Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 23:45

Misschien zijn jullie nog niet zo "oud", maar 50+ is ook bepaald niet voor wolven: https://www.50pluspartij.nl/wp-content/ ... _clean.pdf .
Ze zitten nu misschien niet in de landelijke politiek, maar in veel van hun standpunten kan ik me wel vinden, als ze weer genoeg stemmen krijgen, kunnen ze landelijk ook weer meedoen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 00:05

Jet schreef:
Misschien zijn jullie nog niet zo "oud", maar 50+ is ook bepaald niet voor wolven: https://www.50pluspartij.nl/wp-content/ ... _clean.pdf .
Ze zitten nu misschien niet in de landelijke politiek, maar in veel van hun standpunten kan ik me wel vinden, als ze weer genoeg stemmen krijgen, kunnen ze landelijk ook weer meedoen!

Ik heb vorig jaar op ze gestemd. Puur strategisch om eerlijk te zijn. Want jup, 50 plus hier. Want ik kan geen partij vinden waar ik me in kan vinden, als ik ergens een plus zie, zie ik gelijk een enorme min.

Ik ben een plattelandsbewoner en voel me niet gehoord. Niet over de wolf, het ov wat enorm belabberd is en steeds verder wordt uitgekleed, ziekenhuizen die steeds slechter bereikbaar zijn, de dorpjes die een groot aantallen immigranten huisvesten, boeren die aan alle kanten worden beschimpt. Ik ben niet zo voor de BBB, want ik heb dieren hoog in het vaandel staan en zij zijn daar gewoon niet zo van, maar pvdd is een no go. Gl/ pvda is een nagel aan mn doodkist, die staan voor alles waar ik tegen ben, te ideologisch en iedereen die ook maar iets met de kop boven het maaiveld uitsteekt, moet inleveren. D66 is me teveel bezig met klimaat, zonder er bij stil te staan hoe ze de gemiddelde burger op kosten jagen. CDA die standaard 70.000 immigranten per jaar wil binnen laten, terwijl er woningnood is en de zorgkosten maar blijven stijgen, dat is gewoon niet handig en creëert wrevel, ik snap niet dat ze dat niet zien. Dis blegh, geen idee waar op te stemmen. Ik ga er bij iedereen op achteruit :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 00:15

Rocamor

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:34

Noem mij dom, want dat klinkt vreemd in mijn oren.

Ik dacht dat al die Duitse wolven naar nl migreerden. En nu gaat een Belgische terug?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:31

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:37

Als die niet geschoten is maar ineens weg, dan hebben die pro wolvers daar wel hand in gehad...

Maar ook opgelost dan.
Nog een 150 te gaan dan zou ik zeggen. :j

Breng ze maar naar een land waar ze wel binnen 24 uur schieten bij aanval mens of vee :+

Zo doen ze dat met veeteelt ook. Hier dieren weg willen hebben zodat ze het elders slechter hebben.

Dus past wel in het straatje van hun denkwijze deze wolf elders uitzetten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:41

Tsja zenderen mocht niet, anders hadden ze nu wel geweten waar die was :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:53

DuoPenotti schreef:
Als die niet geschoten is maar ineens weg, dan hebben die pro wolvers daar wel hand in gehad...

.

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:55

Dus eigenlijk moet er vergunning komen om ze allemaal af te knallen, en dan komen de pro wolvers ze weer ophalen en terugbrengen naar waar ze vandaan kwamen? :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:02

Yup. :j

En daar weten ze wel raad met bijtgrage beestjes.

Dus voor deze keer ben ik voor team pro wolf. Haal ze maar op :j

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:17

Gisterenavond geplaatst in de plaatselijke fb-groep, maar niet in de landelijke, dus vandaar ook maar even hier:

Zichtmelding van de wolf aan de Kloosterlaan bij de Lage Vuursche, vandaag (dat was dus 19 augustus) overdag rond 16 uur.

Dit is echt heel dichtbij alle pannenkoekenhuizen, waar het nu wemelt van de mensen (en kleine kinderen)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:34

Maar Pro wolvers zouden die wolf dus gevangen hebben? Dat klinkt me ook niet heel logisch in de oren?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:59

martinev schreef:
Gisterenavond geplaatst in de plaatselijke fb-groep, maar niet in de landelijke, dus vandaar ook maar even hier:

Zichtmelding van de wolf aan de Kloosterlaan bij de Lage Vuursche, vandaag (dat was dus 19 augustus) overdag rond 16 uur.

Dit is echt heel dichtbij alle pannenkoekenhuizen, waar het nu wemelt van de mensen (en kleine kinderen)

Maar wolven zoeken echt de drukte niet op :')

(Sarcasme)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:01

Qimm schreef:
Maar Pro wolvers zouden die wolf dus gevangen hebben? Dat klinkt me ook niet heel logisch in de oren?

Maar ineens zelf weggelopen wel dan?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:04

Hoe vangen ze en vervoeren ze die dan? Denk eerder dat hij geschoten is, of vergiftigd en ergens ligt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:04

Voor wolven bestaan landsgrenzen niet zoals voor ons.

Het is redelijk normaal dat er af en toe gezworven wordt, en een nieuwe plek wordt gezocht of partner.

Dus dat er nu een wolf uit België in Duitsland gezien wordt is écht niet gek, en daar hoeven mensen ook absoluut niets mee te maken te hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:09

Het zwerven van een wolf is niet raar nee.
Maar meestal weten ze wel dan waar de wolf is.
GW1625m. Zat hier rondom Nederweert een poos, ging naar Duitsland en kwam weer terug.
Maar in Duitsland liet hij net zo'n spoor van vernielingen na als hier, dus was niet moeilijk te weten waar die uithing.

Bloodymary schreef:
Hoe vangen ze en vervoeren ze die dan? Denk eerder dat hij geschoten is, of vergiftigd en ergens ligt.

Vele snappen het valwild al.
Leg wat in een vangkooi een klaar.

Ik denk echt dat het bij die tamme dieren zo moeilijk niet is.

Geschoten dan had faunabeheer wel hele flauwe opmerkingen gemaakt.
Vergiftigd zou hij dan niet al gevonden zijn?

Maar zomaar precies verdwenen nadat er een schietvergunning is afgekondigd.... nope. Ik geloof daar niet in.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:11

Qimm schreef:

Idd. Het is aannemelijk dat de eigenaren van NPdHV het 'probleem' zelf al stilletjes hebben opgelost.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:11

Bloodymary schreef:

Yep.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:15

DuoPenotti schreef:
Bloodymary schreef:

Vele snappen het valwild al.
Leg wat in een vangkooi een klaar.
Ik denk echt dat het bij die tamme dieren zo moeilijk niet is.

Dan had 'Bram' toch ook allang gevangen en afgevoerd kunnen zijn?

Citaat:
Vergiftigd zou hij dan niet al gevonden zijn?

Vergiftigd en begraven/ vernietigd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:17

Had gekund, maar die heeft kindjes en die hebben zijn papa nodig.

Aldus zo geloven ze het.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:20

Wranglerbutt schreef:
Qimm schreef:

Idd. Het is aannemelijk dat de eigenaren van NPdHV het 'probleem' zelf al stilletjes hebben opgelost.

Dat laatste denk ik ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 09:44

Skessa_ schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8353909/wolf- ... e-laait-op

Wolf op de Veluwe is foetsie.

Mss doorgetrokken of al dood?

Citaat:
20 augustus 2025
ARNHEM EN OMSTREKEN / GELDERSE VALLEI
Wolf bij Hoge Veluwe spoorloos, maar discussie laait op

ARNHEM - Tijdens een hoorzitting in het provinciehuis van Gelderland klonk dinsdag stevige kritiek op het besluit om een niet-schuwe wolf bij Het Nationale Park de Hoge Veluwe af te schieten. Verschillende dierenorganisaties betwisten dat er überhaupt sprake is van een probleemwolf.

In april werd een hardloopster in het gebied twee keer gebeten door een wolf. Volgens de provincie en de rechter is daarmee bewezen dat het dier te dicht bij mensen komt en gevaarlijk gedrag vertoont. Er zijn ook meerdere wolf-mens ontmoetingen. Daarom kreeg de provincie in mei toestemming om de wolf af te schieten.
De Faunabeheereenheid Gelderland voert de opdracht, om de wolf af te schieten, uit. Toch is de wolf sindsdien niet meer gezien. Het laatste beeldmateriaal stamt van 7 augustus, aldus parkbeheerder Jacob Leidekker: “We weten niet waar de wolf nu is, of hij überhaupt nog in het park rondloopt.”

Tijdens de hoorzitting stonden partijen lijnrecht tegenover elkaar. Volgens Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging is de grens bereikt: “Een wolf die mensen tegenkomt hoort te vluchten, niet te bijten. Dit is duidelijk een probleemwolf."

Meningen verdeeld

De Faunabescherming, Fauna4life en Animal Rights zien dat anders. Zij stellen dat er geen sprake is van afwijkend gedrag. “Een wegrennende hardloper kan ook bij honden een instinctieve reactie oproepen”, aldus Niko Koffeman van de Faunabescherming. Ook wolvenexpert Glenn Lelieveld benadrukt dat het bijtincident geen bewijs is van een probleemwolf: “Dit was een natuurlijke reactie.” Volgens La Haye die we los van de zaak benaderen, is een wolf géén hond.

Onvindbare wolf

Critici wijzen erop dat er sinds het incident geen nieuwe problemen zijn geweest. “Er wordt al drie maanden gezocht, maar zonder resultaat. De noodzaak voor de vergunning is daarmee verdwenen”, stelt dierenactivist en persvoorlichter Erwin Vermeulen van Animal Rights.
Ook Fauna4life betwist dat de juiste wolf überhaupt kan worden herkend. “Er zijn geen duidelijke beelden en ook het gedrag wijkt niet af. Hoe weten we zeker welk dier wordt gezocht?”, aldus Pauline de Jong.

Alternatieven voor afschot

Dierenorganisaties stellen dat andere maatregelen beter zouden werken: rustgebieden aanwijzen en recreatie beperken, bezoekers verbieden eten mee te nemen, tijdelijk geen honden toelaten.
Het nut van de inzet van een paintballgeweer werd ook kort besproken tijdens de zitting. De Faunabeheereenheid reageerde verrast op een van de dierenorganisaties die noemde dat een paintballgeweer ook kon werken om een wolf af te schrikken.

Hoe nu verder?
De onafhankelijke commissie Rechtsbescherming behandelt de bezwaren en brengt advies uit aan de provincie Gelderland. Uiteindelijk beslist de provincie of de afgegeven vergunning in stand blijft, wordt gewijzigd of ingetrokken.
Voorlopig blijft de vraag dus onbeantwoord: is de wolf bij de Hoge Veluwe een probleemwolf die moet worden afgeschoten, of een slachtoffer van menselijk wantrouwen?

De commissie Rechtsbescherming is een onafhankelijke commissie. De hoorzitting over de niet-schuwe wolf wordt door deze commissie geregeld. De commissie beoordeelt ingediende bezwaren en adviseert de provincie Gelderland daarover. De provincie beslist uiteindelijk over het bezwaar- of klaagschrift.

Dat houdt onder andere in dat een vergunning hetzelfde blijft of kan worden verlengd. Of de huidige vergunning kan worden ingetrokken of kan worden gewijzigd. Het draait nu om een afgegeven vergunning om een niet-schuwe wolf die een hardloper beet af te schieten bij Het Nationale Park de Hoge Veluwe.

https://www.gld.nl/nieuws/8353909/wolf- ... e-laait-op

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AsPbw ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 09:52

Rocamor schreef:
Noem mij dom, want dat klinkt vreemd in mijn oren.

Ik dacht dat al die Duitse wolven naar nl migreerden. En nu gaat een Belgische terug?

Er zitten inmiddels al de nodige in NL geboren wolven in Duitsland en België.
Ze zwerven alle kanten op.
Het is maar net waar ze een plek treffen die ze past.
Een wolf zonder partner zou in theorie wel rondje lage landen en Duitsland kunnen lopen.
Als een wolf een partner heeft gevonden, blijven ze meestal in een vaste regio cq territorium.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 09:58

Zichtmelding grens gebied België/Duitsland Fringshaus (B)
Citaat:
Gestern Abend:
19-8-25
52152
Fringshaus nach Lammersdorf
Sehr großer Wolf lief dort vor Augen eines Autofahrers über die Straße .

Standort liegt vor, Wölfe können pro Tag bis zu 50 km Wegstrecke zurücklegen.. Genauer Standort wird nicht hier angegeben.

Afbeelding

Bron rissbegleiterin
https://www.facebook.com/share/p/166Yqf ... tid=wwXIfr