Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NessaX

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:45

dat ik geen 'ge' en 'u' mag zeggen op bokt Tong uitsteken

dat hebben nederlands niet graag.
jaja door bokt is mijn nederlands beter geworden Tong uitsteken

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:34

Ronja schreef:
Oh nog een vraagje over iets wat ik niet begrijp...

Wie of wat zijn/is de Bond zonder Naam en waarom zetten ze rare spreuken op je treinkaartje?!

"De bond zonder naam is een maatschappij-kritische organisatie die uitnodigt tot reflectie.
Zij is pluralistisch en werkt zonder politieke, filosofische of religieuze bindingen.
Bond zonder naam doet een oproep om op te komen voor een meer leefbare en zorgzame samenleving.
Bond zonder Naam zet via talrijke initiatieven en projecten ook woord om in daad." (eventjes van hun site geplukt)

http://www.bzn.be/nl/index.php

Ze hebben trouwens véél meer acties (sociale en culturele projecten) lopen dan alleen de spreuken op de treinkaartjes (die trouwens wel erg leuk zijn)

"Je glimlach: de beste cosmetica!"

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:51

NessaX schreef:
dat ik geen 'ge' en 'u' mag zeggen op bokt Tong uitsteken

dat hebben nederlands niet graag.
jaja door bokt is mijn nederlands beter geworden Tong uitsteken

Ja heb ik ook, ik gebruik overal u behalve op bokt, op msn is iedereen gewoon u Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:40

of 'a' Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:41

Hihihi, dat doe ik alleen als het even plat is.

Belgen moeten stemmen, nederlanders mogen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:42

Het rechtssysteem is toch ook anders?

Hebben ze in belgië niet ook zo'n jury-systeem, zoals in de VS?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:44

Oehoe nee, helemaal niet hoor, dat is alleen bij het Hof van Assisen (doet uitspraak over moord en politieke misdrijven, ook nog wat andere dingen, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen Knipoog ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:45

Biepje schreef:
Oehoe nee, helemaal niet hoor, dat is alleen bij het Hof van Assisen (doet uitspraak over moord en politieke misdrijven, ook nog wat andere dingen, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen Knipoog ).

Mag je eigenlijk wel, want ik als belg snap het systeem wanneer en waarom niet. Haha! En hoe de jury word gekozen, en in welke mate ze invloed hebben.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:49

Ronja schreef:
Het rechtssysteem is toch ook anders?

Hebben ze in belgië niet ook zo'n jury-systeem, zoals in de VS?

Ik ken het nederlandse rechtssysteem niet, kan dus moeilijk de vergelijking maken Bloos. Als ik mij niet vergis, is er alleen een jury bij het hof van assisen. Dat is de hoogste rechtbank, die zich uitspreekt over de zwaarste misdaden (moord, opzettelijke doodslag, dutroux-toestanden,..). De jury bestaat uit twaalf leden die uitspraak mogen doen over de schuldvraag (dus enkel of de beklaagde al dan niet schuldig is voor bepaalde feiten). De rechters (drie) bepalen de strafmaat.

Het rechtssysteem in België is wel véél anders dan in de VS Haha!, daar is geen twijfel over mogelijk

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:56

katiavl schreef:
Biepje schreef:

Mag je eigenlijk wel, want ik als belg snap het systeem wanneer en waarom niet. Haha! En hoe de jury word gekozen, en in welke mate ze invloed hebben.

De juryleden worden bij lottrekking gerekruteerd uit de lokale stemgerechtigde burgers in de leeftijdscategorie tussen dertig en zestig jaar. Zitting hebben in een jury is een burgerplicht waaraan men slechts kan ontkomen met een ernstige reden; verzuim kan een boete tot 500 euro tot gevolg hebben. Een jurylid krijgt een dagvergoeding van 21 euro

http://www.presse-justice.be/document.php?document_id=100&

Voila Haha! (google is u beste vriend!)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:58

Dus een jury mag zeggen of die schuldig is of niet, vind dat toch maar raar. Want veel zullen niet professioneel maar uit gevoelens beslissing maken.
Wel erg interessant tantjeuh Ja ik wil best een jurylid zijn Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:02

Ik heb nog geen strafprocesrecht gehad, maar ik zal mijn best doen Lachen

Ok, het Hof van Assisen bestaat uit het hof zelf en een jury van 12 juryleden. Het hof bestaat uit een voorzitter (een raadsheer uit het Hof van Beroep) en twee rechters (komen uit de rechtbank van eerste aanleg en worden per zaak aangewezen door de voorzitter).

De jury is met twaalf, zij worden uitgeloot uit de bevolking.

Het is dus geen permanent rechtscollege: de samenstelling verschilt per zaak.

Het HvA is bevoegd voor
-) misdaden: dit zijn misdrijven waar een straf op staat van opsluiting/hechtenis voor 5-10j, 10-15j, 15-20j, 20-30j, levenslang. Opsluiting is voor misdrijven van gemeen recht (huis tuin en keuken moorden, verkrachting van een minderjarige, doodslag,...), hechtenis is voor politieke misdrijven (misdrijven met een politiek tintje, bijvoorbeeld een aanslag op de staatsvorm,...).
-) drukpersmisdrijven uitgezonderd die van racisme en xenofobie: wanneer je een tekst in het openbaar verspreid met eum, lelijke dingen op Knipoog
-) politieke misdrijven dus
-) samenhangende wanbedrijven: misdrijven waarop een gevangenisstraf staat van 6m tot 5j, wanneer een persoon er meerdere pleegt en ze hetzelfde doel hebben

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:04

katiavl schreef:
Dus een jury mag zeggen of die schuldig is of niet, vind dat toch maar raar. Want veel zullen niet professioneel maar uit gevoelens beslissing maken.
Wel erg interessant tantjeuh Ja ik wil best een jurylid zijn Tong uitsteken

Een jury zegt inderdaad of iemand schuldig is of niet, maar dit gaat nog eens via een speciale procedure.

Vijf schuldig, zeven onschuldig: vrij
Zes schuldig, zes onschuldig: vrij
Zeven schuldig, vijf onschuldig: hof helpt mee

De strafmaat wordt bepaald door jury+hof

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:08

Echt interessant! Hahaha, ik als belg hoor dat eigenlijk wel te weten. *bloos*

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:36

Vind je dat echt interessant Lachen ? Nou, ik ook wel hoor, maar ik verwacht altijd dat iedereen die rechtsdinges maar saai vindt Tong uitsteken

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:23

Grappig topic Haha!.

Nav een topic ooit op een ander forum kreeg ik het idee dat het in België veel normaler is dat moeders vrij snel weer gaan werken en de kinderen 5 dagen per week op een KDV gedropt worden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:25

Misser schreef:
Grappig topic Haha!.

Nav een topic ooit op een ander forum kreeg ik het idee dat het in België veel normaler is dat moeders vrij snel weer gaan werken en de kinderen 5 dagen per week op een KDV gedropt worden?

Ja, hier gaan ze vrij snel weer werken, en zit de kinderopvang veel vol

In nederland zijn er ook meer thuisbevalingen, dat was op het nieuws.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 24-01-08 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:25

Midasje schreef:
wij zijn slim hun niet

sorry had ik niet mogen zeggen maar kon het niet laten

Je bedoelt waarschijnlijk:

Wij zijn slim, ZIJ niet?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:28

tantjeuh schreef:
Ronja schreef:
Oh nog een vraagje over iets wat ik niet begrijp...

Wie of wat zijn/is de Bond zonder Naam en waarom zetten ze rare spreuken op je treinkaartje?!

"De bond zonder naam is een maatschappij-kritische organisatie die uitnodigt tot reflectie.
Zij is pluralistisch en werkt zonder politieke, filosofische of religieuze bindingen.
Bond zonder naam doet een oproep om op te komen voor een meer leefbare en zorgzame samenleving.
Bond zonder Naam zet via talrijke initiatieven en projecten ook woord om in daad." (eventjes van hun site geplukt)

Ze hebben trouwens véél meer acties (sociale en culturele projecten) lopen dan alleen de spreuken op de treinkaartjes (die trouwens wel erg leuk zijn)

Zoiets als Loesje?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

Hier bevalt iedereen in het ziekenhuis haast, een hele hoop met keizersnee (kun je ook lekker bestellen wanneer je bevalling best past in je agenda Vork , en na 3 maand gaan de meesten weer fulltime aan de slag. Toch worden zaken zoals ouderschapsverlof weer populair. De KDV zitten idd erg vol en zijn ook prijzig, soms haalt het niet zoveel uit dat je blijft werken.

Ik zeg trouwens nooit u maar gie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:54

poes schreef:
De KDV zitten idd erg vol en zijn ook prijzig, soms haalt het niet zoveel uit dat je blijft werken.

Ben je gek, Gioy zit particulier 4 volle dagen voor 250 Euro! In Nederland is het pakken duurder!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:47

Nog duurder? Pfff een mens zou het ontzien om kids te hebben...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 02:16

tantjeuh schreef:
Ronja schreef:

Zoiets als Loesje?

Misschien lijkt het erop, maar als BZN zegt geen politieke bindingen te hebben dan lijkt het zeker niet op Loesje. Loesje is zeer duidelijk links georiënteerd (milieu, sociaal...grondslag in Wageningen, het linkse bolwerk in Nederland)

Leuke dingen lees ik hier trouwens!

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 03:16

Hoe zat het ook alweer met je rijbewijs halen in België?
Dacht ooit eens op tv te hebben gezien dat je niet bij een rijschool hoeft te lessen maar bv van je ouders les mag krijgen als zij een rijbewijs hebben.

Over de opvang in Nederland, je krijgt wel een groot deel van de kosten terug via de belastingdienst (hangt er wel vanaf hoeveel je verdient).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:29

Ja, als ik mn theorie heb kan ik met een L op de achterruit naast iemand anders meerijden. Ik moet in Belgie, omdat ik in Belgie ingeschreven sta, dus mag niet in NL.
De theorie is ook net even anders. Bijv. Mag je laden en lossen op een busstrook etc.