Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:04

Ja en zo zijn we weer terug in de vroege middeleeuwen....

Het laatste wat nog ontbrak was een heilige oorlog. We zullen zien in hoeverre dit nog van deze tijd is en mensen zich achter Kirill schuiven. Voor bij wie het nog niet het geval was, alle alarmbellen moeten nu gaan klinken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:11

Pareltjes schreef:
Ja en zo zijn we weer terug in de vroege middeleeuwen....

Het laatste wat nog ontbrak was een heilige oorlog. We zullen zien in hoeverre dit nog van deze tijd is en mensen zich achter Kirill schuiven. Voor bij wie het nog niet het geval was, alle alarmbellen moeten nu gaan klinken.

In crisis tijden vallen mensen nog wel eens terug op religie...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:39

Kirill word aan alle kanten gesteund door Putin en hij steunt terug. Kwestie van flink schuiven.
Hij is goed voor een paar miljard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:46

De Russische Orthodoxe (staats)kerk is de enige toegestane kerk in Rusland. Voor het aantreden van Poetin was er een relatieve godsdienstvrijheid in Rusland. Jehovahs Getuigen konden er - net als hier - nog gewoon vrij prediken. Bij het aantreden werden andere godsdiensten dan de Russisch Orthodoxe kerk verboden. En aangemerkt als terroristische extremisten. Ook Jehovah's Getuigen. Alle bezittingen werden geconfisqueerd, huizen in brand gestoken en getuigen verdwenen jarenlang in de gevangenis of werden naar strafkampen gestuurd. Dat is tot op heden het geval.

Het "volk" heeft dus geen keuze. In Rusland heeft de kerk nog veel macht.
Onderstaand een interessant artikel hierover,
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... gle.com%2F

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:49

Babootje schreef:
De Russische Orthodoxe (staats)kerk is de enige toegestane kerk in Rusland. Voor het aantreden van Poetin was er een relatieve godsdienstvrijheid in Rusland. Jehovahs Getuigen konden er - net als hier - nog gewoon vrij prediken. Bij het aantreden werden andere godsdiensten dan de Russisch Orthodoxe kerk verboden. En aangemerkt als terroristische extremisten. Ook Jehovah's Getuigen. Alle bezittingen werden geconfisqueerd, huizen in brand gestoken en getuigen verdwenen jarenlang in de gevangenis of werden naar strafkampen gestuurd. Dat is tot op heden het geval.

Het "volk" heeft dus geen keuze. In Rusland heeft de kerk nog veel macht.
Onderstaand een interessant artikel hierover,
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... gle.com%2F

Over middeleeuwen gesproken. Toen was er ook maar 1 godsdienst toegestaan. En owee als je in iets anders gelooft. Dan werd je als ketter op de brandstapel geworpen.

Vergeet alle mooie dingen maar als het verdrag van geneve. We zijn weer helemaal terug bij af en het lijkt nog het meest op de middeleeuwen maar dan met high tech wapens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:27

Hier plaats ik een tweet van Hidde Bouwmeester . Ik adviseer jullie om op die tweet te klikken want er hangt een rij aan tweets onder waarin hij haarfijn uitlegt waar Oekraïne nu zo hard voor vecht. Het is teveel om allemaal hier weer te geven en samen te vatten. Vandaar voor mensen die op twitter kijken schuif ik deze naam eens naar voren.
Deze man is historicus en weet veel van dit conflict. Ik vind het heel erg interessant en ik denk ook dat dit klopt.

https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 0800345093

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:06

Zag het voorbij komen ja. Nou Pien, ff zijstraatje: gelukkig Macron nog net aan kop. Zag al bericht van Franse nichtje dat ze zich rot schaamt voor haar stadje. (ongeveer de landelijke uitslagen daar).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:13

pien_2010 schreef:
Hier plaats ik een tweet van Hidde Bouwmeester . Ik adviseer jullie om op die tweet te klikken want er hangt een rij aan tweets onder waarin hij haarfijn uitlegt waar Oekraïne nu zo hard voor vecht. Het is teveel om allemaal hier weer te geven en samen te vatten. Vandaar voor mensen die op twitter kijken schuif ik deze naam eens naar voren.
Deze man is historicus en weet veel van dit conflict. Ik vind het heel erg interessant en ik denk ook dat dit klopt.

Heel interessant draadje. Alleen een paar van de reacties eronder zijn gelijk weer pro Poetin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:34

Volgens mij is het een reactie op die draadjes. Of zie jij ook bij Hidde Pro Poetin teksten, zo ja dan ben ik wel benieuwd wat ik gemist heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:45

Draadje is inderdaad goed om te lezen, had hem ook gepost , en wanneer iets pro ukraine uitstraalt op twitter zijn de russische trollen meteen bezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:47

bigone schreef:
Draadje is inderdaad goed om te lezen, had hem ook gepost , en wanneer iets pro ukraine uitstraalt op twitter zijn de russische trollen meteen bezig.

Sorry Bigone, daar heb ik blijkbaar overheen gelezen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:47

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Heel interessant draadje. Alleen een paar van de reacties eronder zijn gelijk weer pro Poetin.

Daar worden ze voor betaald.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:56

bigone schreef:

Gelukkig hier nog geen trollen. Lang leve Bokt! Gewoon redelijke discussie en informatie uitwisseling *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:39

_San87_ schreef:
Achterom schreef:
Vind je? Of hoop je dat?
Voor mij de reden om ze wel even te noemen, de geschiedenis van die landen is heel vergelijkbaar.
Voor Putin een reden om ook die landen in het vizier te hebben en voor de landen zelf reden om heel zenuwachtig te zijn, al een hele tijd. Als Putin echt zo gek is als hij lijkt, denk je dan dat hij zich laat tegenhouden door het feit dat de bevolking van die landen een andere keuze heeft gemaakt? In zijn beleving telt dat toch allemaal niet? Dat heeft ie al laten zien.
Dan heeft hij ook vast wel een reden bedacht waarom de EU en de Navo het volgens hem gewoon moeten laten gebeuren.

Je vergeet dat lid zijn van de NAVO betekent dat een aanval op 1, een aanval op allemaal betekent, denk ik. Zou Poetin Estland bijvoorbeeld binnenvallen, dan heeft hij meteen oorlog met Europa, USA en Canada.

Tot nu toe heeft hij het gehouden bij landen die niet lid zijn van een collectief als de EU of de NAVO, met een reden, lijkt mij.

Wat jij en Babootje zeggen is vanuit ons westers perspectief allemaal heel logisch. Het enige wat ik aan wil geven is dat Putin anders denkt. Hij denkt niet zoals wij, hij redeneert vanuit een heel eigen perspectief.
Putin komt stapje voor stapje dichterbij. Hij ziet de aanval op Oekraïne niet als aanval, maar als speciale actie, dat blijft hij maar herhalen. En als je die lijn doortrekt kan het makkelijk zijn dat hij, vanuit zijn eigen perspectief, een speciale actie in de Baltische staten ook prima gerechtvaardigd vindt. Ze zijn zeker niet de eerste in de rij, landen als Georgië en Moldavië zijn eenvoudiger omdat ze geen lid zijn van de navo. Maar de inwoners van de Baltische staten maken zich zorgen en ik vind het te makkelijk om het af te doen met "ach, ze zijn lid van de navo".
Nee, juist hun gemeenschappelijke voorgeschiedenis maakt het een risico, ook voor hen. Ze zijn nu voor het eerst écht onafhankelijk. Ook zij hebben de nazi's in eerste instantie tijdens de tweede wereldoorlog binnengehaald als bevrijders, omdat ze daarmee hoopten van Rusland af te komen. Dat enthousiasme werd rap minder omdat de nazi's ook in die landen flink huisgehouden hebben.
Na afloop van de tweede wereldoorlog heeft de Sovjet-Unie ook daar met ijzeren hand geregeerd en een flinke Russische minderheid geïmporteerd (tot soms wel een derde van de totale bevolking) die absoluut bereid is om te helpen om het land "terug te geven aan....". Want voor die burgers was de Sovjet tijd immers veel beter, zij hadden het letterlijk voor het zeggen en nu niet meer.
In deze aflevering van tegenlicht krijg je een goed inkijkje in hoe Litouwen er bijvoorbeeld in staat.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... wapen.html

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:48

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:11

Ik zocht over Russische trollen maar kwam toen dit filmpje van een onderzoeksjournalist tegen over Oekraiense trollen. https://youtu.be/egIjW5jBATA

Het filmpje is een paar jaar oud. Maar het geeft wel aan hoe het werkt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:59

Ik heb de laatste tijd de nieuws probeert te vermeiden, maar kwam net een stuk tegen over wat ze vinden nu dat de Russen zijn weg rondom Kiev….

Kom je thuis nadat alles om je heen is gebombardeerd en vindt je 6 dode mensen in je kelder. Gewoon geëxecuteerd.

Man, ik heb er echt geen worden voor. Hoe kunnen wij mensen zo vreselijk zijn tegen elkaar? Dat jij denk dat jij zo het leven van iemand anders mag pakken. Gewoon doodschieten op de laatste dag en dan weggaan…

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:54

Az ️ Het Azov-regiment meldt dat ongeveer een uur geleden Russische indringers een giftige stof van onbekende oorsprong gebruikten tegen Oekraïense militairen en burgers in Mariupol - het werd uit een Russische drone gedropt. Van de slachtoffers is vastgesteld dat ze ademhalingsinsufficiëntie en vestibulo-atactisch syndroom hebben. Gevolgen voor de mensen worden nu gespecificeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:05

Ach ach. Dit was te verwachten. Ze willen Mariupol nu echt tot overgave dwingen, zodat ze die troepen kunnen gebruiken voor verovering van Donbass.
Heel verdrietig nieuws ook al waren we er op aan het wachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:10

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:20

Daks schreef:
Az ️ Het Azov-regiment meldt dat ongeveer een uur geleden Russische indringers een giftige stof van onbekende oorsprong gebruikten tegen Oekraïense militairen en burgers in Mariupol - het werd uit een Russische drone gedropt. Van de slachtoffers is vastgesteld dat ze ademhalingsinsufficiëntie en vestibulo-atactisch syndroom hebben. Gevolgen voor de mensen worden nu gespecificeerd.

Gaat het nu los met gifgas?? Manman....ik denk van alles maar houd mn mond maar...

Fijn Daks dat je het zo snel met ons deelt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:21

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 00:00

bigone schreef:
Waarschijnlijk met een drone, wat doet het westen bij aanvallen met gifgas?
https://twitter.com/sentdefender/status ... 78515?s=12

Nog een paar economische sancties er bovenop gooien. Verder niets. Ligt Poetin niet wakker van. Die gaat gewoon verder met zijn Hitler praktijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 03:05

Loretta schreef:
bigone schreef:
Waarschijnlijk met een drone, wat doet het westen bij aanvallen met gifgas?
https://twitter.com/sentdefender/status ... 78515?s=12

Nog een paar economische sancties er bovenop gooien. Verder niets. Ligt Poetin niet wakker van. Die gaat gewoon verder met zijn Hitler praktijken.

Onzin, het Westen doet aanzienlijk meer dan "een paar economische sancties".
Wat denk je met wat voor moderne wapensystemen al die russische tanks en ander pantservoertuigen zijn opgeblazen...?
En van die verliezen heeft Putin wel degelijk hoofdpijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:24

Klopt. Dit is geen vergeten oorlog, het voelt alleen zo machteloos dat het nog niet gestopt is en je net als in Syrië dat machteloze gevoel hebt zo van "je staat erbij en kijkt ernaar". Althans dat geldt voor mij.

Zelfs de Syrische witte helmen (burgerbeschermingsbeweging) hebben een instructie video opgestuurd voor de redders in Oekraïne met instructies hoeveel tijd ze hebben tussen de aanvallen, bommen en hoe om te gaan met alles, zodat ze zelf in leven blijven en dus zoveel mensen kunnen redden.
Want er is weer een nare, nare man (generaal) aangesteld die bekend is vanuit Syrië die daar voor Poetin "de Donbass moet gaan regelen" . Deze man is een vergrotende trap van de nare man en heeft allerlei akelige bijnamen. Dus het gaat heel heftig worden. Was gisteren op het nieuws (ik geloof nieuwsuur).
Dus ook al is het heel erg moeilijk om voor de Oekraïners in de oorlog te zijn en voor ons "om er naar naar te kijken en mee te leven" het is niet zo als in Syrië dat de Oekraïners er alleen voor staan. INtegendeel haast maar we willen altijd meer.