Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:24

Vooroordelen hebben we allemaal, maar nu werd iemand ontslagen omdat iemand dácht dat ze transgender was.
Dat is al even een stuk voorbij vooroordelen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:46

Qimm schreef:
Vooroordelen hebben we allemaal, maar nu werd iemand ontslagen omdat iemand dácht dat ze transgender was.
Dat is al even een stuk voorbij vooroordelen

Dit is toch juist handelen vanwege vooroordelen? Wat ook nog duidelijk een vooroordeel was omdat de aanname niet correct was? Persoonlijk vind ik het überhaupt bizar dat iemand om een niet met het werk gerelateerde reden ontslagen zou worden, maar dat terzijde.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:11

journee schreef:
Grote verschil vind ik dat in nazi Duitsland vooral antisemitisme een rol speelde en onder Trump lijkt het meer een kwestie van anti - iedereen die niet hetzelfde als Trump is. Wat overigens niet weg neemt dat dit een zorgelijke ontwikkeling is.

Bij Trump is inderdaad meer sprake van xenofobie in de bredere zin van het woord, dus niet alleen een afkeer voor "buitenlands" maar gewoon een algehele afkeer van alles wat anders is. En het klopt dus ook dat dat dus een verschil is met honderd jaar geleden, toen het heel specifiek op Joden was gericht. Maar als je het door een sociologische bril bekijkt is het mechanisme achter deze twee fenomenen exact hetzelfde: de angst en de afkeer komen op precies dezelfde manier tot stand, vanuit dezelfde oorsprong en met hetzelfde doel. Vandaar dat ikzelf een vergelijk met (de aanloop naar) de Tweede Wereldoorlog dus wél legitiem vind bij dit soort voorbeelden - even vooropgesteld dat het bericht klopt en er inderdaad iemand ontslagen is vanwege haar uiterlijk. Dat is natuurlijk ook iets om in de gaten te houden: niet elke krantenkop is waar, aan beide kanten. Maar deze reactie gaat even in op het fenomeen zelf, niet alleen deze headline.

Als mensen zouden gaan verkondigen dat 'Musk moeten mailen met wat je hebt gedaan die week' exact hetzelfde is als een gele ster op je jas moeten spelden; nee, dat zijn historisch gezien twee verschillende fases in verschillende processen en dan doe je absoluut kwaad aan de impact van de jodensterren en wat die symboliseerden. Maar oproepen om DOGE te mailen als je collega's of naasten verdenkt van anti-MAGA sentimenten, of ontslagen worden nadat iemand heeft geklaagd over je vermeende trans-zijn... Als dáár geen lijntjes ontstaan in iemands hoofd naar de provocateurs in aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan vind ik dat op z'n zachtst gezegd bijzonder. Natuurlijk zit er nog een gradatieverschil tussen ontslagen worden en afgevoerd worden naar een vernietigingskamp, maar het proces ligt in dezelfde lijn. Komt 'ie weer: honderd jaar geleden begon het ook niet met vernietigingskampen. Wat dat betreft komen de deportaties van de zogenaamde Venezolaanse gangmembers ook in die lijn terug, en ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat die nog sterker ruiken naar de antisemitische arrestaties en deportaties honderd jaar geleden, dan ontslagen worden vanwege je uiterlijk. (NIET omdat Joden gangmembers zouden zijn voordat die me voor de voeten geworpen wordt; maar vanwege het van je bed gelicht worden, een transportatiemiddel in geduwd worden, en naar een verschrikkelijke plek worden gebracht zonder enige vorm van rechtmatigheid. Dat hoefde, zeker in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, niet direct een concentratie- of vernietigingskamp te zijn; er waren bijvoorbeeld ook doorgangskampen en arbeidskampen. Dus een parallel die wordt getrokken tussen de hedendaagse deportaties en de deportatie van Joden, hoeft niet automatisch een parallel met vernietigingskampen te zijn.

En ik denk echt dat het alleen maar goed is om die lijntjes te benoemen, mits doordacht, juist zodat we ons bewust blijven van de doelgerichte processen die in gang gezet (lijken te) zijn. Met bewustzijn komen we al een heel stuk verder dan met oogkleppen. Stephen Fry zei het laatst heel mooi: "We hebben ons decennialang afgevraagd hoe het fascisme zó de vrije hand kon krijgen in de jaren '30 van de vorige eeuw, hoe het zó ver heeft kunnen komen. We hoeven het ons niet meer af te vragen. We weten het nu, want we zien het nu voor onze ogen gebeuren."

Die vond ik ontzettend sterk. Natuurlijk kun je inhoudelijk discussiëren over wat precies wel en niet onder fascisme valt, dat doen historici dagelijks zelfs nog tijdens de koffiepauze. Maar als je je als deelnemer aan het 'debat' herhaaldelijk ergert aan verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog, of altijd de neiging hebt die verwijzingen direct van tafel te vegen, dan ben ik toch benieuwd wat de intensiteit en volhardenheid van die reactie(s) triggert.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 04-04-25 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:18

Laatst bijgewerkt door Polar op 04-04-25 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:21

Polar schreef:
Maar alleen al het feit dat Musk meerdere keren de Hitlergroet deed... hoe nazi wil je het hebben?

Nee nee, dat was geen Hitlergroet. Hij uitte zijn hart naar het publiek!
Oh, en als dit een Hitlergroet zou zijn, hebben meerdere democraten dat ook gedaan!

/s

Had hier van de week nog weer een discussie over met iemand, en die is heilig overtuigd van bovenstaande. Zal het filmpje van Harris/Clinton/Ortiz ook nog even opzoeken die ook de Hitlergroet zouden doen.

[Edit] https://x.com/bubblebathgirl/status/188 ... eEesGhJfmw

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:23

Ernstig dat er echt mensen zijn die het verschil ertussen niet zien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:42

Polar schreef:
Ernstig dat er echt mensen zijn die het verschil ertussen niet zien.

.. en die het vervolgens vrolijk nadoen op camera. -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:44

Ja, dat is helemaal te erg voor woorden...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:49

Ik zou ze uitdagen dat in Duitsland op straat eens te doen, liefst voor de ogen van de politie }:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 05:53

VuurVleugels schreef:
journee schreef:
Grote verschil vind ik dat in nazi Duitsland vooral antisemitisme een rol speelde en onder Trump lijkt het meer een kwestie van anti - iedereen die niet hetzelfde als Trump is. Wat overigens niet weg neemt dat dit een zorgelijke ontwikkeling is.

Bij Trump is inderdaad meer sprake van xenofobie in de bredere zin van het woord, dus niet alleen een afkeer voor "buitenlands" maar gewoon een algehele afkeer van alles wat anders is. En het klopt dus ook dat dat dus een verschil is met honderd jaar geleden, toen het heel specifiek op Joden was gericht. Maar als je het door een sociologische bril bekijkt is het mechanisme achter deze twee fenomenen exact hetzelfde: de angst en de afkeer komen op precies dezelfde manier tot stand, vanuit dezelfde oorsprong en met hetzelfde doel. Vandaar dat ikzelf een vergelijk met (de aanloop naar) de Tweede Wereldoorlog dus wél legitiem vind bij dit soort voorbeelden - even vooropgesteld dat het bericht klopt en er inderdaad iemand ontslagen is vanwege haar uiterlijk. Dat is natuurlijk ook iets om in de gaten te houden: niet elke krantenkop is waar, aan beide kanten. Maar deze reactie gaat even in op het fenomeen zelf, niet alleen deze headline.

Als mensen zouden gaan verkondigen dat 'Musk moeten mailen met wat je hebt gedaan die week' exact hetzelfde is als een gele ster op je jas moeten spelden; nee, dat zijn historisch gezien twee verschillende fases in verschillende processen en dan doe je absoluut kwaad aan de impact van de jodensterren en wat die symboliseerden. Maar oproepen om DOGE te mailen als je collega's of naasten verdenkt van anti-MAGA sentimenten, of ontslagen worden nadat iemand heeft geklaagd over je vermeende trans-zijn... Als dáár geen lijntjes ontstaan in iemands hoofd naar de provocateurs in aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan vind ik dat op z'n zachtst gezegd bijzonder. Natuurlijk zit er nog een gradatieverschil tussen ontslagen worden en afgevoerd worden naar een vernietigingskamp, maar het proces ligt in dezelfde lijn. Komt 'ie weer: honderd jaar geleden begon het ook niet met vernietigingskampen. Wat dat betreft komen de deportaties van de zogenaamde Venezolaanse gangmembers ook in die lijn terug, en ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat die nog sterker ruiken naar de antisemitische arrestaties en deportaties honderd jaar geleden, dan ontslagen worden vanwege je uiterlijk. (NIET omdat Joden gangmembers zouden zijn voordat die me voor de voeten geworpen wordt; maar vanwege het van je bed gelicht worden, een transportatiemiddel in geduwd worden, en naar een verschrikkelijke plek worden gebracht zonder enige vorm van rechtmatigheid. Dat hoefde, zeker in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, niet direct een concentratie- of vernietigingskamp te zijn; er waren bijvoorbeeld ook doorgangskampen en arbeidskampen. Dus een parallel die wordt getrokken tussen de hedendaagse deportaties en de deportatie van Joden, hoeft niet automatisch een parallel met vernietigingskampen te zijn.

En ik denk echt dat het alleen maar goed is om die lijntjes te benoemen, mits doordacht, juist zodat we ons bewust blijven van de doelgerichte processen die in gang gezet (lijken te) zijn. Met bewustzijn komen we al een heel stuk verder dan met oogkleppen. Stephen Fry zei het laatst heel mooi: "We hebben ons decennialang afgevraagd hoe het fascisme zó de vrije hand kon krijgen in de jaren '30 van de vorige eeuw, hoe het zó ver heeft kunnen komen. We hoeven het ons niet meer af te vragen. We weten het nu, want we zien het nu voor onze ogen gebeuren."

Die vond ik ontzettend sterk. Natuurlijk kun je inhoudelijk discussiëren over wat precies wel en niet onder fascisme valt, dat doen historici dagelijks zelfs nog tijdens de koffiepauze. Maar als je je als deelnemer aan het 'debat' herhaaldelijk ergert aan verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog, of altijd de neiging hebt die verwijzingen direct van tafel te vegen, dan ben ik toch benieuwd wat de intensiteit en volhardenheid van die reactie(s) triggert.

Mooie post wel en ik kan mij hier wel in vinden omdat het mooi en genuanceerd is omschreven! Over je laatste alinea, hoe ik daar in sta: Ik heb jarenlang geschiedenis gegeven op het VMBO( ik zag jou iets posten de vorige pagina over je achtergrond, ik weet niet of het relevant is en of je standpunten meer waarde hebben als je gestudeerd hebt, maar ik bekijk dit dus wel vanuit mijn achtergrond, die anders is dan die van jou)

Wat je als docent probeerde mee te geven was nuance, zelf bronnen leren beoordelen, leren propaganda te herkennen, leren om zelf na te denken en niet alles zomaar te volgen, te leren van verschillende ( dus niet alleen WO2) gebeurtenissen, maar ook standplaatsgebondenheid/historische empatie.

Dat laatste, was een van de kernpunten van mijn studie.

Citaat:
Standplaatsgebondenheid of historische empathie is de invloed van de eigen standplaats of gezichtspunt bij de interpretatie van de geschiedenis. In het geschiedenisonderwijs wordt de invloed van standplaatsgebondenheid bij het bestuderen van het verleden uiteengezet, aangezien ieders denken en handelen bepaald worden door persoonlijke ervaringen en de positie die wordt ingenomen ten opzichte van anderen.

Het ontwikkelen van het besef van de standplaatsgebondenheid van de eigen opvattingen is een belangrijke doelstelling van het geschiedenisonderwijs in Nederland en in het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich leren te verplaatsen in de positie van anderen en vanuit hun situatie kunnen denken. Daarnaast behoren ze zich te realiseren waardoor hun eigen ideeën bepaald worden.

De standplaats kan worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden als leeftijd, geslacht, opvoeding, opleiding, godsdienst en persoonlijke ervaringen, door de sociale positie als heerser of de geregeerde, rijk of arme, autochtoon of allochtoon en door de historische situatie waarin iemand leeft als economische crisis, oorlog en standenmaatschappij.

Het besef van standplaatsgebondenheid wordt wel beschouwd als een van de onderdelen van een goed ontwikkeld historisch besef.

En ik denk, dat ik daarom voorzichtig ben in het beoordelen van de situatie in de VS, ik probeer mij te verplaatsen in de mensen in dat land, probeer te bedenken welke situatie er nu is, versus die in de aanloop van WO2. Ik vind het intrigerend dat jij het over intensiteit en volhardenheid hebt, want dat ervaar ik juist bij degene die juist zo hameren op de overeenkomsten?
Want die zie ik ook, ik zie parallellen, maar ik zie ook duidelijk verschillende gebeurtenissen en ik denk dat je elke historische gebeurtenis zelf moet ontleden, moet bekijken, moet duiden. En dat gaat naar mijn idee niet goed als we generaliserend zeggen: ' het is hetzelfde als bij Hitler' ? Een post zoals de jouwe vind ik dan weer super,met echt duiding van verschillende onderwerpen en parallellen.

Dus terwijl ik dit typ denk ik: volgens mij verschillende we helemaal niet zo van visie? Maar misschien was jouw post ook meer gericht op anderen, dan verklaard dat veel :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:34

Beiden posts van Vuurvleugels en Ruitje vind ik heel sterk en mooi in een discussie topic.

Citaat:
Stephen Fry zei het laatst heel mooi: "We hebben ons decennialang afgevraagd hoe het fascisme zó de vrije hand kon krijgen in de jaren '30 van de vorige eeuw, hoe het zó ver heeft kunnen komen. We hoeven het ons niet meer af te vragen. We weten het nu, want we zien het nu voor onze ogen gebeuren."

Deze uitspraak kende ik niet maar zoiets soort gelijk ging hier gisteren ook over tafel met onze Nederlandse en Franse vrienden.

Wat betreft " standplaats " het is ook maar op wie je gestemd hebt. Vrienden van mij, allemaal vrouwen (3) hebben op Harris gestemd. De dochters hingen na de uitslag bij moeder waar ik bij was huilend aan de lijn. En nog steeds zijn ze heel erg bezig met hun toekomst ondanks hun VS paspoort en ze weten niet of ze kunnen blijven want hun vader was een Sikh dus ze zijn licht bruin en niet blank. Vorige week waren ze hier en toen vertelden ze dat ze het huidige politieke klimaat dat zo snel veranderd is van te voren niet hadden verwacht. Dus het is ook daar maar wat zijn je denkbeelden. Het gaat allemaal erg snel en ook rechters lopen vaak achter de feiten aan. En dat vind ik heel erg zorgelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:30

Om het wat breder te trekken: in de hele westerse wereld zoekt men momenteel zondebokken. En eerlijk gezegd snap ik dat niet zo, gezien de economische situatie lang niet zo slecht is als in Duitsland na Versailles en de beurskrach. Toen is daar de ellende begonnen en was men ontvankelijker voor de nazi-ideologie.

Ik houd dus mijn hart vast voor een wereldwijde recessie want dan zijn de rapen pas echt gaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:48

Of niet Mysa. Volgens Nieuwsuur is overal in Europa een beweging waar te nemen die mensen weer meer in het midden doet uitkomen. Dit heeft alles te maken met Trump waar velen ongeacht politieke kleur van onder de indruk zijn, heeft ook te maken met Poetin en Oekraïne en dat veel mensen het gevoel hebben dat dit allemaal wel eens dichterbij kan komen als gewenst, maar het heeft ook te maken dat populistisch rechts in Europa het toch wat minder goed zou doen. Behalve in Frankrijk waar door de veroordeling van Marie le Pen men het als een politieke mond snoeren ervaart daar ze met onmiddellijke ingang van de rechter niet meer mee mag doen met de president verkiezingen en dus niet het hoger beroep mag afwachten. En in Nederland zouden kiezers die PVV hebben gestemd minder enthousiast worden daar er te weinig zou gebeuren.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-04-25 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:50

mysa schreef:
Om het wat breder te trekken: in de hele westerse wereld zoekt men momenteel zondebokken. En eerlijk gezegd snap ik dat niet zo, gezien de economische situatie lang niet zo slecht is als in Duitsland na Versailles en de beurskrach. Toen is daar de ellende begonnen en was men ontvankelijker voor de nazi-ideologie.

Ik houd dus mijn hart vast voor een wereldwijde recessie want dan zijn de rapen pas echt gaar.

Ik ook. Las laatst ook dat economen zelfs bang zijn voor een depressie in de VS, met hoe Trump nu bezig is. Aka dus een herhaling van wat er in de 20- en 30-iger jaren is gebeurd, the great depression.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:02

Ik denk elke keer... een half jaar geleden hadden we met z'n allen nooit kunnen bedenken wat er in de eerste 3 maanden van 2025 zou gebeuren.
Hoe ziet ons leven er in December uit? Wat voor regels en wetten zijn er tegen die tijd veranderd in Amerika? Zitten we tegen die tijd in een (digitale) oorlog? Hoe groot is de onrust?
Dat soort vragen...
Ik ben benieuwd of er, op basis van wetenschappelijke informatie, voorspellingen kunnen worden gedaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:19

Filmpje,

Obama, die het publiek vraagt na te denken over wat er zou zijn gebeurd in het land als hij, of 1 van de presidenten voor hem,

Dingen gedaan zou hebben die Trump nu doet.

Kort filmpje, minuut ofzo.
Moeite waard.

https://www.facebook.com/share/v/158ZfNJyhm/

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:23

Hele nette toespraak. :j

Het probleem is dat Trump een hele ring van enablers om zich heen heeft gezet.
Obama zou allang ook in zijn eigen kring tegengas hebben gekregen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:24

En even voor iedereen die Reporters online níet dagelijks volgt,

Dit is het bericht voor dag 75 (iedere dag is er zo'n bericht)

Het is veel, heel veel, wat er iedere dag gebeurt.

Trump dag 75: oa Oekraïeners krijgen per ongeluk deportatiemail, beurzen weer dieprood, Defensie verwijdert 391 boeken -oa over Holocaust, oliesector uitgesloten van heffingen en Garcia moet uit El Salvador worden gehaald
Geplaatst op 5 april 2025 door Kirsten Verdel
Nieuwe besluiten van Trump en consorten, en nieuwe fallout.

Een overzicht van dag 75.
– Trump verplicht Harvard om pro-Palestijnse protesten te stoppen, het DEI-beleid te beëindigen en mee te werken aan deportaties via Homeland Security; bij weigering verliest de universiteit 255 miljoen aan onderzoeksfondsen.

– Stephen Miller, vice-stafchef van het Witte Huis, legt uit dat Trump importheffingen wil instellen om de afhankelijkheid van buitenlandse toeleveringsketens te verminderen en bedrijven te dwingen productie terug naar de VS te verplaatsen, wat banen en nationale veiligheid zou herstellen.

– Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid stuurt per vergissing een e-mail naar legaal in de VS verblijvende Oekraïners, waarin staat dat hun tijdelijke verblijfsstatus is ingetrokken en dat ze zichzelf moeten deporteren.

– Trump maakt een uitzondering voor de energiesector in zijn nieuwe tariefpakket, waardoor fossiele brandstoffen zoals olie en aardgas niet onder de nieuwe tarieven vallen.

– Trump besluit dure obesitasbehandelingen niet te dekken onder het federale Medicare-programma. Biden stelde vorig jaar een regeling voor om dit te doen.

– Het ministerie van Defensie verwijdert 391 boeken uit de bibliotheek van de Amerikaanse Marineacademie, waaronder werken over de Holocaust en feminisme, in lijn met het beleid om DEI-inhoud te schrappen.

– Trump toont de eerste ‘Trump gold card’ met zijn afbeelding erop en kondigt aan dat de card over twee weken beschikbaar komt.

– Trump verlengt de TikTok-ban deadline, de tweede keer dat hij de ban of verkoop van de app aan een niet-Chinese koper uitstelt, en verschuift de deadline naar 75 dagen van nu.

– Minister Doug Burgum beveelt nationale parken open te blijven met voldoende personeel.

Fallout
– Medewerkers van nationale parken geven aan niet te weten hoe ze de parken open moeten houden zonder problemen, omdat er onder Trump 1500 medewerkers ontslagen zijn.

– Critici merken op dat de werkgelegenheidscijfers over de vorige maand gaan en dus niets te maken hebben met de importheffingen.

– De markten sluiten weer met een enorme daling. De Dow Jones verliest 2.231,07 punten (5%), de S&P 500 en de Nasdaq verliezen elk bijna 6%.

– Het Hooggerechtshof staat de Trump-regering toe om honderden miljoenen dollars aan opleidingsgeld voor leraren te schrappen als onderdeel van haar anti-DEI-beleid.

– Medewerkers van DOGE arriveren bij het hoofdkwartier van de Peace Corps in Washington, wat wijst op mogelijke bezuinigingen bij de instantie. Peace Corps is een door John F. Kennedy opgericht programma voor wereldwijd vrijwilligerswerk in ontwikkelingsprojecten.

– Trump retweet een bericht dat stelt: ‘Trump is Purposely CRASHING The Market’. Ook geeft hij aan blij te zijn dat de olieprijzen nu snel dalen. Economen reageren dat dit is omdat investeerders verwachten dat de economie crasht en er dus minder behoefte aan olie zal zijn.

– PBS meldt, op basis van een bron, dat het Amerikaanse rampbeoordelingsteam in Myanmar is ontslagen. Het team, dat uit drie personen bestaat, ontving het bericht in een telefoontje.

– Er is veel kritiek op Trump omdat hij ging golfen terwijl de beurzen instortten en niet aanwezig was bij de ceremonie voor de vier in Litouwen overleden soldaten.

– Een federale rechter stelt Sara Aviel opnieuw aan als president van de Inter-American Foundation (IAF) en verwerpt alle beslissingen van de door Trump aangestelde Pete Marocco. De herstructurering door de Trump-regering was juridisch onterecht, stelt de rechter. De IAF ondersteunt gemeenschapsontwikkelingsprojecten in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.

– Een federale rechter spreekt een definitief vonnis en een permanente verbodsbepaling uit tegen de regering-Trump. De rechter oordeelt dat de National Institutes of Health onderzoeksbeurzen moet blijven financieren voor het oorspronkelijke, volledige bedrag.

– Jerome Powell, voorzitter van de centrale bank van de VS, waarschuwt dat handelstarieven de prijzen verhogen en de groei vertragen. Hij weigert Trumps verzoek voor een renteverlaging om leningen goedkoper te maken, uit bezorgdheid dat dit de economie kan destabiliseren en de inflatie kan verhogen.

– Amerikaanse werkgevers creëerden in maart 228.000 banen, hoger dan verwacht. Het werkloosheidspercentage stijgt naar 4,2%, ook iets hoger dan verwacht.

– Meer dan 500 advocatenkantoren steunen een amicus brief tegen Trump’s pogingen om de juridische beroepsgroep te treffen. Ze betogen dat Trump’ sancties voor kantoren zoals Perkins Coie en Covington & Burling als vergelding voor hun werk een ernstige bedreiging vormen voor het constitutionele bestuur en de rechtsstaat.

– Trump koos persoonlijk de formule voor landspecifieke importheffingen, ondanks dat er verschillende andere opties werden voorgesteld, meldt de Washington Post.

– Een federale rechter oordeelt dat de Trump-regering Kilmar Abrego Garcia, die ondanks een gerechtelijk bevel onterecht naar El Salvador werd gedeporteerd, binnen drie dagen naar de VS moet terugbrengen. Rechter Xinis noemt de deportatie een illegale daad. Ondanks het feit dat ook ICE verklaarde dat de deportatie onterecht was, reageert het Witte Huis dat de rechter zelf dan maar contact op moet nemen met president Bukelele, omdat de rechter geen jurisdictie heeft over El Salvador.

– Diverse media melden dat ook het ontslag van de NSA-directeur op aandringen van Laura Loomer zou zijn.

– China kondigt wederkerige tarieven van 34% aan, per 10 april. Ook worden beperkingen opgelegd aan de export van zeldzame aardmetalen die worden gebruikt in hightechproductie. 16 Amerikaanse bedrijven en organisaties worden op de exportcontrolelijst geplaatst.

– Een federale rechter oordeelt dat de Trump-regering FEMA-fondsen onterecht en in het geniep tegenhoudt als vergelding voor sanctiewetten in Democratische staten, en beveelt de uitbetaling van honderden miljoenen dollars aan noodhulp. Hawaii mist bijvoorbeeld 6 miljoen dollar voor bosbrandhulp, en Oregon wacht op 129 miljoen dollar voor ramppreventie.

– De beurzen staan ook op de dag na de aankondiging van Trump in de hele wereld weer diep in het rood. De Amerikaanse aandelenmarkt heeft sinds de inauguratie van Trump nu 10 biljoen dollar aan waarde verloren. Dat is meer dan elf keer het totale bruto binnenlands product van Nederland.

– De Europese Centrale Bank pleit voor een Europees alternatief voor de Amerikaanse Visa en Mastercard creditcards.

– Duitsland overweegt ongeveer 1200 ton goud, ter waarde van ongeveer 124 miljard dollar, terug te trekken uit een kluis van de Amerikaanse Federal Reserve in New York.

– Amerikaanse experts worden uitgesloten van een Arctisch wetenschappelijk evenement in Lapland, Finland, vanwege het beleid van de Trump-regering.

– Het Hof van Beroep van North Carolina, met een Republikeinse meerderheid, beslist met 2 tegen 1 dat ruim 65.000 stemmen voor de verkiezingen van 2024 ongeldig worden verklaard tenzij de kiezers binnen 15 werkdagen komen bewijzen dat ze kiesgerechtigd waren. De betwiste stemmen, vooral vroegtijdig en per post uitgebracht, waren cruciaal voor de nipte overwinning van de Democratische kandidaat Allison Riggs (met 734 stemmen verschil).

– Rechter Toby Hampson stelt in zijn afwijkende mening dat er geen bewijs is dat de betrokken kiezers onterecht stemden, en waarschuwt dat het achteraf ongeldig verklaren van hun stemmen in strijd is met de wet, de grondwet en tot massale ontzegging van stemrechten leidt. Critici stellen dat het besluit neerkomt op een poging om de verkiezingen te stelen.

– Oud-president Barack Obama bekritiseert Trump’s acties tegen advocatenkantoren en universiteiten en benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van burgers is om zich uit te spreken en onrecht te bestrijden. Hij zegt ook: ‘Stel je voor dat ík iets van dit alles had gedaan.’

– Apple verliest 250 miljard aan beurswaarde in twee dagen tijd. Door de importheffingen dreigen gigantische prijsstijgingen voor Apple-producten. De nieuwste iPhones zouden naar 3500 dollar per stuk kunnen gaan in de VS.

– Minister Rubio zegt in een tweet dat hij met Rasmussen sprak over lastenverdeling in de NAVO, terwijl Rasmussen twittert dat hij Rubio waarschuwde dat de uitspraken van de VS over het annexeren van Groenland onacceptabel, respectloos en onwettelijk zijn.

– Een federale rechter in Boston beveelt dat de zaak van studente Rumeysa Oztürk over haar detentie wordt overgedragen naar de federale rechtbank in Vermont, waar ze werd meegenomen op de dag van haar arrestatie.

– Nintendo kondigt aan dat de preorders voor de nieuwe Switch 2-console in de VS, die op 9 april zouden beginnen, worden uitgesteld omdat eerst de potentiële impact van de heffingen wordt beoordeeld.

– Interne documenten van het Pentagon wijzen erop dat de inzet tegen de Houthi-rebellen in de Rode Zee tot nu toe slechts beperkte resultaten heeft opgeleverd, ondanks de kosten van $200 miljoen. Naar verwachting stijgen die tot $1 miljard.

– Vietnam, India en Israël zijn in gesprek met Trump over een handelsdeal om over de importheffingen, meldt The Guardian. Volgens Trump zegt Vietnam naar een 0-tarief te willen gaan. Israel kondigde datzelfde al aan een dag vóórdat Trump de heffingen aankondigde.

– Voor het eerst ooit daalt de Dow Jones twee opeenvolgende dagen met meer dan 1500 punten per dag.

– Persagentschap AFP meldt dat zo’n 7,3 miljoen voertuigen wereldwijd worden getroffen door Trump’s 25% invoertaks. Het leidt tot hogere prijzen en productieonderbrekingen.

– De gouverneur van Californië, Gavin Newsom, roept internationale handelspartners op om rechtstreeks met de Golden State te onderhandelen. De staat is de 5e grootste economie ter wereld.

– Een federale rechter bepaalt dat Columbia University studenten, waaronder activist Mahmoud Khalil, 30 dagen van tevoren moet informeren voordat het documenten aan het Congres mag overhandigen.

– Republikeinse senator Ted Cruz waarschuwt dat de wederkerige heffingen banen in de VS kan vernietigen en schade aan de economie kan veroorzaken

Letterlijk overgenomen vanaf

https://reportersonline.nl/trump-dag-75 ... uit-el-sa/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:35

De FDA heeft al een jaar of 10 een guidance voor sex en gender diversiteit in clinische studies.
Onder dwang van de Trump regering is deze guidance nu aangepast waarbij gender volledig uitgegumt is. Gender bestaat niet meer voor klinische studies want dat zou schadelijk zijn voor de samenleving -O-

The Trump Administration rejects gender ideology and condemns the harms it causes to children, by promoting their chemical and surgical mutilation, and to women, by depriving them of their dignity, safety, well-being, and opportunities. This page does not reflect biological reality and therefore the Administration and this Department reject it.”

https://www.raps.org/News-and-Articles/ ... lcp-306225

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:57

ReportersOnline is echt een fijne pagina om bij te houden.
Het zet echt dingen in perspectief.

Mungbean: Bi-zar... geen woorden voor.

De nieuwe MAGA-pet.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:00

Mungbean schreef:
De FDA heeft al een jaar of 10 een guidance voor sex en gender diversiteit in clinische studies.
Onder dwang van de Trump regering is deze guidance nu aangepast waarbij gender volledig uitgegumt is. Gender bestaat niet meer voor klinische studies want dat zou schadelijk zijn voor de samenleving -O-

The Trump Administration rejects gender ideology and condemns the harms it causes to children, by promoting their chemical and surgical mutilation, and to women, by depriving them of their dignity, safety, well-being, and opportunities. This page does not reflect biological reality and therefore the Administration and this Department reject it.”

https://www.raps.org/News-and-Articles/ ... lcp-306225

Juist het uitgummen van gender is gevaarlijk voor vrouwen :\. Staat nogal haaks op zijn claim dat deze afschaffing beter zou zijn voor vrouwen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:04

ruitje schreef:
Mooie post wel en ik kan mij hier wel in vinden omdat het mooi en genuanceerd is omschreven! Over je laatste alinea, hoe ik daar in sta: Ik heb jarenlang geschiedenis gegeven op het VMBO( ik zag jou iets posten de vorige pagina over je achtergrond, ik weet niet of het relevant is en of je standpunten meer waarde hebben als je gestudeerd hebt, maar ik bekijk dit dus wel vanuit mijn achtergrond, die anders is dan die van jou)

Dank je! Blij dat de intentie van mijn bericht over is gekomen. Interessante invalshoek vanuit de kant van geschiedenisdocent, dat helpt ook met interpretaties natuurlijk. Ik ben zelf dus communicatiespecialist op het gebied van discoursvorming, als in, 'hoe komen maatschappelijke zienswijzen op gang en hoe vormen en veranderen die'.

Ik bedoelde het overigens niet als "je mag alleen een mening hebben als je (geschiedenis) hebt gestudeerd"! Omdat ik a) vind dat studeren an sich iemand niet een beter/meer valide of een minder/minder valide mens maakt, en omdat b) iemands kennis over en zienswijze op de geschiedenis ook heel erg afhangt van de invalshoek van de studie. Als in, Amerikaanse lesboeken vertellen een andere versie van de Europese geschiedenis dan Nederlandse lesboeken en zelfs tussen Nederlandse lesmethodes zit verschil zoals je ongetwijfeld weet, dus dat is geen objectieve graadmeter. Toch hecht ik hierin meer waarde aan uitspraken van een historicus, dan die van een botanicus of een marketingmedewerker bijvoorbeeld (om maar wat gekke opties te noemen). Dat is dus niet "perfect", maar ik ben me er wél van bewust dat dat mijn beeld kleurt en ik probeer dus wel in gedachten te houden dat ik ook wel degelijk cognitive bias ervaar. Een goede vriend zei laatst tegen me "nou, ik geloof geen enkele headline uit Amerika, want niet alleen de Republikeinen maar ook de Democraten zijn dingen enorm naar hun straatje aan het praten". Daar werd ik mega oncomfortabel van, waarbij ik me realiseerde dat dat niet kwam omdat het waar/niet waar zou zijn, maar omdat zijn uitspraak me uit mijn "veilige bubbel" trok. Dacht ik er nog steeds hetzelfde over, maar wel met een extra traptrede tussen mijn gedachten. Ik denk dus dat het belangrijk is om je als deelnemer aan het gesprek bewust te zijn van dat oncomfortabele gevoel. Je hoeft niet alles te fixen, als je het je maar bewust bent (vind ik, dus). En ik weet ook dat véél mensen me door dit soort berichten een soort holier-than-thou vinden, en dat mag ook. Maar zo sta ik er in. (wauw, kort van stof is ook vandaag duidelijk niet mijn ding.)

ruitje schreef:
Wat je als docent probeerde mee te geven was nuance, zelf bronnen leren beoordelen, leren propaganda te herkennen, leren om zelf na te denken en niet alles zomaar te volgen, te leren van verschillende ( dus niet alleen WO2) gebeurtenissen, maar ook standplaatsgebondenheid/historische empatie.

Dat laatste, was een van de kernpunten van mijn studie.

Citaat:
Standplaatsgebondenheid of historische empathie is de invloed van de eigen standplaats of gezichtspunt bij de interpretatie van de geschiedenis. In het geschiedenisonderwijs wordt de invloed van standplaatsgebondenheid bij het bestuderen van het verleden uiteengezet, aangezien ieders denken en handelen bepaald worden door persoonlijke ervaringen en de positie die wordt ingenomen ten opzichte van anderen.

Het ontwikkelen van het besef van de standplaatsgebondenheid van de eigen opvattingen is een belangrijke doelstelling van het geschiedenisonderwijs in Nederland en in het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich leren te verplaatsen in de positie van anderen en vanuit hun situatie kunnen denken. Daarnaast behoren ze zich te realiseren waardoor hun eigen ideeën bepaald worden.

De standplaats kan worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden als leeftijd, geslacht, opvoeding, opleiding, godsdienst en persoonlijke ervaringen, door de sociale positie als heerser of de geregeerde, rijk of arme, autochtoon of allochtoon en door de historische situatie waarin iemand leeft als economische crisis, oorlog en standenmaatschappij.

Het besef van standplaatsgebondenheid wordt wel beschouwd als een van de onderdelen van een goed ontwikkeld historisch besef.

En ik denk, dat ik daarom voorzichtig ben in het beoordelen van de situatie in de VS, ik probeer mij te verplaatsen in de mensen in dat land, probeer te bedenken welke situatie er nu is, versus die in de aanloop van WO2. Ik vind het intrigerend dat jij het over intensiteit en volhardenheid hebt, want dat ervaar ik juist bij degene die juist zo hameren op de overeenkomsten?
Want die zie ik ook, ik zie parallellen, maar ik zie ook duidelijk verschillende gebeurtenissen en ik denk dat je elke historische gebeurtenis zelf moet ontleden, moet bekijken, moet duiden. En dat gaat naar mijn idee niet goed als we generaliserend zeggen: ' het is hetzelfde als bij Hitler' ? Een post zoals de jouwe vind ik dan weer super,met echt duiding van verschillende onderwerpen en parallellen.

Wauw, super interessant die standplaatshistorie! Ik ga dus uit van blijkbaar hetzelfde principe, maar gewoon met een ander naampje. Dank je wel voor het delen! Dit is ook wel een ontwikkeling in het onderwijs die ik toejuich. "History is told by the victors" is nog steeds zó waar, dus bewustzijn daarin is alleen maar goed. En wat ik daarin dan nog mooier vind is dat dezelfde 'lens' (voor zover je dat kan beoordelen vanaf een stukje tekst natuurlijk) ons tot juist twee tegengestelde visies aan laat nemen: jij vind het in het kader van helderheid heel belangrijk om van alles individueel te bekijken, en ik vind het in het kader van helderheid juist heel belangrijk om alle onderliggende verbanden en invloeden te identificeren. Zo had ik er nog nooit over nagedacht, wat leuk eigenlijk!

Ik denk zelf (vanuit mijn visie dus) dat je fenomenen pas goed kan duiden als je de onderliggende verbanden ziet. Je kan een paddestoel he-le-maal ontleden onder een microscoop, maar je zal het volledige functioneren en eigenschappen nooit 100% begrijpen zonder de plaats van die paddestoel in het ecosysteem mee te nemen in die ontleding. De uitwisseling met de aarde, met organismen, de lucht, de regen, de zon. Een stinkzwam stinkt niet omdat hij vanuit een soort intrinsieke overtuiging stinkt, hij stinkt omdat hij bepaalde vliegen wil aantrekken die hem kunnen helpen met zijn voortplanting. Ik denk dat dingen individueel bekijken "geweld" doet aan de invloeden van buitenaf, maar ik snap jouw visie ook zeker wel dat invloeden van buitenaf het beeld ook weer veel te veel kunnen kleuren en je je daar óók weer bewust van moet zijn (een 'no stress, no worries, no cares' lifestyle is nooit helemaal mijn ding geweest, is 't te merken? :=).

Ik pik deze er nog even uit trouwens:

ruitje schreef:
Ik vind het intrigerend dat jij het over intensiteit en volhardenheid hebt, want dat ervaar ik juist bij degene die juist zo hameren op de overeenkomsten?

Dat snap ik wel ja. Een pavlov reactie van mij is dan vaak "uh, ja, want het is nou eenmaal zo" maar dat is natuurlijk méga hypocriet van me :') Ik zie dus zeker wel dat "mijn kant" ook enorm hamert en overtuigd is van onze eigen zienswijze. Ik denk dat dat ook mijn eerdere minder chique reactie verklaart: ik gooide het op links vs. rechts omdat ik vanuit mijn eigen bril een trend lijk te bemerken dat het "altijd hetzelfde clubje rechtse bokkers is die in opstand komt als ze eens op hun bullshit gepakt worden" (disclaimer, ik zeg dit bewust even heel gechargeerd om mijn punt te maken, niet omdat ik het letterlijk zo zie!). Wat dus ook echt niet goed van mij is, teruglezend sloeg het nergens op en was die specifieke woordkeuze een trigger reactie vanuit mij. En op dezelfde manier zie ik dus ook dat "wij" net zo hameren, en ook láng niet altijd inhoudelijk onderbouwd :o

ruitje schreef:
Dus terwijl ik dit typ denk ik: volgens mij verschillende we helemaal niet zo van visie? Maar misschien was jouw post ook meer gericht op anderen, dan verklaard dat veel :D

Ik denk dat dit heel erg afhangt van je definitie van 'niet (veel) verschillen van visie'. Om bij het voorbeeld te blijven van dingen los van elkaar analyseren vs. onderliggende verbanden en processen analyseren: als je een letterlijke definitie hanteert dan zou ik zeggen dat onze visies wél veel verschillen van elkaar. Ik denk dat je geschiedenis pas echt kan duiden als je dingen met elkaar in verband brengt, jij denkt dat je geschiedenis pas echt kan duiden als je dingen los van elkaar bestudeert. Dat is nogal tegenovergesteld! Maar als je een bredere definitie hanteert, dus bijvoorbeeld, "we zijn het met elkaar eens dat gehanteerde lenzen je beeld van de geschiedenis behoorlijk kunnen kleuren, en dat het goed is om je daar bewust van te zijn in je omgang met de wereld om je heen", dan denk ik dat we inderdaad behoorlijk op één lijn zitten.

En ja, ik weet het, ik ben holier-than-thou enzo :') Maar ik denk écht dat de wereld een betere plek zou zijn als er wat meer bewustzijn en erkenning van die verschillende lenzen en zienswijzen is, zónder de ander te willen overtuigen van de superioriteit van jouw lens.

[Natuurlijk zitten daar gradaties aan, het hele 'schaap'/'wappie'-debat is natuurlijk gestoeld op de vraag in hoeverre het wenselijk is om álle lenzen de vrije loop te laten, maar dit is even de gist voor dit bericht. Want ik ben alweer lang zat aan het woord, "even" een antwoordde typen...45 min later... _O- Bedankt in ieder geval voor het interessante gesprek!]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:58

Elke keer als je denkt dat het niet gekker kan:

“Recent reports suggest that #DonaldTrump’s administration may have used inaccurate data, potentially sourced from ChatGPT, to justify new tariffs. Analysts have noted that the tariff rates announced by #DonaldTrump closely resemble figures generated by ChatGPT when prompted with specific trade-related questions. This has raised concerns about the reliability of the data informing such significant economic decisions.”
:=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:04

De tarieven zijn sowieso al onzinnig, of ze nou door AI of door een mens gemaakt zijn. Patato poteto.
Haast nog geruststellend dat er geen echte data analist bij betrokken was :P

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:05