maken.
Treinreizen binnen Europa goedkoper.
Stimuleren van ov bij woon werk verkeer.

Mijn werk doet dat al. Reizen met het ov ipv met de auto wordt volledig betaald

En waarom hebben mensen 2 auto 's?
Omdat ze beide werken.
Omdat je anders niet kunt rondkomen.
En net of iedereen met het OV kan.
Ja de kantoorpikkies wel.
Maar de zorg of onregelmatige diensten niet

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:56

Het is in veel gevallen ook gemakzucht. En een soort van status.
Want als je 2 of meer auto's hebt...

En ja, de vervuiler betaalt in mijn ogen.
Rot maar de waarheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:07

2 auto's een soort van status? Dat is volgens mij al tig jaar geleden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:09

purny schreef:
Het is in veel gevallen ook gemakzucht. En een soort van status.
Want als je 2 of meer auto's hebt...

En ja, de vervuiler betaalt in mijn ogen.
Rot maar de waarheid.

Sorry maar je wereldbeeld klopt echt niet. Weinig mensen hebben 2 auto’s voor de status. Zeker hier in het oosten heb je gewoon 2 auto’s nodig als je beiden niet met de fiets / OV naar werk kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:57

Inderdaad een beetje gekke opmerking. De meeste mensen hebben een auto om ergens te komen. Woon-werk verkeer in mijn geval.

Ik snap de afgunst ook nooit zo. Als ik iemand zie met een grote villa en een sportwagen dan denk ik lekker voor hun. Ik heb nog nooit gedacht dat het niet eerlijk is, dat ze moeten delen, meer moeten betalen of weet ik veel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:04

Jessix schreef:
Inderdaad een beetje gekke opmerking. De meeste mensen hebben een auto om ergens te komen. Woon-werk verkeer in mijn geval.

Ik snap de afgunst ook nooit zo. Als ik iemand zie met een grote villa en een sportwagen dan denk ik lekker voor hun. Ik heb nog nooit gedacht dat het niet eerlijk is, dat ze moeten delen, meer moeten betalen of weet ik veel.

Het probleem is juist dat ze minder hoeven te betalen over bezit. Terwijl arbeid onevenredig hoog belast wordt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:17

De afgunst op mensen die het goed hebben snap ik wel vaker niet %)

Rekeningrijden straks is best een goed voorbeeld van vervuiler betaalt.
Aangezien daar al jaren sprake van is dat het ooit ingevoerd zou worden, was dat mede een van de (vele) redenen voor ons om dichterbij ons werk te gaan wonen.
Mensen met twee auto's betalen ook dubbel wegenbelasting, twee keer belastingen op het werk wat ze doen (anders heb je geen 2e auto nodig).

Nu nog een hogere milieutaks op vliegreizen, dat vervuilt nog veel meer imo.
Die vervuilers dragen naar mijn smaak nog niet genoeg bij.

Ik vond het echt opvallend hoeveel schoner de lucht was in Coronatijd, toen alle vliegtuigen aan de grond bleven, en veel mensen thuis werkten.

Meer thuiswerken zou ook veel meer de norm moeten zijn, er is immers bewezen dat het kan, en wat dat voor de luchtvervuiling doet.

Maar mensen in beroepen die een auto nodig hebben (en daardoor wellicht twee auto's voor de deur hebben staan) bestraffen voor het type werk wat ze doen vind ik echter niet correct.
Als dat zo doorgaat is er op termijn geen hond meer te vinden die nog in zo'n beroep wil werken.

Zo zie je maar weer een keer dat iedereen dingen vanuit eigen perspectief bekijkt.
Hoe was dat? NIMB ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:26

Het is geen afgunst. Het is gewoon iets wat ik vind.
Volgens vele mensen zouden vliegreizen ook zwaarder belast moeten worden. Waarom dan geen dubbele auto's in een huishouden.
Rekening rijden gaat er niet komen.
Overigens wordt er nog zat thuis gewerkt. Ik merk het zelf op mijn werk. Ik heb echt niet meer de hoeveelheid papier die ik moet ophalen of printerpapier wat ik bij moet vullen tegenwoordig als voor corona

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:29

purny schreef:
Volgens vele mensen zouden vliegreizen ook zwaarder belast moeten worden. Waarom dan geen dubbele auto's in een huishouden.

Omdat je tegenwoordig allebei een auto nodig hebt om op je werk te komen.

Vliegen is vaak een luxe, autorijden is dat vaak niet.

Ik vind het een vreemde vergelijking.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:29

Ik wil best meer betalen voor vervuiling hoor. (in mijn geval mijn auto en energie) Het is op het moment alleen de optelsom waardoor het wel heel duur wordt nu. Als de prijzen sowieso niet verschrikkelijk gestegen waren dan was het nog wel te behappen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:30

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 30-04-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:33

purny schreef:
Overigens wordt er nog zat thuis gewerkt. Ik merk het zelf op mijn werk. Ik heb echt niet meer de hoeveelheid papier die ik moet ophalen of printerpapier wat ik bij moet vullen tegenwoordig als voor corona

Het staat wel afgunstig, dat vind ik dan weer.
Maar één huishouden beweegt zich zelden dezelfde kant op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:37

Sansevieria schreef:
@Urbanus, jij vat in het kort samen wat ik ook bedoel, waarvoor dank!

@Purny, dat rekeningrijden komt er echt wel, liggen nu plannen om dat zelfs naar voren te trekken ipv pas in 2030:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ningrijden

Er zouden wel meer dingen gepland staan. De verlaging van btw op groente en fruit.
Ik moet eerst nog maar zien of dit er echt doorkomt.
Maar aangezien de PvdE(vvd) nog steeds aan het roer staat heb ik er geen vertrouwen in.

*PvdE: Partij van de Excuses alias rutte

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:38

purny schreef:
Ik zie sommige huishoudens 2 of meer auto's hebben.
Nu ga ik veel mensen boos maken maar ik had liever gezien dat ze die dubbel hadden belast.

Ook dat is een ding. Bij ons stonden vroeger twee auto's voor de deur, en later zelfs drie toen ik als inwonend kind een eigen auto had. M'n vader was chauffeur en moest regelmatig om 5:00 op de zaak wegrijden, en dus om 4:00 thuis weg. We woonden in een klein dorpje en m'n broertje was gehandicapt, dus m'n moeder had ook een auto nodig om bijvoorbeeld naar de supermarkt in de stad te kunnen. Tenzij je verwacht dat ze m'n broertje en mij 's nachts een uur alleen liet om m'n vader weg te brengen, was er weinig keus dan om een tweede auto voor de deur te hebben staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:41

Zonder auto ben ik kansloos kwa vervoer. -O- Zonder vliegen kan ik heel goed een normaal fijn leven leiden. :j helaas zijn heel veel plekken in nederland niet echt praktisch zonder auto :n en kunnen een heleboel mensen niet op hun werk komen met hetov vanwege tijdsstip, afstand of plek.

Maar wat er nu gebeurd is onlogisch. Ov wordt minder en zo langzaam onbetaalbaar. -O- Electrisch rijden is niet echt haalbaar wbt aanschaf voor velen. Maar zou dat wel zo zijn dan kan het stroomnet het niet aan, met laden kansloos door gebrek aan plek en stroomcapaciteit en buiten nl is het er ook niet echt op ingericht. Kwa beschikbaar accu materiaal niet echt haalbaar. en de niet stroom auto rijden wordt langzaamaan een dure grap. Daarmee jaag je mensen niet uit hun brandstof auto maar maak je ze failliet :\
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-04-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:43

Er zouden idd meer laadpalen moeten komen. In mijn straat zijn er maar 2.
Wat dat betreft is er nog een hoop werk te doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:45

Hier in het hele dorp (± 1.700 inwoners) zijn er maar vier :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:46

Exitium schreef:

Maar wel veel mensen met een eigen oprit en dus mogelijkheid om zelf te laden neem ik aan?

Hier in de straat / wijk zijn er 0.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:47

Daar zeg je wat Karuna, OV is op de dorpen zo goed als wegbezuinigd.
Moeten mensen die daar al hun hele leven wonen dan maar verkassen naar een flatje in de stad?

En inderdaad, in NL hebben ze te lang de prio op verkeerde punten gehad, had eerst gezorgd dat het net het aankan, meer zonnepanelen en laadpalen, en pas als de infra hiervoor goed is, dan meer mensen in een electrische auto.

Hier in de straat hebben buren rechts en links naast mij een e-auto, maar dus ook een eigen laadpaal op hun oprit. Maar in veel wijken/buurten zal dat niet eens kunnen.

@Purny, partij van de excuses, ik lig in een deuk, maar ja, daar heb je een punt _O-
Zelfs in Spanje hebben ze kans gezien om de btw op groenten/fruit te verlagen (meen zelfs op 0)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:49

Verlengkabel over straat zou hier ook nog kunnen, maar dat lost het tekort aan capaciteit niet op.
De gehele infrastructuur schiet ernstig tekort. En niet alleen qua grondstoffen, procedures en ruimte, maar ook aan vakmensen om alles aan elkaar te knopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:54

Exitium schreef:

Ik meen zelfs laatst gehoord te hebben dat Amsterdam nog neer laadpalen had dan new york city

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:55

Sansevieria schreef:
Daar zeg je wat Karuna, OV is op de dorpen zo goed als wegbezuinigd.
Moeten mensen die daar al hun hele leven wonen dan maar verkassen naar een flatje in de stad?

En inderdaad, in NL hebben ze te lang de prio op verkeerde punten gehad, had eerst gezorgd dat het net het aankan, meer zonnepanelen en laadpalen, en pas als de infra hiervoor goed is, dan meer mensen in een electrische auto.

Hier in de straat hebben buren rechts en links naast mij een e-auto, maar dus ook een eigen laadpaal op hun oprit. Maar in veel wijken/buurten zal dat niet eens kunnen.

@Purny, partij van de excuses, ik lig in een deuk, maar ja, daar heb je een punt _O-
Zelfs in Spanje hebben ze kans gezien om de btw op groenten/fruit te verlagen (meen zelfs op 0)

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:59

Sansevieria schreef:
De afgunst op mensen die het goed hebben snap ik wel vaker niet %)

Alleen waar begint afgunst en waar einigt terechte kritiek?

Het feit dat bezit minder belast wordt dan arbeid?
Dat rijken de prijs van woningen opdrijven door in vastgoed te beleggen?
Dat rijken subsidie krijgen voor verduurzaming terwijl de onderkant meer moet betalen?
Dat er subsidie op elektrische auo's is terwijl de rest van de bevolking hogere autokosten moet opbrengen?

Noem je dat allemaal afgunst? Of is dat terechte kritiek op hoe dingen op dit moment gaan?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:07

Loretta, ik denk dat dit forum niet representatief is voor gemiddeld Nederland.
Naar mijn persoonlijke mening is op dit forum de scheidingslijn tussen afgunst en terechte kritiek soms heel dun...

Ik zie mensen andere keuzes maken, en dat is een ieders goed recht natuurlijk, maar als jij drie keer per jaar op vakantie gaat, maar geen zonnepanelen kunt kopen, en het dan onterecht vind dat iemand die zonder btw kan aanschaffen, ja dan vind ik dat wel afgunst.

Iemand anders is wellicht al 10 jaar niet op vakantie geweest, maar heeft zijn centjes wel in zonnepanelen gestoken, iets met keuzes en en eigen verantwoording?
Voor verduurzaming kan iedereen dezelfde subsidie aanvragen, of je die investering betalen kunt, is een heel andere vraag.

Overwaarde op eigen woning naar box 3 als voorbeeld, als dat niet met beleid ingevoerd wordt, dan zullen er straks veel huizen te koop staan, veel ouderen die dan niet meer in het huis kunnen blijven wonen waar ze hun hele leven voor gespaard en afgelost hebben.

Neemt niet weg dat er in NL ook veel dingen niet goed gaan, daarin ben ik het wel met je eens.

Edit: wat ik persoonlijk tenenkrommend vind in NL is het hele toeslagen systeem, en de manier waarop er met zieke mensen in NL is omgegaan, de manier van beoordelen, mensen die vroeger een fatsoendelijke WAO gehad zouden hebben, en die nu in de bijstand zitten, waar ze niet horen.
Kijk naar het topic partner van een uitkeringstrekker, in en in beschamend en droevig zoiets.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:11

Sansevieria schreef:
Overwaarde op eigen woning naar box 3 als voorbeeld, als dat niet met beleid ingevoerd wordt, dan zullen er straks veel huizen te koop staan, veel ouderen die dan niet meer in het huis kunnen blijven wonen waar ze hun hele leven voor gespaard en afgelost hebben.

Zulke veranderingen moeten inderdaad met beleid worden ingevoerd. Neemt niet weg dat er wel degelijk iets aan de huidige situatie moet veranderen.