Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:02

katiavl schreef:
Maar goed voor mensen die teveel eten of niet kunnen afblijven is er gelukkig nog altijd gewichtsoperaties, ik vind het toch een goede ontwikkeling. Mensen die zouden sterven in korte tijdspannen aan hun gewicht kunnen nu een nieuw leven met ander eetpatroon beginnen.
Want als je de mac binnengaat, of teveel suiker binnenkrijgt of te snel eet word je per direct gestraft Whoosh!

Maar ik zit veel op gewichtswebsites, vind leren van mensen gewoon fascinerend. En hoeveel er eigenlijk eten door verdriet is angstaanjagend Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij krijg je niet zomaar zo'n operatie, hoor. Ik heb een kennisje die haar maag heeft laten verkleinen, maar moest door een hoop psychologische tests heen, hoor. Want je kunt je laten opereren, maar als je daarna weer verder gaat met eten, tja.......

En zo ken ik ook iemand die haar ''rijbroek'' (dikke bovenbenen/heupen) leeg heeft laten zuigen. Een paar jaar later zat het vet er gewoon weer aan. Clown

Nee, je moet dan toch echt iets doen aan je eetlust en je problemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:05

Helemaal waar katiavl.

Helaas vind ik wel dat wanneer mensen eten door verdriet, zich in de slachtofferrol zetten ipv er wat aan te doen. Dat vind ik best zwak, want zij zijn wel gezond (en dat ben ik niet. Knipoog )
Er zijn mensen met veel grotere problemen. Je moet blij zijn met watje heb en daar goed voor zorgen....

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:07

Kennen jullie het boek van Patty Harpenau? Dat is interessante kost voor emotionele eters. Je mag afvallen niet op wilskracht laten aankomen. Zij legt uit waarom.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:09

Nja, dan maar zwak.. Ik had het ook graag anders gezien, maar op dit moment is het nou eenmaal zo. Niet dat ik het erbij laat zitten, maar ik doe al jaren mijn best om hieruit te komen.. wat tot nu toe echt nog niet gelukt is!

K_im

anneve schreef:
Kennen jullie het boek van Patty Harpenau? Dat is interessante kost voor emotionele eters. Je mag afvallen niet op wilskracht laten aankomen. Zij legt uit waarom.

Zal dat boek in de bieb te verkrijgen zijn? en wat is de titel?
Laatst bijgewerkt door K_im op 27-06-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Je mag afvallen niet op wilskracht laten aankomen? Dat snap ik niet... Kun je dat toelichten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:10

superwoman schreef:
Helemaal waar katiavl.

Helaas vind ik wel dat wanneer mensen eten door verdriet, zich in de slachtofferrol zetten ipv er wat aan te doen. Dat vind ik best zwak, want zij zijn wel gezond (en dat ben ik niet. Knipoog )
Er zijn mensen met veel grotere problemen. Je moet blij zijn met watje heb en daar goed voor zorgen....

Superwoman, dit vind ik nogal raar gesteld. Ik heb nooit obesitas gehad, maar wel boulimia. In ernstige vorm. O.a. door verdriet en het niet om kunnen gaan met emoties/trauma's. Dus omdat jij niet gezond bent en daardoor last hebt van je gewicht is dat erger dan wat mensen met emotionele problemen doen? Erg kortzichtig, hoor. Ik denk niet dat jij daarover kan oordelen.

Ik ben met je eens dat je altijd je best moet doen om uit die vicieuze cirkel te komen. Maar geloof me, dat is niet makkelijk. Misschien is het juist wel niet makkelijk omdat het zo met de psyche van de mens te maken kan hebben. Dat zijn vaak hele gecompliceerde zaken......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:13

K_im schreef:
Nja, dan maar zwak.. Ik had het ook graag anders gezien, maar op dit moment is het nou eenmaal zo. Niet dat ik het erbij laat zitten, maar ik doe al jaren mijn best om hieruit te komen.. wat tot nu toe echt nog niet gelukt is!

Misschien is zwak niet het juiste woord, maar weet het ff niet anders.
Mijn lichaam kan niet wat ik zou willen. Wees blij met wat je heb!
Ik denk ook aan mensen die het nog slechter hebben dan ik. Dat zorgt er ook voor dat ik niet wil klagen. In vergelijking met andere mensen heb ik nog heel veel. Daar moet ik wel van genieten, misschien heb ik straks ook wel minder.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:15

Pfft, het is zelfs verrekte moeilijk Nadya Haha!, maar daar weet je alles van. Feit blijft dat mensen die géén problemen met eten hebben er vaak te makkelijk over denken. En dat snap ik op zich ook wel weer.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:16

Iedereen heeft wel iets te klagen, niemand is helemaal blij met hoe hij eruit ziet.. En omdat ik het minder zwaar heb dan anderen, en het allemaal maar zelf in de hand heb, mag ik niet een keertje klagen. Tuurlijk, je moet zo positief mogelijk leven, maar ik ken niemand die niet klaagt.. Volgens mij klaagt iedereen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:16

Er wordt ook wel weer makkelijk aangenomen dat iemand geen probleem heeft met eten, want hoe meet je dat? Alleen maar omdat iemand er slank uitziet??

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:20

wie neemt dat aan dan, Cer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:24

Degene die beweert dat mensen zonder eetproblemen de zwaarlijvigen makkelijk beoordelen. Want hoe weet je zeker dat die mensen geen eetproblemen hebben? Hoe meet je dat? Vraag je dat aan ze?

Of wordt er voor t gemak ingevuld/aangenomen wat anderen over dikkerds zeggen.. starende blikken bijvoorbeeld? Misschien kijken die mensen toevallig een bepaalde kant op zonder bijbedoelingen maar als iemand zichzelf al schuldig voelt is het makkelijk om dat bij een ander neer te leggen ('ja maar zij maken dat ik me schuldig voel') ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:24

K_im schreef:
Iedereen heeft wel iets te klagen, niemand is helemaal blij met hoe hij eruit ziet.. En omdat ik het minder zwaar heb dan anderen, en het allemaal maar zelf in de hand heb, mag ik niet een keertje klagen. Tuurlijk, je moet zo positief mogelijk leven, maar ik ken niemand die niet klaagt.. Volgens mij klaagt iedereen!

Ik geloof dat je mijn boodschap mist. Het gaat niet over het klagen, maar over het positief zien.
Je heb nog zo veel, geniet daar van!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:29

Ik heb meer dan 15 jaar zware eetstoornissen gehad. Ben altijd slank geweest. Tot echt dun aan toe, ok.......
In de klinieken was er ook altijd een beetje ''strijd'' tussen de dikken en de dunnen. Vreselijk. Heb dat nooit begrepen. In plaats van elkaar er doorheen te helpen, was er altijd die afgunst bij sommigen...... Misschien omdat het allemaal vrouwen waren, ik weet het niet.

Moet wel zeggen dat ik ooit een vriendschap heb gehad met iemand met Binge Eating Disorder. Op een gegeven moment kon ik er niet meer tegen. Ze dacht alleen maar aan eten, terwijl haar dochter al maanden met te kleine kleertjes rond liep (had ze geen geld meer voor door al de boodschappen die ze deed). Toen heb ik de vriendschap afgekapt. Ik vond dat echt verschrikkelijk, heb ook geprobeerd er met haar over te praten.......

Maar goed, heb ook lieve, fijne, intelligente dikke vriendinnen, die gewoon gelukkig met zichzelf zijn of hun best doen af te vallen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:30

Dan heb ik je boodschap idd verkeerd begrepen.. Er zijn ook wel dingen waar ik van geniet om te doen of die ik heb, maar overgewicht is niet iets wat je even aan de kant zet. En het zal voorlopig nog een deel van mijn leven zijn waar ik moeite mee heb. Ik hoop wel dat ik me daar snel overheen kan zetten en me op andere dingen ga richten. En vooral mijn 'lichaam aan de kant kan zetten' en gewoon doen wat ik wil Ja

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:31

Dat zal wel een vrouwending zijn Nadya..
Op het moment dat je te dik bent, weten ze dat te melden. Mits het voor de andere vrouw gunstig is dat je dikker bent (dan komen ze zelf beter uit de verf nl.). Als je dan gaat afvallen ben je volgens hun ziek, zie je er slecht uit en gaat het beroerd... Sja Clown Och, uiteindelijk doe je het voor jezelf Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:40

Cer schreef:
Dat zal wel een vrouwending zijn Nadya..

Ja, het is een vrouwending, dat weet ik zeker. En ik ben graag op en top vrouw, maar dit soort dingen, daar heb ik helemaal niets mee. Knipoog

Superwoman; als je eetproblemen hebt vanwege emotionele oorzaken (dus of dat nou BED, anorexia, boulimia of wat dan ook is), kun je best genieten van bepaalde dingen in het leven, hoor. Ik heb in die periode enorm van het leven genoten, ondanks mijn ziekte. Natuurlijk ook diepe dalen gehad met extreme dips, want als je jezelf uithongert, gebeurt dat vanzelf met je.
Maar hoe kun je echt ECHT genieten van je leven, als je moet leven met een verleden van misbruik? Als je jezelf en je lichaam echt haat? Als je kapot gemaakt bent? Dat is nogal een proces waar je dan door moet......... De ene vreet zich vol en bouwt letterlijk een muur om zich heen en de ander hongert zich uit, omdat ze niet meer wil bestaan. Niet meer wil voelen. Dat is wat ik ervaren heb in die klinieken. Mensen met hele heftige verhalen......

Is dat minder erg dan iemand die door een fysieke ziekte dik of dun wordt? Lijkt mij niet.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:08

superwoman schreef:
[quote="
Lijnen vind ik knap,echt waar! Ja maar niet op gewicht kunnen blijven, vind ik zwak.

Dat is ff eerlijk, want ik kan scheinheilig zeggen van niet Schijnheilig

Hier ben ik het helemaal mee eens Lachen
Katia; ik heb nooit gezegd dat dit een reden is om dikke mensen zo te behandelen hoor,
vidn alleen dat ze wel eens wat meer naar hunzelf kunnen kijken ipv heel boos naar de buitenwereld die ze zo veroordeeld.
Hallo jij stopt die fricadel met mayo in je mond, ik toch niet?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:17

Ik kijk vaak genoeg naar mijzelf. Ik realiseer me heel goed dat het allemaal mijn eigen schuld is..
Jammer genoeg zal men idd altijd denken: Stopt ze weer iets vet's in d'r mond. (voorbeeld) Ook al eet ik alleen gezond en verantwoord en ben ik al tien kilo afgevallen maar nog steeds 20 te zwaar.. Ze zullen het zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:19

'ja en dat is logisch toch? Moet je de mensen eens horen als iemand dor moord stikt en de longen uit zn lijft hoest en diegene een peuk opsteekt.
Zo be it. Als je niet bekritiserd wil worden kan je twee dingen doen, óf leren omgaan met kritiek en je slachtofferrol afzeggen of stiekem in een hoekje gaan zitten eten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:44

Ja, dat is inderdaad met alles zo... de wereld is niet altijd even aardig.
Maar kan best leuk zijn Ja en daarop moet je focussen.. Door te letten op wat anderen (misschien) van je denken (want ik heb het nog maar zelden hardop gehoord 'hey dikke, niet zo vet vreten') praat je jezelf excuses aan en kom je in die slachtofferrol die je niet wilt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:47

K_im schreef:
Dan heb ik je boodschap idd verkeerd begrepen.. Er zijn ook wel dingen waar ik van geniet om te doen of die ik heb, maar overgewicht is niet iets wat je even aan de kant zet. En het zal voorlopig nog een deel van mijn leven zijn waar ik moeite mee heb. Ik hoop wel dat ik me daar snel overheen kan zetten en me op andere dingen ga richten. En vooral mijn 'lichaam aan de kant kan zetten' en gewoon doen wat ik wil Ja

Maar je moet je lichaam niet opzij willen zeten, wees blij dat alles het doet. Je kunt het zelfs nog "beter" (sterker of leniger of in een betere conditie brengen) maken. Je zal door je gewicht misschien best beperkingen hebben, iedereen heeft die. Maar dat hoeft niet je leven negatief te beinvloeden als je meer kijkt naar de positieve dingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:57

Nadya schreef:
Is dat minder erg dan iemand die door een fysieke ziekte dik of dun wordt? Lijkt mij niet.........

tot nu toe ben ik nog niet echt in gegaan op jouw reacties naar mij toe.
Je vertelt veel, maar mijn posts begrijpen doe je niet, dus vond het niet echt nodig om erop in te gaan. Daarbij heb ik geen probleem met mijn gewicht, zoals jij eerder wel aan nam.
Ik moet er gewoon zeer goed op letten, omdat ik niet veel kan bewegen, laat staan sporten.
Je praat over jezelf en je eigen ervaringen....
Je praat over problemen die héél ver gaan.
Wanneer iemand wel kan afvallen, maar steeds terug valt zijn die pshychische problemen lang niet zo groot gelukkig. Die personen zijn sterk genoeg om steeds weer opnieuw te beginnen en de cirkel te doorbreken... Ik denk dat daar een heel groot verschil in zit.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:15

Cer schreef:
Je mag afvallen niet op wilskracht laten aankomen? Dat snap ik niet... Kun je dat toelichten?

Daar heeft Patty een heel boek over geschreven en om dat hier samen te vatten, dan is onmogelijk.