Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:18

nps schreef:
... Een vrouw van 20 claimt dat de apps haar depressief en suicidaal maakten. Een super interessante rechtszaak met mogelijk grote gevolgen - als de rechter oordeelt dat social media bedrijven hun producten bewust verslavend maken, met alle nadelige gevolgen voor de jeugd als gevolgd, geeft dat veel meer speelveld om de techreuzen aan banden te leggen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak, en wat voor verdere gevolgen deze gaat hebben.

De uitspraak is al geweest toch? Als ik het goed begrijp is mevrouw in het gelijk gesteld:
https://nos.nl/artikel/2607819-jury-in- ... verslaving

overigens weet ik niet of dat invloed heeft op de rest van de wereld. Sowieso wordt in Amerika overal over gesued.. (blij dat dat hier niet kan, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid denk ik, dat hele betuttelende hoeft nou ook weer niet, er is al best wat aan banden gelegd)

Afstappen van fosiele brandstoffen klinkt prima, maar zijn de alternatieven al voor elkaar? Of bedoel je dat die nu sneller ontwikkeld gaan worden? Want een warmtepomp is niet voor iedereen een oplossing

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:57

En een ander nadeel van de warmtepompen geluidsbelasting in een woonomgeving wordt er stevig hoger door. En stroom zonder wind of zon (kan bij windstil mistig weer) dan heb je toch gas of kolen nodig om stroom op te wekken

En niet iedereen kan minder gaan autorijden bij gebrek aan ov, gezondheid, rare werktijden en steeds minder voorzieningen die in kleinere kernen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 11:58

Eretria schreef:
fokfanaat schreef:
idd, en zo gaan mensen er iig bewuster mee om en hopelijk wat minder rijden.

En worden je boodschappen ook duurder, diensten, alles. Ja hoor, een top idee :o

Het idee dat álle bedrijven goedkoper kunnen produceren als de overheid de brandstofprijs verlaagt, klopt helaas niet. De grootste kostenstijging komt namelijk door de wereldwijde olieprijs, niet door Nederlandse belastingen.

Of je nu een supermarkt, transportbedrijf, fabriek, bouwbedrijf of pakketdienst bent: je betaalt allemaal dezelfde hoge marktprijs voor brandstof. Een accijnsverlaging verandert daar bijna niets aan.

En zelfs als bedrijven iets besparen, betekent dat nog niet dat ze hun prijzen verlagen. In de praktijk houden veel bedrijven dat voordeel zelf, terwijl de overheid wél miljarden misloopt. Uiteindelijk betaalt iedereen dat terug via hogere belastingen of minder publieke voorzieningen.

Kort gezegd: een accijnsverlaging maakt tanken even goedkoper, maar het drukt de prijzen van producten en diensten nauwelijks. Het is een dure maatregel met weinig effect.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:24

Iran wil tol gaan heffen in de straat van Hormuz. Goed bedacht, lijkt me?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:29

mysa schreef:

Waarom? Gebruik was voorheen gratis, het is nu een betaal een hoge prijs en passeer veilig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:31

Eretria schreef:
fokfanaat schreef:
idd, en zo gaan mensen er iig bewuster mee om en hopelijk wat minder rijden.

En worden je boodschappen ook duurder, diensten, alles. Ja hoor, een top idee :o

Dat wordt het sowieso wel, of de accijnzen om laag gaan of niet. Productie wordt duurder, want transport wordt duurder, energie wordt duurder. Dat is een wereldwijd effect en ga je niet tegen met verlagen van accijnzen op brandstof.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:43

Iran heeft de wereld "bij de ballen" dus kan mij voorstellen dat ze met zo een idee komen.

Als Trump in die positie zat zou hij het een wereld idee vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:43

fransje23 schreef:
Iran heeft de wereld "bij de ballen" dus kan mij voorstellen dat ze met zo een idee komen.

Dan had hij het waarschijnlijk dag 1 van zijn aantreden geopperd.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:46

fransje23 schreef:

Ja, mooie manier om geld binnen te harken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:36

Trump heeft zijn hand overspoeld..en de mensen met weinig geld op deze aarde betalen de prijs.

In Azië is de crisis nog veel erger dan bij ons.

Maar he waarom zou je je druk maken over andere mensen als je geld kunt verdienen door handel met voorkennis?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:40

fransje23 schreef:
Maar he waarom zou je je druk maken over andere mensen als je geld kunt verdienen door handel met voorkennis?

Ik ben wel benieuwd of de internationale toezichthouders hier wat mee gaan doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:44

Cer schreef:
nps schreef:
... Een vrouw van 20 claimt dat de apps haar depressief en suicidaal maakten. Een super interessante rechtszaak met mogelijk grote gevolgen - als de rechter oordeelt dat social media bedrijven hun producten bewust verslavend maken, met alle nadelige gevolgen voor de jeugd als gevolgd, geeft dat veel meer speelveld om de techreuzen aan banden te leggen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak, en wat voor verdere gevolgen deze gaat hebben.

De uitspraak is al geweest toch? Als ik het goed begrijp is mevrouw in het gelijk gesteld:
https://nos.nl/artikel/2607819-jury-in- ... verslaving

overigens weet ik niet of dat invloed heeft op de rest van de wereld. Sowieso wordt in Amerika overal over gesued.. (blij dat dat hier niet kan, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid denk ik, dat hele betuttelende hoeft nou ook weer niet, er is al best wat aan banden gelegd)

Het is echt een proefballon. Social media en de techreuzen hebben wereldwijd ongekende impact op het dagelijks leven van de jeugd en hoe men media consumeert. Nog los van de maatschappelijke impact - denk aan kwaadwillenden die valse informatie verspreiden en zo zeer actief invloed hebben op opinievorming en verkiezingen.

Door het winnen van deze rechtzaak kan Amerika weer gaan afdwingen dat techreuzen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen voor hun verslavende apps. Als verslavend maken van apps verboden wordt kunnen er boetes worden opgelegd en dit kan serieuze impact hebben op het mentale welzijn van jongeren. Gezien ik een jonge dochter heb ben ik hier blij mee.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:45

Benzz schreef:
fransje23 schreef:

Ik ben wel benieuwd of de internationale toezichthouders hier wat mee gaan doen.

Ik wacht met spanning de midterms af.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:13

Benzz schreef:
Eretria schreef:

Het idee dat álle bedrijven goedkoper kunnen produceren als de overheid de brandstofprijs verlaagt, klopt helaas niet. De grootste kostenstijging komt namelijk door de wereldwijde olieprijs, niet door Nederlandse belastingen.

Of je nu een supermarkt, transportbedrijf, fabriek, bouwbedrijf of pakketdienst bent: je betaalt allemaal dezelfde hoge marktprijs voor brandstof. Een accijnsverlaging verandert daar bijna niets aan.

En zelfs als bedrijven iets besparen, betekent dat nog niet dat ze hun prijzen verlagen. In de praktijk houden veel bedrijven dat voordeel zelf, terwijl de overheid wél miljarden misloopt. Uiteindelijk betaalt iedereen dat terug via hogere belastingen of minder publieke voorzieningen.

Kort gezegd: een accijnsverlaging maakt tanken even goedkoper, maar het drukt de prijzen van producten en diensten nauwelijks. Het is een dure maatregel met weinig effect.

Dan heb je echt een bord voor je kop. De prijs van brandstof bestaat hier 51% aan belastingen en accijnzen. Een percentage dat an sich al werkelijk nergens over gaat. Omdat de totaalprijs nu zo duur is, zijn bedrijven genoodzaakt hun prijzen dus omhoog te doen, anders gaan ze failliet. Dat heeft er niet mee te maken dus dat die bedrijven hun prijzen zouden verlagen dus ik weet niet waar je dat vandaan plukt. Nog even en de benzine is over de €3 heen.
Leuk dat de overheid miljarden misloopt. Misschien eerst eens denken aan je bevolking? Stuur dan maar minder miljarden richting Oekraine, klimaat en AZC’s. Men doet hier af of het je eigen keus is of je dus duurder uit bent of niet (wel of geen auto gebruiken) maar beseft niet dat je ook zonder auto flink geraakt gaat worden :+ tevens. Er zijn genoeg mensen die niet kúnnen fietsen. Denk aan ouderen, mindervaliden. Hoe gaan die op hun ziekenhuis afspraken komen? Maar gewoon niet, en wegkwijnen in hun huis omdat ze de brandstof niet meer kunnen betalen? Hun boodschapjes niet meer kunnen betalen? De mensen die van een AOW’tje moeten leven die mogen elke keer het hardste stikken. Bezuiniging hier, bezuiniging daar, pensioenleeftijd nog verder omhoog willen drukken. En ondertussen miljarden wegschieten naar onnozelheden. Een ieder die daar geen problemen in ziet zou zich de ogen uit de kop moeten schamen. Die ambtenaren hebben makkelijk praten met hun lonen en worden ook overal naartoe gereden, zelf betalen hoeven ze het niet.
Ah, en zelfs als je al geen auto hebt en gebruikt. Gaan je boodschappen ook omhoog. Of dacht je dat winkels worden bevoorraad met postduiven? Ja, alles wordt weer duurder, maar denk maar niet dat de lonen met hetzelfde percentage zal stijgen. Waarom kunnen omliggende landen wel wat voor hun bevolking doen, en hier niet? Hm?
Laatst bijgewerkt door Eretria op 26-03-26 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:13

nps schreef:
Door het winnen van deze rechtzaak kan Amerika weer gaan afdwingen dat techreuzen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen voor hun verslavende apps. Als verslavend maken van apps verboden wordt kunnen er boetes worden opgelegd en dit kan serieuze impact hebben op het mentale welzijn van jongeren. Gezien ik een jonge dochter heb ben ik hier blij mee.

ik snap wat je bedoelt.. :j

persoonlijk heb ik daar minder mee, ik vind dat mensen ook nog een eigen verantwoordelijkheid hebben. Want wanneer stopt de regulering (het dingen 'verbieden'). Wat voor de een nog gangbaar is, is voor de ander niet bespreekbaar. Ik ben voor dat mensen zelf dingen mogen/kunnen bepalen, en terwijl ik dat schrijf realiseer ik me dat niet iedereen dat goed kan (maar in hoeverre kan je iedereen tegen van alles beschermen, en dat is weer een heel ander verhaal, en dan dwaal ik weer af :D )

Maar goed, als de apps beschikbaar blijven maar bijv een ander algoritme hanteren waardoor het minder verslavend is, maar nog wel beschikbaar, dan zou dat iets kunnen worden misschien.
Het wijzen op verantwoordelijkheid etc is denk wel een goede zaak. Veel gaat tenslotte alleen over 'hoe verdienen wij meer geld'... (nou ja en als ze daar dan ook nog veel belasting over betalen en het terugkomt.. enfin bla bla bla :D )

Aanvulling: sowieso ben ik blij dat ik opgegroeid ben in de tijd voor het internet (niet om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar ik denk dat het internet en de socials het voor kinderen / jongvolwassenen wel een stuk ingewikkelder maken, maar goed dat is denk ook een kwestie van 'wennen', alleen zal dat nog wel even duren denk ik?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:52

Eretria schreef:
Dan heb je echt een bord voor je kop. De prijs van brandstof bestaat hier 51% aan belastingen en accijnzen. Een percentage dat an sich al werkelijk nergens over gaat. Omdat de totaalprijs nu zo duur is, zijn bedrijven genoodzaakt hun prijzen dus omhoog te doen, anders gaan ze failliet. Dat heeft er niet mee te maken dus dat die bedrijven hun prijzen zouden verlagen dus ik weet niet waar je dat vandaan plukt. Nog even en de benzine is over de €3 heen.
Leuk dat de overheid miljarden misloopt. Misschien eerst eens denken aan je bevolking? Stuur dan maar minder miljarden richting Oekraine, klimaat en AZC’s. Men doet hier af of het je eigen keus is of je dus duurder uit bent of niet (wel of geen auto gebruiken) maar beseft niet dat je ook zonder auto flink geraakt gaat worden :+ tevens. Er zijn genoeg mensen die niet kúnnen fietsen. Denk aan ouderen, mindervaliden. Hoe gaan die op hun ziekenhuis afspraken komen? Maar gewoon niet, en wegkwijnen in hun huis omdat ze de brandstof niet meer kunnen betalen? Hun boodschapjes niet meer kunnen betalen? De mensen die van een AOW’tje moeten leven die mogen elke keer het hardste stikken. Bezuiniging hier, bezuiniging daar, pensioenleeftijd nog verder omhoog willen drukken. En ondertussen miljarden wegschieten naar onnozelheden. Een ieder die daar geen problemen in ziet zou zich de ogen uit de kop moeten schamen. Die ambtenaren hebben makkelijk praten met hun lonen en worden ook overal naartoe gereden, zelf betalen hoeven ze het niet.
Ah, en zelfs als je al geen auto hebt en gebruikt. Gaan je boodschappen ook omhoog. Of dacht je dat winkels worden bevoorraad met postduiven? Ja, alles wordt weer duurder, maar denk maar niet dat de lonen met hetzelfde percentage zal stijgen. Waarom kunnen omliggende landen wel wat voor hun bevolking doen, en hier niet? Hm?

Bezuinigen op klimaat: bezuinigen daarop is juist nú ontzettend dom. Hoe langer we afhankelijk blijven van olie en gas, hoe kwetsbaarder we zijn voor precies dit soort prijsstijgingen. Energie‑onafhankelijk worden is de enige manier om dit soort schokken in de toekomst te voorkomen. Minder investeren betekent simpelweg langer vastzitten aan dure fossiele energie.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:54

Wat is dan het verschil tussen Nederland en de omliggende landen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:55

Eretria schreef:
Leuk dat de overheid miljarden misloopt. Misschien eerst eens denken aan je bevolking? Stuur dan maar minder miljarden richting Oekraine, klimaat en AZC’s.

Jij denkt dat een oorlog, overstromingen/vervuiling en het uitsterven van dieren en planten en het overgeleverd zijn van de grillen van leveranciers van fossiele brandstoffen en hordes illegale mensen die rondzwerven ten gunste komen van ons land?
:)

Het is natuurlijk niet zo dag de huidige situatie blijft bestaan muv de geldstroom.
Het is een keuze tussen problemen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:59

Cer schreef:

Elk land maakt zijn eigen keuzes in hoe het belastingen heft en waar het geld aan wordt uitgegeven. Sommige landen kiezen ervoor om tijdelijk accijnzen te verlagen, maar dat doen ze vaak juist omdat hun begroting al minder streng is of omdat ze hogere schulden accepteren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:02

Cer schreef:

Simpel, elk land voert zijn eigen beleid hoe en hoeveel belasting heffen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:10

Ik stel de onderzoekende vraag omdat ik vaker lees dat Nederland het anders doet dan andere lande, en 'in andere landen kan het wel'.. Ik word dan nieuwsgierig óf het in andere landen inderdaad anders gaat en zo ja, waarom dat dan kan.

Het antwoord 'hogere schulden accepteren' klinkt helder. Dat is inderdaad denk een keuze die je niet licht moet maken als land denk ik. Hoe staat Nederland ervoor, ik las laatst dat de schuld al hoger was dan voorheen, maar hoe hoog is hoger en wanneer is het te hoog.
Waarom zijn begrotingen van andere landen minder streng, of zijn die bij ons strenger, of té streng.

Als voorbeeld: De site van de rijksoverheid zegt: € 148 miljoen in 2024, en € 252 miljoen in 2025 naar Oekraine. Doen andere landen dat ook, of houden die meer binnen, is het een Europese afspraak dat ieder land een bepaald percentage inlevert voor Oekraine, of is dat iets wat een land zelf bepaald. Als een land dat zelf bepaald, zou je bij een crisis dan meer binnen kunnen houden om daar klappen op te vangen..
Want ik snap wel dat als er simpelweg gezegd wordt " waarom geeft Nederland geeft 400 miljoen aan Oekraine en wordt dat niet binnen Nederland ingezet" en het antwoord is "daarom", dat dat niet helpt. Ik kan me voorstellen dat daar veel meer zaken mee gemoeid zijn

Duitsland geeft bijv meer aan Oekraine, maar is ook een groter land, heeft wel weer goedkopere benzine (meen ik) omdat er lagere accijns op zit, kan dat omdat het een groter land is (en meer inkoopt, geen idee verder)

Edit, in mn google tunnel kwam ik deze tegen.. als je die teller zo op ziet lopen is dat best pittig
https://www.eudebtmap.com/

Waarschijnlijk te gesimplificeerd maar Duitsland staat op oranje, nederland nog op groen
Dus Duitsland heeft lagere accijns en een hogere schuld... :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:24

_San87_ schreef:
mysa schreef:

Waarom? Gebruik was voorheen gratis, het is nu een betaal een hoge prijs en passeer veilig.

Omdat ze zo de baas kunnen spelen en ook nog wat binnenharken?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:54

Eretria schreef:
Benzz schreef:

We betalen in Nederland dubbele belasting op brandstof. Een vast bedrag aan accijns per liter en 21% BTW over de brandstof +accijns. Jaarlijks levert dit de overheid zo'n 3 tot 5 miljard op. Als de brandstofprijzen verdubbelen, haalt de overheid dus ook het dubbele aan BTW binnen.

En hoewel bedrijven BTW kunnen aftrekken, geldt dit niet voor particulieren. Die betalen sowieso de extra hoge inkoopprijs van brandstof + extra hoge BTW + extra voor producten en diensten van bedrijven die de hoge brandstofprijs moeten doorberekenen...

Maar de overheid heeft waarschijnlijk wel een (paar) miljard extra aan inkomsten, dus dat zij geen haast hebben om aan de brandstofprijs te sleutelen is vanuit dat oogpunt wel logisch. Ben alleen bang dat de koopkracht berekening met deze brandstofprijzen nog wat minder rooskleurig uit gaan vallen dan eerder is berekend. :')

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:57

fransje23 schreef:
Eretria schreef:
Leuk dat de overheid miljarden misloopt. Misschien eerst eens denken aan je bevolking? Stuur dan maar minder miljarden richting Oekraine, klimaat en AZC’s.

Jij denkt dat een oorlog, overstromingen/vervuiling en het uitsterven van dieren en planten en het overgeleverd zijn van de grillen van leveranciers van fossiele brandstoffen en hordes illegale mensen die rondzwerven ten gunste komen van ons land?
:)

Het is natuurlijk niet zo dag de huidige situatie blijft bestaan muv de geldstroom.
Het is een keuze tussen problemen.

Ach hou toch op. Er zijn al weet ik het hoeveel miljarden naar Oekraine gestuurd. Begint een beetje een bodemloze put te lijken he?
Het uitsterven van dieren en planten. Je denkt te naief.. je denkt echt dat Nederland, dat kleine speldenprikje op de kaart, de wereld kan redden? Ik heb nieuws voor je….
De kern ligt namelijk bij veelste veel mensen, wereldwijd. Kan je er hier in Nederland geld tegenaan pompen wat je wilt. Zinloos. Hier lopen te mierenzivven over klimaat dit, klimaat dat en vervolgens worden elders bommen gesmeten want ja, dat is goed voor het milieu. Of enorme vuilstapels. Of kilometerslange rijen autobanden in de fik steken. Ja, maar Nederland gaat de wereld redden, want die stopt miljarden in het klimaat!
Fossiele brandstoffen zullen blijven bestaan en gebruikt worden. Alles elektrisch is namelijk simpelweg niet mogelijk. Het stroomnet is al overbelast. Laat staan als de complete bevolking alles elektrisch moet. Dat gaat niet.
Die hordes illegale mensen die jij benoemt kosten nu enorm veel geld. Vol is vol. Dat is een feit. Er zal een veel strenger beleid moeten komen zodat je opvang kunt bieden aan mensen die in daadwerkelijke nood verkeren, in plaats van de zogeheten gelukszoekers. Die laatste categorie loopt bovendien voortdurend te klagen dat ze te min krijgen, lopen te jatten, overlast te veroorzaken. Veelal jeugd. Zolang hier alles aan die specifieke categorie zomaar wordt toegeworpen, blijft de toestroom bestaan, want er is een hoop ‘mond op mond reclame’ binnen die groep. En omdat die blijven komen, kun je échte vluchtelingen niks meer bieden.
Maargoed. Feit is dat daar een hele hoop geld naartoe gaat. En door die dingen je je eigen bevolking niet kunt helpen in de tijden van crisis. En je dus je eigen mensen aan hun lot over laat. Maargoed, het komt ten gunste van het land volgens jou. :z

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 16:16

Nou ja van mij mag er ook gerust wat minder naar Oekraïne gestuurd worden. Zolang er oorlog is kunnen er geen verkiezingen gehouden worden en kan Zelensky gerust miljoenen weg laten sluizen.
Oh en zijn we het opblazen van de Nord Stream pijpleiding vergeten waarbij er duizenden gezinnen in financiële problemen zijn gekomen?

Want hoe kun je je eigen bevolking uitleggen dat je wel miljarden naar Oekraïne stuurt terwijl je eigen bevolking letterlijk in de kou zit?