Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:36

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Ik blijf me verbazen over dit soort opmerkingen. Aldus het CPB was GL/PvdA een van de betere opties geweest voor de gemiddelde Nederlander wbt. koopkracht, maar ook qua terugbrengen van armoede en werkloosheid.

En dit was dus precies de reden dat ik besloten heb er op te stemmen. Een groene agenda die ook nog eens goed was voor de economie en de bestaanszekerheid.

Helaas heeft het angst zaaien gewonnen.

Dat dus. Uit de berekeningen van het CPB bleek dat de koopkracht, oftewel wat je kan kopen van een x hoeveelheid geld , het meest zou stijgen bij GL/PvdA. De rekening komt niet bij de gemiddelde burger, maar bij de degenen die de lasten kunnen dragen (vervuilend bedrijfsleven, mensen met grote vermogens). Waar de burgers meer over zouden kunnen gaan betalen is over vervuilende of ongezonde dingen, maar dat is een compleet eigen keuze dus betekent niet per definitie dat je erop achteruit gaat.

Hoe de PVV en NSC de plannen gaan betalen is een volslagen raadsel. Volgens de hobby ex CPB’er die de plannen van de niet meedoende partijen doorrekende kwamen deze toch echt een paar miljard tekort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:49

Twee teksten die wat lastig met elkaar te rijmen zijn.
Nummer één
Citaat:
(...) het CPB was GL/PvdA een van de betere opties geweest voor de gemiddelde Nederlander wbt. koopkracht, maar ook qua terugbrengen van armoede en werkloosheid.

En alsnog blijven dit soort opmerkingen keer op keer herhaald worden, puur en alleen omdat bekend is dat ze belastingen en dergelijke willen invoeren rondom vervuiling en (veel) vermogen.

Een oprechte vraag hoor, maar hoe verenig je die zaken voor jezelf? Geloof je het CPB dan niet? Of schaar je jezelf niet onder een gemiddelde Nederlander, bijvoorbeeld omdat je veel vermogen bezit, of veel verdient, of juist veel vervuilt in het dagelijks leven?

En twee:
Citaat:
Maar de laatste jaren zijn ze die koers helemaal kwijt geraakt. Timmermans wilde met zijn klimaatplannen samen met Groenlinks de rekening finaal bij de burger leggen.
Allemaal onhaalbare doelen waar de burger de rekening van moet betalen terwijl ze letterlijk in de kou zitten.

Ik ben absoluut voor het klimaat en klimaatmaatregelen, maar wel op een realistische manier en dat zag ik niet bij hun programma.

... en dan is er nog de realistische/ pessimistische kant van de zaak, dat niets doen aan het milieu pas echt duur is.
Zucht.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:19

OleJon schreef:
Citaat:
Dat vraag ik me ook oprecht af, maar then again, ik ken ook mensen die dit echt geloven dus :') := Vertel jij het maar

Oh echt? :=

Ja, zeker wel :') Ik ken genoeg mensen die in de 9/11 en MH17 complottheoriën geloven, dat Bin Laden nog leeft, dat Tupac nog leeft, allerlei gekheid rondom Area 51, een platte aarde en noem het maar op. (Vraag me niet hoe, ik heb dat allang niet meer geprobeerd te snappen.) Dus.. met dat in mijn achterhoofd, zou ik nog wel geloven dat hij dit ook echt denkt ook. :')

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:28

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:28

Tango1979 schreef:
Langere termijn, wellicht heb je gelijk. Misschien ook niet. Maar zo zei je het niet

De doorberekening geeft aan dat er fors minder armoede onder GL beleid zou zijn over 4 jaar. En 2% meer welvaart voor de gemiddelde burger dan bij de VVD

Dat klopt, dat is ook wat ze in de campagne verteld hebben, oa door te beloven dat er 400.000 mensen boven de armoedegrens zouden uitkomen.
Maar.... er is altijd een maar, dat gaat inderdaad goed totdat de loon-prijsspiraal in werking komt en die heeft invloed op zo'n beetje alles wat geld kost.
De belofte om geld weg te halen bij de grote bedrijven en de echt rijke mensen bleek niet helemaal eerlijk te zijn, vooral het MKB zou moeten bloeden voor deze kosten (bijvoorbeeld door hogere uitkeringen, hogere aow en hogere bijstand, hogere premies vanwege hoger minimumloon). Ten lange leste schuift de armoedegrens gewoon mee met het minimumloon en vallen mensen gewoon weer terug onder de lat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:33

Veronica2 schreef:
Tango1979 schreef:
Langere termijn, wellicht heb je gelijk. Misschien ook niet. Maar zo zei je het niet

De doorberekening geeft aan dat er fors minder armoede onder GL beleid zou zijn over 4 jaar. En 2% meer welvaart voor de gemiddelde burger dan bij de VVD

Dat klopt, dat is ook wat ze in de campagne verteld hebben, oa door te beloven dat er 400.000 mensen boven de armoedegrens zouden uitkomen.
Maar.... er is altijd een maar, dat gaat inderdaad goed totdat de loon-prijsspiraal in werking komt en die heeft invloed op zo'n beetje alles wat geld kost.
De belofte om geld weg te halen bij de grote bedrijven en de echt rijke mensen bleek niet helemaal eerlijk te zijn, vooral het MKB zou moeten bloeden voor deze kosten (bijvoorbeeld door hogere uitkeringen, hogere aow en hogere bijstand, hogere premies vanwege hoger minimumloon). Ten lange leste schuift de armoedegrens gewoon mee met het minimumloon en vallen mensen gewoon weer terug onder de lat.

De armoede is de laatse jaren enorm gestegen. En de top naar bottom filosofie van de VVD heeft het alleen maar verergert. Dus het is onzin om daar niks aan te doen.
En dat is nu juist wat mij zo tegen staat aan de VVD. Ze spelen nu alweer hoog spel zodat ze met het regeer akkoord de armoede kunnen behouden. Ik ben bang dat Wilders daar niet tegen opgewassen is

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:55

Veronica2 schreef:
Tango1979 schreef:

Dat risico is door DNB juist als heel klein geschat, aangezien de winstmarges momenteel erg hoog liggen bij bedrijven. En de inflatie inmiddels dalende is.

Bovendien krijg je alleen een loon prijs spiraal bij langdurige verhogingen, dus jaar na jaar, met de inflatie mee.

Interessant artikel hierover
https://www.mejudice.nl/artikelen/detai ... -tot-stand

https://www.ad.nl/economie/dnb-presiden ... ~a9bc7373/
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 24-11-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:59

Wilders heeft zijn programma nooit door laten rekenen. Er zit geen plan achter, alleen populistische kretologie.

En wat ik niet snap, is dat deze meneer met zijn eenmanszaak een democratie zou kunnen leiden. Hij is alleenheerser in zijn eigen partij...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:01

En andere hebben door laten rekenen en Nederland nog half de afgrond in geholpen...dus...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:14

BBB en NSC hebben ook niet laten doorrekenen... Dit land gaat dus waarschijnlijk bestuurd worden door totaal onervaren mensen zonder kloppende begroting, maar wel met veel passie en inzet en gevoel voor wat er in de samenleving aan de hand is.

Ik wil het wel zien gebeuren en heb er denk ik ook wel vertrouwen in dat het goed komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 20:31

https://www.instagram.com/reel/Cz_opDYo ... M1YmI2Ng==

Dit raakt mij enorm. Politici zijn ook mensen, je ziet gewoon dat dit hem raakt en hij er in het verleden waarschijnlijk van wakker heeft gelegen.

Edit: journalist doet een verwijzing naar de moord van Fortuyn, even wat achtergrond info

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:44

DuoPenotti schreef:
En andere hebben door laten rekenen en Nederland nog half de afgrond in geholpen...dus...

Vindt je dit woordgebruik niet een beetje overdreven? In the grand scheme of things hebben we het niet slecht. Het kan (veel) beter, zeker. Maar zou nu niet bepaald stellen dat we half in de afgrond hangen nu.

juval schreef:
BBB en NSC hebben ook niet laten doorrekenen... Dit land gaat dus waarschijnlijk bestuurd worden door totaal onervaren mensen zonder kloppende begroting, maar wel met veel passie en inzet en gevoel voor wat er in de samenleving aan de hand is.

Ik wil het wel zien gebeuren en heb er denk ik ook wel vertrouwen in dat het goed komt.

Het feit dat ze niet naar de doorrekening willen kijken vind ik toch best kwalijk. Dan kan je nog alle passie hebben, als je geen gevoel hebt voor wat wel en niet kan met de budgetten die je krijgt of vrij kan spelen kan alles echt grandioos mis gaan.

Ergo, zonder sluitende begroting kom je met passie en inzet niet zo ver qua verbeteren van het land.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:52

DuoPenotti schreef:

Wat een onzin, kijk eens naar de enorme economische groei en de hulpprogramma voor de mensen die het financieel minder hebben. Echt te populistisch en zonder inhoud.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:54

De koopkracht kan vooruit gaan, maar als het begrotingstekort daarmee uit de pan rijst, komt die rekening uiteindelijk toch weer op je bord.
Dat blijf ik toch lastig vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:22

esje01 schreef:
De koopkracht kan vooruit gaan, maar als het begrotingstekort daarmee uit de pan rijst, komt die rekening uiteindelijk toch weer op je bord.
Dat blijf ik toch lastig vinden.

Dat begrotingstekort maakte het CPB zich niet zo veel zorgen over, staat mij bij.

(Als Keynesiaan maak ik mij er ook weinig zorgen over.
Heel kort: de overheid is er voor ons welzijn.
En als "de" economie 'tegen zit', moet de overheid investeren. Dan loopt het begrotingstekort wat op.
Gaat het weer goed met de economie, dan 'verdienen de investeringen zichzelf terug' en is het begrotingstekort weer weg.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:23

ruitje schreef:

Dit raakt mij enorm. Politici zijn ook mensen, je ziet gewoon dat dit hem raakt en hij er in het verleden waarschijnlijk van wakker heeft gelegen.

Edit: journalist doet een verwijzing naar de moord van Fortuyn, even wat achtergrond info

Wat misselijk dit... en dan de reacties van mensen, wauw ..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:24

Als ik zo thuis mijn huishoudboekje zou voeren zou het rap bergafwaarts gaan :n. Je legt de gevolgen zo bij je kleinkinderen neer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:33

prompter schreef:
Als ik zo thuis mijn huishoudboekje zou voeren zou het rap bergafwaarts gaan :n. Je legt de gevolgen zo bij je kleinkinderen neer.

Ja.
Maar jij bent geen overheid.

Al zal iedere ondernemer je vertellen dat je van tijd tot tijd moet investeren.
Al begrijp ik het dat iemand dat het liefst doet als de zaken florissant gaan.

... en als "de" economie dus niet florissant gaat,
moet de overheid helpen.
(Ik plaag vvd'ers die vinden 'dat we een kleine overheid moeten hebben' graag. Van mij mag je de hele overheid afschaffen en verzinnen we met elkaar iets nieuws. Maar wel met behoud van de nuttige functies.)

De overheid gaat niet failliet. (Buiten de EU en toezicht door het IMF soms wel, maar wij boffen.)
Dus kan de overheid helpen.

En ja, 'de investering door de overheid moet zichzelf wel terugbetalen',
dwz belasting betalen als het tij economisch mee zit.

De kleinkinderen plukken er de vruchten van.
Het begrotingstekort is bij correcte toepassing tijdelijk -
maar je houdt bedrijven overeind, voorkomt braindrain en armoede en stimuleert innovatie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:35

De theorie van Keynes is niet voor niets na 1970 door de meeste overheden los gelaten. In de naoorlogse jaren werkte dat, maar de situatie is nu compleet anders.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:35

ruitje schreef:

Oww wat misselijk! Je ziet gewoon hoe pijn het hem doet. Denk je dat die man, een professional die fel in het debat kon zijn, hier niet wakker van heeft gelegen. Bah

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:37

chanicha schreef:
juval schreef:
https://www.nu.nl/formatie-2023/6291129 ... rtner.html

oké, vvd wil niet mee doen. duidelijk.

een minderheidskabinet met pvv, nsc en bbb dan maar?? 64 zetels. Met evt gedoogsteun van vvd. Geen idee of dat werkbaar is.

Weet je, er zijn democratische verkiezingen geweest en dat de uitslag sommige mensen niet bevalt snap ik maar om dan moedwillig de zaak te gaan dwarsbomen siert de VVD niet.

Nou dat inderdaad!

Ik vind eigenlijk dat de grootste 3 partijen zouden moeten regeren samen.
En om dat te kunnen doen, zouden ze gewoon ieder bijv. 3 partijpunten moeten aangeven die ze absoluut willen houden, en 3 die ze zouden willen opgeven, en daar dan gezamelijk naar handelen.
Maar dat schijnt onmogelijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door veneri op 24-11-23 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:38

Ik geloof grif dat heel erg veel politici wakker hebben gelegen van de moord op Fortuyn.

Ik heb Wim Kok nog nooit zo emotioneel gezien, als toen hij als premier opriep tot kalmte.
Hij was geschokt, woedend, en hamerde er op dat we geschillen met woorden moeten oplossen.

(En het bedreigen van politici schijnt vanaf dat moment een hoge vlucht genomen te hebben. |()

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:41

En sinds die tijd is de politiek alleen maar verder af gegleden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:45

prompter schreef:
De theorie van Keynes is niet voor niets na 1970 door de meeste overheden los gelaten. In de naoorlogse jaren werkte dat, maar de situatie is nu compleet anders.

Das niet helemaal waar. Kijk naar de periode van Corona. Heeft ons heel snel weer economisch op de rit gebracht.

En nu met de hele lage werkeloosheid, is t Keynesiaanse model nog zo gek niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:52

prompter schreef:

Ik wil graag over de Keynesiaanse aanpak in de moderne tijd praten.
(Dat is leuker dan 'als ik mijn huishouden zo voer ga ik failliet' - want dat was in 1960 ook al zo.)

Uiteraard is er het één en ander veranderd, de laatste dertig, veertig jaar - maar mij is het standpunt "de verschillende overheden hebben de theorie losgelaten omdat het nu anders is" niet helder.
'Verdienen' overheden hun investeringen niet meer terug...?
... ik snap best dat het een soort van loont om de hand op de knip te houden in magere jaren - maar in dat geval kunnen we de overheid ook afschaffen wat mij betreft, want geen toegevoegde waarde.