Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 13:12

Ah, nu snap ik waarom de wolven in Nederland zo tam zijn ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:17

nps schreef:
En het probleem is ook een beetje, dat soms het complotdenken echt gewoon schadelijk is. En dat mensen gevaarlijke dingen doen. Politici- en journalisten bedreigen. Onderzoekers en wetenschappers bedreigen. Relaties met naasten kapotmaken.

Dus ja, aan de ene kant moet er begrip zijn, maar aan de andere kant gebeuren er wel dingen die schadelijk zijn. Of kwetsend. @germie, om jou als voorbeeld tegeven - er is herhaaldelijk gevraagd of je wil stoppen over Corona. Mensen geven aan dat ze naasten hebben verloren, zelf veel last ervan hebben gehad. En tóch haal je het steeds weer naar boven. Wat is de moeite om het even te laten rusten?

@Cer - er is een verschil tussen oordelen op de persoon en oordelen op de inhoud. Dat laatste wordt veel gedaan, maar geinterpreteerd als het eerste. En, ik vind dat mening geven nooit een vrijbrief moet zijn om kwetsend, polariserend of controversieel roeptoeterend te zijn. Rondom een gevoelig onderwerp als Corona, waar veel mensen heel veel leed hebben ervaren, is het heel verdrietig als iemand dat allemaal aan de kant gooit. Voor mijn gevoel moet er heel veel (kritiekloze) ruimte zijn voor het ene geluid - wat soms tekeer gaat als een olifant in een porseleinkast - en moet het andere geluid heel voorzichtig (want alles is kwetsend) en niet inhoudelijk (want niet empathisch) reageren. Waar het ook vandaan komt, hoe iemand zich ook voelt, er zijn wel algemene respectvolle grenzen en die worden soms wél overtreden. Zielig of niet, daar mag wat van gezegd worden.

Maar dan heb je het niet meer over complotdenken, maar over het begaan van strafbare feiten. Mensen kunnen prima bepaalde ideeën of gedachten hebben zonder anderen daar bij te schaden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:22

rien10 schreef:
Is er bewijs dat het wel zo is. Waar zijn de fokkerijen. Wie fokt ze. Waar komt de financiering van dat vermeende project vandaan?
Uiteraard kunnen wolven uitgezet worden. Het wordt met meerdere dieren gedaan, dus waarom niet met wolven. Die theorie klopt als een bus.
Omdat het wantrouwen jegens de overheid betreffende wolven correct is, maakt het fokken verhaal nog geen waarheid.

Ik zeg toch ook niet dat het waar is? Ik zeg alleen dat ik niet zeker weet dat het niet waar is. Dat is echt wel een verschil.

Met jouw bericht suggereer je dat alles out in the open is voor ons burgers. Dat denk ik niet. Ik heb daar verder geen mening over dat dit wel zo zou moeten zijn oid. Ik vind het logisch dat sommige zaken staatsgeheim zijn en blijven. Of dit in het geval van de wolven speelt weet ik simpelweg niet.

Dat anderen zeker weten dat het niet zo is verwonderd mij net zozeer als mensen die zeker weten dat het wel zo is :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:22

Nps: dat vind ik interessant :j
Wat maakt het ene verdriet anders dan het andere? Mag iemand niet in de put raken van iets waarvan een ander denkt ‘serieus?’ Of gaan we daar gradaties voor maken? Ik mag me niet rot voelen omdat er een concert afgelast is want iemand anders oma is overleden… of ik mag het niet rot vinden dat ik 2 jaar niet heb kunnen reizen, want iemand anders heeft z’n been gebroken.. ? Ik vind dat iedereen recht heeft op z’n eigen ongemak.. wie ben ik om te bepalen wat een ander erg vind? Sommige mensen rouwen 3 jaar om het verlies van oma van 98.. ik snap dat niet maar dat hoeft ook niet..
Ik weet niet helemaal waar de kwalificatie “zielig” vandaan komt trouwens?
Ik vind t niet zielig, ik vind t apart, dat is iets anders..

Wat kwetsend is, is ook helemaal persoonlijk. Wat jij kwetsend vind vind ik helemaal niet kwetsend waarschijnlijk.. wiens leidraad volgen we dan?

Misschien komt de financiering van het wolvenproject wel uit de verkoop van de wolfwerende hekken… is daar geen “follow the money” pagina over ? :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:25

996981 schreef:
Maar even over het fokken en uitzetten van de wolf hè. Is er bewijs dat het niet zo is? Het is heel makkelijk om te zeggen “die mensen zijn knetter gek” maar waarom zouden wolven niet uitgezet kunnen worden? De wolf is een beschermde soort. Wat doen we vaker met beschermde soorten? Vermeerderen doormiddel van fokprogrammas.

Het wantrouwen rondom de wolf heeft de overheid echt helemaal aan zichzelf te danken. Alles wat de ingehuurde wolfexperts beweerden dat ábsoluut niet zou gebeuren komt tot nu toe uit. Daarop volgt niks van rectificatie of communicatie over wat het plan is nu de wolf zich toch anders gedraagt dan verwacht.

In 2023 nog zijn lynxen uitgezet in Duitsland. In Belgie denkt men daar nu ook over ."Er is plaats voor een aantal (wordt genoemd op internet, ben ik nu even kwijt) lynxen in Belgie". Daarmee kun je toch dezelfde problemen krijgen als met de wolven en ik vermoed echt dat daar dezelfde soort mensen achterzitten die geen enkele empathie hebben met de prooidieren die door deze roofdieren verslonden zullen gaan worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:28

996981 schreef:
rien10 schreef:
Is er bewijs dat het wel zo is. Waar zijn de fokkerijen. Wie fokt ze. Waar komt de financiering van dat vermeende project vandaan?
Uiteraard kunnen wolven uitgezet worden. Het wordt met meerdere dieren gedaan, dus waarom niet met wolven. Die theorie klopt als een bus.
Omdat het wantrouwen jegens de overheid betreffende wolven correct is, maakt het fokken verhaal nog geen waarheid.

Ik zeg toch ook niet dat het waar is? Ik zeg alleen dat ik niet zeker weet dat het niet waar is. Dat is echt wel een verschil.

Met jouw bericht suggereer je dat alles out in the open is voor ons burgers. Dat denk ik niet. Ik heb daar verder geen mening over dat dit wel zo zou moeten zijn oid. Ik vind het logisch dat sommige zaken staatsgeheim zijn en blijven. Of dit in het geval van de wolven speelt weet ik simpelweg niet.

Dat anderen zeker weten dat het niet zo is verwonderd mij net zozeer als mensen die zeker weten dat het wel zo is :)

Ik zeg niet dat jij dat zegt, ik snap je post echt wel. Ik stel alleen een -net zo min te beantwoorden- tegenvraag.
Ik weet niet of het waar is. Ik weet ook niet of het niet waar is.
En dat is nou net het grote verschil met complot denken. Bij mij - bij jou is er ruimte voor nuance. Bij complot denkers niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:35

Ik vind "de overheid" ook zo'n moeilijk begrip. Wie zijn dat? De coalitie, of de 1e en 2e kamer (elke vier jaar weer anderen), provincies, gemeenten? Als ik zie hoe slecht die hun zaken vaak voor elkaar hebben (ICT, afdelingen die langs elkaar heen werken, ons bedrijf werkt voor meerdere gemeenten) dan kan ik me werkelijk waar niet voorstellen dat een "overheid" in staat is om van die ingewikkelde problemen te creëren en die ook nog eens járen geheim te houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:37

prompter schreef:
Ik vind "de overheid" ook zo'n moeilijk begrip. Wie zijn dat? De coalitie, of de 1e en 2e kamer (elke vier jaar weer anderen), provincies, gemeenten? Als ik zie hoe slecht die hun zaken vaak voor elkaar hebben (ICT, afdelingen die langs elkaar heen werken, ons bedrijf werkt voor meerdere gemeenten) dan kan ik me werkelijk waar niet voorstellen dat een "overheid" in staat is om van die ingewikkelde problemen te creëren en die ook nog eens járen geheim te houden.

_/-\o_ _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:41

prompter schreef:

Nouja in het geval van de toeslagenaffaire zijn gemaakte fouten toch behoorlijk lang onder de pet gehouden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:43

prompter schreef:

Dat zou ook nog eens suggereren dat wij een zeer competente, goed geoliede overheid hebben...

Was het maar zo'n feest :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:44

996981 schreef:
Maar even over het fokken en uitzetten van de wolf hè. Is er bewijs dat het niet zo is? Het is heel makkelijk om te zeggen “die mensen zijn knetter gek” maar waarom zouden wolven niet uitgezet kunnen worden? De wolf is een beschermde soort. Wat doen we vaker met beschermde soorten? Vermeerderen doormiddel van fokprogrammas.

Er is per definitie nooit bewijs dat iets er niet is, zo werkt het nou eenmaal ;)

Anders moet je maar met bewijs komen dat er geen 18 kabouters in mijn ondergoedla wonen :+

Als er een wolf-fokprogramma bestaat, uitzetten en al, verwacht dat je wel met een bewijs kunt komen. Zodra je ook nog gestolen foto's gebruikt die niet bij je verhaal horen daalt mijn vertrouwen in jouw stelling wel naar 0.

Ik heb overigens nooit beweerd dat die mensen knettergek zijn :o alleen dat hun meningen in feite helemaal geen mening zijn maar fake news (of het nou bewust is of niet).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:45

Het is niet zo alsof er binnen “de overheid” nooit dingen gebeuren die niet helemaal juist zijn. Of dat de ene afdeling niet weet wat de andere doet.. juist dat laatste is handig als iemand dingen wil ritselen, denk ik

Voor zoiets als de wolven, misschien heb je daar maar 2 mensen voor nodig.. net zoiets als met de mondkapjes deal of andere aanbestedingen?
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-08-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:46

Ja kabouters in mijn ondergoedla regelen het allemaal :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:47

Fly_high schreef:
996981 schreef:

Er is per definitie nooit bewijs dat iets er niet is, zo werkt het nou eenmaal ;)

Anders moet je maar met bewijs komen dat er geen 18 kabouters in mijn ondergoedla wonen :+

Als er een wolf-fokprogramma bestaat, uitzetten en al, verwacht dat je wel met een bewijs kunt komen. Zodra je ook nog gestolen foto's gebruikt die niet bij je verhaal horen daalt mijn vertrouwen in jouw stelling wel naar 0.

Ik heb overigens nooit beweerd dat die mensen knettergek zijn :o alleen dat hun meningen in feite helemaal geen mening zijn maar fake news (of het nou bewust is of niet).

Huh? Waar heb je het over? Ik heb geen foto’s gedeeld? :+

Ik geef alleen aan dat de gedachte van uitgezette wolven niet zo’n gekke is, daar het een beschermd diersoort betreft. Ik kan niet bewijzen dat dit bij de wolf niet zo is. Dat is geen mening of fake nieuws. Het is een mogelijkheid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:48

Cer schreef:
Het is niet zo alsof er binnen “de overheid” nooit dingen gebeuren die niet helemaal juist zijn. Of dat de ene afdeling niet weet wat de andere doet.. juist dat laatste is handig als iemand dingen wil ritselen, denk ik

Voor zoiets als de wolven, misschien heb je daar maar 2 mensen voor nodig.. net zoiets als met de mondkapjes deal of andere aanbestedingen?

Ik denk dat hier weinig mensen beweren dat de overheid nooit dingen doet die niet kloppen.
Wederom, nuance.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:48

Ik weet niet of dat over mijn post gaat? Zo ja, dan snap ik het niet :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:49

rien10 schreef:
Ik denk dat hier weinig mensen beweren dat de overheid nooit dingen doet die niet kloppen.
Wederom, nuance.

Dan begrijp ik jouw “ _/-\o_ “ reactie niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:50

@996981 "je" als in "de mensen" of "degenen die dat beweren" niet specifiek jij, 996981.

Piet beweert iets wat in NL speelt en deelt foto's uit Polen. Niet heel geloofwaardig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:51

996981 schreef:
pmarena schreef:
Maar eerlijk gezegd vind ik zo'n reactie vergelijkbaar extreem met de mensen die direct roepen dat het dikke onzin is en echt niet kan kloppen. Ook al is dat mijn eerste reactie ook, dat ik er direct een andere theorie over heb. Maar dan kan je nog wel de mogelijkheid openhouden dat iemand nu iets vertelt dat in de toekomst misschien wel (deels) erkent gaat worden op 1 of andere rare manier.... denk ik dan :)

Eens. En ik denk dat ze elkaar versterken. De waarheid ligt vaak in het midden. Sommige mensen hebben zo’n rotsvast vertrouwen in de overheid, anderen wantrouwen per definitie alles wat vanuit autoriteiten komt. Ik denk dat overheden in principe het beste met de burger voor hebben, maar dat maakt niet automatisch dat ze geen discutabele dingen doen of geen fouten maken en dat het goed is dat te benoemen en alert op te zijn.

Mensen die wantrouwen uitspreken gekkies of wappies noemen helpt denk ik niet. Volgens mij duw je ze dan sneller in het complotdenken. Daar worden ze immers wel gehoord.

Als je met elkaar in gesprek blijft en interesse toont in elkaars gedachtes, beweegredenen en meningen kom je volgens mij veel verder. De absolute waarheid of het absolute goede bestaat niet. Het is arrogant te denken dat jij of de omgeving waarin je je bevindt de enige zijn die wel gezond verstand hebben (is overigens een menselijke gedachte, maar je kunt wel leren je er bewust van te zijn).

Helemaal mee eens +:)+

Ik vind het best wel stuitend eigenlijk als ik van die extreme reacties lees van mensen die bij elk idee van de overheid, de meest idiote vergaande complot-theorie er aan geven die je maar kan bedenken. Bvb. als er gedacht wordt over het aanbieden van iets van extra zorg aan kinderen die "tekort" lijken te komen. Dat er dan meteen moord en brand geroepen wordt door bepaalde figuren van "ze willen de kinderen van ons afnemen! Hersenspoelen! Voorbereiden op een makkelijk slachtoffer voor misbruikpraktijken!" En weet ik wat voor idioterie, doe even normaal man :=

Uiteraard zitten er egoïstische etterbakken tussen die er vooral voor hun eigen gewin zitten (type Trump, MAGA's......) maar de gemiddelde ambtenaar, agent, juf of dokter of iets gaat echt niet handenwrijvend naar het werk om eens even lekker veel leed te berokkenen. Dat het door verkeerde incentives / bedrijfsculturen / teveel vertrouwen op 1-zijdige informatie van lobbyisten enzo, wel regelmatig gebeurt dat men niet in het belang van de (individuele) burger handelt, is iets anders. Maar dat extreme wantrouwen, oef....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:53

Cer schreef:
rien10 schreef:
Wederom, nuance.

Dan begrijp ik jouw “ _/-\o_ “ reactie niet?

Ik vond dat gewoon heel erg grappig. Meer zit er niet achter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:57

Ah oké, want ik miste daar juist de nuance ..
Maar dat is dan helder :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:04

Vinden jullie ideeën over kabouters in je ondergoedla dan net zo (on)waarschijnlijk als uitgezette wolven?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:06

996981 schreef:
Vinden jullie ideeën over kabouters in je ondergoedla dan net zo (on)waarschijnlijk als uitgezette wolven?

Natuurlijk kunnen die leven in een ondergoedla, er zijn immers ook bakkabouters :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:25

Zo wat is het hard gegaan hier, interessante discussie.

Als eerste: ik vind de Hel de grootste complottheorie ooit haha.

Ik vind het idee van uitgezette wolven plausibeler klinken dan kabouters in mijn ondergoed la. Maar wellicht als die vraag aan een Schot gesteld wordt dat die deze andersom zal beantwoorden. :+

Even serieus, ik weet niet of een twijfel ergens over hebben hetzelfde is als direct een complot theorie hebben?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:27

Complot theorieen komen meestal voort uit twijfel. Mensen zoeken naar een andere verklaring. Soms verzin je er gewoon 1 :+ , soms kom je ze tegen en hang je die aan omdat dat beter overeenstemt met je eigen ideeen.