Het zijn er wel weer veel momenteel... Eerst nog een heel aantal die wel echt opgegeten werden, maar nu weer hogere aantallen en schapen waar alleen een hap uit is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Ik snij meestal foto’s bij zodat woningen en andere herkenningspunten minder gemakkelijk te herleiden zijn.
Evenals auto’s, oornummers en gezichten, die lak ik zwart.
Zouden we het zelf melden als onze dieren gepakt worden?
Ja, maar ik wil niet herkenbaar in beeld, mijn erf en adres hoeft dan ook niet openbaar ergens te verschijnen.
Citaat:Doornspijk Gelderland
25-01-2025
Aanval
Aantallen dieren onbekend.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Beemte Broekland Gelderland
25-01-2925
3 drachtige schapen vermoord
±9 stuks dus
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:25 januari 2025/Beilen/Drenthe
Aanval op drachtige schapen en een ram
Een drachtig schaap was van voren helemaal aangevreten
Veearts is geweest om ook dit schaap te euthanaseren
BIJ12 is ook geweest
Eigenaar veel sterkte
Citaat:Jubbega Friesland
25-01-2025
Schapen
4 gedood
1 gewond
Dus 15 minimaal, inclusief ongeboren lammeren.
#geenwolf
DubbelFun schreef:Ik vraag me af... zouden de ongeboren lammeren ook vergoed worden ??
Anne_GTI schreef:DubbelFun schreef:Ik vraag me af... zouden de ongeboren lammeren ook vergoed worden ??
Zover ik weet niet. Ruim 5 jaar geleden was hier vlakbij de eerste grote aanval. 23 schapen dood. De koppel had significant minder lammetjes dan de andere koppel waar geen visite was geweest. Vergoeding van de schapen was ook karig en duurde lang voor er uitgekeerd werd. Ongeboren lammetjes en afzetters waren niet meegenomen in de uitkering.
vilheide schreef:Drie Schotse hooglanders doodgebeten: 'We hebben het toezicht opgeschaald'
Drie Schotse hooglanders in de Broekpolder in Vlaardingen zijn in korte tijd doodgebeten. Ook een vierde dier is gewond geraakt, maar overleefde de aanval. De boosdoener? Loslopende honden in het gebied, vermoedt natuurbeheerder Manon Willemstein.
De laatste keer dat een dier werd gebeten in de Ruigte, het deel van de Broekpolder waar Schotse hooglanders lopen, was begin deze week. "We hebben afgelopen maandag de vierde Schotse hooglander aangetroffen met een zeer ernstige buikwond. Eén dier hebben we gelukkig kunnen behandelen met de veearts. Maar bij drie anderen waren de verwondingen zo ernstig dat ze dat met de dood hebben moeten bekopen", vertelt natuurbeheerder Manon Willemstein van FREE Nature in de uitzending van Radio Rijnmond.
Loslopende honden
De dieren zijn zeer waarschijnlijk aangevallen door een hond, vertelt Willemstein. "Je ziet in de wond zelf duidelijk de afdruk van een gebit, van tanden", licht ze toe. "De dierenarts heeft bevestigd dat het om een bijtwond gaat en niet om een andere verwonding."
Of een wolf niet ook de boosdoener kan zijn? "Nee, daar hebben wij natuurlijk ook aan gedacht. Maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. We zijn er natuurlijk niet bij, maar die jagen om een andere reden. Die jagen om voedsel te vergaren, dus dat ziet er echt anders uit."
In de Ruigte moeten honden worden aangelijnd, maar toch laten veel mensen hun hond los. "In al onze gebieden is het een groot probleem, maar zeker in de Broekpolder is het al jaren heel hardnekkig." Hoe het kan dat het nu juist de laatste tijd zo mis is gegaan, blijft een raadsel. "We hebben nu wel vier incidenten in zeer korte tijd. Of daar een verklaring voor is, weten wij ook niet."
De natuurbeheerder drukt hondenbaasjes op het hart om hun hond aan de lijn te houden in het natuurgebied. Ze wijst mensen op een ander gedeelte waar hun hond niet aan de lijn hoeft te lopen. "Er is een mooi losloopgebied ten westen van de Ruigte."
Extra toezicht en aangifte Willemstein vertelt dat het gebied extra in de gaten wordt gehouden. "Wij hebben het idee dat het 's avonds of 's nachts gebeurt. We hebben het toezicht opgeschaald, ook met handhaving. Die zijn ook veel in het gebied."
Daarnaast is ze bezig met aangifte doen bij de politie, in de hoop dat dit van toegevoegde waarde is naast het huidige toezicht. De dader opsporen blijkt alleen geen eenvoudige klus. "De politie vindt het ook een ingewikkeld verhaal."
Bron:https://www.rijnmond.nl/nieuws/1956655/drie-schotse-hooglanders-doodgebeten-we-hebben-het-toezicht-opgeschaald?fbclid=IwY2xjawIB4MlleHRuA2FlbQIxMAABHeBBfQiGpEQPKdGZ32obejetxd04twwjfvwh50AbdCJ8c5e5eK539WqlDA_aem_IRJvChLQGvqPa_JUu3lfWA
Citaat:Putten Gelderland
25-01-2025
Aanval op schapen in Putten, 8 van de 9 schapen gedood, schapen stonden achter wolfwerend raster.
#geenwolf
DuoPenotti schreef:Die hooglander met afgerukte staart was volgens de experts ook geen wolf. Want dat deden ze niet...
Totdat resultaat dna binnen kwam.
Bij alles wat die lui zeggen kan niet is telkens het tegenovergestelde waar.
Maar zonder dna blijft het hond.
Citaat:24 januari 2025/Rheeze/Overijssel
Aanval op schapen bij een boerderij
2 schapen gedood
BIJ12 heeft samples genomen en aan de sporen op de schapen denkt de taxateur aan een wolf
Citaat:Alteveer Groningen
25-01-2025
Wolf gezien aan Tangerveldweg liep richting Holterweg
Betrouwbaarheid hoog.
#geenwolf
Citaat:Vlagtwedde Groningen
25-01-2025
Schaap gedood bij wolven aanval.
Sterkte voor de eigenaar.
Betrouwbaarheid hoog.
#geenwolf
Citaat:25 januari 2025/Emst/Gelderland
Aanval op schapen
8 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
DuoPenotti schreef:Die hooglander met afgerukte staart was volgens de experts ook geen wolf. Want dat deden ze niet...
tienus63 schreef:DuoPenotti schreef:Die hooglander met afgerukte staart was volgens de experts ook geen wolf. Want dat deden ze niet...
Scherp!
Helemaal niet aan gedacht. Bizar dat dier zonder verdere wonden dat niet heeft overleefd.
Voor het maatschappelijke debat zou het een boost geven als die hooglanders in Vlaardingen toch door een wolf gepakt zouden zijn.
En via welke route ze dan gekomen zijn?
Zoals geopperd lijkt me de Biesbosch dan de meest waarschijnlijke.
Gezien dé zichtmeldingen van de afgelopen dagen lijkt het er ook op dat (jonge?) wolven er niet voor terug deinzen om de bebouwing op te zoeken.