God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:19

detour schreef:
Moniek schreef:
ik ben niet zo zeer bezig met de hel,soms wel als ik denk aan mijn verleden heb immers ben ik heel eerlijk in abortus laten doen.
dat is strikt tegen het geloof.
ik ben hiervoor naar naar de kerk geweest in rome en heb gebiecht en een goed gesprek aangegaan met een priester over mijn daden en mijn gevoel erbij.
ik ben vergeven voor mijn zonde en gezegend,dit was voor mij een hele opluchting en voel me sinds dien erg sterk in mijn velen god is weer met mij.
Want ik heb echt een tijd gehad dat god mij verlaten had.
dus dde hel ja daar ben ik zeker mee bezig geweest nu niet meer maar ikben het niet vergeten.

God jou verlaten heeft? is het niet zo dat je hem zelf de rug toekeerde? Ik denk niet dat God je in de steek laat vanwege een abortus, God is er altijd en overal. Toch?...

ja ik keerde hem de rug toe waardoor hij mij verlaten heeft,en ja ik heb mezelf in een abortus situatie geplaats waar ik misschien wat aan had kunnen doen (verkomen).
maar ik ben vergeven wat voor mij heel belangrijk was.
wat voor jullie misschien iets raars is.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

eefangel schreef:
@detour, dat was ook niet zozeer een aanval naar jou toe,
want ik vind dat jij de boel goed omschrijft.
Ik kan er alleen nog steeds niet bij dat de bijbel als absulute waarheid wordt gebruikt.. in het algemeen, en dan langs eventuele kritiek heenpraten.

@Moniek: het was verder niet onaardig bedoeld,
maar dat laatste wat je vroeg, impliceerde echt dat jij er wel alles van weet.
Ik heb dat boek niet gelezen, en heb er geen behoefte aan.
Het zal vast een mooi en boeiend boek zijn,
en wie weet kan ik er een hoop van leren.
Maar er naar gaan leven... nou... nee.
Ik heb inderdaad moeite met mensen die dat de waarheid vinden.
Leek me al wel duidelijk, dus ik hou er wat dit betreft verder over op Lachen

ik ben geen non ofzo hoor haha
ik leef en doe alles wat jullie ook doen denk ik haha
ik heb een gezin en geen ander gezin dan jullie.
En nee ik ga niet elke zondag naar de kerk maar ik bid wel en ga als het even kan wel.
ik ben gedoopt en mijn kinderen ook mijn dochters gaan naar een katholieke school die hier veel anders is dan in nederland wat ik wel fijn vind.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

Mmm vaag kriebelt bij mij de opmerking van Hans Teeuwen die hij maakte bij de meiden van Halal....Waarom mogen alleen de godsdienstigen zich alleen beledigd voelen terwijl de ongelovigen juist altijd degene zijn die moeten branden in het hellevuur. Want ook hier kunnen wij (de ongelovigen) wel respect hebben voor het feit dat iemand gelooft(en dat is een goede zaak) maar WAAROM moeten wij dan ook respect tonen voor 'een boek' waar IK geen geloof en waarde aan hecht?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:22

Dus (en daar komt het Veluwse zwaaiende en bemanende vnigertje: God is groot zijn liefde is alles omvattend maarrrrr.. als je homo bent, abortus pleegt, bid tot een beeldje van God of Allah dan belandt je in het vagevuur?

Dan wordt je toch gedreven door angst en ansgt stagneert je ontwikkeling, dat heeft toch geen bal met liefde ontvangen en geven te maken, ik heb zo'n ontzettende hekel aan dit zwartgallige en bekrompen gezwam Misselijk ; daarvoor is de bijbel en het begrip God veels te mooi! je mag leren met vallen en opstaan, je kunt elkander helpen, je mag gelukkig zijn, God houdt van je met je fouten.

Als we allemaal zo geindoctrineerd zouden zijn, wat worden we dan een apathisch bang volkje, dan wordt het imo al een soort hel, hoor!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:25

Moniek schreef:
ik denk echt dat je de hele intentie van het geloof omgooid.
wij kwetsen god niet,maar de werled en alles om ons heen.
daar word je voor gestraft.
ongelovige komen naar het vagevuur en ik had al gezegd wat dat was,en nee je kan niet in de hemel komen alj je niet geloofd.
beetje raar ook je wil wel naar de hemel maar je geloofd niet in god.

Dat bedoel ik met 'een moeilijk concept waar je niet 123 bij kunt'. Theoretisch kunnen wij niet kwetsen, als God niet zou willen dat wij konden kwetsen. Maar wij hebben uitersten op elke schaal, noem bijvoorbeeld 'warm en koud', zodat wij dit beiden kunnen ervaren. Als het altijd overal koud was, hoe zou je kou dan moeten benoemen? Het één is niet zonder dat het ander is.

God straft niemand, want dat is zijn intentie niet, God is namelijk geen hypocriete God. De hemelen zijn niet bestemd voor slechts één groep, één doel, etc. Ik wil het je wel allemaal uitleggen, maar ben een beetje bang dat ik dan tegen de standaard 'Christelijke blokkade' van "Ik weet het toch wel beter, omdat het in de bijbel staat" aanloop. No offence, ik heb het er namelijk graag over, dus als je het horen wil zeg je het maar Tong uitsteken

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:28

prima dat jij daar zo over denkt,ik niet.
ik deed niks uit angst want ik was niet bang om naar del te moeten gaan.
dat was ook niet de reden erachter.
ik voelde me alleen en had opdat moment steun nodig.
god had mij nooit verlaten ook de priester zei dat maar het voelde zo.
naar zijn gesprek voelde ik me weer beter en had ik het gevoel weer terug.
ik deed dit puur voor mijzelf en mijn liefde voor god.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:29

Eefangel, ik voelde het ook niet als een aanval en vind het juist slim dat je twijelt en niet alles zomaar voor zoete koek slikt; imo betekent het dat je in ieder geval nadenkt, je hebt niet voor niks hersens gekregen, toch?..

(Wij hadden buren die gingen vanuit gewoonte naar de kerk. Wat heeft dat dat voor zin?? omdat er sociale controle speelde in de straat? SChiet mij maar lek. Koe )

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:31

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:
ik denk echt dat je de hele intentie van het geloof omgooid.
wij kwetsen god niet,maar de werled en alles om ons heen.
daar word je voor gestraft.
ongelovige komen naar het vagevuur en ik had al gezegd wat dat was,en nee je kan niet in de hemel komen alj je niet geloofd.
beetje raar ook je wil wel naar de hemel maar je geloofd niet in god.

Dat bedoel ik met 'een moeilijk concept waar je niet 123 bij kunt'. Theoretisch kunnen wij niet kwetsen, als God niet zou willen dat wij konden kwetsen. Maar wij hebben uitersten op elke schaal, noem bijvoorbeeld 'warm en koud', zodat wij dit beiden kunnen ervaren. Als het altijd overal koud was, hoe zou je kou dan moeten benoemen? Het één is niet zonder dat het ander is.

God straft niemand, want dat is zijn intentie niet, God is namelijk geen hypocriete God. De hemelen zijn niet bestemd voor slechts één groep, één doel, etc. Ik wil het je wel allemaal uitleggen, maar ben een beetje bang dat ik dan tegen de standaard 'Christelijke blokkade' van "Ik weet het toch wel beter, omdat het in de bijbel staat" aanloop. No offence, ik heb het er namelijk graag over, dus als je het horen wil zeg je het maar Tong uitsteken

ik denk dat wij het geloof verschillend opvatten,ik geloof zoals ik dat doe en dat is ja volgens de bijbel en de kerk.
jou mannier is misschien anders dat heb je ook bij de joden en de Protestanten daar zit ook een groot verschil natuurlijk.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:32

Miryamk schreef:
Mmm vaag kriebelt bij mij de opmerking van Hans Teeuwen die hij maakte bij de meiden van Halal....Waarom mogen alleen de godsdienstigen zich alleen beledigd voelen terwijl de ongelovigen juist altijd degene zijn die moeten branden in het hellevuur. Want ook hier kunnen wij (de ongelovigen) wel respect hebben voor het feit dat iemand gelooft(en dat is een goede zaak) maar WAAROM moeten wij dan ook respect tonen voor 'een boek' waar IK geen geloof en waarde aan hecht?

Hans Teeuwen heeft altijd gelijk Haha! Hij draait de situatie heerlijk om, zet mensen weer eens aan het denken en doet het nodige stof opwaaien.

Ik denk dat het iets te maken heeft met het 'uitverkoren' gevoel, dat nieuwe (religieuze) gedachten vaak met zich meebrengt. De stof eromheen vertelt je namelijk vaak, dat 'jij goed bezig bent, maar andere niet', soms 'moet je die andere mensen zelfs gaan helpen' etc.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:36

ik veroordeel verder echt niemand wat hij/zei geloofd.
ik ga daar geen onderscheid in maken.
ieder zijn iegen manier en geloof.
en uiteindelijk gelooft iedereen,of ht nu allah god of darwin is maakt niet uit je geloofd toch ergens in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:37

Ik denk dat schimmelig de essentie wat beter treft en pakt, Moniek, jouw intentie ligt op een heel ander vlak volgens mij; ik denk dat je niet snapt dat alles relatief is; het is niet de bedoeling elkaar te veroordelen op basis van een ieders interpretatie; kortom, niet iedereen kan een stuk tekst op dezelfde manier ervaren. En wat doet de mens?!? Legt zijn of haar interpreatie uit en veroordeelt de ander omdat die een andere boodcshap uit de tekst heeft gehaald!

En daarin ga ik mee met Schimmelig; veel Christenen verschuilen zich achter: Het staat in de bijbel. daarmee zijn de onduidelijkheden niet opgelost; er zijn niet voor niks zoveel oorlogen vanuit geloofsovertuiging ontstaan. Staat dat in de bijbel dat mensen mekaar moeten uitmoorden?..

En alle regeltjes (bij ons in de buurt kun je op zondag niet pinnen, hoe zinloos) die wij erbij maken staan niet in de bijbel maar worden door mensen zelf gecreeert.

Stel je toch eens voor dat de bijbel alleen maar over het onderwerp "Als je niet in God gelooft dan brandt je in de hel" ging, dan las ik liever een boek van pinkeltje.
Laatst bijgewerkt door detour op 17-12-07 14:39, in het totaal 5 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:37

Moniek schreef:
ik denk dat wij het geloof verschillend opvatten,ik geloof zoals ik dat doe en dat is ja volgens de bijbel en de kerk.
jou mannier is misschien anders dat heb je ook bij de joden en de Protestanten daar zit ook een groot verschil natuurlijk.

Het is het verschil tussen 'angst' en 'liefde' voor God.

Simpel voorbeeld:
Een hond komt naar de baas, omdat hij zichzelf onderdanig ziet aan hem. Een kat komt naar de baas, omdat hij een aai over zijn bol en een kriebel onder zijn kin wil.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:39

detour schreef:
Ik denk dat schimmelig de essentie wat beter treft en pakt, Moniek, jouw intentie ligt op een heel ander vlak volgens mij; ik denk dat je niet snapt dat alles relatief is; het is niet de bedoeling elkaar te veroordelen op basis van een ieders interpretatie; kortom, niet iedereen kan eens tuk tekst opdezelfde manier ervaren. En wat doet de mens?!? Legt zijn of haar interpreatie uit en veroordeelt de ander omdat die een andere boodcshap uit de tekst heeft gehaald!

En daarin ga ikm ee met Schimmelig; veel Christenen verschuilen zich achter: het staat in de bijbel. daarmee zijn de onduidelijkheden niet opgelost; er zijn niet voor niks zoveel oorlogen.

En alle regeltjes (bij ons in de buurt kun je op zondag niet pinnen, hoe zinloos) die wij erbij maken staan niet in de bijbel maar worden door mensen zelf gecreeert.

Stel je toch eens voor dat de bijbel alleen maar over het onderwerp : Als je niet in G=od gelooft dan brandt je in de hel" ging, dan las ik liever een boek van pinkeltje.

dat heb ik nu al een paar keer uitgelegd iedereen vat de bijbel anders op en bekijkt het van een ander kaliber.
ik zie hem zo zoals ik het zie en zoals het ik het geloof.
ik verschuil me verder niet achter een bijbel kan me ook niet voorstellen dat ik zo ben overgekomen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:40

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:

Het is het verschil tussen 'angst' en 'liefde' voor God.

Simpel voorbeeld:
Een hond komt naar de baas, omdat hij zichzelf onderdanig ziet aan hem. Een kat komt naar de baas, omdat hij een aai over zijn bol en een kriebel onder zijn kin wil.

dan zie ik mij als een kat naar god toe en zeker niet voor angst.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:40

@detour: wij vallen sinds een paar jaar ook onder een gereformeerde gemeente,
bij ons mag tegenwoordig ook niets meer op zondag Nagelbijten / Gniffelen
Dat vind ik idd ook geen goede manier van omgaan met geloof en de bijbel!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:41

eefangel schreef:

leg even uit die snap ik even niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:43

Eefangel; daar heb je dan je vraagtekens bij he? Vraag de dominee maar eens waar staat dat je bv niet mag paardrijden op zondag of met het o.v. mag reizen. Antwoord:" Zondag is een rustdag waarop niet gewerkt mag worden".. Heb mijn paps daar wel eens mee geplaagd maar die is gelukkig wel wat ruimdenkender..Het is gewoon prachtig wat zijn roeping met hem heeft gedaan, hij geeft hart en ziel in zijn werk en mensen kunnen daar zoveel steun uit halen; hij zou een probleem krijgen met zijn jongste dochter als het zo'n naar vermanend mannetje werd. Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:47

Moniek schreef:

Moniek ik heb eerder een post gelezen een bladzijde of wat terug, waar staat dat je 'vergeven' bent, voor iets dat jij ervaarde als zonde, terwijl het waarschijnlijk de meest liefdevolle keus was die jij op dat moment kon maken. Je hebt hiervoor speciaal een priester opgezocht. Correct me if I'm wrong, maar zoiets doe je toch uit angst en niet uit liefde? Je vreest namelijk voor je ziel, voor de hel, het vagevuur, of hoe je die plek van eeuwige pijn wil noemen. Van een wijs persoon hoorde ik eens, dat je deze plaats zelf creëert, net zoals je alles in je leven zelf creëert, voorspoed, tegenspoed, negativiteit, positiviteit, etc.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:47

Je moet geloven in hetgeen je jezelf goed bij voelt. Als je de bijbel niet kent of zelfs maar gelezen hebt kan je evenmin een goede, doordachte keuze maken als iemand die bijvoorbeeld nog nooit van de evolutie theorie heeft gehoord. Knipoog

Ik heb de Bijbel gelezen en ik ken de bijbel. Ik weet waarom verhalen zijn opgeschreven vanuit een bepaalde context. Het moeilijke is dat je bepaalde zaken in de bijbel leest door de bril van degene die ze heeft opgeschreven (Lukas, Genesis etc). Die interpretaties die er door de schrijvers in zijn gebracht moet je eruit zeven (en je er dus niet aan ergeren, dat heeft geen zin; die mensen zijn al duizenden jaren geleden overleden en de tijd was toen heel anders) en dan het verhaal op je eigen manier interpreteren, dan kom je al heel snel op de goeie moralen die boven komen drijven.

De Bijbel is een prachtig boek, maar de God die bedoeld wordt is in mijn ogen geen vader persoon die van bovenaf regeert, maar alles om ons heen dat de aarde, het helaal en het leven in stand houd. Een soort van 'zijn'. God is ook het goede dat vanuit ieder mens kan komen, de positieve kanten en dingen van een persoon. Dat is mijn idee in het kort uitgelegd.

Bidden is een manier van meditatie; stilstaan bij al het goede dat we genieten en bij wat er beter zou moeten. Persoonlijke bewustwording. Je legt verantwoording af bij jezelf, want je bent persoonlijk verantwoordelijk voor hoe je je leven wenst te leven en in te vullen.

Dit is mijn geloof.
Ik 'bid' dus op mijn manier en dat kan gewoon met mijn ogen open en zonder amen. Ook de kerk heb ik niet nodig, al vind ik het soms (bij de juiste dominee) erg interessant te luisteren naar een goeie preek.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:50

Moniek schreef:
eefangel schreef:

leg even uit die snap ik even niet?

Wat snap je er niet aan?
Dingen als koopzondag (ok das dan minder erg),
of sporten in verenigingverband doen ze daar niet.
Dat wilden ze hier dus ook doorvoeren,
maar daar is toen veel protest om geweest,
en het is niet allemaal doorgevoerd gelukkig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:52

Yvonnelind schreef:
Je moet geloven in hetgeen je jezelf goed bij voelt. Als je de bijbel niet kent of zelfs maar gelezen hebt kan je evenmin een goede, doordachte keuze maken als iemand die bijvoorbeeld nog nooit van de evolutie theorie heeft gehoord. Knipoog

Ik heb de Bijbel gelezen en ik ken de bijbel. Ik weet waarom verhalen zijn opgeschreven vanuit een bepaalde context. Het moeilijke is dat je bepaalde zaken in de bijbel leest door de bril van degene die ze heeft opgeschreven (Lukas, Genesis etc). Die interpretaties die er door de schrijvers in zijn gebracht moet je eruit zeven (en je er dus niet aan ergeren, dat heeft geen zin; die mensen zijn al duizenden jaren geleden overleden en de tijd was toen heel anders) en dan het verhaal op je eigen manier interpreteren, dan kom je al heel snel op de goeie moralen die boven komen drijven.

De Bijbel is een prachtig boek, maar de God die bedoeld wordt is in mijn ogen geen vader persoon die van bovenaf regeert, maar alles om ons heen dat de aarde, het helaal en het leven in stand houd. Een soort van 'zijn'. God is ook het goede dat vanuit ieder mens kan komen, de positieve kanten en dingen van een persoon. Dat is mijn idee in het kort uitgelegd.

Bidden is een manier van meditatie; stilstaan bij al het goede dat we genieten en bij wat er beter zou moeten. Persoonlijke bewustwording. Je legt verantwoording af bij jezelf, want je bent persoonlijk verantwoordelijk voor hoe je je leven wenst te leven en in te vullen.

Dit is mijn geloof.
Ik 'bid' dus op mijn manier en dat kan gewoon met mijn ogen open en zonder amen. Ook de kerk heb ik niet nodig, al vind ik het soms (bij de juiste dominee) erg interessant te luisteren naar een goeie preek.

Dat klinkt als een stuk meditatie, alsof je op een wat intellectueler nivo een soort relatie met God onderhoudt, ik vind dat erg mooi beschreven; zo doe je aan een stuk introspectie en helpt de bijbel je erbij om er vorm aan te geven. Of begrijp ik je verkeerd?..

Zo komen bij mij de termen "liefde, respect en geborgenheid" weer meer aan de orde; en eigenlijk zijn al deze begrippen prachtige dingen om je als mens mee bezig te houden.

Ik ga zelf alleen naar de kerk als ik daar de behoefte toe heb. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:54

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:

Moniek ik heb eerder een post gelezen een bladzijde of wat terug, waar staat dat je 'vergeven' bent, voor iets dat jij ervaarde als zonde, terwijl het waarschijnlijk de meest liefdevolle keus was die jij op dat moment kon maken. Je hebt hiervoor speciaal een priester opgezocht. Correct me if I'm wrong, maar zoiets doe je toch uit angst en niet uit liefde? Je vreest namelijk voor je ziel, voor de hel, het vagevuur, of hoe je die plek van eeuwige pijn wil noemen. Van een wijs persoon hoorde ik eens, dat je deze plaats zelf creëert, net zoals je alles in je leven zelf creëert, voorspoed, tegenspoed, negativiteit, positiviteit, etc.

nee ik denk dat je je dat verkeerd ziet of ik heb het verwarrend op geschreven.
ik deed dit omdat ik mij leeg voelde en had steun nodig van iemand god dus waarvan ik zijn aanwezigheid niet meer voelde.
ik was verward boos en verdrietig en had behoefte aan steun van de kerk.
Ik ben naar rome gegaan naar aanbeveling van onze priester en dit was mijn beste keuze ooit.
ik ben vergeven ookal viel er niets te worden vergeven zei de priester.
ik was blij dat ik het weer voelde en hij zei soms denk je dat hij weg is maar hij is altijd bij je.
maar ik voelde het wel zo.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:55

detour schreef:
Moniek;

Het is een kortzichtige redernatie wat niks te maken heeft met een geloof, maar met het ongenuanceerd stigmatiseren van een groep mensen die nooit van god had gehoord; die deden nl ook wat zij dachten dat goed was, en dat maakt hen niet meteen heidenen. ik denk dat ze dat bedoeld.
Eerlijk gezegd vind ik dat nogal beledigend naar die zgn heidenen.

Om deze conclusie te trekken hoef je dus niet je in het christendom te hebben verdiept.
Wist je zelf dan wel dat het Christendom ontstaan is in een Westerse cultuur?

In hoeverre heb je je zelf dan verdiept in die materie?

Ik kom me er eventjes mee bemoeien... Wat is er met de heidenen gebeurd? Die zijn gekerstend! Dat wil zeggen: die zijn ook christen geworden. Dat is namelijk een van de grote taken van het Christendom: Het woord verspreiden en iedereen christen maken, zodat iedereen in de hemel beland.
Het Christendom is niet ontstaan in de westerse cultuur, maar komt vanuit Israel. Jaja, en dat was in die tijd voornamelijk het gebied van de Griekse Cultuur en invloeden van de nog oudere Perzische en Mesopotamische cultuur. En bij uitstek hét gebied van de Joden! Jij doelt wrs op de Romeinse Cultuur, maar die heeft daar niet zoveel invloed gehad, wel wat uiteraard. Daarnaast waren de Romeinen in die tijd ook heidenen. Maar: De Joden waren zo een beetje de enige die hun geloof mochten houden! Dat was uit respect voor alles wat 'oud' was en het Jodendom viel daar ook onder. Het Christendom is dan ook een voortvloeisel van het Jodendom.

Plus heidenen zijn geen hersenloze mensen met enge rituelen. Heidenen zijn mensen die in meerdere goden geloven en geloven dat iedere god voor een element van de natuur of een stukje van hun dagelijks leven staan en dat dus ook regelen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:58

Detour: De relatie met God is de relatie die ik met mijzelf heb inderdaad. Het is maar hoe je het wilt zien. De Bijbel kan een mens inderdaad bewust maken van het eigen handelen en de manier waarop je je leven invulling wilt geven. In de praktijk lees ik hem nooit (meer). Ik heb de essentie van wat ik met mijn leven wil vrij duidelijk voor mezelf. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:58

Waarom moest je daarvoor naar Rome?