Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:12

Evamarie schreef:
Onderschat de opvoeding van een labrador, bordercollie of australian shepperd niet.

Nope, maar een Kangal of een Owcharka voor dit werk is echt nog net wat andere koek die je nog veel minder moet onderschatten. Ik zie mensen al struikelen op Duitse Herders uit werklijnen. Laat staan hier mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:14

Lughnassadh schreef:
Evamarie schreef:
Onderschat de opvoeding van een labrador, bordercollie of australian shepperd niet.

Nope, maar een Kangal of een Owcharka voor dit werk is echt nog net wat andere koek die je nog veel minder moet onderschatten. Ik zie mensen al struikelen op Duitse Herders uit werklijnen. Laat staan hier mee.

Poeh, ik houd m'n hart vast... Eerlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:15

Ja dit soort honden wil je hier niet. Ze willen de pitbull achtige verbieden maar dan maatje sterker hierheen halen :?

En dan elk weitje 1 of een paar.
Koop maar vast oordoppen.
Hier in de buurt liep er 1 bij de schapen. Gelukkig niet dichtbij de huizen. Maar wel elke fietser na rennen en blaffen.

Lanoca

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:07

In Australië gaat het de laatste tijd over dingoes die mensen aanvallen. Die zijn toch heel wat kleiner en fijner gebouwd dan een wolf. Alle roofdieren die beschermd worden zijn niet meer zo schuw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:20

DuoPenotti schreef:
Hier in de buurt liep er 1 bij de schapen. Gelukkig niet dichtbij de huizen. Maar wel elke fietser na rennen en blaffen.

Daar hebben de buurthonden hier geen schapen voor nodig; die doen het gewoon bij het huis al als ze buiten lopen.
Tegenwoordig is er een nieuwe buur die zijn honden 's nachts buiten laat lopen, daar kun je met de nachtelijke stilte op flinke afstand al van 'meegenieten'.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:52

Gisteravond laat is er hondenbezitster samen met haar hond tot aan huis achtervolgd door een wolf.
De wolf zocht duidelijk contact met de hond.
Locatie Norg, bij Assen Drenthe.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:57

Mijn God, dat lijkt me ook schrikken. Overigens zag ik ooit een keer video voorbij komen waarbij een wolf aan een hond snuffelde. Zag er gemoedelijk uit allemaal. Was wel een jonge wolf. Desondanks niet wenselijk.

Vraag me af of die jonge beesten met name gewoon niet wat toenadering zoeken omdat ze nog een roedel moet vormen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:53

Raineri schreef:
Mijn God, dat lijkt me ook schrikken. Overigens zag ik ooit een keer video voorbij komen waarbij een wolf aan een hond snuffelde. Zag er gemoedelijk uit allemaal. Was wel een jonge wolf. Desondanks niet wenselijk.

Vraag me af of die jonge beesten met name gewoon niet wat toenadering zoeken omdat ze nog een roedel moet vormen.

Meer omdat ze gaan leren wat veilig is en wat niet. Door dit soort ontmoetingen leren wolven dus dat honden geen gevaar zijn. Met alle gevolgen van dien

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:58

Want wat gebeurd er dan? Is dat al eens gebeurd? Zijn oprechte vragen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:21

Hap slik weg hond. Dat gebeurt er dan.

Die herdershonden formaat kangal en aanverwanten zijn inderdaad wel een ander kaliber dan de gemiddelde labrador.
En ja, ook in de Pyreneeën op de hoger gelegen weides zijn er problemen met die honden en recreanten omdat die honden dus perfect hun job doen, òòk tegen de onachtzame fietser/wandelaar die langs komt hobbelen.

En de gevechten tussen hond en wolf zijn inderdaad gruwelijk.

We leven niet in een romantisch roodkapje sprookje, het wordt tijd dat men het probleem serieus neemt, als de wolf niet begrensd wordt zal het alleen van kwaad tot erger gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:24

Is dit jouw voorspelling of is dit echt gebeurd? Mijn vraag is simpelweg wat er gebeurd wat er gebeurd als je een volwassen wolf tegenkomt die weet wat een hond is, tijdens een uitlaatrondje met fikkie

Staat totaal los van de discussie waakhond vs wolf eerder gaande

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:30

Raineri schreef:
Is dit jouw voorspelling of is dit echt gebeurd? Mijn vraag is simpelweg wat er gebeurd wat er gebeurd als je een volwassen wolf tegenkomt die weet wat een hond is, tijdens een uitlaatrondje met fikkie

In het slechtste geval ben je je hond kwijt. Als de wolf zich ineens bedreigd voelt en je hond grijpt, is het klaar voor de hond.
Ik kan je een flink aantal foto's laten zien waar honden het niet overleefd hebben. En dat waren behoorlijke honden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:34

Rivendell schreef:
Raineri schreef:

In het slechtste geval ben je je hond kwijt. Als de wolf zich ineens bedreigd voelt en je hond grijpt, is het klaar voor de hond.
Ik kan je een flink aantal foto's laten zien waar honden het niet overleefd hebben. En dat waren behoorlijke honden.

Uhm, nee in het slechtste geval belandt je zelf ook in het ziekenhuis omdat je je hond probeerde te verdedigen. Hond dood, baasje in ziekenhuis, dit voorjaar nog gebeurd in Italië.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:40

Ok! Dank. Denk dat we ook nog veel te leren hebben over de wolf en waarom ze aanvallen. Er is natuurlijk ook interactie tussen de wolf en de hond. Wellicht kunnen er dan nog wat honden gered worden

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:42

Raineri schreef:

Dat gebeurt al vrij regelmatig in landen waar de wolf al wat langer rond struint.

Als je echt wil kan ik je foto's/filmpjes tonen van erfhonden en dergelijke waar alleen het hoofd nog aan de halsband met ketting ligt, de rest is opgevreten door wolven.
Voor de beeldvorming.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:27

Nee bedankt voor het aanbod :) Ik ben niet iemand die probeert te nuanceren op basis van onderbuikgevoel hierover. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe wolven werken. Ik denk dat dit mij eerder schuwt meer vragen te stellen. Noch voor, noch specifiek tegen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:39

Vragen staat altijd vrij.

Je kan wolven alleen niet als lieve troetels beschouwen. Het zijn opportunisten en top predatoren.
Een hond is voor hen ook gewoon een maaltijd.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:50

Naast dat de wolf een hond als maaltijd kan zien zal hij hem ook snel als indringer van zijn territorium zien. Als jij daar als baasje tussen springt….

Omdat wij helaas ineens in wolvengebied wonen zijn wij ons wel gaan verdiepen in KBH hondenrassen. Lang verhaal maar inmiddels hebben we deze knapperd van nu 9 maanden <3
Afbeelding
Voor ons is ze mega lief en wij zijn erg blij met haar. Haar taak is om ons te waarschuwen als er iets loos is, niet om met wolven te vechten :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:53

Thioro schreef:

Je kan wolven alleen niet als lieve troetels beschouwen. Het zijn opportunisten en top predatoren.

Maar niemand doet dat toch? :=

Ik zie wolven gewoon als dieren onderdeel van een ecosysteem die bepaalde gedragingen vertonen. Net als mensen eigenlijk. Ik doe niet echt aan antropomofiseren van dieren. Dat vind ik vrij nutteloos.

Het zijn immers ook geen bloeddorstige, moordlustige en kwaadaardige beesten. Dat is labelen op basis van emotie.

We moeten het gedrag wat meer begrijpen zodat confrontaties hopelijk beter aflopen in de toekomst

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:57

20 jaren geleden hielden de dingoes op Fraser Island zichzelf op afstand en kwamen alleen op visafval af nadat de mensen weggingen. Nu drijven de dingoes mensen de zee in en bijten. Ik ben bang dat zoiets en erger te wachten staat met de wolven in Nederland.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:29

Thioro schreef:

Mijn Chihuahua is een amuse voor de wolf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:32

Vivat schreef:
Naast dat de wolf een hond als maaltijd kan zien zal hij hem ook snel als indringer van zijn territorium zien. Als jij daar als baasje tussen springt….

Omdat wij helaas ineens in wolvengebied wonen zijn wij ons wel gaan verdiepen in KBH hondenrassen. Lang verhaal maar inmiddels hebben we deze knapperd van nu 9 maanden <3
[ [url=m/JJRhrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor ons is ze mega lief en wij zijn erg blij met haar. Haar taak is om ons te waarschuwen als er iets loos is, niet om met wolven te vechten :o

waarschuwen of er iets loos is doet een dh mechelaar labrador etc. ook

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:05

pillow schreef:
Thioro schreef:

Mijn Chihuahua is een amuse voor de wolf.

Mijn Doodletje van 11 kilo het voorgerecht.....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:19

Lanoca schreef:
20 jaren geleden hielden de dingoes op Fraser Island zichzelf op afstand en kwamen alleen op visafval af nadat de mensen weggingen. Nu drijven de dingoes mensen de zee in en bijten. Ik ben bang dat zoiets en erger te wachten staat met de wolven in Nederland.

En er zijn helaas genoeg debielen die maar wat graag het beest van dichtbij bekijken wat dit in de hand speelt.

zie dat Rijksoverheid adviseert ruimte te geven, langzaam naar achteren te gaan en wanneer het dier dichterbij komt luid te spreken en gebaren te maken. No Gos zijn de wolf achterna te gaan te lokken of weg te rennen. Klinkt logisch. In dit moment, denk dat als ik er echt sta het anders zal zijn.

Zijn dingo’s echt zo’n groot probleem? Zie een beetje zelfde soort berichtgeving over de dingo als de wolf. Met als trigger vooral dat ze moediger zijn geworden door voeren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:23

Wintu schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dát vraag ik mij ook af. (Mega)Stallen vliegen WEKELIJKS in de fik en dat is al jaren zo en waar zijn al die boeren dan met een structurele oplossing??? Daar gebeurt niets aan, waar ik mij kapot aan erger.

Maar owee, als er een wolf komt.

Overigens zou ik mijn dieren zeker verdedigen, maar die worden ook niet opgegeten en ik verdien geen geld aan ze. Ik eet ook geen beesten overigens. Ik heb jarenlang gezien hoe de lammetjes opgehaald werden, de schapenboer zijn zakken vulde. Niets meer, niets minder. Dus het heeft bar weinig met dierenliefde te maken.

Alsof dit enkel prof boeren betreft zeg -O-

En daar komt men weer met de bio industrie, ook zo een fijne en zolang men zelf vlees haalt bij de supermarkt of reguliere slager, houdt men dat zelf fijn in stand :)*

Ach en de boeren worden vergoed, dan is het een stuk minder erg dat die dieren hebben liggen creperen gansch de nacht en uit elkaar zijn gereten na zoveel stress, serieus? Denkt men echt dat een vergoeding helpt, als je je dieren veilig probeert te houden, voor bakken geld wolfwerend raster plaatst en dan de wolf er door heen komt en je dan in de ochtend je schapen in stukken bij elkaar moet rapen? Of je kuddeverdedigingshond, je pony, je kalveren, je paard of je geiten?

En verder kun je het bij de boeren leggen dat lammeren naar de slachtbank gaan of varkens in megastallen worden gehouden, maar waar ligt dat nu eigenlijk werkelijk aan. Aan die boer die zijn boterham probeert te verdienen of aan de consument die vindt dat ie recht heeft op een goedkoop stukje vlees, maar een grote mond heeft over de bio-industrie.

Lees dit nu pas, maar eh..... heb je het nou tegen mij? Ik eet zelf al meer dan 36 jaar vega(n), dus hoe denk jij dat ik denk over de gemiddelde vleesconsumptie of vleesconsument in bv alleen al NL??? Laat staan hoe ik denk over degenen, die deze dieren fokken, vet mesten, letterlijk uitmelken, naar de slacht brengen. Tja sorry, ik heb er weinig mee, vandaar mijn keuze om ze te niet op te vreten en om de bijproducten ook zoveel mogelijk te verminderen.

Ik vind het verschrikkelijk dat dieren verbranden, dat (jonge) dieren überhaupt als consumptie dienen, continu drachtig moeten zijn, etc.