Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:01

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Welke QR code :')

De maatregelen zijn zo goed als weg , waarom ben je er dan nog zo mee bezig?

Ik ben blij dat corona nu even van de radar is verdwenen , wel minder blij door de oorlog dan liever corona nieuws

De hele wereld heeft nu wel wat anders te doen dan bezig te zijn met dat soort wetten en codes.

En nee de halve bevolking in Nederland vindt niet dat er weer gas uit Groningen gehaald moet worden. Dat vindt jij en een kleine aanhang.

Laat het eens los zou ik zeggen , wat moet dit je leven beheersen zeg. De meesten hebben corona lekker losgelaten. Zou je ook moeten doen

Ik denk juist dat het overgrote deel van Nederland wel gewoon Gronings gas wil. Dat de Groningers tegen zijn snap ik wel, die worden niet voldoende gecompenseerd voor hun schade. Terwijl er ondertussen met miljarden naar allerlei buitenlandse projecten en klimaathobby's gaat.

Als de mensen die dan zo graag gas uit Groningen willen er zelf ook gaan wonen vindt ik het prima.

Lekker gemakkelijk praten als je in de randstad woont of ver weg van Groningen. Een fikse aardbeving wordt niet alleen voelbaar in Groningen dan heb je er in de randstad ook last van.

Ik heb nog liever koude voeten dan dat we weer meer gaan halen uit Groningen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:02

@speurneus
soooo ja dat is al helemaal 2 jaar geleden.... die veranderen daar niet ineens in hoor. Als er nu 2000 had gestaan had ik je direct gelijk gegeven.
Maar om je even een andere link te geven; 2022
https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-s ... ~aa5eb047/
2019:
https://www.ed.nl/economie/fnv-brengt-m ... ~a6886049/

En met hem vele andere overigens die misbruik maken van de mensen uit die landen.
Nu ineens doen of ze zoveel om hun werknemers geven daar is dus eigenbelang, niets anders. En ja klinkt wel mooi natuurlijk.... en mensen trappen in die mooie praatjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:20

elnienjo schreef:
[Was net tanken in Belgie en daar is het nu ook al 1,84 per liter, echt niet normaal meer. En tegelijkertijd komt er een foto voorbij van een kennis in Spanje die 1,21 moest aftikken. We worden hier echt gepiepeld met die torenhoge accijnzen. Oók op onze energierekening die explodeert.
Jammer dat dáár geen massademonstraties voor op gang komen. De mensen hebben hun prioriteiten verkeerd liggen.

1,84 is een koopje. Hier betaal ik dik over de 2 euro.

germie

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:23

In Finland is er de afgelopen week wel 1 cent bijgekomen per liter. Ik heb gisteren in Nederland 1.81 per liter diesel betaald en dat was niet de premium diesel die ik meestal tank, een week terug betaalde ik 1.80 voor premium diesel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:24

DuoPenotti schreef:
En met hem vele andere overigens die misbruik maken van de mensen uit die landen.
Nu ineens doen of ze zoveel om hun werknemers geven daar is dus eigenbelang, niets anders. En ja klinkt wel mooi natuurlijk.... en mensen trappen in die mooie praatjes.

Aan de andere kant, als die chauffeurs / familie nu wegkunnen uit een oorlogsland, denk ik dat hun loon nu momenteel niet de hoogste prioriteit is...

Wat is het alternatief? Dat ie ze laat zitten?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:24

Wat een luxe problemen, je kunt niet zomaar een vakantie boeken en moet met het ov een mondkapje op

Als dat je grootste zorgen zijn ben je een rijk mens..
Die rijkdom hebben de meeste mensen in de Oekraïne nu niet, denk dat ze graag zouden willen ruilen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:38

Echwel schreef:
Wat een luxe problemen, je kunt niet zomaar een vakantie boeken en moet met het ov een mondkapje op

Als dat je grootste zorgen zijn ben je een rijk mens..
Die rijkdom hebben de meeste mensen in de Oekraïne nu niet, denk dat ze graag zouden willen ruilen

Klopt. Wij hebben hier dan ook afgesproken dat we het allemaal eens afwachten en als er vraag komt naar hulp in welke vorm dan ook aan ons persoonlijk, dat we dan gaan besluiten hoe en wat.
Ik merk dat ik ook even moet bij komen van alles wat de afgelopen dagen al is gebeurd en dat welke vorm van hulpvraag dan ook richting onze kant, we alles goed gaan overdenken want het is allemaal niet niets wat er gebeurt, wat er op ons afkomt en we willen ook niet de hardlopers worden die doodlopers uit eindelijk zijn.
Alles is bespreekbaar, inclusief ons huis gaan delen, maar niet impulsief, goed doordacht zodat we het ook zo nodig een hele lange tijd kunnen volhouden en nog belangrijker het een echte keuze is van alle mensen die hier wonen. Want je praat wel ergens over.

Wat ik eigenlijk daarmee ook indirect wil aangeven Echwel, geef mensen ook even de tijd om voor hen zelf te bepalen wat ze wel en niet willen en kunnen. Je ging er gelijk zo met gestrek been in, dat het zelfs mij eerder afschrikt om echt iets essentieels te doen als dat het mij uitnodigt. Ik, wij hier, zijn er over aan het denken ( al voordat jij zei dat je mensen in je huis gaat opvangen) en we wachten eerst eens af hoe en wat vanuit de Franse landelijke cq gemeente overheid aan hulpvragen gaat komen.
Tevens zal het voor mij ook zo zijn, dat als ik iets ga doen, ik hier geen mededelingen over ga doen op Bokt. Doe ik ook met giften. Ik doe dat altijd anoniem. Dat past meer bij mij en dat is geen kritiek op mensen die wel open daarover zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:40

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Aan de andere kant, als die chauffeurs / familie nu wegkunnen uit een oorlogsland, denk ik dat hun loon nu momenteel niet de hoogste prioriteit is...

Dat hij ze laat komen en in de toekomst niet uitbuit?
Dit is mooi doen voor de buitenwereld. Daar heb ik een allergie tegen. Het is niet oprecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:41

DuoPenotti schreef:

Dat hij ze laat komen en in de toekomst niet uitbuit?
Dit is mooi doen voor de buitenwereld. Daar heb ik een allergie tegen. Het is niet oprecht.[/quote]
Ik snap wat je zegt, maar voor nú denk ik 'weg is weg'...
1 ding tegelijk, zeg maar...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:12

elnienjo schreef:
Als je rijk bent kun je een ticket boeken naar de Antillen en daar rentenieren. Als je niks hebt dan ben je nergens welkom. Dan kun je beter zsm een bom op de kop krijgen.

Ik ga werkelijk vlak om deze opmerking! :')

Zelden zie ik iemand die zo sarcastisch is. En is het geen sarcasme, dan is het nog steeds grappig omdat ik nog nooit iemand heb ontmoet die er zo over denkt! :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:26

Ik betaalde donderdag ( niet om maar te tanken, maar moest gewoon tanken) 1.699 zaterdag reed ik daar voorbij en was het al 1.799 voor diesel

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:26

Zebrastreep schreef:
elnienjo schreef:

Ik ben blij dat corona nu even van de radar is verdwenen , wel minder blij door de oorlog dan liever corona nieuws

De hele wereld heeft nu wel wat anders te doen dan bezig te zijn met dat soort wetten en codes.

En nee de halve bevolking in Nederland vindt niet dat er weer gas uit Groningen gehaald moet worden. Dat vindt jij en een kleine aanhang.

Laat het eens los zou ik zeggen , wat moet dit je leven beheersen zeg. De meesten hebben corona lekker losgelaten. Zou je ook moeten doen

Ik denk juist dat het overgrote deel van Nederland wel gewoon Gronings gas wil. Dat de Groningers tegen zijn snap ik wel, die worden niet voldoende gecompenseerd voor hun schade. Terwijl er ondertussen met miljarden naar allerlei buitenlandse projecten en klimaathobby's gaat.

Als de mensen die dan zo graag gas uit Groningen willen er zelf ook gaan wonen vindt ik het prima.

Lekker gemakkelijk praten als je in de randstad woont of ver weg van Groningen. Een fikse aardbeving wordt niet alleen voelbaar in Groningen dan heb je er in de randstad ook last van.

Ik heb nog liever koude voeten dan dat we weer meer gaan halen uit Groningen.[/quote]

Ik vind dat je zowel gas kunt oppompen én Groningers tevrede kunt houden. Maar dat moet de overheid eens over de brug komen. Nu schieten ze in eigen voet, moeten ze heel NL compenseren en voor hoge prijs inkopen en onafhankelijkheid opgeven en ook de Groningers nog betalen.....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:43

Ik vind het dubbel. Niet voor de mensen in Groningen, want al die bevingen zijn gewoon echt niet leuk en nog maar niet te spreken over de schade aan huizen etc.

Maar Duitsland houd de Nordstream 2 tegen welke tot in Duitsland loopt vanuit Rusland. Maar neemt wel ons gas af ( en nog uit andere landen).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:46

kiki1976 schreef:
Ik vind het dubbel. Niet voor de mensen in Groningen, want al die bevingen zijn gewoon echt niet leuk en nog maar niet te spreken over de schade aan huizen etc.

Maar Duitsland houd de Nordstream 2 tegen welke tot in Duitsland loopt vanuit Rusland. Maar neemt wel ons gas af ( en nog uit andere landen).

En zoals al eerder is aangegeven is dit omdat er een contract is. En dat contract kan niet zomaar ontbonden worden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:49

Valt dat niet onder overmacht als we zelf zonder gas komen te zitten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:56

kiki1976 schreef:

Weet je waarom Duitsland nordstream tegenhoud?? Omdat met deze pijpleiding de gas doorvoer via de Oekraïne als doorvoer land buitenspel gezet word. Nu moet Rusland de Oekraïne betalen en Duitsland krijgt hier zelf ook veel last van . Vind het een prima besluit want zodra de Oekraïne voor Poetin niet meer nodig is bombardeert hij hun totale infrastructuur, incl energie voorzieningen .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:02

elnienjo schreef:
Valt dat niet onder overmacht als we zelf zonder gas komen te zitten?

Geen idee want ik weet niet wat er in het contract staat

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:40

Zet liever gewoon in op de energie transitie voor de lange termijn maar enfin.

Heeft iemand het nieuws vandaag een beetje gevolgd?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:52

Danique_G schreef:
Zet liever gewoon in op de energie transitie voor de lange termijn maar enfin.

Heeft iemand het nieuws vandaag een beetje gevolgd?

Welk nieuws ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:19

Er schijnen al een aanzienlijk aantal Nederlanders zich gemeld te hebben om bij het vreemdelingenlegioen te gaan en te vechten voor Oekraïne.
Ik vraag me dan af wat voor mensen dat zijn. Hooligans? Fitte mannen zonder werk? Uitzichtloze depressieve mensen? Of juist hele positieve wereldverbeteraars? Jong? Oud?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:23

In Nederland is bijna niemand opgeleid om in een oorlog te kunnen vechten. Lijkt me ook helemaal niet verstandig om dit toe te staan aangezien dat tot gewelddadige tegenacties in ons land kan leiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:26

Sommige mensen helpen ipv alleen maar aan eigen ongemak te denken

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:28

De mens heeft in dit soort situaties moeite met 'niets' doen*. De één zamelt spullen in, de ander gaat protesteren op De Dam en een andere groep wil graag ter plekke iets kunnen betekenen in een vreemdelingenlegioen. Ik denk dat alle groepen die je aanhaalt wel gerepresenteerd zijn, Suzanne. Zou wel graag een portret van iemand willen lezen die die kant op gaat. Zou vast wel tzt voorbijkomen.

* Er vanuit gaande dat je natuurlijk wat empathie beschikt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:33

bigone schreef:

Helpen ons eigen land naar de klote door hun redderscomplex wil je zeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:37

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Helpen ons eigen land naar de klote door hun redderscomplex wil je zeggen.

Ik zie niet hoe het zover kan komen dat wanneer andere mensen een ander willen helpen ze het land naar de klote gaan helpen?