Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:05

juval schreef:
nou ja, het nut en de noodzaak om bijna 25 miljard euro over de balk te smijten bijvoorbeeld.

Geld over de balk smijten, uiteraard ben ik niet vóór. O:)

Die 25 miljard gaat over het stikstof fonds, toch?
(Een dossier dat al sinds 1987 loopt, dus dat er geld naartoe gaat lijkt me de hoogste tijd.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:11

Janneke2 schreef:
juval schreef:
nou ja, het nut en de noodzaak om bijna 25 miljard euro over de balk te smijten bijvoorbeeld.

Geld over de balk smijten, uiteraard ben ik niet vóór. O:)

Die 25 miljard gaat over het stikstof fonds, toch?
(Een dossier dat al sinds 1987 loopt, dus dat er geld naartoe gaat lijkt me de hoogste tijd.)

Alleen moet dat geld dan wel effectief besteed worden. En er is totaal niet duidelijk hoe dat geld besteed gaat worden.
25 Miljard weggegooid en vervolgens nog met het stikstofprobleem zitten

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:19

Accoord: wat is er volgens jou niet effectief aan...?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:48

En, hoe zou jij dit anders doen? Je vind de complete politiek superincompetent, dus jij bent zelf vast super competent en véél beter in staat om te bepalen hoe dat geld wordt besteed :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:13

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:24

Graag een korte samenvatting van de link.
(Zit achter een betaalmuur.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:26

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:49

Loretta schreef:
Andere link dan.
https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... kstoffonds

Linkse partijen als PVDA en Groenlinks willen ook meer duidelijkheid over waar het geld allemaal voor gebruikt gaat worden.

dat zullen ook zij bij deze "regenten" niet openbaar krijgen, want zij bepalen eerst en vooral, met achteraf een excuusje en de kamer heeft het nakijken, zo als gewoonlijk met 12,5 jaar deze regent aan het roer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:36

Ehm, de Tweede Kamer is de baas in dit land.

Ik geef toe, veel CDA Kamerleden zijn dit vergeten.

(Maar wàt een gepraat hier over een fonds dat alleen nog maar een wetsvoorstel is.... :o )

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:49

En waarbij de politiek gewoon zijn werk doet - het wordt van alle kanten kritisch bekeken en bediscussieerd, waarbij iedere partij, oók de oppositie, gewoon zijn woord kan doen. En het wordt pas goedgekeurd als er een meerderheid voor is. Storm in een glas water.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:06

Afbeelding

de coalitiegesprekken gaan voorspoedig, alleen in Utrecht en Gelderland zijn ze er nog niet helemaal uit.
BBB gaat in de meeste provincies toch samen met Pvda , dat lijkt me positief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:49

Het is wel grappig hoe D66 zichzelf buitenspel heeft gezet in de provinciale staten. Hoogmoed komt voor de val.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:26

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:30

Ow belachelijk..alsof de burger dat allemaal kan betalen en dan nog geld over heeft om te verduurzamen.
Bovendien wordt er al flink betaald aan gas en electra en aan de pomp...

Waarom komen ze niet eens met een goed onderbouwd meerdere jaren plan om te verduurzamen?

En die emissiehandel is ook een lachertje, gaan ze hetzelfde mee om als de stikstofrechten en aan het einde verbeterd en veranderd er niks voor het milieu.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:39

OleJon schreef:
Waar Baudet voor 2 jaar terug als complotdenker werd neergezet.
Komt nu toch uit betreft het Co2 budget.

https://nos.nl/artikel/2456845-iedereen ... 2-uitstoot

Ten eerste: dat bericht is van december. Huidige plan is juist energiebelasting omlaag voor huishoudens, industrie die veel Co2 uitstoot laten betalen.

En over Baudet: als ik zie wat die allemaal aan (kwaadaardige) flauwekul post op Twitter en zijn eigen kanalen, kun je hem niet anders noemen dan een complotdenker eerste klas. (en bovendien een ophitser eerste klas).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:10

mysa schreef:
OleJon schreef:

Ten eerste: dat bericht is van december. Huidige plan is juist energiebelasting omlaag voor huishoudens, industrie die veel Co2 uitstoot laten betalen.

En over Baudet: als ik zie wat die allemaal aan (kwaadaardige) flauwekul post op Twitter en zijn eigen kanalen, kun je hem niet anders noemen dan een complotdenker eerste klas. (en bovendien een ophitser eerste klas).

December of niet, dit plan zit in het pakket van de klimaat maatregelen die afgelopen week gepresenteerd is

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:30

Een kapotte klok geeft twee keer per dag de goede tijd aan, maar zelfs dat lukt Baudet niet eens. Dit plan lijkt in de verste verte niet op het complot wat Baudet aan het verkondigen was. Hij had het over een persoonlijk CO2 budget en daar is in dit plan helemaal geen sprake van. Bij Baudet ging het namelijk over de beperkingen die de burgers daardoor opgelegd zouden krijgen, een op de Chinese manier gelijkende vorm van controle over de burgers en dat speelt hier helemaal niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:33

Oh ja, dat was het. Die mafkees kraamt zoveel onzin uit dat ik het niet allemaal bijhoud.
Oh en nu maakt ie zich zogenaamd druk dat de 'de gewone burger' straks niet meer drie keer per jaar op en neer naar Spanje vliegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:19

mysa schreef:
OleJon schreef:

.

Maar ik denk dat de industrie die extra kosten aan Co2 uitstoot gewoon net zo hard gaat doorbelasten in de producten, dus de huishoudens zijn dan sowieso de klos.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:40

Karl66 schreef:
Een kapotte klok geeft twee keer per dag de goede tijd aan, maar zelfs dat lukt Baudet niet eens. Dit plan lijkt in de verste verte niet op het complot wat Baudet aan het verkondigen was. Hij had het over een persoonlijk CO2 budget en daar is in dit plan helemaal geen sprake van. Bij Baudet ging het namelijk over de beperkingen die de burgers daardoor opgelegd zouden krijgen, een op de Chinese manier gelijkende vorm van controle over de burgers en dat speelt hier helemaal niet.

Er word al over gesproken in dit artikel betreft, tanken en je huis verwarmen.
Komt wel als de digitale identiteit er is. Ze willen het Co2 gebeuren in laten gaan in 2027. De digitale identiteit Eerder.
Niet alleen Baudet had het daarover ook
Barbara Baarsma. Kwestie van tijd
In dit artikel staat het ook betreft tanken en verwarmen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... zinpomp-en

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:07

juval schreef:
mysa schreef:

.

Maar ik denk dat de industrie die extra kosten aan Co2 uitstoot gewoon net zo hard gaat doorbelasten in de producten, dus de huishoudens zijn dan sowieso de klos.

Dus we moeten gewoon helemaal niks doen aan die CO2 uitstoot? Als puntje bij paaltje komt wordt het altijd doorbelast.

Overigens wordt er in beide artikelen ook gewoon gesproken over hulp voor de armere huishoudens, dus er wordt wel aan de burgers gedacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:12

Ja idd, gewoon niets doen "want China doet het ook niet".:?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:50

@imandra, dat zeg ik toch niet?. Het gaat erom dat Mysa zegt dat de huishoudens minder belast gaan worden dan de industrie, tenminste zo begrijp ik het. Maar ik denk dus dat de industrie er ook weinig last van krijgt, aangezien die de hogere kosten zullen gaan doorberekenen aan ... jawel, de consumenten. En als die daar dan weer door de overheid voor gecompenseerd gaan worden is het cirkeltje weer rond :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:58

Ik maak mezelf wel een beetje zorgen om alle kosten die nog gaan komen. Ben bang dat ik straks enkel nog werk om te kunnen wonen. Maar goed, komt tijd komt raad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:23

juval schreef:
@imandra, dat zeg ik toch niet?. Het gaat erom dat Mysa zegt dat de huishoudens minder belast gaan worden dan de industrie, tenminste zo begrijp ik het. Maar ik denk dus dat de industrie er ook weinig last van krijgt, aangezien die de hogere kosten zullen gaan doorberekenen aan ... jawel, de consumenten. En als die daar dan weer door de overheid voor gecompenseerd gaan worden is het cirkeltje weer rond :)

Dat kan, het kan ook zijn dat een deel van de winst verdwijnt in deze kosten. Bedrijven moeten tenslotte ook concurrerend blijven en op dit moment verdwijnt er een groter deel van de economische groei in bedrijfswinsten dan in onze portemonnee. Daarom kan de inflatie ook gedeeltelijk opgevangen worden door hogere lonen, zonder dat dit gelijk weer voor een verdere prijsverhoging zorgt.

OleJon, wat jij doet is gewoon vrij associëren door verschillende onderwerpen met elkaar te verbinden, net zoals Baudet ook de hele tijd doet. Een digitale identiteit die heb je allang, dat noemen we Digid en dat is daar letterlijk een afkorting van. En ja, CO2 uitstoot gaat belast worden, maar het idee dat ons CO2 verbruik gemonitord gaat worden door onze Digid is totale onzin en niks meer dan vrije associatie.