Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:32

ceasario schreef:
Kamy schreef:
En Rusland krijgt nu dikke, economische sancties opgelegd... Omdat ze hun rebellen blijken te bevoorraden qua oorlogstuig.
...

Dat is de helft van het verhaal..nl de andere helft is de Krim..en dat doet in Macht zeer voor het Westen.

De Zwarte Zeevloot is de Russische Vloot in de Zwarte Zee. Het maakt deel uit van de Russische marine en is gestationeerd rond de Krim. De basis bevindt zich in Sebastopol, met Mykolajiv, welke plaatsen deel uit maakte van de Oekraïne.

Ja dat bedoelde ik ook met mijn post. Rusland krijgt sancties omdat dat het westen het beste uit komt. Krijgt Frankrijk ook sancties omdat ze 2 schepen bouwen voor de Russische vloot? Nee tuurlijk niet! Ik zou mezelf nog eens goed achter de oren krabben waarom je Oekraïne als vriend wil en Rusland (china etc krijg je er dan waarschijnlijk ook bij) als vijand.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:34

ja dat van die 2 boten hoorde ik ook, zal wel om enorme bedragen gaan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:37

Sientje schreef:
Kamy schreef:
En Rusland krijgt nu dikke, economische sancties opgelegd... Omdat ze hun rebellen blijken te bevoorraden qua oorlogstuig.
Tsja, zouden wij dat in Europa onderling ook niet doen als een bondgenoot aangevallen wordt. Echt omgekeerde wereld soms.....
Ik hoef de waarheid niet eens te weten. Als de nabestaanden maar rust kunnen vinden. En een utopie zou zijn, vrede op de wereld...

Denk op zich dat die sancties wel passend zijn, met een dergelijke meneer die president is, die zich van de rest van de wereld niets aantrekt en expansionisme hoog in het vaandel heeft staan. Hadden ze wel eerder al moeten doen, toen met die Olympische winterspelen, etc...
We weten nog steeds niet uit welke hoek die raket kwam... al lijkt de hoek van de rebellen voor de hand te liggen, maar zou dat al zo zijn, is dat ook niet één groep...

Kijk en dit begrijp ik nu niet zo goed :)

- trekt zich van de rest van de wereld niks aan
- expansionisme hoog in het vaandel

De eerste klinkt mij in de oren als een omschrijving van de USA, en de 2e als een omschrijving van de EU :P

Waarom is het normaal als "wij" zo doen, en ineens een doodzonde als Putin het doet :?

Kamy

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:42

Pmarena: volledig met je eens!!!! Alsof de eu en usa uit vredelievende motivaties handelen.
Ik heb de nucleaire wapens van Saddam ook nog niet gezien. Daar "heerste" de usa. Nu zijn ze weg en de ellende gaat alleen maar verder. En waarschijnlijk extremer dan eerst. Wie zijn "wij" om te mogen oordelen of heersen over anderen?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:49

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:51

Kamy schreef:
Pmarena: volledig met je eens!!!! Alsof de eu en usa uit vredelievende motivaties handelen.
Ik heb de nucleaire wapens van Saddam ook nog niet gezien. Daar "heerste" de usa. Nu zijn ze weg en de ellende gaat alleen maar verder. En waarschijnlijk extremer dan eerst. Wie zijn "wij" om te mogen oordelen of heersen over anderen?

Dat bedoel ik, "wij" lijken iedereen onze normen en waarden op te willen leggen, en als landen het anders aan willen pakken dan vinden "wij" dat maar meteen bizarre praktijken waar iets aan gedaan moet worden.

Als ik heel eerlijk ben vind ik een maatschappij waarin mensen die "overlast" voor anderen veroorzaken gewoon aangepakt worden, op zich helemaal niet slechter dan onze samenleving waar het soms wel lijkt alsof iedereen het maar tof moet vinden als mensen vervelende / provocerende / overlast gevende streken uithalen.

Het is hier als je er even van een afstandje naar wil kijken, in het westen maar een rare losgeslagen bende eigenlijk (alleen al bvb. hele orgies in videoclips, bizarre feesten waar wel wat grenzen van fatsoen en persoonlijke waardigheid overschreden worden enz. := ) waarvan ik me wel voor kan stellen dat de Russen daar afkeurend naar kijken, en niet willen dat het bij hen ook zo'n losgeslagen zooitje van mafkezen wordt.

Dat is toch gewoon hun goed recht :)

En dan zeg ik niet dat Rusland perfect is :P Maar bij ons vind ik het ook niet perfect :=
Maargoed, iedereen mag daar anders over denken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:04

pmarena schreef:
De EU wil net zo graag als Rusland een groter gebied beslaan. Als Ukraïne bij ons komt, dan zit het niet bij Rusland en staan wij gevoelsmatig weer wat sterker tegen Rusland.

Net zoals Rusland het niet zo prettig vindt dat de EU steeds dichterbij komt, vindt de EU het niet prettig dat Putin wat Sovjetunie-staten terug wil inlijven.

De grap is dat "wij" schande spreken over Putin die deze (overwegend?) "Russen" wel terug wil nemen, terwijl we zelf net zo fanatiek zijn volgens mij in het wel bij de EU willen voegen van die gebieden :=

De EU groeit doordat landen zich er graag bij willen aansluiten waarbij Rusland andere landen zoals je zelf al aangeeft inlijft. Lijkt mij toch wel een zeer wezelijk verschil :j

Dat er gevochten wordt in de buurt van de rampplek... Daar heb ik geen woorden voor -O-
Vind het ook jammer dat het allemaal aan het uitlopen is op een zeer politiekspel waarbij de essentie volledig uit het oog verloren is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:11

pmarena schreef:
Kamy schreef:

Dat bedoel ik, "wij" lijken iedereen onze normen en waarden op te willen leggen, en als landen het anders aan willen pakken dan vinden "wij" dat maar meteen bizarre praktijken waar iets aan gedaan moet worden.

Als ik heel eerlijk ben vind ik een maatschappij waarin mensen die "overlast" voor anderen veroorzaken gewoon aangepakt worden, op zich helemaal niet slechter dan onze samenleving waar het soms wel lijkt alsof iedereen het maar tof moet vinden als mensen vervelende / provocerende / overlast gevende streken uithalen.

Het is hier als je er even van een afstandje naar wil kijken, in het westen maar een rare losgeslagen bende eigenlijk (alleen al bvb. hele orgies in videoclips, bizarre feesten waar wel wat grenzen van fatsoen en persoonlijke waardigheid overschreden worden enz. := ) waarvan ik me wel voor kan stellen dat de Russen daar afkeurend naar kijken, en niet willen dat het bij hen ook zo'n losgeslagen zooitje van mafkezen wordt.

Dat is toch gewoon hun goed recht :)

En dan zeg ik niet dat Rusland perfect is :P Maar bij ons vind ik het ook niet perfect :=
Maargoed, iedereen mag daar anders over denken.

Een losgeslagen bende is wat anders dan schending van de mensenrechten.
Ik vind Nederland ook niet heilig maar in dat opzicht is het hier redelijk goed geregeld.

En dat er gevochten wordt op de rampplek, ja triest, maar dat de strijdende partijen daar andere prioriteiten hebben vind ik niet zo vreemd.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:14

Pmarena, onze "tolerante" en multi culti samenleving is wat mij betreft doorgeslagen.... wat jij zegt: normale mensen moeten het maar accepteren als losgeslagen idioten (Nederlanders, buitenlanders, andere EU leden die zich in ons landje ophouden etc) zich misdragen.

Fransje23: in de landen die zich bij de EU aansluiten, komen er in sommige gevallen ook protesten voor. omdat niet iedereen van de bevolking er achter staat. Alleen escaleert dat niet. Maar het is echt niet allemaal vrijwillig. En ik denk dat de EU zich er zelf mee kapot maakt. Zwakkere broerders sluiten alleen maar aan, om er financieel beter van te worden. Plukken van onze veren.
Als wij een sterk Europa hadden willen worden, hadden we Poetin moeten accepteren. Maar nee, dat is een oude vijand van Amerika. En wij lopen blindelings achter dat land aan. Dat land wat zichzelf compleet kapot maakt, en nu op andere manieren aan "geld" en macht probeert te komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:23

Kamy schreef:
Fransje23: in de landen die zich bij de EU aansluiten, komen er in sommige gevallen ook protesten voor. omdat niet iedereen van de bevolking er achter staat. Alleen escaleert dat niet. Maar het is echt niet allemaal vrijwillig. En ik denk dat de EU zich er zelf mee kapot maakt. Zwakkere broerders sluiten alleen maar aan, om er financieel beter van te worden. Plukken van onze veren.
Als wij een sterk Europa hadden willen worden, hadden we Poetin moeten accepteren. Maar nee, dat is een oude vijand van Amerika. En wij lopen blindelings achter dat land aan. Dat land wat zichzelf compleet kapot maakt, en nu op andere manieren aan "geld" en macht probeert te komen.

Dat er protesten komen en niet iedereen het er mee eens is, is iets anders dan dat het niet vrijwillig is. Feit dat bij vrijwel alle beslissingen die een land maakt er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:27

fransje23 schreef:
pmarena schreef:
De EU wil net zo graag als Rusland een groter gebied beslaan. Als Ukraïne bij ons komt, dan zit het niet bij Rusland en staan wij gevoelsmatig weer wat sterker tegen Rusland.

Net zoals Rusland het niet zo prettig vindt dat de EU steeds dichterbij komt, vindt de EU het niet prettig dat Putin wat Sovjetunie-staten terug wil inlijven.

De grap is dat "wij" schande spreken over Putin die deze (overwegend?) "Russen" wel terug wil nemen, terwijl we zelf net zo fanatiek zijn volgens mij in het wel bij de EU willen voegen van die gebieden :=

De EU groeit doordat landen zich er graag bij willen aansluiten waarbij Rusland andere landen zoals je zelf al aangeeft inlijft. Lijkt mij toch wel een zeer wezenlijk verschil :j

Dat er gevochten wordt in de buurt van de rampplek... Daar heb ik geen woorden voor -O-
Vind het ook jammer dat het allemaal aan het uitlopen is op een zeer politiekspel waarbij de essentie volledig uit het oog verloren is.

Ja? Want Rusland is dramatisch gegroeid volgens jou, geheel tegen de zin van alle bewoners van al die andere landen die "ingelijfd" zijn? Misschien heb ik wat gemist maar "Rusland" is een stuk kleiner geworden sinds ik nog op de basisschool zat :)

Maar ik snap wat je bedoelt hoor en ben het daar ook wel deels mee eens. Rusland is bezig met strijd om stukjes land terug te krijgen terwijl wij als EU het met een wat andere manier van manipuleren doen :P

Ik vind het er op lijken dat de problemen begonnen zijn toen "wij" gingen proberen om Ukraïne bij de EU te krijgen.

Natuurlijk wordt Rusland daar niet vrolijk van, dat is toch logisch :)

In de huidige situatie is het zo dat Ukraïne nog tussen Rusland en de EU in ligt, dus een mooie buffer zeg maar tussen de grenzen van beide gebieden.

Gaat het bij de EU horen dan ligt het ineens direct tegen de grens van Rusland aan en dat komt toch best bedreigend over.

Wanneer de EU besluit om te proberen om de Ukraïners zodanig te beïnvloeden dat ze bij de EU willen gaan horen vind ik het niet zo raar dat Rusland hetzelfde gaat doen: bewoners beïnvloeden zodat ze liever bij Rusland willen horen.

Misschien ligt de aanleiding van het ontstaan van onrusten en interne conflicten in Ukraïne, wel een heel klein beetje bij de EU: omdat wij het hebben aangewakkerd dat mensen moesten gaan nadenken bij wie ze liever wilden horen -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:40

pmarena schreef:
Misschien ligt de aanleiding van het ontstaan van onrusten en interne conflicten in Ukraïne, wel een heel klein beetje bij de EU: omdat wij het hebben aangewakkerd dat mensen moesten gaan nadenken bij wie ze liever wilden horen -O-

Dat zou kunnen :j
Er gaat natuurlijk ook een hele geschiedenis aan vooraf en de Krim is van enorm strategische belang voor Rusland.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:43

Wij hebben helemaal niet geprobeert oekraine bij de eu in te lijven.. ken je geschiedenis.. deze theorie gaat al op zoveel punten stuk.. dat ik niet eens zou weten waar te beginnen met uitleggen hoe het wel werkt.

Eu lijft niet in en zeker nu hoeft de eu van de eu niet groter te worden. Heytis ook niet zo dat een land zomaarbij de eu kan komen..

Nog even en Nederland heeft zelf het vliegtuig neretgehaald. Hadden ze maar niet de EGKS moeten (mede) oprichten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:51

Zeg je nu dat de EU niet heeft geprobeerd om Ukraïne erbij te krijgen?
Ik geloof toch niet dat dat een discussiepunt is dat ze / we dat erg graag wilden? (willen) :)

Dit is trouwens ook wel een interessant stukje, van een paar maanden geleden...
http://www.trouw.nl/tr/nl/30340/Onrust- ... zijn.dhtml

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:11

Winged schreef:
anneliesdj schreef:
Nee zouden die mensen het niet erg vinden dat de lijken 3 dagen lang bij hen in de tuin hebben gelegen?

Is dat de schuld van Nederland dan? Oekraïne en de rebellen moeten hieraan meewerken. Nederland staat eigenlijk met lege handen in deze kwestie.

Ben ik het niet mee eens, wel zoals de situatie nu is maar in de eerste week lag dat heel anders.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:56

Sammie schreef:
Nog even en Nederland heeft zelf het vliegtuig neretgehaald. Hadden ze maar niet de EGKS moeten (mede) oprichten.

Dat denk ik niet ;) maar ik heb al eerder gezegd: ik vraag me af of NL slachtoffer is in dit spel, een deelnemer in het spel of dat we gebruikt worden door een speler...

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:03

inderdaad heb al eerder gezegd er kloppen dingen niet, maar helaas word je daar weer raar voor aangekeken en is het niet gepast maar goed

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:14

pmarena schreef:
Ik geloof toch niet dat dat een discussiepunt is dat ze / we dat erg graag wilden? (willen) :)

Ik zeg dat de EU Oekraïne niet heeft (geprobeerd) in te lijven. De EU heeft een berg met regels waar aan een land vooraf moet voldoen, eer ze daadwerkelijk willen toetreden is er nog een waslijst. Daar zijn ze wellicht in het verleden wel eens te soepel geweest, maar van in lijven (met geweld) is echt geen sprake. Rusland heeft gewoon gezegd de Krim.. da’s <weer> van ons.. Vergelijkbaar met Vlaanderen? Dat is weer Nederlands.. Hoppa! En nu met die separatisten.. Hier heb je wat bommetjes en granaten… Maar niet zeggen dat ze van ons vandaan komen en ook niet zeggen dat wij jullie trainen.

Ik snap dat je kritisch wil zijn, maar sommige uiteenzettingen of stappen van jou snap ik echt niet. Alsof je opnieuw bevestigd wil krijgen dat de aarde zeker te weten rond is en niet plat.

Beide landen (unies) zijn gebaad bij uitbreiding van grondgebied/grenzen, maar er zit toch wel een wezenlijk verschil in tussen landjepik of willen jullie bij ons komen? Nou, graag.. Ondertussen kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen, maar hier moet je iig aan voldoen. :list:

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:17

Sammie schreef:
pmarena schreef:

Ik zeg dat de EU Oekraïne niet heeft (geprobeerd) in te lijven. De EU heeft een berg met regels waar aan een land vooraf moet voldoen, eer ze daadwerkelijk willen toetreden is er nog een waslijst. Daar zijn ze wellicht in het verleden wel eens te soepel geweest, maar van in lijven (met geweld) is echt geen sprake. Rusland heeft gewoon gezegd de Krim.. da’s <weer> van ons.. Vergelijkbaar met Vlaanderen? Dat is weer Nederlands.. Hoppa! En nu met die separatisten.. Hier heb je wat bommetjes en granaten… Maar niet zeggen dat ze van ons vandaan komen en ook niet zeggen dat wij jullie trainen.

Ik snap dat je kritisch wil zijn, maar sommige uiteenzettingen of stappen van jou snap ik echt niet. Alsof je opnieuw bevestigd wil krijgen dat de aarde zeker te weten rond is en niet plat.

Beide landen (unies) zijn gebaad bij uitbreiding van grondgebied/grenzen, maar er zit toch wel een wezenlijk verschil in tussen landjepik of willen jullie bij ons komen? Nou, graag.. Ondertussen kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen, maar hier moet je iig aan voldoen. :list:

Aanvulling: Het grootste gedeelte van de mensen op de Krim wilden ook graag bij Rusland horen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:19

R12312 schreef:
Aanvulling: Het grootste gedeelte van de mensen op de Krim wilden ook graag bij Rusland horen.

Dit inderdaad. Verder: in oost Oekraïne leven veel Russen. Je zou kunnen zeggen 'verhuis dan naar Rusland', maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:22

Tja ik woon aan grensgebied met duitsland. Hier zijn ook zat mensen die wel bij duitsland willen horen :+ dan wordt er toch ook niet gezegd nou omdat jullie dat zo graag willen doen we dat dan maar...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:22

Dus dan is de aktie van Rusland goed te praten? Als ze in Vlaanderen bij Nederland willen horen, kan Nederland dus ook gewoon zeggen zo.. Vlaanderen, jullie zijn weer gewoon Nederlands.. Klaar...

Zo werkt het toch niet? Op de Krim wonen veel Russen en veel pro-russen, maar dan ga je als 'derde' toch niet zo landjepik spelen. Overigs 'begrijp' ik ergens wel dat Poetin een dergelijke actie heeft gedaan. Z'n vloot ligt er en aan onrust in dat gebied heeft ie niks . Maar dat praat z'n actie nog steeds totaal niet goed. En laten we ook niet vergeten dat er via Rusland gewoon steun wordt gegeven aan de seperatisten. Dus bewust voor onrust zorgen in een gebied waar ze 'niks' te zoeken hebben.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:31

Sammie schreef:
Dus dan is de aktie van Rusland goed te praten? Als ze in Vlaanderen bij Nederland willen horen, kan Nederland dus ook gewoon zeggen zo.. Vlaanderen, jullie zijn weer gewoon Nederlands.. Klaar...

Zo werkt het toch niet? Op de Krim wonen veel Russen en veel pro-russen, maar dan ga je als 'derde' toch niet zo landjepik spelen. Overigs 'begrijp' ik ergens wel dat Poetin een dergelijke actie heeft gedaan. Z'n vloot ligt er en aan onrust in dat gebied heeft ie niks . Maar dat praat z'n actie nog steeds totaal niet goed. En laten we ook niet vergeten dat er via Rusland gewoon steun wordt gegeven aan de seperatisten. Dus bewust voor onrust zorgen in een gebied waar ze 'niks' te zoeken hebben.

Dat zeggen we toch ook niet :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:38

Vanwaar de opmerking dan ? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:43

Overal hoor je sancties tegen Rusland.
Volgens mij gaan de gevechten tussen de separisten en het Oekraïense leger... Het Oekraïense leger zou een staakt het vuren regelen en een veilige "brug" naar het rampgebied. Wederom worden de onderzoekers tegen gehouden door separisten: "er wordt verderop gevochten, het is niet veilig".
Maar ik hoor niemand over sancties tegen Oekraïne?
Oekraïne valt de separisten aan, die willen (begrijpelijk) niet wijken...
En zo ging er weer een dag voorbij....