mysa schreef:Nou,wie weet is dat een goed idee. Want nu is nog vaak zo dat, in de regio waar ik woon, de gelovigen het vaak voor het zeggen hebben. Bijvoorbeeld in neutrale ziekenhuizen. Mijn vroegere buurvrouw (89) lag te snakken naar adem, was buiten kennis, reageerde niet op morfine. Maar de verpleegkundige van dienst weigerde dormicum te geven want dat was tegen haar principes want daar zou mevrouw misschien sneller door overlijden. Pas tegen de ochtend, na overdracht en nieuwe ploeg, heeft ze het toch gekregen.
En toen ik vroeger zelf nog vaak in het ziekenhuis lag, was het een komen en gaan van predikanten die op zaal donderpreken kwamen houden. Dan moest je dus je mond houden tot zo iemand klaar was. Soms drie keer per dag.
Vooral gebrek aan kennis dan want van dormicum ga je niet sneller dood. Van morfine niet, van de medicatie gebruikt bij palliatieve sedatie niet. Tenzij ze je een overdosis geven maar die worden natuurlijk heel zorgvuldig voorgeschreven.
Ik zou echt een klacht indienen als dit gebeurt bij familie van mij.
Die gedachtegang heerst nog veel onder zwaar gelovige mensen maar het is gewoon niet waar. Heb zelf in een van origine katholiek hospice gewerkt en de arts en verpleegkundigen hebben daar zo veel moeten uitleggen hierover omdat mensen het niet durfden te nemen en daardoor onwaardig sterven.
Heel verdrietig gewoon. Iedereen heeft recht op een goede stervensbegeleiding en stervensfase, en obv zulke misvattingen sterven mensen dan zo onrustig, dat vind ik triest.
Terug naar de verzuiling.... alsjeblieft niet zeg. Ik wil praten, trouwen, omgaan met wie ik wil en naar school van keuze.