Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:59

Hier een geboren Rotterdamse.

Ik woon nu hoog en droog in Drenthe, maar ik ril.

In 1953 is het grootste deel van Zuid-Holland gered door een soort wonder in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Het monument heet dan ook 'Een dubbeltje op zijn kant'.
... anders was heel Rotterdam kopje onder gegaan en stond het tot Leiden aan blank.

Don't mess with the planet.
We hebben een nieuw klimaat.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:03

JoliekeDH schreef:
Licor schreef:
In Maaseik lijken we nu de top bereikt te hebben en zal t nu gaan afnemen als t goed is..

Ik lees zojuist dat het water daar ook van andere kanten komt en de eerste huizen aan het onderlopen zijn.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210716_93904384

Owja ik zie het.. ik had alleen gekeken naar de cijfers van de maas zelf

Afbeelding

En de muur lijkt het ook te gaan houden schreef de burgermeester..
Maar voordat alles echt rustig is en t gevaar geweken zijn we zo een dag verder denk ik

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:04

Afbeelding

Dit blijft zo te zien wel nog even spannend, pff.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:04

Janneke2 schreef:
Hier een geboren Rotterdamse.

Ik woon nu hoog en droog in Drenthe, maar ik ril.

In 1953 is het grootste deel van Zuid-Holland gered door een soort wonder in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Het monument heet dan ook 'Een dubbeltje op zijn kant'.
... anders was heel Rotterdam kopje onder gegaan en stond het tot Leiden aan blank.

Don't mess with the planet.
We hebben een nieuw klimaat.

Wel ruim 1800 doden toen in Nederland

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:09

Oh man, die aardverschuiving... ;(

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:11

Heftig he, zag m ook voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:13

Zo bizar en ook droevig. Soms moeilijk te bevatten dat dit zo dichtbij gebeurd en zelfs hier in ons land terwijl ik zat te klagen over mijn drassige wei.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:14

Is dat in Erfstadt niet mede veroorzaakt door het vollopen van oude dagbouwmijn:
Zie rode pijl.

Hoor net op WDR dat er 55 mensen in erfstdat gered zijn en nog 15 mensen vermist.
Er zitten nog mensen in hun woningen die vanwege onbereikbaarheid nog niet gered kunnen worden.

Afbeelding

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:18

Ik denk dat Maaseik verplicht aan het evacueren is, er komen allemaal sluitingsberichten van winkels & bedrijven voorbij op FB.

Edit; Ze zijn zelfs in Venlo al bezig met evacueren, daar verwachtten ze de piek morgennacht.
Gok dat het toch allemaal harder dan gedacht gaat, nu Roermond ook snel oploopt.
https://www.venloonline.nl/nieuws/2021- ... eroverlast
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 16-07-21 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:19

In Roosteren is mijn familie ook nog niet veilig. Ze vrezen nog steeds dat het water ook hen bereikt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:25

Inmiddels in België ook al 22 doden gemeld en nog mensen vermist, dan mag Nederland nog blij zijn met alleen materiële schade.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:27

Ik wist dat ik Erfstadt ergens van kende (is het trouwens niet Erftstadt?). Van Loesdau dus. Praktisch bij hen voor de deur zie ik. Ik las idd iets over een oude mijn waardoor de grond daar instabiel is.

[Edit] Erftstadt dus idd, ik zie het nu in het kaartje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:29

Neon schreef:
Overigens stijgt het water bij ons nog... maar dat is water van de Geul wat de Maas in moet stromen.. (dat lukt dus niet heel erg goed... ondanks dat de piek van de Maas voorbij zou moeten zijn...)

Duitsland is echt verschrikkelijk hè :(

Piek van de Maas is nog niet voorbij horen wij hier.. :\

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:30

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:30

Heeft iemand er een idee bij of dit ook problemen zal brengen in andere delen van Nederland, zal dit alle dorpen en steden langs het water zo hard treffen of zwakt zoiets ook weer af?
Dit is een vraag, want ik weet het oprecht niet hoe zoiets werkt.

Ik las op de nieuwssite van Venlo dat ze daar ook rekening gaan houden met mogelijk evacueren -O-

Bron
https://omroepvenlo.nl/nieuws/liveblog/ ... t-in-venlo

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:31

Het stroomgebied van de Rijn en de Maas heeft op dit moment last of kan last krijgen van de aanvoer van water.

Als je googlet op stroomgebied Rijn dan vind je wel kaartjes.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:32

Het zkh van venlo is al aan het evacueren aldus NOS

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:34

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-07-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Karin schreef:
Ik wist dat ik Erfstadt ergens van kende (is het trouwens niet Erftstadt?). Van Loesdau dus. Praktisch bij hen voor de deur zie ik. Ik las idd iets over een oude mijn waardoor de grond daar instabiel is.

[Edit] Erftstadt dus idd, ik zie het nu in het kaartje.

Ik schreef altijd Vlodorp, tot ik er vanochtend dus achter kwam door het journaal dat het Vlodrop is :o

Sure_lee

Echt super heftig allemaal. Ik hoop dat het in het noorden mee gaat vallen maar ik houd mijn hart vast.
Vroeger stonden wij op een camping die in een uiterwaarde staan. Daar was het hoog water soms ook erg spannend. Zag op FB dat ze die vandaag gaan leeghalen. Maar dat er ook mensen zijn die denken dat het wel mee gaat vallen en die blijven staan.

Ik had gisteren toevallig al het textiel uitgezocht ivm mijn aanstaande verhuizing. Ik had hele bergen beddengoed handdoeken en dergelijke klaar liggen om weg te geven. Zette het op facebook en het is meteen opgehaald om naar Limburg te brengen. Hoop zo een beetje bij te dragen voor alle mensen die alles kwijt zijn geraakt. Ik moet er niet aan denken....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:38

Ik denk dat de steden/dorpen verderop in NL langs het water idd ook hun voorzorgsmaatregelen moeten/gaan nemen. Zo las ik even terug dat camping bij Woudrichem (?) werd leeggehaald, die bevindt zich in de uiterwaarden. Ik hoop dat het zich wat verdeeld en het verderop dus steeds minder heftig wordt...

Dijk doorbraak bij Meerssen, wat erg. Ik ben blij dat de regen gestopt lijkt (toch??) maar de ellende is nog lang niet voorbij.

Ik zit echt ver, ver van alle ellende. Maar hier kwam ook al een en ander langs op de FB pagina omdat er mensen zich toch zorgen maken. Maar wij zitten zo'n eind van het huidige stroomgebied, dat we wellicht wel wat stijgend water zouden kunnen krijgen, maar problemen niet te verwachten zijn. Ben ik ook niet zo heel bang voor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:39

Telpeva schreef:
Heeft iemand er een idee bij of dit ook problemen zal brengen in andere delen van Nederland, zal dit alle dorpen en steden langs het water zo hard treffen of zwakt zoiets ook weer af?
Dit is een vraag, want ik weet het oprecht niet hoe zoiets werkt.

Ik las op de nieuwssite van Venlo dat ze daar ook rekening gaan houden met mogelijk evacueren -O-

Bron
https://omroepvenlo.nl/nieuws/liveblog/ ... t-in-venlo

Betuwe en het land van Maas en Waal lijken me uiteindelijk ook water te moeten gaan krijgen.
Of het daar problematisch wordt, weet ik niet.

Land van Maas en Waal spreekt voor zich, ligt letterlijk tussen die 2 grote rivieren.

Betuwe tussen Waal en Rijn.

Waarbij de Waal technisch gezien de hoofdstroom is van de Rijn zoals die uit Duitsland Nederland in gaat, en de Rijn in dat gebied een iets minder brede tak van dezelfde rivier.
(Beide horen dus bij het water dat uit Dld naar Nl komt)

Ik vermoed dat het vee in die gebieden ook wel uit de uiterwaarden gehaald wordt inmiddels.

Ik woon er niet meer, maar heb jaren in de Betuwe gewoond.
'gewoon' hoogwater kent iedereen wel, met name in de winter. Dan gaan de coupures dicht, uiterwaarden leeg, parkeerplaatsen afgesloten.

Wat het nu (in de zomer en zó extreem) gaat betekenen weet ik nog niet eigenlijk.

Maar al het water dat nu in Dld, België en Limburg is, zal toch echt ook verder door Nederland heen moeten.

Ik hoop eigenlijk dat het daar gewoon 'netjes' binnen de winterdijken gaat blijven.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:39

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:43

Fijn dat ze een hogere plek hebben. Verdrietig om machteloos op een afstand te moeten toekijken, maar snap wel dat het niet werd toegestaan... Heel moeilijk en frustrerend, maar als de voerders in problemen komen brengen ze zichzelf en de hulpverleners die daar op moeten reageren in gevaar. Hopelijk zakt het water snel af zodat ze alsnog gevoerd kunnen worden onder veiligere omstandigheden....

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:48

Baarlo en Kessel zijn ze ook aan het evacueren. Venlo inderdaad ook.