Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:33

SusanH schreef:
Kan ook gewoon zo zijn dat de wolven er niet komen, want eiland en sterke stroming. Dat zou eerder mijn gok zijn. Texel ligt ook niet ver van de wal. Maar je kan er niet zwemmend komen.

Dat denk ik ook ja, op eilanden is de fauna vaak heel anders. Misschien komen ze er als de brug klaar is van het vasteland naar Sicilië. Maar dat zal nog wel jaren duren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:04

Gisteren in nieuwsuur was een heel item over de wolf. En weer staat die lamzak van een Leugenveld daar als expert :r

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 16:52

Citaat:
29 november 2025/Oostenrijk
Het verdienmodel wolf. Nu ook reeds opgestart in Nederland
---
De wolf met halsband is vanochtend 29 november (5:30 uur) weer op een camera in het Mölltal verschenen (Dösen Mallnitz). We hebben ontdekt dat hij door een Italiaans instituut uit Udine is gevangen en gechipt. Hij is bewust (zoals te zien is op de foto hieronder) voorzien van een zender en rent nu als potentiële moordmachine heen en weer door de valleien van Karinthië. De vraag is: waarom wordt belastinggeld verspild om mensen in een land als Oostenrijk lastig te vallen en hen hun fysieke vrijheid te ontnemen om onbezorgd in de natuur te verblijven? We doen een beroep op het gezond verstand van de mens en willen duidelijk maken dat de vestiging van wolven via Lifewolfalps moet worden tegengegaan!!!! Save The Alps (BEDANKT VOOR HET DELEN ❗️WE worden met velen en we worden LUID ❗️De MENSEN die hier leven, de mensen in de valleien.)
We willen er uitdrukkelijk op wijzen: er is en was nooit sprake van coëxistentie tussen wolven, mensen en weidedieren. Anders zou onze cultuurruimte niet bestaan. Deze projecten die met belastinggeld worden gefinancierd, moeten onmiddellijk worden stopgezet!!!
Wat is LIFE WolfAlps EU in het kort
• LIFE WolfAlps EU is een (Europees) gecoördineerd project met als doel het samenleven van mens en wolf in het Alpengebied te bevorderen — dus wolvenmonitoring, beschermingsmaatregelen, conflictpreventie, public relations, enz. 
• Het project liep van ongeveer 2019 tot 2024 en omvatte gebieden in Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Slovenië. 
• De subsidies zijn onder andere afkomstig uit het EU-LIFE-programma; volgens de projectgegevens bedroeg het totale budget destijds ongeveer € 11.939.693. 
• Naast EU-middelen hebben ook particuliere en non-profitorganisaties bijgedragen, bijvoorbeeld de Fondazione Capellino als extra medefinancier met een bijdrage van 600.000 euro. 
• Het project omvat maatregelen zoals bescherming van vee, preventie van illegale vervolging, monitoring van de wolvenpopulatie op alpine niveau, bestrijding van vergiftigd aas en voorlichting/educatie. 
Waar komt Stefano Filacorda in beeld – zijn rol
• In rapporten op de website van LIFE WolfAlps wordt uitdrukkelijk vermeld dat “onze Italiaanse collega's van de Universiteit van Udine (prof. Stefano Filacorda)” meldingen van ongevallen met wolven of slachtoffers van aanrijdingen aan het project hebben doorgegeven – bijvoorbeeld een geval in 2022 waarbij een wolf met een halsband werd gedood. 
• Dit wijst erop dat Filacorda met zijn instelling – de Universiteit van Udine – als partner betrokken is bij het netwerk van LIFE WolfAlps, met name voor monitoring en gegevensverzameling aan de Italiaanse kant.
• In een grotere studie over “Large carnivore distribution maps and population updates 2017–2022/23”, gepubliceerd in 2024, treedt Filacorda op als coauteur. Deze studie levert actuele gegevens over grote roofdieren, waaronder wolven, in het Alpengebied en in heel Europa. Dergelijke gegevens zijn ook relevant voor LIFE WolfAlps en aanverwante beheer-/beschermingsmaatregelen.

Save The Alps / Regina Stich

Afbeelding
Afbeelding
Neon Save the Alps/Regina Stich
Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BcCEb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 16:54

Video via link in tekst
Citaat:
29 november 2025
Groeiende onrust in Barneveld na weer een wolvenaanval

In de gemeente Barneveld op de Veluwe is een petitie gestart tegen de wolf. Een initiatief van onder anderen een basisschooldirecteur en een dierenartsenpraktijk. Zij maken zich zorgen over dieren waar de wolf het op heeft voorzien, maar ook over de veiligheid van kinderen.

"Onze dieren worden nog steeds door wolven gedood en verminkt", staat in het betoog. En ook: "De vraag die nu leeft is niet óf, maar wanneer een wolf een kind of volwassene aanvalt." De petitie roept op tot extra investeringen in preventie én beheermogelijkheden.

Schapenhouder Gert van de Bor verloor al veel schapen aan de wolf. Vannacht was de tiende aanval in twee jaar tijd, zegt hij. "Het moet hier een slagveld zijn geweest", vreest hij, terwijl hij in het gras dode en nog amper levende dieren ziet liggen. "Vorig jaar verloor ik honderd schapen, dit jaar al dertig. Dat gaat wel onder je huid zitten."

In het weiland liggen dode, maar ook zwaar gewonde schapen. De dierenarts verlost ze uit hun lijden:
Zie video

Toen de problemen met de wolf begonnen, werd er af en toe één dier gedood, zegt dierenarts Willem-Jan Last. "Eén schaap per aanval dat ook nog netjes werd opgegeten. Maar nu pakken ze schapen en laten ze voor dood achter." Voor hem is de maat vol. "Er is hier geen plaats voor wolven. We leven met z'n allen op een postzegel. Moeten we ook onszelf achter rasters gaan verschuilen?"

Hij vreest nu ook voor de kinderen in het gebied. "De manier van leven verandert al. Als kinderen 's avonds ergens heen moeten, moeten ze met de auto gebracht. Ze kunnen niet meer op de fiets."

Dat beaamt schooldirecteur Bart Paanstra. Op zijn Rehobothschool in Kootwijkerbroek zitten 700 leerlingen. "Kinderen krijgen hier veel van mee. Dat geeft een onveilig gevoel. Want het is nu een schaap, maar de volgende keer misschien een persoon. Kinderen fietsen hier behoorlijke afstanden. En zeker nu het donker is, geeft dat veel angst. De spanning loopt op."

Landbouworganisatie LTO Noord afdeling Gelderse Vallei, ondersteunt de petitie. LTO-bestuurder Wim Brouwer zegt dat ook al subsidieert de overheid anti-wolvenrasters voor schapenboeren, het is volgens hem niet genoeg. "Die wolven gaan er gewoon overheen. En moeten we alle schapen dan achter een hek zetten?"

Veehouders krijgen een vergoeding voor preventieve maatregelen. De gedode schapen van Van de Bor stonden achter een speciaal raster dat hij al ophoogde. Maar bij nadere beschouwing blijkt dat het hek niet goed is geplaatst. "We hadden het strakker moeten spannen", zegt hij. "Maar als het een keer waait en het staat er vijf dagen dan moet je dat twee keer per dag strak gaan spannen." Niet te doen vindt de schapenhouder.
Goed geplaatste hekken

"Een schaap binnenhouden, is echt wat anders dan een wolf buiten", zegt wolvendeskundige Glenn Lelieveld. "Het luistert nauw. Je moet vaak controleren, die hekken moeten perfect staan." Een wolf heeft volgens Lelieveld de tijd om net dat kleine foutje te vinden waar hij onderdoor of overheen kan. Vooral het goed plaatsen kost veel tijd en dus veel geld. "Als een schapenhouder dat goed wil doen, zou hij failliet gaan."

De organisatie die voor provincies de schade bijhoudt die door wolven is veroorzaakt, zegt dat goed geplaatste hekken echt helpen. Volgens BIJ12 nemen de aanvallen dan met zo'n 90 procent af. Er zou volgens Lelieveld een Europese subsidie zijn voor de kosten van het plaatsen van hekken en rasters. "Maar daar maakt het ministerie tot op heden nog steeds geen gebruik van. Onbegrijpelijk." Het ministerie van Landbouw kon daar desgevraagd geen antwoord op geven.

De dierenarts zegt dat vanachter een bestuurlijk bureau alles anders lijkt, dan "wanneer je hier dagelijks mee te maken hebt". Hij wijst op het groepje schapen dat de aanval van vannacht heeft overleefd. "Moet je ze daar angstig in een hoekje zien staan. Die zijn een week bezig voordat ze weer normaal grazen. Dat heeft ook gevolgen voor het beheren van heidevelden."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/259245 ... SbkSOHYgUg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1ACuf3 ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:11

SusanH schreef:
Wbt niet meer het bos in, ik wil me niet weg laten jagen uit de natuur. Maar wandelen is niet meer hetzelfde als voorheen. Ik begrijp deze reactie ook niet, waarom wordt er niet ingezet op andere oplossingen. Er is nog nergens gesproken over toewerken naar een vergunning voor afschot. Ik vind het trouwens heel goed dat de KNJV nu naar buiten brengt dat beheer op de manier waarop de regeltjes nu werken geen zin heeft. Waarom mag het gebied bijvoorbeeld niet voor een x periode worden afgesloten? Dat zou ik prima te rechtvaardigen vinden.

Ik begrijp jou reactie volkomen en ben het dan ook met je eens. Zo komen we weer terug bij het feit dat de wolf geen strobreed in de weg word gelegd en aan- en omwonenden maar hun maal er mee te doen hebben. Waarbij we dus wel weten wat de uitkomst is. Wolven die bekend worden met mensen, hun geuren, het besef dat zij niets te vrezen hebben en hun territorium zonder consequenties kunnen verdedigen tegenover de hond.

Jij zegt “ik laat me niet wegjagen uit de natuur”, ik zou wel moeten. Een aanval of provocatie op mijn honden kan ik mij niet veroorloven, zeker niet hoe dierbaar ze me zijn. Ik wil niets provoceren, noch wil ik hen verliezen dus ken ik mijn plaats.

Ik begrijp werkelijk waar niet dat er mensen bewust hun hond in de auto zetten om te gaan wandelen in het Dwingelerveld. En daarbij vraag ik mij dan hardop af hoe iemand tot zo’n besluit kan komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 19:13

Zichtmelding Eext Dr
Citaat:
Eext Drenthe
29-11-2025
17.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, vlak voor viaduct op de Stationstraat. Liep van links naar rechts over de weg op zo'n 30 meter voor de auto.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/185PimuX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 19:55

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
29-11-2025
07.55 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, stak over op de Knapzaksteeg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1PcFMZF2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 23:08

Zichtmelding Nijkerk Gld, 5 wolven
Citaat:
29 november 2025/Nijkerk/Gelderland
ingezonden
Vandaag tussen 9.15 en 9.30 staken 5 wolven de Beulekampersteeg over, vanuit Nijkerk vlak voor de hogesteeg.
Helaas niet op beeld kunnen zetten, 3 waren rechts van mij en 2 links.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17iAfC ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 23:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 08:42

Citaat:
Tja en dan help je een journalist van het Reformatorisch Daglad aan telefoonnummers en foto’s en dan noemt hij mijn stichting activistisch en ben ik ineens de voorzitter, terwijl dat helemaal niet zo is. En nee ik noem mij niet de grootste wolvenhater van Nederland, zo word ik genoemd. Nou meneer de journalist, ik zou toch even langs een filiaal van Beter Horen of zoiets gaan om een gehoortest te laten doen. Pffff…

Schokkend, zo kun je de waarneming van Annemieke van Straaten wel noemen. Een reebok is verstrikt geraakt in stroomgaas. Op het moment dat de ree wordt gevonden, is hij al dood. Van Straaten, voorzitter van de activistische Stichting Annemieke, kan zich wel voorstellen hoe het dier is omgekomen. „Hij kon geen kant op en kreeg telkens een schok. Dit is dierenleed pur sang.”
www.rd.nl

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/19kYRh ... tid=wwXIfr

Nb helaas werkt link rd niet op zondag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 08:46

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:47

The Lord works in mysterious ways. _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:47

Ik denk toch dat ze zelf niet doorheeft dat ze met de toon waarop ze communiceert ook wel een beetje over zichzelf afroept dat mensen haar activistisch vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:56

Activisme – Pogingen van individuen of groepen om op buitenparlementaire wijze, maar binnen de kaders van de democratische rechtsorde, politieke besluitvorming te beïnvloeden.

Activisme volgens nctv. Dus die journalist schrijft niets verkeerd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 09:53

Zichtmelding Houthalen-Helchteren (B)
Er lopen minimaal 6 wolven in dit gebied.
Citaat:
28-11-2025
29 november 2025/België
Wolf uit Limburgse roedel komt wel erg dicht bij de camera
Houthalen-Helchteren
Een wolf uit de Limburgse roedel is van heel dichtbij gefilmd door een camera in het wolvengebied. Ook in de nacht van donderdag op vrijdag konden wolven op camera worden vastgelegd.
————————-

HOUTHALEN-HELCHTEREN
Een wolf uit de Limburgse roedel is van heel dichtbij gefilmd door een camera in het wolvengebied. Ook in de nacht van donderdag op vrijdag konden wolven op camera worden vastgelegd.

De beelden werden verspreid door Welkom Wolf vzw. In de nacht van donderdag op vrijdag passeerden ook nog zes wolven samen voor de camera. “Er ontbreekt er weer een. Want we hebben Noëlla en zes welpen nadat er eentje werd doodgereden. Die zevende zal ook nog wel ergens in de buurt zijn”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf. Dat er al eentje zou zijn vertrokken, wordt door Loos uitgesloten.

https://www.hbvl.be/regio/limburg/houth ... MAKDTR2fMg

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1HUYtz ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:26

SusanH schreef:
Ik denk toch dat ze zelf niet doorheeft dat ze met de toon waarop ze communiceert ook wel een beetje over zichzelf afroept dat mensen haar activistisch vinden.

Mee eens. De manier waarop ze communiceert zorgt dat ik dreig af te haken bij haar. De toon komt op mij agressief over.
Ik zal niet de enige zijn, jammer want ze doet goed werk. Als niemand zich als een terriër vastbijt om de onderste steen boven te krijgen blijft veel onbekend en ongezien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:36

Ik begrijp juist wel heel goed waarom Annemieke boos is op de manier waarop de journalist haar neerzet.
Krijgt hij een artikel, doet hij DIT.

In de context van zijn artikel lijkt het net alsof zij een activiste is in de zin die veel mensen meteen voor zich zien, bijvoorbeeld ALF die dieren bevrijden uit nertsenfarms, stallen bezetten (dieren bevrijdingsfront), du acties doen op privéterrein. Of de recente bekladdingen bij Harold Zoet door xr
Of het vernielen van spullen zoals de zwarte verf bij Nike gisteren door XR. Dat soort acties roept nare associaties bij de naam activiste.

Maar Annemieke hoort totaal niet in dat rijtje thuis. Ja, ze heeft een grote mond online, dat klopt. Maar in de praktijk houdt ze zich netjes aan de regels. Ze betreedt geen privéterrein, ze richt geen schade aan en ze handelt openlijk.
Ze meldt misstanden zoals het grote lek in de WOO bestanden.
Want ze is goudeerlijk.
Ja en zegt niet alles in watjes en tissues, das waar.

Dat de journalist dat onderscheid niet ziet, is ronduit kwalijk. Hij schuift haar in een hoek waar ze helemaal niet thuishoort. Geen wonder dat ze zich verkeerd neerzet voelt. Dat zou iedereen zijn in haar positie.

Behalve bokt dan... daar moet alles ook in schrift politiek correct. Elke komma en punt anders vinden "we" er wat van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 10:48

Ik sluit me volledig bij DP aan.
Ze is fel, heel fel maar ze kan alles onderbouwen.
Ze heeft een ijzeren geheugen en kan er zeer slecht tegen als haar woorden uit de context worden getrokken.
En wordt heel kwaad als iemand zijn/haar toezeggingen niet waarmaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:02

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:04

DP, het gaat om de toon waarop ze communiceert. Dat is het eerste wat mensen zien. Daardoor creëert ze onbedoeld een beeld rondom haar eigen persoon. En dat is jammer ik denk dat ,d veel meer zou bereiken als ze een andere toon zou gebruiken. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:08

Ja, inderdaad persoonlijk, want mij stoort dat totaal niet.

Ik hou juist van dat felle, gewoon uit het hart, in plaats van dat zalvende politiek correcte. Dat zijn naar mijn mening juist meestal de lui met verborgen agenda’s, waar je enorm voor moet oppassen.

Bij Anemieke is het wat you see is what you get.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:57

Ik vind haar echt drie keer niks en scroll dan ook altijd snel door. :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 12:03

Ik ben er wel achter dat ze bijzonder goed werk verricht om diverse misstanden boven water te krijgen.
En we hebben mazzel dat ze zo’n terriër is en dat ze weet wat ze uit heeft staan aan verzoeken.

Als ze vriendelijk vraagt om openbaring van besluiten, krijgt ze niets boven tafel.
Ze verzoekt het via de regels van de wet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:18

Het is geweldig wat Annemieke doet, laat ik dat vooropstellen. Moet ze poeslief zijn? Absoluut niet. Dat ze er zo vol voor gaat is imo geweldig.
Maar... Het taalgebruik is gewoon zo ontzettend jammer meestal. Zo vaak wordt er op een manier verwezen naar voorstanders van de wolf, dat ik denk is dat nou echt nodig? Dat iemand aan de "andere kant" staat, maakt ze niet meteen minder en ik neem aan dat zij ook niet zulke verwijzingen wil van andere partijen al krijgt ze die waarschijnlijk wel.

Lang verhaal kort, ik denk dan sta erboven en laat je niet kennen. Blijf netjes en "professioneel". Juist dat is sterk en zou haar nog veel verder kunnen helpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:19

Zonder haar, was er nog heel veel niet boven tafel gekomen, dat is zeker.
Wij hebben haar wat dat betreft keihard nodig.

En ik vermoed zomaar dat ze hard overkomt omdat lief zijn helemaal niets brengt.
En dat het een dik pantser van haar is. Wat ze wel moet hebben.. zie je gewoon hier al |(
Wij die weten dat de wolf niet schuw is en meer uitspookt dan wat de experts durven zeggen.

En uiteraard mag je dan doorscrollen, maar je (je algemeen) kunt eens bedenken wie er nog meer is die oa met haar woo's al zoveel inzichtelijk heeft gemaakt?
Ik kan niemand noemen..

Herinner je je dat artikel over de ALF figuur. Ad B. die dreigt om het BBB-kantoor in de fik te steken, pseudoniem Noah Alfer. Laat Bram leven! Hij loopt mee in een demonstratie tegen het afschieten van de wolf. Het dubbelleven van Ad B.: dierenactivist en in het normale leven marters bestrijdt :')
Annemieke heeft hem ontmaskerd.
Zij heeft alles aan de journalist van de Telegraaf gegeven.
Maar hoe vaak zie je haar de credits krijgen?

Ga er maar aan staan en dan ook nog steeds zoveel bagger horen.
Een journalist die haar nu weer in een hoek plaatst tussen de extremisten.
Terwijl ze niks en niemand dreigt in de fik te steken, nergens inbreekt enz.
Alleen geen watjes in haar woorden heeft...nou nou wat een misdaad zo iemand.... :n

Jessix schreef:
Ik vind haar echt drie keer niks en scroll dan ook altijd snel door. :D