Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:33

Omdat er hele foute mensen een verdienmodel hebben ontdekt in het voeden van de angst. Dat is er mis mee.

Zie Willem Engel, Jade Kuit en haar vader, Reiner Fuellmich, en vele anderen die een heel verdienmodel hebben opgetuigd rondom misinformatie over corona. Een boek, een uitgeverij, de boeken over de boeken, donatie's, etc. Na corona kwam de 'autonome' mens. Ook weer mensen die daar grof geld aan verdienen, zoals Youri Plate en vele andere die documenten verkopen om mensen autonoom te verklaren (wat natuurlijk een nutteloos document is). Een hoop van die mensen zitten nu diep in de schulden en zijn hun huis kwijt.

Niks mis met overheids kritische mensen. Wel iets mis met mensen die gehersenspoeld worden door foute figuren.

Maar ok, doe wat je wilt, als je je geld wilt doneren of je huis kwijt wilt raken door misinformatie te geloven, be my guest. Maar die aarde die we met zijn allen aan het verkloten zijn, die is ook van mij. En ook van mijn dochter, die misschien ook wel een kind wil. Dus laten we er een beetje zuinig op zijn, op een gegeven moment is er geen weg terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:54

Precies, geld en macht, daar draait het om bij die figuren. En ik vind het walgelijk om mensen op die manier te misleiden.
Ik weet heel goed waarom mijn vader altijd kwaad is. Die gelooft alle leugens en valt vol in de fabeltjesfuik. Hij denk dat 'de overheid' hem wil controleren, dat vaccins er zijn om het volk onder de duim te houden, dat Poetin een geweldige vent is, alles en iedereen met een kleurtje of hoofddoek wordt hardop uitgescholden en bij het woord 'duurzaam' op de radio maakt hij al 'pffsss' geluiden. En dat terwijl hij jaren geleden afgekeurd is en geen problemen heeft met het handje op te houden. Dat laatste zie ik trouwens bij zo veel complotdenkers; extreem anti-overheid, maar uitkeringen vangen ze maar wat graag. Tot zo ver 'practise what you preach'.
Als ik er langs ga dan staat er meestal een aflevering van ON op, of youtube filmpjes.. En ik verbaas me dan niet alleen over wát er gezegd wordt, maar vooral ook de negativiteit. Alléén maar klagen, bang maken, bekritiseren.. Polariseren, op de man spelen, asielzoekers over een kam scheren..
Mijn vader heeft een tia gehad, en kan daardoor minder goed verbanden leggen, neemt makkelijk nepnieuws aan, dus ik vind het echt erg dat er op die manier misbruik wordt gemaakt van mensen.

De 'autonome' mens is ook zoiets inderdaad := Ik vind het bizar dat mensen erin trappen, en er ook nog bakken vol geld aan uitgeven. Aan de ene kant denk ik wel eens, dat soort arrogante mensen, daar kan ik niet veel medelijden mee hebben, maar aan de andere kant blijft het triest dat ze uiteindelijk, als ze echt door krijgen dat ze opgelicht zijn, met die enorme schulden zitten inderdaad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:55

AppleSter schreef:
Zo! Deze opvolgende posts zijn exact mijn punt waarom ik hier ben. En niet wegga.

Elke keer als we proberen er een eind aan te breien op dit onderwerp komt er weer iemand met wegzetten terug en worden daarna meteen weer de complimentjes aan de wegzetter over en weer gedeeld. Exact wat Bokt zo ongezellig maakt voor een aantal mensen. En wat nu maar eens klaar moet zijn. De arrogantie die ik al vanaf zo’n beetje de start van een topic als dit lees spat nog net niet van het scherm.

Wegzetter?

En jij hebt ook gewoon complimenten gehad, ik snap het probleem niet.

En welke arrogantie?

AppleSter schreef:
Nu op de inhoud van @IMANDRA:
ik probeer zoveel mogelijk op de inhoud te gaan; maar gezien de rechtstreekse beschuldigingen, het samenspannen en het framen en wegzetten is het wel heel lastig om het goed te doen. Ik ga het proberen:

Samenspannen? Rechtstreekse beschuldigingen? Framen?
Ik probeer echt heel netjes op je inhoud in te gaan, ondanks dat jij dat niet richting mij doet, dan is het echt ontzettend jammer als jij op zulke vervelende manieren gaat praten.

AppleSter schreef:
-ik heb hetzelfde ervaren, dat er niet ingegaan wordt op onderbouwde posts. Echter, ik ben in m’n eentje en moet reageren op een zeer actief groepje. Ik heb meer te doen, doe dit naast mijn andere bezigheden (zolang nodig) en zie dus soms iets over het hoofd. Het groepje dat zich tegen mii blijft keren kan de taken verdelen, elkaar complimenteren met geduld of uitleg; ik niet. Geen probleem, maar wel een verklaring. Ik heb wel moeite met het continu samenspannen. We zijn VOLWASSENEN, geen kleuters.

Waar zie jij kleuters? Ik zie mensen die serieus op jouw bijdragen ingaan. Als volwassenen. Er wordt moeite gestoken in een onderbouwde reactie naar jou, maar in plaats van op die reactie, argumenten en/of bronnen in te gaan, ga je ineens op compleet andere dingen in? Dat is geen discussiëren en, sorry, vreselijk irritant. Ik vind het niet netjes -en niet passend- om je een kleuter te noemen, maar echt netjes volwassen reageren is het nu ook niet echt, vind ik.

AppleSter schreef:
- Die defenitie mbt klimaatontkenner, staat die in de wet? Of is dit een vaste maatregel op Bokt waardoor je die schaamteloos mag gebruiken richting mensen die niet dezelfde mening delen? Is dat framen van mensen en ervan uitgaan dat een bepaald groepje alleen de waarheid in pacht heeft normaal?

Zoals dit. Er wordt met je gedeeld dat er wel degelijk een "officiële" definitie is van klimaatontkenner die breed aan is genomen, en dan ga je flauw doen en roepen "staat die in de wet". Natuurlijk staat die niet in de wet, de wet is geen woordenboek. Er is ook helemaal geen regelgeving op klimaatontkennen.
En waarom zou het in gódsnaam een maatregel op bokt zijn? Het is gewoon een woord met een definitie, jij past ogenschijnlijk de definitie, dus wordt dit woord gebruikt. Het is ook geen scheldwoord. Gewoon een beschrijving.

Als je die definitie zo leest die gegeven wordt, herken jij je daar dan niet in?

"iemand die niet gelooft of ontkent dat er sprake is van een klimaatverandering of dat de mens ervoor verantwoordelijk is"

Bovendien, in plaats van gefrustreerd te worden (zo voelt het althans) omdat er een bepaald woord wordt gebruikt en vervolgens argumenten aan te halen die nergens op slaan, zou je natuurlijk ook gewoon op de inhoud in kunnen gaan. Of gewoon reageren "ik ben geen klimaatontkenner, want... [vul argument in]". Daar bereik je toch veel meer mee als je het hebt over sfeer en een fijne discussie etc?

AppleSter schreef:
De wetenschap staat niet stil, zonder wrijving geen glans; dat heb ik nu al meermaals betoogd. En er zijn ook wetenschappers/stikstof experts die het totaal oneens zijn met deze “vaststaande wetenschap” die gecreëerd is en hier gehandhaafd wordt door een aantal mensen
Dit is mijn inziens gecreëerd (of ik kreeg dat door, misschien speelt dat wel al veel langer) in Coronatijd. Net als bij klimaat werden in Coronatijd vele wetenschappers en artsen weggezet als wappie, massaal uit de media geweerd en zelfs bijna het BIG register uitgezet.

Ook op dit argument ben ik al meermaals ingegaan, maar inhoudelijk ga je er niet op in. En toch blijf je het keer op keer herhalen. En dan vind je het gek dat de discussie wat feller wordt?

Bedoel, ik kan je niet vertellen wat je moet doen hoor, en dat ga ik ook niet doen. Maar ik hoop dat je snapt dat je zelf ook gewoon een groot aandeel hebt en dus niet het slachtoffer bent "want er wordt tegen je samengespannen". Nee, mensen geven argumenten die tegen jouw mening ingaan en jouw argumenten ontkrachten. En je blijft zelf reageren, dus ik vind het onterecht dat je jezelf wegzet als een of andere hero die ondanks zo veel tegenslag en samenspannen toch 'the fight' blijft geven.

Dit is in ieder geval mijn interpretatie en gevoel bij jouw tone-of-voice, manier van reageren en type argumenten. Dus sorry als dat niet zo is, maar als meerdere mensen dat idee hebben... ligt het misschien niet geheel aan de ontvangers....

AppleSter schreef:
- “WE” weten helemaal niet zo zeker. Dat is jouw mening. Wellicht ook die van enkele anderen hier maar zoals gezegd; Er zijn wetenschappers die anders in deze wedstrijd staan en jouw “feiten” zijn niet de feiten van de ander. Niemand heeft duizenden jaren geleefd. Dus het blijft bij berekeningen en aannames, hoeveel onderzoek er ook naar gedaan wordt.

Ook dit is al beargumenteerd, dus ik verwijs je naar de oudere berichten. En toch blijf je hetzelfde berichtje herhalen zonder tegenargumenten te geven. Zonder 'in good faith' de discussie netjes aan te gaan.

Again: ik ga je niet vertellen hoe je hier moet praten. Maar dat is in mijn optiek wel een van de redenen waarom de sfeer hier zo omlaag keldert en mensen wat kribbiger worden.

AppleSter schreef:
-Nogmaals; Ik ontken geen feiten, het is niet aan jou om anderen de les te lezen mbt jouw waarheid, die voor een ander een totaal andere waarheid kan zijn.

Ik lees niemand de les. Ik presenteer mijn argumenten, geef de bronnen die mijn argumenten ondersteunen waarop een serieus iemand gewoon met tegenargumenten zou komen.

Maar prima, jouw waarheid is niet feitelijk. Das ook oke.

AppleSter schreef:
-Opgedrongen is zeer zeker iets heel slechts. Ben je de Coronatijd vergeten? De tijd waarin mensen bijna gedwongen werden (jonge mensen die niets van dat virus te vrezen hebben) om prikken te halen om naar naar een sportclub of Mc Donalds te mogen. De tijd waarin artsen bijna uit het BIG register werden gezet, wetenschappers werden weggezet als wappies en mensen uit vrienden groepen en families tegen elkaar werden opgezet. En nogmaals; jouw waarheid is niet die van een ander

Ik ben de Coronatijd zeker niet vergeten. De vele mensen die overleden zijn omdat ze een virus hebben gekregen. De mensen die er lak aan hadden dat ze anderen zouden besmetten 'want het is maar een griepje'. De vele mensen, waaronder mijn schoonmoeder overigens, die nu nog steeds met de gevolgen van long covid zitten.

Dus nee, het vaccin "opdringen" vind ik niet iets slechts, al was het zo geweest. En tóch heb je altijd nog de keuze gehad om het wel of niet te nemen. Er is je nooit iets verplicht, alleen je keuze had consequenties. Zoals alle keuzes die hebben.

Artsen die uit het BIG register werden gezet... bijvoorbeeld omdat ze in sommige gevallen medicatie aan mensen gingen adviseren (ivermectine bijv), terwijl dit bewezen niet effectief was en zelfs erg gevaarlijk kon zijn qua gevolgen? Verpleegkundigen die weigerden een mondkapje / bescherming te dragen, terwijl ze met kwetsbare mensen in contact kwamen? Artsen die covid wegschreven als simpel griepje, terwijl gewoon was aangetoond én te zien in de maatschappij dat het -zeker in die tijden- gewoon flink gevaarlijk kon zijn? Nee, ik zie daar geen problemen mee. Als gezondheidsmedewerker heb je nu eenmaal een verantwoordelijkheid.

Of wil je nu zeggen dat mijn waarheid, die onderbouwd is met feiten, cijfers en onderzoek, niet klopt? Dat er niet zo veel mensen de dupe zijn geworden van corona, linksom of rechtsom? Dat vaccinaties niet erger hebben voorkomen?

Helaas is coronatijd een tijd geweest waar veel "wetenschappers" pretendeerden expertise te hebben in een vakgebied waar ze geen kaas van gegeten hebben, om daar een slaatje uit te slaan dmv. media aandacht en verkopen van (homeopatische) medicatie. Die wappies noemen... tja. Ik vind ze wel een beetje gek ;)

AppleSter schreef:
- Een overheid die steeds meer macht grijpt is mijn overheid niet meer.

Hoe grijpt de overheid de macht?

AppleSter schreef:
Wij oriënteren ons vanaf morgen in het land waar we mogelijk gaan wonen. De Nederlandse overheid heeft dan niets te zeggen over ons en aangezien Nederland altijd voorop wil lopen en ze daar nog wat minder ver zijn zitten we daar voorlopig zeker goed.

Veel plezier.

AppleSter schreef:
En partijprogramma’s zijn leuk vermaak, maar de echte standpunten zie je pas als je de stemmingen nagaat.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang je “gelukkig” blijft noemen als je het hebt over een dwingende overheid.

Is het dwingend, of is het het goed voor hebben met het land/bevolking (in hun eigen visie, at least)?
Ik ben best blij met Nederland. We zijn niet perfect en er is zeker nog flink werk aan de winkel, maar we hebben het anderzijds ook zeker niet slecht.

Je gaat naar Portugal, toch? Wat trekt je daar, is de gezondheidszorg daar goed? Qua verzekeringen etcetera ook? Sociaal stelsel? Minimumloon?

AppleSter schreef:
- Als ik kijk naar mijn omgeving, de boeren om ons heen, het geringe aantal mensen dat namens IR op de snelweg ging zitten, dan geloof ik niet dat de klimaat critici in de minderheid zijn. Mensen haken stuk voor stuk af door de eenzijdige visie op onderwerpen die vooral ook politiek worden opgedrongen. sommigen door de extreem vrijheidsbeperkende coronamaatregelen, anderen door Oekraïne, weer anderen door de asielinstroom en weer anderen door bijvoorbeeld het wolven gedoe.

Mwah, IR is niet representatief voor de mensen die pro-klimaat zijn (als ik het zo mag noemen).
Net als Farmers Defence Force ook niet per se representatief zijn voor alle boeren.

Als je het hebt over hoeveel klimaatcritici er zijn:
Volkskrant schreef:
Het percentage dat ontkent dat klimaatverandering plaatsvindt was al zeer klein en is dat nog steeds’, constateert onderzoeker Yvonne de Kluizenaar van het Sociaal- en Cultureel Planbureau (SCP)

Niet geloven dat het klimaat überhaupt verandert, doet nog maar een op de vijftig (2 procent).

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/va ... ~b0edb364/
(hint, je kan hem lezen door de link hier in te vullen)

Ik had zo snel even geen cijfer/bron specifiek op 'ik geloof in klimaatverandering maar niet in menselijk toedoen', maar van wat ik zo lees is dat percentage ook maar klein.

AppleSter schreef:
-nogmaals (laatste keer nu echt) ik ben geen ontkenner met betrekking tot klimaatverandering en ik laat me zo niet wegzetten. Lees maar ff terug.

Dan heb ik ergens wat verkeerd gelezen, en ik kan ook zo niks anders teruglezen. Ik lees dat je gelooft dat klimaat bestaat, dat het verandert, maar niet door toedoen van de mens. Dat valt dus gewoon onder de definitie van het woord 'klimaatontkenner' zoals wij die begrijpen, dus: "iemand die niet gelooft of ontkent dat de mens [voor klimaatverandering] verantwoordelijk is"

Kan je me uitleggen waar mijn fout zit, als ik je verkeerd begrijp?

AppleSter schreef:
Citaat:
Jouw mening is, in feite, dat die feitelijke waarheid niet klopt. Maar dat is niet meer dan dat: een mening.
De waarheid ligt dus anders.

Dit zinnetje; dat continu claimen van de waarheid, er spreekt voor mij erg veel dominantie en intelorantie van uit. Ik zou dat persoonlijk nooit zo brengen bij mensen. Ik wil niet eens zo denken.

Grappig, ik zou dat juist van jouw manier van reageren zeggen: je gaat niet in op argumenten, maar haalt er nieuwe dingen bij.

AppleSter schreef:
Er is geen “feitelijke waarheid” al claim je die steeds: De wetenschap ligt niet vast.

De wetenschap ligt niet vast is een zin die veeeeel genuanceerder ligt dan jij hem nu brengt. Ook dit heb ik al eerder toegelicht.

AppleSter schreef:
Voorbeeld/ in Coronatijd kwam uit onderzoek naar voren dat je, als je 2x gevaccineerd was, je niemand anders kon besmetten. Daarna had je al 3 prikken nodig om niemand anders te besmetten en een tijdje later bleek dat hele groepen volledig gevaccineerden toch flinke besmettingsbronnen waren. Dit werd door experts en wetenschappers die weggezet waren als wappie al aangegeven, maar deze werden niet gehoord.

Dit is niet waar. Onderzoek gaf aan dat de káns om iemand te besmetten lager was. Maar de mogelijkheid bleef bestaan. Dat de media daar vervolgens iets heel stelligs van maakt... daar heb ik ook zo mijn mening over. Even een random nieuwsartikel, eerste uit mijn google-resultaten:

Citaat:
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat gevaccineerden niet alleen zelf veel minder vaak ziek worden, maar ook dat ze het virus nauwelijks nog kunnen overdragen.

https://nos.nl/artikel/2374959-amerikaa ... smettelijk

Waar staat dat je sowieso niemand anders meer kon besmetten?

Dat er later hervaccinatie nodig was, kwam omdat je antistoffen minder werden én omdat het virus muteerde (en daarom je antistoffen niet meer goed 'matchten').
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... elt%20Prof.

AppleSter schreef:
En nogmaals; de 15 zonnepanelen liggen hier puur op het dak omdat we de energieprijzen zagen stijgen en net in die tijd ons zwembad met verwarming werd aangelegd. Niet omdat we er zo in geloven.
De elektrische auto kwam ons (bijna) aanwaaien en die kans hebben we (omdat het een mooie auto is en de bijtelling nog lekker gunstig is) gegrepen. We zijn er veel mee op pad geweest, tot aan Italië toe, maar de nieuwe auto is bewust geen stekkerauto.
Oh… Ik ga ook nog eens morgen op vliegvakantie :D

Zoals ik al zei: het maakt me echt niet uit wat je motivatie ervoor was. Dus ik zie het nut niet echt van het er zo in willen wrijven dat je er niet in gelooft.

AppleSter schreef:
De heer Timmermans had gewoon, net als velen hebben gedaan, zonnepanelen op z’n tuinhuis dak of op zijn landgoed kunnen leggen. Het is niet te verkopen dat iemand die zo hard roept om klimaatregels voor anderen zelf niet eens 1 zonnepaneel heeft liggen.

Wie zegt dat dat 'gewoon' kan? Zonnepanelen hebben een stevige constructie nodig (zo zijn niet alle bedrijfsdaken ervoor geschikt, veel oudere loodsen bijv niet). Wellicht heeft de gemeente ook regelgeving voor zonnepanelen op het land of op een niet-woonhuis. Bijzonder dus dat je zo stellig aannames doet terwijl niemand de feiten hier weet.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 02:48

Zo, wat een vooroordelen weer!
“Even naar het voeden van die angst” Is dat niet wat beide partijen doen? Hoe bang werden mensen gemaakt in Corona tijd? Ik volgde destijds al het nieuws op de voet, luisterde alle talkshows en dacht echt dat we dood zouden gaan aan Corona, of minstens op de ic zouden komen. Tot ik alle briefings via debatdirect ging volgen en niet alleen luisterde naar Van Dissel maar ook de bijbehorende documenten die getoond werden daar zag. Dat bleek heel anders te zijn dan z’n woorden. Veel minder alarmerend.

Voor het vergaan van de aarde maken ze ons ook al heel lang bang, kijk naar het zure regen verhaal uit mijn jeugd, maar ook naar hoe de weerkaarten in het weerbericht nu al rood uitslaan alls het ergens in het zuiden 35 graden is in de zomer. Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Bangmaken helpt, want als mensen bang zijn doen ze alles. Prikken halen, extra belastingen betalen, alles
Ik lees de angst in de laatste alinea van de post van Lies. Erg naar.

Annemiek, de “fabeltjesfuik” “misleiden” “meer uitkeringen vangen” “alle leugens” “alles en iedereen met een kleurtje of hoofddoek wordt hardop uitgescholden” “extreem anti overheid” “Poetin een geweldige vent” … Over vooroordelen gesproken _O-

Helaas, wij hebben geen uitkering, werken hard voor wat we bezitten maar dragen ook enorm veel inkomstenbelasting af. Heel veel meer dan een gemiddelde Nederlander in een jaar verdiend.
En dat is “prima” maar in ruil voor alles dat we afstaan mogen we ons wel zorgen maken over waar het allemaal wordt uitgegeven. Er wordt mee gestrooid door onze regering alsof het Sinterklaas is. Maar niet richting de Nederlanders, die ondanks alle inflatie de ene na de andere extra belasting moet ophoesten, omdat de overheid meer meer meer wil uitgeven.
Cruiseschepen en hotels voor asielzoekers, miljarden naar een model dat niet klopt mbt stikstofdeposiities,, mega bedragen om “misschien” een temperatuur vermindering a 0.000037 (wat was het ook alweer?) te behalen?
En als we het over een betrouwbare overheid hebben; Waar is die 5 miljard die Hugo de Jonge is kwijtgeraakt?? Als je (zoveel) belasting betaald mag je toch op z’n minst elke euro netjes verantwoord zien? En hoe zat het ook alweer met die mondkapjes deal? Of alle bonnetjes die zijn “kwijtgeraakt”? Dat moet jij als belastingbetaler eens proberen!

Gehersenspoeld worden gebeurt van beide kanten. Het werd zelfs zo erg dat mensen gingen bellen naar een kliklijn als de buren visite hadden. En het resulteerde in massaal prikken halen bijvoorbeeld.

Wie zegt dat we geld doneren of ons huis kwijt gaan raken? Alleen omdat we wat kritisch zijn?

Hoe wordt hier op bokt op de draai van Hoekstra gedacht? Ik vind het bijzonder :D

Helaas noem je een paar namen (Lies) waar ik niet op in kan gaan, want ik ken die mensen en hun standpunten niet. Ik zal het een x door Google gooien, ik ben benieuwd.
Ook de autonome mens is langs mij gegaan denk ik. Ik ga me er maar eens in verdiepen!

Ik lees veel onenigheid en weinig respect richting je eigen vader 8nnemiek. Ik ken jullie niet, maar daar zit vast meer privé achter. Het lijkt mij verschrikkelijk als mijn kinderen zo over mij (of ikzelf over mijn ouders) zouden praten eerlijk gezegd. Veel sterkte met die situatie.

Een laatste vraag nog, met dat stukje over uitkeringstrekkers en hand ophouden in mijn achterhoofd; Hoe kwamen die mensen van ER aan zoveel vrije dagen dat ze dagelijks de tijd hadden, wekenlang de A12 te bezetten? Hebben die überhaupt een baan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:21

AppleSter schreef:
Annemiek, de “fabeltjesfuik” “misleiden” “meer uitkeringen vangen” “alle leugens” “alles en iedereen met een kleurtje of hoofddoek wordt hardop uitgescholden” “extreem anti overheid” “Poetin een geweldige vent” … Over vooroordelen gesproken _O-

Kun je uitleggen wat je daarmee bedoeld?

AppleSter schreef:
Een laatste vraag nog, met dat stukje over uitkeringstrekkers en hand ophouden in mijn achterhoofd; Hoe kwamen die mensen van ER aan zoveel vrije dagen dat ze dagelijks de tijd hadden, wekenlang de A12 te bezetten? Hebben die überhaupt een baan?

Bij XR zaten dagelijks andere mensen te protesteren. Er zullen wellicht ook beroepsdemonstranten tussen hebben gezeten, geen idee. Maar ik zag (op het nieuws?) dat mensen vertelden dat ze bv een of twee keer per week vrij namen en elkaar afwisselden.
Het was ook gewoon een kleine groep de meeste dagen. Waarschijnlijk gewoon omdat de meeste mensen inderdaad moeten werken.

Verder vind ik het jammer dat je corona zo onderschat. Er ZIJN heel veel mensen op de IC beland, en er ZIJN heel veel mensen overleden aan corona.
Verder was het een compleet nieuw virus en niemand wist exact het verloop, dus dan ben je extra voorzichtig en neemt liever iets te veel dan te weinig maatregelen.
Meerdere mensen in mijn persoonlijke omgeving zijn overleden, en je mag vooral van geluk spreken dat het jouw familie en omgeving heeft overgeslagen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:39

Ik ken steeds meer mensen die bij XR zitten. Ik krijg ook steeds meer sympathie sinds ik dus mensen spreek die bij die club horen.
De mensen die ik ken zijn artsen, psychologen, verpleegkundigen. Hoogopgeleide slimme werkende mensen dus. Die geven om onze gezondheid.
Ze hebben vrij genomen om te demonstreren. In de zorg is het enorm druk, ze doen dit in hun schaarse vrije tijd.

En Corona, tja, ik zit nog steeds mensen te revalideren met long covid.
3% van de wia aanvragen is longCOVID. Het legt een enorm beslag op onze maatschappij.
Logisch dat je je maatschappij daarvoor wilt beschermen. Buiten alle mensen die ziek worden en doodgaan; weet je wat het kost zo’n pandemie? Betalen we allemaal voor. En dd zorgkosten waren al hoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:57

verootjoo schreef:
Ik ken steeds meer mensen die bij XR zitten. Ik krijg ook steeds meer sympathie sinds ik dus mensen spreek die bij die club horen.
De mensen die ik ken zijn artsen, psychologen, verpleegkundigen. Hoogopgeleide slimme werkende mensen dus. Die geven om onze gezondheid.
Ze hebben vrij genomen om te demonstreren. In de zorg is het enorm druk, ze doen dit in hun schaarse vrije tijd.

:j
Een buurman in onze haven is controleur/onderzoeker naar milieudelicten bij bedrijven (dat schijnt echt drama te zijn trouwens), echt een slimme man met kennis van zaken, en die had zich ook aangemeld bij XR. Dat schijnt echt een prima groep mensen te zijn, zeker geen raddraaiers.

verootjoo

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:15

Nee het is idd een hele fijne groep naar wat ik hoor, met respect voor een ieder en ze demonstreren vreedzaam.
Ik denk erover me aan te sluiten bij het zorgblok. Ze hebben afdelingen voor allerlei beroepsgroepen. Op die manier krijg je ook allerlei kennis vanuit verschillende werkvelden.

En reken maar dat daar de onderbouwing goed is. Er zit zoveel kennis en ervaring in die groep, ook op wetenschappelijk niveau.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:26

Ik ben minder te spreken over de actie van xr in Den Haag, omdat ik daar daadwerkelijk last van had en heb, qua vertraging tijdens de acties en qua stijging van de gemeentelijke lasten door de inzet van hulpdiensten en het steeds weer moeten schoonmaken van het wegdek en de muren van de Utrechtse baan, waar door de weg ook weer moet worden afgesloten.

En er zal best kennis in die club zitten, maar als ik dan op de muren "fossielle subsidies" zie staan met dubbel l, dan ga ik daar toch aan twijfelen :P

Overigens zie ik in dit topic nu ook hoe complottheorieën worden geboren, met termen als samenspannen en clubje, terwijl ik daar helemaal geen tekenen van zie. Maar kennelijk zie je snel een complot, als anderen het gewoon niet met je eens zijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:27

AppleSter schreef:
Voor het vergaan van de aarde maken ze ons ook al heel lang bang, kijk naar het zure regen verhaal uit mijn jeugd, maar ook naar hoe de weerkaarten in het weerbericht nu al rood uitslaan alls het ergens in het zuiden 35 graden is in de zomer. Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Bangmaken helpt, want als mensen bang zijn doen ze alles. Prikken halen, extra belastingen betalen, alles
Ik lees de angst in de laatste alinea van de post van Lies. Erg naar.

Ik knip alleen dit stuk uit, niet alleen omdat ik vernoemd word, maar omdat dit stuk bewijst dat je niets leest van wat anderen schrijven, maar compleet vast zit in je fabeltjesfuik.
Zure regen en het gat in de ozonlaag zijn afgewend door maatregelen die overheden hebben genomen. Dat heeft oa Imadra met tal van linkjes en engelengeduld aan je uitgelegd.
Corona is afgewend door maatregelen die overheden hebben genomen. Ja, soms wat extreme maatregelen, maar wat doe je met een onbekend virus waardoor soms 1000 mensen tegelijk op de ic belanden?

Je wilt niet lezen en leren, je wilt alleen maar je gelijk verkondigen, terwijl alles wat je zegt wordt weerlegd met wetenschappelijke feiten. En eerlijk, ik vind dat pas arrogant.

Ik heb geen angst, ik ben boos. Boos op lui zoals jij die schijt hebben aan alles. Die niet willen luisteren en overal tegenaan schoppen (al dan niet geindoctrineerd door ploegen als fvd, van haga en ongehoord nederland, ik hoor ze trouwens overal, zover voor ongehoord nederland). Zich niet een klein beetje willen aanpassen om het beter te maken voor de hele wereld. Alleen maar ikke ikke ikke.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:35

prompter schreef:
Ik ben minder te spreken over de actie van xr in Den Haag, omdat ik daar daadwerkelijk last van had en heb, qua vertraging tijdens de acties en qua stijging van de gemeentelijke lasten door de inzet van hulpdiensten en het steeds weer moeten schoonmaken van het wegdek en de muren van de Utrechtse baan, waar door de weg ook weer moet worden afgesloten.

En er zal best kennis in die club zitten, maar als ik dan op de muren "fossielle subsidies" zie staan met dubbel l, dan ga ik daar toch aan twijfelen :P
.

Misschien zijn de neerlandici nog wat ondervertegenwoordigd :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:41

verootjoo schreef:
Nee het is idd een hele fijne groep naar wat ik hoor, met respect voor een ieder en ze demonstreren vreedzaam.
Ik denk erover me aan te sluiten bij het zorgblok. Ze hebben afdelingen voor allerlei beroepsgroepen. Op die manier krijg je ook allerlei kennis vanuit verschillende werkvelden.

En reken maar dat daar de onderbouwing goed is. Er zit zoveel kennis en ervaring in die groep, ook op wetenschappelijk niveau.

Dit kan ik bevestigen. Het zijn fijne mensen. Driekwart jong, allemaal honderd procent gemotiveerd.
Ik heb op de A12 gestaan.
Sorry Prompter - niet om jou te 'akelen', maar soms moet je echt herrie schoppen wil er iets gebeuren.

Extinction Rebellion is geweldloos. En zorgvuldig.
Ook mbt haar eigen mensen: trek je eigen grenzen, zorg voor elkaar - als iemand weg wil als het waterspuitding op ons afkomt: help diegene met weggaan.
En heel erg belangrijk: er zijn trainingen, en ga niet op de A12 staan zonder training.
En ook voor de 'support demonstratie' was er een brave aanbevolen minitraining. (De meeste supporters stonden pal naast de A12 ipv 400 meter verderop.)

En nadat er een motie in de Kamer werd ingediend, zijn de acties beëindigd. (Of opgeschort.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:16

XR is helemaal niet zorgvuldig. De manier waarop zij geselecteerde filmpjes plaatsen ten koste van de politie, daar walg ik van. Als we het dan toch over cherry-picking hebben. Toevallig heb ik eens in een treincoupé gezeten met XR-demonstranten. Zum Kotzen, ik moest echt op mijn handen gaan zitten, wat een onzin verkondigen die lui. En een minachting naar de politie, ik vind het gênant.
Dus nee, mijn sympathie hebben ze niet.

Maar kunnen we dan nu eindelijk eens terug, naar waar dit topic mee begon? De Tweede Kamerverkiezingen?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:30

AppleSter schreef:
Eelmo schreef:
Mods, kan dit topic misschien gesplitst worden (dat kan soms, toch?) zodat het hier weer over de verkiezingen kan gaan en de klimaatdiscussie elders verder gezet kan worden? :)

Waarom splitsen? Klimaat is een belangrijk thema rondom de verkiezingen, het is belangrijk om dit hier ook te bespreken. De enige reden dat we ellenlang doorgaan over dit onderwerp is omdat hier een groepje Bokkers direct los gaat als iemand een andere zienswijze heeft over het klimaat en dat kenbaar durft te maken hier. En elkaar hierin steunt, aanvult of complimenteert.
Dat zag ik in dit topic gebeuren en daarom (en zeker omdat ik van discussie hou én de politiek nauw volg) ben ik in deze leeuwenkuil gesprongen.

Ik zag gebeuren (niet alleen in dit topic trouwens, het is iets dat ik vaker zie en ervaren heb) dat iemand die een andere zienswijze plaatst A) direct monddood wordt gemaakt of B) continu door meerdere Bokkers tegelijk wordt overspoeld met berichten tot diegene het wel zat is. Nou, ik ben het niet snel zat, dat is wel gebleken.

Ik heb zowel naar aanleiding van dit topic als in een (veel) eerder Corona topic meermaals pb’s gehad van mensen die zeiden, “laat ze maar” “ze vallen je continu aan als je hun mening niet deelt” “begin er maar niet aan, hou maar op want het heeft geen zin” Ik zeg niet dat dit exact hetzelfde groepje weer is, verre van dat zelfs, want dat weet ik niet meer. Maar ik ben het wel heel beu om maar m’n mond te houden in zo’n situatie. Iedereen mag z’n mening of zienswijze delen, dus de mensen die anders denken ook.

Dat is dus de reden dat ik blijf reageren op dat vaste clubje Bokkers, want het kan niet zo zijn dat een paar mensen bepalen wat een ander mag plaatsen, laat staan wat een ander mag denken.

Wat mij betreft is deze hele discussie nu klaar, maar wanneer ik opnieuw wordt uitgedaagd zal ik toch weer reageren

Splitsen, omdat de discussie nu meer gaat over of klimaatverandering door de mens bestaat en waarom wel/niet, en niet meer over de verkiezingen :) Maar ik ben het met je eens (hey, de 2e keer al! :D ) dat het een belangrijk item is om je keuze op te baseren 22 november :j

Overigens zie ik niemand die je monddood probeert te maken? Je hebt zelf ook gewoon bijval gekregen van een aantal mensen in dit topic. We geven tegenargumenten voor de stellingen die je rondstrooit, that's it.

Je gaat enorm prat op 'doe wat je zegt'. Je haalt steeds Timmermans aan omdat hij geen zonnepanelen zou hebben. Prima, ik denk dat hij simpelweg door de European Green Deal erdoor te krijgen al meer voor het klimaat heeft betekend dat de gemiddelde zonnepanelen-en-EV Nederlander. Hoekstra vind ik een kwal. Dat vond ik bij het CDA in de regering al, en nu zijn geveinsde 'klimaatbewustheid' al helemaal. Nee danku. Maar, ik ben nog steeds benieuwd (heb het al een aantal keer gevraagd) wie jij dan wel ziet als een geschikte politicus die wel doet wat hij/zij zegt. Je stemwijzer zegt BVNL, wat vindt je dan van van Haga? Kom eens met een alternatief voor Timmermans/Jetten? En ik ben vooral benieuwd naar waarom je iemand een beter alternatief vindt (en of die persoon doet zoals hij/zij zegt). Kom maar door :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:04

Fitzroy schreef:
XR is helemaal niet zorgvuldig. De manier waarop zij geselecteerde filmpjes plaatsen ten koste van de politie, daar walg ik van.

Okee, kom maar door met het filmpje.

Het enige wat ik weet, is dat men naar de rechter is gestapt ivm letsel door de 'waterwerper'.

En de diepete betekenis van het waterkanon ontgaat me.

Ik snap dat het een relatief vreedzaam wapen is om hooligans van voetbalclub A weg te krijgen van de hooligans van club B.
En je kunt het ding instellen op 'sproei', wat meestal gebeurde op de A12, maar ook als één enkele geconcentreerde straal - die kan verwonden.
Maar bij een geweldloze sit-in, met overleg met politie en al,
kun je als politie ook de actievoerders wegdragen als ze droog zijn.

(... nu was het op 9 september om redenen van klimaatverandering bijna tropisch. Maar toch, eerst natmaken en dan pas wegdragen is raar/ onnodig.)

Citaat:
ik moest echt op mijn handen gaan zitten, wat een onzin verkondigen die lui.

Je meldt slechts dat je moest kotsen.
Naar voor je.
Dat jij het niet eens was met je medepassagiers - 'dat kun je zo hebben'.
Vrijheid van meningsuiting enzo...
Als je verder niet meldt wat je gehoord hebt, kan ik er ook niets mee.

Citaat:
En een minachting naar de politie, ik vind het gênant.

Dat is niet mijn ervaring.
Er wordt in de training gehamerd op 'lief zijn voor de agenten', we "vechten" geweldloos tegen (bij voorbeeld) fossiele subsidies,
we vechten niet met mensen,
en dus ook niet met agenten. Bij arrest laten we ons vrolijk afvoeren.
Het doel is het vertragen (meer |( kan inmiddels niet meer) van klimaatverandering - allerlei gedoe over bijzaken leidt maar af.

Citaat:
Maar kunnen we dan nu eindelijk eens terug, naar waar dit topic mee begon? De Tweede Kamerverkiezingen?

... ik ben ook wel voor splitsen van dit topic.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 07:58

8nnemiek schreef:
AppleSter schreef:

Kun je uitleggen wat je daarmee bedoeld?

AppleSter schreef:

Bij XR zaten dagelijks andere mensen te protesteren. Er zullen wellicht ook beroepsdemonstranten tussen hebben gezeten, geen idee. Maar ik zag (op het nieuws?) dat mensen vertelden dat ze bv een of twee keer per week vrij namen en elkaar afwisselden.
Het was ook gewoon een kleine groep de meeste dagen. Waarschijnlijk gewoon omdat de meeste mensen inderdaad moeten werken.

Verder vind ik het jammer dat je corona zo onderschat. Er ZIJN heel veel mensen op de IC beland, en er ZIJN heel veel mensen overleden aan corona.
Verder was het een compleet nieuw virus en niemand wist exact het verloop, dus dan ben je extra voorzichtig en neemt liever iets te veel dan te weinig maatregelen.
Meerdere mensen in mijn persoonlijke omgeving zijn overleden, en je mag vooral van geluk spreken dat het jouw familie en omgeving heeft overgeslagen.

Vanuit een ander land, dus meer tijd voor genieten van het prachtige weer en familie dan Bokt, daarom een korte reactie omdat ik dit even recht moet zetten:

Ik heb Corona zeker niet onderschat. Sterker nog; mijn kinderen hield ik al van school vanaf de dag vóór de 1e lockdown. Uit pure angst. Mijn moeder is zwaar longpatient en ik (wij, als gezin) zijn haar mantelzorger en mijn vader was niet lang daarvoor overleden, dus ze was veel bij ons.

Echter, we bleven maar van lockdown naar lockdown gaan, zelfs naar avondklok etc. En toen kwamen de prikken (ik heb mijn moeder zelf naar de priklocaties gebracht) en hadden we (ondanks dat we voorzichtiger waren dan anderen om ons heen) toch zelf Corona.
Omdat we daarna toch nog de prikken opgedrongen kregen (“Doe het voor een ander” “voor je oma, je buurman”) ben ik intensiever de briefings aan de Tweede Kamer gaan volgen. Niet alleen meer luisteren, maar kijken naar de bijbehorende plaatjes en tabellen.

En zag ik ook ineens (toevallig in 2021 (een paar vlak na elkaar) veel leed om ons heen.
De vader van mijn schoonzus overleed (wist net dat hij ernstig ziek was) en in het ziekenhuis op zijn plotse sterfbed mocht hij maar 1x per dag 1 persoon op bezoek. Maar deze man had 2 dochters, 3 kleinkinderen en 2 schoonzoons. En broers/zussen. Deze mensen mochten dus geen afscheid nemen van elkaar. Echt verschrikkelijk. Net als de afscheidsdienst; 30 man maximaal.

De vader van een vriendinnetje van onze dochters bleek ook ernstig ziek. Het ging ineens (ook) heel snel en hetzelfde in het ziekenhuis daar mocht dat vriendinnetje (13 jaar) niet samen met haar moeder naar haar vader, ook vanwege die 1 persoon op bezoek regel. Maar hoe is het voor zo’n jong meisje alleen aan het sterfbed van je vader te staan?

Ook een kennis van ons, die een hersenbloeding had gekregen tussen de eerste lockdowns door mocht amper bezoek ontvangen in de revalidatie kliniek, terwijl hij toen juist enorm de steun van familie en vrienden nodig had.
En natuurlijk hoorden we ook verhalen van mensen in verpleeghuizen die eenzaam hun dood tegemoet gingen, want visite (laat staan een knuffel) van familie mocht niet.

Ondertussen was er ook veel meer data mbt Corona bekend. En lieten machtige mensen zien dat ze zichzelf niet aan maatregelen hielden; Trouwfeesten als die van Grapperhaus, ( https://nos.nl/artikel/2346429-trouwfee ... fwaardiger ) de feestjes van Obama (https://www.the-sun.com/news/3434572/ba ... -birthday/ ) en Johnson (https://www.bbc.co.uk/newsround/60129719 )vakantie en feest bij de Oranjes (https://www.nu.nl/koningshuis/6173388/a ... -fout.html ) mondkapjes op grote tops voor de foto en dan snel weer af, etc etc

Uit die data werd langzaamaan steeds duidelijker dat het virus minder gevaarlijk was dan verwacht. Dat bleek ook wel uit het gedrag van de personen hierboven beschreven. Toch bleven we pushen met prikken (ook richting jongeren en mensen die al antistoffen hadden) en in lockdown gaan. Logisch dat er dus paniek was die eerste tijd, want we wisten niet met wat voor virus we te maken hadden, maar ze gingen veel te lang door en heel veel mensen hebben meer schade (kinderen, jongeren, ouderen) van de gevolgen van die maatregelen (eenzaamheid, alleen sterven, achterstanden op scholen) dan van het virus zelf.

Even heel kort op je eerste vraag; dat was een kleine opsomming van vooroordelen richting mensen die wat anders denken dan jij, die ik uit je post(s) heb samengevat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:27

AppleSter schreef:
Even heel kort op je eerste vraag; dat was een kleine opsomming van vooroordelen richting mensen die wat anders denken dan jij, die ik uit je post(s) heb samengevat.

Dan moet je mijn post nog eens lezen, want dan heb je het niet begrepen.

De lockdowns waren voor sommige mensen niet fijn uiteraard, maar je onderschat het drama wat er zónder lockdowns zou zijn ontstaan.
Iedereen tegelijkertijd corona had de zorg volledig uit z'n voegen doen barsten (en dat gebeurde zelfs mét lockdowns al). We hebben allemaal de beelden gezien uit het buitenland van doodzieke en dode patiënten die in de ziekenhuisgangen op bedden lagen, en het tekort aan IC bedden en zuurstofapparatuur..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:51

8nnemiek schreef:
AppleSter schreef:

Dan moet je mijn post nog eens lezen, want dan heb je het niet begrepen.

De lockdowns waren voor sommige mensen niet fijn uiteraard, maar je onderschat het drama wat er zónder lockdowns zou zijn ontstaan.
Iedereen tegelijkertijd corona had de zorg volledig uit z'n voegen doen barsten (en dat gebeurde zelfs mét lockdowns al). We hebben allemaal de beelden gezien uit het buitenland van doodzieke en dode patiënten die in de ziekenhuisgangen op bedden lagen, en het tekort aan IC bedden en zuurstofapparatuur..

Dat tekort hebben we hier ook gehad, maar dat is ook niet laten zien hier. Mogelijk om de rust te bewaren of mogelijk omdat de overheid het hier ook onderschat heeft.

Die rekenmodellen zijn gewoon wiskunde. Als we niks hadden gedaan was er een mondiale ramp gebeurd. Dat is een feit en geen bangmakerij.
Dat het niet uit is gekomen is omdat er actie op ondernomen is. Voor het grotere geheel, voor het individu was het verschrikkelijk. Dat is waarom ook veel ziekenhuizen/instellingen een oogje hebben toegeknepen bij bv overlijden. Daar werken namelijk ook mensen met een hart.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:24

Eelmo schreef:
Je gaat enorm prat op 'doe wat je zegt'. Je haalt steeds Timmermans aan omdat hij geen zonnepanelen zou hebben. Prima, ik denk dat hij simpelweg door de European Green Deal erdoor te krijgen al meer voor het klimaat heeft betekend dat de gemiddelde zonnepanelen-en-EV Nederlander. Hoekstra vind ik een kwal. Dat vond ik bij het CDA in de regering al, en nu zijn geveinsde 'klimaatbewustheid' al helemaal. Nee danku. Maar, ik ben nog steeds benieuwd (heb het al een aantal keer gevraagd) wie jij dan wel ziet als een geschikte politicus die wel doet wat hij/zij zegt. Je stemwijzer zegt BVNL, wat vindt je dan van van Haga? Kom eens met een alternatief voor Timmermans/Jetten? En ik ben vooral benieuwd naar waarom je iemand een beter alternatief vindt (en of die persoon doet zoals hij/zij zegt). Kom maar door :D

Dit is een uitnodiging voor iedereen overigens, niet alleen voor Applester. Ik ben oprecht benieuwd namelijk :)

Dat lockdowns noodzakelijk kwaad waren om erger te voorkomen ben ik helemaal met jullie eens. Dat er nu achteraf sterke kritiek is op het 'vergeten' van mentale gezondheid tijdens die lockdowns vind ik overigens ook helemaal terecht. Hoe het dan wel had gemoeten? Ik heb geen idee }:0

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:30

Geen idee hoe het had gemoeten. Ben ook best blij dat ik niet in die schoenen stond.

Ik zie de mentale problemen tijdens/na Corona ook wel als een uiting van hoe slecht de Nederlandse mentale gezondheid en flexibiliteit al was. Dat kwam toen juist erg naar voren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:03

AppleSter schreef:
Ondertussen was er ook veel meer data mbt Corona bekend. En lieten machtige mensen zien dat ze zichzelf niet aan maatregelen hielden; Trouwfeesten als die van Grapperhaus, ( https://nos.nl/artikel/2346429-trouwfee ... fwaardiger ) de feestjes van Obama (https://www.the-sun.com/news/3434572/ba ... -birthday/ ) en Johnson (https://www.bbc.co.uk/newsround/60129719 )vakantie en feest bij de Oranjes (https://www.nu.nl/koningshuis/6173388/a ... -fout.html ) mondkapjes op grote tops voor de foto en dan snel weer af, etc etc

Uit die data werd langzaamaan steeds duidelijker dat het virus minder gevaarlijk was dan verwacht. Dat bleek ook wel uit het gedrag van de personen hierboven beschreven. Toch bleven we pushen met prikken (ook richting jongeren en mensen die al antistoffen hadden) en in lockdown gaan. Logisch dat er dus paniek was die eerste tijd, want we wisten niet met wat voor virus we te maken hadden, maar ze gingen veel te lang door en heel veel mensen hebben meer schade (kinderen, jongeren, ouderen) van de gevolgen van die maatregelen (eenzaamheid, alleen sterven, achterstanden op scholen) dan van het virus zelf.

Je realiseert je dat die paar mensen die lak hadden aan de regels, geen echte data zijn die de ernst van het virus aantonen? De ernst van het virus is aangetoond in de praktijk in ziekenhuizen, maar ook met wetenschappelijke onderzoeken.

Heb ik zo veel moeite gedaan om op elk van je argumenten in te gaan en dan komt er niet eens een reactie op, figures hahaha :))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:19

Eelmo schreef:
Dit is een uitnodiging voor iedereen overigens, niet alleen voor Applester. Ik ben oprecht benieuwd namelijk :)

Ik heb de laatste paar verkiezingen PvdA gestemd. Mede vanwege hun programma over leefbaarheid van het platteland. OV, scholen, zorg.
Nu ze samen zijn gegaan met GroenLinks is dat voor mij geen optie meer.
Ik denk dat ik nu SP ga stemmen. Hoewel ik qua sociale status eigenlijk VVD zou moeten stemmen.
Ik maak mij zorgen over de verharding in het asieldebat. En nadat recent mijn werkgever failliet ging werd het belang van bestaanszekerheid en ons sociale vangnet nog maar weer overduidelijk. We zijn allemaal zo goed opgevangen door het UWV.
Ik had binnen een week ander werk gevonden maar voor veel collega's zal het lastiger worden.
En onder het motto "als de buren honger hebben smaakt mij het brood ook niet" dus een sociale stem van mij.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:04

Roodvos schreef:
Eelmo schreef:

Ik heb de laatste paar verkiezingen PvdA gestemd. Mede vanwege hun programma over leefbaarheid van het platteland. OV, scholen, zorg.
Nu ze samen zijn gegaan met GroenLinks is dat voor mij geen optie meer.
Ik denk dat ik nu SP ga stemmen. Hoewel ik qua sociale status eigenlijk VVD zou moeten stemmen.
Ik maak mij zorgen over de verharding in het asieldebat. En nadat recent mijn werkgever failliet ging werd het belang van bestaanszekerheid en ons sociale vangnet nog maar weer overduidelijk. We zijn allemaal zo goed opgevangen door het UWV.
Ik had binnen een week ander werk gevonden maar voor veel collega's zal het lastiger worden.
En onder het motto "als de buren honger hebben smaakt mij het brood ook niet" dus een sociale stem van mij.

Helder :j Dankjewel! Waarom is de gedeelde PvdA/GL geen optie meer voor jou? Misschien heb je dat al eerder uitgelegd en is het een beetje verloren gegaan in de discussie, if so: sorry voor de herhaling :+

verootjoo schreef:
Geen idee hoe het had gemoeten. Ben ook best blij dat ik niet in die schoenen stond.

Ik zie de mentale problemen tijdens/na Corona ook wel als een uiting van hoe slecht de Nederlandse mentale gezondheid en flexibiliteit al was. Dat kwam toen juist erg naar voren.

Helemaal mee eens!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:39

Eelmo schreef:
Helder :j Dankjewel! Waarom is de gedeelde PvdA/GL geen optie meer voor jou? Misschien heb je dat al eerder uitgelegd en is het een beetje verloren gegaan in de discussie, if so: sorry voor de herhaling :+

Nee, dat heb ik nog niet uitgelegd.
Ik kan daar een heel verhaal over houden maar daarvoor ontbreekt me de tijd en de energie.

Maar een van de redenen is dat ik van GL een paar keer de uitspraak heb gehoord dat we wel zonder de energie-intensieve industrie kunnen maar windmolens moeten bouwen. Daarmee hebben ze zich voor mij onherstelbaar volkomen belachelijk gemaakt.

Om windmolens te kunnen bouwen (en zonnepanelen ook) zijn produkten van de energie-intensieve industrie nodig :Y) .
En dan kunnen we dat beter hier maken dan het uit China laten komen. Al is het maar voor de werkgelegenheid.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:43

Ja, oke, daar heb je een punt :) Maar die energie-intensieve industrie mag natuurlijk ook wel wat harder haar best doen om schoner te worden. Als we voldoende wind/zonne-energie zouden opwekken zou die energie-intensieve industrie minder schadelijk zijn. Al vraag ik me af of een Tata Steel ooit zijn verantwoordelijkheid zou nemen.

Maar, trouwens, waarom niet een PvdA stem? Het zijn nog steeds 2 partijen (nog :+ ). Of zit daar voor jou dan het euvel, dat ze misschien na de verkiezingen fuseren?