Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:46

Mist schreef:
DuoPenotti schreef:
maar zonder aarde geen stroom.
En ik denk niet dat ons geplastificeerde hek stroom geleid.
En dat zijn bijna alle "heras" hekwerken

Daarom had ik destijds de bovenbuis geaard + 2 naar buiten hangende draden waar 14 Joule op stond. Ik had wel draden tot ongeveer 1,20 m om te voorkomen dat hij eventueel door het ga zou kunnen bijten.
Tegen het ondergraven had ik zwaar schapengaas op 90° aan de onderkant van het Hek bevestigd

Naar buitenstaande draden is hier op de helft geen optie ivm buren. Andere helft kan wel.
En zwaar schapen gaas omgebogen nergens.

Recht bovenaan waar ik nu 2 draden heb zou ik aarde draad kunnen maken.

Maar dat is dus tegen klimmen.
Bij springen ben je uitgekakt.

En de weg ligt hier hoger dan het land.
Hek is rond de 150 hoog als je in de wei staat.
Maar sta je op de weg/berm is het lager.

Is dat zo te zien?

Afbeelding

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 16:03

Aanval Doornspijk Gld, meerdere dode en zwaargewonde schapen
Citaat:
Doornspijk Gelderland
23-01-2025

Aanval op schapen in Doornspijk, 2 gedood en 5 gewond waarvan 3 zwaargewond.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18G6UrkaVP/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 16:07

Een persoonlijk relaas van iemand wier dieren slachtoffer zijn geworden van de wolf
Locatie niet nader genoemd.

Citaat:
23 januari 2025
Ingezonden
---
Oh mensen, wat moeten we hier toch allemaal van vinden mijn 2 ponys en 5 schapen zijn in hun schuilstal (65m2) naast mijn huis aangevallen door wolven. 5 meter naast mijn huis! 3 jonge schaapjes ben ik kwijt, ze zijn helemaal opgegeten, over mijn terrein, elzenbroekbos ( 1,5 ha zeer drassig en moeilijk begaanbaar ), liggen overal plukjes wol, ingewanden en botjes verspreid.
Overal pootafdrukken en tientallen meters sleepsporen van de wolven. Sommigen zijn over 2 houten hekken, 2 takkenrillen en een sloot gesleept naar het berkenperceel van de buren. Ik heb uren lopen zoeken of ik nog een verdwaald schaapje tegen kwam, maar niks helaas alleen maar dit soort ‘stukjes’. Ik kan mijn schaapjes niet eens identificeren.

De Veeschade taxateur had dit niet eerder gezien, het was nogal ingewikkeld om de dna testen uit te voeren… en dan krijg ik vanzelf wel een keer een vergoeding. Bah, ik vind het echt belachelijk altijd maar weer dat geld, weer een ‘potje’ waar ik zelf waarschijnlijk aan meehelp om het te vullen met belastinggeld…
Ik was zo trots om mijn jonge schaapjes met prachtige vachtjes voor het vilten en dan ook nog zo’n supergezellig knuffelschaapje erbij.
Ik durf mijn 2 overgebleven schapen niet meer buiten te laten. Mijn pony’s zijn ontzettend bang en ze eten amper. Kan ik überhaupt nog wel eens een buitenrit met ze rijden want wat gebeurt er als ze de wolf ruiken?

Kunnen mijn kinderen nog wel in de tuin in een tent slapen van de zomer?
Ik ben niet snel bang van de natuur om ons heen en probeer graag hier in mee te bewegen maar dit voelt zeer onveilig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/152UCTgkpb/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 16:42

Zichtmelding Zandhuizen Frl
Citaat:
Vanmorgen liep er een wolf vlakbij Leemweg nummer 6 en 8, Zandhuizen. Eigenaresse van nummer 6 stond opeens oog in oog met hem op 5 meter afstand. De wolf vluchtte daarna het bosje in.

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 16:49

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:31

Mbt de protestactie: 18 mensen gaan, 139 zijn geïnteresseerd (bron:facebook eventpage). Dus dat kan alle kanten opgaan.

Heb ik het nog even in de familieapp gegooid mbt de demo + route: jazeker

Eventpage: https://www.facebook.com/events/629510309413483/
Laatst bijgewerkt door Winged op 23-01-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:33

Vandaag kwam ik een vrouwtje tegen tijdens mijn bosrit omgeving Kwintelooijen Rhenen. Ik kom haar vaker tegen en kletsen wel eens wat. Zij vertelde mij dat de boswachter in dit gebied diverse wildcamera's heeft hangen en daar geregeld een wolf op ziet. Ook vertelde zij mij dat aan het einde van de Oudeveense grindweg een geit en een pony zijn doodgebeten door vermoedelijk een wolf.

Ik heb hier verder nog nooit iets over gehoord en geen wolf gespot nog. Ook staan hier geen borden met waarschuwing omtrent de wolf, die bij Elst en Amerongen wel staan. Weet iemand hier meer van? Betrouwbaarheid kan ik dus niet inschatten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 18:10

Persoonlijke verhaal hierboven genoemd; de dieren zijn vandaag in Epe gepakt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:18

tienus63 schreef:
Persoonlijke verhaal hierboven genoemd; de dieren zijn vandaag in Epe gepakt.

In de schuilstal, naast het huis. Dieptriest dit. |(

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:32

Winged schreef:
Mbt de protestactie: 18 mensen gaan, 139 zijn geïnteresseerd (bron:facebook eventpage). Dus dat kan alle kanten opgaan.

Heb ik het nog even in de familieapp gegooid mbt de demo + route: jazeker

Eventpage: https://www.facebook.com/events/629510309413483/

Naar aanleiding van deze komende actie kruip ik onder mijn meeleessteen vandaan.

Toen ik van deze actie hoorde, dacht ik bij mezelf: waarom daar actievoeren?
(in een regio waar volgens mij heel veel mensen al heel goed weten wat de aanwezigheid van de wolf inhoudt)

Zou (een volgende keer) een actie in Den Haag op het Malieveld niet meer indruk maken?
Daar waar ze bij wijze van spreken nog nooit een wolf hebben gezien.
Toon daar wat een impact die wolven hebben.

Een vreedzame actie, maar wel met de harde feiten.
Ik noem maar wat:
- foto's / berukte t-shirts met kadavers van door wolven gedode dieren (net zoveel gruwelijks als de harde cijfers. Walgelijk om te zien voor "onschuldige" passanten, maar de dagelijkse realiteit voor veel veehouders. )
- kaarsjes branden (of lampjes op batterijen i.v.m. ons klimaat);
eentje voor elk dier dat door de wolf gedood is, ook voor de dieren die later alsnog door een dierenarts geeuthanseerd moesten worden.

In elk geval op de één of andere manier proberen uit te beelden over hoeveel dieren het gaat, die tot nu toe door de wolf zijn gesneuveld.
Geef die gesneuvelde dieren een gezicht, een naam. Nu zijn het alleen aantallen op papier.
Maak duidelijk dat dit dieren zijn die NIET voor de slacht waren bedoeld. Dat dit dieren waren waar mensen van hielden. Waar mensen verdriet om hebben.
Duidelijk maken dat mensen zorgen hebben om de veiligheid van hun (huis)dieren, hun kinderen en zichzelf.

Laat de mensen die ver van de wolf leven eens zien dat deze "aanwinst" voor de natuur, een massamoordenaar is.

Bij een actie in Den Haag denk ik aan een actie zonder trekkers; niet praktisch in Den Haag en het zal dan eerder voor een boerenprotest worden gezien.
Het moet een protest zijn van gedupeerde dierhouders (en de mensen die hun zorgen steunen), een actie die het leed van de dieren en de hun baasjes benadrukt en de zorgen van bewoners in wolvengebieden.

Het is maar een ideetje... ik heb geen organisatie talent, ik hoop dat iemand met dit idee daadwerkelijk aan de slag wil gaan. Voor een actie in Den Haag maak ik een dag vrij.

@ Winged: dit is geen kritiek op jou of op de betreffende actie! (ik hoop dat deze actie een succes wordt en dat veel mensen meedoen) (voor mij is het net iets te ver weg)

@tienus63: vraag:
De dieren die slachtoffer zijn geworden van de wolf, daartoe worden toch alleen de dieren geteld die direct door de wolf gedood zijn?
Wordt er ergens een lijst bijgehouden van het aantal slachtoffers dat door de wolf verwond is en later door de dierenarts geeuthanaseerd moesten worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:40

Hoefnageltje
Helemaal met je eens.

Inderdaad. Shockerende borden.
Als het lukt een scherm met video en de levend gewonde dieren.

De dagelijkse werkelijkheid in beeld bij de mensen die denken dat het meevalt.

Aantallen in beeld.
Omheiningen in beeld ook al zou het zogenaamd niet wolf proof zijn maar waar duidelijk wel geïnvesteerd is in veiligheid

Gewoon de waarheid.
Niet de leugens die steeds worden verspreid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:10

Ik voel mij niet aangesproken hoor. Meer "joh, in deze regio proberen ze iets". Het malieveld is voor veel noorderlingen best een eind. Woon zelf midden in Drenthe, familie met schapen en werk voor een gemeente. Vandaar ook mijn verhoogde interesse.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:36

Maar wil je veel mensen op trommelen moet je minstens naar het midden van het land en niet bij de Duitse grens gaan demonstreren. Weinig mensen gaan dat zien, meerijden en meemaken. Naar het Malieveld lijkt me dan een beter idee en BBB erbij betrekken. Zodat er meteen een ingang is bij de Politiek dan krijg je de pers ws ook beter op de been. Niet dat ik er ervaring mee heb.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:43

Emmen is hier 2.40 uur rijden.
Veluwe 1.50
Den haag 1:20 uur.

Dan ga ik niet naar Emmen :D

Al denk ik dat Den Haag op een zaterdag ook geen zin heeft

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:45

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 19:54

Mijn recalcitrante kant dacht begin van deze maand toen het heel veel verschrikkelijk was met de aanvallen en aantal dode schapen, dacht ik gooi die kadavers bij de rode vrachtwagen.

Opkomst bij de wandelingen die rond Austerlitz zijn georganiseerd was helaas heel laag.
Ik ben er zelf ook niet bij geweest.

Ik zou niet weten hoe je op een nette manier aandacht kunt vragen voor deze materie.
Ik zou als eigenaar niet met naam toenaam genoemd willen worden of herkenbaar in beeld willen zijn.

@hoefnageltje, je vraag even doorgespeeld.
Er wordt in de lijsten BIJ12 wel bijgehouden of er sprake is van dode of gewonde dieren als ze bij een aanval geroepen worden.
Voor zover ik weet wordt er niet bijgehouden of er dieren naderhand alsnog sterven of uit hun lijden worden verlost.

@winged, is het met evenementen aankondiging op Facebook, niet vaak dat mensen er juist niet bij willen zetten als ze gaan.
Dat ze het of negeren of misschien aanvinken.
Ik ben wel zo’n persoon.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:35

Er zijn diverse wandelingen geweest in en rond mijn woonplaats maar ik ben er ook niet bij geweest. Ik heb gewoon niet het gevoel dat het wat bijdraagt om in het bos te gaan wandelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:38

Jessix schreef:
Er zijn diverse wandelingen geweest in en rond mijn woonplaats maar ik ben er ook niet bij geweest. Ik heb gewoon niet het gevoel dat het wat bijdraagt om in het bos te gaan wandelen.

Zo sta ik er ook in. Volgens mij zitten we in dezelfde regio, maar ik voel de behoefte ook niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:41

Benzz schreef:
Jessix schreef:

Zo sta ik er ook in. Volgens mij zitten we in dezelfde regio, maar ik voel de behoefte ook niet.

Ja klopt. Ik zou dan eerder een demonstratie op het malieveld overwegen. Zeker al een BBB aanwezig is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:42

Wandelingen zijn een goed initiatief , en ieder probeert wat maar ik denk dat het geen indruk maakt.
Je zal weer iets anders moeten bedenken , wat indruk kan maken. Maar wat ?
Het moet voor mensen dichtbij komen die er niet mee te maken hebben.

Ik zou zeggen , raster dat hele malieveld af op minimale hoogte 1.20 en dan minimaal 5 draden ( extra altijd mooi ) , voldoende volt erop , en vol nepkaarsjes voor ieder dier dat een vreselijke dood door wolven gestorven is.
en zet er ook een paar nep wolven in het midden.
En maak een herdenking"steen" met alle aanvallen erop.
Kadaver erheen slepen ga je denk ik een grens te ver om begrip te behouden, maar anders zou ik die nog in het midden zetten in zo'n grote plexiglazen vitrine op het veld. Maar een goede foto in het groot zou een goed alternatief zijn. O en doe er ook een goede speaker bij met het geluid van een dier in nood. Laat dat minimaal een week of langer staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:44

Ik denk dat de prioriteiten in Den Haag op dit moment niet bij wolven ligt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:48

heeft het er ooit gelegen dan?

Zou eens tijd worden.
Dus ja daar met duidelijke beelden gaan staan. Zoals Annemieke al eens heeft gedaan en dan wel Hack vrij

idd zet maar meer dan 5500 kaarsjes neer...zijn er veel...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:51

sterregoud schreef:
Er is een vreemd artikel over dat honden 3 Schotse hooglanders dood gebeten zouden hebben ? Het konden geen wolven zijn, want die doden om te eten ?

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1956655/ ... zgeBR3ttHA

Het lijkt mij logisch dat dit geen wolven zijn geweest want die zijn hier (nog) niet. Om hier te komen zouden ze eerst langs Rotterdam of Den Haag moeten, maar als het goed is leven ze sowieso nog niet in Zuid Holland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:52

Happinez schreef:
Wandelingen zijn een goed initiatief , en ieder probeert wat maar ik denk dat het geen indruk maakt.
Je zal weer iets anders moeten bedenken , wat indruk kan maken. Maar wat ?
Het moet voor mensen dichtbij komen die er niet mee te maken hebben.

Ik zou zeggen , raster dat hele malieveld af op minimale hoogte 1.20 en dan minimaal 5 draden ( extra altijd mooi ) , voldoende volt erop , en vol nepkaarsjes voor ieder dier dat een vreselijke dood door wolven gestorven is.
en zet er ook een paar nep wolven in het midden.
En maak een herdenking"steen" met alle aanvallen erop.
Kadaver erheen slepen ga je denk ik een grens te ver om begrip te behouden, maar anders zou ik die nog in het midden zetten in zo'n grote plexiglazen vitrine op het veld. Maar een goede foto in het groot zou een goed alternatief zijn. O en doe er ook een goede speaker bij met het geluid van een dier in nood. Laat dat minimaal een week of langer staan.

Foto's van de dode schapen, ponies, etc. op de grond en foto van dezelfde dieren knuffelend met eigenaar op stok er naast.