Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:39

SusanH schreef:
Cinnepin ik geloof echt wel dat ze ook bij Kwintelooijen komen. De wolven zitten overal op de Heuvelrug. Dat verhaal van die geit en die pony heb ik niet eerder gehoord. Maar dat ze ook hier overal zitten is gewoon een feit.

Ja dat denk ik ook wel, weet ook dat ie wel eens gezien is. Maar van andere paardenmensen die ik tegenkom nooit echt iets verontrustend gehoord en al helemaal geen aanvallen bij dat gebied. Ik durf dus ook nog alleen met paard het bos in daar, evenals velen anderen die ik tegen kom. Maar waarom staan daar dan geen waarschuwing borden vraag ik me af?
Vorig jaar stonden die al in het bos bij Prattenburg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:04

Mensen melden gewoon echt niet. Of ze willen 100% zeker zijn ofzo?

Loonse en Drunense duinen (Brabant) loopt nog steeds die vermiste Herdershond rond. Onder elk bericht op Facebook staat wel dat er regelmatig (!) een wolf wordt gezien daar. Of zij het niet is en reacties dat ze die wolf hopelijk niet tegen komt.
Kwa locatie is het waarschijnlijk die hond maar dan is er al blijkbaar zo vaak "een dier" gezien en niémand die het meld bij Geen Wolf. Terwijl ze best dicht bij de bewoonde wereld zit telkens.

Of er loopt weldegelijk een wolf rond. Geen idee dus.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:21

Ik denk dat er mogelijk ook mensen niet meer melden die dat anders wel zouden doen.

Ik had nog niet eerder een (zicht)melding om te geven, afgelopen week dus voor het eerst. Geen idee ook of er wat mee gedaan is, ik kreeg eerst een dag geen reactie en daarna moest ik een vragenlijstje beantwoorden.
Toen was mijn antwoord niet anti-wolf genoeg en na een respectvol gesprek besloten dat ik niet bij de appgroep paste.
Ik vind mezelf echt niet pro wolf, ik hou alleen ook niet van roepen dat het moordenaars zijn en in absoluten denken. Ik had dan ook aangegeven dat ik geen absolute oplossing had tegen het wolvenprobleem en dat het wat mij betreft uit gaat komen op iets tussen scenario afschot van wolven die omheiningen trotseren of/en mensen naderen en een nulstand aanhouden uit gaat komen.
Dat was dus blijkbaar nog te pro-wolf, of in ieder geval niet zwart-wit genoeg om erbij te horen. Dat is ook prima verder, want ik denk dat als er 0 nuance mogelijk is dat het ook niet mijn appgroep is (al was ik eigenlijk gewoon van plan om dagelijks even te kijken of er wat in de buurt is en verder niets te zeggen tenzij ik een melding had, ik dacht ook dat dat de intentie is).
Maar als dat de standaard procedure is dan denk ik dat je heel veel meldingen gaat missen van mensen die een iets gematigdere visie hebben maar wel graag mensen zouden waarschuwen voor een wolf of aanval in de buurt. Ik zet het voortaan in ieder geval wel in de buurtapp en verder niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:34

Hmmm dat is wel bijzonder.. :=
Zeker als je een betrouwbare melding hebt? Als ze dan al een dag later reageren..
Een echte "wolven knuffelaar" past misschien niet in de groep maar iemand uit de omgeving die gewoon wilt weten waar dat beest uithangt..
Je kan zelf ook niks sturen, alleen beheerder posten meldingen en soms artikelen maar niet dat Jan en allemaal kan reageren oid.
Dan is het helemaal bijzonder dat ze je afwijzen want er is geen discussie waar je je in kan mengen..

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 16:11

Aanval Azewijn Gld, twee drachtige ooien gepakt
Citaat:
Azewijn Gelderland
21-01-2025

Twee drachtige schapen gedood bij wolven aanval.
Groot bloedbad ongeboren lammeren ernaast.

Sterkte voor de eigenaar.

Betrouwbaarheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15tK73 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 16:20

Jammer dat er zo gereageerd wordt door beheerders van een appgroep.
Het is toch geen schande als je grijs ziet.

De meeste mensen willen toch op een fatsoenlijke manier beheer van een wolf.
En niet als een psychopaat een wolf lynchen.
De ene is voor strikte nulstand, de ander zegt beheer door strikte gebieden in te stellen.

Langzamerhand dringt ook wel door dat het linksom of rechtsom een probleem is.
Sommige roedels leren vanaf geboorte juist schapen of grootvee te pakken, dat hebben sommigen dieren al geleerd in het gebied buiten Nederland waar ze geboren zijn.

M.i. wordt herbegraaft alleen maar groter voor mensen en met name kinderen als er steeds meer dieren binnen staan en of binnen hoge wolfwerende rasters.

De wolf is de angst voor de mens al kwijt, dier heeft ze gemakkelijke hap aangeleerd.
Zijn die dieren op, dan is een schoolplein vol peuters en kleuters de volgende stop.

Paar jaar geleden liepen ze langs de BSO en KDV in Darp.

Ik zou mijn kind niet meer in een lutje potje of kinderwagen buiten zetten in wolven gebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 17:36

Zichtmelding Terwolde vanochtend. Wederom wolf in de bebouwing

Citaat:
Terwolde Gelderland
24-01-2025
8.54 uur
Zichtmelding wolf
Loopt richting kolkweg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1PSg59DjHJ/?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:13

Ik heb ook een keer een hele discussie gehad hoor, toen ik wolvengehuil wilde melden. Konden immers ook honden zijn volgens de beheerders. En idd lang niet iedereen meldt. Veel mensen vinden het ook prachtig. De wolf die ik op Planken Wambuis heb gezien heb ik ook niet gemeld. Iedereen weet wel dat ze daar lopen en het was middenin het gebied ver van de bewoonde wereld. Voor Nederlandse begrippen dan toch.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:47

Dat vond ik toen ook al gek Susan. Dat melden ze dan niet want kunnen honden zijn maar soms staan (stonden) er wel dingen op de pagina wat echt òverduidelijk een hond was..

Zichtmeldingen in een natuurgebied waar ze al jaar en dag zitten vind ik ook een beetje overbodig. Zeker in sommige gebieden: ga er 'gewoon' vanuit dat er een zit. En als die 's ochtends op plek X gespot is, zegt dat niks over waar die nu smiddags uithangt.

Het gebied wat ik bedoel is wel een groot natuurgebied (voor Nederland dan) maar wel een compleet nieuwe locatie (en provincie) dus daar zou ik wel heel graag meldingen van zien.
Maar ik vind het verdacht dat er hier zo weinig meldingen zijn en er nog steeds geen gevestigde wolf in Brabant zit. Ik denk dat er heel veel niet wordt gemeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:01

Dat weet ik wel zeker dat er weinig gemeld wordt. Zie net de week cijfers.
Er is ook een paard in Anderen Dr gepakt. Ik heb het nergens langs zien komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:05

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:49

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:50

Kind wordt benaderd door twee wolven Zwitserland
Citaat:
24 januari 2025/Elm/Zwitserland

Een wolf naderde een vierjarig kind in de buurt van het erf.
Hoewel de aanwezige volwassenen luid in de richting van het kind schreeuwden, bleef de wolf het kind aanvankelijk benaderen totdat het zich uiteindelijk verwijderde.
Inmiddels is besloten om beide wolven te verwijderen
https://www.telezueri.ch/zuerinews/wolf ... 7kC2nd7yMw

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/15cfsn3CNV/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:57

Aanval Elsloo Frl, 1 schaap gedood achter wolfwerend raster
Citaat:
Elsloo Friesland
24-01-2025

1 schaap gedood achter wolfwerend hekwerk.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DMLHR ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 24-01-25 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 21:59

Zichtmelding Doornspijk Gld
Citaat:
Doornspijk Gelderland
24-01-2025
19.45 uur

Wolf gezien thv oude molenweg 15 in Doornspijk

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1YvhmdDX9W/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 22:26

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:07

Ik zie: 1 paard aangevallen in Anderen op 11/1. Die is mij even voorbij geschoten. Is daar meer info van?

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:48

Ik post niet vaak, maar ben een meelezer .Ik wil iedereen in dit forum bedanken voor de info die wordt doorgegeven en heb veel waardering voor Tienus die zo vastberaden en met doorzettingsvermogen alle info doorgeeft. Het wolven beleid is om moedeloos van te worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:17

Sting schreef:
Ik zie: 1 paard aangevallen in Anderen op 11/1. Die is mij even voorbij geschoten. Is daar meer info van?

Aanval is niet voorbij gekomen in een appgroep of pagina.
Blijkbaar waren de verwondingen en de verdenkingen dusdanig dat BIJ12 het niet uitsluit dat er een wolf bij betrokken is geweest en daarom op locatie gekomen is om een DNA-monster te nemen. En daarom staat het dan ‘gelukkig’ wel hun lijst.

Aangezien er paard staat acht ik de kans groot dat het inderdaad om een groot dier gaat omdat BIJ12 meestal pony, Shetlander of veulen gebruikt als er kleine of jonge dieren gepakt worden.

@modw, geen dank, we hopen op de dag dat je wist die ging komen dat het niet meer nodig is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:27

Ik weet wel zeker dat niet alles gemeld word. Men is dat ook niet verplicht of hebben daar ook helemaal geen behoefte aan wat ik me kan voorstellen met al die reacties die je dan krijgt want die zijn niet altijd even aardig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:35

Popstra schreef:
Ik weet wel zeker dat niet alles gemeld word. Men is dat ook niet verplicht of hebben daar ook helemaal geen behoefte aan wat ik me kan voorstellen met al die reacties die je dan krijgt want die zijn niet altijd even aardig

:j

Dat snap ik ook.
Voordat er weer zo'n animal rights geval je naam ergens noemt dat je niet genoeg gedaan hebt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:42

Ik snij meestal foto’s bij zodat woningen en andere herkenningspunten minder gemakkelijk te herleiden zijn.
Evenals auto’s, oornummers en gezichten, die lak ik zwart.

Zouden we het zelf melden als onze dieren gepakt worden?
Ja, maar ik wil niet herkenbaar in beeld, mijn erf en adres hoeft dan ook niet openbaar ergens te verschijnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:45

Zichtmelding woonwijk Vaassen Gld
Citaat:
Vaassen Gelderland
25-01-2025
10.15 uur

Wolf gezien wederom in een woonwijk op de welgelegenweg in Vaassen, liep richting de brandweerkazerne.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/18uF3hkZzd/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-01-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:55

Aanval Teuge Gld, 1 schaap gedood
Citaat:
Teuge Gelderland
25-01-2025

Aanval op schapen. 1 schaap gedood

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14qbnGN2QN/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 12:13

Aanval Wijk bij Duurstede U, meerdere schapen, minimaal 5 gedood
Citaat:
Wijk bij Duurstede Utrecht
25-01-2025

Aanval op schapen, onbekend aantal schapen gedood.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Av3CuCQaK/?