Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:26

ruitje schreef:
Ik vind het altijd een beetje ja uh, uit de hoogte ofzo, om te zeggen: er moet meer voorlichting komen.

Dat impliceert dat iedereen die 7 dagen per week vlees eet onwetend is betreft hoe er met dieren omgegaan word.

Ik heb heel veel mensen om mij heen, die echt het nieuws kijken en toch echt gewoon hun vlees blijven eten.

Misschien hard om te zeggen: maar een groot deel van Nederland boeit het gewoon niet hoor. Die vinden dat er goed genoeg met dieren omgegaan word en die vinden helemaal niet dat vlees een luxe product moet worden.

Hoe vaak ik wel niet hoor dat men denkt dat het eten allemaal maar vanzelf op je bord terecht komt.

Die hebben geen idee wat voor proces er aan vooraf gaat.

En ik heb het hier niet alleen over vlees. Maar over al het voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:30

Cer schreef:
Ik zit even te kijken waar staat dat het 'verkeerd' is om zo'n documentaire te laten zien, maar ik zie het even niet.

Overigens heb ik juist wel het idee dat mensen wat bewuster met vlees en voeding omgaan.. Meer dan vroeger iig. Het "iedere dag vlees willen eten" herken ik helemaal niet. Vleesvervangers vind ik echt te smerig voor woorden (om over de samenstelling van sommige producten nog maar te zwijgen). Ik eet vlees of ik eet het niet.. structuur missen etc heb ik geen last van gelukkig.
Maar qua kiezen voor goedkoop.. als dat goedkope er niet meer is, dan kan men dat toch ook niet kiezen? Dan moet men 'sparen' voor vlees.. dat kan ook een optie zijn natuurlijk. Maar dan moet er wel goede toelichting komen over hoe je jezelf dan wel gezond kan houden en welke supplementen je je gezin dan moet geven.

Ik kan er nog steeds niet aan wennen dat jongeren tegenwoordig, met alle info die ze tot hun beschikking hebben, niet zouden weten hoe vlees/melk werkt... Die googlen ondertussen toch alles?

Maar welke site heeft er neutrale informatie erover?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:30

Als gezonde voeding als groente en fruit maar betaalbaar wordt voor iedereen. Ik maak me vooral zorgen over dat als vlees straks duurder wordt de mensen die het nu al moeilijk hebben nog steeds geen geld hebben voor gezonde keuzes. Obesitas is vooral een ziekte die ontstaat door armoede.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:32

Maranta schreef:

Niet 1 website. Of het is helemaal pro vlees door de industrie zelf. Of het is afkomstig van dierenrechtenactivisten die evenmin neutrale informatie geven.

Cer

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:35

Nja dan komt er ook strijd over hoe het op de scholen uitgelegd gaat worden.. Want of het is volgens de ene groep niet juist, of volgens de andere..

Groenten en fruit idd goedkoper, maar ook geen import meer (want CO2 probleem enzo) maar kunnen wij hier genoeg produceren voor NL (ik heb geen idee), of zijn we dan allemaal gedoemd om aardappels te eten (ik heb geen idee hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:36

Loretta schreef:
Maranta schreef:

Niet 1 website. Of het is helemaal pro vlees door de industrie zelf. Of het is afkomstig van dierenrechtenactivisten die evenmin neutrale informatie geven.

Dat bedoel ik.

Hebben hier een aantal mensen gehad, die hun denken behoorlijk bijgedraaid hebben. Nadat ze zagen dat het er bij ons heel anders aan toeging ipv wat wakkerdier etc schreeuwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:37

Cer schreef:
Nja dan komt er ook strijd over hoe het op de scholen uitgelegd gaat worden.. Want of het is volgens de ene groep niet juist, of volgens de andere..

Groenten en fruit idd goedkoper, maar ook geen import meer (want CO2 probleem enzo) maar kunnen wij hier genoeg produceren voor NL (ik heb geen idee), of zijn we dan allemaal gedoemd om aardappels te eten (ik heb geen idee hoor)

Een leraar zou er naar mijn mening gewoon neutraal erin moeten staan.

Hoe ze er privé over denken, moeten ze zelf weten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:41

Dat mensen/kinderen niet weten waar hun eten vandaan komt is al heel lang een feit.
Alles komt uit de supermarkt en wordt in plastiek geboren.
Mijn oom had vroeger een kinderboerderij (jaren 90) en ook toen al stonden de ogen op stokjes toen bleek dat een ei uit een kip kwam en melk uit een koe. En dan bvb serieus vragen of de bruine koe dan chocomelk gaf.

Ik heb ook de indruk dat men nu bewuster met vlees omgaat dan vroeger. Maar dat het gros idd nog steeds geen interesse heeft voor hoe hun eten op hun bord komt, als het er maar ligt en lekker is.

Op zich kan ik dat wel begrijpen. Ik weet hoe dieren geslacht worden, ben in slachthuizen geweest en bvb kip is zowat het meest mishandelde stukje vlees. Heb toen echt even een afkeer van kip gehad na dat slachthuisbezoek. En toch eet ik nog steeds kip, alleen let ik nu wat meer op de herkomst.
Langs de andere kant, vroeger hadden we thuis kippen en af en toe belandde er 1 in de oven. Zelfs als klein kind stond ik gewoon te kijken bij het slachten en klaarmaken van de kip en had er geen problemen mee dat de kip die ik 's morgens gevoerd had 's avonds op m'n bord lag, dat was gewoon zo.
Zelfde met bvb een varken of stiertje dat m'n oom vetmeste, hadden we met meerdere gezinnen heel de winter vlees van. En ja dat waren dieren die ik bij levende lijve gekend heb en ze waren lief en mooi. Eenmaal verwerkt waren ze lekker en that's it.
Was toen al niet meer heel gangbaar maar denk dat het nu nog minder gebeurt en dat mensen er toch meer moeite mee zouden hebben.
Al bestaat het wel, soort van veiling van bvb een koe en als er genoeg mensen 'gekocht' hebben wordt ze geslacht en het vlees onder die mensen verdeeld. Of vleespakketten direct bij de boer te koop, mensen zien dan gelijk hoe de dieren gehouden worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:53

Sizzle schreef:
Waarom zou het verkeerd zijn om zo‘n documentaire over melk bij maatschappij leer te tonen?

Dat zeg ik toch niet :o .

Ik zeg dat er ook gewoon een deel is die niet ineens minder vlees gaat eten na het kijken van een docu.

Misschien zie ik dat anders dan jullie maar de laatste jaren is er toch veel meer media aandacht en veel meer docu's oo Netflix...

En hoe is het met de vleesconsumptie?

Ik denk echt niet dat voorlichting dus een enorme omslag gaat brengen.

Puntje bij paaltje boeit het mensen niet genoeg als ze in de supermarkt staan, dat wijzen de cijfers toch uit :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:57

Thioro schreef:
Dat mensen/kinderen niet weten waar hun eten vandaan komt is al heel lang een feit.
Alles komt uit de supermarkt en wordt in plastiek geboren..

Ik denk dat je hiermee veel jongeren echt te kort doet hoor...
Ik zou daar dan wel onderzoek of iets over willen lezen..
Ik lees dat juist steeds meer jongeren bewuster met voeding omgaan (daarnaast is dat ook nog eens hip voor Insta, en doet #healthylife het ook goed voor de volgers)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:04

Ik moet nog altijd aan een uitspraak van een neefje denken toen oma pannenoeken ging bakken: *in tranen* „ik lust geen pannekoeken uit de pan“.

Die was opgegegroeid met magnetronvoer.

Heel veel kinderen krijgen helemaal niet verteld thuis wat ze eigenlijk eten. Dan krijg je zo‘n circel waarin het die kinderen dus ook weinig boeit en de kinderen van de kinderen etc.
Je kan op school niet kinderen opvoeden, maar je kunt ze wel een stukje meegeven wat ze thuis missen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:07

Maranta schreef:
Blijkbaar neemt de vraag naar vlees alleen maar toe.

https://www.trouw.nl/nieuws/vraag-naar- ... 0producten.

Als ik dit artikel lees. Zouden we als mens moeten stoppen met doorfokken van ons eigen soort.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... -de-aarde/

Ik heb deze twee artikelen eens gelezen (hebben anderen dit ook gedaan?)
in het eerste artikel gaat het vnl om boeren in de armste landen..

Citaat:
Waarom moet de markt perse voldoen aan de vraag? Uitverkocht=uitverkocht

Het gaat in het artikel om de inkomsten voor kleine boeren (de aller armsten zeg maar).. die zouden een normale levensstandaard erop na kunnen gaan houden als zij ook wat kunnen gaan doen met de vraag naar vlees. Als zij echter overlopen worden door de grotere industrie houdt het voor hun helemaal op.
Mogen die boertjes daar wel of niet verder boeren?

Het tweede artikel gaat vnl over China en Amerika, dat daar de vraag toeneemt.. Ik begrijp dat wij hier minder vlees moeten consumeren.. maar wereldwijd zet het niet heel veel zoden aan de dijk (waarmee ik niet zeg dat je hier niets moet/kan doen). Dat komt dan ook vaak uit landen waar men iets anders omgaat met vee.
Hoe zou men dit 'wereldwijd' kunnen aanpakken? (anders dan agenda 2030 zeg maar)

Sizzle: hoe oud zijn kinderen? Sowieso moeten ze tot een bepaalde leeftijd eten wat de post schaft, maar zodra het jongeren worden, zijn ze echt niet achterlijk denk ik hoor..?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:12

Dat was basisschool leeftijd. Als je wacht tot ze tiener zijn met internet ben je rijkelijk laat is mijn mening. Een kleuter kan al prima begrijpen waar eten gemaakt en dat vlees een dood dier is wordt als je de moeite neemt.
Als mijn 7 jarige morgen zegt dat ze geen dood dier meer wil eten dan hoeft ze dat van mij niet.

Daarnaast kun je heel veel dingen echt niet weten als je er niet echt extra moeite in stopt. Als je een opvoeding meekrijgt waarbij leert dat je dingen zelfstandig kan opzoeken is dat in feite in al een privelege.
Ik ben mijn moeder zeer dankbaar dat ze ons al vroeg leerde dat mieren verbranden met een vergrootglas niet grappig is wat opa ons had laten zien.
Dat is dus de vader van mijn vader die geen groente of fruit uit de tuin durft te eten omdat het niet in plastic geboren is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-06-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:16

ALs die kleuter denkt dat een pannekoek uit de pan komt, hebben zn ouders misschien al een stukje opleiding gemist... Dus moet je dan met de kleuter of met de ouders aan de gang?
Dat is wat ik bedoel te zeggen met 'tot een bepaalde leeftijd eten ze wat de pot schaft', met andere woorden als de ouders niet weten waar vlees vandaan komt is het sneu maar is het zo. Uiteindelijk gaan ze het zelf ontdekken en dat doet de jeugd nu al veel vroeger dan mijn generatie..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:20

Maranta schreef:
Ja omgang met dieren is ook zeker een goed punt. Maar niet alleen voorlichting over het vlees. Maar ook over de rest van het voedsel.

Als ik zie hoe makkelijk sommige eten weggooien. Ik word er oprecht verdrietig van.

Hier gaan zelfs de groenteresten(schillen van aardappels etc) nog naar de koeien.

Helaas word er moeilijk gedaan over kippen houden ivm melk ophalen. Maar anders had daar ook nog weer een deel van de voedselresten heen gekund.

En had ik qua kip ook zelfvoorzienend kunnen leven :D en dagelijks een vers eitje gehad.

wij hebben ook melkvee, maar ook kippen. Als je ze maar voldoende gescheiden kan houden. Mijn kippenhok staat in de tuin, ca 100 meter van het tanklokaal. Kippen zijn niet los. Ik ken heel veel boerinnen die ook een kippenhok hebben. Als je het echt wil zou ik het zeker proberen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:20

ruitje schreef:
En hoe is het met de vleesconsumptie?

Ik denk echt niet dat voorlichting dus een enorme omslag gaat brengen.

Puntje bij paaltje boeit het mensen niet genoeg als ze in de supermarkt staan, dat wijzen de cijfers toch uit :o

Uiteindelijk is het vooral een niche die zich er druk over maakt. Veelal beinvloed door influencers op sociale media. Influencers die grof betaald krijgen om bijvoorbeeld een bepaalde vleesvervanger te promoten. Uiteindelijk draait het gewoon om belangen. Net zo goed als dat de vlees industrie er ook een handje van heeft om de publieke opinie te beinvloeden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:23

ik ben ook voorstander van voedsel les op de basisschool, inclusief excursie naar de (verschillende) boerderijen! Dan gaat het toch meer leven dan saaie theorie denk ik.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat iedereen weet waar het voedsel in de supermarkt vandaan komt. (niet alleen voor kinderen overigens)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:23

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:
Tja, en toch blijft iedereen melk drinken, joghurt, kaas, eieren..... lekker Ijs eten...café latte drinken, bonbonnetjes eten, gummy snoepjes nuttigen.....

Nee. Misschien iedereen die jij kent. Ik ken er zat die dat niet doen.
Popstra schreef:
Of supplementen voeren waar collageen in zit....
Honden en kattenvoer uit blik, pakjes voeren...
Weet ik wat al niet nog meer wat allemaal terug te lijden is naar waarom deze dieren zo gehouden worden. Niemand kan zichzelf heilig noemen met te zeggen enkel biologisch te eten en vegetariër te zijn.
En ja, ik vind het ook niet geweldig al dat leed maar eet ook vlees, kip en kaas. Dus zal wel de laatste zijn die hypocriet gaat lopen ouwenelen hier dat al die boeren maar klootzakken zijn!

Niemand heeft de juiste oplossing en enkel alles verafschuwen en in kwaad daglicht zetten zoals de PvdD doet zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Grappig..
Behalve voor het voeren van honden en katten, dat zijn nl. -i.t.t. de mens- wél vleeseters, bestaan voor al jouw voorbeelden veganistische alternatieven. Voor melk, kwark, kaas heb je al geen zuivel meer nodig. Goede vleesvervangers zijn er al en komen er steeds meer / worden steeds beter, koffie met havermelk of een ander variatie, winegums waarin niks dierlijks zit :9 ... het bestaat allemaal!
Ja, het is iets duurder maar dat interesseert mij niks. Zolang ik de keus maar krijg.
Maar als ik niks kan kiezen omdat de meeste boeren te conservatief zijn om iets anders te produceren, houdt dat alles mooi in stand.

De wereld evolueert mensen! Of je dat nou leuk vindt of niet. ;)
allemaal leuk en aardig maar toch is het een feit dat dierlijke ingredienten ongemerkt ook door jou gebruikt worden! (Lijm..stroom...e.d) Neem bijv de coating om stroomdraden. Daar zit visolie in om het soepel te maken. Oh, enne ja daar gaan muisjes aan knagen want dat smaakt lekker en zo ontstaan weer die stalbranden...
Soms valt er niks te kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:24

Cer schreef:
ALs die kleuter denkt dat een pannekoek uit de pan komt, hebben zn ouders misschien al een stukje opleiding gemist... Dus moet je dan met de kleuter of met de ouders aan de gang?
Dat is wat ik bedoel te zeggen met 'tot een bepaalde leeftijd eten ze wat de pot schaft', met andere woorden als de ouders niet weten waar vlees vandaan komt is het sneu maar is het zo. Uiteindelijk gaan ze het zelf ontdekken en dat doet de jeugd nu al veel vroeger dan mijn generatie..

Maar dan moeten er wel sites zijn zonder gekleurde informatie :+

Want als ik de site van wakkerdier moet geloven, worden mijn koeien zwaar mishandeld en niet ouder dan 5. Zouden ze ontzettend veel krachtvoer krijgen. Hier krijgen ze maximaal 4 kilo krachtvoer. En leven ze nu alleen op gras en dat uurtje tijdens melken krijgen ze gras uit baal.
En zouden de kalfjes niks krijgen tegen de napijn van onthoornen.

Persoonlijk zelf zie ik geen kwaad in onthoornen. Ze hebben hier hooguit 2 dagen er last van. Maar is met pijnstillers op te vangen. En voorkomt een hoop ellende op latere leeftijd.

Mijn teef had langer last van haar sterilisatie.

Ik zou persoonlijk niet willen dat mijn koeien er zo uitkomen te zien. En ze hebben bij ons op dit moment aardig strijd om wie de leider is.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:25

juval schreef:
Maranta schreef:
Ja omgang met dieren is ook zeker een goed punt. Maar niet alleen voorlichting over het vlees. Maar ook over de rest van het voedsel.

Als ik zie hoe makkelijk sommige eten weggooien. Ik word er oprecht verdrietig van.

Hier gaan zelfs de groenteresten(schillen van aardappels etc) nog naar de koeien.

Helaas word er moeilijk gedaan over kippen houden ivm melk ophalen. Maar anders had daar ook nog weer een deel van de voedselresten heen gekund.

En had ik qua kip ook zelfvoorzienend kunnen leven :D en dagelijks een vers eitje gehad.

wij hebben ook melkvee, maar ook kippen. Als je ze maar voldoende gescheiden kan houden. Mijn kippenhok staat in de tuin, ca 100 meter van het tanklokaal. Kippen zijn niet los. Ik ken heel veel boerinnen die ook een kippenhok hebben. Als je het echt wil zou ik het zeker proberen.

Wat ik heb begrepen is dat er moeilijk over gedaan kan worden, met melk ophalen. Zodra er een ziekte uitbreekt onder de pluimvee.

Ik wil zelf dolgraag kippen ivm zelfvoorzienend leven en het eten van eigen vlees.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:28

Maranta schreef:
juval schreef:

Wat ik heb begrepen is dat er moeilijk over gedaan kan worden, met melk ophalen. Zodra er een ziekte uitbreekt onder de pluimvee.

Ik wil zelf dolgraag kippen ivm zelfvoorzienend leven en het eten van eigen vlees.

volgens mij kan het dus wel, maar je zou voor de zekerheid even bij je melkfabriek kunnen informeren. Zolang je de dieren maar gescheiden kan houden is er weinig aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:34

juval schreef:
Maranta schreef:

volgens mij kan het dus wel, maar je zou voor de zekerheid even bij je melkfabriek kunnen informeren. Zolang je de dieren maar gescheiden kan houden is er weinig aan de hand.

Zitten bij Friesland Campina. Maar kan altijd navraag doen. Volgens mij hebben we eind juni toch gesprek mee ivm dat vriend lid moet worden :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 09:40

juval schreef:
ik ben ook voorstander van voedsel les op de basisschool, inclusief excursie naar de (verschillende) boerderijen! Dan gaat het toch meer leven dan saaie theorie denk ik.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat iedereen weet waar het voedsel in de supermarkt vandaan komt. (niet alleen voor kinderen overigens)

Hier in de buurt werd dat vroeger wel gedaan, kinderen van een lagere school uit de nabije stad die dan naar de boer gingen om te kijken.
Nu zal dat met verscherpte hygiëne regels misschien niet meer vaak zijn?
Het leuke was toen wel dat ze bijna allemaal het beeld hadden van zielig en vertrokken met een andere mening.
Ook de ouders die erbij waren.
Terwijl n het welzijn door de jaren heen alleen maar meer is geworden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:43

DuoPenotti schreef:
juval schreef:

Hier in de buurt werd dat vroeger wel gedaan, kinderen van een lagere school uit de nabije stad die dan naar de boer gingen om te kijken.
Nu zal dat met verscherpte hygiëne regels misschien niet meer vaak zijn?
Het leuke was toen wel dat ze bijna allemaal het beeld hadden van zielig en vertrokken met een andere mening.
Ook de ouders die erbij waren.
Terwijl n het welzijn door de jaren heen alleen maar meer is geworden.

Dan is het toch heel jammer dat dat niet meer gebeurt. Is het nite mogelijk om toch te voldoen aan de versherpte hygiene. De beste manier om een mening te vormen is toch met eigen ogen te kijken en jouw mening niet te laten bepalen door allerlei marketeers.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:51

Maranta schreef:
Cer schreef:

Maar dan moeten er wel sites zijn zonder gekleurde informatie :+

Want als ik de site van wakkerdier moet geloven, worden mijn koeien zwaar mishandeld en niet ouder dan 5. Zouden ze ontzettend veel krachtvoer krijgen. Hier krijgen ze maximaal 4 kilo krachtvoer. En leven ze nu alleen op gras en dat uurtje tijdens melken krijgen ze gras uit baal.
En zouden de kalfjes niks krijgen tegen de napijn van onthoornen.

Persoonlijk zelf zie ik geen kwaad in onthoornen. Ze hebben hier hooguit 2 dagen er last van. Maar is met pijnstillers op te vangen. En voorkomt een hoop ellende op latere leeftijd.

Mijn teef had langer last van haar sterilisatie.

Ik zou persoonlijk niet willen dat mijn koeien er zo uitkomen te zien. En ze hebben bij ons op dit moment aardig strijd om wie de leider is.

[ [url=m/Ppbb9D.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MQ9Ipt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn melkkoeien onvriendelijker tegenover elkaar dan de 'ouderwetsere' dubbeldoelers? M'n schoonbroer heeft negen koeien, allemaal gehoornd, maar de enige die daar ooit haar is verloren door hoorns was een jong stiertje die geen 'nee' wilde aannemen van een van de dames. Die staan ook de hele winter in een hok en bij zomerdag in het land, maar daar kan je echt zulke littekens niet op vinden.