Roodvos schreef:Maar even serieus hè. Ik denk dat vrouwen in het algemeen "opportunistischer" zijn als mannen. Dat is misschien niet helemaal het goede woord, maar bij gebrek aan beter. Ik denk dat vrouwen in de afweging werk/privé eerder ten gunste kiezen van privé en tevreden zijn met wat je hebt. En dan eerder genoegen nemen met wat "minder", zeker als dat "minder" gecombineerd is met zekerheid.
Terwijl mannen eerder kiezen voor werk vanwege... (verbeteren van) welstand, aanzien, plek op de sociale ladder en eerder bereid zijn risico's te nemen als de mogelijkheid om te klimmen op die ladder lonkt. En dat is denk ik ook terug te voeren op hoe de mensheid zich vanaf de oertijd ontwikkeld heeft.
En ik denk dat dit ook een hindernis is in het krijgen van vrouwen op de goede posities. Want waarom zou je 80 uur in de week gaan werken als je met 40 uur het ook goed hebt? Dan maar niet die villa aan het water, je hebt dan toch geen tijd om daar te zijn, en elke 2 jaar een nieuwe glanzende bolide uit het dure segment voor de deur, want dat is ook maar een stuk blik. De woning in de buitenwijk met elke 15 minuten een bus en elke 4 jaar een nette gebruikte auto is ook prima. Zoiets.
Dit is ook, indirekt, de reden waarom er geen vrouwen worden aangesteld in hoger management, heeft iemand mij eens toevertrouwd. Een baas weet hoe hij de mannen onder hem kan motiveren om harder te werken, dit is simpel door hem een grotere lease-audi of een beter salaris of een bonus voor te spiegelen wanneer hij het doel bereikt. Bij vrouwen werkt deze taktiek nauwelijks waardoor de baas zich "not in controle" en wat machteloos voelt. Vrouwen zijn daarom vanuit zijn oogpunt minder betrouwbaar, aldus mijn bron.