Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:38

prompter schreef:
Kaag is een beetje hetzelfde als Timmermans; het zijn mensen met veel kennis, maar spreken een taal die veel Nederlanders niet aanspreekt; ze vinden het "bekakt" en met te veel "moeilijke woorden", dat stoot bepaalde groepen kennelijk af.

Ik weet vrij zeker dat 'veel' mensen die dat vonden nog nooit een debat of interview hebben gevolgd. Hun reacties waren niet het gevolg van hun eigen mening, maar vooral gestuurd in reactie op bv Wierd Duk, die meestal klaarlegt wie en hoe iemand belachelijk gemaakt moet worden. En dan op een zeker moment zit dat beeld zo diep, soms ondersteund met een paar filmpjes die de indruk versterken, en dan gaan steeds meer mensen dat geloven.

Maar de veel duidelijkere reden waarom Kaag het doelwit was is omdat ze daadwerkelijk tegenmacht te bieden had.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:43

Ik ben ook atheïst. Maar heb wel op een katholieke kleuterschool, jenaplan lagereschool en katholieke middelbare school gezeten. Ik denk niet dat kinderen er slechter van worden op zo'n 'bijzondere' school.

Mijn kinderen worden ook niet religieus opgevoed, maar zitten wel op een Christelijke basisschool. De keuze in ons dorp was Christelijk of Katholiek en aangezien mijn man wel NH achtergrond heeft was de keus voor Christelijk meer logisch (en ook de hele school, leerkrachten en sfeer spraken ons meer aan).

Ze kwamen vooral in de kleuterklas wel met liedjes thuis waarvan ik dacht, moet dat nou. Maar ze zijn er zeker niet slechter van geworden, normen en waarden en omkijken naar elkaar zijn er wel goed ingepeperd. Dat vind ik positief.

Verder vind ik religie een groot kwaad. Er wordt zoveel gemoord uit naam van god of allah, nee dankjewel. Dan maar geen geloof.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:53

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:09

Shadow0 schreef:
Ik weet vrij zeker dat 'veel' mensen die dat vonden nog nooit een debat of interview hebben gevolgd. Hun reacties waren niet het gevolg van hun eigen mening, maar vooral gestuurd in reactie op bv Wierd Duk, die meestal klaarlegt wie en hoe iemand belachelijk gemaakt moet worden. En dan op een zeker moment zit dat beeld zo diep, soms ondersteund met een paar filmpjes die de indruk versterken, en dan gaan steeds meer mensen dat geloven.

Maar de veel duidelijkere reden waarom Kaag het doelwit was is omdat ze daadwerkelijk tegenmacht te bieden had.

Ook hier ben ik het mee eens, absoluut!
Maar wat ik probeer te zeggen: de goede boodschap komt daardoor niet meer over. Hoe komt het dat mensen wel zo'n Duk volgen, maar niet de kundige mensen? Daar valt volgens mij winst te behalen, in de communicatie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:13

vandaag overleg over de vrijgevallen ministerposten. Van Weel zou asiel en migratie (erbij?) gaan doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:14

juval schreef:
de pil van drion gaat nog wel een stapje verder vind ik, zijn daar partijen wel voorstander van dan (behalve d66)?

Ik heb de rest nog niet bijgelezen, maar wil hier op reageren! Die pil kan iemand zomaar in je koffie gooien! En zeg nou niet dat niemand dat zou doen- ik heb wel eens "gespikete" koffie gekregen waardoor ik nu nog steeds niet meer van iedereen eten of drinken durf aan te nemen. :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:15

Gisteren tijdens het debat wees Caroline van der Plas volgens mij Frans Timmermans op het gebruik van Engelse taal tijdens debatten. Ze vertelde de kamer dat veel mensen de Engelse taal niet machtig waren. Dus of dat overwege kon worden gelaten. Vervolgens beantwoord Martin Bosma met een Engelse zin.

Ik vond dat respectloos.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:24

anjali schreef:
juval schreef:
de pil van drion gaat nog wel een stapje verder vind ik, zijn daar partijen wel voorstander van dan (behalve d66)?

Ik heb de rest nog niet bijgelezen, maar wil hier op reageren! Die pil kan iemand zomaar in je koffie gooien! En zeg nou niet dat niemand dat zou doen- ik heb wel eens "gespikete" koffie gekregen waardoor ik nu nog steeds niet meer van iedereen eten of drinken durf aan te nemen. :(

Euh newsflash, een dergelijk middel is al lang te verkrijgen voor wie wil.

De 'pil van Drion' discussie is een veel bredere dan in enge zin over de pil an sich. Het gaat over het zelfbeschikkingsrecht ten aanzien van zelfdoding.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:31

purny schreef:
Gisteren tijdens het debat wees Caroline van der Plas volgens mij Frans Timmermans op het gebruik van Engelse taal tijdens debatten. Ze vertelde de kamer dat veel mensen de Engelse taal niet machtig waren. Dus of dat overwege kon worden gelaten. Vervolgens beantwoord Martin Bosma met een Engelse zin.

Ik vond dat respectloos.

En anderen vinden dat hilarisch, grappig en spitsvondig van Bosma, zo heeft iedereen zijn eigen beeld op zaken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:32

Zelfbeschikking omtrent zelfdoding is natuurlijk een zeer complexe discussie waar je ook niet te licht over moet denken.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:34

juval schreef:
vandaag overleg over de vrijgevallen ministerposten. Van Weel zou asiel en migratie (erbij?) gaan doen.

Ik hoorde dat Mona Keijzer ook interesse had voor de post. En dat het dus tussen die twee ging

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:41

Ze willen die post in aanloop naar de verkiezingen alle drie binnen halen. Maar ik gun het keijzer , hoop dat ze het deksel een beetje op de neus krijgt, op televisie zitten te verkondigen dat links de schuld heeft over asielcrisis;
Asielzaken sinds 2003:
Verdonk - VVD
Albayrak - PvdA
Gerd Leers - CDA
Fred Teeven - VVD
Klaas Dijkhoff - VVD
Mark Harbers - VVD
Ankie Broekers-Knol - VVD
Eric van der Burg - VVD

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:43

Loretta schreef:
Zelfbeschikking omtrent zelfdoding is natuurlijk een zeer complexe discussie waar je ook niet te licht over moet denken.

Als iemand dat wil kan ik hem niet tegenhouden alhoewel het in het R.K.geloof verboden is. Maar met die pillen wordt het mogelijk om ANDEREN die dat niet willen naar de overkant te bevorderen! Wat moord is maar niet altijd te bewijzen en de vermoorde persoon komt er niet meer door terug.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:43

purny schreef:

Ik vond dat respectloos.

Ik vond dat wel weer grappig. Want volgens mij spreken vrij veel mensen in NL Engels.
Vd Plas wilde gewoon Timmermans afzeiken, vrij normaal voor haar. Doet ze vaker.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:44

Mona Keijzer lijkt me geen betrouwbare persoon.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:49

Zo, even bijlezen haha.

nps schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind het alleen een probleem dat mensen niet door de one liners heen kunnen kijken.

Als je goed fatsoenlijk debateert, win je het niet. Het is zo makkelijk: grenzen dicht/inflatie omlaag/geen huurstijging/vuist op tafel in Europa/Nexit. En mensen trappen daar in.

Ik heb bijna het idee dat je noet gaan liegen/roeptoeteren om stemmen te krijgen. En moet je dat dan willen?

Fatsoen en onderbouwing lijkt er minder en minder toe te doen.

Zo ontzettend eens. Het Timmermans bashen is ook alweer begonnen, het is echt om te huilen en moedeloos van te worden. Je kan geen groen beleid willen, het partijprogramma kan je niet aanstaan - dikke prima - maar wat heeft die man in hemelsnaam misdaan? Waarom zo haatdragend en ongefundeerd op de persoon?

Dit. Je zou bijna zeggen dat links wat meer populistisch moet gaan communiceren. Of beter gezegd: simpeler, duidelijker, niet te veel nuance. En vooral goed framen van hun oplossingen (niet te veel nadruk op klimaat maar juist nadruk op wat die maatregelen voor positieve dingen voor het individu opleveren —ik denk dat de mensen die zich inlezen/normaal ook op hun stemmen echt wel door zouden moeten hebben dat ze veel voor klimaat doen).

Ik vind dat bashen zo triest! Er zijn een en al opmerkingen over hem als persoon, dat hij nu vast op Ozempic zit bla bla. Dan denk ik, wat boeit dat nu weer?

Ik hoop echt dat veel mensen nu ook strategisch gaan stemmen. We hebben kunnen zien dat PVDAGL echt groot kan worden (vorige verkiezingen waren ze de 2e meen ik?) dus wellicht dat mensen nu denken van pfoe, als tegengeluid voor dat rechtse gaan we maar voor PVDAGL...

Roodvos schreef:
Ik denk dat dit onderdeel is van het "probleem":
https://www.communicatierijk.nl/vakkenn ... lniveau-b1

Zoals ik al eerder schreef. Wilders is een ster in het tot op het bot vereenvoudigen van complexe problemen en te benoemen in one-liners en woorden van 2 lettergrepen. Dat is voor mensen begrijpelijk en daarmee betrouwbaar.
Helaas zijn heel veel problemen helemaal niet eenvoudig maar juist enorm ingewikkeld en complex.
Het probleem waar veel fatsoenlijke politici en partijen tegenaan lopen is dat ze door het erkennen van deze complexiteit van het probleem, en dat proberen uit te leggen, de kiezer kwijt raken.

Ik denk dat dit ook het probleem is waar Timmermans tegenaan loopt. Door zijn kennis en kunde wordt hij onbegrijpelijk en daarmee ongrijpbaar en onbetrouwbaar voor de kiezer.

Zeker. Hij heeft écht steengoede PR- & /communicatie bureaus nodig die zijn essentie kunnen omzetten in iets wat de Jan en Ingrid's van Nederland ook kunnen snappen.

verootjoo schreef:
Je kan ook VOLT overwegen.
Ik heb nu al een aantal keer op VOLT gestemd. Kleine partij, heel vooruitstrevend. Maar echt goede ideeën, incl onderbouwingen.
Ik hoop dat ze groter worden. Dus noem ze af en toe omdat mensen er niet aan denken.

Ik vind Volt ook interessant, maar ze zijn echt nog maar heel klein. Voor de aankomende verkiezingen denk ik dat strategisch stemmen slimmer is —lijkt me namelijk niet dat Volt ineens een partij van betekenis gaat worden, dat is echt nog te onzeker dus ik verwacht dat je te weinig mensen mee gaat krijgen. Willen we een keer een links kabinet, dan maakt PVDAGL echt meer kans...

journee schreef:
En van der Plas met haar punt over de Engelse taal vond ik ergens ook wel goed, daarin heeft ze wel een punt. Als de heer Timmermans begrepen wil worden door de 'gewone' Nederlander is begrijpelijke taal wel nodig. Eigenlijk best een goede tip. :)

En dan het commentaar van de voorzitter: No Problem! (die kon het blijkbaar echt niet laten :'))

Ik heb alleen een snippet gezien van dit stukje van het debat, maar het kwam voor mij over alsof vdPlas wel echt aan het overdrijven was. Timmermans gebruikte één engels woordje (weet niet eens meer wat het was, maar het was niet iets mega ingewikkelds ofzo, beetje spreektaal) en zei daarna 'excuses mevr vd plas' en toen was hij ineens denigrerend en weet ik het wat? Vond het heel erg uit de bocht schieten vanuit vdPlas —en dan zo kenmerkend dat ze dan in haar reactie het woord "dedain" gebruikt. Als je het dan over begrijpelijk taalgebruik hebt... :')

Edit: "gamechanger" was het blijkbaar. Engels weliswaar, maar geen goede Nederlandse vertaling en wordt ook gewoon gebruikt in de spreektaal in Nederland.

anjali schreef:
juval schreef:

Ach ga toch weg. Als dat een argument tegen is, dan moet heel veel medicatie uit de markt gehaald worden. "Ja als je dat zomaar in je koffie gegooid krijgt, dan heb je daar gevolgen van". Net als bij zo veel dingen :=

purny schreef:

Ik vond dat respectloos.

Hij zei 'no problem', niet meer, niet minder. Het was een grapje en haalt de spanning even weg. Gaan we dat nu echt respectloos noemen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:51

Benzz schreef:
purny schreef:

Ik vond dat respectloos.

Ik vond dat wel weer grappig. Want volgens mij spreken vrij veel mensen in NL Engels.
Vd Plas wilde gewoon Timmermans afzeiken, vrij normaal voor haar. Doet ze vaker.

Ze heeft een punt. Politiek is voor veel mensen te ingewikkeld.
Juist door een inclusieve samenleving zou ook juist de politiek voor iedereen begrijpelijk moeten zijn.
Ik heb zelf natuurlijk een beperking maar ik weet hoe moeilijk het kan zijn om mee te komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:08

juval schreef:
Ik ben ook atheïst. Maar heb wel op een katholieke kleuterschool, jenaplan lagereschool en katholieke middelbare school gezeten. Ik denk niet dat kinderen er slechter van worden op zo'n 'bijzondere' school.

Ik heb ook op een paar katholieke scholen gezetten. Optionele paas- en kerstviering, verder brede godsdienstles over verscheidene religies. Niks mis mee, maar daar hoef je geen aparte status voor toe te kennen.

Maar mijn klasgenoot had een tijd in Ermelo op school gezeten: christelijke ochtendopening, gezamelijk bidden, christelijke dagafsluiting, gezamelijke christeljike weekafsluiting... Heel veel godsdienst, heel veel bijbel, en niets anders. En even verderop zijn er scholen waar je als meisje verplicht een rok aan moet en je leert dat je als vrouw ondergeschikt bent aan de man. Wat mij betreft heeft dat gewoon geen plaats meer in onze maatschappij, niet op school tenminste.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:10

ik vind het sowieso, niet alleen in de politiek, heel irritant dat er te pas en te onpas met engelse termen moet worden gegooid. Niet nodig als er ook prima nederlandse woorden voor te vinden zijn.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:15

Ik zat zelf (als niet gelovige met niet gelovige ouders) ook op een christelijke basisschool. Waarom? Omdat het kwalitatief gezien een ontzettend goede school was. Dat ochtendgebed zit je dan maar gewoon een beetje mee, en heel eerlijk; kennis van geloof is in deze wereld niet onbelangrijk.

Maar inderdaad, scholen zoals de driestar in Gouda waar ze meisjes verplichten rokjes te dragen en al die andere bizare lariekoek mag van mij morgen verboden worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:17

prompter schreef:
Ook hier ben ik het mee eens, absoluut!
Maar wat ik probeer te zeggen: de goede boodschap komt daardoor niet meer over. Hoe komt het dat mensen wel zo'n Duk volgen, maar niet de kundige mensen? Daar valt volgens mij winst te behalen, in de communicatie.

Nee, via communicatie valt daar heel weinig winst te behalen. Een deel van die accounts is niet eens echt of zijn meerdere schaduwen door 1 persoon. Een deel van de 'influencers' wordt betaald om bepaalde dingen te schrijven die dan lekker geboost kunnen worden in het netwerk. Er lopen nog wat buitenlandse botnets en opruiers mee. Anderen doen het omdat ze het pesten, bedreigen en intimideren gewoon leuk vinden.

Dat zijn geen normale, redelijke mensen waar je best een gesprek mee kunt hebben. (Dat is echt geprobeerd, door iedereen en alles.) Wat daar uitmaakt is als we de nepaccounts en automatische netwerken aanpakken, de geldstromen blootleggen, en daar waar het gaat om gerichte intimidatie, bedreiging of geweld, verbieden en vervolgen.

En dat we ze ook verder gewoon niet meer zien als oprechte bezorgde Nederlanders, maar als de neonazi's en fascisten die ze zijn, die heel stelselmatig de maatschappij willen ontwrichten en daarin elke aanleiding grijpen die ze kunnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:17

Shadow0 schreef:
juval schreef:

Ik heb ook op een paar katholieke scholen gezetten. Optionele paas- en kerstviering, verder brede godsdienstles over verscheidene religies. Niks mis mee, maar daar hoef je geen aparte status voor toe te kennen.

Maar mijn klasgenoot had een tijd in Ermelo op school gezeten: christelijke ochtendopening, gezamelijk bidden, christelijke dagafsluiting, gezamelijke christeljike weekafsluiting... Heel veel godsdienst, heel veel bijbel, en niets anders. En even verderop zijn er scholen waar je als meisje verplicht een rok aan moet en je leert dat je als vrouw ondergeschikt bent aan de man. Wat mij betreft heeft dat gewoon geen plaats meer in onze maatschappij, niet op school tenminste.

Precies, er is een verschil.
Dat zou er niet moeten zijn, dus openbaar onderwijs met wel aandacht voor religie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:26

ik vind kennis over de verschillende religies bij de algemene ontwikkeling horen. Dus dat zou prima in het vak maatschappijleer (of hoe dat nu heet) geleerd kunnen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:30

BigOne schreef:
Ze willen die post in aanloop naar de verkiezingen alle drie binnen halen. Maar ik gun het keijzer , hoop dat ze het deksel een beetje op de neus krijgt, op televisie zitten te verkondigen dat links de schuld heeft over asielcrisis;
Asielzaken sinds 2003:
Verdonk - VVD
Albayrak - PvdA
Gerd Leers - CDA
Fred Teeven - VVD
Klaas Dijkhoff - VVD
Mark Harbers - VVD
Ankie Broekers-Knol - VVD
Eric van der Burg - VVD

Van mij mag Keijzer ook eens flink het deksel op haar neus krijgen. Dat de huurbevriezing zou floppen was bijvoorbeeld al heel snel duidelijk. Keijzer had er gewoon geen zin in. Dat zag je aan alles. En nu probeert ze Caroline van der Plas pootje te lichten voor haar eigen eer en glorie. Laat haar maar eens flink af gaan op het asieldossier.

Als ik eerlijk ben vind ik Keijzer wel heel erg doorzichtig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:33

juval schreef:
ik vind kennis over de verschillende religies bij de algemene ontwikkeling horen. Dus dat zou prima in het vak maatschappijleer (of hoe dat nu heet) geleerd kunnen worden.

Ook prima, dat zijn maar details.

Ik zat zelf op een openbare basisschool en wij hadden op vrijdagmorgen godsdienstles.
Ik vond dat toen erg leuk, misschien lag het aan de onderwijzer.
Maar er werden mooie verhalen verteld op een positieve manier.
Ik heb er goede herinneringen aan.