Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:24

Mizora schreef:
- De basisbeurs gaat om 13.200 euro ongeveer (bij een 4-jarige studie), dus de studieschuld van tienduizenden euro's is niet door het afschaffen van de basisbeurs veroorzaakt.
- Het uitkleden van de zorg is niets meer of minder geweest dan het percentage van de overheidsuitgaven aan zorg rond de 25% te hebben gehouden (24-26%). Het absolute bedrag is kneiterhard gestegen, er zijn geen bezuinigingen geweest, er is niet meegestegen met de steeds hogere uitgaven.
- Er is niet beloofd dat er geen rente geheven zou worden over de duo-lening, maar dat is een mythe die al minimaal 20 jaar onder de studenten zwerft en ook bij deze nieuwe regeling weer omhoog gekomen is. Idem dito met of het meetelt met je hypotheek.
- sms'jes wissen is zo'n typisch gevalletje niet handig, maar niet erger dan dat. Nee, het had niet moeten gebeuren, maar in sms'jes ga je geen wereldgesprekken voeren, in ieder geval niet met een feature phone. In mijn ogen valt dat onder het niveau: je zegt even iets tegen elkaar op de gang. Ook dat ligt niet vastgelegd. In tegenstelling tot de mail waar veel meer in wordt besproken. Ook telefoongesprekken worden niet standaard opgeslagen die een MP heeft.

De schulden zijn ontstaan door de mogelijkheid om veel geld te lenen voor de studie. Er staat me wel iets bij dat de rente pas ging lopen vanaf het moment van terugbetalen?
Het zou onverantwoord zijn om een studieschuld niet mee te nemen in een berekening voor een hypotheek omdat er wel kosten mee gemoeid zijn en die moet je wel kunnen opbrengen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:27

Janneke2 schreef:
Veronica2 schreef:
Maar dan nog, als je niet in Groningen woont, geen gedoe hebt met toeslagen, geen asielaanvraag uit hebt staan en niet op zoek bent naar een huurwoning; hoe zijn mensen dan geraakt door het beleid van Rutte?

... ik word niet persoonlijk geraakt
(want ik ben tot rijkdom vervallen)
maar ik vind het a-sociaal.

En ik geloofde al niet dat 'de markt' het het beste zou doen -
kijkend naar het openbaar vervoer ben ik daar compleet in bevestigd.

Dat is wel een kernpunt wat je daar noemt, dat er door het VVD beleid misschien teveel aan de markt is overgelaten.
Het OV is een lastig ding, omdat het behouden blijft waar het nodig is. Routes die onvoldoende gebruikt worden, zijn niet rendabel en worden opgeheven. Dus, als je wil dat de bus blijft, dan moet je er wel zo nu en dan in gaan zitten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:27

Veronica2 schreef:
Mizora schreef:
- De basisbeurs gaat om 13.200 euro ongeveer (bij een 4-jarige studie), dus de studieschuld van tienduizenden euro's is niet door het afschaffen van de basisbeurs veroorzaakt.
- Het uitkleden van de zorg is niets meer of minder geweest dan het percentage van de overheidsuitgaven aan zorg rond de 25% te hebben gehouden (24-26%). Het absolute bedrag is kneiterhard gestegen, er zijn geen bezuinigingen geweest, er is niet meegestegen met de steeds hogere uitgaven.
- Er is niet beloofd dat er geen rente geheven zou worden over de duo-lening, maar dat is een mythe die al minimaal 20 jaar onder de studenten zwerft en ook bij deze nieuwe regeling weer omhoog gekomen is. Idem dito met of het meetelt met je hypotheek.
- sms'jes wissen is zo'n typisch gevalletje niet handig, maar niet erger dan dat. Nee, het had niet moeten gebeuren, maar in sms'jes ga je geen wereldgesprekken voeren, in ieder geval niet met een feature phone. In mijn ogen valt dat onder het niveau: je zegt even iets tegen elkaar op de gang. Ook dat ligt niet vastgelegd. In tegenstelling tot de mail waar veel meer in wordt besproken. Ook telefoongesprekken worden niet standaard opgeslagen die een MP heeft.

De schulden zijn ontstaan door de mogelijkheid om veel geld te lenen voor de studie. Er staat me wel iets bij dat de rente pas ging lopen vanaf het moment van terugbetalen?
Het zou onverantwoord zijn om een studieschuld niet mee te nemen in een berekening voor een hypotheek omdat er wel kosten mee gemoeid zijn en die moet je wel kunnen opbrengen.

Ik vind het alleen buiten proportie dat er dan meteen een halve ton van mijn hypotheek af gaat. Terwijl ik met pak hem beet 70 euro per maand binnen de termijn mijn studieschuld heb afbetaald. Dat gaat echt niet het verschil maken met dat ik een hypotheek niet kan betalen.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 10-07-23 16:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:30

Janneke2 schreef:
Veronica2 schreef:
Maar dan nog, als je niet in Groningen woont, geen gedoe hebt met toeslagen, geen asielaanvraag uit hebt staan en niet op zoek bent naar een huurwoning; hoe zijn mensen dan geraakt door het beleid van Rutte?

... ik word niet persoonlijk geraakt
(want ik ben tot rijkdom vervallen)
maar ik vind het a-sociaal.

En ik geloofde al niet dat 'de markt' het het beste zou doen -
kijkend naar het openbaar vervoer ben ik daar compleet in bevestigd.

Zo zouden meer mensen moeten denken. Ook al word je niet persoonlijk geraakt, iets kan wel gewoon de meest sociale keuze zijn / het beste voor het land.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:32

xPabloBokt schreef:
Veronica2 schreef:

Ik vind het alleen buiten proportie dat er dan meteen een halve ton van mijn hypotheek af gaat. Terwijl ik met pak hem beet 70 euro per maand binnen de termijn mijn studieschuld heb afbetaald. Dat gaat echt niet het verschil maken met dat ik een hypotheek niet kan betalen.

Misschien niet, maar dat is een vraag die alleen de bank kan beantwoorden. Had je de kosten voor die halve ton er wel bij kunnen hebben? Doordat er veel te lang veel te hoge leningen zijn verstrekt die dus niet of niet helemaal werden betaald, zijn de banken strenger geworden. Niet alleen naar jou toe natuurlijk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:34

Heb het net snel even door een grove berekening gehaald en mijn draagkracht met mijn vriend zijn huidige salaris (want die tellen ze mee.. alsof hij mijn studie heeft betaald en dus mee moet terugbetalen? Vind ik persoonlijk ook apart) en mijn hypothetische startsalaris komt neer op 198 euro. Daar zit ik met een maandbedrag van 70 euro dus ruim 120 euro onder.

Dus ja, ik denk persoonlijk dat ik dat wel kan hebben. Er vanuit gaande dat ik niet helemaal aan het randje van mijn hypotheek ga zitten met aanschafwaarde.

Maar goed, wellicht dat ik daar na een gesprek met een hypotheekadviseur anders over denk.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 10-07-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:35

Sheran schreef:
Zo zouden meer mensen moeten denken. Ook al word je niet persoonlijk geraakt, iets kan wel gewoon de meest sociale keuze zijn / het beste voor het land.

Wat het beste is voor het land, daar heeft iedereen zijn eigen ideeën over. Daarom mogen we ook stemmen. Wat jij en Janneke het beste voor het land vinden, hoeft nog niet per se zo te zijn ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:39

Het is interessant om huurprijzen e.d. af te zetten tegen het modaal inkomen om huurprijzen van het verleden gemakkelijker te kunnen vergelijken met de huidige prijzen.

Ik heb even een kleine tabel gemaakt waarin verschillende percentages van het modaal inkomen gepakt worden. Als je in 1980 een woning huurde voor 700 NLG per maand, zou dat nu gelijk staat aan een woning van 800 euro (in 2020 van zo'n 760 euro), dat is de bovengrens van de huidige sociale huur. Je mag tot ongeveer een modaal inkomen huren bij een sociale huurwoning.

Afbeelding

Hierbij heb ik het maandinkomen niet gecorrigeerd voor vakantiegeld, maar gewoon jaarinkomen gedeeld door resp. 12, 24, 36 of 48. Het is een indicatie om tegenover huurprijzen te zetten.

PS. Modaal inkomen is wanneer 50% van de bevolking meer verdiende, 50% minder verdiende. Niet te verwarren met het gemiddeld inkomen, waarbij alle inkomens opgeteld zijn en daarna gedeeld door aantal inkomens.
Bij 10 jaarinkomens van: 20K, 20K, 22K, 25K, 28K, 30K, 30K, 35K, 60K en 130K (bij elkaar 400K) is het modaal inkomen 28.000 en het gemiddelde inkomen 40.000.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:46

Suliko schreef:
Amen nps _/-\o_

toen ik aan de praat raakte met een man die interesse had in wat meubels. Hij had verderop in de straat een sociale huurwoning gekregen, nadat hij 14 jaar in een ASC had gewoond, zonder eigen ruimte, zonder mogelijkheid om te kunnen of mogen werken of leren.

Ik dacht altijd dat die mensen vrij snel aan de beurt waren. Maar 14 jaar is gewoon schandalig lang. Zeker als je al die rijd niet mag werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:46

Fitzroy schreef:
Sheran schreef:

Wat het beste is voor het land, daar heeft iedereen zijn eigen ideeën over. Daarom mogen we ook stemmen. Wat jij en Janneke het beste voor het land vinden, hoeft nog niet per se zo te zijn ;)

Dat zeg ik ook niet. Ik weet niet eens of Janneke en ik hetzelfde denken. Ik zeg alleen dat ik haar overweging, dus stemmen 'wat het beste is voor het land/het meest sociaal' een goede overweging vind. Niet: 'waar kan ik zelf het meest uit halen'.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:52

Fitzroy schreef:
Ik heb in Leiden gestudeerd maar ook daar was het moeilijk aan kamers te komen. Ik zat voor FL 550,- wat toen al een best bedrag was.
Dus nee, het was vroeger echt niet allemaal beter.

Nou dan heb ik vast geluk gehad in Den Haag.

Ik huurde een huisje op mijn 19e 3kamers en mocht er tot mijn 25e blijven. Ze hadden voor starters toen nog de optie om binnen een leeftijdsvak te kunnen kijken en als je dan de oudste was kwam je als eerste in aanmerking en je kon v.a 17 jaar zo'n starters woning huren. En op mijn 19e zat ik in dat vak 17 tot 19 jaar. Dus ik had in één klap alle woningen waar ik op had geregeerd als optie. En huurde voor 325 in de maand en kreeg nog een toeslag ivm weinig inkomen. En ik genoot ook van blokverwarming. Het was toen echt vele malen makkelijker dan nu. Op dat vlak dan hè.

Ik heb ook tot op de dag van vandaag nog nooit 1 euro schuld gehad of in het rood hoeven staan. En ik werkte in die tijd bij Mac Donalds en kwam daar volledig van rond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:59

1981 huurwoningen in Amsterdam wachtlijst van 10 jaar
Toevallig huurden mijn ouders van een particulier dus wij wisten dat een huis naast mijn ouders leeg zou komen konden wij huren
Wel boven de huurprijs, 700gulden per maand :')

Dus ook toen problemen.
Let wel ik klaag niet, maar tijden zijn niet zoveel anders

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:11

Ja, maar jij hebt het over Amsterdam. Het is al eerder benoemd dat het probleem zich inmiddels naar het hele land heeft uitgebreid. Dus wat dat betreft zijn tijden wel degelijk anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:13

Een collega huurt ook een starterswoning waarbij jongeren voorrang hebben. Ze betaalt 350 euro huur voor een kleine, maar niet piepkleine, woning in Zeeland. Toen viel ze nog net in die leeftijdscategorie (ik dacht t/m 23 jaar; ze is nu 25). Ook een gelukje.

Er zijn inderdaad periodes dat het even wat ruimer was op de huizenmarkt, maar in de meeste periodes was/is er een woningsschaarste, zeker in/rond de randstad. Het is niet alleen Amsterdam waar het toen krap was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:21

nps schreef:
DuoPenotti schreef:
Maatschappijleer?
Les 1:
Hoe breng je een land om zeep?
Les 2: als dat gave landje een ty.fus bende is verlaat je het zinkende schip.
Les 3 vergeet alles.

Ja, hadden we maar meer mensen die zo lekker inhoudelijk, respectvol en oplossingsgericht reageren als jij. Manmanman.

Ik lees even jouw reactie op “….conservatieve putlucht” maar daar zit ook niet veel inhoud in toch? Of lees ik daar overheen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:25

@echwel Maar echt niet op deze schaal.
Zowel huur als koop is rampzalig overal. Niet enkel de prijs maar ook het fijt dat er niks beschikbaar komt.

En mijn vroeger is iets later dan van een aantal anderen. Mijn eerste huurwoning had ik in 2002. Net met de euro. Ik betaalde uiteindelijk 225 omdat ik die huurtoeslag kreeg. Vertel mij nu maar eens waar studenten nog zo kunnen huren? Mijn woning was 53m2. Niet groot maar veel meer dan wat ze nu hebben voor veel meer geld. Maar het feit dat ik en al mijn collega's en scholieren in die tijd makkelijk konden huren zegt mij toch dat het nu anders is. Ik hoor nu vooral dat het niet lukt en dat velen al uitwijken naar een naastgelegen dorp of stad en dat ook niet lukt. Dus dat is echt problematischer geworden. Het kan best zijn dat er toen ook mensen waren waarmee het lastiger ging hoor. Maar nu heeft volgens mij elke student al wel ergens een achterstand en dat zou niet moeten want ze moeten in de toekomst ook een huis kunnen kopen. En kunnen leven en met een torenhoge schuld gaan ze het mogelijk ook al anders inzien. Want waarom zou je werken als je bijna de helft van je salaris in mag leveren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:28

Mizora schreef:
Het is interessant om huurprijzen e.d. af te zetten tegen het modaal inkomen om huurprijzen van het verleden gemakkelijker te kunnen vergelijken met de huidige prijzen.

Ik heb even een kleine tabel gemaakt waarin verschillende percentages van het modaal inkomen gepakt worden. Als je in 1980 een woning huurde voor 700 NLG per maand, zou dat nu gelijk staat aan een woning van 800 euro (in 2020 van zo'n 760 euro), dat is de bovengrens van de huidige sociale huur. Je mag tot ongeveer een modaal inkomen huren bij een sociale huurwoning.

[ [url=m/Pa8IyK.png]Afbeelding[/url] ]

Hierbij heb ik het maandinkomen niet gecorrigeerd voor vakantiegeld, maar gewoon jaarinkomen gedeeld door resp. 12, 24, 36 of 48. Het is een indicatie om tegenover huurprijzen te zetten.

PS. Modaal inkomen is wanneer 50% van de bevolking meer verdiende, 50% minder verdiende. Niet te verwarren met het gemiddeld inkomen, waarbij alle inkomens opgeteld zijn en daarna gedeeld door aantal inkomens.
Bij 10 jaarinkomens van: 20K, 20K, 22K, 25K, 28K, 30K, 30K, 35K, 60K en 130K (bij elkaar 400K) is het modaal inkomen 28.000 en het gemiddelde inkomen 40.000.

Heb je toevallig ook huurprijzen erbij? Bvb sociale huurgrens, gemiddelde huur, of zoiets dergelijks? Dat je kan zien hoeveel procent dat is van modaal inkomen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:29

Maar waarom is een huis kopen heilig
Miljoenen ouderen hebben altijd gehuur en zijn er niet minder van geworden
Miljoenen mensen zijn grootgebracht op etage woningen/flats
Waar iedereen nu een eengezinswoning wil hebben

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:33

Echwel schreef:
Maar waarom is een huis kopen heilig
Miljoenen ouderen hebben altijd gehuur en zijn er niet minder van geworden
Miljoenen mensen zijn grootgebracht op etage woningen/flats
Waar iedereen nu een eengezinswoning wil hebben

Koop hoeft ook niet.
Maar is over een langere termijn wel goedkoper. En vaak maandelijks ook goedkoper. Zeker met de huur prijzen van nu en helemaal als ze uit moeten wijken naar particulier. Die oude mensen zoals mijn moeder die hun hele leven huren betalen nog altijd een goedkoop bedrag en dat is natuurlijk niet te vergelijken en dat is het punt een beetje wat ik probeer te maken. Huur is onbetaalbaar geworden vooral omdat sociale huur bijna niet meer mogelijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:36

Omdat je met een koophuis wat je uiteindelijk afbetaald een stukje woonlasten kwijtraakt als je later minder inkomen hebt?

Huren stijgen in principe alleen maar toch?

Waarom het altijd perse groot moet zijn weet ik niet, voorheen was het heel normaal om met meerdere kinderen op 1 kamer te slapen of gewoon alles gelijkvloers te hebben.. vandaar denk dat nu overal die dure eengezinswoningen staan waar tweeverdieners lekker ruim in wonen :D (geen idee of dat laatste waar is hoor)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:38

Echwel schreef:
1981 huurwoningen in Amsterdam wachtlijst van 10 jaar
Toevallig huurden mijn ouders van een particulier dus wij wisten dat een huis naast mijn ouders leeg zou komen konden wij huren
Wel boven de huurprijs, 700gulden per maand :')

Dus ook toen problemen.
Let wel ik klaag niet, maar tijden zijn niet zoveel anders

Wij idem dito, 1979 en de vierkamer flat naar mijn ouders kwam leeg.
Huisbaas gebeld en we kregen het voor Hfl 375 per maand en hij regelde de woonvergunning :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:44

Het aantal kamers wordt grappig genoeg vaak als maataanduiding gebruikt, maar zegt tegelijkertijd niets. Technisch gezien heb ik van mijn Tiny house nu een 3-kamer woning gemaakt, maar het blijft maar 20m2. Het is tegenwoordig gebruikelijker om tussenmuren te verwijderen waardoor grotere open kamers ontstaan, waardoor een vroegere 4-kamerwoning tegenwoordig vaak maar 3, or zelfs 2 kamers is. Mijn moeder is ook opgegroeid in een 4-kamerwoning, maar we gingen dat pas terugrekenen, en ze hadden waarschijnlijk maximaal 65m2 (de woningen bestaan niet meer).

Persoonlijk heb ik ook een voorkeur voor kopen, maar tegelijkertijd zie ik wel dat gewoon de huurprijs afzetten tegenover de hypotheekkosten niet terecht is. Het onderhouden van de woning kost namelijk ook gewoon behoorlijk geld. Zeker het groter onderhoud zoals dakonderhoud, maar ook het verduurzamen dat de verhuurders (in ieder geval sociale huur) verplicht moeten doen, wat je dus met de koopwoning ook mee moet rekenen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:53

Maar dan vergeet je een belangrijk punt.

Je huurwoning dat blijft een huurwoning (tenzij hier iets anders voor geregeld is) en dat geld ben je kwijt.

Een koophuis de hypotheek daarmee los je het af en wordt de woning van jezelf. De prijzen zijn nu Sky high maar er waren tijden dat dat dat je als je ging verkopen je dat nog een leuk rendement opleverde ook ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:54

Mizora schreef:

[ [url=m/Pa8IyK.png]Afbeelding[/url] ]

Modus is de waarde die het meest voorkomt, de waarde die in het midden ligt is de mediaan. Het modale inkomen is dus het inkomen dat het meest voorkomt en dient daarom als referentie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:00

BeFunny schreef:
Maar dan vergeet je een belangrijk punt.

Je huurwoning dat blijft een huurwoning (tenzij hier iets anders voor geregeld is) en dat geld ben je kwijt.

Een koophuis de hypotheek daarmee los je het af en wordt de woning van jezelf. De prijzen zijn nu Sky high maar er waren tijden dat dat dat je als je ging verkopen je dat nog een leuk rendement opleverde ook ;)

Het geld voor de huur ben je niet kwijt, je kan er voor wonen en er worden dingen voor je geregeld waardoor je zelf niet hoeft te investeren in een nieuw dak, verwarmingsketel, badkamer of keuken.

Het kopen van een woning is wel echt een effect van onze welvaartsgroei en ik denk ook dat er in verhouding teveel vastgoed in eigendom is van mensen die beter zouden kunnen huren. Vooral ook omdat je door een goed huurstelsel vanuit de overheid ook zorg kunt dragen voor betere doorstroming. Zodra een woning afgelost is, kost deze nog steeds geld en dan vooral aan belasting omdat het een kostbaar bezit is geworden zonder schulden.