Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:38

Er worden toch wel vaker opinie stukken geplaatst ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:41

Cer schreef:

Niet om “het ware nieuws” te brengen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:02

Ja, dan kunnen we ook de opinies van Ronald Plasterk, Weird Duk, Johan Derksen, Jan Roos enz. voor waarheid aannemen.

Ik lees dat soort opinies wel graag en dan ga ik op zoek, of het klopt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:05

Cer schreef:

Klopt, maar een opinie - duidelijk vermeld bij het artikel - is nog geen feit. En de link wordt zomaar zonder enige context het topic ingekwakt. En die non-discussie wordt weer aangewakkerd.

Timmermans is niet schuldig bevonden aan strafbare feiten, de enige bronnen die spreken van een "schandaal" zijn gekleurd en komen uit vrij specifieke hoek, er wordt door ngo's niet anders gelobbied dan door industrieeen. Punt. Er is echt geen enkele reden om het er nog over te hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:12

Electra63 schreef:
Ja, dan kunnen we ook de opinies van Ronald Plasterk, Weird Duk, Johan Derksen, Jan Roos enz. voor waarheid aannemen.

Bijzondere liefhebberij! :D
Hihi, ik heb het ooit geprobeerd, die mensen te volgen maar ben al vrij snel afgehaakt. Want het klopt (bijna) nooit en bovendien bevalt hun toon me niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:23

Ik volg ze ook niet, en als Marianne Zwagerman ergens verschijnt zap ik weg, die zit echt in mijn allergie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:28

mysa schreef:
Electra63 schreef:

Bijzondere liefhebberij! :D
Hihi, ik heb het ooit geprobeerd, die mensen te volgen maar ben al vrij snel afgehaakt. Want het klopt (bijna) nooit en bovendien bevalt hun toon me niet.

Ik volg ze niet, maar ik lees regelmatig de columns.
Ik volg wel Wilders, Baudet enz. Je kunt je pas een mening vormen, als je ziet of hoort wat ze uitkramen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:30

Er worden wel vaker links gedumpt zonder toelichting maar dat ter zijde ..

Maar wat dan een juist bijschrift zou zijn is aangeven of je het wel of niet met dat stuk eens bent…
(Dat lees ik dan wel eens, dat iemand de vinger op de zere plek legt, of het goed verwoord oid)

Ik volg dat allemaal niet trouwens, heb er dan ook niet perse een mening over .. hoewel, die korte stukken die ik meekrijg zijn soms wel voldoende

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:23

Electra63 schreef:
Ik volg ze niet, maar ik lees regelmatig de columns.
Ik volg wel Wilders, Baudet enz. Je kunt je pas een mening vormen, als je ziet of hoort wat ze uitkramen.

Dat is zo maar ik krijg het toch wel mee door reacties en screenshots op sociale media.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 23:01

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:37

Ben benieuwd waar de kamer mee zal komen als steunmaatregel voor de hoge brandstofkosten.
Ik geef het kabinet gelijk als ze niet te snel in willen grijpen.
De oorlog maar zeker de tekorten kunnen nog heel lang gaan duren en hoe weet je dat het geld bij de mensen die het her hardste nodig hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:45

Ik ga misschien iets raars zeggen. Maar brandstof goedkoper is ook mogelijk minder duur eten moeten kopen. Het werkt door op iedereen. En met hoge prijzen zal er nog een groep komen die van net wel ht net niet meer gaat redden -O- de echte veelverdieners rijden lease of stroom meest en verwarmen electrisch en merken er toch al minder van (wat ook klem kan komen bij tekorten en weinig wind met grijs weer -O- )

Bizar dat het nagenoeg duurste land van de eu maar blijft rekken :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:46

fransje23 schreef:
Ben benieuwd waar de kamer mee zal komen als steunmaatregel voor de hoge brandstofkosten.
Ik geef het kabinet gelijk als ze niet te snel in willen grijpen.
De oorlog maar zeker de tekorten kunnen nog heel lang gaan duren en hoe weet je dat het geld bij de mensen die het her hardste nodig hebben?

Ik reken er niet op.

Ik hoop wel dat ze het energie noodfonds anders gaan inrichten dan de vorige keren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:50

karuna schreef:
Ik ga misschien iets raars zeggen. Maar brandstof goedkoper is ook mogelijk minder duur eten moeten kopen.

Met een kop koffie kun je de tank niet vullen. Er zijn nog zat mensen die afhankelijk zijn van de benzine.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:53

Dat maar duur transport (meest diesel) is ook duur transport van voedsel naar bakker, supermarkt enz. En dat werkt ook door want eten moet een mens toch blijven doen. Is ook duurdere diensten van bv loodgieter of schilder (die zullen hun duurdere brandstof vast ook doorberekenen)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 08:08

Ik hoop ook echt dat de brandstofkosten ingeperkt worden. Nu in het voorjaar als al het landwerk weer begint is diesel voor ons altijd een grote kostenpost. Ook de loonwerker zal dit aan ons gaan doorberekenen. En het is nu helaas ook niet zo dat wij dit in ons product kunnen doorrekenen, de melkprijs ik helaas alweer onder de kostprijs.

Dus hoop op het kabinet..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 08:16

juval schreef:
Ik hoop ook echt dat de brandstofkosten ingeperkt worden. Nu in het voorjaar als al het landwerk weer begint is diesel voor ons altijd een grote kostenpost. Ook de loonwerker zal dit aan ons gaan doorberekenen. En het is nu helaas ook niet zo dat wij dit in ons product kunnen doorrekenen, de melkprijs ik helaas alweer onder de kostprijs.

Waarom stijgt de melkprijs eigenlijk niet terwijl alles wel stijgt? Dat is toch raar?
Hoe wordt die bepaald?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 08:49

verootjoo schreef:
juval schreef:

Waarom stijgt de melkprijs eigenlijk niet terwijl alles wel stijgt? Dat is toch raar?
Hoe wordt die bepaald?

De prijs wordt bepaald door de wereldwijde zuivelnoteringen. Ook wordt er een gemiddelde genomen van verschillende referentiebedrijven in Europa. De prijs die de individuele boer krijgt hangt ook af van de gehaltes vet en eiwit, en de eventuele toeslagen (bijv. weidegang) die de boer krijgt. De prijs fluctueert altijd wel, en in goede tijden proberen we een buffer aan te leggen. Maar omdat de prijzen nu aan alle kanten, voer, kunstmest, brandstof, mest afvoeren etc. Heel hard stijgen gaat die buffer heel hard leeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:14

Prijs van kunstmest zal ook wel enorm stijgen.
Dat is voor boeren wereldwijd ook een probleem.

Misschien dat het kabinet komt met steun voor bedrijven en lagere inkomens?

Maar de uiteindelijke oplossing ligt natuurlijk bij Netanyahu en Trump.
Die hebben deze crisis veroorzaakt met hun onbezonnen actie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:20

Alle top economen adviseren om de brandstof prijs niet te verlagen door de staat. Daar is een reden voor. We betalen daar linksom of rechtsom altijd zelf de prijs voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:28

idd, en zo gaan mensen er iig bewuster mee om en hopelijk wat minder rijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:45

fransje23 schreef:
Maar de uiteindelijke oplossing ligt natuurlijk bij Netanyahu en Trump.
Die hebben deze crisis veroorzaakt met hun onbezonnen actie.

Precies!

En maatregelen door de regering zullen uiteindelijk toch betaald moeten worden.

Ik zag gisteren nog stukjes uit het Debat; toch bizar dat FvD zich zo duidelijk uitspreekt pro-Rusland.
Dat was al bekend, maar om het zo duidelijk te horen in een Debat vond ik wel bizar.
Partijen die openlijk heulen met "de vijand" zouden verboden moeten worden. :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:05

fokfanaat schreef:

En worden je boodschappen ook duurder, diensten, alles. Ja hoor, een top idee :o

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:07

Nog veel bizarder dat een serieus gedeelte van Nederland deze partij geschikt vind om ons land te besturen.
Ik hoop wel op wat snellere actie van het kabinet, heel goed en gedegen om alle opties goed door te wegen, en ook de gevolgen op langere termijn maar pfoe, het duurt wel lang...

Ik hoop dat dit leidt tot een impuls om verder af te stappen van fossiele brandstoffen. Naast de overduidelijke nadelen voor het milieu zitten er ook nogal wat geopolitieke nadelen af. Het helpt ons minder afhankelijk te worden van schurkenstaten. En ja, dit is nadelig voor mij als autorijder die toch wel wat kilometers maakt in het jaar.

En nog even iets anders, ik las dit: https://decorrespondent.nl/16829/social ... 8fd8d4be48 artikel van de correspondent. In Amerika zijn de techbedrijven aangeklaagd. DIt keer niet voor het toelaten van schadelijke content, maar voor het bewust verslavend maken van hun apps. Een vrouw van 20 claimt dat de apps haar depressief en suicidaal maakten. Een super interessante rechtszaak met mogelijk grote gevolgen - als de rechter oordeelt dat social media bedrijven hun producten bewust verslavend maken, met alle nadelige gevolgen voor de jeugd als gevolgd, geeft dat veel meer speelveld om de techreuzen aan banden te leggen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak, en wat voor verdere gevolgen deze gaat hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:09

Eretria schreef:
fokfanaat schreef:

En worden je boodschappen ook duurder, diensten, alles. Ja hoor, een top idee :o

Lang leve neoliberale marktwerking. Wie op de neoliberalen of rechtsen stemt, moet op de blaren zitten.