Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:01

Dank voor je reactie Tienus! +:)+ Kan hem online ook niet vinden, maar goed, de plaatsnaam 'Anderen' helpt ook niet mee :')

Het zijn er wel weer veel momenteel... Eerst nog een heel aantal die wel echt opgegeten werden, maar nu weer hogere aantallen en schapen waar alleen een hap uit is ;(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:02

tienus63 schreef:
Ik snij meestal foto’s bij zodat woningen en andere herkenningspunten minder gemakkelijk te herleiden zijn.
Evenals auto’s, oornummers en gezichten, die lak ik zwart.

Zouden we het zelf melden als onze dieren gepakt worden?
Ja, maar ik wil niet herkenbaar in beeld, mijn erf en adres hoeft dan ook niet openbaar ergens te verschijnen.

Stel bij ons wordt een dier gepakt dan stuur ik ook absoluut niet mijn locatie / adres door. Maar gewoon de straatnaam (en die is km lang gelukkig :+ ). Zal hier vrij makkelijk te achterhalen zijn maar no way dat mensen mij persoonlijk moeten gaan benaderen.

Vraagje Tienus; je deelde gisterenavond nog berichten. Zijn die ook dan pas gedeeld in de groep of zijn dat aanvallen die ook 's avonds hebben plaats gevonden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:26

Wat betreft de zichtmeldingen. Er zijn ook veel buurtapps waar men het onderling meld. Als ik hier andere bewoners/wandelaars spreek hoor ik ook wel dat er wolven gezien worden. Ook weet ik het van de landgoed- en jachtbeheerders dat ze op wildcamera gespot worden.

Maar ook hier geldt natuurlijk gewoon, er zit een roedel en die lopen nou eenmaal rond. En net wat hiervoor al iemand aanhaalde, dat die ‘s morgens gezien worden in bosje A wil nog niet zeggen dat ze een uur later niet in bosje B zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:36

Aanval Doornspijk Gld schaap gedood
Citaat:
Doornspijk Gelderland
25-01-2025
Aanval
Aantallen dieren onbekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15XnAvivG9/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:30

Aanval Beemte Broekland Gld, 3 drachtige ooien gedood
Citaat:
Beemte Broekland Gelderland
25-01-2925
3 drachtige schapen vermoord
±9 stuks dus

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18dJ5sbmib/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:34

Aanval Beilen, 2 schapen gedood
Citaat:
25 januari 2025/Beilen/Drenthe
Aanval op drachtige schapen en een ram
Een drachtig schaap was van voren helemaal aangevreten
Veearts is geweest om ook dit schaap te euthanaseren
BIJ12 is ook geweest
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1YJM3C5cn3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 16:01

Aanval Jubbega Frl, 5 drachtige ooien gedood
Citaat:
Jubbega Friesland
25-01-2025
Schapen
4 gedood
1 gewond
Dus 15 minimaal, inclusief ongeboren lammeren.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B3q6k ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:24

Ik vraag me af... zouden de ongeboren lammeren ook vergoed worden ??

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:26

Drie Schotse hooglanders doodgebeten: 'We hebben het toezicht opgeschaald'

Drie Schotse hooglanders in de Broekpolder in Vlaardingen zijn in korte tijd doodgebeten. Ook een vierde dier is gewond geraakt, maar overleefde de aanval. De boosdoener? Loslopende honden in het gebied, vermoedt natuurbeheerder Manon Willemstein.
De laatste keer dat een dier werd gebeten in de Ruigte, het deel van de Broekpolder waar Schotse hooglanders lopen, was begin deze week. "We hebben afgelopen maandag de vierde Schotse hooglander aangetroffen met een zeer ernstige buikwond. Eén dier hebben we gelukkig kunnen behandelen met de veearts. Maar bij drie anderen waren de verwondingen zo ernstig dat ze dat met de dood hebben moeten bekopen", vertelt natuurbeheerder Manon Willemstein van FREE Nature in de uitzending van Radio Rijnmond.
Loslopende honden
De dieren zijn zeer waarschijnlijk aangevallen door een hond, vertelt Willemstein. "Je ziet in de wond zelf duidelijk de afdruk van een gebit, van tanden", licht ze toe. "De dierenarts heeft bevestigd dat het om een bijtwond gaat en niet om een andere verwonding."
Of een wolf niet ook de boosdoener kan zijn? "Nee, daar hebben wij natuurlijk ook aan gedacht. Maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. We zijn er natuurlijk niet bij, maar die jagen om een andere reden. Die jagen om voedsel te vergaren, dus dat ziet er echt anders uit."

In de Ruigte moeten honden worden aangelijnd, maar toch laten veel mensen hun hond los. "In al onze gebieden is het een groot probleem, maar zeker in de Broekpolder is het al jaren heel hardnekkig." Hoe het kan dat het nu juist de laatste tijd zo mis is gegaan, blijft een raadsel. "We hebben nu wel vier incidenten in zeer korte tijd. Of daar een verklaring voor is, weten wij ook niet."
De natuurbeheerder drukt hondenbaasjes op het hart om hun hond aan de lijn te houden in het natuurgebied. Ze wijst mensen op een ander gedeelte waar hun hond niet aan de lijn hoeft te lopen. "Er is een mooi losloopgebied ten westen van de Ruigte."
Extra toezicht en aangifte Willemstein vertelt dat het gebied extra in de gaten wordt gehouden. "Wij hebben het idee dat het 's avonds of 's nachts gebeurt. We hebben het toezicht opgeschaald, ook met handhaving. Die zijn ook veel in het gebied."
Daarnaast is ze bezig met aangifte doen bij de politie, in de hoop dat dit van toegevoegde waarde is naast het huidige toezicht. De dader opsporen blijkt alleen geen eenvoudige klus. "De politie vindt het ook een ingewikkeld verhaal."

Bron:https://www.rijnmond.nl/nieuws/1956655/drie-schotse-hooglanders-doodgebeten-we-hebben-het-toezicht-opgeschaald?fbclid=IwY2xjawIB4MlleHRuA2FlbQIxMAABHeBBfQiGpEQPKdGZ32obejetxd04twwjfvwh50AbdCJ8c5e5eK539WqlDA_aem_IRJvChLQGvqPa_JUu3lfWA

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:29

Is er ook DNA afgenomen ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:33

Nee.

Maar dat was toch al bekend?
Dat artikel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:55

DubbelFun schreef:

Zover ik weet niet. Ruim 5 jaar geleden was hier vlakbij de eerste grote aanval. 23 schapen dood. De koppel had significant minder lammetjes dan de andere koppel waar geen visite was geweest. Vergoeding van de schapen was ook karig en duurde lang voor er uitgekeerd werd. Ongeboren lammetjes en afzetters waren niet meegenomen in de uitkering.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:13

Anne_GTI schreef:
DubbelFun schreef:

Zover ik weet niet. Ruim 5 jaar geleden was hier vlakbij de eerste grote aanval. 23 schapen dood. De koppel had significant minder lammetjes dan de andere koppel waar geen visite was geweest. Vergoeding van de schapen was ook karig en duurde lang voor er uitgekeerd werd. Ongeboren lammetjes en afzetters waren niet meegenomen in de uitkering.

Waar geen bewijs voor is kan je niet claimen, en dat geldt ook voor al dan niet drachtig voordat wolf langskwam. Maar lijkt mij dat als de lammeren nog kleine maand te gaan hadden en dus aanwijsbaar in de ooi zaten dat het een ander verhaal wordt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:39

vilheide schreef:
Drie Schotse hooglanders doodgebeten: 'We hebben het toezicht opgeschaald'

Drie Schotse hooglanders in de Broekpolder in Vlaardingen zijn in korte tijd doodgebeten. Ook een vierde dier is gewond geraakt, maar overleefde de aanval. De boosdoener? Loslopende honden in het gebied, vermoedt natuurbeheerder Manon Willemstein.
De laatste keer dat een dier werd gebeten in de Ruigte, het deel van de Broekpolder waar Schotse hooglanders lopen, was begin deze week. "We hebben afgelopen maandag de vierde Schotse hooglander aangetroffen met een zeer ernstige buikwond. Eén dier hebben we gelukkig kunnen behandelen met de veearts. Maar bij drie anderen waren de verwondingen zo ernstig dat ze dat met de dood hebben moeten bekopen", vertelt natuurbeheerder Manon Willemstein van FREE Nature in de uitzending van Radio Rijnmond.
Loslopende honden
De dieren zijn zeer waarschijnlijk aangevallen door een hond, vertelt Willemstein. "Je ziet in de wond zelf duidelijk de afdruk van een gebit, van tanden", licht ze toe. "De dierenarts heeft bevestigd dat het om een bijtwond gaat en niet om een andere verwonding."
Of een wolf niet ook de boosdoener kan zijn? "Nee, daar hebben wij natuurlijk ook aan gedacht. Maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. We zijn er natuurlijk niet bij, maar die jagen om een andere reden. Die jagen om voedsel te vergaren, dus dat ziet er echt anders uit."

In de Ruigte moeten honden worden aangelijnd, maar toch laten veel mensen hun hond los. "In al onze gebieden is het een groot probleem, maar zeker in de Broekpolder is het al jaren heel hardnekkig." Hoe het kan dat het nu juist de laatste tijd zo mis is gegaan, blijft een raadsel. "We hebben nu wel vier incidenten in zeer korte tijd. Of daar een verklaring voor is, weten wij ook niet."
De natuurbeheerder drukt hondenbaasjes op het hart om hun hond aan de lijn te houden in het natuurgebied. Ze wijst mensen op een ander gedeelte waar hun hond niet aan de lijn hoeft te lopen. "Er is een mooi losloopgebied ten westen van de Ruigte."
Extra toezicht en aangifte Willemstein vertelt dat het gebied extra in de gaten wordt gehouden. "Wij hebben het idee dat het 's avonds of 's nachts gebeurt. We hebben het toezicht opgeschaald, ook met handhaving. Die zijn ook veel in het gebied."
Daarnaast is ze bezig met aangifte doen bij de politie, in de hoop dat dit van toegevoegde waarde is naast het huidige toezicht. De dader opsporen blijkt alleen geen eenvoudige klus. "De politie vindt het ook een ingewikkeld verhaal."

Bron:https://www.rijnmond.nl/nieuws/1956655/drie-schotse-hooglanders-doodgebeten-we-hebben-het-toezicht-opgeschaald?fbclid=IwY2xjawIB4MlleHRuA2FlbQIxMAABHeBBfQiGpEQPKdGZ32obejetxd04twwjfvwh50AbdCJ8c5e5eK539WqlDA_aem_IRJvChLQGvqPa_JUu3lfWA

honden worden niet snachts uitgelaten.... plus dat er genoeg dode dieren bewezen vermoord zijn door wolf zonder dat er aan ze is gegeten, puur voor het doden/vangen dus en niet voor de honger

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:03

Wolven doden niet alleen om te eten. Niet echt een opmerking die van veel kennis getuigt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:34

Die hooglander met afgerukte staart was volgens de experts ook geen wolf. Want dat deden ze niet...
Totdat resultaat dna binnen kwam.

Bij alles wat die lui zeggen kan niet is telkens het tegenovergestelde waar.

Maar zonder dna blijft het hond.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 19:38

Aanval Putten wolfwerend raster, 8 schapen gedood
Citaat:
Putten Gelderland
25-01-2025

Aanval op schapen in Putten, 8 van de 9 schapen gedood, schapen stonden achter wolfwerend raster.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12FsQx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 19:55

DuoPenotti schreef:
Die hooglander met afgerukte staart was volgens de experts ook geen wolf. Want dat deden ze niet...

Scherp!
Helemaal niet aan gedacht. Bizar dat dier zonder verdere wonden dat niet heeft overleefd.

Voor het maatschappelijke debat zou het een boost geven als die hooglanders in Vlaardingen toch door een wolf gepakt zouden zijn.
En via welke route ze dan gekomen zijn?
Zoals geopperd lijkt me de Biesbosch dan de meest waarschijnlijke.
Gezien dé zichtmeldingen van de afgelopen dagen lijkt het er ook op dat (jonge?) wolven er niet voor terug deinzen om de bebouwing op te zoeken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 20:23

Aanval Rheeze Ov, gisteren, 2 schapen gedood
Citaat:
24 januari 2025/Rheeze/Overijssel
Aanval op schapen bij een boerderij
2 schapen gedood
BIJ12 heeft samples genomen en aan de sporen op de schapen denkt de taxateur aan een wolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BAv4ZPH4v/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 20:36

Zichtmelding Alteveer Gr
Citaat:
Alteveer Groningen
25-01-2025

Wolf gezien aan Tangerveldweg liep richting Holterweg

Betrouwbaarheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19jEkVyNt8/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 20:37

Aanval Vlagtwedde Gr, schaap gedood
Citaat:
Vlagtwedde Groningen
25-01-2025

Schaap gedood bij wolven aanval.

Sterkte voor de eigenaar.

Betrouwbaarheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DXeSaeAtQ/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 22:02

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:52

DuoPenotti schreef:

Hier waren destijds allemaal de schapen de staart afgetrokken. Jonge wolven pakken dat als eerste als ze leren jagen.

Dat mens van de Ruigte houdt gelijk de wolf de hand boven het hoofd, ipv haar dieren, schandelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:30

tienus63 schreef:
DuoPenotti schreef:

Scherp!
Helemaal niet aan gedacht. Bizar dat dier zonder verdere wonden dat niet heeft overleefd.

Voor het maatschappelijke debat zou het een boost geven als die hooglanders in Vlaardingen toch door een wolf gepakt zouden zijn.
En via welke route ze dan gekomen zijn?
Zoals geopperd lijkt me de Biesbosch dan de meest waarschijnlijke.
Gezien dé zichtmeldingen van de afgelopen dagen lijkt het er ook op dat (jonge?) wolven er niet voor terug deinzen om de bebouwing op te zoeken.

Het zou mij iig niets verbazen als daar gewoon wel al een of 2 wolven zitten, een hond die een groot dier als een koe zo zwaar verwonden kan vind ik vrij ongeloofwaardig

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:46

Dan zitten ze dus al diep in de Randstad. Vlaardingen ligt bepaald niet landelijk. Alhoewel je via de weilanden makkelijk die kant op kan via Maasland, Schipluiden etc.
Maar dan zouden daar toch al meer meldingen moeten zij geweest van dode schapen etc?