17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:22

Ik weet niet precies waarom moslima’s genoemd worden, maar in het verlengde daarvan vraag ik me af of vrouwen uit een andere cultuur die bv binnen moeten blijven en/of de taal niet spreken… überhaupt weten hoe ze in een Blijf van mn Lijf huis moeten komen want ergens denk ik dat het voor hun nóg ingewikkelder is…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:23

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:
Eens @ _San87_. Maar hier is er wel al heel veel veranderd.

De Asielzoekers komen letterlijk uit een land waar onderdrukking gaande is. Waar ze niet beter weten dan vrouwen zijn eigenlijk slaven en hebben maar te doen wat de man zegt. Ze weten niet beter. Of ze weten het wel maar hebben zo altijd geleefd. En komen hier en moeten zich hier aanpassen aan de westerse cultuur. Wat voor jou en mij logisch is. Maar als je gewend bent om je vrouw te slaan of erger dan veranderd dat niet in 1 keer ;)

Er is zeker veel veranderd. Maar veel ook niet. Echt genoeg westerse mannen die niet netjes met hun vrouwen omgaan thuis. In een Blijf van mijn lijf huis zitten niet enkel Moslima's.

Dat is ook waar hoor. Vaak wel vanuit een ander perspectief.

Ik heb nooit slaag gehad van een man. Ik ben zo opgevoed van je slaat gewoon terug :j En de mannen die ik ken hebben respect voor vrouwen (Allochtoon en autochtoon btw) en hadden dat al voor bijvoorbeeld hun moeder ;) Maar in bepaalde andere culturen is dat niet. De vrouw is er om haar man te plezieren, baart de kinderen en kookt en verder zit ze bedekt onder een hoop stof. En de man is soms zelfs met meer vrouwen getrouwd ;) Als ze iets fout doet krijgt ze klappen. En in bepaalde culturen is dat toegestaan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:26

Een wildvreemde op een winkelcentrum? Daar zeg ik geen hoi tegen en die deden dat niet voor de leuk. Rare lichaamstaal. 1 andere vrouw keek me ook aan goed dat je weg ging.

Maar dan moeten we die culturen aan laten passen. Het zou niet normaal moeten zijn dat een vrouw klappen krijgt als ze iets fout doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:28

Cer schreef:
Ik weet niet precies waarom moslima’s genoemd worden, maar in het verlengde daarvan vraag ik me af of vrouwen uit een andere cultuur die bv binnen moeten blijven en/of de taal niet spreken… überhaupt weten hoe ze in een Blijf van mn Lijf huis moeten komen want ergens denk ik dat het voor hun nóg ingewikkelder is…

Ik denk dat idd van veel vrouwen niet bekend is dat ze thuis mishandeld worden en nooit in de cijfers belanden.
En die groep zal logischerwijs groter zijn bij de taal niet machtig zijn of bij geen netwerk hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:28

Electra63 schreef:
Waarom was die discussie er niet een paar weken geleden? Toen Driekus zijn ex-vrouw op klaarlichte dag doodschoot onder de ogen van zijn kinderen?

Terwijl hij al bekend stond om zo,n uitspatting? Omdat het misschien als gezinsdrama is weggezet en dan telt het anders?

Hier in Den Haag was best wat ophef over Ferry T, ik weet niet of dat landelijk veel discussie was

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:30

friezenfan2 schreef:
Een wildvreemde op een winkelcentrum? Daar zeg ik geen hoi tegen en die deden dat niet voor de leuk. Rare lichaamstaal. 1 andere vrouw keek me ook aan goed dat je weg ging.

Maar dan moeten we die culturen aan laten passen. Het zou niet normaal moeten zijn dat een vrouw klappen krijgt als ze iets fout doet.

Ja dat kunnen we hier in NL proberen.
Maar in Bijvoorbeeld Iran zien ze je aankomen. Of Nigeria.

De mensen die in asielzoekers centra zitten komen uit landen waar het onveilig was vaak onderdrukt. Maar dat betekend niet dat de mannen hier hun vrouw ook anders behandelen of vrouwen in het algemeen. Ze hadden al niet het respect voor hun moeder en daar begint het toch vaak ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-08-25 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:31

BeFunny schreef:
Eens @ _San87_. Maar hier is er wel al heel veel veranderd.

De Asielzoekers komen letterlijk uit een land waar onderdrukking gaande is. Waar ze niet beter weten dan vrouwen zijn eigenlijk slaven en hebben maar te doen wat de man zegt. Ze weten niet beter. Of ze weten het wel maar hebben zo altijd geleefd. En komen hier en moeten zich hier aanpassen aan de westerse cultuur. Wat voor jou en mij logisch is. Maar als je gewend bent om je vrouw te slaan of erger dan veranderd dat niet in 1 keer ;)

Maar, als dat zo is, dan kun je dergelijke primitieve gevaarlijke mannen hier niet zomaar loslaten in de maatschappij. Ik weet niet of het daaraan ligt, maar er zijn landen\culturen waar vrouwen en meisjes niet vrij over straat mogen, ongesluierd en niet samen met een mannelijk familielid. Ik heb veel gereisd en in sommige landen heerste de opvatting dat "Scandinavische"(waar ze Nederland ook onder rekenden) vrouwen geheel sexueel vrij en losbandig zijn. Daar had ik best wel last van omdat ik nou juist helemaal geen zin in dergelijk gedrag heb en dat maar moest zien duidelijk te maken. Verwijzing naar mijn Godsdienst hielp wel. Maar vrouwen van Noord-West-Europa hebben wel een reputatie .Dat die "gemakkelijk" zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:33

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Er is zeker veel veranderd. Maar veel ook niet. Echt genoeg westerse mannen die niet netjes met hun vrouwen omgaan thuis. In een Blijf van mijn lijf huis zitten niet enkel Moslima's.

Ik heb nooit slaag gehad van een man. Ik ben zo opgevoed van je slaat gewoon terug :j En de mannen die ik ken hebben respect voor vrouwen (Allochtoon en autochtoon btw) en hadden dat al voor bijvoorbeeld hun moeder ;) Maar in bepaalde andere culturen is dat niet. De vrouw is er om haar man te plezieren, baard de kinderen en kookt en verder zit ze bedekt onder een hoop stof. Als ze iets fout doet krijgt ze klappen. En in bepaalde culturen is dat toegestaan.

Nu grijp je weer naar bepaalde culturen. Seksueel grensoverschrijdend gedrag (naar vooral vrouwen en kinderen van beide geslachten) is niet gebonden aan een bepaalde cultuur, het is verweven in alle culturen. Er zijn door de geschiedenis legio voorbeelden van Westerse culturen waar seksueel grensoverschrijdend gedrag naar boven komt, diverse incestschandalen in de 19e en 20e eeuw, het misbruik onder priesters van de Rooms-Katholieke kerk, grensoverschrijdend gedrag bij de publieke omroep, misbruik in de sportwereld.

Ik zei hier al eerder, ik ben nooit aangerand door Mohammed. Wel door een Christiaan. Die vervolgens door een Mohammed op zijn bek werd geslagen, dat dan weer wel.

Dit is, nogmaals, een mannenprobleem. Waarvan asielzoekers onderdeel zijn.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:33

Dan begint Nederland en hopelijk volgen er andere landen. Ergens moet iemand beginnen laten wij dat als Nederland dan zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:34

Cer schreef:

Ik noemde Moslima's omdat de grootste groep asielzoekers uit Islamitische landen komt.

friezenfan2 schreef:
Dan begint Nederland en hopelijk volgen er andere landen. Ergens moet iemand beginnen laten wij dat als Nederland dan zijn.

Precies!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:37

_San87_ schreef:
Babootje schreef:
Ik ook. Hoop dat ze er echt iets zinnigs mee doet, want deze dame is niet onomstreden. En zoals gezegd, dit soort psychopaten bereik je daar niet mee natuurlijk

Ik ken haar niet, wat is er omstreden aan haar?

Ik begreep dat ze eerder gecrowedfund heeft om dr eigen zak te spekjen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:39

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb nooit slaag gehad van een man. Ik ben zo opgevoed van je slaat gewoon terug :j En de mannen die ik ken hebben respect voor vrouwen (Allochtoon en autochtoon btw) en hadden dat al voor bijvoorbeeld hun moeder ;) Maar in bepaalde andere culturen is dat niet. De vrouw is er om haar man te plezieren, baard de kinderen en kookt en verder zit ze bedekt onder een hoop stof. Als ze iets fout doet krijgt ze klappen. En in bepaalde culturen is dat toegestaan.

Nu grijp je weer naar bepaalde culturen. Seksueel grensoverschrijdend gedrag (naar vooral vrouwen en kinderen van beide geslachten) is niet gebonden aan een bepaalde cultuur, het is verweven in alle culturen. Er zijn door de geschiedenis legio voorbeelden van Westerse culturen waar seksueel grensoverschrijdend gedrag naar boven komt, diverse incestschandalen in de 19e en 20e eeuw, het misbruik onder priesters van de Rooms-Katholieke kerk, grensoverschrijdend gedrag bij de publieke omroep, misbruik in de sportwereld.

Ik zei hier al eerder, ik ben nooit aangerand door Mohammed. Wel door een Christiaan. Die vervolgens door een Mohammed op zijn bek werd geslagen, dat dan weer wel.

Dit is, nogmaals, een mannenprobleem. Waarvan asielzoekers onderdeel zijn.

Eens en oneens.

Je hebt het nu over seksueel geweld Lisa is niet verkracht "De vermeende dader" bleek wel kort ervoor zich seksueel te hebben vergrepen aan een andere vrouw.

Deze man noem ik een gek. Eentje die niet vrij los had moeten kunnen lopen. En Lisa had de pech tegen hem aan te lopen. Dit heeft niks met Asielzoekers of afkomst te maken. Dat heb ik al eerder gezegd.

Maaaaar als je het breder trekt wat sommigen doen en kijken naar Genocide dan is het zo dat in de westerse cultuur nu hedendaags er veel positief veranderd is. Ook nog heel veel wat mis is.

Maar hedendaags in andere culturen is geweld tegen vrouwen "Normaal" en het doden van een vrouw uit bijvoorbeeld"eervraak" ook.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-08-25 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:40

De cultuur bepaald wel zeker mee.
De keren dat ik gehoord hebt jij bent een vrouw ik hoef niet naar je te luisteren of jij hebt hier niets te zeggen of elke strekking daarvan heb ik 0 keer gehad van een witte man. Al dan niet Nederlands.
Maar vele malen van mensen met kleur.

In het AZC waar ik even heb gewerkt. In het winkelcentrum als beveiliger of in het ziekenhuis. Zelfs als vrijwilliger op de ic met covid van een kwal amper uit de luiers.
Als lang geleden al met afdingen bij thuisverkoop van tomaten.

Dus ja de roots van mannen zijn wel belangrijk om het vrouwen onderdrukken probleem.

Waarbij niemand zegt dat Jan dit niet doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:42

BeFunny schreef:
Eens en oneens.

Je hebt het nu over seksueel geweld Lisa is niet verkracht "De vermeende dader" bleek wel kort ervoor zich seksueel te hebben vergrepen aan een andere vrouw.

Deze man noem ik een gek. Eentje die niet vrij los had moeten kunnen lopen. En Lisa had de pech tegen hem aan te lopen. Dit heeft niks met Asielzoekers of afkomst te maken. Dat heb ik al eerder gezegd.

Maaaaar als je het breder trekt wat sommigen doen en kijken naar Genocide dan is het zo dat in de westerse cultuur nu hedendaags er veel positief veranderd is. Ook nog heel veel wat mis is.

Maar hedendaags in andere culturen is geweld tegen vrouwen "Normaal" en het doden van een vrouw "eervraak" ook.

Wat heeft genocide ermee te maken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:43

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Ik ken haar niet, wat is er omstreden aan haar?

Ik begreep dat ze eerder gecrowedfund heeft om dr eigen zak te spekjen

Oh, beetje jammer weer :').

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:47

En deze actie leidt nu nog tot niets toch? Als je geld op wil halen laat dan weten wat er met dat geld gedaan wordt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:53

Ik ben van mening dat een asielzoeker toch een verhoogd risico is betreft criminaliteit, in wat voor vorm het ook wezen mag.
En nee, dat betekent niet dat ze allemaal criminelen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:06

Ik werk ook met Marokkanen of andere islamieten.
Nooit problemen mee.
De meesten zijn dan ook (hoog) opgeleid. Mijn huidige directeur is een Marokkaan en moslim. Begin dit jaar waren wij aan het onderzoeken wat de eventuele problemen zijn met de inzet van ZZP-ers. Maar hij vraagt dan aan mij en mijn andere vrouwelijke collega's onze mening/adviezen en deze neemt hij serieus. Nooit krijg ik het gevoel, dat mijn mening niet telt of dat mijn mening/advies niet serieus wordt genomen omdat ik een vrouw ben.

Maar in de zorg werken sowieso veel allochtonen, de één vind ik aardig/leuk, de ander niet. Net zoals met Nederlandse collega's.

Ik ken ook voormalige asielzoekers, waarvan 3 van de 4 kinderen met een westerse partner zijn getrouwd.
Moslim zijn, eigen zaken hebben en gewoon goed geïntegreerd zijn en leven net als jij en ik, behalve dat ze geen paarden hebben.
:D

De kans om vermoord te worden door een asielzoeker is niet zo groot.
Lisa was op de verkeerde plaats en op hef verkeerde moment.
Net als Marianne Vaatstra en Anne Faber en nog vele andere vrouwen.
In mijn jeugd werd Wil Vervat vermoord in een park vlakbij mijn huis, zomaar. Het is niet nieuw.

purny

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:10

Het zou mooi zijn als Danique dit bedrag overhandigd om femicide aan te pakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:18

friezenfan2 schreef:
En deze actie leidt nu nog tot niets toch? Als je geld op wil halen laat dan weten wat er met dat geld gedaan wordt.

Het is wel veel groter dan ze gedacht had, kan ik me voorstellen. Dus ze kon nog niet (tijdens goedenavond Nederland gisterenavond) precies vertellen wat ze ermee gaat doen. Maar het is in principe niet voor de familie. Maar er ligt wel een vergrootglas op nu dus ze kan beter niet een Siewertje doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:30

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:50

Freya6 schreef:
Het is ook geen mannen probleem, het is een cultureel, trauma of stoornis probleem.

Bij mannen. Het

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:05

rien10 schreef:
Freya6 schreef:
Het is ook geen mannen probleem, het is een cultureel, trauma of stoornis probleem.

Bij mannen.

Beide zijn imo juist.

Het is niet zozeer een mannenprobleem, maar eerder een kwestie van cultuur, trauma of een psychische stoornis. Die zich bij mannen manifesteert.

Want als je kort zegt het is een mannen probleem zet je ook de goede mannen slecht neer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:14

Er zijn ook echt wel vrouwen die moorden plegen.

En ook sommige mannen zijn slachtoffer van hun vriendin of echtgenote. Zal niet vaak naar buiten komen maar ook dat gebeurd.

De dader welk geslacht of afkomst is gestoord niet meteen de groep waar diegene bij hoort.

Ja meerdere zullen bij een groep of geslacht zijn wat vaker zoiets doet.

Het is gewoon al belachelijk dat iemand een ander mishandeld verkracht aanrand ect of vermoord.

Lisa en al die anderen komen niet terug maar als de volgende moord ect al voorkomen kan worden zou heel wat zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:24

Maar het trauma en psychische gedeelte kunnen we ondervangen door meer in ze te investeren. En als ze meer mee mogen draaien in “onze cultuur” dan los je dat ook deels op. De asielzoekers zijn er nu eenmaal dat stoppen we niet. Grenzen dicht is een onhaalbaar doel. En sowieso is het egoïstisch om het delen van onze welvaart te beperken tot onze grenzen en eventuele witte mensen die ons aanstaan.

Hoewel je veel dingen er bij sommige mannen er echt niet uit krijgt. Ik heb vaak van moslim mannen gehoord (hoog opgeleid en wonen hier 10+ jaar) dat homoseksualiteit slecht is en dat een vrouw zich niet te uitdagend mag kleden. De vrouw ziet men vanuit veel islamitische stromingen / opvattingen echt heel anders dan dat wij vrouwen (willen) zien.

Ik vind dat toch lastig want ik wil niet op die manier door een man behandeld worden. Ik wil dat homo en trans mensen gelijke rechten hebben. En ook veilig zichzelf kunnen zijn.

Ik ben wel bang dat als de groep conservatieve moslims groeit dat dit ten koste gaat van eerder verworven vrijheden. Ik vind religie gewoon niet een heel fijn iets. Het veroorzaakt vroeg of laat gezeik. En dat geldt voor elke religie.