Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:34

Beter iets dan niets maar waarom pas over zo n enorme tijd -O- tegen die tijd zijn veel mensen of failliet of werkloos omdat ze de reiskosten niet meer kunnen betalen of de prijzen zijn weer lager

zonnebloem18

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:37

Ik werk maar 6km verderop, maar omdat ik vaak late diensten heb ga ik vaak met de auto. Nu maar besloten toch de fiets te pakken ondanks dat ik om 2 uur 's nachts pas vrij ben. De auto is nu 2 weken niet van de plek geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:38

Ik denk dat hier en daar ook de werkgever eens aan zet is. Willen ze hun personeel niet kwijt, dan zullen ze wat meer vergoeding moeten gaan geven. Sowieso belachelijk dat sommige werkgevers minder dan 19 cent uitkeren. Goed personeel is lastig te vinden, dus uiteindelijk moeten ze wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:56

8nnemiek schreef:
Ik denk dat hier en daar ook de werkgever eens aan zet is. Willen ze hun personeel niet kwijt, dan zullen ze wat meer vergoeding moeten gaan geven. Sowieso belachelijk dat sommige werkgevers minder dan 19 cent uitkeren. Goed personeel is lastig te vinden, dus uiteindelijk moeten ze wel.

Het is een belastingregel dat maximaal 19 cent per km onbelast vergoed mag worden voor woon-werkverkeer door de werkgever.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:56

8nnemiek schreef:

Vergeet niet dat werkgevers ook hogere kosten hebben. Je kan niet verwachten dat een werkgever de stijgende prijzen allemaal kan gaan compenseren richting zijn werknemers. Grondstoffen, verpakkingen en transport zijn al een jaar flink in prijs toegenomen voor fabrikanten met dank aan corona.
Mijn werkgever geeft aan dat zijn omzet hoger is, maar de marges vele malen lager door alle stijgende kosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:25

Nos

Citaat:
Na bijna drie weken waarin de benzine en dieselprijzen dag na dag zijn gestegen, is er vrijdag voor het eerst een kleine daling van de benzineprijs aan de pomp. Volgens UnitedConsumers is de gemiddelde adviesprijs van benzine 2,492 euro, een eurocent lager. De dieselprijs stijgt nog wel en kost 2,379 euro, 0,4 cent meer dan vandaag.

"Het hoogtepunt is voorlopig geweest", zegt Paul van Selms van UnitedConsumers. De gemiddelde landelijke adviesprijs wordt berekend aan de hand van de adviesprijzen van de vijf grootste oliemaatschappijen (BP, Shell, Esso, Texaco en Total).

De adviesprijs van benzine en diesel volgt daarmee de prijsdaling van ruwe olie, al is de daling minder fors. De olieprijs daalde gisteren zo'n 15 procent. Vandaag schommelde de olieprijs rond 112 dollar voor een vat Brent.

Best vreemd weer, benzine wordt goedkoper diesel duurder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:33

Vind ik niet vreemd, reden staat ook verderop in dat artikel. Particulieren gebruiken het meest benzine en die laten nu wat vaker de auto staan. Bedrijven gebruiken het meest diesel en die draaien gewoon door.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:50

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Als ze wat geld kunnen missen dan kunnen ze dat m.i. beter in het OV stoppen, het OV betaalbaar maken, in plaats van in de brandstof. Dat is ook nog eens goed voor de energietransitie. Het is natuurlijk bizar dat voor veel mensen het OV nog steeds duurder is dan de auto.

Niet alleen betaalbaar. Ook dat je overal met goed fatsoen kunt komen. Lijkt me logistiek nog niet zo makkelijk maar wel noodzakelijk.

Het probleem is gewoon dat als jouw werk woon verkeer niet op de gangbare routes ligt dat je helemaal niets aan het OV hebt.

Ov voor de deur, met bagage mogelijkheid, dus ook duikflessen, en afzetten op deduikstek.
Alleen dan is het iets.

Minder autorijden is hier geen optie.
In mijn huis is het nu 14 graden. Cv springt s nachts nog aan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:14

Vraag en aanbod, dan zakt de prijs vanzelf wel wat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:18

karuna schreef:
Best vreemd weer, benzine wordt goedkoper diesel duurder.

Hier morgen de diesel 4 ct duurder dan Euro 95.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:53

even voor de EV rijders hier:

Gisteren op een NL forum een vraag van NLers over met een EV door Spanje willen rijden.
Was hilárisch: Antwoorden van NLers in NL waren +:)+ van NLers in Spanje met erváring waren;
_O- _O- _O- NÍET doen
|o |o over kaarten/apps die gewoon NÍET werken
:roll: >;) over range anxiety

https://en.wikipedia.org/wiki/Range_anxiety

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:04

Dat Spanje met zo'n soort zaken altijd flink achter loopt was al langer bekend toch? Dat betere laadnetwerk komt vanzelf wel.
Ik zou in ieder geval veel en veel liever met een EV zo'n lange reis maken dan met een ICE auto, met de brandstofprijzen nu :+ Voor dat geld kun je bijna een verre reis naar een tropisch eiland boeken :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:08

zonnebloem18 schreef:
Ik werk maar 6km verderop, maar omdat ik vaak late diensten heb ga ik vaak met de auto. Nu maar besloten toch de fiets te pakken ondanks dat ik om 2 uur 's nachts pas vrij ben. De auto is nu 2 weken niet van de plek geweest.

2 uur s nachts op de fiets zou ik dus doodeng vinden :') Helemaal als vrouw zijnde. Het is stom, ik weet het, maar wel realiteit.

Zelf probeer ik de auto ook zoveel mogelijk te laten staan. Ben voornemens om fietstassen te kopen zodat ik ook op de fiets boodschappen kan doen. Dan moet ik wel 8 km fietsen, maar dat is ook goed voor de gezondheid denk ik dan maar :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:22

karuna schreef:
Beter iets dan niets maar waarom pas over zo n enorme tijd -O- tegen die tijd zijn veel mensen of failliet of werkloos omdat ze de reiskosten niet meer kunnen betalen of de prijzen zijn weer lager

Omdat accijnzen en belastingen alleen op 1 januari en 1 juli kunnen worden gewijzigd

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:25

SophievdV schreef:
zonnebloem18 schreef:

2 uur s nachts op de fiets zou ik dus doodeng vinden :') Helemaal als vrouw zijnde. Het is stom, ik weet het, maar wel realiteit.

Zelf probeer ik de auto ook zoveel mogelijk te laten staan. Ben voornemens om fietstassen te kopen zodat ik ook op de fiets boodschappen kan doen. Dan moet ik wel 8 km fietsen, maar dat is ook goed voor de gezondheid denk ik dan maar :)

Ik sta er niet helemaal om te springen, maar het is in de stad langs goed verlichte wegen en met de elektrische fiets ga ik ongeveer 25km per uur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:37

8nnemiek schreef:
Ik zou in ieder geval veel en veel liever met een EV zo'n lange reis maken dan met een ICE auto,

Beter duur dan niet te koop in dit geval. Het punt is dat je geen EV reis door het binnenland kán maken.
Bovendien tellen de noodgedwongen verblijfskosten met EV ook op ;)

Blijkbaar is het níet zo bekend dat het in Spanje een drama is.
En nee, dat gaat zich niet vanzelf oplossen noch snel. Dat is een simpel rekensommetje op vingers. Buiten de steden is het gewoon héél lastig vanwege de grote afstanden en steile hellingen, daarbij niet rendabel vanwege de lage bevolkingsdichtheid.

Britse kennissen die hier vorig jaar zijn komen wonen hebben een topmodel Audi E-tron stattionwagen en een Clioootje op benzine voor locaal. Rijden nu met de UAdi locaal en met de Clio naar Sevilla of Gib. _O- _O-

Maar goed, jij beweert ook dat range anxiety met EV juist niet meer bestaat ;)
Interessant om de artikelen daarover te lezen trouwens. De uitleg over de verschillende ´oplossingen´ is als je íets van de techniek begrijpt juist een onderbouwing ervoor.

Toyota en Yamaha zijn gezamelijk een V8 die op waterstof loopt aan het ontwikkelen. Dat is realistischer voor grote afstanden en een netwerk heel wat sneller/goedkoper aan te leggen.

Ondertussen na twee jaar opgelegde bewegingsvrijheid nu ´vrijwillige´ beperking ervan -O- waarbij door de snelheid van veranderingen je nauwelijks/geen strategische beslissingen kan nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:42

purny schreef:
karuna schreef:

Omdat accijnzen en belastingen alleen op 1 januari en 1 juli kunnen worden gewijzigd

Ze kunnen hele noodwetten erdoor drukken.
Maar niet dat dit per 1 april in gaat.... Tuurlijk

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:42

Kunnen de daken van die elektrische auto's niet van zonnepanelen worden voorzien eigenlijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:43

Huertecilla schreef:

Ik? Waar heb ik dat ooit beweerd?
Zat mensen die juist geen EV durven aan te schaffen vanwege hun range anxiety.

Je kan een EV trouwens ook gewoon aan de 220V hangen, dus zelfs in de meest verlaten gebieden kun je daarmee rijden.

Verder geloof ik er niet in dat waterstof de toekomst wordt. Kost veel te veel energie, veel te veel opslagruimte nodig, en het is veel te gevaarlijk.
Leuk voor schepen, of vliegtuigen misschien zelfs. Vrachtwagens wellicht. Maar niet voor auto's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:45

elnienjo schreef:
Kunnen de daken van die elektrische auto's niet van zonnepanelen worden voorzien eigenlijk?

Dat kan :j Google maar eens op de Lightyear One.
Maar voordat het echt rendabel is moet het rendement van zonnepanelen eigenlijk verder omhoog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:46

Denk dat ik maar zonnebloemolie in mijn diesel gooi.
170 voor een liter. :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:02

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zou in ieder geval veel en veel liever met een EV zo'n lange reis maken dan met een ICE auto,

Beter duur dan niet te koop in dit geval. Het punt is dat je geen EV reis door het binnenland kán maken.
Bovendien tellen de noodgedwongen verblijfskosten met EV ook op ;)

Blijkbaar is het níet zo bekend dat het in Spanje een drama is.
En nee, dat gaat zich niet vanzelf oplossen noch snel. Dat is een simpel rekensommetje op vingers. Buiten de steden is het gewoon héél lastig vanwege de grote afstanden en steile hellingen, daarbij niet rendabel vanwege de lage bevolkingsdichtheid.

Britse kennissen die hier vorig jaar zijn komen wonen hebben een topmodel Audi E-tron stattionwagen en een Clioootje op benzine voor locaal. Rijden nu met de UAdi locaal en met de Clio naar Sevilla of Gib. _O- _O-

Interessant om de artikelen daarover te lezen trouwens. De uitleg over de verschillende ´oplossingen´ is als je íets van de techniek begrijpt juist een onderbouwing ervoor.

Toyota en Yamaha zijn gezamelijk een V8 die op waterstof loopt aan het ontwikkelen. Dat is realistischer voor grote afstanden en een netwerk heel wat sneller/goedkoper aan te leggen.

Ondertussen na twee jaar opgelegde bewegingsvrijheid nu ´vrijwillige´ beperking ervan -O- waarbij door de snelheid van veranderingen je nauwelijks/geen strategische beslissingen kan nemen.

Leg even uit, waarom zou dat -desnoods met aanpassingen- niet kunnen?
Je zou natuurlijk de range uit kunnen rijden en de auto overnacht gewoon in een stopcontact kunnen pluggen. Dan laadt 'ie ook op.

@Elnienjo: De Lightyear One heeft dat inderdaad, maar zo heel veel effect heeft het niet. Uit mijn hoofd geeft het zo'n 20km meer range. Op zich fijn als je stil staat en de accu leeg is, en je het geluk hebt enigszins zon te hebben.

Overigens vind ik "in dit land zijn de voorzieningen nog niet goed" geen argument tegen EV's. Het is enkel een argument dat de overheid van dat land wat meer moeite moet steken in een goed laadnetwerk. In Nederland is dat prima op orde en als ik me niet vergis kan je dmv. een snellaadnetwerk ook naar italië rijden met een EV.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:09

Spanje is het meest bergachtige land van Europa. Dat alleen al geeft problemen met allerlei moderne zaken, van mobiel bereik tot aanleg internet en stroomvoorzieningen. Komen door het terrein ook nog eens flinke kosten bij, dan wordt het voor veel mensen in zo'n gebied aantrekkelijker om of te verhuizen (zat spookdorpen al decennia) of via zonnepanelen de stroomvoorziening te regelen. En zulke voorzieningen zijn niet gebouwd op een toerist die graag bij jouw zijn EV aan de stekker wil hangen.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:37

purny schreef:

Weet je of dat voor België ook geldt?

Mijn paard staat praktisch op de grens, dus ik heb nog het geluk dat ik daar kan tanken! Al tikt dat met ruim 50km enkele reis ook al snel aan ... :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:18

8nnemiek schreef:
Huertecilla schreef:

Ik? Waar heb ik dat ooit beweerd?

Als voetnoot bij benzinetank leegrijden of niet :)*

EV aan 220V hier is max 2kW en dat is zelfs overnacht alleen vor kleine batterijcapaciteit. Kan daar niet eens op naar de kust en terug omdat weer bergop als 50 km topsnelheid tegen harde wind in is.
Het extra gewicht van EV is echt een schot in de voeten van het bereik in bergen.
Moet er nl vanuit gaan dat ik aan de kust nergens kan bijladen. Die kans in maar heel klein.
Serieus overwogen een EV brommerauto pick-upje te kopen voor dorpskms omdat die wel overnacht volledig opladen. Helaas niet genoeg pep voor énig laadvermogen op de hellingen hier.

In Málaga stad is al een jaar of 6 een e-scooter plan. Via een app kan je zien waar de staan en met hoeveel batterij.
Heb daar regelmatig gebruik van gemaakt. Auto bij Málaga vriendin in de parkeergarage en het centrum in met de dichtsbijstaande scooter. Geweldige lol maar het is ÉÉN GROOT drama mbt de batterij. Het is terug de stad uit, de hellingen op, ALTIJD een avontuur. De ladingsmeter gaat harder achteruit dan de afstandsmeter vooruit... Alleen omdat de nachtuil (de bus) elke 90 minuten rijdt een alternatief.
Duurder dan OV touwens. Ook duurder per km. dan de auto en alleen een ´goedkoper´ alternatief omdat je het ding gratis en bijna overal kan laten staan.
Samengevat een +:)+ alternatief voor ´s nachts uitgaan maar een onderbouwing van het EV drama.

@waterstof verdiep je daar wat meer in wellicht? Er ríjden al auto op rond. Kan je gewoon kopen zelfs. De Toyota zou ik zó willen hebben wat praktsche bruikbaarhed betreft. Zelfs het beperkte netwerk heeft meer beschikbaarheid dan het opladen hier.
De branstofcellen zijn veiliger dan de EV batterijen; díe kunnen chemisch ´op hol´ gaan, de waterstofcel niet.

Ik blijf het HEEL nauwgezet volgen allemaal met universitair kennisniveau van de techniek. Ik heb namelijk geen méning erover; ook het milieu´argument´ zal me eejn wórst zijn; alleen een direct persoonlijk praktisch belang en EV is zelfs aan de horizon van 2030 nog niet praktisch in zicht in het bergachtige binnenland hier.

@elniejo er wórden zonnepanelen daken van autos aangeboden. Het is echter niet zo zinvol omdat het bar weining bijlaadt zelfs hier onder de zuidelijke zon. Ook is het wéér meer gewicht, complexiteit, kosten.