Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:09

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
[ [url=m/2KR08m.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kwam deze laatst tegen op Twitter.. toen dacht ik “Hm, dat valt dan mee”, maar eigenlijk had ik geen context .. is het zo dat NL de laagste uitstoot heeft?

Hmm per eenheid landbouwproductie is dat. Als je obv oppervlakte doet ziet het er wellicht anders uit? Met wat je meet en vergelijkt maakt veel uit.

Statistiek is zo te verdraaien helaas :n

Rechtsboven die grafiek staat : NH3 per duizend euro product.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:08

tamary schreef:
IMANDRA schreef:

Hmm per eenheid landbouwproductie is dat. Als je obv oppervlakte doet ziet het er wellicht anders uit? Met wat je meet en vergelijkt maakt veel uit.

Statistiek is zo te verdraaien helaas :n

Rechtsboven die grafiek staat : NH3 per duizend euro product.

Welk product. Ik kan me best voorstellen dat er nog wel verschillen zijn tussen producten. Bovendien heeft Nederland volgens mij veel meer landbouw tov onze oppervlakte en dus kan die “minste uitstoot per 1000€ product” stikstof wellicht wel schadelijker zijn voor onze natuur dan die van bijv die van Ierland waar (weet ik niet hoor) wellicht de landbouw veel meer ruimte beslaat en dus minder stikstof neerslaat in hetzelfde gebied en dus minder schadelijk?

Zoals ik al zei, statistieken kunnen verdraaien en als ik het zo lees lijkt me deze statistiek niet representatief voor het gehele probleem wat we hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:07

julius_juut schreef:
Wat zou het toch mooi zijn als er aan al die dingen tegelijk wat gedaan werd.
Stikstof, waterstand, onderhoud (voor zo ver dat nodig is, veel natuur red zich prima zonder onderhoud, maar is dan niet de gewenste natuur), beperken van recreatie waar dat schade toebrengt, landbouwgif niet langer toestaan, autoverkeer minderen, vliegverkeer minderen... Maar bij ALLES wat er bedacht wordt is er wel weer iemand die aan het miepen slaat. Want wat er ook gedaan of bedacht wordt: Er is altijd iemand die wat in moet leveren. En dat wil niemand, dus iemand anders moet het maar doen, en dan gebeurt er dus niets. Net zoals het al jaren en jaren gaat, tot we nu dus op het punt zitten waar we zitten.

Het zou denk ik helemaal niet erg zijn als de regering nu even keihard door zou duwen, en dan alle sectoren tegelijk aan zou pakken.
Mik de snelheid op de snelwegen naar 80, stop met al het water zo snel mogelijk afvoeren en de waterstand aan te passen, beperk de import en export van producten eigenlijk ook prima lokaal geproduceerd kunnen worden, leg een fikse taks op brandstof waar dat nu nog niet op zit(hallo luchtvaart!).
Ja dat doet pijn, maar dan doet het wel bij iedereen pijn.

Hier sluit ik me bij aan.

En ik geloof zeker dat stikstof een probleem kan zijn voor de natuur. Ik geloof alleen niet in het beleid van de regering, aangezien hier alles volgebouwd wordt naast Natura2000 gebieden. Vakantieparken, huizen, snewelwegenverbreding etc. En mijn gevoel hierbij is dus dat het NIET om de natuur gaat maar om de stikstofrechten.

Eigenlijk zou er een hele ommezwaai moeten komen in de gehele maatschappij en dat begint imo met minder mensen, minder consumptiemaatschappij, minder autorijden, vliegen etc. etc.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:14

We hebben al jarenlang een premier die ooit stelde 'dat je voor visie bij de opticien moet zijn'.
... dat is zelfkennis.

En als goede neo-liberaal laat hij met liefde alles over aan de markt.

En persoonlijk zie ik niet in, hoe een 'brave verdeling van de pijn' (een goede Nederlandse gewoonte waar ik zeer aan hecht)
mbt. stikstof, waterkwaliteit, biodiversiteit, luchtkwaliteit etc
door de markt gerealiseerd gaat worden.

Tata en Schiphol tonen wat mij betreft aan dat het het laatste is, wat het bedrijf wil. |(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:23

Elisa2 schreef:
julius_juut schreef:
Wat zou het toch mooi zijn als er aan al die dingen tegelijk wat gedaan werd.
Stikstof, waterstand, onderhoud (voor zo ver dat nodig is, veel natuur red zich prima zonder onderhoud, maar is dan niet de gewenste natuur), beperken van recreatie waar dat schade toebrengt, landbouwgif niet langer toestaan, autoverkeer minderen, vliegverkeer minderen... Maar bij ALLES wat er bedacht wordt is er wel weer iemand die aan het miepen slaat. Want wat er ook gedaan of bedacht wordt: Er is altijd iemand die wat in moet leveren. En dat wil niemand, dus iemand anders moet het maar doen, en dan gebeurt er dus niets. Net zoals het al jaren en jaren gaat, tot we nu dus op het punt zitten waar we zitten.

Het zou denk ik helemaal niet erg zijn als de regering nu even keihard door zou duwen, en dan alle sectoren tegelijk aan zou pakken.
Mik de snelheid op de snelwegen naar 80, stop met al het water zo snel mogelijk afvoeren en de waterstand aan te passen, beperk de import en export van producten eigenlijk ook prima lokaal geproduceerd kunnen worden, leg een fikse taks op brandstof waar dat nu nog niet op zit(hallo luchtvaart!).
Ja dat doet pijn, maar dan doet het wel bij iedereen pijn.

Hier sluit ik me bij aan.

En ik geloof zeker dat stikstof een probleem kan zijn voor de natuur. Ik geloof alleen niet in het beleid van de regering, aangezien hier alles volgebouwd wordt naast Natura2000 gebieden. Vakantieparken, huizen, snewelwegenverbreding etc. En mijn gevoel hierbij is dus dat het NIET om de natuur gaat maar om de stikstofrechten.

Eigenlijk zou er een hele ommezwaai moeten komen in de gehele maatschappij en dat begint imo met minder mensen, minder consumptiemaatschappij, minder autorijden, vliegen etc. etc.

Mee eens, als ik zie dat er in een kwetsbaar natuurgebied een projectontwikkelaar een camping opkoopt, en daar een Roompot vakantiepark met 100 bungalows van wil maken krijg ik daar best buikpijn van.
Ik heb dus uiteraard de petitie tegen dat park getekend!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:52

Janneke2 schreef:
We hebben al jarenlang een premier die ooit stelde 'dat je voor visie bij de opticien moet zijn'.
... dat is zelfkennis.

En als goede neo-liberaal laat hij met liefde alles over aan de markt.

En persoonlijk zie ik niet in, hoe een 'brave verdeling van de pijn' (een goede Nederlandse gewoonte waar ik zeer aan hecht)
mbt. stikstof, waterkwaliteit, biodiversiteit, luchtkwaliteit etc
door de markt gerealiseerd gaat worden.

Tata en Schiphol tonen wat mij betreft aan dat het het laatste is, wat het bedrijf wil. |(

Een premier zonder lange termijn visie is niet de juiste persoon voor die functie denk ik dan.

Dat is ook een van de problemen dat de markt en economie boven alles gaan. Economie is niet onbelangrijk maar zoals het nu gaat, gaat het ten koste van alle andere zaken en dat is op de lange termijn niet leefbaar denk ik. Natuurlijk willen die bedrijven niet inkrimpen maar uitbreiden, zit natuurlijk ook een enorm verdienmodel achter. Maar tegen welke prijs...

Sanseviera, en dat gebeurd ook echt op vrij grote schaal helaas. Hier ook al op maar liefst 3 natuurgebieden in de buurt en in een ander natuurgebied wil de gemeente een enorme parkeerplaats gaan bouwen met bezoekerscentrum om toerisme aan te trekken. 8)7

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:15

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:45

Ik vind het wel een hele interessante inbreng van BBB.
Er zijn veel meer mogelijkheden om de problemen aan te pakken. Vooral goedkoper en met minder kapitaalvernietiging.

https://youtu.be/xJ3YCNQVpDw

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:57

Los van de bovenstaande links ik word op dit moment eigenlijk best moedeloos, verdrietig en boos tegelijk van veel politieke beslissingen. Alles gaat maar over geld en hoe het goedkoper kan voor de overheid instanties of bedrijven ten koste van de burger,

Het plan brandstof en bpm duurder te maken zodat mensen zouden gaan kiezen voor een electrische auto. Onbetaalbaar voor heel veel mensen. "Even" het eigen risico met 100 euro willen verhogen wat ten koste gaat van de chronisch zieke medemens, de belasting van gezonde voeding kan niet naar beneden maar liever gaat het omhoog. En rare onlogische keuzes zoals de suikertax waar ook de havermelk en rijstmelk onder gaat vallen (dat is nu niet bepaald limonade) maar melk en chocomelk van echte melk valt daar niet onder.

een ziekenhuis dat "goedkoper" moet werken waardoor een heel belangrijk stuk zorg dichtbij gaat verdwijnen voor veel mensen. De keiharde kille interim manager die daarvoor is aangesteld boeit het allemaal niks en lijkt gewoon door te drukken hoewel er belangrijke stukken overleg gewoon "vergeten" zijn. Maar helaas voor veel mensen is dan ipv een aantal afdelingen (inclusief stukken spoedeisende hulp) nu geen maximaal 20 km maar dadelijk 40/50 km of meer en heel moeilijk bereikbaar ook nog.

Huizen mogen niet gebouwd worden ivm stikstof scholen kunnen niet op het stroomnet gezet worden wegens te weinig capaciteit maar een datacentrum mag wel gebouwd worden. Co2 moet minder maar afval vanuit Italie wordt hier wel verbrandt 8)7

Ik heb zo langzaam aan het idee dat de meeste politici geen enkel benul meer hebben wat het gros van de nederlander nog over heeft aan leefgeld. Of hoe afhankelijk je soms bent van een auto bij gebrek aan fatsoenlijk of betaalbaar ov. Dat best veel mensen nu al geen cent meer over hebben na de meest noodzakelijke dingen. Maar dat het steeds maar duurder en duurder en verder weg moet want efficient (lees goedkoper) of dat er nog meer belasting binnengehaald moet worden door de overheid. Of als er maar nog meer geld verdient wordt desnoods ten koste van ...

Wanneer stopt dit een keer of wanneer komt er het besef dat de financiele rek bij heel veel mensen al echt volledig weg is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:10

Je hebt helemaal gelijk Karuna.
De voltallige ministerploeg is totaal incapabel voor hun vak. Het zijn stuk voor stuk prutsers.

Helaas ben ik bang dat ze nog 2 jaar pluche gaan plakken. Ik hoop dat ik ongelijk krijg maar vrees dat ze er alles aan gaan doen om vooral te blijven zitten. En maar niets op te hoeven lossen.
Dan is het ook de schuld van de bevolking die jaren en jaren op dit zootje gestemd heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:15

Ik vraag me gewoon af, is er dan niemand binnen die club die doorheeft wat hun beslissingen voor gevolgen hebben? -O- De graaiflatie van bedrijven en instanties. Verhogen van bv de brandstof zal vrees ik doorberekend worden aan de consument en dan een beetje meer nog. Op een gegeven moment valt er niks meer te "graaien" omdat mensen het geld niet meer hebben om iets anders dan de minimale noodzaak tot overleven.

Het aantal mensen met financiele nood wordt steeds groter, voedselbank kan de aanvraag bijna niet meer aan. Dan zou er toch ergens iets aan besef moeten gaan doordringen zou je zeggen :?

Ik stem wel maar misschien zijn er mensen met zoveel inkomen dat die het niet uitmaakt dat dingen duurder worden want zij hebben wel geld voor electrische autos, warmtepompen enz. En de mensen die er helemaal doorheen zitten die gewoon te murw zijn om te gaan stemmen. Of er niet konden komen bij gebrek aan vervoer erheen. -O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:16

Loretta schreef:
Ik vind het wel een hele interessante inbreng van BBB.
Er zijn veel meer mogelijkheden om de problemen aan te pakken. Vooral goedkoper en met minder kapitaalvernietiging.

https://youtu.be/xJ3YCNQVpDw

inderdaad, helemaal mee eens. Ik vind het ook bizar dat onze minister van landbouw geen enkele zeggenschap over die gigantische berg geld heeft, terwijl het juist deze sector aangaat. Raar toch?

Mooi betoog van Caroline. hoop dat het wat oplevert.

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:21

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:27

loriene schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=jui2RLo3m7A

Gideon heeft het wel door hoor.
Mooi betoog over de zg stikstof crisis.

Mwah, wat Gideon dóór heeft, is hoe hij aandacht kan trekken
belangrijk kan doen (suggereren 'dat hij het dóór heeft)
en ondertussen blijkt hij volgens mij van toeteren noch blazen te weten.

(Wie zich anno 2023 nog afvraagt waar duurzame landbouw toch precies voor nodig is, heeft gewoon niet goed opgelet.)

Qua rethoriek is het wel aardig om te zien. (Alle trucs komen uit de kast.)

Maar politiek, nee.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:46

karuna schreef:
Los van de bovenstaande links ik word op dit moment eigenlijk best moedeloos, verdrietig en boos tegelijk van veel politieke beslissingen. Alles gaat maar over geld en hoe het goedkoper kan voor de overheid instanties of bedrijven ten koste van de burger,

Het plan brandstof en bpm duurder te maken zodat mensen zouden gaan kiezen voor een electrische auto. Onbetaalbaar voor heel veel mensen. "Even" het eigen risico met 100 euro willen verhogen wat ten koste gaat van de chronisch zieke medemens, de belasting van gezonde voeding kan niet naar beneden maar liever gaat het omhoog. En rare onlogische keuzes zoals de suikertax waar ook de havermelk en rijstmelk onder gaat vallen (dat is nu niet bepaald limonade) maar melk en chocomelk van echte melk valt daar niet onder.

een ziekenhuis dat "goedkoper" moet werken waardoor een heel belangrijk stuk zorg dichtbij gaat verdwijnen voor veel mensen. De keiharde kille interim manager die daarvoor is aangesteld boeit het allemaal niks en lijkt gewoon door te drukken hoewel er belangrijke stukken overleg gewoon "vergeten" zijn. Maar helaas voor veel mensen is dan ipv een aantal afdelingen (inclusief stukken spoedeisende hulp) nu geen maximaal 20 km maar dadelijk 40/50 km of meer en heel moeilijk bereikbaar ook nog.

Huizen mogen niet gebouwd worden ivm stikstof scholen kunnen niet op het stroomnet gezet worden wegens te weinig capaciteit maar een datacentrum mag wel gebouwd worden. Co2 moet minder maar afval vanuit Italie wordt hier wel verbrandt 8)7

Ik heb zo langzaam aan het idee dat de meeste politici geen enkel benul meer hebben wat het gros van de nederlander nog over heeft aan leefgeld. Of hoe afhankelijk je soms bent van een auto bij gebrek aan fatsoenlijk of betaalbaar ov. Dat best veel mensen nu al geen cent meer over hebben na de meest noodzakelijke dingen. Maar dat het steeds maar duurder en duurder en verder weg moet want efficient (lees goedkoper) of dat er nog meer belasting binnengehaald moet worden door de overheid. Of als er maar nog meer geld verdient wordt desnoods ten koste van ...

Wanneer stopt dit een keer of wanneer komt er het besef dat de financiele rek bij heel veel mensen al echt volledig weg is?

Dit stopt niet, word alleen maar erger. Ze plukken je helemaal kaal.
You own nothing but will be happy

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:56

De coalitie zijn regenten geworden en hun gedrag regentesk, dat gaat niet stoppen voordat er een totaal andere regering komt, mogelijk in 2025/2026

goede definitie(s) van regenten:
*De regenten waren bestuurders rond de 17e en 18e eeuw. Het is een verwijzing naar deze groep. De groep van de regenten was nogal een elitaire groep. Ze waren dan wel bestuurders maar profileerde zich zo dat ze boven het volk stonden. Ze luisterde niet naar het volk, ze benoemden voornamelijk elkaar in de bestuursfuncties afhankelijk van de afkomst in de familie. Dus niet dat bestuurskundige kwaliteiten. Kortom aristocratie, het volk wordt geleidt door de rijken.

Als je het nu over regentesk gedrag hebt verwijs je dus naar dit soort gedrag. Elitair patriarchaal gedrag, je bestuurd niet namens het volk maar over het volk. Je zet jezelf boven de "plebs". Wat in de huidige democratie nogal opmerkelijk

*Het woord regentesk heeft een negatieve klank. Het betekent dat een bestuurder naar niemand luistert en aan zijn eigen grillen toegeeft. Bijna dictatoriaal, maar dat woord durft niemand te gebruiken...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:02

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:20

Loretta schreef:
En we mogen nog meer gaan lappen. 24.3 miljard aan een vaag stikstoffonds. En als het op is dan gaat de natuur nog steeds net zo slecht.

[NM] Algemeen politiek discussietopic

eerst uitgeven en dan een excuusje, het kwaad is -toch - al geschied zo gaat het al jaren, en de oppositie heeft het nakijken,
Laatst bijgewerkt door mce op 21-04-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:20

Janneke2 schreef:
loriene schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=jui2RLo3m7A

Gideon heeft het wel door hoor.
Mooi betoog over de zg stikstof crisis.

(Wie zich anno 2023 nog afvraagt waar duurzame landbouw toch precies voor nodig is, heeft gewoon niet goed opgelet.)

Maar politiek, nee.

Volgens jou ja.
Ik vindt dat hij toch hele goede dingen aanhaalt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:37

Gideon is ook niet mijn persoon... maar hij heeft wel een punt, wat veel dramatiek dat wel, maar het zou toch fijn zijn als zijn boodschap ook serieus wordt genomen. Helaas betwijfel ik dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:40

loriene schreef:
Volgens jou ja.

Ja zeker volgens mij.
(Ik heb geen seconde iets anders beweerd.)

Maar ik meld misleidende politici als ik het zie.
(Wat uiteraard mijn mening is.)

Heb je ook argumenten...?
Wat zijn volgens jou de goede dingen die hij aanhaalt, anders dan 'ik schoffel de boel onderuit'?

@Juval: welke boodschap wil jij dat serieus wordt genomen...?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:16

loriene schreef:
Janneke2 schreef:

Maar politiek, nee.

Volgens jou ja.

Gideon van Meijeren, is dat niet die gast (Of zoals BNN vara hem liefkozend noemt: extreemrechtse complotfantast
) die journalisten bedreigd en intimideert,een taakstraf kreeg na rijden zonder rijbewijs nadat ie tot 2 keer toe dronken achter het stuur zat, de holocaust ontkent en bergen geld harkt voor niks doen?

Het zou bepaald niet degene die op nummer een staat in mijn lijstje “mensen met verstand (van het stikstofdossier)”. Of uberhaupt verstand. Wel inderdaad weer een lekkere clickbait titel, daar zijn de fvd boys wel heel goed in. Als je echt van die goeie ideeen heb, bespreek ze dan constructief in de kamer in plaats van goedkope likes binnen te harken op het interweb. Dat is echt op geen enkele manier helpend.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/e ... jwel-niets

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:18

juval schreef:
Gideon is ook niet mijn persoon... maar hij heeft wel een punt, wat veel dramatiek dat wel, maar het zou toch fijn zijn als zijn boodschap ook serieus wordt genomen. Helaas betwijfel ik dat.

Als je wil dat je serieus wordt genomen moet je niet van die kansloze oprui filmpjes op youtube knallen maar iets fatsoenlijks doen met je kamerfunctie. Sámenwerken. En geen journalisten intimideren helpt ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:19

Nou inderdaad zeg! Wat een draak van een figuur is die complotmarmot.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:55

Janneke2 schreef:
loriene schreef:
Volgens jou ja.

Ja zeker volgens mij.
(Ik heb geen seconde iets anders beweerd.)

Maar ik meld misleidende politici als ik het zie.
(Wat uiteraard mijn mening is.)

Heb je ook argumenten...?
Wat zijn volgens jou de goede dingen die hij aanhaalt, anders dan 'ik schoffel de boel onderuit'?

@Juval: welke boodschap wil jij dat serieus wordt genomen...?

nou ja, het nut en de noodzaak om bijna 25 miljard euro over de balk te smijten bijvoorbeeld.