Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:21

Electra63 schreef:
Wij hebben het niet serieus genomen.
Ik vind wel dat hij de volgende dag zijn excuses had moeten aanbieden en zeggen dat hij niet de intentie had om vrouwen/slachtoffers te kwetsen.

Hoe kom je erbij dat hij niet de intentie had om vrouwen en slachtoffers te kwetsen? Dat is precies wat hij doet - je geeft zelf al meerdere voorbeelden. Dat kwetsen is bewust, dat is de hele 'grap.' En dat was ook de volle intentie bij al die andere keren dat hij over de grens ging: het welbewust kwetsen en ondermijnen van anderen.

Wat dat betreft vind ik de woorden van Terry Pratchett ook vrij helder:
“Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying.”

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:51

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Wij hebben het niet serieus genomen.
Ik vind wel dat hij de volgende dag zijn excuses had moeten aanbieden en zeggen dat hij niet de intentie had om vrouwen/slachtoffers te kwetsen.

Hoe kom je erbij dat hij niet de intentie had om vrouwen en slachtoffers te kwetsen? Dat is precies wat hij doet - je geeft zelf al meerdere voorbeelden. Dat kwetsen is bewust, dat is de hele 'grap.' En dat was ook de volle intentie bij al die andere keren dat hij over de grens ging: het welbewust kwetsen en ondermijnen van anderen.

Wat dat betreft vind ik de woorden van Terry Pratchett ook vrij helder:
“Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying.”

Ik denk niet dat hij bewust slachtoffers wilde kwetsen.
Hij wilde Johnny de Mol helpen en een beetje stoer doen en vertellen dat we allemaal weleens iets stoms doen.
Dat het echt heel dom is, staat buiten kijf, wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:55

Ik denk het ook niet en de woorden "false dichotomy" komen bij me op voor Terry.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:24

Avalanche schreef:
Dat bedoel ik. En ik vind het stoer als mensen dan later kunnen zeggen: daar had ik niet om moeten lachen, dat was echt gewoon niet oké.

En toch moeten die allemaal in de hoek Ava +:)+ _O- .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:26

pien_2010 schreef:
Avalanche schreef:
Dat bedoel ik. En ik vind het stoer als mensen dan later kunnen zeggen: daar had ik niet om moeten lachen, dat was echt gewoon niet oké.

En toch moeten die allemaal in de hoek Ava +:)+ _O- .

Eens :+:

Ik ben zo blij met mensen zoals jij :+:

pien_2010

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:30

AVA ik ben een beelddenker, dus heb al de hele dag lol om die opmerking . Dus met jouw opmerking zie ik zo'n rits mannen in de norty corner staan. Dat vind ik dan weer zo grappig.

Fijn dat je het begrijpt. Want tuurlijk keur ik die hele exercitie van Derksen af. Echt zo fout. Gelukkig zijn de meeste mannen en vrouwen het met me eens. En voor mij is het belangrijkste, dat mijn eigen man er echt pissig over was, gelijk op het moment en dan met name over "dat het vroeger normaal zou zijn".
Ik zat nog verbaasd op de bank, "gebeurt dit echt"? Wat bizar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:25

:+: je bent een schat :+:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:22

Ibbel schreef:
Er is volgens mij toch ook echt wel een soort van consensus dat je over bepaalde zaken geen grappen maakt. Zélfs de cabaretiers die shockeren als synoniem opvatten voor humor maken bij mijn weten geen grappen over geweld. Of dat nou oorlogsgeweld, racistisch geweld, seksueel geweld, of welk geweld dan ook is.

Weet je dat zeker of hoop je dat vooral?

Theo M., in zijn carnavalsnummer 'Lauwe Pis' schreef:
Ze maken mij de pis nie lauw
Hup,kom op die beentjes wijd,
ik blijf je altijd trouw
Dat is geen schoudervulling nee da is gewoon mijn bouw
(...)
Ik hou van jonge meisjes want die zijn zo lekker nauw
Doe maar weer een ander,ik verveel me nogal gauw
(...)
Het kan heel even pijn doen als ik 'm naar binnen douw
De boodschap die is duidelijk hou maar op mee dat ge-auw
(...)
Er zit nog wel wat bloed bij maar het meeste is cacao
M'n wijf da moet nie zeiken zolang ik 'r onderhou

Een zekere Hans T. heeft nog wel eens uitgebreid verteld over een jeugdzonde van hem met onze vorige Koningin, waarbij ik niet zeker meer weet in hoeverre zij haar consent daarbij vooraf heeft kenbaar gemaakt. Dat schuurt ook dicht tegen seksueel geweld aan mocht zij dit niet zo hebben gewild als hij het toen in zijn theatershow beschreef.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:28

De wansmakelijkheden stapelen zich op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:36

Net van dat puberale humor. Grof zijn om het grof zijn. Maar niet echt grappig.
Gewoon lachen omdat het grof is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:41

Loretta schreef:
Net van dat puberale humor. Grof zijn om het grof zijn. Maar niet echt grappig.
Gewoon lachen omdat het grof is.

Ik kan soms wel lachen om Hans maar soms is het ook gewoon te

Bo Burnham is echt een sterke comedian vind ik

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:45

anjali schreef:
De wansmakelijkheden stapelen zich op.

Maar dat iets niet volgens jouw smaak is (ik ben absoluut geen fan van Hans Teeuwen), betekent gelukkig niet dat het niet moet kunnen, of dat het zogezegd gecanceld zou moeten worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:55

Over die hele cancelcultuur vraag ik mij sowieso af waarom die zover doorslaat. Waarom maakt het ineens zoveel uit wat een artiest, acteur, presentator in zijn of haar verdere leven doet, ook als dat niets te maken heeft met het musiceren, acteren of presenteren?
Wat doet het ertoe of een muzikant in zijn vrije tijd aan de drugs, vrouwen of zelfs kinderen (Michael Jackson) zit als diegene goede, bijzondere of vernieuwende muziek maakt?
Waarom maakt het voor iemands acteerwerk ineens uit wie de hoofdschuldige in diens vechtscheiding is (Depp)?
Waarom kan een regisseur blijkbaar ineens niet meer regisseren omdat hij ooit op een verkeerde manier met een vrouw omging (Polanski)?
Waarom kan een voetbalanalist niet meer over voetbal ouwehoeren als hij blijkbaar vroeger zijn kaars verkeerd geparkeerd heeft en dat verteld heeft?

Gaan we straks ook van Hollandse meesters de schilderijen verbranden als blijkt dat ze geld aannamen van slavenhouders, of met een te jonge vrouw trouwden, of een meisje onder valse voorwendselen met haar parel hebben laten poseren?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:04

@oomens
Als iemand strafbare dingen doet mag die net als ieder ander straf te krijgen. Iemand die kinderen misbruikt hoort geen functie met te kunnen beoefen waar kinderen zijn. Hoe goed die dan ook in zijn werk was met kinderen voordat hij/zij/die zich er aan vergreep.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 02-05-22 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:11

belle_boef schreef:
Als iemand strafbare dingen doet mag die net als ieder ander straf te krijgen. Iemand die kinderen misbruikt hoort geen functie met te kunnen beoefen waar kinderen zijn. Hoe goed die dan ook in zijn werk was met kinderen voordat hij/zij/die zich er aan vergreep.

Maar we weten dat niet zeker.
Er is geen aangifte en (nog) geen slachtoffer.
Derksen werkt ook niet met kinderen.

Ik ben fan van Hans T., ook al gaat hij soms te ver.
Maar Theo is mijn held.
Ik probeer altijd naar zijn shows te gaan.
Zij zijn cabaretiers en mogen van mij heel ver gaan..... met zeggen, niet met doen natuurlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:13

oomens schreef:
Over die hele cancelcultuur vraag ik mij sowieso af waarom die zover doorslaat. Waarom maakt het ineens zoveel uit wat een artiest, acteur, presentator in zijn of haar verdere leven doet, ook als dat niets te maken heeft met het musiceren, acteren of presenteren?
Wat doet het ertoe of een muzikant in zijn vrije tijd aan de drugs, vrouwen of zelfs kinderen (Michael Jackson) zit als diegene goede, bijzondere of vernieuwende muziek maakt?
Waarom maakt het voor iemands acteerwerk ineens uit wie de hoofdschuldige in diens vechtscheiding is (Depp)?
Waarom kan een regisseur blijkbaar ineens niet meer regisseren omdat hij ooit op een verkeerde manier met een vrouw omging (Polanski)?
Waarom kan een voetbalanalist niet meer over voetbal ouwehoeren als hij blijkbaar vroeger zijn kaars verkeerd geparkeerd heeft en dat verteld heeft?

Gaan we straks ook van Hollandse meesters de schilderijen verbranden als blijkt dat ze geld aannamen van slavenhouders, of met een te jonge vrouw trouwden, of een meisje onder valse voorwendselen met haar parel hebben laten poseren?

Hier ben ik het mee eens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:15

Nou ik vind dat er ook best wel een grens mag komen op wat een cabaretier mag zeggen in zijn shows.
Neem even het voorbeeld van Peter pannenkoek. Die toen zei dat het laatste grote evenement een deportatie was.
En dat bedoelde hij om grappig te zijn.

Dus iedereen heeft grenzen. Cabaretiers ook

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:18

purny schreef:
Nou ik vind dat er ook best wel een grens mag komen op wat een cabaretier mag zeggen in zijn shows.
Neem even het voorbeeld van Peter pannenkoek. Die toen zei dat het laatste grote evenement een deportatie was.
En dat bedoelde hij om grappig te zijn.

Dus iedereen heeft grenzen. Cabaretiers ook

Dat vind jij !

Maar er zijn heel veel mensen die vinden dat cabaretiers wel veel mogen zeggen.
Net zoals een politicus ook veel meer vrijheid van meningsuiting heeft dan een ander.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:19

Spoiler:
Electra63 schreef:
belle_boef schreef:

Maar we weten dat niet zeker.
Er is geen aangifte en (nog) geen slachtoffer.
Derksen werkt ook niet met kinderen.

Het was een reactie op Oomens. Heb het er even duidelijk bij gezet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:24

We moeten oppassen dat we niet een sis cultuur krijgen. Verbieden ben ik tegen want wat valt te verbieden.
Het kan gewoon per incident bekeken worden. En dit van Derksen ging te ver. Het is niet mijn besluit dat hij weg moet met zijn programma.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:29

pien_2010 schreef:
We moeten oppassen dat we niet een sis cultuur krijgen. Verbieden ben ik tegen want wat valt te verbieden.
Het kan gewoon per incident bekeken worden. En dit van Derksen ging te ver. Het is niet mijn besluit dat hij weg moet met zijn programma.

Hij heeft zelf besloten te stoppen. Hij had ook de hand in eigen boesem kunnen steken en excuses maken. Maar goed, de cancelcultuur (?) de schuld geven is makkelijker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:30

oomens schreef:
Weet je dat zeker of hoop je dat vooral?

Theo M., in zijn carnavalsnummer 'Lauwe Pis' schreef:
Hup,kom op die beentjes wijd,
ik blijf je altijd trouw
Dat is geen schoudervulling nee da is gewoon mijn bouw
(...)
Ik hou van jonge meisjes want die zijn zo lekker nauw
Doe maar weer een ander,ik verveel me nogal gauw
(...)
Het kan heel even pijn doen als ik 'm naar binnen douw
De boodschap die is duidelijk hou maar op mee dat ge-auw
(...)
Er zit nog wel wat bloed bij maar het meeste is cacao
M'n wijf da moet nie zeiken zolang ik 'r onderhou

Een zekere Hans T. heeft nog wel eens uitgebreid verteld over een jeugdzonde van hem met onze vorige Koningin, waarbij ik niet zeker meer weet in hoeverre zij haar consent daarbij vooraf heeft kenbaar gemaakt. Dat schuurt ook dicht tegen seksueel geweld aan mocht zij dit niet zo hebben gewild als hij het toen in zijn theatershow beschreef.

a) verheerlijkt dit/vertelt dit/lacht dit om seksueel geweld?
b) is er ook maar énige aanleiding om aan te nemen dat Hans T. het óóit met Trix gedaan heeft?

Dit heeft niets maar dan ook niets te maken met de grens: geen geweld lollig (proberen te) maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:37

oomens schreef:

In de situaties die nu spelen staat het er alleen nergens los van.

Bij The Voice had het wel degelijk te maken met de functie, omdat de coaches en andere betrokkenen invloed hebben op de kansen van deelnemers. Daarnaast maakt het natuurlijk ook wel uit of iemand aan kinderen zit, als diegene ook bv kinderen coacht. Of bij Johnny de Mol, met mensen met een beperking werkt. Daarin zit toch een zekere mate van vertrouwen, en dan is het nogal relevant of dat vertrouwen geschaad wordt.

("Geen zorgen, ik misbruik alleen kinderen in mijn vrije tijd, niet tijdens werk" is niet helemaal het succesvolle excuus dat het misschien lijkt te zijn.)

Daarnaast... handelen heeft gevolgen. Het heeft gevolgen voor de slachtoffers, maar zo af en toe heeft het ook gevolgen voor de daders. Geen zin in dat soort consequenties? Dan kun je allereerst zorgen dat je niemand verkracht, en daarna zorgen dat je het niet op tv enthousiast vertelt. De keuze is reuze.

(Verder een boel rare en niet zo relevante voorbeelden die weinig met het hier en nu in Nederland te maken hebben. Echt prima als je het wilt hebben over Depp maar daar is al een ander topic voor en het heeft met Johan Derksen niet zoveel te maken zou ik zeggen.)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:42

belle_boef schreef:
@oomens

Eens, maar wat er nu (niet in dit specifieke geval, maar in de tegenwoordige tijd) gebeurt is dat iemand die een misstap begaan heeft, daar voor de rest van zijn/haar leven op afgerekend wordt. Ook als het niets met zijn/haar werk te maken heeft, en ook als er twijfel is en er überhaupt geen veroordeling is. Dat slaat weer door naar de andere kant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:54

Exitium schreef:
Eens, maar wat er nu (niet in dit specifieke geval, maar in de tegenwoordige tijd) gebeurt is dat iemand die een misstap begaan heeft, daar voor de rest van zijn/haar leven op afgerekend wordt.

Dat gebeurt eigenlijk meestal niet maar het is een verhaal dat lekker ligt bij een deel van het publiek.