Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:24

juval schreef:
@imandra, dat zeg ik toch niet?. Het gaat erom dat Mysa zegt dat de huishoudens minder belast gaan worden dan de industrie, tenminste zo begrijp ik het. Maar ik denk dus dat de industrie er ook weinig last van krijgt, aangezien die de hogere kosten zullen gaan doorberekenen aan ... jawel, de consumenten. En als die daar dan weer door de overheid voor gecompenseerd gaan worden is het cirkeltje weer rond :)

Ligt maar net aan het product. Niet bij alle producten accepteert men grote prijsstijgingen zonder gedragsverandering (bijv minder vaak aanschaffen)

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:40

bedrijven/producenten gaan het denk ik sowieso heel zwaar krijgen om concurrentie uit andere continenten aan te kunnen. Of zouden er hogere invoerrechten komen voor producten buiten de EU?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:21

juval schreef:
bedrijven/producenten gaan het denk ik sowieso heel zwaar krijgen om concurrentie uit andere continenten aan te kunnen. Of zouden er hogere invoerrechten komen voor producten buiten de EU?

Dat staat letterlijk in het artikel wat eerder gelinkt werd.

Citaat:
Daar heeft de EU een oplossing voor bedacht: het CBAM (zie afbeelding hieronder). Zodra vervuilende bedrijven van buiten Europa hun spullen in Europa willen verkopen, betalen ze aan de grens voor hun CO2-uitstoot.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:55

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:07

Maar ik denk dat de industrie die extra kosten aan Co2 uitstoot gewoon net zo hard gaat doorbelasten in de producten, dus de huishoudens zijn dan sowieso de klos.[/quote]

Dus we moeten gewoon helemaal niks doen aan die CO2 uitstoot? Als puntje bij paaltje komt wordt het altijd doorbelast.

Overigens wordt er in beide artikelen ook gewoon gesproken over hulp voor de armere huishoudens, dus er wordt wel aan de burgers gedacht.[/quote]

Ja, de armere huishoudend worden weer gecompenseerd of krijgen weer een toeslag. De gewone man die er buiten vallen kunnen weer dokken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:01

OleJon schreef:
Waar Baudet voor 2 jaar terug als complotdenker werd neergezet.
Komt nu toch uit betreft het Co2 budget.

https://nos.nl/artikel/2456845-iedereen ... 2-uitstoot

Artikel van vorig jaar.

En als ik vragen mag: wat is hier erg aan?
De vervuiler gaat betalen, en 'een aantal' groenere zaken krijgt subsidie - en er is aandacht voor de minima.

(En ja, ik heb makkelijk praten: de auto is al jaren de deur uit. Ik ga niet flauw doen dat ik alsnog subsidie wil hebben voor de zonnepanelen en de e-bike die ik gekocht heb...)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:22

voor mensen in de (rand)stad is het makkelijker om zonder auto te leven, maar hier op t platteland is het toch wel noodzakelijk om een auto te hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:58

juval schreef:
voor mensen in de (rand)stad is het makkelijker om zonder auto te leven, maar hier op t platteland is het toch wel noodzakelijk om een auto te hebben.

Het OV op het platteland is een drama. En er wordt ook steeds minder in het OV geinvesteerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:08

juval schreef:

Nope.

Ik heb in de Randstad gewoond, en ben nu import Drentse.
Ik geef toe dat ik niet in een dorpskern woon (of zelfs nog daarbuiten).

Maar het kan prima zonder auto in Drenthe.
:j

Al ben ik het met Loretta eens dat er vreselijk gesneden is in het openbaar vervoer.
Dus graag extra buslijnen bij de volgende aanbesteding en graag ook nieuw spoor: de Lelylijn en de Nedersaksen lijn.
(Resp. van Lelystad naar Ljouwert en Groningen, en van Groningen via Emmen naar Enschede.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-04-23 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:10

Hier geen bushalte meer, maar dan nog kan ik niet de bus in met een baaltje hooi/stro.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:34

Hoe wil je je hobby uitvoeren zonder auto? Geen bus of trein brengt me naar een duikstek en 50kg aan duikspullen meenemen is ook niet te tillen.

Ook staat mijn paard niet in de buurt van een ov halte, dat is 800m lopen en als ik de bus moet pakken ben ik een uur onderweg. Niet echt efficient, want tijd is ook geld immers.

Ik ben vorige week voor het eerst sinds corona weer met het OV geweest, heenreis heb ik er 1.5 uur langer over gedaan dan met de auto. Terugreis zonder vertragingen 1 uur langer. Zonder vertragingen is het 2 uur extra reistijd met het ov t.o.v. de auto. Dat vind ik wel een enorm groot verschil. Ik heb 3 dagen met het OV gereisd. En van die 3 dagen had ik 2 dagen vertraging. Dat is ook niet echt fijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:35

nou ja, als het echt moet kan ik altijd mn pony nog voor de wagen zetten. Dan komen de kinders ook wel op school, ze kijken misschien wat vreemd bij de supermarkt, maar verder is het een prima oplossing :) :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:41

germie schreef:
Hoe wil je je hobby uitvoeren zonder auto? Geen bus of trein brengt me naar een duikstek en 50kg aan duikspullen meenemen is ook niet te tillen.

:o ... als het niet te tillen is, kan het ook niet in en uit de auto.

Maar ik snap het wel.

Er kan heel erg veel met wat creativiteit per fiets.

En als het echt per auto moet, dan is het gewoon zo dat je gaat betalen voor de schade die je veroorzaakt.
(In 1984 wisten we al van het broeikaseffect, dus deze maatregelen komen 'achterlijk laat'.)
Citaat:
Ook staat mijn paard niet in de buurt van een ov halte, dat is 800m lopen en als ik de bus moet pakken ben ik een uur onderweg. Niet echt efficient, want tijd is ook geld immers.

Wat mij betreft mogen er meer bushaltes komen, maar mijn Knollie staat ook 20 minuten lopen van de bus vandaan.
(Ik fiets al plm 18 jaar elke dag 2x 10 kilometer naar stal& terug.)
Citaat:
Ik ben vorige week voor het eerst sinds corona weer met het OV geweest, heenreis heb ik er 1.5 uur langer over gedaan dan met de auto. Terugreis zonder vertragingen 1 uur langer. Zonder vertragingen is het 2 uur extra reistijd met het ov t.o.v. de auto. Dat vind ik wel een enorm groot verschil. Ik heb 3 dagen met het OV gereisd. En van die 3 dagen had ik 2 dagen vertraging. Dat is ook niet echt fijn.

Nee, dat is vreselijk.
De NS stelt dat ze dit jaar extra veel onderhoud plegen, dus ik hoop dat het binnenkort minder wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:45

juval schreef:
nou ja, als het echt moet kan ik altijd mn pony nog voor de wagen zetten. Dan komen de kinders ook wel op school, ze kijken misschien wat vreemd bij de supermarkt, maar verder is het een prima oplossing :) :+

Dat mag dan weer niet van dierenwelzijnsorganisaties.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:50

Janneke2 schreef:
Artikel van vorig jaar.

De vervuiler gaat betalen, en 'een aantal' groenere zaken krijgt subsidie - en er is aandacht voor de minima.

(En ja, ik heb makkelijk praten: de auto is al jaren de deur uit. Ik ga niet flauw doen dat ik alsnog subsidie wil hebben voor de zonnepanelen en de e-bike die ik gekocht heb...)

Fijn dat jij alles op de fiets kan doen, maar dat geld niet voor iedereen. Ook niet elk huis is geschikt voor zonnepanelen. En als je dan niet tot de minima behoort maar gewoon een modaal inkomen hebt dan betaal je de hoofdprijs.

Ik vind het leven er niet leuker op worden in elk geval.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:24

Jessix schreef:
Janneke2 schreef:
Artikel van vorig jaar.

Fijn dat jij alles op de fiets kan doen, maar dat geld niet voor iedereen. Ook niet elk huis is geschikt voor zonnepanelen. En als je dan niet tot de minima behoort maar gewoon een modaal inkomen hebt dan betaal je de hoofdprijs.

Ik vind het leven er niet leuker op worden in elk geval.

Nee, natuurlijk geldt dat niet voor iedereen.
Maar het is ook keuzes maken.
'Dat ik alles kan op de fiets', let op de aanhalingstekens, houdt in dat ik een aantal dingen die ik best leuk vind, dus gewoon NIET DOE.
We hebben namelijk geen drie planeten, en deze ene moeten we delen met bijna 8 miljard andere mensen.

Ik ken mensen die expres 60 kilometer van hun werk gaan wonen 'want we hebben een auto'.
Ja, betaal dan ook maar de hoofdprijs, je kunt ook dichterbij gaan wonen. (De mensen in kwestie hebben gewoon een vast contract en richten hun leven in alsof ze niets weten van broeikasgassen.)

En kijk eens op de site van zonnepanelendelen.nl
ook als je eigen huis er niet geschikt voor is, kan er heel veel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:34

Ja alles kan, maar ik vind het ook wel belangrijk dat ikzelf het leven nog een beetje leuk vind. Als ik alleen maar kan werken en wonen op een plaats waar ik niet wil wonen dan blijft er voor mij niet zo veel meer over. Klimaat is voor mij belangrijk, maar daar draag ik op mijn eigen manier al vele jaren aan bij.

Bedankt voor de tip over de panelen, maar ik heb me er in verdiept en laten adviseren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:14

Nou sorry hoor, maar niet iedereen woont met opzet 60km van zijn of haar werk. Ik woon 80km van mijn werk. Geen opzet. Maar in 2002 waren er amper banen in mijn sector en dan moet je ook pakken wat je pakken kunt.
Ik draag al genoeg bij aan het klimaat, ook op mijn eigen manier. Waarom moet de manier waarop dan ook bepaald worden door anderen? Als jij reizen niet mist, prima. Maar leg dat niet een ander op. Het ga maar dichterbij je werk wonen gaat ook niet voor iedereen op. Als ik mijn huis nu zou verkopen moet ik veel duurder weer kopen, en dat geld is er niet. Bovendien ben je dan weg van je sociale leven naar een omgeving waar je niemand kent.
Verkopen en dan gaan huren? Huren is duurder dan mijn koopwoning en de overheid staat dan netjes klaar om de overwaarde te incasseren in de vorm van belasting.
Dus een argument als 'we wonen 60km van het werk want we hebben een auto' gaat niet voor iedereen zomaar op en vaak zit er nog veel meer aan vast zoals 'we hebben een auto, dus de afstand kan overbrugd worden, onze vrienden en familie wonen hier, hier gaan de kids naar school en sport, enz'.

Door te zeggen dat iemand maar dichterbij zijn werk moet gaan wonen betekent dit dus ook gewoon weg uit een vertrouwde omgeving, weg bij vrienden, weg bij familie, enz. En dan houdt een baan na 3 jaar weer op en dan? Het is makkelijk oordelen zo.

Of vind je dan ook nog dat een alleenstaande in een woning met 3 slaapkamers maar kleiner moet gaan wonen zodat er plaats gemaakt kan worden voor andere bevolkingsgroepen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:34

Niemand zegt toch dat je geen auto meer mag rijden? Het zou alleen - misschien - duurder worden. Ik vind het fair dat de vervuiler betaald. En ja, ik heb ook een auto, partner ook. Altijd ver van werk en opdrachten gewoond.

@jessix ik snap dat het leven leuk moet blijven maar de natuur moeten we ook wat mee. Die rekening moet ergens naartoe, en we hebben hem heel lang niet betaald. En minder leuk is nog steeds leuk, alleen ietsjes minder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:50

@nps dat is dus iets wat jij niet kan bepalen voor mij. De natuur is zeker belangrijk. Ik draag dan ook al mijn hele leven bij aan het behoud.

En prima dat er mensen zijn waarvoor alle bijkomende kosten geen probleem zijn. Heel fijn, maar voor mij is dat wel een probleem. Ga me dan ook niet vertellen dat, dat niet zo is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:56

Ik vind het een beetje krom..we moeten allemaal minder met de auto rijden. Maar ondertussen mogen een heleboel mensen niet of nauwelijks meer thuiswerken.

Dichterbij werk gaan wonen is vaak onmogelijk door de huizenkrapte en een woningmarkt die totaal op slot zit.

Als iedereen alles electrisch gaat doen kan het stroomnet het weer niet aan en gaan we allemaal extra voor stroom betaling bovendien is ook dat niet allemaal goed voor het milieu.

Dat mensen minder reizen en gewoon weer 1 keer per jaar op vakantie ipv 3 keer per jaar met het vliegtuig lijkt me dan wel weer wenselijk. Maar dat zijn niet de mensen die nu de rekening krijgen, die kunnen vaak al niet of nauwelijks op vakantie.

Oftewel ipv van ieder probleem steeds op te willen lossen met een korte termijn visie, zou ik graag een lange termijn visie en oplossing willen zien van de overheid voor al deze problemen bij elkaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:16

Dat vooral ja. Ik vind het ook heel lastig om nu te kiezen waarop ik nog kan verduurzamen. Als je zo’n uitgave moet en kan maken als alleenverdiener zou ik wel graag willen weten of het dan een lange termijn investering is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:11

Elisa2 schreef:
Ik vind het een beetje krom..we moeten allemaal minder met de auto rijden. Maar ondertussen mogen een heleboel mensen niet of nauwelijks meer thuiswerken.

Dichterbij werk gaan wonen is vaak onmogelijk door de huizenkrapte en een woningmarkt die totaal op slot zit.

Als iedereen alles electrisch gaat doen kan het stroomnet het weer niet aan en gaan we allemaal extra voor stroom betaling bovendien is ook dat niet allemaal goed voor het milieu.

Dat mensen minder reizen en gewoon weer 1 keer per jaar op vakantie ipv 3 keer per jaar met het vliegtuig lijkt me dan wel weer wenselijk. Maar dat zijn niet de mensen die nu de rekening krijgen, die kunnen vaak al niet of nauwelijks op vakantie.

Oftewel ipv van ieder probleem steeds op te willen lossen met een korte termijn visie, zou ik graag een lange termijn visie en oplossing willen zien van de overheid voor al deze problemen bij elkaar.

Het probleem is ook dat de overheid niets anders doet dan het ene gat dichten met het andere. Benzine duurder maken om CO2 uitstoot te verminderen. Maar vervolgens een hoop andere problemen veroorzaken. En ondertussen ook nog eens het OV duurder maken en tegelijkertijd versoberen. Ook het idee om alles te elektrificeren maar niet zorgen voor capaciteit op het stroomnet,

Sommige mensen staan te juichen dat er eindelijk iets gedaan worst voor het klimaat. Maar feitelijk wordt er niet of nauwelijks iets gedaan aan het klimaat en worden er een hele hoop andere problemen gecreëerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:33

Ik zie sommige huishoudens 2 of meer auto's hebben.
Nu ga ik veel mensen boos maken maar ik had liever gezien dat ze die dubbel hadden belast.
Of de trein goedkoper maken.
Treinreizen binnen Europa goedkoper.
Stimuleren van ov bij woon werk verkeer.

Mijn werk doet dat al. Reizen met het ov ipv met de auto wordt volledig betaald

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:35

Ik krijg zelfs geld toe als ik fiets _O-