[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:58

fransje23 schreef:
Denk dat het een kabinet van VVD en dan over links gaat worden.
Waarbij waarschijnlijk weer veel concessies gedaan moeten worden.

Snap niet dat mensen nog op VVD blijven stemmen terwijl Rutte uit alles laat blijken dat hij liever in zee gaat met linkse partijen dan met rechtse. Dus op belangrijke punten kan Rutte de verkiezingsbeloftes van VVD dan op zeker niet waar maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 16:03

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Snap niet dat mensen nog op VVD blijven stemmen terwijl Rutte uit alles laat blijken dat hij liever in zee gaat met linkse partijen dan met rechtse. Dus op belangrijke punten kan Rutte de verkiezingsbeloftes van VVD dan op zeker niet waar maken.

Maar dat je VVD/Rutte stemt wil toch niet zeggen dat je voor álle onderwerpen heel rechts bent?
Misschien zijn er wel veel mensen zoals ik, die het echt niet erg vinden als er een regering van VVD en links komt. Rechts op economisch vlak, links op klimaat.

Of zijn het mensen die geen discriminatie of racisme willen, of wél in de coronamaatregelen geloven (of beide), waardoor PVV, FvD, JA21 etc. al afvallen. En links dus de 'beste' keuze is als coalitiepartner.

Het hoeft allemaal niet zo zwart-wit te zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:14

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Ik snap ook niet dat mensen op de VVD blijven stemmen maar dat heeft een andere reden.

Op de rechtervleugel zitten momenteel geen serieuze kandidaten als coalitiepartner.
FvD en PVV zetten vooral in op oppositie.
Is ook makkelijker, kun je beter tegen dingen aanschoppen.

Wilders is ook slecht voor de internationale betrekkingen van Nederland.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:24

IMANDRA schreef:
Maar dat je VVD/Rutte stemt wil toch niet zeggen dat je voor álle onderwerpen heel rechts bent?
Misschien zijn er wel veel mensen zoals ik, die het echt niet erg vinden als er een regering van VVD en links komt. Rechts op economisch vlak, links op klimaat.

Of zijn het mensen die geen discriminatie of racisme willen, of wél in de coronamaatregelen geloven (of beide), waardoor PVV, FvD, JA21 etc. al afvallen. En links dus de 'beste' keuze is als coalitiepartner.

Helemaal met bovenstaande eens. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:48

Ann schreef:
IMANDRA schreef:

Helemaal met bovenstaande eens. :)

En ik ook. Voor mij juist de ideale combinatie. :j

Mizora

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:54

VVD is het meest rechts dat ik ook gestemd heb (voor het eerst nu VVD), dus voor mij ook ideaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:20

Popstra schreef:
Ik vind trouwens dat we ons beter druk kunnen maken om een SGP of andere christelijke gereformeerde partijen die de abortus wet aan banden willen leggen. Dat is pas eng!
Wat volgt, de Euthenasie wet!?

Er is zo hard gewerkt om dit mogelijk te maken. Zou toch verschrikkelijk zijn als dit in de toekomst te niet word gedaan!

De SGP is inderdaad ook tegen euthanasie. Omdat zij zeer gelovig zijn (Christelijk) vinden ze dat alleen God kan beslissen over leven en dood van de mens.Mijn beste vriendin is een fervent aanhangster van Kees v.d. Staay en stemt dus ook op hem. Ik ben zelf van de PvdD maar vind de SGP ook wel wat hebben.Alleen vergeten ze de rechten van Gods schepselen de dieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:26

Er is niets mis met zelf geen euthanasie willen, maar je kan een ander niet een religie opdringen. Geloofsovertuigingen hebben in het algemeen in de politiek niets te zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:41

Sizzle schreef:
Er is niets mis met zelf geen euthanasie willen, maar je kan een ander niet een religie opdringen. Geloofsovertuigingen hebben in het algemeen in de politiek niets te zoeken.

Maar ieders ideeen zijn ergens door gevormd.Heel vaak door een bepaalde religie.Vaak ook door een anti-religieuze achtergrond zoals het communisme. Over door een agressief atheisme. De sfeer in een land wordt vaak sterk bepaald door de daar overheersende ideologie.Inderdaad kan een geloof nooit opgedrongen worden,dat ben ik met je eens.Tegenwoordig is het zo dat Christenen de meest vervolgde groepering op aarde is.Nog voortdurend worden Christenen vervolgd en gedood vanwege hun geloof.Onze belangen moeten in de politiek ook vertegenwoordigd worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:45

Die belangen kun je ook neutraal vertegenwoordigen door vrije keuze in religie keuze en vrije uitvoering daarvan.
Een van de honderden religies specifiek willen promoten of verbieden is kortzichtig.
Het willen verbieden van euthanasie staat voor mij op gelijke voet als een verbod voor andere medische keuzes. Stel dat een enge club als de SGP het voor het zeggen had, dan zouden ze wellicht met hetzelfde gemak vaccins verbieden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 18:47

Hoewel dat wereldwijd misschien zo is, vind ik dat voor de westerse wereld absoluut niet Anjali. Ik denk, dat als je naar religies kijkt die binnen Nederland en andere westerse landen echt achter worden gesteld, de islam het wel erger heeft dan christenen.

En het gaat nu wel over stemmen over ons westerse landje. Christenen hebben het hier toch niet slecht? En volgens mij heeft o.a. de SGP niet echt een actieplan voor het buitenland waar wél christenen worden vervolgd? (maar verbeter me gerust, ben niet heel bekend met hun programma)

Sizzle schreef:
Die belangen kun je ook neutraal vertegenwoordigen door vrije keuze in religie keuze en vrije uitvoering daarvan.
Een van de honderden religies specifiek willen promoten of verbieden is kortzichtig.
Het willen verbieden van euthanasie staat voor mij op gelijke voet als een verbod voor andere medische keuzes. Stel dat een enge club als de SGP het voor het zeggen had, dan zouden ze wellicht met hetzelfde gemak vaccins verbieden.

Eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:57

Sizzle schreef:

Ik ben eigenlijk voor een terugkeer van de verzuiling. Dat je naar een school of ziekenhuis kunt wat handelt volgens jouw ideologie.In mijn jeugd (ik ben van 1953) was dat ook zo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:27

Nou,wie weet is dat een goed idee. Want nu is nog vaak zo dat, in de regio waar ik woon, de gelovigen het vaak voor het zeggen hebben. Bijvoorbeeld in neutrale ziekenhuizen. Mijn vroegere buurvrouw (89) lag te snakken naar adem, was buiten kennis, reageerde niet op morfine. Maar de verpleegkundige van dienst weigerde dormicum te geven want dat was tegen haar principes want daar zou mevrouw misschien sneller door overlijden. Pas tegen de ochtend, na overdracht en nieuwe ploeg, heeft ze het toch gekregen.

En toen ik vroeger zelf nog vaak in het ziekenhuis lag, was het een komen en gaan van predikanten die op zaal donderpreken kwamen houden. Dan moest je dus je mond houden tot zo iemand klaar was. Soms drie keer per dag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:32

Ik zou dat eigenlijk,voor ziekenhuizen en scholen,een heel goed idee vinden. Het zou nl. een enorme hoop zinloos geruzie en gekissebis uitsparen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:37

Ik vind juist dat alle publieke zaken zoals scholen en ziekenhuizen religievrij moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:43

anjali schreef:
Ik zou dat eigenlijk,voor ziekenhuizen en scholen,een heel goed idee vinden. Het zou nl. een enorme hoop zinloos geruzie en gekissebis uitsparen.

Alsjeblieft zeg.. Religie hoort niet thuis in ziekenhuizen :n artsen en verpleegkundigen moeten doen waarvoor ze zijn opgeleid en niet hun persoonlijke religie daarin doorvoeren..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:48

elnienjo schreef:
Ik vind juist dat alle publieke zaken zoals scholen en ziekenhuizen religievrij moeten zijn.
Ideologievrij bestaat niet.Over belangrijke zaken van leven en dood en voortplanting etc.gaat het vaak in ziekenhuizen en op scholen wordt daar in de lessen over gesproken.Over wat goed is en wat kwaad in een bepaalde situatie.En sommige zaken zijn gewoon wit of zwart met geen mogelijkheid daartussenin.Zoals leven of dood.Religievrij is in communistische landen,maar dat is niet bepaald ideologievrij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:49

Afschuwelijk die scholen oorlogen, ja die heb ik ook gekend. Of die boze blikken over en weer tussen kerkpleinen, brrrrr. En ze bestaan nog steeds kan ik je verzekeren. Hoe kun je in vredesnaam voor verzuiling zijn, dat is domweg een systeem waardoor men de buurman verplicht moet haten omdat het bij een ander clubje hoort. Waar je niet met je buurmeisje mag spelen omdat ze een mariabeeld in huis hebben, bah.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:51

anjali schreef:
elnienjo schreef:
Ideologievrij bestaat niet.Over belangrijke zaken van leven en dood en voortplanting etc.gaat het vaak in ziekenhuizen en op scholen wordt daar in de lessen over gesproken.Over wat goed is en wat kwaad in een bepaalde situatie.En sommige zaken zijn gewoon wit of zwart met geen mogelijkheid daartussenin.Zoals leven of dood.Religievrij is in communistische landen,maar dat is niet bepaald ideologievrij.

Niet mee eens.
Religievrij is niet hetzelfde als moraal/ethiekvrij.

Een neutraal ziekenhuis dat de behandelingen en regelgeving op de huidige medische wetenschap baseert en de algehele blik/mening/moralen van de huidige samenleving is neutraal. Zonder enige religie wat je op wordt gelegd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:11

mysa schreef:
Nou,wie weet is dat een goed idee. Want nu is nog vaak zo dat, in de regio waar ik woon, de gelovigen het vaak voor het zeggen hebben. Bijvoorbeeld in neutrale ziekenhuizen. Mijn vroegere buurvrouw (89) lag te snakken naar adem, was buiten kennis, reageerde niet op morfine. Maar de verpleegkundige van dienst weigerde dormicum te geven want dat was tegen haar principes want daar zou mevrouw misschien sneller door overlijden. Pas tegen de ochtend, na overdracht en nieuwe ploeg, heeft ze het toch gekregen.

En toen ik vroeger zelf nog vaak in het ziekenhuis lag, was het een komen en gaan van predikanten die op zaal donderpreken kwamen houden. Dan moest je dus je mond houden tot zo iemand klaar was. Soms drie keer per dag.

Vooral gebrek aan kennis dan want van dormicum ga je niet sneller dood. Van morfine niet, van de medicatie gebruikt bij palliatieve sedatie niet. Tenzij ze je een overdosis geven maar die worden natuurlijk heel zorgvuldig voorgeschreven.
Ik zou echt een klacht indienen als dit gebeurt bij familie van mij.

Die gedachtegang heerst nog veel onder zwaar gelovige mensen maar het is gewoon niet waar. Heb zelf in een van origine katholiek hospice gewerkt en de arts en verpleegkundigen hebben daar zo veel moeten uitleggen hierover omdat mensen het niet durfden te nemen en daardoor onwaardig sterven.
Heel verdrietig gewoon. Iedereen heeft recht op een goede stervensbegeleiding en stervensfase, en obv zulke misvattingen sterven mensen dan zo onrustig, dat vind ik triest.

Terug naar de verzuiling.... alsjeblieft niet zeg. Ik wil praten, trouwen, omgaan met wie ik wil en naar school van keuze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:38

Hm nee, de verzuiling is niet iets wat ik graag terug zou willen zien. Wel zou ik het ziekenfonds weer terug willen zien. Er is veel te veel geprivatiseerd. Zorg, OV etc.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:14

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Maar ieders ideeen zijn ergens door gevormd.Heel vaak door een bepaalde religie.Vaak ook door een anti-religieuze achtergrond zoals het communisme. Over door een agressief atheisme. De sfeer in een land wordt vaak sterk bepaald door de daar overheersende ideologie.Inderdaad kan een geloof nooit opgedrongen worden,dat ben ik met je eens.Tegenwoordig is het zo dat Christenen de meest vervolgde groepering op aarde is.Nog voortdurend worden Christenen vervolgd en gedood vanwege hun geloof.Onze belangen moeten in de politiek ook vertegenwoordigd worden.

Wat maakt het voor jou uit dat iemand euthanasie wil plegen? Of dat een vrouw met een vrouw getrouwd wil zijn? Daar heb jij helemaal geen last van.

Bah nog niet misschien dat ik ooit op de sgp zou stemmen. Dan zie ik me nog eerder op fvd of pvv stemmen (ook niet overigens hoor).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:01

Inderdaad, jullie belangen bestaan toch niet uit het domineren van anderen? Dat is nou juist het probleem van religies: dat ze, liefst per wet, andersdenkenden dingen opleggen. Of ontzeggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:09

mysa schreef:
Inderdaad, jullie belangen bestaan toch niet uit het domineren van anderen? Dat is nou juist het probleem van religies: dat ze, liefst per wet, andersdenkenden dingen opleggen. Of ontzeggen.

Dat is niet voorbehouden aan religies maar werkt toch voor alle politieke stromingen?

Ik heb er ook geen last van als de klimaatdoelen niet worden gehaald, en toch willen meerdere partijen dat ik daar echt wat aan ga doen :+

Ik vind de toon wat verharden de laatste pagina's maar dat kan aan mij liggen :o . Ik vind het uitermate boeiend om te lezen waarom iemand op een bepaalde partij stemt, ookal is het niet mijn ding. Ik hoop dan ook niet dat het een topic word waar een 'gelijk' te halen valt, want er is toch geen 'gelijk' . We hebben een prachtige democratie. En hierin mag iemand die vind dat Marokkanen een probleem zijn op Wilders stemmen en iemand die vind dat er een meer Christelijk geluid komt op de SGP stemmen.

Prachtig toch :o

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:13

Persoonlijk heb ik er ook geen last van dat de klimaatdoelen niet gehaald worden, en mijn kinderen ook niet want die heb ik niet, maar voor het voortbestaan van de aarde lijkt me het toch wel belangrijk dat we het niet helemaal verpesten.