Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:00

elnienjo schreef:
Babootje schreef:
Ik mag toch echt hopen dat Le Pen de verkiezingen in Frankrijk niet gaat winnen.
https://www.ad.nl/buitenland/nauwe-rela ... ~a85bf4ef/

Onze koning heeft ook een pilsje gedronken met Poetin, er wordt nu wel heel erg met 't vingertje gewezen naar mensen die contact met die zakkenwasser hebben gehad voordat ie de oorlog begon.

Onze koning heeft geen 7 miljoen euro geleend van putin voor een verkiezingscampagne.

Loretta

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:04

Dan moeten de Russische trollen nu wel heel wat overuren gaan draaien want dit zijn belangrijke verkiezingen voor Poetin. En dat terwijl het al zo hard werken is in die trolfabrieken voor heel erg weinig loon.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:37

Finland en Zweden zoeken serieuze toenadering tot NATO. Finland verwacht binnen enkele weken een off aanvraag tot lidmaatschap te kunnen doen. Zweden is er ook serieus mee bezig maar moet binnenslands nog wel goedkeurd worden. Beide dames gaven opvallend genoeg samen een persconferentie hierover. GIRLPOWER!!!

Finland grenst ongeveer met 1200 km direct aan Rusland en dit zou wel eens tot serieuze issues kunnen leiden. Zeker gezien de afspraken na WOII.

Dit gaat een staartje krijgen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:39

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:04

Als je een bedrag aanneemt, dan vraag je om een gunst. Terugbetaling gaat dan ook meestal in een vorm. Geen handige zet van Le Pen, maar wel duidelijk hoe het werkt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:07

Satellite photo of Mariupol from Maxar Technologies.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:39

|( Heel heel verdrietig. Is gewoon helemaal weg en andere steden zijn nu ook al het slachtoffer van vreselijke bombardementen met name in de Dombass hoorde ik vandaag op de achtergrond (was aan het werken dus weet niet meer precies welke steden)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:27

Kharkiv waarschijnlijk, wel op Twitter gelezen dat een groep mariniers het gedeelte in Mariupol heeft bereikt waar de Azov mannen nog zitten. Met voorraad dus ze houden het nog vol. Zal Twitter bericht er nog even bij zoeken.
Een van de vele

https://twitter.com/glasnostgone/status ... tFcVqumy1A
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-04-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:42

Vreselijk...

Vanavond op het journaal. Finland en Zweden gaan vrij zeker voor het lidmaatschap van de Navo.
Dit kan vrij snel omdat zij al voldoen aan de vereisten. Er wordt al veel samengewerkt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:46

Babootje schreef:
Vreselijk...

Vanavond op het journaal. Finland en Zweden gaan vrij zeker voor het lidmaatschap van de Navo.
Dit kan vrij snel omdat zij al voldoen aan de vereisten. Er wordt al veel samengewerkt.

En zo krijgt Rusland dan weer 1.300 km NATO-landen aan haar landsgrens erbij…… Goeie move meneer Poetin.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:04

Dit gaat niet zonder gevolgen blijven... Zo naief moeten we niet willen zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:07

Pareltjes schreef:

De Russen kunnen er niet veel tegen beginnen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:07

Ik ben niet naïef maar zo langzamer hand in het stadium van kom maar op. Putin installeert al grote militaire objecten vlak bij de Finse grens. Wat denkt die despoot wel niet, dat de hele wereld z’n voeten gaat kussen ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:10

Pareltjes schreef:

... één van de mogelijke gevolgen is een snerthumeur van Poetin.
Het zij zo.
Als hij zich misdraagt, durft geen land meer 'neutraal' te zijn - hij drijft ze toch echt zelf allemaal naar het Westen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:19

Dan kan Rusland nog even snel binnen vallen in de hoop dat de Navo dan iet in grijpt omdat beide landen geen navo lid zijn.

Maar een oorlog op 2 fronten zal njet meevallen. Zeker gezien hoe slecht het Russische leger in de Oekraine presteert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:35

Loretta schreef:
Dan kan Rusland nog even snel binnen vallen in de hoop dat de Navo dan iet in grijpt omdat beide landen geen navo lid zijn.

Maar een oorlog op 2 fronten zal njet meevallen. Zeker gezien hoe slecht het Russische leger in de Oekraine presteert.

Ach, Poetin doet wat hij wilt en laat zich door niets en niemand leiden en ik geloof allang niet meer in de actie → reactie theorie.

We leven in een omwentelingstijd en hoe dit allemaal gaat aflopen is maar de vraag, NIemand weet het. Maar ik hoop dat Finland en Zweden zeer snel lid zijn van de NAVO want dit kan natuurlijk weer de "stok gevonden zijn om de hond te slaan". Rusland heeft al zoveel geprovoceerd in Zweden en Finland de afgelopen jaren. Daar word je niet gelukkig van. Dus wellicht heeft Rusland zijn hand overspeeld met de inval van Oekraïne.

Volgens de burgemeester van Mariupol komen er mobiele crematorium in zijn stad om de lichamen te verbranden zodat alle oorlogsmisdaden niet meer te bewijzen zijn. |( Waar? NIet waar? Zou zo maar eens kunnen. Er zijn nog erg veel mensen in Marupol, dus ik ben erg bezorgd.
Mariupol heeft het lang vol gehouden maar krijgt amper nog wapens vanwege de omsingeling en er is honger. Dus de overgave is erg dicht bij. Ze kunnen niet anders.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:45

Loretta schreef:

Het zijn allebei EU-leden.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:03

Ik snap het niet helemaal, kan iemand mij dit uitleggen? Putin wil dus niet dat Ukraine, Zweden en Finland bij de Navo komen omdat het dan te dicht in de buurt komt van Rusland... maar als Rusland Ukraine in neemt dan grenzen ze toch ook aan een Navo land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:08

Super logisch toch.. dan neem je iets in, geeft het zogenaamd terug met de voorwaarde dat het neutraal moet blijven. Maar stiekem ben je het gewoon zelf en zit er niks tussen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:10

Movement schreef:
Ik snap het niet helemaal, kan iemand mij dit uitleggen? Putin wil dus niet dat Ukraine, Zweden en Finland bij de Navo komen omdat het dan te dicht in de buurt komt van Rusland... maar als Rusland Ukraine in neemt dan grenzen ze toch ook aan een Navo land?

Oekraine deel van Rusland maakt de grens zo'n 1400km korter. Van dik 2000 naar 600, Baltische zee tot karpaten grofweg. Maakt grensbewaking heel veel makkelijker. Zou Finland er bij komen is hij zelfs met Oekraine er bij terug bij af qua km's, maar die grens is een stuk minder vriendelijk om over te steken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:29

tamary schreef:
Movement schreef:

Oekraine deel van Rusland maakt de grens zo'n 1400km korter. Van dik 2000 naar 600, Baltische zee tot karpaten grofweg. Maakt grensbewaking heel veel makkelijker. Zou Finland er bij komen is hij zelfs met Oekraine er bij terug bij af qua km's, maar die grens is een stuk minder vriendelijk om over te steken.

Yup, de laatste poging in Finland (1939/1940) liep niet best af voor de Sovjets. Niet alleen leden ze enorme verliezen, maar de Winter War en de Continuation War lieten zien hoe zwak het Sovjet leger destijds was.

Hoewel de Sovjets uiteindelijk Karelië over hielden aan die oorlogen waren de oorlogen 1-op-1 reden voor de Duitse invasie van 1941. Politiek gezien wilde Hitler toch al die kant op (het “Lebensraum” concept), maar de Finse oorlogen bevestigden het concept dat dit niet al te moeilijk zou zijn. Zoals de Duitsers dachten:”Schop de voordeur in en het hele verrotte gebouw begeeft het”.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:35

Loretta schreef:

Dat denk ik ook. Het lijkt erop dat ze hun tanden al stukbijten op Oekraïne, waar ze dachten even een Blitzkrieg uit te voeren.

Twee fronten gaat hem echt niet worden. Al helemaal niet omdat de kans groot is dat toch de NAVO gaat ingrijpen. Of anders wel de VS op persoonlijke titel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:42

mysa schreef:
Loretta schreef:

Dat denk ik ook. Het lijkt erop dat ze hun tanden al stukbijten op Oekraïne, waar ze dachten even een Blitzkrieg uit te voeren.

Twee fronten gaat hem echt niet worden. Al helemaal niet omdat de kans groot is dat toch de NAVO gaat ingrijpen. Of anders wel de VS op persoonlijke titel.

Het probleem in dit alles is een getal: 5.977. Of eigenlijk ongeveer 4.477. Het eerste aantal is het theoretisch aantal nucleaire wapens van de Russen, het 2e getal is het bruikbaar aantal nucleaire wapens ( die andere 1.500 staan naar verluidt op het punt ontmanteld te worden. Bron: BBC).

Is Poetin in staat om dat spul in te zetten? Ik ben bang van wel. Dus als je een moment hebt, zoek op YouTube het nummer Protect and Survive van The Dubliners even op……

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:03

Er zijn vraagtekens of die dingen wel werken (iets met onderhoud), maar ook als ze op/bij de lanceerbasis boem doen geeft het ook rotzooi en excuses voor ander wapengebruik (vingerwijzen, sabotageclaims ... ).