Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 09:34

Citaat:
Ik ben benieuwd want verderop op de Veluwe worden gewoon in het bijzijn van kuddebeschermingshonden de schapen door de wolf aangevallen en gedood.

Schaapskudde Epe-Heerde:
Goed nieuws voor Schaapskudde Epe-Heerde

Binnenkort zal de schaapskudde weer de heide van de Renderklippen begrazen.
Begin December krijgen de schapen versterking van 2 kuddebeschermingshonden uit een eeuwenoud hondenras, die ontstaan en geselecteerd zijn om vee te beschermen tegen roofdieren.
Het meest ingrijpend is, dat een gebied rondom de schaapskooi helemaal verboden wordt voor honden. Op de rest van de Renderklippen moeten honden aangelijnd blijven. Daarnaast is het noodzakelijk dat bezoekers altijd minimaal 25 meter afstand houden van de kudde en de beschermingshonden, en honden in het deel waar ze mogen komen kort aangelijnd worden gehouden.
De gemeenten plaatsen borden op de Renderklippen om bezoekers op deze regels te wijzen.
Zo kan iedereen straks weer genieten van deze nostalgische en romantische aanblik op onze Renderklippen waar de heide weer op een natuurlijke manier begraasd kan worden.
https://www.facebook.com/share/p/1BfXeQ ... tid=wwXIfr

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1HMsjx ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:35

Slecht nieuws voor die schaapjes...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 09:39

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:47

tienus63 schreef:
Citaat:
Ik ben benieuwd want verderop op de Veluwe worden gewoon in het bijzijn van kuddebeschermingshonden de schapen door de wolf aangevallen en gedood.

Schaapskudde Epe-Heerde:
Goed nieuws voor Schaapskudde Epe-Heerde

Binnenkort zal de schaapskudde weer de heide van de Renderklippen begrazen.
Begin December krijgen de schapen versterking van 2 kuddebeschermingshonden uit een eeuwenoud hondenras, die ontstaan en geselecteerd zijn om vee te beschermen tegen roofdieren.
Het meest ingrijpend is, dat een gebied rondom de schaapskooi helemaal verboden wordt voor honden. Op de rest van de Renderklippen moeten honden aangelijnd blijven. Daarnaast is het noodzakelijk dat bezoekers altijd minimaal 25 meter afstand houden van de kudde en de beschermingshonden, en honden in het deel waar ze mogen komen kort aangelijnd worden gehouden.
De gemeenten plaatsen borden op de Renderklippen om bezoekers op deze regels te wijzen.
Zo kan iedereen straks weer genieten van deze nostalgische en romantische aanblik op onze Renderklippen waar de heide weer op een natuurlijke manier begraasd kan worden.
https://www.facebook.com/share/p/1BfXeQ ... tid=wwXIfr

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1HMsjx ... tid=wwXIfr

Niet dus.

Weinig genieten aan als ik er niet mag lopen met hond, of hond panisch kort bij me moet houden.

Aangelijnd vind ik persoonlijk niet zo'n punt, met een 10 meter sleeplijn kan mijn hond zich ook vermaken.

Maar als ik bij iedere pas op mijn hoede moet zijn of mijn hond gegrepen wordt door wolf of kuddebewakingshond, dan is dat romantisch nostalgisch genieten wel weg hè... ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 09:58

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 10:00

Citaat:
OVER POLARISATIE, MODERATIE EN WAAR DEZE GROEP EIGENLIJK VOOR STAAT

Deze groep groeit snel — ruim 1200 leden in een paar maanden — en dat is geweldig. Maar het brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee, en die ligt voor een groot deel bij mij als initiatiefnemer en beheerder.

Daarom wil ik nog eens heel helder uitleggen wat deze groep is, waarom we bestaan, en waarom moderatie soms nodig is.

ONZE BASIS: EEN HELDER UITGANGSPUNT

Deze groep is opgericht vanuit één duidelijke visie:

De wolf hoort in Nederland, maar alleen met beheer.
Niet romantisch.
Niet activistisch.
Niet anti-wolf.
Maar realistisch, feitelijk en passend bij een dichtbevolkt cultuurlandschap.

Dat staat in de groepsomschrijving, in de regels en in vrijwel alle inhoud die hier door mij gedeeld wordt.
Iedereen mag een andere mening hebben — natuurlijk.
Maar hier hanteren we dit standpunt als basis voor het gesprek.

Niet als dogma, maar als richting.
Een groep zonder richting verandert in chaos.

WAAROM MODERATIE SOMS NODIG IS

Steeds vaker komen er mensen binnen die niet willen praten, maar hun narratief komen dumpen.
Links, rechts, pro, anti — het maakt niet uit, het gebeurt van beide kanten.

Dat leidt tot:

• polarisatie

• ideologische preken

• framing

• schreeuwen in plaats van luisteren

Als ik dat allemaal laat staan, is de groep binnen een week kapot.
Als ik ingrijp, denken sommigen dat ik “stuur”.

Maar moderatie is hier niet om meningen uit te wissen,
maar om de kwaliteit, toon en richting van de groep te beschermen.

WAT BELANGRIJK IS VOOR DEZE GROEP

Ik let vooral op drie dingen:

1. Toon

Je mag scherp zijn, maar niet vijandig.
Scherpe inhoud = goed.
Scherpe aanval = niet.

2. Intentie

Ben je hier om bij te dragen?
Of om te zenden, te framen, of een ideologisch standpunt te dumpen?

3. De bereidheid om de ander te horen

Je hoeft het niet eens te zijn.
Maar je moet wel luisteren.
Zonder dat wordt elk gesprek onmogelijk.

EEN EERLIJKE REALITEIT: IK ZIE NIET ALLES

Ik steek elke dag heel veel tijd in deze groep:
lezen, reageren, modereren, berichten beoordelen en soms verwijderen.

Maar met 1200 leden is het onmogelijk om alles te zien.
Ik heb mijn werk, mijn projecten, mijn eigen leven.
Ik kan niet 24/7 op Facebook zitten — en dat mag ook niemand verwachten.

Daarom:

Zie je iets dat niet klopt met de groepsintentie? Meld het gerust.
Dan kijk ik ernaar.
Zo houden we samen de kwaliteit van de groep hoog.

En ja:
Soms ben ik misschien te streng.
Soms misschien niet streng genoeg.
Dat gebeurt.
Ik ben ook gewoon mens — geen algoritme en geen fulltime moderator.

WAT IK VAN IEDEREEN VRAAG

Respect voor elkaar.
Ruimte voor nuance.
Bereidheid om te luisteren.

En acceptatie dat deze groep een duidelijke richting heeft:
een beheerde wolf in een cultuurlandschap.

Dat is waarom deze groep bestaat.
Dat is waarom hij groeit.
En dat is waarom het hier — ondanks alles — meestal wél lukt om een volwassen gesprek te voeren.

Bron De wolf in Nederland- tussen wens en werkelijkheid
https://www.facebook.com/share/p/1DFqGh ... tid=wwXIfr

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:12

F_T schreef:
Niet dus.

Weinig genieten aan als ik er niet mag lopen met hond, of hond panisch kort bij me moet houden.

Aangelijnd vind ik persoonlijk niet zo'n punt, met een 10 meter sleeplijn kan mijn hond zich ook vermaken.

Maar als ik bij iedere pas op mijn hoede moet zijn of mijn hond gegrepen wordt door wolf of kuddebewakingshond, dan is dat romantisch nostalgisch genieten wel weg hè... ;(

In plaats van je alleen zorgen te hoeven maken over de wolven, mag je je nu zorgen maken over wolven en kuddebewakingshonden. Dat lijkt me voor bezoekers echt een vooruitgang, ja. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:54

Nou, dat is iig een plek waar je met de hond ook niet meer heen kan. Kort aangelijnd dat is geen wandelen voor mijn hond. Die wil snuffelen en op ontdekkingstocht. Dat kan nog best aan een lange lijn. Maar niet aan de voet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 12:07

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl 3 wolven
Citaat:
Beetsterzwaag, Fryslân.
27-11-2025
10.11

Zichtmelding.

Vanochtend 3 wolven gezien op de beetsterweg.
Ze staken over richting het kerkepad west.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/1AMt7sY2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 12:10

Dreigende houding wolf fietsster Ermelo Gld gisterochtend
Citaat:
Ermelo, Gelderland.
26-11-2025
09:00

Zichtmelding.

Mijn vrouw fietste gisteren op de Horsterweg naar het centrum van Ermelo . Bij de rotonde van de Kolbaanweg stak een wolf op een meter afstand over . Op enkele meters afstand probeerde het beest over een dassengaas te springen , wat hem niet lukte daar het gaas op een Taludweg staat ! Tot wel 3 of 4 keer toe kwam hij op haar af , stond stil op een meter afstand en heeft ze dit beest recht in zijn ogen gekeken wat zeer confronteerd was . Helaas was ze op dat moment alleen . Ook het feit dat toen wij de politie staande hielden toen ik mijn vrouw ging ophalen en daar weinig of geen aandacht aanbestede was erg op dat moment . Om het maar even kort samen te vatten ze is zich helemaal te barsten geschrokken ! Daar zij ook hart patiënt is , zijn de naweeën een dag later , na een nacht niet geslapen
te hebben nog heel heftig!!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Cqh2gBB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 12:54

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:45

Gister zijn er 15 schapen gedood in Leuvenheim: https://geenwolf.com/2025/11/27/leuvenh ... YYlbZZFClA

Afbeelding

Tot nu zijn er af en toe een single wolf gesignaleerd in deze omgeving, maar geen incidenten. Op 1 melding van een paard in Spankeren na, maar daarover zijn in de directe omgeving wat twijfels door meerdere factoren. Iemand hier die meer informatie heeft?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 13:49

Aanval Leuvenheim Gld, 15 schapen gedood
Citaat:
Leuvenheim Gelderland
26-11-2025

Aanval op schapen, 15 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1D54PCBo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 14:09

Citaat:
27 november 2025
Gedeputeerde spreekt van 'probleemwolf', burgemeester merkt dat situatie 'begint te schuren'

De wolf die afgelopen weekend heel dicht bij honden en wandelaars kwam in het Dwingelderveld, is een probleemwolf. Dat vindt gedeputeerde Egbert van Dijk (BBB). Volgens burgemeester Jouke Spoelstra (CDA) van de gemeente Westerveld loopt de situatie 'de spuigaten uit'.

Een wolf op het Dwingelderveld toonde afgelopen weekend belangstelling voor honden. Het dier is verjaagd door hard te roepen. Als gevolg hiervan adviseert de provincie honden niet meer mee te nemen naar het natuurgebied.

Paintball

"Laat helder zijn: ik vind dit ook een probleemwolf", zegt gedeputeerde Van Dijk, reagerend op de maatschappelijke onrust die is ontstaan. "Als een wolf de confrontatie zoekt met honden, moet je die situatie tenietdoen. Dus daarom: ga niet met honden dat veld op."
Op korte termijn kan de provincie volgens de gedeputeerde niet meer doen dan het geven van dit advies. Op langere termijn wil de provincie de wolf kunnen 'conditioneren'. De wolf verjagen door paintball tegen hem te gebruiken, is een serieuze optie. Zo zou het dier bang moeten worden voor mensen.

Van Dijk: "Daar is een vergunning voor nodig en we moeten onderzoeken wat ervoor nodig is. Een hoop mensen in het provinciehuis is heel hard aan het werk om te kijken wat we zo snel mogelijk wél kunnen doen."

Gedeputeerde Staten van Drenthe streven naar een wolfvrije regio. Van Dijk zou daarom dolgraag de populatie wolven beheren. "Maar we mogen het niet. Je begaat een misdrijf op het moment dat je aan beheer doet. Tussen willen en kunnen zit een groot verschil."

'Het loopt spuigaten uit'

Tussen de provincie en de betrokken gemeenten Westerveld en De Wolden vond woensdag nog ambtelijk overleg plaats. Burgemeester Jouke Spoelstra van de gemeente Westerveld liet dinsdagavond in de raad van Westerveld al weten dat de situatie wat hem betreft 'de spuigaten uitloopt'.
Tegenover RTV Drenthe verklaart hij de uitspraak: "Of ik nu in gesprek ben met een bezorgde ouder of een dierhouder, van links tot rechts komt het gevoel van sociale onveiligheid in de Westerveldse samenleving binnen."
In de regio merkt Spoelstra dat de incidenten op het Dwingelderveld tegenstrijdige gevoelens oproepen. "Het advies om de hond niet mee te nemen is op basis van veiligheid, maar tegelijkertijd worden beperkingen opgelegd aan mens en dier. Je voelt in de samenleving dat het begint te schuren."

'Het kan zo niet langer'

De burgemeester vindt dat de provincie nu maatregelen moet nemen om deze wolf aan te pakken. "Vanuit Westerveld kan ik meegeven dat dit zo niet langer kan. Er moet meer gedaan worden om de populatie in Nederland beheersbaar te houden."
"Uiteindelijk moeten lokale overheden de mogelijkheid krijgen om dat te doen", vervolgt hij. "Voor de korte termijn is het aan de provincie. Daar zit de deskundigheid."

Wolven zenderen

De provincie onderzoekt momenteel ook de mogelijkheden tot het zenderen van wolven. Demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) liet deze week weten zenderen 'van groot belang te vinden' om meer inzicht te krijgen in het gedrag van probleemwolven.
Gegevens daaruit kunnen volgens Rummenie behulpzaam zijn bij het opstellen van beleid, zodat incidenten met wolven kunnen worden beperkt. Om een goed beeld te krijgen, moet van iedere roedel een ouderdier een zender krijgen. "Hun gedrag is veelal exemplarisch voor het gedrag van alle dieren in hun roedel", aldus Rummenie.
Ook voor zenderen is een vergunning nodig. Deze is mogelijk te verkrijgen als er sprake is van een dierproef. Dit is volgens de staatssecretaris het geval als een wolf wordt gevangen, daarna verdoofd en vervolgens onder verdoving een halsbandzender wordt omhangen.

Foto 1: 1 van de confrontaties tussen mensen met hond/wolf
Foto 2. v. Dijk die alleen maar loopt te roepen wat hij niet mag

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/179925 ... FyiQtacjlQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16zSa7 ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:07

SusanH schreef:
Nou, dat is iig een plek waar je met de hond ook niet meer heen kan. Kort aangelijnd dat is geen wandelen voor mijn hond. Die wil snuffelen en op ontdekkingstocht. Dat kan nog best aan een lange lijn. Maar niet aan de voet.

Als dat echt de toekomst wordt, dat je je hond enkel nog maar aan de voet kan uitlaten dan is dit mijn laatste hond. Ik zou er dan echt geen lol meer in beleven. En mijn hond al helemaal niet. Aan de lijn is prima, maar dan wel minimaal een 5 meter lijn zodat ze wel de ruimte hebben om de omgeving af te snuffelen en eens een keer onstuimig te kunnen doen.

Hoop toch echt niet dat het zo wordt... -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:35

Ik vraag me ook serieus af hoe veilig KBH zijn als je kinderen bij je hebt. Een kind dat even aan je aandacht ontsnapt bevindt zich zo te dicht bij de KBH. Ik denk dat mensen ook heel moeilijk in gaan kunnen schatten dat dit geen "gewone" honden zijn en ze gewoon gaan benaderen.

Er lopen trouwens ook meerdere fietspaden door dat gebied (en zó groot is het echt niet). Ik weet serieus niet hoe ze dit voor zich zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:37

tienus63 schreef:
Aanval Leuvenheim Gld, 15 schapen gedood
Citaat:
Leuvenheim Gelderland
26-11-2025

Aanval op schapen, 15 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1D54PCBo ... tid=wwXIfr

Aanvulling: dit is in 2 nachten gebeurd, maandag en woensdag. In het buitengebied tussen Leuvenheim, Hall, Brummen en Spankeren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:11

Mac schreef:
Ik vraag me ook serieus af hoe veilig KBH zijn als je kinderen bij je hebt. Een kind dat even aan je aandacht ontsnapt bevindt zich zo te dicht bij de KBH. Ik denk dat mensen ook heel moeilijk in gaan kunnen schatten dat dit geen "gewone" honden zijn en ze gewoon gaan benaderen.

Er lopen trouwens ook meerdere fietspaden door dat gebied (en zó groot is het echt niet). Ik weet serieus niet hoe ze dit voor zich zien.

Ik blijf het bijzonder vinden dat KBH's als oplossing worden gezien. Ze zijn gevaarlijk voor voorbijgangers en hun honden en ook bijzonder dieronvriendelijk dat ze het gevecht aan moeten gaan omdat een groep zogenaamde dierenbeschermers geen enkele vorm van beheer van wolven accepteert.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:13

Mac schreef:

Die mogen straks ook enkel nog aan een riempje mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:43

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Als dat echt de toekomst wordt, dat je je hond enkel nog maar aan de voet kan uitlaten dan is dit mijn laatste hond. Ik zou er dan echt geen lol meer in beleven. En mijn hond al helemaal niet. Aan de lijn is prima, maar dan wel minimaal een 5 meter lijn zodat ze wel de ruimte hebben om de omgeving af te snuffelen en eens een keer onstuimig te kunnen doen.

Hoop toch echt niet dat het zo wordt... -O-

Voor mij net zo hoor. Dat is geen leven voor een hond. Mijn hond wordt zo blij van struinen door het bos en luchtjes opsnuiven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:56

Voor het welzijn van de hond is snuffelen inderdaad gewoon belangrijk. Nu zijn er misschien nog uitwijkmogelijkheden, maar de wolvenpopulatie breidt zich nog steeds uit dus die mogelijkheden worden-zeker op de Veluwe - wel steeds beperkter. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik daar (al was dat eigenlijk niet de planning) net op tijd weg ben gegaan. Als er hier ook wolvenroedels komen heb ik iig mijn eigen terrein nog om de hond wat ruimte te bieden om hond te kunnen zijn.

Overigens vind ik in het verlengde van wat Branka zegt het inzetten van KBH gewoonweg onethisch. Je stelt die honden bewust bloot aan de mogelijkheid tot een lichamelijke confrontatie met een roedel wolven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:07

Hondengevechten zijn verboden. Logisch.
Hond - wolf gevecht gepromoot.

8)7 net zo gestoord als de rest wat de zelfbenoemde experts en hun aanhang uitkramen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:21

Voor de schaapskudde misschien een mooie oplossing,maar ik vraag het me af.
Maar dit komt de gemeente heerde en epe ook wel heel goed uit..de gemeentes wilden al langere tijd dat dit gebied geen losloopgebied meer zou zijn en nu is het gelukt! Sterker nog je kunt er beter helemaal niet meer met je hond komen net als op de dwingelderveld, precies de 2 gebieden waar wij veel wandelen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:27

Voor de schaapskudde misschien een mooie oplossing,maar ik vraag het me af.
Maar dit komt de gemeente heerde en epe ook wel heel goed uit..de gemeentes wilden al langere tijd dat dit gebied geen losloopgebied meer zou zijn en nu is het gelukt! Sterker nog je kunt er beter helemaal niet meer met je hond komen net als op de dwingelderveld, precies de 2 gebieden waar wij veel wandelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:39

Precies en het is ook koren op de molen van organisaties als animal rights.

Uitwijkmogelijkheden heb je hier niet, die wolven zitten werkelijk overal.