Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:02

En gewoon bij een goedkope webshop bestellen, maar dan niet klagen wanneer het langer duurt dan normaal. :+

Nee iedereen moet gewoon lekker zijn eigen noodpakket betalen. We betalen al genoeg voor anderen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:10

Ik heb de noodradio die ik hier eerder vandaag postte zojuist besteld, ben benieuwd of het wat is.
Als het goed is is het een spatwaterdichte radio, zaklamp, leeslamp, bluetooth speaker, alarm (lees, geen fluitje nodig), en powerbank (telefoon opladen, yay) in 1. Oplaadbaar met een zonnepaneeltje, zwengel, en kabel. De accu is maar 5000mah, maarja voor die prijs lijkt mij dat prima, het is ook weer geen topmodel. 440 gram dus ook niet heel zwaar om mee te slepen.
Als alle functies netjes werken dan ben ik al tevreden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:12

Telpeva schreef:
Ik heb de noodradio die ik hier eerder vandaag postte zojuist besteld, ben benieuwd of het wat is.
Als het goed is is het een spatwaterdichte radio, zaklamp, leeslamp, bluetooth speaker, alarm (lees, geen fluitje nodig), en powerbank (telefoon opladen, yay) in 1. Oplaadbaar met een zonnepaneeltje, zwengel, en kabel. De accu is maar 5000mah, maarja voor die prijs lijkt mij dat prima, het is ook weer geen topmodel. 440 gram dus ook niet heel zwaar om mee te slepen.
Als alle functies netjes werken dan ben ik al tevreden.

Laat even weten of hij werkt, want dan bestel ik het ook!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:19

Jahoor is goed, ik laat wel wat weten als ik hem heb kunnen testen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:44

mvdende schreef:
Ik vind dat de rest van NL voor iedereen z'n noodpakket moet betalen...

Dan gaat er maar een x miljoen/ miljard minder naar het buitenland.....

Je mag wel wat minder hoog van de toren blazen gezien jouw status.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:47

Ik heb trouwens thuis een radio op batterijen, zaklamp moet ik nog halen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:48

Urbanus schreef:
mvdende schreef:

Je mag wel wat minder hoog van de toren blazen gezien jouw status.

Jij zegt het, ik dacht het.......

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:34

Ik vind dat als de overheid het z'n noodzakelijk iets vind, z'n noodpakket, dat de overheid dan in ieder geval een aantal basis benodigdheden gratis verschaft....

Heb toen ik in m'n huidige dorp kwam wonen óók jodiumtabletten gekregen, want Doelen ligt hemelsbreed maar een paar km hiervandaan. De kans op een kernramp is véél kleiner dan op dit moment de kans dat er iets dusdanig mis gaan dat je z'n. Noodpakket nodig hebt, dus waarom als overheid dan niet óók die noodzakelijke dingen verschaffen?

Nee, in plaats daarvan wordt eenieder op flinke kosten gejaagd...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:41

maar is het niet zo dat als de overheid de basis zou verschaffen eigenlijk de burger dus jijzelf en iedereen die belastingen betaald er technisch gezien toch zelf voor betaald?
Je denkt toch niet dat die jodium tabletten door overheid betaald worden? Dat is allemaal belastinggeld.
Dus je kan dan evengoed zelf voor je spullen zorgen, dan kies je ook ineens zelf wat je wil ipv mogelijk vast te zitten aan goedkope brol wat na 5 minuten stuk is.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Roihi op 11-03-25 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:49

Flinke kosten :?

De overheid helpt genoeg.

Maar zoiets als basisbenodigdheden en eten en drinken (wat je sowieso al in huis hebt) moeten mensen logischerwijs zelf financieren. Beetje zelfstandigheid is wel normaal hoor als volwassen vrouw.

Waarom zouden we geld aan de overheid betalen om die dingen voor ons te kopen :?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:04

Plus elke zoveel jaar vervangen want lang niet alles is onbeperkt houdbaar. En dan moeten daar weer mensen voor ingehuurd worden, die alles bijhouden, bestellen, versturen. Plus alle klachten die er komen van zeikerds die iets niet helemaal goed ontvangen hebben, en en en... Hop weer een paar ton aan esra belasting op te hoesten. En wie gaat dat betalen dan? Degenen die het wel op orde hebben waarschijnlijk...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:07

Er is ook nogal een verschil tussen het noodpakket, dat in principe dingen bevat die je in het dagelijks leven ook gebruikt (eten, water, licht, batterijen) waarbij de radio een uitzondering kan zijn, en jodiumpillen die je verder nergens voor gebruikt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:11

Welke flinke kosten, voor 72 uur zelfstandig overleven? Mijn huisdieren kunnen dat nog, als ze in elk geval toegang hebben tot water.

Als mens heb je de keuze: hoe comfortabel wil ik een eventuele 72 uur waarin ik niet naar de winkel kan, niks thuis kan laten bezorgen, en misschien mijn huis zelfs niet uit kan, door brengen.

Niemand jaagt je op kosten, het is maar een advies: je kan ook kiezen er niets mee te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:17

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:32

Ik heb gelukkig wat dingen van het kamperen liggen, dus koken kan ik sowieso. En heb wat lang houdbare etenswaren liggen. Echt superhandig ook voor als ik een keer ziek ben. Dan hoef ik met m'n zieke lijf niet naar de supermarkt te liggen slepen.

Heb nu ook een noodradiootje aangeschaft, leuk dingetje, zonnepaneeltje, zaklamp, zwengel en noodknop.
Wil alleen nog een paar flessen water neerzetten en dan heb ik het wel zo'n beetje bij elkaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:34

Buiten een radio om geef je toch helemaal geen extra geld uit aan dingen?
Ik zie het gewoon als zorgen voor een voorraad eten en drinken voor een aantal dagen. Dat is geen weggegooid geld ofzo want je eet het sowieso op omdat het anders over de datum gaat en dan vul je het gewoon weer aan?
Of je vervolgens extra geld uitgeeft aan radio, gastoestelletje of wat dan ook kan ieder voor zich bepalen.
Wij hebben niks extras gekocht.
Batterijen, lampjes en voldoende eten en drinken hebben we altijd in huis.
Moet er alleen om denken steeds wat eerder nieuw voer voor de hond en katten te kopen.
Evt kunnen we stoken op hout. Vers bergwater zouden we zo uit de bronnen kunnen halen hier.
Mijn moeder heeft hier in de buurt nog een caravan staan dus daar kunnen we ook koken op gas als het moet, thuis hebben we alleen elektrisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:40

mvdende schreef:
Ik vind dat als de overheid het z'n noodzakelijk iets vind, z'n noodpakket, dat de overheid dan in ieder geval een aantal basis benodigdheden gratis verschaft....

Heb toen ik in m'n huidige dorp kwam wonen óók jodiumtabletten gekregen, want Doelen ligt hemelsbreed maar een paar km hiervandaan. De kans op een kernramp is véél kleiner dan op dit moment de kans dat er iets dusdanig mis gaan dat je z'n. Noodpakket nodig hebt, dus waarom als overheid dan niet óók die noodzakelijke dingen verschaffen?

En wie gaat dat allemaal betalen dan? Niet jij hoor, want je betaald maar een klein beetje belasting in vergelijking met de werkende mens.
Nee je mag best zelf iets investeren in je noodpakket.

Dan moet je maar een dagje minder op vakantie gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:46

mvdende schreef:

Het is een stuk goedkoper om aan te schaffen wat je zelf nodig hebt denk ik. Dan hoeft er namelijk niet een heel administratief stuk omheen opgetuigd te worden. Daarnaast kun je dan aanschaffen wat je nodig hebt, een deel van wat de overheid adviseert hebben veel mensen al in huis. Scheelt nog meer geld. Zelf aanschaffen lijkt me daarom een stuk voordeliger dan via belastinggeld de overheid het voor je laten aanschaffen...

Nog terugkomend op wat de overheid noodzakelijk vindt; ze adviseren een noodpakket. Meer niet. Je mag zelf kiezen wat je met dat advies doet. De een kiest er voor om zijn geld aan vakantie uit te geven, de ander geeft het (deels) uit aan een noodpakket.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:54

Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat mensen vinden dat de overheid dit maar moet geven.
Waarom?
Het is gewoon eten wat je even wat langer bewaard voor "in geval van".

En zaken als een zaklamp, kaarsen etc is geen moeten he. Is enkel een hulpmiddel als je wat wilt zien in het donker.

Eten heb ik sws altijd wel voldoende in huis.
Het gaat om een een paar dagen.
Moet enkel nog even om een paar kleine gasflessen aan om te kunnen koken.
En nog wat kolen meenemen voor de bbq.
Radio die we hebben kan sws op batterijen, en anders heeft mijn man ook nog een bouwradio op accu.

Hier in huis kunnen we niks meer als de stroom uitvalt, alles is elektrisch en geen gas.
Maar gelukkig genoeg warme dekens en voor nood kunnen we gerust water koken om je tijdelijk uit een teiltje te wassen.
Eten voor de hond/katten voldoende in voorraad. En anders hier genoeg koeien, schapen en ganzen te vinden voor ze ( dit is natuurlijk echt wel een geintje tussendoor).
Voor de paarden is er ook ruim voldoende Eten. En anders ook nog overal gras te vinden.
Water voor de dieren is ook in waterrijk NL makkelijk te vinden gelukkig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:08

mvdende schreef:

Ik betaal zo'n 60 tot 70 k aan belasting per jaar. Hoezo moet ik meer betalen voor jouw noodpakket of je vakantie? Ik betaal graag voor anderen, maar er is een grens.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:13

kiki1976 schreef:
Voor de paarden is er ook ruim voldoende Eten. En anders ook nog overal gras te vinden.

Ik vind het voor de paarden lastiger in te schatten wat ik moet voorbereiden dan voor mezelf merk ik.

Voor hoelang heb jij (ruw)voer op voorraad?

Wij hebben een schrikdraad omheining. Ik overweeg een mobiel zonnepaneeltje aan te schaffen zodat ik altijd stroom heb op het draad. Kan evt ook dienen voor andere elektrische apparaten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:34

purny schreef:
mvdende schreef:

En wie gaat dat allemaal betalen dan? Niet jij hoor, want je betaald maar een klein beetje belasting in vergelijking met de werkende mens.
Nee je mag best zelf iets investeren in je noodpakket.

Dan moet je maar een dagje minder op vakantie gaan.

Als je van een uitkering leeft, wordt alles wat je koopt al door "de regering" (lees; je werkende medemens) betaald. Waarom zou je het twee keer moeten krijgen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:29

Ir111 schreef:
kiki1976 schreef:

Ik vind het voor de paarden lastiger in te schatten wat ik moet voorbereiden dan voor mezelf merk ik.

Voor hoelang heb jij (ruw)voer op voorraad?

Wij hebben een schrikdraad omheining. Ik overweeg een mobiel zonnepaneeltje aan te schaffen zodat ik altijd stroom heb op het draad. Kan evt ook dienen voor andere elektrische apparaten.

Ik meen dat we nu nog zo'n 15 balen van 300kg hebben staan voor 2 paarden.
En nog voor zo'n 2 mnd vitamine brok.
In de stallen liggen matten, maar hebben nog zo'n 15 pakken gehakseld koolzaadstro.

Stroom op het schrikdraad is bij ons wel via het netwerk. Maar eigenlijk enkel om ervoor te zorgen dat ze niet aan het hout komen in de bak. Weide 1 zijde ook hout en 2 zijdes sloot. Andere hout met metalen hek.
Dus de omheining is er verder wel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:31

Voor mijn knaagdieren heb ik standaard 3 zakken voer (brokjes) in huis. 1 is in gebruik, en 2 zakken staan dicht als reserve. Als zak 1 op is gaat zak 2 open, en als er wat mis zou zijn met zak 2 dan heb ik zak 3 nog.

De kans dat er wat mis is met een zak dierenvoer is maar klein hoor, ik heb het in de loop van de jaren al een paar keer meegemaakt thuis en op het werk en sindsdien hou ik er rekening mee. Het voer voor mijn diertjes kan ik ook niet even halen bij een winkel want de meeste stenen dierenwinkels hebben het niet in hun assortiment, ik moet altijd online bestellen en laten thuisbezorgen, dan gaat er altijd een paar dagen aan tijd overheen en zo lang wil ik niet zonder diervoeding hoeven zitten.

Maarja een paar kleine zakjes brok op voorraad hebben voor knaagdieren, heeft wel een ander prijskaartje en neemt ook een andere hoeveelheid ruimte in, als voeding voor katten, honden en paarden natuurlijk. Zoiets moet maar net een mogelijkheid zijn, plus de houdbaarheidsdatum is ook iets om in de gaten te houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 09:37

Ir111 schreef:
Nog terugkomend op wat de overheid noodzakelijk vindt; ze adviseren een noodpakket. Meer niet. Je mag zelf kiezen wat je met dat advies doet. De een kiest er voor om zijn geld aan vakantie uit te geven, de ander geeft het (deels) uit aan een noodpakket.

Je mag zelf kiezen wat je erin stopt :D Dus zo duur hoeft het allemaal niet te zijn.