Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:19

pmarena schreef:
Hihi ik vind dat juist wel goed , niet dat betuttelen van die kids maar gewoon lekker simpel...vind nuchtere mannen met kinderen ook altijd een heerlijke combinatie Lovers

Ik vind die man idd erg simpel op t lompe af zelfs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:38

Ik vind dat hij groot gelijk heeft , ventje krijgt 3 kansen om te kiezen , alle 3 de keren loopt 'ie een beetje zielig te doen , dan heeft 'ie pech hoor. Leren ze het meteen af Lachen

Dat vind ik eerlijker en vanzelfsprekender dan dat hele gedoe met waar je voeten / rug / ellebogen zich dienen te begeven , in welke volgorde je mag eten , op welke dagen je wat mag , en of je je brood in een bepaalde grootte stukje van links naar rechts of van onder naar boven moet eten Knipoog

Goed dat mensen hun kinderen die regeltjes bijbrengen hoor , daar niet van , maar dat is weer een stapje verder dan gewoon wat dat ventje betreft , net weer iets anders willen dan wat er is. Hij eet daar ook niet voor het eerst , krijgt 3x de keus tussen 2 hele normale dingen (niks dat vies is ofzo) en blijft dan toch miepen om hagelslag dat er een keer niet is.

Heeft nog geluk dat hij 3 kansen kreeg en die droge boterham niet kwijtraakte met dat gepiep Tong uitsteken

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:52

hahaha na dat verhaal van dat ventje met dat brood, schoot me ineens iets tebinnen Haha!
vrienden van mijn ouders hadden 2 kinderen, 1 van een jaar of 6 en 1 van een jaar of 4. De gene van 4 jaar had ineens een fase waarin hij niet meer wou praten. Dat hield hij al weken vol, en de vader was het redelijk zat. Ventje was net a;s zijn vader een echte vlees eter, kreeg een nog grotere steak weg dan ik, en ik was toen 12 geloof ik.
Afin op een dag hadden we een BBQ en die vader vraagt aan dat ventje, wat wil je hebben, deze grote steak of een stukje vis Clown Ventje kijkt naar de steak en z'n vader doet of hij er niks van snapt. Zeg nou dan de steak of de vis? Ogen van het ventje rollen er nu bijna uit, en zijn neus zit al bijna in de steak... Vork Zegt zijn vader, nou ik hoor niks, ik snap het niet hoor, dan zul je de vis wel willen hebben. STEAK zegt ie ineens Haha!
Daarna was het vrij snel over dat hij niet wou praten. Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:32

Ik vind elke avond met je gezin op de bank voor de TV eten ook vreselijk. Dat doen wij dus ook niet. Maar ik ga mensen echt niet verplichten hun vork met hun linkerhand te gebruiken (doe ik zelf dus ook niet Tong uitsteken ), dat gaat mij veel te ver. Of wel of niet met vork of lepel eten, dat mogen ze lekker zelf weten. En anderen hoeven mij dat ook niet te verplichten, maar ik ben nog nooit ergens geweest in mijn volwassen leven waar dat verplicht gesteld werd. Haha!
Als kind kan ik me ook nog wel bepaalde gezinnen herinneren, waar ze tig strenge regeltjes hadden. Ik vond het meestal vreselijk om daar te eten en me zo bekeken te voelen. Dus dan haakte ik snel af en zocht vriendinnetjes, waar het gewoon gezellig thuis was, waar je jezelf kon zijn zonder meteen bekritiseerd te worden.

Zolang mensen maar geen onsmakelijke geluiden maken, rechtop zitten en 'normaal' eten (zoals wij dat dus vinden), vind ik het prima. Wij eten regelmatig bij anderen en bij ons komen ook een hoop mensen mee-eten. Dus zo erg zal het hier niet zijn. Lachen

En drankjes bij het eten ook prima (ik zou niet eens zonder willen, wij houden wel van een wijntje en/of water erbij) en als iemand even opstaat om iets te pakken, ook prima. En als we 3 uur tafelen (dat gebeurt ook vaak), mag iemand gewoon naar het toilet. Ik zal wel moeten trouwens, want ik drink ruim 2 liter water per dag. Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:44

pmmarena; ik zou zelf ook echt niet zo omgaan met een 3-jarige. Maar ik studeer dan ook kinderpsychologie en weet heel goed in wat voor fase zo'n 3-jarige zit. Die kunnen dit soort keuzes nog helemaal niet snappen namelijk en ik vind (zeker als moeder) dat je daar wel rekening mee moet houden met zo'n kleintje. Je kunt kinderen niet altijd als volwassene toetreden op die leeftijd. Maar ja, dat is wat ik vind. Lachen

Maar goed, het schaadt ook niet, mits zoiets niet te vaak gebeurd. Ik ben toch bang dat je kinderen met een bepaald karakter (bv. gevoelige jonge kinderen) heel erg 'geremd' kan maken als dit te vaak gebeurt. Ik zou dat echt niet willen bij mijn eigen dochtertje. Wij leren haar juist dat ze zichzelf mag zijn, zich altijd mag uiten, maar dat er wel grenzen aan de mogelijkheden zitten en dat je je daar dus aan moet aanpassen. Natuurlijk begrijpt een peuter dat niet altijd en dan neem je als ouder de leiding op een empathische manier. Zo gaan wij er mee om in elk geval.

Maar goed, ik heb een vrolijke, heel tevreden peuter die alles eet wat ze voor haar neusje krijgt, dus die strijd heb ik (nog) niet gehad gelukkig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:01

Ach , een droge boterham zal hem niet meteen de kop kosten , en de volgende keer zal hij wel een keuze maken , dus zo'n drama kan ik het niet vinden. Als je een keer een droge boterham eet ben je de volgende keer maar wat blij met die worst of kaas , hij zal het vast wel onthouden Lachen

Te vaak zoiets is natuurlijk nooit goed , maar zo eens een keertje kan ook best verfrissend zijn Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:07

Ik weet niet veel meer van toen ik 3 was, maar ik weet wel dat mijn pa ook de 3-kansen methode toepaste, maar dat was dan meestal als ik bijv. aan het spelen was, of bij de paarden, en hij kwam me ophalen en ik wilde niet mee Haha!
Dan was het 2x kom je? En de 3e keer startte hij dan de auto en deed net of hij wegreed en ik trapte daar nog in ook Clown
Zoals die kinderen in het bos achterlaten deed hij natuurlijk niet, maar hij deed wel heel echt alsof hij mij daar wou achterlaten Knipoog

Duidelijk, dat vind ik nu nog steeds makkelijk.
En ik hecht geen waarde aan ellebogen op tafel en wij zitten nu nog steeds wel eens enkele uren te tafelen als we allemaal samenkomen in ons ouderlijke huis en ja dan mag je tussen de gangen door naar de wc.

Mijn ouders hebben altijd als regel gehad: niet voor de tv eten, niet bleren, gewoon blijven zitten en geniet van wat er voor je is klaargemaakt.
Zoals ik al eerder zei ben ik door allerlei fases heen gegaan, en het zou best kunnen dat ik als kind ineens in mijn hoofd had dat ik het Hollandse dijklandschap wilde nabouwen op mijn bord.
Ik ben gelukkig nooit geremd in mijn creativiteit hiermee Clown

Ik ervaarde het bij sommige vriendinnetjes wel als stijf, en wat ik nog erger vond was als je ergens at en je hoorde alleen het 'tik-tik' van het bestek op de borden, verder absolute stilte onder het eten.
Ook vond ik het onprettig als ik ergens at, waar de borden helemaal volgeschept werden en de mensen het als een uitgehongerde binnen 5 minuten naar binnen zaten te schuiven, ik eet best langzaam van mezelf namelijk Bloos

Ik at dus het liefste thuis...Of bij tante Joke, die was ook een beetje zoals 'bij ons' Lachen
Dat kan ik me nog herinneren van mijn kindertijd.

Die zogenaamde grapjes van "zeg eens wafel" herken ik wel van vriendinnetjes thuis, maar bij ons was dat niet de humor Bloos

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:38

ik was vroeger zo'n meisje dat als ze dreigde om weg te gaan, dat ik ze gewoon weg liet rijden.. intereseerde me geen hele drol ..

als ik keuze kreeg wat ik op brood wilde en ik wilde dat niet, dat ik dan een droge boterham moest opeten :'AT IK NIET, intereseerde me ook niet'.

als het Ja was, was t NEE!

haha..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:23

Uthrick schreef:
Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

* Geen drinken op tafel bij avond eten

* Niet van de tafel tijdens het eten

* Niet smakken of boeren

* Pasta draai je met je vork op je lepel

* Patat eet je ook met een vork

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

Hoi, ik ben ook ong. zo opgevoed. Wel zijn een aantal dingen anders Knipoog :

- Prakken mag, maar dat doe ik zelden.
- Wij hebben een tv in de keuken, als er iets bijzonders op tv is gaat ie wel aan en anders na het eten of helemaal niet. Muziek staat ook vaak aan.
- Bij het eten mogen we geen frisdrank, wel melk of water.
- Pasta mogen wij gewoon snijden, agz mijn moeder al haast geen pasta kan draaien hoeven wij het gelukkig ook niet, dat duurt zoooo lang !!!!
- Wij mogen wel van tafel om iets te pakken of naar de wc te gaan, of als je vroeg weg moet ofzo.
- Wij mochten 1 gerecht laten staan wat we niet lustten, maar ik lust vrijwel alles dus dat is voor mij niet echt een probleem. Het enige waar ik niet erg dol op ben zijn pittige gerechten, boerenkool, artisjokken en spruitjes vind ik ook niet zo lekker.
- Wij moeten ook altijd helpen met tafel dekken, de afwas (tegenwoordig afwasmachine inruimen) of de hond uitlaten.

Ik ben dus wel redelijk streng opgevoed, maar opzich heb ik daar weinig problemen mee. Knipoog Ik erger me alleen maar aan mensen die eten als een bouwvakker, dus ik ben blij dat ik zelf netjes kan eten !!! Mijn oma zei altijd als we slordig aten dat je dan nooit zo bij de koningin kon eten... Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:24

panache schreef:
ik was vroeger zo'n meisje dat als ze dreigde om weg te gaan, dat ik ze gewoon weg liet rijden.. intereseerde me geen hele drol ..

als ik keuze kreeg wat ik op brood wilde en ik wilde dat niet, dat ik dan een droge boterham moest opeten :'AT IK NIET, intereseerde me ook niet'.

haha..

Bijdehandje dus !!!! Haha!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:48

Maxielover schreef:
panache schreef:

haha..

Bijdehandje dus !!!! Haha!

haha ja zeker..

maar nu schijn in een fijne puber te zijn Vork *serieus bedoelt Knipoog * ..
Vaak hoor je, als kind braaf is in z'n peuter/kleuter gedrag wordt het een moeilijke puber.. en andersom Knipoog

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:59

Ik herken heel veel van de regels wel, alleen eten wij wel patat met onze handen, eten we nooit pasta en mogen we tegenwoordig ons brood dubbelvouwen. Als we iets niet lusten, moeten we er een heel klein beetje van eten. 's Ochtends moest ik altijd één boterham eten, maar als mijn vader niet keek, voerde ik alles aan de hond of nam het onderweg mee naar school mee voor de eendjes Bloos

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:37

Ik herken er ook een boel. Dat zijn denk ik gewoon de standaardregels, zoals altijd proeven als je iets niet lust en zo. Wij maken er verder wel geen probleem van op welke manier je je boterham smeert, dat lijkt me nogal omslachtig. Clown
Ook mogen wij drinken aan tafel en opstaan om iets te pakken. We moeten wel altijd aan tafel eten en dat vind ik ook het gezelligste... er wordt al de hele dag naar die tv gestaard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:09

Nadya schreef:
pmarena schreef:
Zo had m'n vader een tijd terug trouwens nog eens een leuk verhaal , hij zit in de bouw.

Was hij ergens op karwei bij een collega geloof ik , aten ze daar aan tafel brood , met 2 zoontjes van de collega erbij. 1 een jaar of 6 , de ander een jaar of 3. Dus collega zet brood op tafel , kaas en worst. Kids allebei *splet* een boterham op het bordje. Pa vraagt wat ze erop willen , kaas of worst. Oudste ventje wil worst. *splet* plak worst erop , mooi. Pa vraagt aan jongste ventje wat die op brood wil. Hagelslag. Ja dat is er niet , kaas of worst. Nog steeds hagelslag. Beetje klagend , van mamma mag het wel. Pa pakt plak worst , wil je die op brood ? Nee. *lipje* Nou dan niet , ventje kreeg dus niks op brood , die had pech Haha!

Hij wilde alsnog graag die worst maar dorst het niet te vragen , blijkbaar was hij bang dat hij die droge boterham ook nog kwijt zou raken dan *LOL*

Ah, arm klein jongetje.....

Hadden mijn ouders net zo gedaan Haha! En terrecht Ja De wereld hoeft niet altijd te draaien om jou. Al baby's kunnen manipuleren. Kind had zelfs nog keus, beide bevielen niet, nou dan maar niets. Je kan niet alles hebben Clown Van droog brood ga je ook niet dood (ik vind het zelfs lekker!) en dan leer je meteen dat bij papa echt niet alles mag Haha!
(mama's zijn vaak toch wat gevoeliger voor zielige blikken Haha!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:13

Ik ben wel streng opgevoed, maar mijn ouders keken nooit naar de tafelmanieren van de gasten. Kinderen die bij ons aten, kregen echt geen cursus. Ze vonden het juist altijd leuk om bij ons te eten, omdat het zo gezellig was Haha!
(streng staat niet gelijk aan ongezellig Knipoog )

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:21

panache schreef:
haha ja zeker..

maar nu schijn in een fijne puber te zijn Vork *serieus bedoelt Knipoog * ..
Vaak hoor je, als kind braaf is in z'n peuter/kleuter gedrag wordt het een moeilijke puber.. en andersom Knipoog

wat zullen mijn kids geweldig zijn in de pubertijd dan Haha!

zijn als peuter en kleuter nou niet bepaald makkelijk te noemen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:43

Ik was best een makkelijke puber én peuter Haha! Dus het gaat niet altijd op Tong uitsteken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:41

Wij eten ook altijd gewoon aan tafel. Drinken wil ik zeker wel bij mijn eten. En eetlust bederven... lijkt me juist een voordeel als je wat minder eet, dan kom je ook minder aan....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:21

Welshcobfan schreef:
Hadden mijn ouders net zo gedaan Haha! En terrecht Ja De wereld hoeft niet altijd te draaien om jou. Al baby's kunnen manipuleren. Kind had zelfs nog keus, beide bevielen niet, nou dan maar niets. Je kan niet alles hebben Clown Van droog brood ga je ook niet dood (ik vind het zelfs lekker!) en dan leer je meteen dat bij papa echt niet alles mag Haha!
(mama's zijn vaak toch wat gevoeliger voor zielige blikken Haha!)

Wie zegt dat de wereld dan meteen draait om die kleine? Lekker zwart-wit weer gesteld. Heel jonge baby's manipuleren nog helemaal niet trouwens. Ze kunnen alleen maar iets kenbaar maken met huilen, het is hun enige communicatiemiddel. Als jij daar niet op inspeelt, kunnen ze jong al trauma's oplopen. Pas vanaf een maand of 9 a 12 beginnen ze te leren dat hun acties reacties teweeg kunnen brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:10

Nou dan was dat ventje ruim oud zat Haha! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:14

pmarena schreef:
Nou dan was dat ventje ruim oud zat Haha! Knipoog

In de peutertijd gaan ze hun eigen wil ontwikkelen en dat is wel eens pittig voor de ouders en omgeving, maar wel een noodzakelijke fase. Niets mis mee dat ze dan wel eens moeilijk doen, is juist heel gezond zelfs. Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:20

'tuurlijk is dat prima , maar leren dat je "zeurderige" gedrag niet altijd oplevert wat je zou willen is ook heel gezond , vind ik dan.

Proberen is prima (zo'n dooie diender is ook niks Haha! ) maar leren hoort daar direct aan vast Lachen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:20

Je zou ook kunnen bedenken dat die vader iets moet leren, nl geduld en begrip voor een kind van 3 dat zoet op brood wil ipv hartig!
Afgaande op de beschrijving kwakte hij t brood ook erg lomp neer en moest er worden geschaft!
Ik ben heel blij dat mijn vader 'stijf' (zoals velen hier hier vinden) was en niet zo lomp en grof!

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:23

ik heb niet alle, maar veel van deze regels meegekregen endie gebruiken we ook gewoon.
ik vind het ook veel gezelliger om aan tafel te eten Lachen.
ik vind je niet heel streng opgevoed hoor! eerder gewoon netjes

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:27

Pfffff wat een drama zeg om niks , het ventje kreeg volop kans hoor , boterhammetje en beleg om uit te kiezen , wordt zelfs 2x gewoon netjes gevraagd wat hij wil....3e x is het nog steeds vriendelijk de keuze dit of niks , tja als je dan gaat piepen dan heb je pech hoor , niks teer kinderzieltje , opvoeding Knipoog

Je kan ze niet altijd doodknuffelen of lachen erom , soms gewoon heel nonchelant ergens een keer een eerlijke grens trekken , en dit is een prima grens imo.

Hoeft niemand het mee eens te zijn maar het andere ventje heeft er ook niks aan over gehouden hoor Tong uitsteken

Geduld en begrip was er de hele tijd , ook die 3e kans nog , maar je blijft niet bezig met de vraag of hij alsjeblieft een keuze wil maken , het is de koningin niet. Niemand boos geworden of wat dan ook , gewoon je kiest niet en wat ik je aanbied wil je ook niet , nou dan is je kans voorbij en eet je maar een droge boterham als het beleg niet goed genoeg voor je is. Super terecht. Zal mooi worden zeg als je ter plekke speciaal naar de winkel moet om even hagelslag te gaan kopen voor zo'n blaag Tong uitsteken